2024. február 21. 15:57
KezdőlapMotoGPAkkora bajban van a Honda és a Yamaha, hogy már a MotoGP...

Akkora bajban van a Honda és a Yamaha, hogy már a MotoGP is segíteni akar rajtuk

Sajtóértesülések szerint a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna engedményeket akar tenni a Hondának és a Yamahának, nehogy a gyenge teljesítmény miatt kiszálljanak a sorozatból. A szabályok szerint azonban egyik márka sem kaphatna kedvezményeket, így ehhez a másik három gyártó beleegyezésére is szükség van.

1975 és 2021 között mindössze egyszer fordult elő a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában, hogy nem japán gyártó versenyzője szerezte meg a világbajnoki címet. 2007-ben Casey Stoner révén a Ducatié lett a végső győzelem, azt leszámítva kizárólag a Yamaha, a Suzuki és a Honda motorosai értek fel a csúcsra.

Az elmúlt időszakban azonban nagyot fordult a világ: a Suzuki tavaly kiszállt a MotoGP-ből, míg a másik két japán gyártó kevés kiugró eredménytől eltekintve folyamatosan szenved. Ha pedig mindez így folytatódik, akkor fennáll a veszélye annak, hogy követik a Suzukit, és ők is távoznak a szériából, ami könnyen lehet, hogy egyet jelentene a MotoGP halálával.

Ráadásul ennél a két gyártónál versenyez a mezőny két kiemelkedő pilótája Marc Márquez, illetve Fabio Quartararo személyében. Főleg előbbi esetében van realitása annak a forgatókönyvnek, hogy ha a Honda továbbra sem tud versenyképes motort adni neki, akkor visszavonul, esetleg kihagy egy évet. Dani Pedrosa tesztpilótává avanzsálása, valamint Jorge Lorenzo és főleg Valentino Rossi visszavonulása után pedig a sportágnak nem tenne jót, ha elveszítené a jelenlegi mezőny egyetlen szupersztárját.

Végleg földbe állt a Honda?

A problémát a MotoGP kereskedelmi jogainak tulajdonosa, a Dorna is érzékelte, és a SPEEDWEEK.com beszámolója szerint nem hivatalos egyeztetéseket kezdtek annak érdekében, hogy a két japán gyártó engedményeket kapjon. Ezt azonban nem lesz egyszerű elérniük, még úgy sem, hogy közel tíz évvel ezelőtt volt már példa hasonlóra.

A 2010-es évek első felében a Ducati volt hasonló helyzetben. Akkor kilenc nappal a 2014-es idény kezdete előtt megegyeztek Carmelo Ezpeletával, a Dorna vezérigazgatójával, hogy arra és az azt követő szezonra jó néhány kedvezményt kapnak. Ezek közé tartozott a több privát teszt, hogy motoronként tizenkét erőforrást használhattak fel, miközben a többiek csak ötöt, illetve az, hogy a futamok során két literrel több üzemanyag állt a rendelkezésükre.

Ennek már 2014-ben is voltak hatásai, Andrea Iannone például megdöntötte a sebességrekordot, hiszen 349.6 km/h-t mértek nála Mugellóban. Aztán szépen lassan javultak az eredmények: az első két évben egyre több dobogót szereztek, 2016-ban aztán már győzelmek is jöttek, majd 2017 és 2019 között rendre Andrea Dovizioso lett a második az összetettben Márquez mögött. 2020-ban már megszerezték a gyártók világbajnoki címét, amihez aztán hozzácsapták a csapatok közötti győzelmet, tavaly pedig már az egyéni elsőség is meglett. Idén valósággal uralják a mezőnyt, és az eddigi nyolcból hét alkalommal valamelyik Ducati győzött a futamon.

Az akkori és a mostani helyzet között azonban van egy nem elhanyagolható különbség: a Ducati 2013-ban egyszer sem állhatott a dobogóra, így a szabályok lehetővé tették a kedvezményeket. A Honda azonban tavaly egy harmadik és egy második helyet is szerzett Pol Espargaró, illetve Márquez révén, nem beszélve Álex Rins idei győzelméről, így hiába vetette fel Stefan Bradl, a japánok tesztpilótája már tavaly áprilisban a koncessziós jogokat, erre papíron nincs lehetőség. Hasonló a helyzet a Yamahával, amely tavaly még a vb-címért is harcban volt Quartararónak köszönhetően, idén pedig Austinban dobogóra állhatott a francia motoros.

„Egy gyártó csak akkor kapja meg az engedményeket, ha egy teljes szezonban egyetlen »kedvezménypontot« sem gyűjt – jelentette ki Danny Aldridge, a MotoGP technikai igazgatója. – Ha például egy gyártó a következő két évben csak egyetlen koncessziós pontot is szerez, akkor nem kap engedményeket. Még egyetlen dobogós helyezéssel is »nem koncessziós gyártó« marad.”

MotoGP, Fabio Quartararo, Yamaha, Álex Rins, LCR, Amerikai Nagydíj 2023, futam
Quartararo harmadik helye, illetve Rins győzelme Austinban nem minden szempontból jelentett előnyt (Fotó: MotoGP Media)

A Dorna vezetősége azonban bízik benne, hogy sikerül elérni, hogy a japán gyártók kapjanak némi kedvezményt. Egyelőre viszont még nem zajlanak hivatalos egyeztetések a témában, így az sem világos, hogy ez mikortól lépne érvénybe. Annyit legalább már sikerült tisztázni, hogy a sokszor büszke japánok nem zárkóznak el ettől a fajta segítségtől egyik oldalról sem.

Felmerül a kérdés, hogy amennyiben összejön a Dorna célja, miben kaphatnak engedményeket az érintett gyártók. Erre lehetséges válasz az idényenként felhasználható tesztgumik száma (ez tavaly gyártónként 240 volt, idén 200), szezononként egy vagy két erőforrás-fejlesztés lehetővé tétele, nagyobb szabadság az aerodinamikai csomagot illetően (jelenleg minden versenyző kettőt használhat egy évben), illetve persze néhány extra tesztnap. A szezonzáró Valenciai Nagydíj utáni tesztelésig ugyanis már csak a szeptemberi misanói teszt van hátra.

Azonban nyilvánvaló, hogy ehhez a másik három gyártó, a Ducati, a KTM és az Aprilia beleegyezésére is szükség lesz. Nekik rövid távon nyilvánvalóan nem érdekük, hogy segítsék a nagy riválisokat, amelyet jelenleg legalább a pályán le tudnak győzni, ha már a közúti motorok piacán esélyük sincs szembeszállni velük. Ennek megfelelően jelenleg úgy tűnik, hogy a Dorna ezen a ponton ellenállásba ütközik.

„Nem felelnek meg a követelményeknek, hogy megkapják az engedményeket – válaszolta Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója a SPEEDWEEK.com kérdésére. – Szóval nem fogunk beleegyezni.” Nem lenne meglepő, hogy ha a Ducati és a KTM is hasonlóan reagálna, innentől kezdve pedig vélhetően egy kompromisszumos megoldást kell kitalálniuk a feleknek.