back to top
2024. november 21. 20:07
KezdőlapMotoGPBagnaiának meccslabdája van, de aligha lesz „idényzáró” az idénynyitóból – hétvégi menetrend

Bagnaiának meccslabdája van, de aligha lesz „idényzáró” az idénynyitóból – hétvégi menetrend

A Katari Nagydíj lesz a MotoGP idei szezonjának utolsó előtti helyszíne, ahol az is elképzelhető, hogy az összes nyitott kérdésre választ kapunk. Azonban sokkal valószínűbb, hogy a MotoGP-ben nem fog eldőlni az egyéni világbajnoki cím.

Következik a MotoGP tripla hétvégéjének második felvonása, egyben a szezon utolsó előtti hétvégéje. A mezőny tagjainak földrajzilag nagyot kell ugraniuk, hiszen szűk egy hét alatt Malajziából Katarba kell utazniuk. A két helyszín között öt óra eltérés van az időzóna tekintetében, így a versenyzőknek az átállással is meg kell küzdeniük.

A pálya a fővárostól, Dohától északi irányban körülbelül 15 kilométerre fekvő Loszailban található. 2003-ban kezdték el építeni, és bő egy év alatt készült el mintegy 58 millió dollárból. 2004-ben nyitotta meg kapuit, és a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye még ebben az évben ellátogatott a helyszínre. Négy évvel később aztán ez lett a sorozat történetének első villanyfényes futama, és azóta is éjszaka rendezik meg a versenyt.

Minden géposztályt figyelembe véve Jorge Lorenzo győzött a legtöbbször a Losail International Circuiten, de a királykategóriában „csak” háromszor diadalmaskodott Valentino Rossi és Casey Stoner négy-négy elsőségével szemben. A jelenlegi mezőnyből Maverick Viñales és Marc Márquez tudott többször is nyerni: előbbi a 2021-es viadalon mindmáig itt aratta utolsó győzelmét, míg utóbbi 2014 óta nem ünnepelhetett a dobogó tetején Katarban.

Az 5,38 kilométer hosszú és 12 méter széles aszfaltcsík tíz jobb- és hat balkanyart tartalmaz, ennek tudatában pedig nem meglepő, hogy a vonalvezetés megegyezik az óramutató járásával. A pályacsúcs Francesco Bagnaia nevéhez fűződik, aki 2021-ben 1:52.772 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót, míg a versenyben futott leggyorsabb kör a tavaly 1:54.338-at motorozó Enea Bastianinié. A legnagyobb sebességet Johann Zarco érte el 2021-ben, a francia pilóta 362,4 km/h-val repesztett az 1068 méteres célegyenesben.

A gyorsaságimotoros-vb 2007 óta Katarban tartja a szezonnyitót, leszámítva a 2020-as évet, amikor a MotoGP futamát törölték a koronavírus-járvány miatt. Ehhez képest jelentős változás, hogy március helyett novemberben tartják a futamot, ám a hőmérséklet nem fog jelentősen változni: az előrejelzések szerint végig 27 és 30 fok között lesz, már ami a levegőt illeti.

A szokatlan időpontra azért volt szükség, mert korábban felújították és teljesen újraaszfaltozták a pályát. Mindez pedig akár komoly kihívás elé állíthatja a pilótákat, ennek tetejében pedig még a szél is felhordhatja a sivatagi homokot. Az októberben tartott Forma–1-es hétvégén akadtak is gondok, ugyanis a gumik nem bírták ki a rázóköveket, ám a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere szerint a kétkerekű királykategória esetében nem lesz probléma.

Piero Taramasso a Motorsport.com olasz kiadásának elárulta, hogy előre és hátra is visznek egy extra specifikációjú abroncsot, ahogyan azt ilyen helyzetben mindig is teszik. Ami az első gumit illeti, négyféle szimmetrikus keveréket bocsátanak a pilóták rendelkezésére, ebből három ugyanolyan, mint tavaly volt, egyedül a közepes változott. Az olasz szakember arra számít, hogy éjjel a közepeset és a lágyat, nappal pedig a keményeket használják.

Hátulra háromfajtát visznek el, ebből a lágy és a közepes aszimmetrikus, a tartaléknak szánt kemény szimmetrikus. A lágy ugyanolyan maradt, mint 2022-ben volt, a közepes esetében viszont a francia gumiszállító a lágyon nem változtatott, a közepesnek viszont kicsit növelte a teljesítményét. Tavaly tizenegy pilóta előbbit, tizenhárom utóbbit választotta a futamra, Taramasso szerint ez az arány a módosítás miatt az idei, egyébként 22 körös főversenyre a közepes irányába tolódik el, a feleannyi hosszú sprinten inkább a lágy lesz a favorit.

Mivel ez a szezon egyetlen villanyfényes futama, a mezőny tagjainak nehézséget jelenthet, hogy estére meglehetősen lehűl az aszfalt hőmérséklete a nappali állapothoz képest. Ehhez persze már a korábbi években is alkalmazkodniuk kellett, de a sprintfutam bevezetése, illetve az időmérő korábbi időpontra tolása miatt most már nappal is rendeznek valódi téttel bíró eseményt a királykategóriában.

Bagnaia már Katarban világbajnok lehet, de nem ez a valószínű

Két fordulóval a vége előtt Bagnaia 14 pontos különbséggel vezet Jorge Martín előtt, de a guminyomást érintő szabály már ő is megszegte egyszer, ezért ezen a téren egálban vannak. Mivel ő áll az élen, neki van meccslabdája az utolsó előtti hétvégén. Amennyiben legalább 23 egységgel többet szerez riválisánál, akkor matematikailag biztossá válik, hogy megvédi tavaly szerzett bajnoki címét. A 26 éves versenyző egyébként 2018-ban, még a Moto2-ben győzni tudott Loszailban, a MotoGP-ben a 2021-es harmadik hely az eddigi legjobbja.

„Örülök, hogy ezen a hétvégén újra Katarban versenyezhetünk – nyilatkozta. – Ez egy újabb pálya, ahol mindig versenyképesek voltunk. A Maláj Nagydíjon végre sikerült péntektől kezdve gyorsnak lennünk, és újra a pole-ba kerültünk, amire Barcelona óta nem volt példa. Fontos lesz, hogy itt is képesek legyünk ugyanerre. A tizennégy pontos előny nem sok, így az lesz a cél, hogy megpróbáljuk növelni a különbséget Jorgéhoz képest a bajnokságban.”

Ami Martínt illeti, amennyiben legalább 3 ponttal megveri Bagnaiát a sprinten, akkor eldől, hogy csak Valenciában lesz bajnokavatás, ha pedig a teljes hétvégét nézve legalább 2 egységgel legyőzi márkatársát, akkor az is biztossá válik, hogy egészen az idény utolsó futamáig nem lesz biztos válasz a kérdésre. A Pramac motorosa egyébként ugyanabban az évben aratta eddigi egyetlen győzelmét Katarban, mint legfőbb ellenfele, csak éppen a Moto3-ban, azóta viszont a tizenötödik pozíciónál nem jutott feljebb.

A MotoGP versenyzői megtippelték a világbajnokot, ilyen eredmény biztosan nem születik a pályán

Bár Marco Bezzecchi múlt héten matematikailag is kiszállt a bajnoki küzdelemből, egyáltalán nem kizárt, hogy szintén ott lesz az élmezőnyben, így adott esetben a végső győzelemért folytatott harcot is befolyásolhatja. Ahogyan Álex Márquez és Enea Bastianini is, akik Sepangban kifejezetten jó teljesítménnyel rukkoltak elő, utóbbi esetében meglehetősen váratlanul. Persze a KTM-et és az Apriliát sem lehet leírni, a Hondától és a Yamahától viszont kifejezetten nagy bravúr kellene, hogy beleszóljanak a győzelem kérdésébe.

Az egyéni bajnoki cím tehát vélhetően nem Katarban fog eldőlni, ellentétben a csapatokéval. Azt ugyanis a Pramac 100 ponttal vezeti a gyári Ducati előtt, míg a VR46-tal szemben további 4 egység az előnyük. Ez azt jelenti, hogy ha előbbitől legfeljebb 33, utóbbitól maximum 37 ponttal kapnak ki, akkor fennállásuk során először ők lesznek a legjobb istálló az évben.

A Moto2-ben és a Moto3-ban szintén avathatunk bajnokot ebben a kategóriában: a középső géposztályban a KTM Ajo legfeljebb 20 egységgel kaphat ki a Marc VDS-től ahhoz, hogy már most örülhessenek, a legkisebbeknél viszont még négyen is rendelkeznek matematikai sansszal a végső győzelemre. Közülük a Husqvarna vezet, és amennyiben megverik a Leopard Racinget, maximum 11 ponttal szereznek kevesebbet a KTM Ajónál, illetve 35-tel a GasGas Aspar Teamnél, akkor ünnepelhetnek.

A Moto3-ban persze még a bajnoki cím is nyitott kérdés. Bár elméletileg még David Alonso és Daniel Holgado is odaérhet, reálisan nézve Jaume Masià vagy a még mindig futamgyőzelem nélkül álló Szaszaki Ajumu végezhet az élen. A spanyol motoros 13 ponttal vezet riválisa előtt, vagyis az alábbi forgatókönyvek egyikének megvalósulása esetén már most lezárja a küzdelmet.

  • Nyer, és Szaszaki legfeljebb negyedik.
  • Második, és Szaszaki legfeljebb nyolcadik.
  • Harmadik, és Szaszaki legfeljebb tizenkettedik.
  • Negyedik, és Szaszaki legfeljebb tizenötödik.

A Katari Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
12:00 – 12:35 Moto3 1. edzés
12:50 – 13:30 Moto2 1. edzés
13:45 – 14:30 MotoGP 1. szabadedzés
16:15 – 16:50 Moto3 2. edzés
17:05 – 17:45 Moto2 2. edzés
18:00 – 19:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
11:30 – 12:00 Moto3 3. edzés
12:15 – 12:45 Moto2 3. edzés
13:00 – 13:30 MotoGP 2. szabadedzés
13:40 – 13:55 MotoGP 1. időmérő
14:05 – 14:20 MotoGP 2. időmérő
15:50 – 16:05 Moto3 1. időmérő
16:15 – 16:30 Moto3 2. időmérő
16:45 – 17:00 Moto2 1. időmérő
17:10 – 17:25 Moto2 2. időmérő
18:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
13:40 – 13:50 MotoGP Warm up
15:00 Moto3 Verseny
16:15 Moto2 Verseny
18:00 MotoGP Verseny