back to top
2024. november 22. 10:38
KezdőlapMotoGPBagnaia kihasználná, hogy Martínnal ellentétben ő még szabálytalankodhat idén

Bagnaia kihasználná, hogy Martínnal ellentétben ő még szabálytalankodhat idén

Jorge Martín szerint nem sok mindenen változtat, hogy Thaiföldön megkapta a figyelmeztetést a guminyomásra vonatkozó regula megsértése miatt, de adott esetben tenni fog az ellen, hogy ne büntessék meg. Francesco Bagnaia kihasználná, hogy ő egyszer még szabálytalankodhat, ugyanakkor hangsúlyozta, nem kedveli ezt az előírást.

A Brit Nagydíjtól kezdve a csapatoknak, illetve a gyártóknak be kell tartaniuk a guminyomásra vonatkozó szabályokat. Ez azt jelenti, hogy a sprintfutamnak legalább az egyharmadán, illetve a főversenynek minimum a felén a guminyomás értékének meg kell haladnia egy előre meghatározott értéket, különben szabálytalannak minősítik az érintett pilótát.

Mindez a Thaiföldi Nagydíj után került előtérbe, amikor Aleix Espargaró már másodszor nem tartotta be ezt az előírást, így 3 másodperccel megbüntették. Rajta kívül hét másik versenyzőt figyelmeztettek már, így nekik nincs még egy dobásuk, a következő hasonló esetben őket is kíméletlenül szankcionálni fogják. Köztük van Jorge Martín is, ami a világbajnoki csata szempontjából akár kulcsfontosságú is lehet.

Megvan az első büntetés az új szabály megszegéséért, változott a Thai Nagydíj eredménye

„Igen, elkövettük ezt a kis hibát – nyilatkozta a Maláj Nagydíj sajtónapján. – Soha nem akarunk alatta maradni, de legalább megvan a győzelem és a huszonöt pont, ez a legfontosabb. A többi [idei] győzelem során viszont szabályos volt a nyomás. [Buriramban] nagyon közel voltunk a határhoz. Szerintem csak ugyanolyan módon kell dolgoznunk.”

A pilóták meglehetősen nehezen tudják befolyásolni a guminyomást, egyedül annyit tudnak tenni, hogy szándékosan beállnak közvetlenül az egyik ellenfelük mögé. Ha szorulni kezd a hurok, Martín is hasonlóan akar cselekedni. „Ha lesz figyelmeztető jelzés vagy bármi más, akkor talán egy kicsit szélárnyékban kell lennem, és ennyi” –jelentette ki, de arra nem tért ki, hogy mi a terve arra az esetre, ha ez akkor történik meg, amikor ő vezet.

Francesco Bagnaia amellett, hogy 13 ponttal vezet a Pramac versenyzője előtt, ebből a szempontból is jobb helyzetben van nála, hiszen ő még nem kapta meg a figyelmeztetést, ami azt jelenti, hogy esetében többet kockáztathatnak. „Tökéletesen tudjuk, hogyan módosíthatja [a teljesítményt], hogy az egész futamon a határ alatt vagyunk, mert [ilyenkor] nagy előnyünk van a fékezés során és a kanyarbejáratoknál” – fogalmazott.

Bagnaia aztán nyíltan beszélt arról, hogy ezt az előnyt megpróbálják majd a saját javukra fordítani. A guminyomás a meleg futamokon sokszor problémát okoz, és az előrejelzések szerint a sepangi sprint- és főverseny is ilyen lesz. A címvédő ugyanakkor nem most lőné el a „jokerét”. „Jó, hogy erre a futamra van egy [dobásom], de azt hiszem, jobb lenne, ha Katarban próbálnánk meg előnyt szerezni – vélekedett. – Mivel ott hideg van, a páratartalom pedig elég magas. De igen, ez bizonyos helyzetekben segíthet nekünk.”

A szabályt rengetegen kritizálták már az év elején is, amikor felvetődött, hogy lesz egy ilyen jellegű előírás. Bár biztonsági szempontok mentén vezették be, paradox módon veszélyesebbé teheti a versenyzők helyzetét, és az sem tenne jót a sportágnak, ha egy emiatt kiosztott büntetéssel dőlne el a világbajnoki cím. Bagnaia ugyan jelen állás szerint profitálhat belőle, de leszögezte, hogy ő sem rajong ezért a reguláért.

Martínnak minden hátralévő futamot három másodperces különbséggel kell megnyernie?

„Senki nem szereti ezt a szabályt, egyáltalán nem – hangsúlyozta. – [Az, hogy magasabb nyomással indulunk] nagy mértékben befolyásolhatja a vezetési stílust, és a biztonság is jelentősen csökken, tekintve, hogy ha az ember magasabb [értékekkel versenyez], mint [például] én Thaiföldön, akkor nagyon könnyen elveszítheti a [motor] elejét. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a következő évtől az első szabálytalanság után kizárás jön, az ember elveszíti a versenyt. Nem lehet tudni, hogyan alakul egy futam. Lehet, hogy egy adott nyomásról indulva csak 1,7 [bar] lesz, és nem megy fel [az első gumira vonatkozó 1,9-es minimumra], de az is lehet, hogy 2,2-ig felkúszik. Szóval ez nagyon nehéz. A csapatom elképesztően jó munkát végez, ami a nyomás szinten tartását illeti, de ez rendkívül nehéz.”

Ahogyan arra már kitértünk, az első szabálytalanság után még csak figyelmeztetés jár, majd a másodikért 3 másodperces büntetés. Espargarónak különösen vigyáznia kell, hiszen a következő kihágás már 6 másodpercet fog érni, a negyedikért pedig kétszer ennyi. Ahogyan Bagnaia is utalt rá, jövőre a tervek szerint sokkal kevésbé lesznek elnézőek, és azonnali kizárás jár a szabályszegésért.