A Német Nagydíj lesz a MotoGP utolsó futama a tervezett nyári szünet előtt. A legnagyobb kérdés, hogy Marc Márquez megőrzi-e a veretlenségét a Sachsenringen, vagy ismét Francesco Bagnaia és Jorge Martín csatáznak a győzelemért, esetleg Pedro Acosta él az utolsó esélyével a rekorddöntésre.
Nem pihen a MotoGP mezőnye, hiszen a múlt heti Holland TT után ezen a hétvégén a Német Nagydíjat fogják megrendezni. A helyzet kicsit furcsa, hiszen az asseni forduló előtt már volt egy négyhetes szünet, és ezután megint ugyanekkora kihagyás következik. A kettő közül ez utóbbi az, amit előre is elterveztek, hiszen a júniusi hosszú pihenő csak a Kazah Nagydíj eltolásának volt betudható.
Megint törölhetik a Kazah Nagydíjat, a koronavírus-járvány idején alkalmazott megoldás jöhet
A helyszín szokás szerint a Sachsenring. A közeli Chemnitz nevű település környékén már az 1920-as években rendeztek közúti autó- és motorversenyeket, de a 90-es években ezt beszüntették. Ehelyett a közelben felépítették a ma is használt pályát, amelyet elsősorban pilótaképzésre és közlekedésbiztonság fejlesztésére használnak, de azért több motoros eseménynek is otthont ad, többek között a MotoGP-nek is.
A helyszínt 1996-ban adták át, a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye pedig két évvel később látogatott el oda először. Azóta minden évben megtartják a Német Nagydíjat, az egyetlen kivétel a 2020-as idény volt, amikor a koronavírus-járvány miatt számos másik fordulóval együtt a Sachsenring is visszamondta a rendezést. Időközben jó néhány változáson átesett: 2001-ben jelentősen átalakult a vonalvezetés, 2017-ben pedig újraaszfaltozták.
A pálya királya egyértelműen Marc Márquez, aki 2010 óta összesen tizenegyszer nyert ezen a helyszínen, ebből nyolcszor a MotoGP-ben, és a királykategóriában még soha nem kapott ki futamon, hiszen 2022-ben és tavaly sem indult. Na jó, ez a gyakorlatban félig már megdőlt, hiszen a tavalyi sprintversenyt nem nyerte meg, hanem csupán tizenegyedik lett.
Rajta kívül Jorge Martínnak és Pedro Acostának van még egynél több diadala, de a királykategóriában természetesen csak előbbi tudott nyerni. Ami az állandó mezőny többi tagját illeti, a Moto2-ben Johann Zarco, Franco Morbidelli, Brad Binder, Álex Márquez és Augusto Fernández, míg a Moto3-ban Álex Rins, Jack Miller és Joan Mir tudott egy-egy futamot nyerni.
Maga a pálya kifejezetten rövid, 3671 méter hosszú, és tíz bal-, valamint három jobbkanyarból áll. Ennek tudatában nem meglepő az a tény, hogy a helyszínek többségével ellentétben a vonalvezetés nem az óramutató járásával egyezik meg. A célegyenes és egyben leghosszabb egyenes mindössze 700 méter, így a végsebességrekord is csupán 304,2 km/h, amelyet Martín tart 2022-ből. Szintén a két évvel ezelőtti hétvégéről datálódik Francesco Bagnaia 1:19.765 másodperces abszolút pályacsúcsa, amelyet még pénteken futott meg, míg a versenyben futott leggyorsabb kört Johann Zarco teljesítette tavaly 1:21.225-tel.
#MotoGP Sachsenring’s speed map… Short, twisty but not that slow… pic.twitter.com/vLAAuikonJ
— PecinoGP (@pecinogp) July 17, 2016
A hétvége legnagyobb kérdése, hogy el lehet-e venni Marc Márquez veretlenségét a Sachsenringen. A tavalyi hétvége igencsak rémálomszerűen alakult a nyolcszoros világbajnok számára, hiszen összesen ötször bukott, és a bemelegítésen elszenvedett sérülése után úgy döntött, hogy visszalép a főfutamtól. Azonban hosszú távon bizonyára ez is afelé lökte őt, hogy hagyja el a Hondát, amiből egyelőre jól jött ki.
Ennek köszönhetően idén már a Ducati nyergében vághat neki a fordulónak. Igaz, bár messze nem akkora, mint tavaly, de valamennyi hátránya most is lesz, amit kompenzálnia kell, hiszen tavalyi Desmosedicin ül. Az elmúlt hétvégéken pedig egyértelműen kirajzolódott a GP23-as és a GP24-es közötti különbség, igaz, Assenben ő maga is hozzájárult, hogy ne sikerüljön jól a hétvége, és hátránya 58 pontra nőjön a tabellán.
A listavezető továbbra is Martín, de előnye csupán már 10 egység Bagnaiával szemben. Erről a pályáról viszont ő tartogathat szebb emlékeket. 2018-as, még a Moto3-ban aratott győzelme után tavaly szintén diadalmaskodott, az idény során először. Ráadásul mindezt úgy tette meg, hogy szombaton a sprintet is megnyerte, vasárnap pedig óriási csatában, kevesebb mint 1 tizedes különbséggel utasította maga mögé Bagnaiát.
Utóbbi jubileumra készül, hiszen ez a 200. főversenye a gyorsaságimotoros-világbajnokság minden kategóriáját figyelembe véve. A címvédő kirobbanó formában van, hiszen a sprinteket is beleszámítva zsinórban öt futamgyőzelemnél, vagyis sorozatban két duplázásnál tart. A Sachsenring viszont a tavalyi második helye előtt csak egyszer, 2017-ben, még a Moto2-ben állhatott dobogóra, igaz, az előző két évben egyaránt ő szerezte meg a pole pozíciót.
Bagnaiának „minden tökéletesen alakult”, Martínnak viszont „kemény” volt az asseni hétvége
„Ez a hétvége lesz az utolsó a nyári szünet előtt, és remélem, hogy a lehető legjobban fogom zárni a szezon első részét – nyilatkozta. – Három nagyon pozitív hétvégén vagyunk túl, ahol csak a barcelonai sprinten maradtunk le a győzelemről, Hollandiában pedig minden tökéletes volt. Tavaly Martín nagyon erős volt Németországban, de vasárnap mi is versenyképesebbek tudtunk lenni. Most koncentráltnak kell maradnunk. Megvan bennünk a potenciál, hogy továbbra is jól teljesítsünk, és ha úgy dolgozunk, ahogyan eddig, akkor biztos vagyok benne, hogy ezen a hétvégén is jól fogunk szerepelni.”
Az elmúlt hétvégék tendenciáit figyelembe véve a Ducati pilótái közül akár Enea Bastianini is beleszólhat a győzelembe. Ehhez azonban jó időmérős eredményre és megfelelő első körökre van szükség, mert ezek nélkül aligha lesz elég a kiváló hajrá, amelyre az utóbbi futamokon képes volt. Rajta kívül Fabio Di Giannantonio van meglehetősen jó formában.
Az Aprilia Assenben visszaelőzte a KTM-et a gyártók közötti tabella második helyén. Maverick Viñales a múlt heti sprintdobogója után ismét megpróbálhatja elkapni az élmezőny tagjait, Aleix Espargarónak viszont nehéz dolga lesz: a 34 éves motoros a Holland TT sprintjén kézközépcsonttörést szenvedett, és bár a Sachsenringen már el akar indulni, nyilvánvalóan nem lesz teljesen egészséges.
Az Apriliánál abban bíznak, hogy Espargaró „csodával határos módon” felépül a Német Nagydíj előtt
Ami a KTM-et illeti, a figyelem középpontjában várhatóan ismét Pedro Acosta fog állni, akinek utoljára lesz lehetősége arra, hogy megdöntse Marc Márquez rekordját, és ő legyen minden idők legfiatalabb királykategóriás futamgyőztese. A jelenlegi csúcs 20 év és 63 nap, ezt 20 nappal javíthatja meg, amennyiben vasárnap elsőként ér a célba. Bár az előző hétvégéje főleg az utolsó körös bukásával nem sikerült jól, Németországban a Moto3-ban és a Moto2-ben is tudott nyerni.
Acosta máris megdöntött egy rekordot, de még Marc Márqueztől is elvehet egyet
„A Sachsenringre megyünk, egy olyan pályára, ahol általában kicsit több szerencsém van, és úgy gondolom, hogy jobban fog feküdni a motorunknak – kezdte. – Az asseni hétvégénk összességében nem volt rossz, jó versenyt tudtunk futni, és a bukásig versenyképesek voltunk egy olyan pályán, amely általában nem tartozik a legjobbjaim közé. Németországban a szokásos lesz a hozzáállásunk, lépésről lépésre [haladunk] egy új pályán, úgyhogy először meglátjuk, hogy érezzük magunkat pénteken. Már alig várom, legyen egy jó [futamunk] a nyári szünet előtt.”
A Yamaha ugyan produkált pozitív jeleket az elmúlt időszakban, de most nekik sem lesz könnyű dolguk. Álex Rins sérülésével ugyanis az idei MotoGP-szezon során először fog megesni, hogy egy állandó versenyző egy teljes hétvégét kihagy. A spanyol pilóta az asseni rajt után sérült meg, helyettese pedig Remy Gardner lesz, aki egyébként 2021-ben megnyerte a Moto2-es Német Nagydíjat.
Beigazolódtak az értesülések – valóban Gardner helyettesíti a lábadozó Rinst a Sachsenringen
A Honda alighanem ezúttal is legfeljebb a tisztes helytállásban reménykedhet. Bármilyen döbbenetes is, az aszakai gyártó az első nyolc forduló során mindössze egyszer, a kaotikus jerezi sprinten végzett a legjobb tízben. Erre aligha Stefan Bradl révén lesz példa újból, mindenesetre az ő szabadkártyás indulásának köszönhetően a hazai drukkereknek lesz kinek szurkolniuk.
Végezetül pedig meg kell említeni azt a tényezőt, amely megkavarhatja a hétvége alakulását: az esőt. A különböző előrejelzések eltérnek egymástól, de ezek alapján a hétvége mindhárom napján van esély a csapadékra. Persze könnyen lehet, hogy ez is Marc Márquez malmára hajtja a vizet, de ilyenkor akár hatalmas felfordulás is jöhet.
A Német Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | Szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Első edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Első edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második edzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |