back to top
2025. április 05. 08:56
KezdőlapMotoGPVeretlen marad Marc Márquez, akinek rekordját Acosta utoljára döntheti meg? – hétvégi...

Veretlen marad Marc Márquez, akinek rekordját Acosta utoljára döntheti meg? – hétvégi menetrend

A Német Nagydíj lesz a MotoGP utolsó futama a tervezett nyári szünet előtt. A legnagyobb kérdés, hogy Marc Márquez megőrzi-e a veretlenségét a Sachsenringen, vagy ismét Francesco Bagnaia és Jorge Martín csatáznak a győzelemért, esetleg Pedro Acosta él az utolsó esélyével a rekorddöntésre.

Nem pihen a MotoGP mezőnye, hiszen a múlt heti Holland TT után ezen a hétvégén a Német Nagydíjat fogják megrendezni. A helyzet kicsit furcsa, hiszen az asseni forduló előtt már volt egy négyhetes szünet, és ezután megint ugyanekkora kihagyás következik. A kettő közül ez utóbbi az, amit előre is elterveztek, hiszen a júniusi hosszú pihenő csak a Kazah Nagydíj eltolásának volt betudható.

A helyszín szokás szerint a Sachsenring. A közeli Chemnitz nevű település környékén már az 1920-as években rendeztek közúti autó- és motorversenyeket, de a 90-es években ezt beszüntették. Ehelyett a közelben felépítették a ma is használt pályát, amelyet elsősorban pilótaképzésre és közlekedésbiztonság fejlesztésére használnak, de azért több motoros eseménynek is otthont ad, többek között a MotoGP-nek is.

A helyszínt 1996-ban adták át, a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye pedig két évvel később látogatott el oda először. Azóta minden évben megtartják a Német Nagydíjat, az egyetlen kivétel a 2020-as idény volt, amikor a koronavírus-járvány miatt számos másik fordulóval együtt a Sachsenring is visszamondta a rendezést. Időközben jó néhány változáson átesett: 2001-ben jelentősen átalakult a vonalvezetés, 2017-ben pedig újraaszfaltozták.

A pálya királya egyértelműen Marc Márquez, aki 2010 óta összesen tizenegyszer nyert ezen a helyszínen, ebből nyolcszor a MotoGP-ben, és a királykategóriában még soha nem kapott ki futamon, hiszen 2022-ben és tavaly sem indult. Na jó, ez a gyakorlatban félig már megdőlt, hiszen a tavalyi sprintversenyt nem nyerte meg, hanem csupán tizenegyedik lett.

Rajta kívül Jorge Martínnak és Pedro Acostának van még egynél több diadala, de a királykategóriában természetesen csak előbbi tudott nyerni. Ami az állandó mezőny többi tagját illeti, a Moto2-ben Johann Zarco, Franco Morbidelli, Brad Binder, Álex Márquez és Augusto Fernández, míg a Moto3-ban Álex Rins, Jack Miller és Joan Mir tudott egy-egy futamot nyerni.

Maga a pálya kifejezetten rövid, 3671 méter hosszú, és tíz bal-, valamint három jobbkanyarból áll. Ennek tudatában nem meglepő az a tény, hogy a helyszínek többségével ellentétben a vonalvezetés nem az óramutató járásával egyezik meg. A célegyenes és egyben leghosszabb egyenes mindössze 700 méter, így a végsebességrekord is csupán 304,2 km/h, amelyet Martín tart 2022-ből. Szintén a két évvel ezelőtti hétvégéről datálódik Francesco Bagnaia 1:19.765 másodperces abszolút pályacsúcsa, amelyet még pénteken futott meg, míg a versenyben futott leggyorsabb kört Johann Zarco teljesítette tavaly 1:21.225-tel.

A hétvége legnagyobb kérdése, hogy el lehet-e venni Marc Márquez veretlenségét a Sachsenringen. A tavalyi hétvége igencsak rémálomszerűen alakult a nyolcszoros világbajnok számára, hiszen összesen ötször bukott, és a bemelegítésen elszenvedett sérülése után úgy döntött, hogy visszalép a főfutamtól. Azonban hosszú távon bizonyára ez is afelé lökte őt, hogy hagyja el a Hondát, amiből egyelőre jól jött ki.

Ennek köszönhetően idén már a Ducati nyergében vághat neki a fordulónak. Igaz, bár messze nem akkora, mint tavaly, de valamennyi hátránya most is lesz, amit kompenzálnia kell, hiszen tavalyi Desmosedicin ül. Az elmúlt hétvégéken pedig egyértelműen kirajzolódott a GP23-as és a GP24-es közötti különbség, igaz, Assenben ő maga is hozzájárult, hogy ne sikerüljön jól a hétvége, és hátránya 58 pontra nőjön a tabellán.

A listavezető továbbra is Martín, de előnye csupán már 10 egység Bagnaiával szemben. Erről a pályáról viszont ő tartogathat szebb emlékeket. 2018-as, még a Moto3-ban aratott győzelme után tavaly szintén diadalmaskodott, az idény során először. Ráadásul mindezt úgy tette meg, hogy szombaton a sprintet is megnyerte, vasárnap pedig óriási csatában, kevesebb mint 1 tizedes különbséggel utasította maga mögé Bagnaiát.

Utóbbi jubileumra készül, hiszen ez a 200. főversenye a gyorsaságimotoros-világbajnokság minden kategóriáját figyelembe véve. A címvédő kirobbanó formában van, hiszen a sprinteket is beleszámítva zsinórban öt futamgyőzelemnél, vagyis sorozatban két duplázásnál tart. A Sachsenring viszont a tavalyi második helye előtt csak egyszer, 2017-ben, még a Moto2-ben állhatott dobogóra, igaz, az előző két évben egyaránt ő szerezte meg a pole pozíciót.

„Ez a hétvége lesz az utolsó a nyári szünet előtt, és remélem, hogy a lehető legjobban fogom zárni a szezon első részét – nyilatkozta. – Három nagyon pozitív hétvégén vagyunk túl, ahol csak a barcelonai sprinten maradtunk le a győzelemről, Hollandiában pedig minden tökéletes volt. Tavaly Martín nagyon erős volt Németországban, de vasárnap mi is versenyképesebbek tudtunk lenni. Most koncentráltnak kell maradnunk. Megvan bennünk a potenciál, hogy továbbra is jól teljesítsünk, és ha úgy dolgozunk, ahogyan eddig, akkor biztos vagyok benne, hogy ezen a hétvégén is jól fogunk szerepelni.”

Az elmúlt hétvégék tendenciáit figyelembe véve a Ducati pilótái közül akár Enea Bastianini is beleszólhat a győzelembe. Ehhez azonban jó időmérős eredményre és megfelelő első körökre van szükség, mert ezek nélkül aligha lesz elég a kiváló hajrá, amelyre az utóbbi futamokon képes volt. Rajta kívül Fabio Di Giannantonio van meglehetősen jó formában.

Az Aprilia Assenben visszaelőzte a KTM-et a gyártók közötti tabella második helyén. Maverick Viñales a múlt heti sprintdobogója után ismét megpróbálhatja elkapni az élmezőny tagjait, Aleix Espargarónak viszont nehéz dolga lesz: a 34 éves motoros a Holland TT sprintjén kézközépcsonttörést szenvedett, és bár a Sachsenringen már el akar indulni, nyilvánvalóan nem lesz teljesen egészséges.

Ami a KTM-et illeti, a figyelem középpontjában várhatóan ismét Pedro Acosta fog állni, akinek utoljára lesz lehetősége arra, hogy megdöntse Marc Márquez rekordját, és ő legyen minden idők legfiatalabb királykategóriás futamgyőztese. A jelenlegi csúcs 20 év és 63 nap, ezt 20 nappal javíthatja meg, amennyiben vasárnap elsőként ér a célba. Bár az előző hétvégéje főleg az utolsó körös bukásával nem sikerült jól, Németországban a Moto3-ban és a Moto2-ben is tudott nyerni.

„A Sachsenringre megyünk, egy olyan pályára, ahol általában kicsit több szerencsém van, és úgy gondolom, hogy jobban fog feküdni a motorunknak – kezdte. – Az asseni hétvégénk összességében nem volt rossz, jó versenyt tudtunk futni, és a bukásig versenyképesek voltunk egy olyan pályán, amely általában nem tartozik a legjobbjaim közé. Németországban a szokásos lesz a hozzáállásunk, lépésről lépésre [haladunk] egy új pályán, úgyhogy először meglátjuk, hogy érezzük magunkat pénteken. Már alig várom, legyen egy jó [futamunk] a nyári szünet előtt.”

A Yamaha ugyan produkált pozitív jeleket az elmúlt időszakban, de most nekik sem lesz könnyű dolguk. Álex Rins sérülésével ugyanis az idei MotoGP-szezon során először fog megesni, hogy egy állandó versenyző egy teljes hétvégét kihagy. A spanyol pilóta az asseni rajt után sérült meg, helyettese pedig Remy Gardner lesz, aki egyébként 2021-ben megnyerte a Moto2-es Német Nagydíjat.

A Honda alighanem ezúttal is legfeljebb a tisztes helytállásban reménykedhet. Bármilyen döbbenetes is, az aszakai gyártó az első nyolc forduló során mindössze egyszer, a kaotikus jerezi sprinten végzett a legjobb tízben. Erre aligha Stefan Bradl révén lesz példa újból, mindenesetre az ő szabadkártyás indulásának köszönhetően a hazai drukkereknek lesz kinek szurkolniuk.

Végezetül pedig meg kell említeni azt a tényezőt, amely megkavarhatja a hétvége alakulását: az esőt. A különböző előrejelzések eltérnek egymástól, de ezek alapján a hétvége mindhárom napján van esély a csapadékra. Persze könnyen lehet, hogy ez is Marc Márquez malmára hajtja a vizet, de ilyenkor akár hatalmas felfordulás is jöhet.

A Német Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny