back to top
2025. május 22. 09:50
KezdőlapMotoGPMarc Márquez kiszámítható sikere töri meg a Brit Nagydíj meghökkentő sorozatát? – hétvégi...

Marc Márquez kiszámítható sikere töri meg a Brit Nagydíj meghökkentő sorozatát? – hétvégi menetrend 

A MotoGP előző tíz Brit Nagydíja tíz különböző futamgyőztest hozott. Azonban az idei eredményeket tekintve a mostani hétvégén Marc Márqueznek jó esélye van arra, hogy megtörje ezt a sorozatot. A silverstone-i programot illetően fontos kiemelni, hogy vasárnap most is eltér a megszokottól. 

Az előttünk álló hétvégén ismét felbőgnek a MotoGP-gépek, hiszen ekkor rendezik meg a Brit Nagydíjat. Ezen a néven az első fordulóra 1977-ben került sor (előtte sokáig a Man-szigeti TT volt naptár része) Silverstone-ban, ahová aztán 1986-ig minden évben ellátogatott a mezőny, viszont 1987 és 2009 között már a Donington Park volt a helyszín. Silverstone-ban 2010-ben tűnt fel újra sorozat, és azóta 2018 és 2020 kivételével – előbbi esetében az időjárás, utóbbinál a koronavírus szólt közbe – mindig rendeztek itt versenyt.

A silverstone-i pálya a Brit Királyi Légierő egyik használaton kívüli katonai repterén jött létre, az első nem hivatalos versenyt 1947-ben tartották rajta. Ám ezután gyorsan bekerült a nemzetközi sorozatok körforgásába, 1950-ben már helyet kapott a Forma–1 első idényének naptárában. Azóta persze az aszfaltcsík számtalan alkalommal megváltozott, legutóbb 2010-ben módosult jelentősen, pont a MotoGP érkezése miatt. 

A motorosok által használt, tíz jobb- és nyolc balkanyart tartalmazó nyomvonal 5891 méter hosszúságú, amivel az egyik legterjedelmesebb a MotoGP berkein belül. A fordulói közül jó néhány kifejezetten tempós, mint a Copse, a Maggotts-Becketts-Chapel kombináció vagy a Stowe. Az általánosságban is elmondható róla, hogy a karakterisztikája és az elmúlt évtizedekben végrehajtott felújítások miatt a királykategória naptárának az egyik leggyorsabb pályájáról van szó.

A silverstone-i abszolút pályacsúcs a tavalyi hétvégéről datálódik, amikor Aleix Espargaró 1:57.309 másodperces idővel szerezte meg a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör szintén a spanyol pilótához fűződik, aki ugyanúgy tavaly 1:58.895-öt futott a sprinten az Apriliával. A sebességrekordot viszont még 2022-ben állította fel Enea Bastianini, aki 340,6 km/h-val repesztett az érzékelési pontnál.

A Brit Nagydíjon a királykategóriát tekintve négy-négy győzelemmel Valentino Rossi és Kevin Schwantz osztozik a legeredményesebb pilóta címen. Azonban ők mindketten túlnyomórészt Donington Parkban aratták ezeket a sikereiket. Silverstone-ból Jorge Lorenzo és Kenny Roberts távozott a legtöbb, pontosan három-három elsőséggel. A pandémia óta sorrendben Fabio Quartararo, Francesco Bagnaia, Espargaró és Bastianini állhatott fel a dobogó legfelső fokára vasárnap (a két sprintet Álex Márquez és Bastianini húzta be). Rajtuk kívül a jelenlegi királykategóriás mezőnyből Marc Márquez, Maverick Viñales és Álex Rins a MotoGP-ben és a Moto3-ban tudott itt győzedelmeskedni, a Moto2-őt tekintve pedig Johann Zarco és Fermín Aldeguer mondhatja el ezt magáról.

A pálya nehézségét jól illusztrálja, hogy 2013 óta, tehát az előző tíz Brit Nagydíjon tíz különböző futamgyőztest avattak. Ráadásul közülük többen is meglepetésre értek oda az első helyre, elég csak Bastianini tavalyi vagy Espargaró 2023-as sikerére gondolni. Erre való tekintettel pedig a MotoGP hivatalos honlapja a sorozat „legkiszámíthatatlanabb állomásának” nevezte a silverstone-i fordulót.

Viszont az idei eredményeket figyelembe véve jó eséllyel a hétvégén megtörik ez a sorozat. Az eddigi hat főfutamból ugyanis Marc Márquez – aki 2014 nyert Silverstone-ban – hármat is behúzott két bukása mellett (miközben a sprinteken még mindig hibátlan). Tehát amikor nem esett el, akkor az eső miatt kaotikussá vált Francia Nagydíjat kivéve, amelyen második lett, mindig a nyolcszoros világbajnok bizonyult a legjobbnak vasárnap. Ennek megfelelően az egyik vezető fogadási oldal 0,44-es oddsot kínál a vasárnapi győzelmére, míg a második legesélyesebbnek tekintett Álex Márquez elsősége esetén 4-szeres, B a harmadik Bagnaia diadalánál pedig 6-szoros pénzt fizet. 

Persze ez még nem jelenti azt, hogy az utóbbi két pilótát le lehet írni. Egyrészt a tabellán is ők állnak a legközelebb az idősebb Márquez fivérhez, másrészt a Le Mans-i meglepetésgyőztes Zarcót kivéve idén ők tudtak egy-egy viadalt behúzni. Mindenesetre Álex szerint is a testvére a hétvége legnagyobb esélyese, pedig a vezetési stílusa alapján akár ő maga is lehetne a favorit.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

„Tavaly Marc a GP23-assal képes volt előttem végezni. Szóval jobb nálam Silverstone-ban – nyilatkozta a 29 éves pilóta. – De ez egy olyan pálya, amelyet általában nagyon élvezek, nagyon gyors, lendületes. Viszont, ami a teljesítményt illeti, arról nincs szó, hogy itt jobb vagyok nála. Talán ez egy olyan pálya, amely az én vezetési stílusomhoz valamivel jobban illik, de most Marc Márquezről van szó, ő pedig nem olyan versenyző, aki nem tudja, hogyan kell gyorsnak lenni egy bizonyos pályán.” 

Álex Márquez mellett szerdán a gyári Ducati versenyzői is megszólaltak, de ők kevésbé mentek bele az esélylatolgatásba. Marc elárulta, hogy Silverstone-ban tovább fognak dolgozni a jerezi teszten debütált módosított vázon, amely már eddig is elnyerte a tetszését. Bagnaia azt hangsúlyozta ki, hogy az első gumit illető magabiztosságát szeretné visszaszerezni, illetve megemlítette, korábban sokszor erős volt a Brit Nagydíjon.

Marc Márquez nem fog feltett kézzel belemenni egy versenyhétvégébe, és már egyik pályától sem fél

Rajtuk kívül még legalább két másik Ducati-pilóta is felfokozott hangulatban várhatja a hétvégét. Egyikük az a Franco Morbidelli, aki jubilál, hiszen a 200. MotoGP-fordulójára készül. A másik pedig Fermín Aldeguer, akinek a Brit Nagydíj kínálja az utolsó alkalmat, hogy átvegye a legfiatalabb királykategóriás futamgyőztes címet Marc Márqueztől. Az újonc, aki vasárnap 20 éves és 50 napos lesz, Le Mans-ban dupla harmadik hellyel melegített a silverstone-i fordulóra, így nem kizárt, hogy adott esetben odaérhet az első helyre. Egyébként a bolognaiak mellett a Yamaha motorosai is ott lehetnek majd az élmezőnyben. A japán gyártó a Francia és a Brit Nagydíj között egy kétnapos privát tesztet tartott Misanóban, ahol főként a váz és az elektronika beállításain, valamint az aerodinamikán volt a hangsúly.

Silverstone-ban sajnos ismét nem lesz teljes a mezőny, hiszen Jorge Martín továbbra sem épült fel. Helyette minden bizonnyal újra Lorenzo Savadori, az Aprilia tesztpilótája ül majd motorra. Martínnal ellentétben a Le Mans-ban könnyebben megsérülő Joan Mir és a kompartment szindróma miatt korábban műtéten áteső Somkiat Chantra is várhatóan motorra ülhet, bár ez mindkettőjük esetén a csütörtök reggeli orvosi vizsgálattól függ. Ám Mir és Chantra semmiképp sem találkozhat majd a sorozatot irányító Dorna vezérigazgatójával, hiszen Carmelo Ezpeleta egy műtét miatt kihagyja a fordulót. A spanyol sportvezető 33 év óta először hiányzik majd a paddockból.

Mir felkészülését nem gátolta a sérülése, honfitársát megműtötték

A hétvége történéseire mindezeken túl hatással lehet még az időjárás is, ahogy az Nagy Britanniában megszokott. Cikkünk írásakor az előrejelzések szerint a napi középhőmérséklet 18 és 20 fok között fog alakulni, ami a teljesen ideálisnál valamivel hidegebb. A problémát viszont inkább az eső okozhatja, amely szombaton nagyjából 70 százalékos eséllyel fog megérkezni (a másik két napon jelen állás szerint nem kell csapadékra számítani).

Végezetül felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Brit Nagydíjon a vasárnapi menetrend most is eltér a megszokottól: a versenyek sorrendje a hagyományok miatt Moto2 MotoGPMoto3 lesz.

A Brit Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
11:00 – 11:35 Moto3 Szabadedzés
11:50 – 12:30 Moto2 Szabadedzés
12:45 – 13:30 MotoGP Első szabadedzés
15:15 – 15:50 Moto3 Első edzés
16:05 – 16:45 Moto2 Első edzés
17:00 – 18:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
10:40 – 11:10 Moto3 Második edzés
11:25 – 11:55 Moto2 Második edzés
12:10 – 12:40 MotoGP Második szabadedzés
12:50 – 13:05 MotoGP Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 MotoGP Időmérő (Q2)
14:50 – 15:05 Moto3 Időmérő (Q1)
15:15 – 15:30 Moto3 Időmérő (Q2)
15:45 – 16:00 Moto2 Időmérő (Q1)
16:10 – 16:25 Moto2 Időmérő (Q2)
17:00 MotoGP Sprintverseny (10 kör)
VASÁRNAP
10:40 – 10:50 MotoGP Bemelegítés
12:15 Moto2 Verseny (17 kör)
14:00 MotoGP Verseny (10 kör)
15:30 Moto3 Verseny (15 kör)