Carmelo Ezpeleta a sprintfutamok kapcsán megjegyezte, hogy a szurkolók nagy része a korábbi jelentős változtatásokat sem fogadta jól, de nekik muszáj törekedniük az újításra. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója ugyanakkor elismerte, hogy a bejelentés során ők is hibáztak.
2023-ban új korszakba lép a MotoGP, legalábbis ami a sportszabályzatot illeti. A királykategóriában ugyanis bemutatkozik a sprintfutamos formátum, de például a Forma-1-gyel ellentétben nemcsak a nagydíjhétvégék egy részén változik a lebonyolítás, hanem minden alkalommal az új rendszer lesz érvényben. Ennek lényege, hogy szombatonként rendeznek egy versenyt, amely a távot és a pontozást tekintve is körülbelül feleannyit fog érni, mint a másnapi viadal.
Hivatalossá vált a sprintfutamos menetrend a MotoGP-ben, változott a program
Ahogyan az más elitkategóriás sorozatokban is megfigyelhető volt, az újítást nem mindenki fogadta örömmel, legyen szó akár a versenyzőkről, akár a szurkolókról. Utóbbi csoporttal kapcsolatban azonban Carmelo Ezpeleta megjegyezte, hogy sokszor ragaszkodnak a régi, számukra jól bevált dolgokhoz. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója több példát is megemlített.
„Legfőképpen arra számítunk, hogy a változtatások meghozzák a kívánt eredményeket – nyilatkozta az AS.com-nak adott interjújában. – Mindig van aggodalom, amikor bevezetünk valami újat. Hozzászoktunk a bírálathoz, amely a bejelentés óta jön. Kritikusok mindig vannak, ez normális. Mindig is azt mondtam, hogy az emberek hajlamosak arra, hogy nagyon konzervatívak legyenek. Az első nagy dolog, amit megtettünk, az volt, hogy 500 köbcentiméterről MotoGP-re váltottunk. Aztán jött a Moto2 és a Moto3, ami ugyanez volt, majd az egységes motorvezérlő-elektronikai szoftver. Minden változtatásunkat kritika fogadta, és eddig egyikből sem kellett kihátrálnunk. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ha azt látjuk, hogy ez nem működik, akkor problémát jelentene számunkra visszalépni. Próbálkoznunk kell az újítással, és gondolkoznunk kell azon, hogy miként javítsunk a dolgokon úgy, hogy az emberek szenvedélyessé váljanak a bajnokságunk iránt. Találnunk kell egy utat, és néhány hellyel kapcsolatban aggódunk a szurkolói figyelem miatt.”
A spanyol szakember arra utalt, hogy a MotoGP népszerűsége jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban, ami a helyszíni nézőszámban is megmutatkozott. Sokan úgy vélik, hogy mindez elsősorban Valentino Rossi, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa visszavonulásának, illetve utóbbi esetében tesztpilótává avanzsálásának tudható be. Ugyanakkor ha ez így is van, a lejtmenet nem folytatódik, legalábbis Ezpeleta szerint.
„Ami Mugellót illeti, még nincsen pontos információnk, mert később esedékes a versenynaptárban, de tudomásom szerint Portimãóban és az Egyesült Államokban jobb lesz a helyzet a tavalyinál – árulta el. – A legutóbbi információm alapján jelentősen nő a látogatottság erre a szezonra. Nem tudom, hogy ez csak a sprintfutamok miatt van-e, de az igénylések és a foglalások száma egyértelműen növekszik a tavalyi évhez képest.”
Ami a sprintfutamot illeti, augusztusban vált hivatalossá, hogy idén változik a futamhétvége formátuma. Miután a sajtó megszellőztette a hírt, egy sajtótájékoztató keretében jelentették be a változásokat, ám a versenyzőket nem kérdezték meg előtte, amin sokan fel is háborodtak. Ezpeleta utólag már látja, hogy ezt másképpen is intézhették volna, de hozzátette, a csapatok és a közvélemény viselkedését sem érti.
„Elismerem, hogy a sajtótájékoztatónál rossz volt a megközelítésünk – fogalmazott. – Védekező módon álltunk hozzá, pedig nagyszerű hírt jelentettünk be. Nem értem, hogy miért volt ennyire rossz a fogadtatása valaminek, ami előnyt jelenthet a világbajnokságnak. Azt hittük, hogy a csapatok tájékoztatják a pilótákat arról, hogy miben egyeztünk meg velük, merthogy a gyári és a privát istállókkal is mindenben megállapodtunk, de nem tették.”
A sprintfutamok mellett és ellen egyaránt számos érvet lehetne felsorakoztatni. Utóbbi kategóriába tartozik a veszély növekedése, hiszen így a korábbihoz képest másfélszer annyit küzdenek adott esetben test a test ellen a motorosok. Mindez nyilvánvalóan nagyobb kockázatot jelent, de Ezpeleta erre is tudott mit reagálni. „Rizikó mindig van, és ez egy kétélű fegyver, mert megtörténhet, de remélem, nem fog – utalt arra az eshetőségre, hogy valakinek a sprintversenyen összeszedett sérülés miatt ki kell hagynia a főfutamot. – Egy versenyző a sprintfutamon és a bemelegítésnél is szenvedhet balesetet. Tavaly Marc [Márquez] a bemelegítés alatt bukott Indonéziában. A baleset és az abból származó sérülés kockázata mindig jelen van ebben a sportágban.”