back to top
2024. november 22. 11:25
KezdőlapMotoGPEgy rivális gyártó miatt kényszerült „fájdalmas” lépésre az Aprilia

Egy rivális gyártó miatt kényszerült „fájdalmas” lépésre az Aprilia

Sajtóértesülések szerint az Aprilia nem használhatja legújabb fejlesztésű kuplungját, miután egy másik gyártó bepanaszolta őket. Ez a gyártó pedig állítólag a KTM, amely szintén kivette a motorjából a leghatékonyabb rajtelektronikáját, egyúttal szabálymódosítást kérvényezett.

Érdekes történések zajlottak a Maláj Nagydíj sajtónapján, ugyanis Maverick Viñales ugyanis elárulta, hogy az Aprilia többé nem használhatja a legújabb rajtelektronikáját. Mint kiderült, már a Phillip Island-i forduló óta nem azt szerelték be a motorba. „Ez fájdalmasan érint minket, de ennél többet nem mondhatok” – nyilatkozta sejtelmesen a spanyol versenyző.

Csapattársa, Aleix Espargaró meglepetten reagált, amikor szembesítették az elhangzottakkal. „Ezt mondta Maverick? – kérdezett vissza. – Erről a témáról nem beszélhetünk.” Az Autosport ezután megpróbálta kideríteni, hogy mi lehet a háttérben, ám minden érintett azt válaszolta nekik, hogy „megtiltották, hogy beszéljünk erről”.

A brit szakportál ugyanakkor utánament a témának, és kiderítette, hogy miről van szó valójában. A cikkben azt állítják, hogy a félautomata kuplungjuk áll az ügy középpontjában, amely a rajtnál jelentene nagy segítséget a noalei gyártó versenyzőinek. Egy másik gyártó panasza miatt azonban az Aprilia arra kényszerült, hogy kivegye a motorból ezt az eszközt.

MotoGP, Aleix Espargaró, Maverick Vinales, Aprilia, Katalán Nagydíj 2023, futam
Fotó: Piaggio Group

A forrásaira hivatkozva az Autosport azt is közölte, hogy ez a másik gyártó a KTM. Az osztrákok szerint az olaszok megoldása nem felel meg a technikai szabályzatnak, hiszen elméletben ugyan nem automata rendszerről van szó, de a valóságban működése túlságosan függ az elektronikus vezérlőegységtől. „Csak meg kell nézni a videót, hogy hogyan jön el az Aprilia, hogy megértsük, hogy ez egy automata kuplung, mint amilyet a Forma–1-ben használnak” – jelentette ki egy, a pálya mellett dolgozó meg nem nevezett mérnök.

A szezon nagy részében pont a KTM volt az, amelyik a legjobb rajtokat vette, miután kifejlesztettek egy hatékony rajtelektronikai rendszert. Jack Miller például az ötödik helyről indulva már a célegyenes vége előtt átvette a vezetést Mugellóban, de csapattársa, Brad Binder is többször javított rengeteg pozíciót. „Elképesztő, hogy Binder a negyedik sorból indul, és az első kanyarban ő vezeti a versenyt, ezt tényleg ki kell vizsgálni” – fogalmazott egy veterán mérnök az Apriliától.

Az ügy a technikai szabályzat egy olyan területét érinti, amelyet egyébként is vizsgálnak, mert tartalmaz néhány szürke zónát. A KTM ráadásul arra kérte a technikai bizottságot, hogy módosítsák az előírások erre vonatkozó részét, hogy homologizálják a megoldásukat, amely egyébként nagyon hasonlóan működik, mint az Apriliáé. Addig viszont ők sem használják ezt a rajtelektronikát (már Thaiföldön sem volt bent a motorokban), így jelenleg a Ducati rendelkezik a legjobb rendszerrel ezen a téren.