A korábbi terveknek megfelelően 2026-tól a Supersport 300-as világbajnokság helyét a Sportbike-világbajnokság veszi át. Gregorio Lavilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója elárulta, hat gyártóval már megállapodtak a beszállásról, és további öt pedig az érdeklődését fejezte ki. A biztos résztvevők legtöbbjéről már azt is lehet tudni, hogy melyik modelljükkel érkeznek.
Ahogy közel egy éve mi is beszámoltunk róla, a Superbike-világbajnokság és a kereskedelmi jogokkal rendelkező Dorna eldöntötték, hogy 2026-tól leváltják a Supersport 300-as világbajnokságot. Ez senkit sem érhetett meglepetésként, tekintve, hogy a veszélyessége miatt sok kritika érte a szériát. Viszont a helyére lépő új sorozatról nem sok részletet hoztak nyilvánosságra, egészen mostanáig.
Leváltják a hírhedten veszélyes Supersport 300-as világbajnokságot, 2026-ban érkezik az új kategória
Ezek közül a legfontosabb, hogy az új széria a Sportbike-világbajnokság lesz. A megfizethetőséget előtérbe helyező Sportbike kategória 2024-ben debütált a Brit Superbike-bajnokság részeként, és idén már a Nemzetközi Német Motoros Bajnokság (IDM) fordulóiban is fel fog tűnni. A világbajnokságon pedig jövőre váltja majd le a Supersport 300-at a Superbike-vb betétkategóriái között.
A biztonság várható növekedése mellett a gyártók szempontjából is komoly előrelépést hozhat ez a csere. Nemrég Gregorio Lavilla, a Superbike-vb ügyvezető igazgatója árulta el, hogy hat márkával már megállapodtak a beszállásról, ami magában növekedést jelent a mostani négyhez képest. A jelenleg is résztvevő Yamaha, Kawasaki és Kove – a szintén résztvevő KTM valószínűleg az anyagi problémái miatt kiszáll – mellé biztosan jön a Triumph, Aprilia, CFMOTO hármas. Egyben az is kiderült, hogy további öt gyártó kifejezte az érdeklődését (a SPEEDWEEK szerint ezek a Honda, a Suzuki, a Norton, a QJ és a Ducati).
A Sportbike-világbajnokság állandó mezőnyét 32 induló fogja alkotni, akikhez fordulónként két szabadkártyás csatlakozhat. A szervezők a Supersport 300-as vb jelenlegi csapatainak elsőbbséget biztosítanak a 2026-os jelentkezések benyújtásakor. Ennélfogva azt is üdvözölnék, ha az új gyártók, az Aprilia, a Triumph és a CFMOTO már meglévő csapatokkal működnének együtt, de ez nem követelmény.
„A kategória népszerű, és széles a kínálat ebben a piaci szegmensben – nyilatkozta Lavilla. – Ideális, hogy sok olyan sport felé orientált motor van, amely ebbe az osztályba illik. A kiegyensúlyozás szempontjából azonban ez egy rémálom… És sokkal jobb, ha egy csapat több lehetőség közül választhat, mintha csak egy fizető ügyfél lenne. Viszont nem számítok arra, hogy tizenegy gyártónk lesz, hanem inkább hat-nyolc, de jelenleg csak négy van.”
„Biztosítanunk kell, hogy a kategória gépei megfizethetőek legyenek a csapatok számára, és a karbantartás magas költségek nélkül megoldható legyen. Különben az egész túl bonyolulttá válik. Ha ez garantált, akkor nekem az mindegy, hogy a motorok három tizedmásodperccel gyorsabbak vagy lassabbak. Ha olyan helyzetbe kerülünk, hogy még két gyártó részt venne, ha két tizedmásodperccel lassítjuk a köridőket, akkor azt meg fogjuk tenni. Mert az segít a bajnokságnak és a csapatoknak, ha egy gyártó be akar fektetni, velünk akarja népszerűsíteni magát.”
Lavilla egyben azt is elmondta, a gyártók már tisztában vannak a szabályokkal, amelyeket „rengeteg adat elemzésével” írtak meg. Ezután a következő lépés már a homologizáció lesz, majd jön az erőviszonyok kiegyensúlyozása. És ma már azt is tudjuk, hogy melyik konstrukciókat kell majd egy szintre hozni. Az Aprilia az új RS 660-assal, a Triumph a Daytona 660-assal, a Yamaha az R7-essel, a CFMOTO a 675SS-szel, a Kove pedig a 450RR-rel fog nevezni. A Kawasaki esetén felmerül az új ZX-4R használata, de azt korlátozni kellene, hogy beférjen a szabályokba foglalt 90 lőerős határ alá. Így az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a japánok a Supersport-vb-hez hasonlóan a Ninja 636-ost választják.