A Ducati bemutatta limitált gyártású, sárgára festett motorját, a Monster Sennát, amellyel a 30 éve elhunyt Ayrton Senna előtt tiszteleg. Az olasz gyártó és a néhai brazil F1-es pilóta története több ponton is összefonódott.
Május 1-e az emlékezésről szólt a motorsport világában, hiszen aznap volt a harmincadik évfordulója egy egyetemes sportlegenda, Ayrton Senna halálos balesetének. Bár a brazil pilóta négy keréken, a Forma–1-ben írta be magát a történelemkönyvekbe, a kétkerekűek világa is tisztelettel adózott előtte, az egyik márka pedig különösen, hiszen velük összefonódott a neve.
A Ducatiról van szó, amely Imolában, a mostani F1-es futamhétvége helyszínen, egyben azon a pályán, ahol Senna elszenvedte a végzetes bukást, különleges festésű motort mutatott be. A Monster Senna elnevezésű modell színösszeállításának alapja élénksárga, némi zölddel és kékkel kiegészítve, megidézve ezzel a háromszoros világbajnok sisakját, amely a brazil zászló színeiből állt össze.
Absolutely in love with the Monster Senna Limited Edition, which pays homage to one of the greatest @f1 legends: Ayrton Senna! 😍 He was a passionate Ducatista and one of the very first owners of the Monster 900. 🙌🏼#MonsterSenna #ForzaDucati pic.twitter.com/xPxxzyfX30
— Ducati Corse (@ducaticorse) May 16, 2024
A különleges motorból mindössze 341-et gyártanak, a szám pedig nem véletlen. A század helyi értéken álló 3-as a a vb-címek, míg az utána következő 41-es a futamgyőzelmek számát jelenti. Ami a technikai részleteket illeti, a gép 937 köbcentiméteres motorblokkal rendelkezik, amely 111 lóerő leadására képes, és percenként 6500-as fordulatszámig lehet felpörgetni. A motor tömege üres tankkal 175 kilogramm, az ülésmagasság pedig 840 milliméter, és számos, manapság megszokott elektronikai segédeszközt tartalmaz.
Presentada en Imola la Ducati Monster Senna. #f1 #imola pic.twitter.com/WE6gwb9N0b
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 16, 2024
Senna és a Ducati kapcsolata a 90-es években kezdődött. Claudio Castiglioni, a bolognai márka akkor elnöke többször is ellátogatott az F1-es hétvégékre, ahol találkozott a motorokat kifejezetten kedvelő a brazil versenyzővel, a kapcsolat pedig hamarosan barátsággá vált. Olyannyira, hogy 1990-ben egy 851 SP-t ajándékozott az az évi világbajnoknak, három évvel később pedig ő kapta meg az egyik első piros Monstert.
Így maradt fenn a motorozásban is a 29 éve elhunyt Ayrton Senna legendája
1994 márciusában Senna aláírta a szerződést, amely egy, a nevét viselő Ducatiról szólt. A 916 Sennának ő választotta ki a színösszeállítását: az antracitszürke alapot matt feketével és élénkpirossal kombinálták, utóbbi az ikonikussá vált, S-betűt ábrázoló logójának vörös színére emlékeztetett. A motort pár héttel később dobták volna piacra, ám az akkor 34 esztendős pilóta halála miatt ezt elhalasztották.
Végül a következő télen, a Bologna Motorshow-n mutatták be, nővére és egyben a Senna Alapítvány elnöke, Viviane, valamint öccse, Leonardo jelenlétében. A 300 darab gépet aztán napokon belül eladták, ami arra késztette a feleket, hogy 1997-ben, majd 1998-ban is legyártsanak egy-egy sorozatot. 2014-ben, Senna halálának huszadik évfordulója alkalmából aztán jött a Panigale 1199, amelyből 161 darab készült el, pontosan annyi, ahány F1-es versenyen rajthoz állt.