back to top
2025. július 03. 02:58
KezdőlapSuperbikeBautista kiakadt: Ez nem technikai kérdés, ez diszkrimináció

Bautista kiakadt: Ez nem technikai kérdés, ez diszkrimináció

Álvaro Bautista egy hosszú közleményben jelezte, hogy diszkriminatívnak tartja a Superbike-vb súlyszabályát. Változást sürget ezen a téren, mivel azt szeretné, hogy más pilótáknak ne kelljen ugyanazon keresztülmenniük, amin ő átesett.

Hosszú, és igazán kiemelkedő eredményeket nélkülöző MotoGP-pályafutás után érkezett meg 2019-ben Álvaro Bautista a Superbike-világbajnokság mezőnyébe. Az új környezetben aztán gyorsan rátalált a bajnoki tempóra, hiszen már az első szezonjában második lett Jonathan Rea mögött. A menetelést aztán 2022-ben folytatta – miután két hondás év után visszatért a Ducatihoz –, amikor már nem talált legyőzőre, ahogy 2023-ban sem. Az utóbbi alkalommal ráadásul 27 győzelemmel felállította az egy szezonon belüli legtöbb futamgyőzelem új rekordját.

Bautista felidézte élete „egyik legnehezebb” döntését

Viszont a sorozat a 2023-as szezon végére megelégelte Bautista dominanciáját, és bevezetett egy szabályt, amelynek értelmében onnantól a minimumsúlyhatárt a versenyzővel és minden felszerelésével együtt állapítják meg. Egy beöltözött versenyző átlagos súlyát 80 kilogrammban határozták meg; aki ennél kevesebbet nyom, annak a különbség ötven százalékát kell ballasztként feltennie a gépére. Ez azt jelenti, hogy a 66 kilós Bautista, aki az egyik legkönnyebb a mezőnyben, 14 kilóval marad el a határtól, így körülbelül 7 kilónyi ballasztot kell magával vinnie.

Bár a szabály lehetőséget ad a gyártóknak, hogy maguk döntsék el, hová teszik fel a súlyt a motorra, ez így is sokat rontott Bautista motorjának vezethetőségén. Ennek eredményeképp tavaly alig három győzelemmel kellett beérnie, és nem igazán tudott beszállni a bajnoki küzdelembe újonc csapattársa, Nicolò Bulega, illetve egyik nagy ellenfele, Toprak Razgatlıoğlu mellé. A helyzet idénre sem változott meg lényegesen, ennek következményeképp a spanyol pilóta jelenleg csak negyedik a tabellán, 111 ponttal elmaradva csapattársától. Mindezt látva úgy érezte, hogy nem maradhat tovább csendben, és rá kell mutatnia, mennyire kirekesztő ez az előírás.

Így áll a Superbike-vb-tabella a misanói forduló után

„Ma valami olyasmiről szeretnék írni nektek, amiről nem könnyű beszélnem, mégis úgy érzem, elengedhetetlenül fontos ezt megtennem – kezdte Instagram-bejegyzését. – Ma nemcsak versenyzőként szólalok meg, hanem emberként is. Valakiként, aki az életét ennek a sportnak szentelte, aki nap mint nap edzett elkötelezetten, fegyelmezetten, a motorozás iránti szenvedéllyel. De olyasvalakiként is, aki a saját bőrén tapasztalta meg, milyen érzés, amikor nem a teljesítménye vagy az odaadása miatt ítélik meg… hanem a teste miatt. A súlya miatt.”

„Sokáig hallgattam. Próbáltam alkalmazkodni, nem zavarni senkit, elhitetni magammal, hogy ez is a játék része. De az igazság az, hogy amikor a testalkatod hátránnyá válik – úgy, hogy annak semmi köze a tehetségedhez vagy a képességeidhez –, akkor ez már nem pusztán technikai kérdés. Ez diszkrimináció. Sokszor úgy éreztem, hogy gyakrabban kérdőjeleznek meg, és hogy újra és újra bizonyítanom kell, hogy itt a helyem. Nem azért, mert ne tudnék az élmezőnyhöz tartozni vagy a maximumot nyújtani, hanem mert a testem nem felel meg annak a fizikai »sztenderdnek«, ami ugyan sehol sincs leírva, de amelyet mindannyian ismerünk.”

„Értem, hogy a súly is egy technikai tényező a motor teljesítménye szempontjából. Ezt elfogadom. De amikor a rendszer nem veszi figyelembe a természetes testi különbségeket, akkor az igazságtalanná és kirekesztővé válik. Ezért szólalok most meg. Nem azért, hogy sajnáltassam magam. Nem azért, hogy megosszam az embereket. Azért beszélek erről, mert nem akarom, hogy más versenyzőknek – a jelenben vagy a jövőben – ugyanezen kelljen keresztülmenniük. Hogy senki se érezhesse úgy: a teste nagyobb akadály, mint bármelyik kanyar.”

„Szeretném ezzel az üzenettel elindítani a szükséges párbeszédet. Szeretném, ha újragondolnánk a technikai szempontokat, a szabályokat, és mindenekelőtt a motorsport kultúráját. Egy versenyzőt nem a mérleg állása határoz meg. Hanem az, hogy hogyan gondolkodik a pályán, milyen ösztönei vannak, mennyire bátor, és milyen kapcsolatban van a motorjával. Köszönöm, hogy figyeltek rám. Nem tapsot kérek, csak tudatosságot. És ha szerencsénk van egy olyan változást, amely igazságosabbá teszi ezt a sportot mindenki számára.”

Bautista elismerte, a Ducati jövőre már nem tart igényt a szolgálataira

.

.

.

.

.

.

..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

.

.

.

.

.

.

.

.

..

.