back to top
2024. november 24. 06:38
KezdőlapNégykerékKis híján Rossi versenyzett az F1-es Ferrarival a Hungaroring legsúlyosabb balesete után

Kis híján Rossi versenyzett az F1-es Ferrarival a Hungaroring legsúlyosabb balesete után

Valentino Rossi Felipe Massa napra pontosan 14 évvel ezelőtti hungaroringi balesete után került a legközelebb ahhoz, hogy a Forma–1-ben versenyezzen. A debütálásból akkor ő maga nem kért, aminek oka a maximalizmusa volt.

2009. július 25-én, azaz éppen 14 évvel ezelőtt szenvedett életveszélyes balesetet Felipe Massa a Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérőjén. A Ferrari akkori pilótájának sisakját eltalálta egy másik autóról leszakadt rugó, aminek következtében súlyos fejsérüléssel szállították kórházból. Végül megúszta maradandó károsodás nélkül, de a szezon hátralévő részét ki kellett hagynia.

Ezen a ponton sokakban felmerülhet a kérdés, hogy ennek mi köze van a motorozáshoz. Nos, a kapcsolódási pont Valentino Rossi, aki ezután került a legközelebb ahhoz, hogy a négykerekű királykategóriában debütáljon. A hungaroringi futamot követően a Ferrari a tesztpilótáját, Luca Badoert ültette be Massa helyére, ám ő túlzás nélkül szörnyű teljesítményt nyújtott, így a monzai verseny előtt leváltották.

Az Olasz Nagydíj előtt pedig felmerült, hogy arra az egy alkalomra Rossi veszi át az autót, aki korábban már többször is tesztelt F1-es Ferrarit, és 2006-ban igencsak meggyőző teljesítményt nyújtott. A kombináció pedig nem is lehetett volna ennél álomszerűbb: Olaszország egyik, ha nem a legnagyobb sztársportolója hazája legnagyobb hagyományokkal rendelkező pályáján a legendás olasz márka színeiben versenyezhetett volna, és erre komoly szándék is mutatkozott.

Schumacher is megdöbbent attól, amit Valentino Rossi művelt a Ferrarival

Mindez azonban végül nem valósult meg, és Rossi helyett honfitársa, az addig a Force Indiánál versenyző Giancarlo Fisichella kapta meg a lehetőséget az idény hátralévő részére. A lehetőségre pedig maga Rossi mondott nemet, miután nem lett volna lehetősége tesztelni. Ő pedig úgy szeretett volna autóba ülni, ha reális esélye van egy jó eredményre, és attól tartott, hogy az akkori körülmények között ez sansztalan lett volna.

„Beszéltem a Ferrarival arról, hogy indulok Monzában – idézi a kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnokot Stuart Barker a ’Rossi – Széles mosoly két keréken’ című könyvében [Kovácsik Bence fordítása – a szerk.]. – De tesztelés nélkül nem lett volna értelme. Megbeszéltük már, hogy a Forma–1-ben indulni tesztelés nélkül több kockázattal jár, mint ötömmel. Az ember nem mehet csak úgy oda, és ismerheti meg az autót három nap alatt.”

Pár évvel korábban alighanem még más lett volna a helyzet, hiszen ebben az időszakban korlátozták jelentős mértékben a tesztelési lehetőséget a Forma–1-ben. Ami Rossit illeti, ezt követően már csak egyszer,

Rossi ezt követően már csak egyszer, 2010-ben vezetett F1-es Ferrarit, akkor egy 2008-as autó volánja mögött ült. Ekkor azonban már nem volt komoly a szándék arra, hogy kettőről négy kerékre váltson, ellentétben a korábbi alkalmakkal. Végül azonban maradt a MotoGP-ben, és a döntését nem is bánta meg, ugyanis szerinte ott nagyobb ráhatása volt a saját versenyzésére.

„A Forma–1-es pilóták olyanok, mint a robotok – fogalmazott, miután jobban megismerte az F1 világát. – Úgy versenyeznek, hogy a mérnökök rádión keresztül adott utasításait követik. Jobban szeretek motorozni. Amikor versenyzek, szeretem én kialakítani a stratégiámat, meghozni a saját döntéseimet.”