back to top
2024. november 22. 00:51
KezdőlapMotoGPA KTM képes lesz újra győzelemmel megörvendeztetni a hazai szurkolókat? – hétvégi...

A KTM képes lesz újra győzelemmel megörvendeztetni a hazai szurkolókat? – hétvégi menetrend

Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni a gyorsaságimotoros-világbajnokság Osztrák Nagydíjára. A forduló egyik legnagyobb kérdése, hogy a KTM hazai környezetben képes lesz-e újra felvenni a versenyt az élmezőnnyel.

Annyi biztos, hogy Ausztriában mindig is szerették a motorsportot. A gyorsaságimotoros-világbajnokság először 1971-ben vendégeskedett az országban, pontosabban a Salzburgringen, amelyre 1994-ig minden szezonban ellátogatott a mezőny. Ezután egy év szünet következett, majd 1996-ben és 1997-ben már az A1-Ring volt a forduló helyszíne. Azonban ezt követően hosszú ideig egyik ausztriai pálya sem került bele a naptárba.

2016-ban bőgtek fel újra a motorok az akkor már Red Bull Ring nevet viselő A1-Ringen, ahol azóta a MotoGP az összes idényben megfordult. Ráadásul a koronavírus által felforgatott 2020-as szezonban, majd a Finn Nagydíj törlése miatt a 2021-esben is két fordulót rendeztek a Spielberg mellett fekvő pályán, a szokásos Osztrák mellett ebben a két évben a Stájer Nagydíjra is sor került. Viszont az előttünk álló hétvégén nem a tartomány, hanem az ország nevével fémjelzett fordulót fogják megrendezni, azt, amely a nemrég bejelentett szerződéshosszabbítás által 2030-ig biztosította a helyét a naptárban.

Hosszabbított az ikonikus pálya, még évekig biztosan a MotoGP naptárának része marad

Az Osztrák Nagydíj történelmének legeredményesebb pilótája Giacomo Agostini, mivel az olasz legenda háromszor lett az 500-as és háromszor 350-es mezőny legjobbja. Viszont, ha csak a királykategóriára koncentrálunk, akkor Agostinivel együtt hat olyan versenyzőt találunk, aki három győzelmet aratott Ausztriában. Közülük Andrea Doviziosót emelnénk ki, hiszen ő a 2016 óta íródó modern korszakban tudott így kitűnni. Az aktív pilóták közül Francesco Bagnaia volt a legsikeresebb, a Ducati motorosa eddig kétszer diadalmaskodott (főfutamon), így idén beérheti a listavezetőket. Bagnaia egyébként a tavalyi sprintet is behúzta, de ez ebben az esetben „nem számít”.

Ahogy már említettük, a Red Bull Ring eredetileg nem ezt a nevet viselte. A létesítmény 1969-ben még Österreichringként és a mostanihoz képest sokkal hosszabb nyomvonallal nyitotta meg a kapuit. A pálya 1995-ben jelentős átszabáson esett át, és ekkortól viselte az A1-Ring nevet. 2004-ben aztán megvette a Red Bull alapítója, Dietrich Mateschitz, aki nem akart nagyobb összegeket ráfordítani, így átmenetileg bezárt.

Viszont az idő előrehaladtával egyre fontosabbak lettek a technikai sportok az osztrák energiaital-gyártónak, a pályát így 2011-ben újranyitották Red Bull Ringként. A MotoGP szempontjából azóta is elvégeztek rajta egy fontos átalakítást, hiszen egy sikánt illesztettek be a hosszabb egyenes közepére. A 2022 márciusában befejezett munkálatokat az azt megelőző évek komoly balesetei és a folyamatosan növekvő sebesség tette szükségessé. A motorosok által jelenleg használt nyomvonal így 4348 méter hosszú, nyolc jobb- és három balkanyart tartalmaz, amelyeket az óramutató járásának megfelelően teljesítenek.

Red Bull Ring, MotoGP nyomvonal
Forrás: Wikimedia Commons

A pályán a körrekordot Marco Bezzecchi tartja, aki tavaly a 1:28.533 másodperccel bizonyult a legjobbnak a pénteki edzésen. Ami a legjobb pole pozíciót érő, illetve versenyben futott időt illeti, mindkettő Bagnaia nevéhez fűződik. A Ducati pilótája a tavalyi időmérőn 1:28.539, míg a sprinten 1:29.840 alatt ért körbe. A legnagyobb végsebességet Enea Bastianini esetén jegyezték fel, aki az előző évben 315,7 km/h-val száguldott a mérési pontnál.

Mellesleg az aszfaltcsík nemrég víz alá került, de ez minden bizonnyal nem fogja befolyásolni a mostani hétvége történéseit. Ellentétben az esővel, amely az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap is megnehezítheti a versenyzők dolgát. Cikkünk írásának pillanatában különösen az látszik valószínűnek, hogy a főfutam idején nedves lesz a pálya. Ráadásul a levegő hőmérséklete sem lesz túl magas, ami szintén nem ideális a tapadás szempontjából.

Elképesztő felvételek: víz alá került a pálya, amely hamarosan a MotoGP mezőnyét fogadja (videó)

Az viszont kétségtelen, hogy a helyi szurkolók még esőben is buzdítani fogják a KTM pilótáit. A mattighofeni gyártónál teljesen hazai terepen érezhetik majd magukat, hiszen esetükben a nemzetiség mellett a főszponzor is „stimmel” – ahogy a pályának, úgy a gyári csapatuknak is a szintén osztrák Red Bull a névadója.

A hétvége egyik legnagyobb kérdése, hogy a KTM pilótái képesek lesznek-e felnőni a szurkolóik elvárásaihoz, és egyikük fel tud-e majd állni a dobogó tetejére. Ez nem lenne példa nélküli, hiszen az elmúlt években két győzelmet is arattak a Red Bull Ringen. 2020-ban a szatellitcsapatnál versenyző Miguel Oliveira emlékezetes módon az utolsó kanyarban utasította maga mögé Brad Bindert és Jack Millert.

2021-ben aztán Binder lepte meg a mezőnyt. A többséggel ellentétben nem ment be motort váltani az esős futamon, és száraz pályára való gumikkal kitartott a leintésig. Ám a dél-afrikai pilótának nemcsak szokatlan körülmények között megy a spielbergi pályán, hiszen tavaly ő volt a mindkét viadalt megnyerő Bagnaia első számú kihívója, ami két második helyet ért neki.

Az említetteken kívül a KTM még egy dobogós helyet szerzett hazai környezetben: Pol Espargaró 2020-ban harmadik lett a Stájer Nagydíjon. Ezt már csak azért is érdemes kiemelni, mert a fiatalabb Espargaró fivér idén szintén ott lesz a mezőnyben. Jelenleg az osztrákok tesztpilótája, akik szabadkártyával benevezték a fordulóra. Mellesleg ugyanígy tett a Honda Stefan Bradl és az Aprilia Lorenzo Savadori esetében.

A szokásosnál jóval nagyobb lesz a mezőny Spielbergben – akad, aki „laboratóriumi” motorral indul

Visszatérve a KTM-hez: talán nem túlzás azt állítani, hogy aktuálisan nem annyira jók az esélyeik, ha a dobogó tetejét célozzák meg. A 2022. októberi Thai Nagydíj óta nem nyertek futamot, száraz pályás győzelmet pedig legutóbb 2022 májusában, Barcelonában arattak. Ráadásul mindkétszer az az Oliveira villant meg, aki már nem tartozik a kötelékükhöz.

A négy mostani pilótájuk közül reálisan kettő esetén merülhet fel, hogy a hétvégén odaérhet a végjátékban az élmezőny közelébe. Talán nem meglepetés, hogy nem az idén kimondottan gyengén muzsikáló Augusto Fernándezre és az esetleges új szerződésével foglalkozó Jack Millerre gondoltunk. Mind Binder, mind Pedro Acosta már többször is felállhatott a mostani szezonban a dobogóra – ami meg is látszik az összetettbeli helyezésükön –, de mindketten inkább az idény elején emelkedtek ki, bár az előző forduló, a Brit Nagydíj sprintjén elég versenyképesnek mutatkoztak. Attól legalább nem kell tartania a szurkolóiknak, hogy az újonc ne értené az Osztrák Nagydíj jelentőségét.

Így áll a MotoGP-tabella a Brit Nagydíj után

„A Red Bull Ring mindig is egy nagyon különleges pálya volt a Pierer Mobility [a KTM-et is tulajdonló cég – a szerk.] családjának és jómagamnak is – nyilatkozta Acosta. – Ez egy olyan pálya, amelyet szeretek, és amelyen korábban jó eredményeket értem el. Azt majd meglátjuk, hogy ez a lendület kitart-e az idei szezonban. Alig várom, hogy pályára gurulhassak az osztrák szurkolóink előtt, és megmutathassam nekik, futamról futamra fejlődünk, hogy aztán a lehető legjobb műsort nyújtsuk nekik. Jól érzem magam, és nagyon motivált vagyok.”

A KTM győzelmének útjába természetesen leginkább a Ducati állhat. A bolognaiak dominálnak az idei szezonban, ami jól látszott Silverstone-ban is. A Brit Nagydíjon csak Bagnaia bukása miatt nem vitték el mind a hat dobogós helyet a pilótáik, így „csak” ötre futotta. Amennyiben vasárnap egy Desmosedici szeli majd át elsőként a célvonalat, az lesz a gyártó 97. királykategóriás futamgyőzelme, amivel beérné a ranglistán a negyedik Suzukit. A harmadik pozíció viszont még onnan is messze van, hiszen az MV Agusta neve mellett a 139 szerepel.

Az Osztrák Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny