back to top
2024. november 25. 07:13
KezdőlapMotoGPLenéző szavakkal illette a MotoGP-t minden idők egyik legsikeresebb F1-es csapatfőnöke

Lenéző szavakkal illette a MotoGP-t minden idők egyik legsikeresebb F1-es csapatfőnöke

Toto Wolff, a Forma-1-es Mercedes csapatfőnöke szerint a MotoGP megmutatja, hogy egy sportágnak hogyan nem szabad működnie. Carlos Ezpeleta, a kétkerekű királykategória kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója kiállt az idei évre létrehozott formátum mellett.

A MotoGP megújult az idei évre, legalábbis ami a hétvége formátumát illeti, hiszen bevezették a sprintfutamokat. A koncepció nagy vitát váltott ki a sportág berkein belül, viszont a négykerekű királykategória, a Forma-1 jelenlegi és egykori szereplői dicsérték a sorozatot, és többen is kijelentették, hogy az F1 példát vehetne a MotoGP-ről. Ehhez hasonló gondolatokat fogalmazott meg Maurizio Arrivabene és Flavio Briatore, a Ferrari, illetve a Benetton és a Renault egykori csapatfőnöke, Helmut Marko, a Red Bull jelenlegi tanácsadója, valamint olyan többszörös futamgyőztesek, mint Ralf Schumacher, Mark Webber és Fernando Alonso.

Az egyetlen kivétel Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke volt. Az osztrák üzletembernek az az elsődleges problémája, hogy a Forma-1-gyel ellentétben a MotoGP minden hétvégén rendez sprintfutamot. Ezért pedig igencsak degradáló megjegyzéssel illette a kétkerekű sorozatot.

Forma-1, Toto Wolff, 2022
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke élesen bírálta a MotoGP-t (Fotó: Steve Etherington/Mercedes)

„Csak a magam nevében beszélhetek, de én hiszek a hagyományokban – nyilatkozta a csapatfőnökként hét egyéni és nyolc konstruktőri világbajnoki címet nyerő Wolff a Tiroler Tageszeitungnak adott interjújában. – Az ember mindig tudta, hogy vasárnap délután háromkor lesz a rajt. Ha Ázsiában rendezik a nagydíjat, akkor korán kell kelni, ha az Egyesült Államokban, akkor később. Követem a MotoGP-t, és nagyon szeretem, de sok mindent már nem értek. A versenyző szombaton panaszkodik, de vasárnap már boldog. Nem lehet lépést tartani. Egyáltalán nem érdekel. A MotoGP megmutatja, hogyan nem szabad csinálni.”

Az F1-ben tavaly és tavalyelőtt három sprintfutamot rendeztek, míg az idei évre ez a szám hatra nőtt, és a mezőny tagjai a versenytávnak körülbelül az egyharmadát futják le, ami a pontozásban is többé-kevésbé megnyilvánul. Ezzel szemben a MotoGP-ben mind a húsz hétvégén láthatnak ilyet a nézők, és mind a táv, mind a pontok tekintetében feleannyit ér, mint a vasárnapi főverseny. Carlos Ezpeleta kiállt a koncepció mellett.

„Mindenkinek megvan a saját véleménye, és nehéz objektíven ítélkezni, különösen, ha az ember maga is ebben az üzletben dolgozik – jelentette ki a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Egyetértek azzal, hogy nagyon fontos, hogy a sportág alapelemeit a lehető legegyszerűbb és legkönnyebben érthető módon tartsuk meg. Ez volt az egyik oka annak, hogy ezt az új MotoGP-formátumot választottuk, és 2023-ban minden hétvégébe integráltuk a sprinteket, A menetrend minden hétvégén azonos, az időmérő mindkét versenyre vonatkozik. A sprint a [főfutam] távjának felét teszi ki, ezért csak a pontok fele jár, vagyis a győztesnek tizenkettő, és így tovább a kilencedik helyig.”

Az F1-ben idén változtattak a szabályokon, és a sprinthétvégéken két időmérőt rendeznek: az első a vasárnapi, míg a második a szombati rajtsorrendet határozza meg. Ezpeleta szerint ez biztosan nem egyszerűbb, mint a MotoGP menetrendje. „A Forma-1-ben az ember pénteken kvalifikálja magát vasárnapra, szombaton pedig szombatra, pontot kap a leggyorsabb körért, és így tovább – fogalmazott. – Senki sem mondhatja, hogy ez könnyebben érthető, mint a MotoGP koncepciója.”

MotoGP, Carlos Ezpeleta, 2023
Carlos Ezpeleta kiállt a jelenlegi formátum mellett (Fotó: MotoGP Media)

Persze nyilvánvalóan van olyan szempont, amelyben a Forma-1 vitathatatlanul jobban áll a MotoGP-nél: a Netflixen öt éve futó Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című sorozat rengeteg új rajongót hozott a sportágnak, míg a MotoGP tavaly bemutatott Unlimited című szériája nem bizonyult sikernek, és egy évad után el is kaszálták. Másfelől viszont az F1-ben jelenleg dominancia van, ami aligha tesz jót a sportágnak.

„Nagyszerű munkát végeztek abban, hogy megpróbáltak új rajongókat szerezni, ez vitathatatlan. Sokan azt mondják, hogy a sport nem igazán számít, az embereket a show vonzza. Nem tudom, meddig tudnak még növekedni a sportág mai állapotában, ahol egy pilóta akár egy teljes perccel is nyerhet futamokat – utalt Max Verstappenre, aki jelenleg megállíthatatlannak tűnik. – Egyetértek, nagyon fontos, hogy jó műsorral és megfelelő marketingkoncepcióval álljunk elő. A marketing javítása érdekében is teszünk erőfeszítéseket. Ha látványos, izgalmas sportággal tudunk előrukkolni, az hatalmas különbséget jelent. A sportág minőségét tekintve pedig nem vagyunk a végsőkig elszállva.”