Múlt hét szombaton rendezték az Amerikai Egyesült Államok egyik legnívósabb motorversenyét, a Daytonai 200 mérföldes versenyt, vagyis a Daytona 200-at. A szervezést és a promóciót idéntől átvette az amerikai bajnokságot is szervező MotoAmerica, és a megújult Supersport szabályoknak megfelelő motorok indulhattak rajta – az amerikai bajnokságba azonban nem számít bele, éppen azért, hogy minél több „vendég” indulhasson rajta. Ez idén is így volt, mivel több MotoAmerica Superbike-menő is tiszteletét tette rajta, de európai motorosok is megmérették magukat – köztük a Supersport VB-futamgyőztes Sheridan Morais is.
A rajtelsőséget a Warhorse Ducati csapat V2-es Panigaléján induló Josh Herrin szerezte meg, a második helyet Sheridan Morais, a harmadikat pedig a MotoAmerica Superbike címvédő bajnoka, Jake Gagne. A második sorból a tavalyi Daytona 200-győztes Brandon Paasch, a 2020-as Supersport bajnok mexikói Richie Escalante, valamint a dél-afrikai Cameron Petersen rajtolhattak. Eredetileg a korábbi Superbike-bajnok Josh Hayes indulhatott volna a negyedik pozícióból, őt azonban utólag megbűntették, mivel a technikai ellenőrök nem engedélyezett hűtőfolyadékot találtak a Yamahájában (a szabályok szerint csak vízzel lehet hűteni), így a boxutcából kellett rajtolnia.
A futam mintegy két órával később kezdődött a tervezettnél, mivel eleredt az eső, az oválon pedig még az autósok sem versenyeznek esőben, nemhogy a motorosok.
Íme a teljes verseny:
Jake Gagne már pár kör után feladta a viadalt, mivel a reggeli warm-upon megsérült, és nem bírta a fájdalmat. Az 57 körös versenyt a nyolcadikban piros zászlóval megszakították, mivel egy baleset miatt takarítani kellett a pályát. Szűk félóra után 50 körösre indították újra futamot, melyen a kawasakis Max Angles indult az élről, mellőle Cameron Petersen, illetve a magát pár kör alatt a harmadik helyre feltornászó Josh Hayes rajtoltak.
Angles egy elrontott kanyar miatt hátraesett az élbolyból, melyben Hayes, Petersen, Herrin és Escalante vívtak egymással nagy csatákat, akikre szép lassan felért Morais és Paasch is. Herrin versenye az első boxkiállásnál ment el: a csapat ugyanis elszámolta az üzemanyag mennyiségét, amely párszáz méterrel hamarabb fogyott el, mint kellett volna, ezzel több, mint egy percet veszített, hogy beguruljon a boxba – a Ducati utána pedig csak nehezen akart beindulni… A verseny hátralevő részében egy négyfős élmezőny alakult ki: Hayes, Petersen, Morais és Paasch – három Yamaha és egy Triumph.
A suzukis Escalante nem tudta tartani a tempójukat, a korábban vezető kawaskis Angles pedig elesett – és bár tudta folytatni, a jó helyezéstől elbúcsúzhatott. Az utolsó boxkiállás után is ők álltak az élen: Petersen pár másodperc előnynel vezetett, mögötte a többiek szorosan hárman együtt. A végére aztán a dél-afrikai versenyző előnye elfogyott, a többiek utolérték. Az utolsó körökben egy öldöklő csata alakult ki közöttük, amelyet végül Paasch nyert meg: ahogyan tavaly Sean Dylan Kellyt, úgy idén is a befutónál, az előtte haladók szélárnyékát kihasználva ugrott az élre, és mindössze hét ezredmásodperccel előzte meg Petersent, 57-el Moraist és 126-al Hayest.
Paasch két egymást követő évben nyerte meg tehát a legendás viadalt, két különböző márkával (tavaly Yamahával győzött), de le a kalappal Petersen és Morais előtt is, akik életük legelső Daytona 200-án rögvest a dobogóra állhattak.
Említsük meg a sorozat magyar érdekeltségét is: az Amerikában élő magyar Halász Antal idén is elindult a versenyen, és az előkelő 22. helyen zárt a Yamahájával.
A 2022-es Daytona 200 végeredménye:
1 | Brandon Paasch | USA | Triumph | |
2 | Cameron Petersen | ZAF | Yamaha | 0.007 |
3 | Sheridan Morais | POR | Yamaha | 0.057 |
4 | Josh Hayes | USA | Yamaha | 0.126 |
5 | Richie Escalante | MEX | Suzuki | 46.053 |
6 | Danny Eslick | USA | Triumph | 1:00.688 |
7 | Harry Truelove | GBR | Yamaha | 1:00.762 |
8 | Geoff May | USA | Suzuki | 1.08.009 |
9 | Hayden Gillim | USA | Suzuki | 1:16.124 |
10 | Josh Herrin | USA | Ducati | 1:29.837 |
11 | Chris Peris | USA | Yamaha | 1 kör |
12 | Matt Truelove | GBR | Yamaha | 1 kör |
13 | Carl Soltisz | USA | Suzuki | 1 kör |
14 | Rocco Landers | USA | Yamaha | 1 kör |
15 | Kamil Holan | CZE | Ducati | 2 kör |
16 | Max Angles | USA | Kawasaki | 2 kör |
17 | Darren James | CAN | Yamaha | 2 kör |
18 | Kevin Olmedo | SLV | Yamaha | 3 kör |
19 | Sam Lochoff | ZAF | Suzuki | 3 kör |
20 | Arthur Aznavuryan | USA | Yamaha | 3 kör |
21 | Nick Patenaude | USA | Yamaha | 3 kör |
22 | Halász Antal | HUN | Yamaha | 3 kör |
23 | Ray Hofman | USA | Kawasaki | 3 kör |
24 | Jonathan Schweiger | USA | Yamaha | 3 kör |
25 | August Nord | USA | Yamaha | 4 kör |
26 | Timothée Monot | FRA | Yamaha | 4 kör |
27 | Scott Briody | USA | Suzuki | 4 kör |
28 | Reid Hall | USA | Yamaha | 5 kör |
29 | Jason Waters | USA | Yamaha | 5 kör |
DNF | John Knowles | USA | Yamaha | |
DNF | Stephen Hoffmann | USA | Yamaha | |
DNF | Chris Sarbora | USA | Kawasaki | |
DNF | Matt Burdett | USA | Yamaha | |
DNF | Anthony Fania Jr. | USA | Yamaha | |
DNF | Cody Wyman | USA | Yamaha | |
DNS | Jake Gagne | USA | Yamaha | |
DNS | Michael Selpe | USA | Ducati | |
DNS | Luke Power | AUS | Suzuki | |
DNS | Christian Miranda | USA | Yamaha | |
DNS | Vincent Levillain | FRA | Kawasaki | |
DNS | Jose Lloreda | COL | Yamaha | |
DNS | Alex Coelho | POR | Kawasaki | |
DNS | Tim Haye | USA | Yamaha |