Az előzetes várakozásokkal ellentétben nem a Ducati szavazott a sérült versenyzők visszatérését segítő szabály azonnal bevezetése ellen. A bolognaiak versenyrészlegét vezető általános igazgatónak, Gigi Dall’Ignának ugyanakkor nem nyerte el a tetszését az Aprilia Racinget vezérigazgatóként irányító Massimo Rivola viselkedése.
Még az Argentin Nagydíj hétvégéjén merült fel az ötlet, hogy a sérülésből visszatérő versenyzők kaphassanak extra tesztelési lehetőséget, mielőtt éles körülmények között gurulnak a pályára. A javaslatot az Aprilia nyújtotta be, nem véletlenül, hiszen a gyári csapat versenyzője, Jorge Martín legjobb esetben is a Katari Nagydíjon kezdheti meg a szezonját.
A Ducati azonban ellenezte a kérelmet, pontosabban annak azonnali bevezetését, mondván, egy ember miatt nem szabad szabályt változtatni, ráadásul két éve ők sem kapták meg ezt a lehetőséget, amikor Enea Bastianini több hétvégéről is hiányzott. A szavazásra csütörtökön került sor Austinban a gyártók szakszervezetén belül, és az előzetes kommunikáció ellenére a bolognaiak mégis igennel voksoltak.
Az Aprilia megváltoztatná a szabályokat, hogy Martínnak „simább” legyen a visszatérése
„Az egyetlen hivatalos szavazáson, amely csütörtökön zajlott le, a Ducati úgy döntött, hogy követi a többséget, ezért nem voksoltunk nemmel – nyilatkozta Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója az olasz Sky-nak. – Azért [szavaztunk igennel], mert Martín fontos versenyző a Ducati számára, világbajnokságot nyert velünk, és az tűnt helyesnek, hogy engedményt tegyünk neki.”
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Ducatinál egyetértenek az azonnali hatályú bevezetéssel, ahogyan arra az olasz szakember is utalt. Ráadásul honfitársa, Massimo Rivola viselkedése is kiverte a biztosítékot. Az Aprilia Racing vezérigazgatója nyíltan beszélt az ügyről, többek között arról, beleértve azt is, hogy egy gyártó részéről ellenzik az ötletet, pontosabban annak mostani bevezetését. Dall’Igna szerint több probléma is volt ezekkel a kijelentésekkel.
Egyetlen gyártó ellenzi az Aprilia Martín érdekében benyújtott kérelmét – vagy mégsem?
„Egyértelmű, hogy nem kellene szezon közben változtatni a szabályokon, ezzel az elképzeléssel vettünk részt az első megbeszélésen Argentínában – fogalmazott. – Ugyanakkor Massimo Rivola eljárása nem nyerte el a tetszésünket, miután olyan híreket terjesztett, amelyek nem voltak igazak, és mindenekelőtt bizalmasak. Az üléseken elhangzottaknak ott is kell maradniuk.”
Annak ellenére, hogy a Ducati végül megszavazta az előterjesztést, a javaslat mégsem kapott zöld utat, hiszen az egyhangú voksolás nem teljesült. Az Autosport beszámolója szerint a bolognaiak és természetesen az Aprilia mellett a KTM és a Yamaha is egyetértett, a Honda viszont ellenezte a javaslatot. Azt a javaslatot, amelyet talán mélyebben is meg lehetett volna vitatni.
A csapatok szakszervezetének vezetője is megszólalt a „Martín-szabály” ügyében
„Egy szabálymódosítást nem lehet így végrehajtani – jelentette ki a brit portálnak a Ducati egy meg nem nevezett forrása. – Az emberek csak a fő szempontra, a tesztre koncentrálnak, semmi másra. Azonban sok más tényezőt is figyelembe kell venni. Ha a tesztre szoruló versenyző egy szatellitcsapat tagja, ki biztosítja a motort? Ezeket a szempontokat mind tisztázni kell, és nem lehet alapos megfontolás nélkül beilleszteni a szabályzatba.”
Nagyon úgy néz ki tehát, hogy Martín nem kapja meg az extra tesztelési lehetőséget, amire ő maga is reagált. „Nincs bosszúság, teljes mértékben megértem – szögezte le. – A jövőre nézve az a fontos, hogy a következő idényre bevezessék ezt az új szabályt. Szerintem ez jó a versenyzők biztonsága szempontjából, mert Katarban úgy fogom megpróbálni, hogy nem ismerem a valós állapotomat.”
Meglepetés: Martín már Austinban visszatér a MotoGP paddockjába