back to top
2024. november 22. 14:07
KezdőlapMotoGPA korábbi Honda-versenyző mesélt a kilátástalanságról a csapatnál Marc Márquez sérülése után

A korábbi Honda-versenyző mesélt a kilátástalanságról a csapatnál Marc Márquez sérülése után

Pol Espargaró nehéz éveken van túl a gyári Honda színeiben. Nagy álma volt bajnoknak lenni a japán márkával, ám pályafutása legrosszabb évei közé számított ez a két esztendő.

Pol Espargaró nem érte el azokat az eredményeket, amelyeket a Repsol Honda versenyzőjeként kitűzött maga elé, így a KTM-családba való visszatérése a GASGAS színeiben, igazi megkönnyebbülés a korábbi Moto2-es bajnok számára.

A 2023-as szezon kezdete előtt Espargaró a L’Esportiu de Catalunya című oldalnak adott interjút, amelyben a GASGAS-szal való indulásról beszélt, és arról is, hogy személyes szinten is megtapasztalta a frusztrációt, hogy nem sikerült elérnie az álmát, hogy MotoGP-bajnok legyen a Hondával.

„Frusztráló és nagyon nehéz volt. A Repsol Hondánál lenni kiváltság, nagyon kevés versenyzőt választanak ki arra, hogy ezeket a színeket viselje. Kötelességemnek éreztem, hogy én legyek az, aki Marc Márquezzel egy ilyen projektet vezet, de nem így alakult. Csodálatos élmény volt, és nagyszerű szakemberekkel találkoztam.”

A második szezon úgy tűnt, hogy jobban indul számára, pályafutása legjobb előszezonját teljesítette. „Azt hittem, hogy az évad nagyon jó lesz. Az előszezon volt profi pályafutásom legjobbja, mind Thaiföldön, ahol én voltam a leggyorsabb, mind Malajziában, ahol én és a Honda még soha nem teljesítettünk ilyen jól. Katarban az első futamon sokáig vezettem, Argentínában pedig az élről indultam. Ezután jött egy visszaesés, ami fájdalmas eredményekhez, bizalmatlansághoz és sok bukáshoz vezetett.”

Espargaró nem tudja, hogy mi okozta a hatalmas visszaesést, de az biztos, hogy Marc Márquez kiválása után – amikor a világbajnok átesett negyedik műtétjén – a Honda leállította a munkát a motorral.

„Technikailag ez a mérnökök és műszaki szakemberek dolga, hiszen ők azok, akik tudják, hogy egy alkatrész miért működik vagy nem működik. Mi nem tudtuk, hogyan oldjuk meg, vagy nem voltak meg a szükséges eszközeink hozzá. Marc Márquez sérülése után a japán Honda csapat úgy döntött, hogy leállítja a motor fejlesztését. Emellett ott vannak azok a problémák, amelyek már korábban is megvoltak, és amelyeket a többi márka tovább fejlesztett. Mindez a mérnökök vágyának és munkájának hiányára vezethető vissza, akiknek akkor kellett volna megoldaniuk a helyzetet.”

A katalán elmondta, hogy nem érzi, hogy a Honda rosszul bánt volna vele 2022-ben, bár a helyzet frusztráló volt számára. „Nem bántak rosszul velem de nagyon frusztrált a helyzet. Látod, hogy nem megy jól, hogy rengeteg az elvárás, és hogy nem tudsz semmit sem tenni, mert senki sem segít, és meg van kötve a kezed. A dolgok nem javulnak, nincs semmi újdonságod, amivel megfordíthatnád a helyzetet, és ez kétségbeejt, mert nem látsz kiutat. Sok nyugalmat és lazaságot láttam a válság és az irányítás hiányának pillanatában, és ez nagyon zavart.”

A spanyol versenyző tanult ebből az időszakból, mégpedig azt, hogy minden helyzetből lehet erőt meríteni. „A fájdalmas pillanatokból erőt merítesz. Könnyebben felismered a hibáidat, azt, hogyan viselkedsz a nehézségekkel szemben, és jobban értékeled a jó pillanatokat. Megtanulod, kiben bízhatsz és kiben nem” – mondta Espargaró.

A spanyol versenyző megnevezte kategóriánkként favoritjait az idei esztendőre: „A Moto3-ban szerintem David Muñoz fog nyerni, a Moto2-ben Pedro Acosta, a MotoGP-ben pedig Enea Bastianini.”

Pol Espargaró a KTM-családhoz való visszatéréséről is beszélt. „A Suzuki világbajnokságból való távozásával sok volt a botrány. Két versenyző csapat nélkül maradt, és a helyek még szűkösebbek lettek. Nagy volt a mozgás a paddockban. Mindenki számára nagyon nehéz időszak volt, és még mindig az. Szerencsére mindig több lehetőségem is volt az asztalon, és soha nem éreztem azt a veszélyt, hogy csapat nélkül maradok. Kiválaszthattam, hogy hova akarok menni.”

Arra a kérdésre, hogy milyen érzéssel megy egy csapathoz, amely nem volt oly sikeres az elmúlt időszakban, a spanyol egyértelmű választ adott. „Két új versenyzőjük volt a kategóriában. Idén gyári támogatásunk van, és hivatalos csapat leszünk. Ez azt jelenti, hogy minden alkatrész a legújabb generációból lesz, és nagy változások lesznek. A csapat teljesen új, és nagyon várjuk már. Bizalmat kell szavaznunk neki. Jelenleg az az álmom, hogy MotoGP világbajnok legyek. Kétéves szerződésem van a márkával, és ha idén nem sikerül, akkor tapasztalatot szerzünk, és jövőre újra megpróbáljuk. A hétvégék formátuma sokat fog változni a sprintfutamokkal, és nekünk ugyanolyan szinten kell lennünk. Talán meglepjük magunkat, és meglátjuk, hogy harcolhatunk a bajnoki címért.”