back to top
2024. november 22. 07:28
KezdőlapMotoGPKiderült, mi volt a Suzuki sikereinek a titka, amelyből a Honda és...

Kiderült, mi volt a Suzuki sikereinek a titka, amelyből a Honda és a Yamaha is tanulhat

Livio Suppo szerint egy gyártó akkor tud eredményes lenni a MotoGP-ben, ha vannak európai hátterű mérnökei. Az olasz szakember úgy gondolja, hogy a Suzukival azért voltak sikeresek a kiszállásuk előtt, mert ezt az utat követték.

A tavalyi szezon a MotoGP két jelenlegi japán gyártójának, a Hondának és a Yamahának a küszködését hozta. A korábban fényes sikereket elérő márkák rossz szériája nem tetszett a Dornának, a sorozat kereskedelmi jogait birtokló cégnek, de még a saját riválisaiknak sem, így a 2024-es idényre engedményeket kaptak a koncessziós jogokra vonatkozó szabályok módosításával. A probléma lehetséges megoldása tehát ezzel már megvan, de a háttérben álló okot még nem sikerült egyértelműen beazonosítania a közvéleménynek.

Így használnák ki a Honda az engedményeket, amihez új pilótát akarnak szerződtetni

Talán a szurkolók kérdéseire is választ adhat, illetve ezeknek a gyártóknak is útmutató lehet a visszakapaszkodáshoz az, amit nemrég Livio Suppo árult el. Az olasz szakember felfedte, hogy szerinte mi volt a MotoGP-ből a 2022-es szezon végén kiszálló Suzuki – amelynek a távozáskor ő volt a csapatfőnöke – sikereinek a titka. A hamamacui istálló 2020-ban egyéni világbajnoki címet szerzett Joan Mir révén, aki egy évvel később a harmadik helyen végzett. Az alakulat versenyképességét viszont még ennél is jobban reprezentálja, hogy az utolsó három futamukból Álex Rins kettőt is meg tudott nyerni a GSX-RR-rel.

„Szerintem az [eredményesség] kulcsa, hogy kell lennie európai hátterű mérnökeidnek. A Suzuki szervezetileg nagyon jó volt, a pálya mellett sok európai srác dolgozott, a japánok pedig meghallgatták, amit ők mondtak. Azt gondolom, hogy ez volt a Suzuki titka – nyilatkozta Suppo a Crash.net-nek. – Akár tetszik, akár nem, eléggé biztos vagyok benne, hogy amikor kiszálltunk, akkor mi voltunk a legerősebb japán gyártó. Konkrétan megnyertünk kettőt az utolsó három versenyünkből. Természetesen Álex egy nagyszerű pilóta, viszont a motor is nagyon jó volt, és szerintem a csapatnál lévő európai technikusok és az otthon [Japánban] dolgozó mérnökök közti kapcsolat miatt tudott ilyen lenni.”

A hírek alapján a Honda és a Yamaha (legalábbis részben) egyetért ezzel a véleménnyel, hiszen mindkét gyártónál elkezdtek gondolkozni azon, hogy nagyobb szerepet adnak európai mérnököknek. A HRC-nek ezen felül további jó hír, hogy jelenleg náluk dolgozik az a szakember, akit Suppo a Suzukinál korábban meglévő interkulturális kapcsolatok legfontosabb pontjaként nevezett meg.

Csak Marc Márquez győzelme érdekelte a Hondát, most ezért küszködnek egykori főnökük szerint

„Ezen a téren [a kapcsolatépítésén] Kavacsi-szan végzett nagyon jó munkát, ezért is igazolta le őt a Honda. Őszintén reméltem, hogy így jobban fognak majd teljesíteni, viszont csak a tavalyelőtti sepangi futam óta dolgozik náluk, azóta pedig nem telt el sok idő. Azonban legalább úgy látszik, hogy a 2024-es motorjuk, amelyet Luca Marini először tesztelhetett, jobbnak tűnik a korábbinál. Szóval lehet, hogy az a munka, amelyet az előző szezonban végeztek el, most hoz majd eredményt.”