back to top
2025. december 01. 01:51
További
    KezdőlapSupersportPhillip Island - Drámai futam piros zászlóval, történelmi győzelemmel és tündöklő újoncokkal

    Phillip Island – Drámai futam piros zászlóval, történelmi győzelemmel és tündöklő újoncokkal

    A Supersport mezőnyének szezonnyitó futama igazán drámaira sikeredett bukások és a változó időjárás miatt. Bulega megszerezte első győzelmét 2 újonc versenyző előtt.

    Superpole

    A 2023-as Supersport Világbajnokság első Superpole-ja is drámaian alakult a Phillip Island Grand Prix Circuit-en, az eső nem kímélte a mezőny első kvalifikációját. Mivel a körülmények az edzés utolsó öt percében kezdtek javulni, Manzi 1:32.814-es időt motorozott a 20 perces gyakorlás végén, és ezzel megszerezte első pole pozícióját, új csapatával, a világbajnok alakulat Ten Kate Yamahával. A második helyen Can Öncü végzett 0,244-es hátránnyal. Yari Montellával egészült ki az első sor.

    A kvalifikáció végeredménye:

    1 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 1’32.814
    2 C. ONCU Kawasaki Puccetti Racing Kawasaki 1’33.058 0.244
    3 Y. MONTELLA Barni Spark Racing Team Ducati 1’33.076 0.262
    4 N. BULEGA Aruba Racing  Ducati 1’33.090 0.276
    5 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 1’33.729 0.915
    6 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 1’33.866 1.052
    7 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 1’33.904 1.090
    8 A. HUERTAS MTM Kawasaki Kawasaki 1’33.952 1.138
    9 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 1’34.069 1.255
    10 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 1’34.102 1.288
    11 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 1’34.156 1.342
    12 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 1’34.191 1.377
    13 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 1’34.659 1.845
    14 A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 1’34.733 1.919
    15 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 1’35.048 2.234
    16 A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha 1’35.249 2.435
    17 B. SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 1’35.571 2.757
    18 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing  Yamaha 1’36.837 4.023
    19 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Racing Honda 1’36.935 4.121
    20 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Racing Kawasaki 1’37.114 4.300
    Nem kvalifikálta magát:
    7 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Racing Honda 1’38.157 5.343
    4 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 1’38.183 5.369
    Első futam

    A Supersport mezőnyének idei első futama a Superpole-hoz hasonlóan izgalmasan kezdődött, hiszen a felvezető kör alatt eleredt az eső. Ennek ellenére elengedték a mezőnyt a száraz aszfaltra alkalmas gumikon.

    Manzi indulhatott a pole pozícióból, a rajtja azonban Nicoló Bulegának sikerült a legjobban, azonnal az élre is állt az olasz. Az élmezőny teljesen átrendeződött az első kanyarokban, az egyre erősödő esőben. Néhány kanyar után már van Straalen motorozott az első helyen, a korábbi VR46 Akadémiás Bulega pedig folyamatosan esett vissza a mezőnyben. Az első kört van Straalen, Mantovani, Montella sorrendben zárta a mezőny.

    A Moto3-ból érkező John McPhee számára szenzációsan indult a futam, 17 helyet javítva a harmadik helyen haladt a 2. körben, majd nem sokkal később az élre is állt.

    Can Öncü jól rajtolt, de néhány kanyar után visszaesett a 11. pozícióba. A török innen kezdte meg a felzárkózást és a 3. körben átvette a vezetést. Kanyarról kanyarra változtak a pozíciók az élen, és folyamatos helycseréket láthattunk a top10-ben is.

    A 4. körben Huertas és Montella buktak a mezőny elején. Néhány másodperccel később érkezett a piros zászló a 7-es kanyarban bekövetkezett dupla bukás következtében. A futamot azonnal le is rövidítették. Adrian Huertast mentővel kellett elszállítani az orvosi központba további vizsgálatokra. Később érkezett a hír, hogy Montella jobb kulcscsontja eltörött a bukás következtében, míg Huertas deréktáji zúzódást szenvedett.

    A mezőny gyorsított rajtprocedúrával vághatott volna neki a 12 körnek. Can Öncü, Glenn van Straalen és John McPhee alkotta az első sort az újraindításnál. A szünetben alábbhagyott az eső, de a felvezető körben ismét belengették a piros-fehér, esőre figyelmeztető zászlót a mezőnynek. A versenyzők integettek, hogy az aszfalt nagyon vizes és teljes tanácstalansággal sorakoztak fel a rajtrácson. Gyakorlatilag minden pilóta felemelte a kezét az indítás előtt, aminek következtében jött is az üzenet, hogy a rajtot eltolják a körülmények miatt. A szerelők a rajtrácsra rohantak, hogy lecseréljék a motorokon az abroncsokat.

    A gumiválasztás nagyon változatosan alakult a mezőnyben. Akadtak versenyzők, akik vizes aszfaltra alkalmas gumin, többen átmeneti esőgumin, míg a legbátrabbak (köztük az első sorból induló van Straalen) slick abroncsokon vágtak neki a futam hátralévő részének. A trükkös körülmények között Can Öncü a felvezető körön a kavicságyban is járt. A futamot ismételten nem tudták újraindítani, hiszen a pálya különböző részein más és más körülményekkel találkozott a mezőny, így ismételten kaptak 5 percet a csapatok a gumiválasztásra. Ezzel egyidejűleg további 2 kört faragtak a versenytávból, 10 körre rövidült a hátralévő táv. Továbbra is mindenféle gumival találkozhattunk a rajtrácson. A felvezető kör ismét drámaira sikeredett, a 4-es kanyarban Can Öncü eldobta a versenygépét, amin honfitársa, Sofuoğlu is átesett.

    Az élről van Straalen jól rajtolt az újraindítás után, de hamar elkezdett visszaesni a mezőnyben a slick gumikkal. McPhee állt az élre, aki mögé Bulega sorakozott fel, majd a vezetést is átvette.

    8 körrel a leintés előtt Bulega előnye közel 2 másodperc volt McPhee előtt. A 3. pozícióért egy hatos boly alakult ki: Spinelli, Schrötter, MacKenzie, Mantovani, Manzi és Tuuli jelentkeztek a dobogó legalsó fokára. Spinellinek kedvezett, hogy mögötte folyamatos pengeváltások alakultak ki, így egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutott az őt üldöző bollyal szemben. 5 körrel a leintés előtt Manzi azonban gyorsan utolérte honfitársát és átvette a 3. pozíciót. Az újonc Spinelli az ismét eleredő esőben nem hagyta magát és visszavette a dobogós helyet.

    Bulega közel 5 másodperces előnye elkezdett olvadni az erősödő esőben McPhee-vel szemben, akit Spinelli vett célba a pódium második fokáért. Az utolsó körre érkezve Bulega előnye megnyugtató volt, Spinelli pedig levadászta McPhee-t. Nicoló Bulega első Supersport világbajnoki győzelmét szerezte, míg a Ducati 2005 után először ért oda az élre a kategóriában. A dobogóra Spinelli és McPhee állhatott fel végül. Őket követte Tuuli, MacKenzie, Manzi, Schrötter, Sarmoon, Navarró és Caricasulo a top 10-ben.

    A FUTAM VÉGEREDMÉNYE:

    1 N. BULEGA Aruba Racing  Ducati
    2 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 0,942
    3 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Racing Kawasaki 2,965
    4 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 11,624
    5 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Racing Honda 15,838
    6 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 19,700
    7 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 20,756
    8 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing  Yamaha 22,331
    9 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 22,771
    10 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 39,760
    11 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 46,209
    12 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Racing Honda 54,872
    13 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 1 kör
    14 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 1 kör
    15 A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha 1 kör
    16 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 1 kör
    17 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 1 kör
    Nem ért célba:
    RET A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 3 kör
    RET A. HUERTAS MTM Kawasaki Kawasaki
    RET SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta
    RET Y. MONTELLA Barni Spark Racing Team Ducati
    RET C. ONCU Kawasaki Puccetti Racing Kawasaki