A Yamaha technikai igazgatója megerősítette, a gyártó valóban pályára vitte V4-es motorblokkját. Massimo Bartolini elárulta, előbb-utóbb az állandó versenyzők is ki fogják próbálni az erőforrást, és amennyiben a csomag gyorsabb lesz a jelenlegi verziónál, akkor jövőre már azt fogják használni.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a hét elején a nemzetközi sajtó arról értesült, hogy a Yamaha Valenciában pályára vitte a V4-es motorblokkját. Mint ismert, a hangvillás márka a Suzuki 2022-es kiszállása óta a MotoGP egyetlen olyan gyártója, amely nem ilyen típusú, hanem sornégyes erőforrást használ, ám elképzelhető, hogy ez csak az idei év végéig lesz igaz.
A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?
A sajtó által megszellőztetett információk szerint a Yamaha nem először próbálta ki annak valós formájában a V4-es blokkal ellátott motort, ám a februári privát teszt óta egy teljesen új verzióval álltak elő. Hogy ezzel kapcsolatban pontosan mi a helyzet, arról nincsenek hivatalos információk, azt viszont Massimo Bartolini megerősítette, hogy valóban pályára vitték a V4-est. „Elkezdtük tesztelni a V4-es motorblokkot” – nyilatkozta a japán márka technikai igazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának.
Kedden és szerdán állítólag Augusto Fernández és Cal Crutchlow tesztelték, illetve tesztelik az új versenygépet, miután az erre a célra szerződtetett Andrea Doviziosónak eltört a kulcscsontja. Ha minden jól megy, akkor előbb-utóbb az állandó versenyzők is sorra kerülnek, hiszen a koncessziós szabályok értelmében a Yamahának erre van lehetősége. „Hogy mikor próbáljuk ki az állandó versenyzőkkel, az attól függ, hogyan halad a fejlesztés – fogalmazott az olasz szakember. – Ha a motor kész lesz, akkor minél hamarabb.”
Persze ilyesmivel csak akkor érdemes éles körülmények között is előrukkolni, ha az új verzió egyértelműen jobb a réginél. „Az erőforrás-, illetve a motorfejlesztés időigényes, mi pedig még mindig a korai fázisban vagyunk – szögezte le Bartolini. – Egyelőre még nem volt lehetőségünk megfelelően összehasonlítani a teljesítményt, de amint lehet, csinálni fogunk egy összevetést, és a kettő közül a gyorsabbik motorral fogunk menni.”
Arra nem érdemes készülni, hogy az ivataiak már idén bevetik az új erőforrást, az viszont elképzelhető, hogy már 2027, vagyis az új technikai szabályrendszer és ezen belül a 850 köbcentiméteres űrtartalom bemutatkozása előtt V4-esre váltanak. „A jövő évi motor V4-es blokkal fog rendelkezni, amennyiben a V4-es blokk a V4-es motorban gyorsabb lesz, mint a jelenlegi gép – hangsúlyozta a mérnök.”
Még a versenyzői előtt is titkolja a Yamaha, hogy mikor készül el az új motorblokkjával
Persze ezen sorok elolvasása után az emberben esetlegesen felmerülhet az a kérdés, hogy mi történik, ha a Yamaha időközben másik koncessziós kategóriába kerül, ahol már a motorblokk befagyasztása érvényes. Nos, ennek a nyárra nézve nincs realitása, hiszen ahhoz, hogy ez megtörténjen, a hangvillásoknak a következő nyolc hétvége során összesen 180 pontot, vagyis fordulónként átlagosan 22,5 egységet kellene begyűjteniük konstruktőri szinten. Ez utóbbira a sprintfutam 2023-as bevezetése óta egyetlen alkalommal sem volt példa.
A Yamaha mellett egyébként egy másik gyártó is igénybe vette a Ricardo Tormo versenypályát. Bár a Honda is megtehetné, hogy az állandó pilótáit veti be, de ők is a tesztpilótákkal érkeztek Aleix Espargaró és Stefan Bradl személyében. Az időjárás mindkét márka munkáját kicsit megnehezíti, ugyanis a napsütés mellett meglehetősen erős szél fúj.