A Supersport mezőnyének szezonnyitó futama igazán drámaira sikeredett bukások és a változó időjárás miatt. Bulega megszerezte első győzelmét 2 újonc versenyző előtt.
Superpole
A 2023-as Supersport Világbajnokság első Superpole-ja is drámaian alakult a Phillip Island Grand Prix Circuit-en, az eső nem kímélte a mezőny első kvalifikációját. Mivel a körülmények az edzés utolsó öt percében kezdtek javulni, Manzi 1:32.814-es időt motorozott a 20 perces gyakorlás végén, és ezzel megszerezte első pole pozícióját, új csapatával, a világbajnok alakulat Ten Kate Yamahával. A második helyen Can Öncü végzett 0,244-es hátránnyal. Yari Montellával egészült ki az első sor.
A kvalifikáció végeredménye:
1 | S. MANZI | Ten Kate Racing | Yamaha | 1’32.814 | |
2 | C. ONCU | Kawasaki Puccetti Racing | Kawasaki | 1’33.058 | 0.244 |
3 | Y. MONTELLA | Barni Spark Racing Team | Ducati | 1’33.076 | 0.262 |
4 | N. BULEGA | Aruba Racing | Ducati | 1’33.090 | 0.276 |
5 | N. SPINELLI | VFT Racing Yamaha | Yamaha | 1’33.729 | 0.915 |
6 | M. SCHROETTER | MV Agusta Reparto Corse | MV Agusta | 1’33.866 | 1.052 |
7 | G. VAN STRAALEN | EAB Racing Team | Yamaha | 1’33.904 | 1.090 |
8 | A. HUERTAS | MTM Kawasaki | Kawasaki | 1’33.952 | 1.138 |
9 | F. CARICASULO | Althea Racing Team | Ducati | 1’34.069 | 1.255 |
10 | R. DE ROSA | Orelac Racing Verdnatura | Ducati | 1’34.102 | 1.288 |
11 | V. DEBISE | GMT94 Yamaha | Yamaha | 1’34.156 | 1.342 |
12 | N. TUULI | Dynavolt Triumph | Triumph | 1’34.191 | 1.377 |
13 | O. BAYLISS | D34G Racing | Ducati | 1’34.659 | 1.845 |
14 | A. MANTOVANI | Evan Bros. Yamaha | Yamaha | 1’34.733 | 1.919 |
15 | J. NAVARRO | Ten Kate Racing | Yamaha | 1’35.048 | 2.234 |
16 | A. WONGTHANANON | Yamaha Thailand Racing | Yamaha | 1’35.249 | 2.435 |
17 | B. SOFUOGLU | MV Agusta Reparto Corse | MV Agusta | 1’35.571 | 2.757 |
18 | A. SARMOON | Yamaha Thailand Racing | Yamaha | 1’36.837 | 4.023 |
19 | T. MACKENZIE | PETRONAS MIE MS Racing | Honda | 1’36.935 | 4.121 |
20 | J. MCPHEE | Vince64 by Puccetti Racing | Kawasaki | 1’37.114 | 4.300 |
Nem kvalifikálta magát: | |||||
7 | A. NORRODIN | PETRONAS MIE MS Racing | Honda | 1’38.157 | 5.343 |
4 | H. TRUELOVE | Dynavolt Triumph | Triumph | 1’38.183 | 5.369 |
Első futam
A Supersport mezőnyének idei első futama a Superpole-hoz hasonlóan izgalmasan kezdődött, hiszen a felvezető kör alatt eleredt az eső. Ennek ellenére elengedték a mezőnyt a száraz aszfaltra alkalmas gumikon.
We are GO! 💥
The first #WorldSSP race of 2023 is underway 🚀#AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/f3SMf3JbBm
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
Manzi indulhatott a pole pozícióból, a rajtja azonban Nicoló Bulegának sikerült a legjobban, azonnal az élre is állt az olasz. Az élmezőny teljesen átrendeződött az első kanyarokban, az egyre erősödő esőben. Néhány kanyar után már van Straalen motorozott az első helyen, a korábbi VR46 Akadémiás Bulega pedig folyamatosan esett vissza a mezőnyben. Az első kört van Straalen, Mantovani, Montella sorrendben zárta a mezőny.
A Moto3-ból érkező John McPhee számára szenzációsan indult a futam, 17 helyet javítva a harmadik helyen haladt a 2. körben, majd nem sokkal később az élre is állt.
An exciting start to the #WorldSSP race and @johnmcp17 leads in these tricky conditions #AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/IrXnZy1PMt
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
Can Öncü jól rajtolt, de néhány kanyar után visszaesett a 11. pozícióba. A török innen kezdte meg a felzárkózást és a 3. körben átvette a vezetést. Kanyarról kanyarra változtak a pozíciók az élen, és folyamatos helycseréket láthattunk a top10-ben is.
A 4. körben Huertas és Montella buktak a mezőny elején. Néhány másodperccel később érkezett a piros zászló a 7-es kanyarban bekövetkezett dupla bukás következtében. A futamot azonnal le is rövidítették. Adrian Huertast mentővel kellett elszállítani az orvosi központba további vizsgálatokra. Később érkezett a hír, hogy Montella jobb kulcscsontja eltörött a bukás következtében, míg Huertas deréktáji zúzódást szenvedett.
The #WorldSSP race is red flagged on Lap 4️⃣ after a crash for Yari Montella and Adrian Huertas at Turn 7️⃣ 🚩
It will be a 12 lap restart ➡️#AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/tmgw9yEk8X
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
A mezőny gyorsított rajtprocedúrával vághatott volna neki a 12 körnek. Can Öncü, Glenn van Straalen és John McPhee alkotta az első sort az újraindításnál. A szünetben alábbhagyott az eső, de a felvezető körben ismét belengették a piros-fehér, esőre figyelmeztető zászlót a mezőnynek. A versenyzők integettek, hogy az aszfalt nagyon vizes és teljes tanácstalansággal sorakoztak fel a rajtrácson. Gyakorlatilag minden pilóta felemelte a kezét az indítás előtt, aminek következtében jött is az üzenet, hogy a rajtot eltolják a körülmények miatt. A szerelők a rajtrácsra rohantak, hogy lecseréljék a motorokon az abroncsokat.
The #WorldSSP riders head back out on track preparing to restart for a reduced 12 lap race 🏍
However the rain is falling and the restart has been delayed ☔️#AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/HvrbwV6CK7
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
A gumiválasztás nagyon változatosan alakult a mezőnyben. Akadtak versenyzők, akik vizes aszfaltra alkalmas gumin, többen átmeneti esőgumin, míg a legbátrabbak (köztük az első sorból induló van Straalen) slick abroncsokon vágtak neki a futam hátralévő részének. A trükkös körülmények között Can Öncü a felvezető körön a kavicságyban is járt. A futamot ismételten nem tudták újraindítani, hiszen a pálya különböző részein más és más körülményekkel találkozott a mezőny, így ismételten kaptak 5 percet a csapatok a gumiválasztásra. Ezzel egyidejűleg további 2 kört faragtak a versenytávból, 10 körre rövidült a hátralévő táv. Továbbra is mindenféle gumival találkozhattunk a rajtrácson. A felvezető kör ismét drámaira sikeredett, a 4-es kanyarban Can Öncü eldobta a versenygépét, amin honfitársa, Sofuoğlu is átesett.
Az élről van Straalen jól rajtolt az újraindítás után, de hamar elkezdett visszaesni a mezőnyben a slick gumikkal. McPhee állt az élre, aki mögé Bulega sorakozott fel, majd a vezetést is átvette.
We are back underway with the #WorldSSP riders on a mix of wet tyres, intermediates and slick tyres 🏍#AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/mgJiIRZXkB
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
8 körrel a leintés előtt Bulega előnye közel 2 másodperc volt McPhee előtt. A 3. pozícióért egy hatos boly alakult ki: Spinelli, Schrötter, MacKenzie, Mantovani, Manzi és Tuuli jelentkeztek a dobogó legalsó fokára. Spinellinek kedvezett, hogy mögötte folyamatos pengeváltások alakultak ki, így egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutott az őt üldöző bollyal szemben. 5 körrel a leintés előtt Manzi azonban gyorsan utolérte honfitársát és átvette a 3. pozíciót. Az újonc Spinelli az ismét eleredő esőben nem hagyta magát és visszavette a dobogós helyet.
Bulega közel 5 másodperces előnye elkezdett olvadni az erősödő esőben McPhee-vel szemben, akit Spinelli vett célba a pódium második fokáért. Az utolsó körre érkezve Bulega előnye megnyugtató volt, Spinelli pedig levadászta McPhee-t. Nicoló Bulega első Supersport világbajnoki győzelmét szerezte, míg a Ducati 2005 után először ért oda az élre a kategóriában. A dobogóra Spinelli és McPhee állhatott fel végül. Őket követte Tuuli, MacKenzie, Manzi, Schrötter, Sarmoon, Navarró és Caricasulo a top 10-ben.
#WorldSSP Race 1 winner @nbulega enjoys himself on the podium with Nicholas Spinelli and @johnmcp17 joining him in celebration 🎉 #AUSWorldSBK 🇦🇺 pic.twitter.com/TYXq8DwnOZ
— WorldSBK (@WorldSBK) February 25, 2023
A FUTAM VÉGEREDMÉNYE:
1 | N. BULEGA | Aruba Racing | Ducati | |
2 | N. SPINELLI | VFT Racing Yamaha | Yamaha | 0,942 |
3 | J. MCPHEE | Vince64 by Puccetti Racing | Kawasaki | 2,965 |
4 | N. TUULI | Dynavolt Triumph | Triumph | 11,624 |
5 | T. MACKENZIE | PETRONAS MIE MS Racing | Honda | 15,838 |
6 | S. MANZI | Ten Kate Racing | Yamaha | 19,700 |
7 | M. SCHROETTER | MV Agusta Reparto Corse | MV Agusta | 20,756 |
8 | A. SARMOON | Yamaha Thailand Racing | Yamaha | 22,331 |
9 | J. NAVARRO | Ten Kate Racing | Yamaha | 22,771 |
10 | F. CARICASULO | Althea Racing Team | Ducati | 39,760 |
11 | H. TRUELOVE | Dynavolt Triumph | Triumph | 46,209 |
12 | A. NORRODIN | PETRONAS MIE MS Racing | Honda | 54,872 |
13 | V. DEBISE | GMT94 Yamaha | Yamaha | 1 kör |
14 | G. VAN STRAALEN | EAB Racing Team | Yamaha | 1 kör |
15 | A. WONGTHANANON | Yamaha Thailand Racing | Yamaha | 1 kör |
16 | O. BAYLISS | D34G Racing | Ducati | 1 kör |
17 | R. DE ROSA | Orelac Racing Verdnatura | Ducati | 1 kör |
Nem ért célba: | ||||
RET | A. MANTOVANI | Evan Bros. Yamaha | Yamaha | 3 kör |
RET | A. HUERTAS | MTM Kawasaki | Kawasaki | |
RET | SOFUOGLU | MV Agusta Reparto Corse | MV Agusta | |
RET | Y. MONTELLA | Barni Spark Racing Team | Ducati | |
RET | C. ONCU | Kawasaki Puccetti Racing | Kawasaki |