Enea Bastianini nem figyelmetlenségből vagy kommunikációs hiba miatt nem töltötte le büntetéseit a Katalán Nagydíjon, hanem ezzel akart üzenni a sportfelügyelőknek, csapata pedig kiállt mellette. Bár a döntéshozók végül elismerték hibájukat, az olasz versenyző ezzel nem sokra megy.
A Katalán Nagydíjon ismét egy kisebb botrány alakult ki a sportfelügyelők körül a MotoGP-ben. A futamon ugyanis Enea Bastianini kapott egy hosszú körös büntetést, ám ezt nem töltötte le, majd még egyet kiróttak neki, és amikor arra sem reagált érdemben, áthajtásos büntetéssel sújtották. Mivel ezek egyikét sem teljesítette, a futam végén összesen 32 másodpercet adtak hozzá az idejéhez, így hiába ért be a kilencedik helyen, végül csak tizennyolcadikként rangsorolták.
Bagnaia visszavágott Martínnak Montmelóban, Marc Márquez ismét a dobogóig zárkózott fel
Adódik a kérdés, hogy Bastianini miért nem töltötte le már az első büntetését. Ilyenkor felmerülhet a figyelmetlenség vagy valamilyen kommunikációs hiba, ám kiderült, hogy távolról sem erről volt szó: a 26 éves pilóta tökéletesen tisztában volt vele, hogy szankcionálták. „Világos volt a kijelzőn [látható üzenet] – nyilatkozta. – Én viszont nem értettem egyet vele.”
Az események kiindulópontjához a 12. kör elejéig kell visszamenni az időben, amikor Álex Márquez az 1-es kanyarban visszavetődött Bastianini mellé. A gyári Ducati pilótája aztán levágta a következő kanyart, és – a későbbiek ismeretében ironikus módon – a hosszú körös íven tért vissza a pályára. A szabály azonban kimondja, hogy ilyenkor legalább 1 másodperccel kell lassabban menni a normális körülmények között futott átlagos idejüknél, és a sportfelügyelők úgy látták, hogy ez nem történt meg. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztes szerint azonban eleve márkatársát kellett volna megbüntetniük.
„Az egyenesben megelőztem Álexet, és amikor jött a fékezés, nagyon későn fékeztem, ő viszont nálam is később fékezett, és a rázókőre szorított – idézte fel az esetet. – Az volt az egyetlen megoldás, hogy levágom a sikánt. Ráadásul időt is vesztettem, mert a hosszú kör ívét követtem. Arra vártam, hogy Álexnek vissza kelljen adnia egy pozíciót, de utána érkezett a hosszú körös büntetés… nekem. Nem értettem egyet, és úgy döntöttem, hogy a hosszú kör letöltése nélkül folytatom. Tudom, hogy nem ez a helyes döntés, de valamit tennünk kell, mert semmi nem változik. Minden futamon van valami, amit [a sportfelügyelőknek] meg kell magyarázniuk, és szerintem ez nem helyes.”
Azzal semmiképpen sem lehet vitatkozni, hogy Márquez annyira kiszorította Bastianinit, hogy utóbbinak rá kellett mennie a kerékvetőre a kanyarbejáratnál, azt viszont a lassítás alapján nem lehet eldönteni, hogy a pálya levágása nélkül fennállt-e a bukás veszélye. Ami pedig az időveszteséget illeti, mivel a kör-, illetve szektoridők nem állnak rendelkezésünkre, csak a látottakból lehet megbecsülni. Ha attól a pillanattól számoljuk, amikor elhagyta a pályát, akkor valószínűleg valóban nem volt meg az 1 másodperc, de ha a Márquez manőveréből adódó veszteséget is hozzáadjuk, akkor talán már más a helyzet.
Ahogyan arra Bastianini is utalt, abból a szempontból semmiképpen sem hozott bölcs döntést, hogy ezzel mind ő, mind a csapata súlyos pontokat veszített a bajnokságban (a gyártóknál csak annyit eredményezett, hogy a Honda 1-gyel több egységgel gazdagodott), de a gyári Ducati ennek ellenére is kiállt mellette, a csapatfőnökkel az élen.
Una brutta domenica, troppe cose sono andate storte e ce ne andiamo con l'amaro in bocca. Quando accadono eventi del genere, la cosa migliore è pensare alla prossima gara: saremo al Mugello, non vedo l'ora. #CatalanGP #ForzaDucati pic.twitter.com/likOtfKuFF
— Enea Bastianini (@Bestia23) May 26, 2024
„Davide [Tardozzi] és az egész csapat egyetértett a döntésemmel, megértik, hogy mi történt – árulta el Bastianini. – A verseny után elmentem Davidéval, hogy elmagyarázzuk a problémát, és hogy jobban megnézzük a videót. [A sportfelügyelők] kezdetben helyeselték a döntésüket, a hosszú körös büntetést. Utána azt mondták, hogy »oké, nem«.”
A csapat egyik képviselője ugyancsak megerősítette, hogy „látták, hogy rossz döntést hoztak”. A lassítást túlságosan hamar megszakítják ahhoz, hogy látni lehessen a visszatérés utáni különbséget, mindenesetre Bastianini váltig állítja, hogy kellően nagy volt a lemaradása Márquezzel szemben. Ezt a sportfelügyelőknek is megmondta.
„A futam végén megpróbáltam visszaszerezni a kilencedik helyemet – jelentette ki. – A versenyirányítás viszont nem tehet semmit, azért sem, mert a versenyirányítás szerint nem vesztettem [elég] időt, amikor visszatértem a pályára. Én pedig azt mondtam, hogy »nem, nem, nem. Nézzék meg jobban a videót! Egy másodpercet veszítettem.« Tudom, hogy ha az ember levágja a sikánt [akkor időt kell veszítenie]. Együtt voltam Álexszel, és amikor újra pályára mentem, Álex kétszáz méterrel volt előttem.”
Amennyiben viszont a sportfelügyelők elismerték, hogy akármilyen okból, de rossz döntést hoztak, felmerül a kérdés, hogy ha már Bastianini nem töltötte le, akkor miért nem lehet egyszerűen mindent visszavonni. Nos, azért, mert az előírások ezt egyértelműen tiltják. „Nem lehet óvni a felügyelők által a feladataik ellátása során meghozott döntések ellen, beleértve az adott napon egy sprint vagy futam során kiszabott hosszú körös büntetéseket” – áll a szabályzatban.
Mindezt maga az érintett is megerősítette. „Igen, lehetetlen – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre Bastianini. – Őrület, de így van.” Ennek következtében pedig az olasz pilóta pont nélkül zárta a főfutamot, így csapattársa, Francesco Bagnaia visszaelőzte őt a bajnoki tabellán. Jelenleg a negyedik helyen áll, 61 ponttal lemaradva a listavezető Jorge Martín mögött, míg a közvetlenül előtte lévő Marc Márquezzel szemben 20 egység a hátránya.