A Katari Nagydíj lesz a MotoGP idei szezonjának utolsó előtti helyszíne, ahol az is elképzelhető, hogy az összes nyitott kérdésre választ kapunk. Azonban sokkal valószínűbb, hogy a MotoGP-ben nem fog eldőlni az egyéni világbajnoki cím.
Következik a MotoGP tripla hétvégéjének második felvonása, egyben a szezon utolsó előtti hétvégéje. A mezőny tagjainak földrajzilag nagyot kell ugraniuk, hiszen szűk egy hét alatt Malajziából Katarba kell utazniuk. A két helyszín között öt óra eltérés van az időzóna tekintetében, így a versenyzőknek az átállással is meg kell küzdeniük.
A pálya a fővárostól, Dohától északi irányban körülbelül 15 kilométerre fekvő Loszailban található. 2003-ban kezdték el építeni, és bő egy év alatt készült el mintegy 58 millió dollárból. 2004-ben nyitotta meg kapuit, és a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye még ebben az évben ellátogatott a helyszínre. Négy évvel később aztán ez lett a sorozat történetének első villanyfényes futama, és azóta is éjszaka rendezik meg a versenyt.
Minden géposztályt figyelembe véve Jorge Lorenzo győzött a legtöbbször a Losail International Circuiten, de a királykategóriában „csak” háromszor diadalmaskodott Valentino Rossi és Casey Stoner négy-négy elsőségével szemben. A jelenlegi mezőnyből Maverick Viñales és Marc Márquez tudott többször is nyerni: előbbi a 2021-es viadalon mindmáig itt aratta utolsó győzelmét, míg utóbbi 2014 óta nem ünnepelhetett a dobogó tetején Katarban.
Only two to go and we're back under the floodlights of the #QatarGP 🇶🇦
🔴 "We keep on working until the end" @marcmarquez93
🟡 "Learn as much as we can" @JoanMirOfficial
📄 https://t.co/2AkVi519yj pic.twitter.com/njoduYrvvw
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) November 14, 2023
Az 5,38 kilométer hosszú és 12 méter széles aszfaltcsík tíz jobb- és hat balkanyart tartalmaz, ennek tudatában pedig nem meglepő, hogy a vonalvezetés megegyezik az óramutató járásával. A pályacsúcs Francesco Bagnaia nevéhez fűződik, aki 2021-ben 1:52.772 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót, míg a versenyben futott leggyorsabb kör a tavaly 1:54.338-at motorozó Enea Bastianinié. A legnagyobb sebességet Johann Zarco érte el 2021-ben, a francia pilóta 362,4 km/h-val repesztett az 1068 méteres célegyenesben.
A gyorsaságimotoros-vb 2007 óta Katarban tartja a szezonnyitót, leszámítva a 2020-as évet, amikor a MotoGP futamát törölték a koronavírus-járvány miatt. Ehhez képest jelentős változás, hogy március helyett novemberben tartják a futamot, ám a hőmérséklet nem fog jelentősen változni: az előrejelzések szerint végig 27 és 30 fok között lesz, már ami a levegőt illeti.
A szokatlan időpontra azért volt szükség, mert korábban felújították és teljesen újraaszfaltozták a pályát. Mindez pedig akár komoly kihívás elé állíthatja a pilótákat, ennek tetejében pedig még a szél is felhordhatja a sivatagi homokot. Az októberben tartott Forma–1-es hétvégén akadtak is gondok, ugyanis a gumik nem bírták ki a rázóköveket, ám a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere szerint a kétkerekű királykategória esetében nem lesz probléma.
Piero Taramasso a Motorsport.com olasz kiadásának elárulta, hogy előre és hátra is visznek egy extra specifikációjú abroncsot, ahogyan azt ilyen helyzetben mindig is teszik. Ami az első gumit illeti, négyféle szimmetrikus keveréket bocsátanak a pilóták rendelkezésére, ebből három ugyanolyan, mint tavaly volt, egyedül a közepes változott. Az olasz szakember arra számít, hogy éjjel a közepeset és a lágyat, nappal pedig a keményeket használják.
Hátulra háromfajtát visznek el, ebből a lágy és a közepes aszimmetrikus, a tartaléknak szánt kemény szimmetrikus. A lágy ugyanolyan maradt, mint 2022-ben volt, a közepes esetében viszont a francia gumiszállító a lágyon nem változtatott, a közepesnek viszont kicsit növelte a teljesítményét. Tavaly tizenegy pilóta előbbit, tizenhárom utóbbit választotta a futamra, Taramasso szerint ez az arány a módosítás miatt az idei, egyébként 22 körös főversenyre a közepes irányába tolódik el, a feleannyi hosszú sprinten inkább a lágy lesz a favorit.
18 down, two weekends to go! 💨
Who will shine under the lights? 🤔
It's time for the #QatarGP! 🇶🇦 pic.twitter.com/03RIy5mEin
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 14, 2023
Mivel ez a szezon egyetlen villanyfényes futama, a mezőny tagjainak nehézséget jelenthet, hogy estére meglehetősen lehűl az aszfalt hőmérséklete a nappali állapothoz képest. Ehhez persze már a korábbi években is alkalmazkodniuk kellett, de a sprintfutam bevezetése, illetve az időmérő korábbi időpontra tolása miatt most már nappal is rendeznek valódi téttel bíró eseményt a királykategóriában.
Bagnaia már Katarban világbajnok lehet, de nem ez a valószínű
Két fordulóval a vége előtt Bagnaia 14 pontos különbséggel vezet Jorge Martín előtt, de a guminyomást érintő szabály már ő is megszegte egyszer, ezért ezen a téren egálban vannak. Mivel ő áll az élen, neki van meccslabdája az utolsó előtti hétvégén. Amennyiben legalább 23 egységgel többet szerez riválisánál, akkor matematikailag biztossá válik, hogy megvédi tavaly szerzett bajnoki címét. A 26 éves versenyző egyébként 2018-ban, még a Moto2-ben győzni tudott Loszailban, a MotoGP-ben a 2021-es harmadik hely az eddigi legjobbja.
„Örülök, hogy ezen a hétvégén újra Katarban versenyezhetünk – nyilatkozta. – Ez egy újabb pálya, ahol mindig versenyképesek voltunk. A Maláj Nagydíjon végre sikerült péntektől kezdve gyorsnak lennünk, és újra a pole-ba kerültünk, amire Barcelona óta nem volt példa. Fontos lesz, hogy itt is képesek legyünk ugyanerre. A tizennégy pontos előny nem sok, így az lesz a cél, hogy megpróbáljuk növelni a különbséget Jorgéhoz képest a bajnokságban.”
Ami Martínt illeti, amennyiben legalább 3 ponttal megveri Bagnaiát a sprinten, akkor eldől, hogy csak Valenciában lesz bajnokavatás, ha pedig a teljes hétvégét nézve legalább 2 egységgel legyőzi márkatársát, akkor az is biztossá válik, hogy egészen az idény utolsó futamáig nem lesz biztos válasz a kérdésre. A Pramac motorosa egyébként ugyanabban az évben aratta eddigi egyetlen győzelmét Katarban, mint legfőbb ellenfele, csak éppen a Moto3-ban, azóta viszont a tizenötödik pozíciónál nem jutott feljebb.
A MotoGP versenyzői megtippelték a világbajnokot, ilyen eredmény biztosan nem születik a pályán
Bár Marco Bezzecchi múlt héten matematikailag is kiszállt a bajnoki küzdelemből, egyáltalán nem kizárt, hogy szintén ott lesz az élmezőnyben, így adott esetben a végső győzelemért folytatott harcot is befolyásolhatja. Ahogyan Álex Márquez és Enea Bastianini is, akik Sepangban kifejezetten jó teljesítménnyel rukkoltak elő, utóbbi esetében meglehetősen váratlanul. Persze a KTM-et és az Apriliát sem lehet leírni, a Hondától és a Yamahától viszont kifejezetten nagy bravúr kellene, hogy beleszóljanak a győzelem kérdésébe.
Az egyéni bajnoki cím tehát vélhetően nem Katarban fog eldőlni, ellentétben a csapatokéval. Azt ugyanis a Pramac 100 ponttal vezeti a gyári Ducati előtt, míg a VR46-tal szemben további 4 egység az előnyük. Ez azt jelenti, hogy ha előbbitől legfeljebb 33, utóbbitól maximum 37 ponttal kapnak ki, akkor fennállásuk során először ők lesznek a legjobb istálló az évben.
A Moto2-ben és a Moto3-ban szintén avathatunk bajnokot ebben a kategóriában: a középső géposztályban a KTM Ajo legfeljebb 20 egységgel kaphat ki a Marc VDS-től ahhoz, hogy már most örülhessenek, a legkisebbeknél viszont még négyen is rendelkeznek matematikai sansszal a végső győzelemre. Közülük a Husqvarna vezet, és amennyiben megverik a Leopard Racinget, maximum 11 ponttal szereznek kevesebbet a KTM Ajónál, illetve 35-tel a GasGas Aspar Teamnél, akkor ünnepelhetnek.
A Moto3-ban persze még a bajnoki cím is nyitott kérdés. Bár elméletileg még David Alonso és Daniel Holgado is odaérhet, reálisan nézve Jaume Masià vagy a még mindig futamgyőzelem nélkül álló Szaszaki Ajumu végezhet az élen. A spanyol motoros 13 ponttal vezet riválisa előtt, vagyis az alábbi forgatókönyvek egyikének megvalósulása esetén már most lezárja a küzdelmet.
- Nyer, és Szaszaki legfeljebb negyedik.
- Második, és Szaszaki legfeljebb nyolcadik.
- Harmadik, és Szaszaki legfeljebb tizenkettedik.
- Negyedik, és Szaszaki legfeljebb tizenötödik.
A Katari Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
12:00 – 12:35 | Moto3 | 1. edzés |
12:50 – 13:30 | Moto2 | 1. edzés |
13:45 – 14:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
16:15 – 16:50 | Moto3 | 2. edzés |
17:05 – 17:45 | Moto2 | 2. edzés |
18:00 – 19:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
11:30 – 12:00 | Moto3 | 3. edzés |
12:15 – 12:45 | Moto2 | 3. edzés |
13:00 – 13:30 | MotoGP | 2. szabadedzés |
13:40 – 13:55 | MotoGP | 1. időmérő |
14:05 – 14:20 | MotoGP | 2. időmérő |
15:50 – 16:05 | Moto3 | 1. időmérő |
16:15 – 16:30 | Moto3 | 2. időmérő |
16:45 – 17:00 | Moto2 | 1. időmérő |
17:10 – 17:25 | Moto2 | 2. időmérő |
18:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
13:40 – 13:50 | MotoGP | Warm up |
15:00 | Moto3 | Verseny |
16:15 | Moto2 | Verseny |
18:00 | MotoGP | Verseny |