back to top
2025. március 03. 22:53
KezdőlapMotoGPLegendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni...

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

Marc Márquez több rekordot is beállított, illetve más fontos mérföldkövet is elért a burirami domináns győzelmével. A tények és a nyilatkozatok segítségével megnézzük, hogy mennyire érdemes készülni a nyolcszoros világbajnok dominanciájára.

Marc Márquez tökéletes hétvégét zárt Buriramban, hiszen azok után, hogy megszerezte a pole pozíciót, a Thai Nagydíj sprintjét és főfutamát is megnyerte. Bár utóbbi abból a szempontból nem volt zökkenőmentes, hogy a guminyomásszabály betartása érdekében a verseny több mint felére át kellett adnia a vezetést öccsének, Álex Márqueznek, de érezhető volt, hogy nagyjából bármikor vissza tudná előzni tavalyi csapattársát, ahogyan ez végül a hajrában ,meg is történt.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Bár a 32 éves motoros már hatszor felért a királykategória csúcsára, ez csupán a második alkalom, hogy megnyeri az idénynyitót. Korábban csak a 2014-es idényben jött ez össze neki, amikor Katarban tudott diadalmaskodni – hogy aztán a következő kilenc viadalon is elsőként szelje át a célvonalat, új MotoGP-rekordot felállítva ezzel.

Apropó rekordok: az idősebbik Márquez két ausztrál legenda királykategóriás csúcsát is beállította. Mick Doohant abban már felülmúlta, hogy a legtöbb hétvégén zsebelte be a pole pozíciót és a győzelmet is, most pedig abban is utolérte, hogy immáron ő is huszonhétszer csinálta meg a rajtelsőséget, a győzelmet és a leggyorsabb kört jelentő triplát.

Emellett, mondhatni, Casey Stoner csúcsát is beállította, hiszen a gyári Ducati történetében ő a második pilóta, aki megnyerte első futamát az istálló színeiben. Erre korábban csak a jelenleg 39 éves exmotoros volt képes a 2007-es Katari Nagydíjon, miközben olyan versenyzők, mint Valentino Rossi vagy Jorge Lorenzo ennek a közelében sem voltak, és mostani csapattársának, Francesco Bagnaiának sem jött össze. Persze tegyük gyorsan hozzá, a mostani Ducatival a legkönnyebb ezt végrehajtani.

Emellett egy fontos mérföldkőhöz is eljutott, hiszen Márquez a 112. királykategóriás főfutamos dobogóját szerezte meg, amivel beérte egykori csapattársát, Dani Pedrosát. Sőt, amennyiben még kétszer végez az első háromban vasárnap, akkor Lorenzót is el fogja kapni, és csak Rossi lesz előtte, igaz, vele szemben tetemes a hátránya, hiszen a Doktor egy híján 200 pódiummal fejezte be pályafutását.

Kétségtelenül ellentmondást nem tűrően kezdett

Márquez lényegében minden pályára gurulás alkalmával a leggyorsabbnak bizonyult – leszámítva persze a Q1-et, amelyben nem vett részt –, az edzésen csak azért nem ő végzett az első helyen, mert körét sárga zászló miatt törölték. Az időmérőn 146 ezredes előnnyel szerezte meg a pole pozíciót, és azt sem lehet mondani, hogy a sprinten agyonverte a mezőnyt.

Azonban jó eséllyel már a szombati futamon is maradt benne tartalék. Erre a másnapi főverseny jelent alighanem bizonyítékot, hiszen miután besorolt öccse mögé, egy pillanatig sem szakadt le róla, és hiába motorozott mögötte, vagyis papíron kedvezőtlen helyzetben, látszólag könnyedén vezetett, mindezt tizenhat és fél körön át. Amikor pedig bő három körrel a vége előtt visszaállt az élre, fivérének a végéig 1,732 másodpercet adott, míg Bagnaiát 2,398 szekundummal előzte meg.

Fogalmazzunk úgy, hogy itt biztosan volt némi előnye a többiekkel szemben, és azt kell mondanom, hogy az egész futamot egy méterrel egy másik pilóta mögött teljesíteni fizikailag rendkívül megterhelő ilyen körülmények között, hiszen a motor hőmérséklete igencsak magas volt – méltatta az olasz Sky Sportson Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója. – Ez annak a jele, hogy Marc az erőnlét tekintetében is nagyon fitt.”

Sokan arra számítottak, hogy a gyári Ducati dominálni fogja a MotoGP 2025-ös idényét, és bár még sok van hátra, ez az első fordulóban semmiképpen sem valósult meg. Bagnaia ugyanis egyik releváns alkalommal sem tudta megszerezni a második helyet, és rendre kikapott Álex Márqueztől. Ráadásul a rajtokat leszámítva még csak nem is tudta megtámadni.

Még csak közel sem voltam ahhoz, hogy megállítsam őket – jelentette ki az első három helyezett részvételével tartott sajtótájékoztatón, majd megismételte korábbi mondatát. – Szerintem Marc játszadozott velünk. Persze a nyomásnak is volt szerepe, de miután eldöntötte, hogy elmegy [Álex Márquez mellett], három kör alatt 2,3 másodpercet adott nekem. Sokkal gyorsabb volt, nekünk pedig fejlődnünk kell, ki kell derítenünk, hogy mit csinált jobban, és csökkentetnünk kell a különbséget. Tudom, hogy a következő két versenyhétvége [helyszíne] mindkettőjüknek nagyon kedvez, de közelebb kell lennem.”

A tavaly még síró kisfiúval ünnepelte a győzelmet Marc Márquez, aki Bagnaia szerint „játszadozott”

Bagnaiát az is aggaszthatja, hogy, miként ő is utalt rá, Marc Márquez számára két kedvező pálya következik. Argentínában hatszor indult, mindannyiszor 2020 előtt, tehát még a csúcséveiben. Bár csak háromszor nyert, de a maradék három versenyből kétszer az élről vagy éppen a győzelemért csatázva bukott, emellett ott volt az emlékezetes 2018-as viadal, amikor három büntetést is kapott. Az austini pálya pedig már csak az óramutató járásával ellentétes nyomvonala miatt is nagyon fekszik neki.

Argentínáról és Austinról pontosan tudjuk, hogy két olyan pálya… – hagyta félbe Bagnaia a mondatot, de nyilvánvalóan arra utalt, hogy csapattársának kedvez. – Argentínában Álex és sokan mások is nagyon jól mennek. Rengeteget kell dolgoznunk, és meg kell próbálnunk csökkenteni a különbséget, de soha nem lehet tudni. Néha az ember fantasztikusan kezd egy versenyhétvégét, és minden túlságosan könnyen jön. Szóval megpróbáljuk megcsinálni. Már három szezon óta nem voltunk ott, és el sem tudom képzelni, mi a helyzet a tapadás terén, de meglátjuk. A maximum, hogy nem veszítek sok pontot, vagy éppen hozok pontokat a következő két fordulóban, aztán jön Katar és Jerez, amelyek Marcnak is jók lehetnek, de inkább nekem kedveznek.”

A következő helyszínekkel kapcsolatban Davide Tardozzi is megszólalt. „Szerintem mindenki egyetért abban, hogy Marcnak megvolt az a két-három tizedes előnye a többiekkel szemben – jelentette ki a gyári Ducati csapatmenedzsere a GPOne-nak. – Ilyesmi más szituációkban például Peccóval is előfordult tavaly. Tudjuk, hogy a bajnokság elején olyan pályák jönnek, amelyek nagyon kedveznek a vezetési stílusának, úgyhogy meg kell próbálnunk a lehető legtöbb pontot begyűjtenünk, hogy kialakítsunk némi előnyt a riválisainkkal szemben. Amikor ugyanis a világbajnok visszatér, úgy vélem, egy ennyire versenyképes Apriliával veszélyes ellenfél lehet.”

Martínnak „biztosan” nem csak a szezonnyitót kell kihagynia, Marc Márquez üzent is neki

Az 66 éves egykori versenyző nyilvánvalóan Jorge Martínra célzott, ami jelen helyzetben talán kissé megmosolyogtató. Ami viszont a gyári Ducatin belüli összevetést illeti, ha az idősebbik Márquez hasonlóan eredményes lesz a következő két fordulóban, mint Thaiföldön, akkor az már akár nyomást is helyezhet Bagnaiára, még akkor is, ha rendre bejön mögötte másodikként.

Persze mindez csak feltételezés, az viszont tény, hogy a nyolcszoros világbajnok a sepangi előszezoni teszten is jól teljesített, és a sprintszimuláció során felülmúlta az olasz motorost. Az pedig közismert, hogy a két ottani királykategóriás győzelme ellenére is a malajziai az egyik leggyengébb pályája, amit ő is rendszeresen hangoztat.

Ami Bagnaia számára szintén baljós jel lehet, hogy nemcsak az idősebbik, hanem az ifjabbik Márqueztől is viszonylag simán kikapott. A Gresini pilótája pedig néhány felvillanást leszámítva eddig egyáltalán nem nyújtott kiemelkedőt a MotoGP-ben, és korábban a burirami pályán sem produkált semmi olyasmit, amire az ember felkapná a fejét.

Azért Bagnaiát sem kell temetni

A fentiek alapján akár azt is lehetne gondolni, hogy innentől kezdve nincs itt semmi látnivaló, Marc Márquez nagyon simán fogja behúzni a világbajnoki címet. Nos, nem kizárt, hogy így lesz, de azért egy forduló nagyon kicsi minta, ezért Bagnaiát sem szabad leírni. Már csak azért sem, mert ő maga is hisz benne, hogy teljesítménye javulni fog.

Nem azért vagyok itt, hogy harmadik legyek – szögezte le. – A tavalyi évből megtanultam, hogy fontos mindig a maximumot hozni, és a megfelelő rizikót vállalni. Most csak igyekeztem menedzselni a helyzetet, mert kicsit kockáztattam a harmadik helyet. Ott voltam mögöttük, és minden alkalommal, amikor próbáltam közeledni rájuk, gondjaim adódtak az elejével. Ez volt a maximum. Soha nem írnék alá egy harmadik helyet, de ez volt a plafon. Legközelebb megpróbálok második lenni, utána pedig első, de el kell kezdenem dolgozni a beállításaimon, ahogyan a szombati nap után tettük, és csökkenteni a különbséget hozzájuk képest.”

Bár papíron Bagnaia ismeri jobban a motort, az is tény, hogy az előszezonja neki alakult rosszabbul vagy ha úgy tetszik, balszerencsésebben. Főleg a burirami felkészülésen küzdött problémákkal, és már akkor is elmondta, hogy Márquez előrébb jár nála. Ha valóban ez az oka a viszonylagos gyengélkedésének, akkor még kétségtelenül reménykedhet a gyors felzárkózásban. Mindenesetre Tardozzi és Dall’Igna is hangsúlyozta ezt a körülményt.

Peccónak volt néhány problémája a legutóbbi teszteken, ami szerintem nem tette lehetővé számára, hogy jól felkészüljön erre a versenyre, bár az eredmény egyértelműen jó – mondta a csapatvezető. – Úgy gondolom, segítenünk kell neki, hogy behozza azt a meglévő kicsi különbséget, annak érdekében, hogy meglegyen az a magabiztossága, amellyel a tavalyi év végén rendelkezett. Jelenleg nagyrészt a saját kezünkben van, hogy segítsünk neki visszajutni az élre, és futamokat nyerni.”

Azt hiszem, Marc már kézben tartja a motort, és tudja, mit kell tennie – ezek már a Ducati Corse általános igazgatójának szavai. – Emellett különböző okokból azt gondolom, hogy Pecco még tud hova fejlődni, és arra számítok, hogy a következő futamokon ezt ki is hozza magából. Marcnak minden bizonnyal könnyebb tesztjei voltak, míg Peccónak inkább zaklatottak. Ez indokolhatja, hogy kicsit le van maradva a versenyekre történő felkészülés terén.”

Hogy egy futamból mennyire nem érdemes kiindulni, azt mindketten nagyon jól tudhatják. Ahogyan már említettük, Márquez úgy nyert hat MotoGP-világbajnoki címet, hogy csak egy idénynyitót húzott be, míg Bagnaia nemhogy egy verseny, hanem egy félszezon alatt szedett össze 91 pontos hátrányt 2022-ben, de onnan is sikerült fordítania.

Márqueznek tökéletes hétvégéje volt, de azt kell mondanom, hogy Pecco is jól teljesített – vélekedett Dall’Igna. – A MotoGP-világbajnokság nem százméteres [síkfutás], a lényeg, hogy a futam, illetve a bajnokság végén jó helyzetben legyünk, hogy versenyképesnek bizonyuljunk. Szerintem tavaly megtanultuk, hogy a [kiegyensúlyozott] eredmények fontosabbak a győzelmeknél. Mindketten nagyon intelligensen versenyeztek, és remélem, hogy ez mindkettőjük számára azt eredményezi, hogy a bajnokság végén versenyben lesznek.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után