Stefan Pierer szerint a japán gyártók nem akarnak engedményeket kapni a koncesszió terén, mert ez sértené a büszkeségüket. A KTM-et birtokló cégcsoport vezérigazgatója ugyanakkor hozzátette, meg kell akadályozni, hogy a Honda vagy a Yamaha kövesse a Suzukit.
Nagyot változott a világ a MotoGP-ben az elmúlt években. 1975 és 2021 között mindössze egyszer, 2007-ben fordult elő, hogy nem valamelyik japán gyártó adta az egyéni világbajnokot. Tavaly ez a sorozat megszakadt, és idén is a Ducati uralkodik, de a KTM és az Aprilia is előrébb tart, mint a Honda és a Yamaha, nem beszélve a Suzukiról, amely tavaly elhagyta a sorozatot.
Ennek kapcsán felmerült, hogy a két japán gyártó segítséget kapna a felzárkózás érdekében, és a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna igyekszik is tető alá hozni a megállapodást. A koncessziós jogokból anno mindhárom európai gyártó profitált, ám Stefan Pierer nem tartaná helyénvalónak, hogy a Honda és a Yamaha „soron kívül” kapjanak engedményeket.
„A koncesszió nem a megfelelő megközelítés – nyilatkozta a KTM-et is birtokló Pierer Mobility AG vezérigazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – A japánok sem akarják ezt, mert egy ilyen folyamat egyenlő a megalázással. Az ilyesmi sérti a japánok büszkeségét, ilyet nem tesz az ember. Azonban más engedményeket is el tudunk képzelni. Például több tesztnapot, hogy ismét közelebb zárkózzanak az élmezőnyhöz.”
Akkora bajban van a Honda és a Yamaha, hogy már a MotoGP is segíteni akar rajtuk
A koncessziós jogokat 2014-ben vezették be, elsősorban a Ducati kedvéért. Akkoriban az volt a szabály, hogy az a gyártó élhet a lehetőséggel, amely az előző évben nem nyert száraz pályán rendezett futamot. Azóta viszont szigorítottak a szabályokon, és most már az a feltétel, hogy az adott gyártó egyáltalán ne álljon dobogóra egy szezonon át, de ez már mind a Hondának, mind a Yamahának összejött idén.
A másik oldalról viszont hosszú távon aligha fenntartható ez az állapot. Egyre többen fejezik ki ugyanis aggodalmukat azzal kapcsolatban, hogy a Suzukihoz hasonlóan előbb-utóbb a másik két japán gyártó is megelégeli az eredménytelenséget, és kiszáll a MotoGP-ből. Ez pedig nyilvánvalóan súlyos csapás lenne a királykategória számára, így muszáj elkerülni, hogy idáig fajuljanak a dolgok.
„Úgy gondolom, hogy a jelenlegi viták a szabályokról észszerűek – fogalmazott Pierer, aki hangsúlyozta, egyáltalán nem zárkózik el attól, hogy valamilyen módon segítsék a Honda és a Yamaha felzárkózását. – Most várunk, és meglátjuk, mi jön ki. Fontos, hogy a bajnokságban tartsuk két japán gyártót.”