Hervé Poncharal egyetért az Apriliának a pilótákat segítő javaslatával. A Tech3 csapatmenedzsere, illetve az IRTA elnöke ugyanakkor elsősorban arra lát esélyt, hogy a szabályt a 2026-os idénytől vezessék be.
Az Argentin Nagydíj hétvégéje óta a MotoGP egyik slágertémája, hogy életbe léptetik-e a „Martín-szabálynak” elnevezett előírást, és ha igen, akkor mikortól. Mint ismert, Jorge Martín a sepangi teszt első napja óta nem ült királykategóriás motoron, éppen ezért az Aprilia megkönnyítené a visszatérését, és azzal a javaslattal állt elő, hogy a több fordulót kihagyó versenyzők kaphassanak egy extra tesztnapot, amelyen saját munkaeszközüket vezethetik.
A javaslat a tartalmát illetően egyöntetű támogatásra talált, de van egy bökkenő. Több versenyző mellett Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzser is jelezte, hogy részükről csak a szabály 2026-tól történő bevezetését támogatják, amikor ebből a szempontból mindenki tiszta lappal indul, és nem egy konkrét versenyző miatt kellene változtatni rajta.
Egyetlen gyártó ellenzi az Aprilia Martín érdekében benyújtott kérelmét – vagy mégsem?
A bolognaiak azóta finomítottak az álláspontjukon, de Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója kijelentette, egy gyártó ellenzi az ötlet azonnali bevezetését, amivel nyilvánvalóan a Ducatira célzott. Márpedig ahhoz, hogy Martín már most élvezhesse ennek előnyeit, a gyártók egyhangú szavazatára van szükség. A kérdésben Hervé Poncharal, az IRTA-nak, vagyis a csapatok szakszervezetének elnöke is megszólalt.
„Egy MotoGP-csapatmenedzser általában nem szembesül ilyen jellegű problémákkal – nyilatkozta GPOne-nak a Tech3 istállóját is irányító szakember. – Azonban egy profi sportágban vagyunk, a motorjaink pedig nagy teljesítményű gépek. Ezért is értek egyet Massimo Rivola javaslatával. A szabályok megváltoztatásához azonban egyhangú döntésre van szükség az MSMA-nál [gyártói szakszervezet – a szerk.]. A szervezeten belül viszont egy gyártó ellenzi.”
Már látja a fényt az alagút végén Martín, utódja nem támogatja a visszatérését segítő ötletet
„Ebben a bizottságban ugyanakkor a gyártók részéről egyszer sem történt szavazás erről a kérdésről 2025-ben – folytatta. – Tehát 2025-ben nem változtathatunk az előírásokon. Azonban ismétlem, megértem, hogy Massimo Rivola miért akar módosítást. Semmi bajom a véleményével. Ez viszont egy olyan kérdés, amelyről csak a gyártók dönthetnek. Mostanáig nem volt szavazás, de ez nem jelenti azt, hogy a jelenlegi szabályoknak örökre érvényben kell maradniuk.”
A francia exmotoros éppen ezért arra lát reális esélyt, hogy a javaslat a következő idénytől már az előírások között szerepeljen. „A Ducati nevében nem beszélhetek, de az MSMA a következő télen talán módosíthatja ezt a szabályt, hogy ebben a tekintetben a MotoGP összes gyártója egyenlő feltételekkel kezdhesse meg az új, 2026-os idényt” – jelentette ki.
Martín bevallotta, nem mosott hajat Rossi érintése után, és megkönnyezte a Ducati döntését