Ha minden jól megy, az idei MotoGP-szezon utolsó előtti hétvégéje következik, amelynek Malajzia ad otthont. Jorge Martín akár be is biztosíthatja világbajnoki címét Francesco Bagnaia ellen, Andrea Iannone pedig közel öt év után tér vissza a kategóriába.
Véget ér a második őszi tripla hétvége is a MotoGP-ben, és egyben jön az utolsó előtti forduló. De tényleg az utolsó előtti forduló lesz? Nos, a Spanyolország délnyugati részét sújtó árvíz miatt akár az is elképzelhető, hogy törlik a szezonzáró Valenciai Nagydíjat, de ez azért még most sem valószínű, így a cikk további részében abban a hiszemben fogunk fogalmazni, hogy két hétvége van hátra a 2024-es idényből.
Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)
A soron következőt pedig nem is fenyegeti semmilyen természeti katasztrófa, legalábbis ami a teljes fordulót illeti, de erre majd később visszatérünk. A helyszín Malajzia, pontosabban a fővárostól, Kuala Lumpurtól déli irányban 50 kilométerre található Sepang International Circuit. A pályát 14 hónap alatt építették fel, 1998-ban nyitotta meg kapuit, és a következő évben már a gyorsaságimotoros-világbajnokság és a Forma–1 mezőnyét is fogadta. Előbbi a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es évet leszámítva azóta is minden esztendőben visszatér az ország azon részébe, amely a kontinentális Ázsiában fekszik.
Bár Valentino Rossi és Sepang kapcsolatáról egy ideje nem ez jut a legtöbb szurkoló eszébe, a kilencszeres világbajnok a mai napig a pálya királyának számít, ráadásul mind a hat győzelmét a királykategóriában aratta. A jelenlegi mezőnyből Marc Márquez és Maverick Viñales is három-három alkalommal diadalmaskodott Malajziában, de előbbi kettő, utóbbi csak egy MotoGP-elsőséget tudhat magáénak.
Rajtuk kívül még a legutóbbi két (fő)futamot megnyerő Francesco Bagnaia, illetve Enea Bastianini tudott győzni a legmagasabb géposztályban, a címvédő ráadásul egyszer a Moto3-ban is elsőként látta meg a kockás zászlót. Ami a többieket illeti, Johann Zarco kétszer, Brad Binder és Luca Marini egyszer-egyszer diadalmaskodott a Moto2-ben, míg Jorge Martín és Joan Mir a legkisebbeknél állhattak fel a dobogó legfelső fokára.
Maga a pálya 5543 méter hosszú és 25 méter széles, ez utóbbi kifejezetten előnyös a jó versenyzés szempontjából. Ahogyan az is, hogy a célegyenes 80 méter híján egy kilométerre nyúlik, és az azt megelőző egyenes sem sokkal rövidebb. Az aszfaltcsík egyébként tíz jobb- és öt balkanyart tartalmaz, így ez alapján nem meglepő, hogy a menetirány megegyezik az óramutató járásával.
¡El #MalaysianGP se correrá en #Sepang y aquí les dejamos toda la información que necesitan sobre el #SepangInternationalCircuit! 🇲🇾🤩 pic.twitter.com/di2FPxOoDV
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) October 29, 2024
A körrekordot Bagnaia tartja, az olasz pilóta tavaly 1:57.491-gyel szerezte meg a pole pozíciót. Ez azonban – ha a körülmények lehetővé teszik – jó eséllyel meg fog dőlni, sőt, lényegében már meg is dőlt, hiszen a februári teszten a címvédő 1:56.682-vel végzett az élen, csak éppen ez nem minősülhet hivatalos pályacsúcsnak. A versenyben futott leggyorsabb kör szintén az előző idényből datálódik: Álex Márquez 1:58.979-es időt teljesített. A legnagyobb sebesség ennél jóval régebbi, de a pontos értéket most kivételesen csak később áruljuk el.
Ahogyan Indonéziában és Thaiföldön, úgy Malajziában is nagy nehézséget okozhat a mezőnynek az éghajlat, hiszen a sepangi pálya alig több mint 300 kilométerre található az Egyenlítőtől, így a trópusi hőség a pilótákat, a gyártókat és a csapatokat is nagy kihívás elé állíthatja. Nem beszélve az esőről, amely mindhárom napon megérkezhet a helyszínre. Ha pedig ezen a pályán megjön az égi áldás, az akár olyan mértékű zuhét is eredményezhet, hogy halasztani vagy törölni kell a hétvége valamelyik programpontját.
Ami a bajnoki tabellát illeti, Buriramban matematikailag is eldőlt, hogy az idei világbajnok ezúttal is Martín és Bagnaia duójából kerül ki. A tavalyi évvel ellentétben viszont ezúttal a spanyol versenyző várja jobb helyzetben az utolsó előtti hétvégét. Egészen pontosan 17 ponttal vezet, vagyis ha legalább 21 egységgel többet gyűjt márkatáránál, akkor már Sepangban felülhet a trónra. Mindez persze soknak tűnik, de ne feledjük, ha a főversenyt legalább 13 pontos előnyben kezdi meg, akkor Bagnaia bukása esetén „csak” nyernie kell a vb-címhez.
Martín a 2018-as Moto3-as győzelme mellett az azt megelőző évben a dobogó második fokára állhatott fel, ezt leszámítva viszont nem végzett az első háromban, sőt, a tavalyi negyedik helyét leszámítva az első tízben sem. Azonban hozzá kell tenni, hogy a tempója már 2022-ben is megvolt: ekkor pole pozíciót szerzett, ám aztán az élen motorozva elesett.
Bagnaia a két főfutamos diadal mellett a tavalyi sprintgyőzelmet, valamint egy-egy királykategóriás és Moto2-es harmadik helyet tud felmutatni Sepangból. Abból kiindulva, hogy a 27 éves pilóta gyakran vasárnapra szokta nagyon összekapni magát, könnyen lehet, hogy kedvezhet neki a februári teszt, pontosabban az ott gyűjtött adatok, hiszen így elképzelhető, hogy hamarabb felveszi a ritmust.
Fordult a kocka? – avagy a legújabb bizonyíték a MotoGP idei szezonjának kétarcúságáról
„Még soha nem nyertem futamot vizes pályán, így nagy jelentősége van a múlt heti sikernek, úgy pedig különösen, hogy ezen a hétvégén kiszámíthatatlan időjárás várható – nyilatkozta. – Sepangban rendre jól teljesítettünk az elmúlt években, de a riválisaink valószínűleg versenyképesek lesznek. Most minden eddiginél fontosabb, hogy koncentráltak maradjunk, és az összes pályaeseményen a legjobbunkat nyújtsuk.”
Persze egyáltalán nem garantált, hogy a sprint-, illetve főfutamgyőzelem kizárólag kettőjük között dől el. Előzetesen leginkább a bajnokság harmadik helyéért továbbra is nagy csatát vívó Marc Márquez és Enea Bastianini jelenthetnek veszélyt rájuk. Kérdés, hogy ők ketten hogy állnak a bajnoki csatához, mennyire akarnak beleszólni a „nagyok” dolgába. Nos, szavai alapján a nyolcszoros világbajnok továbbra is 100 százalékot fog nyújtani, a hétszeres MotoGP-futamgyőztes pedig nyíltan kimondta, most még biztosan nem fog félreállni csapattársa kedvéért. „Nem – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Én magam szeretnék nyerni Malajziában.”
Befolyásolhatja-e Marc Márquez a bajnoki küzdelmet? – „Korábban már belekeveredtem”
A Ducati mögött egyéni és konstruktőri szinten is ádáz csata zajlik a helyezésekért. Továbbra sem dőlt el, hogy Brad Binder vagy Pedro Acosta lesz a bajnokság ötödik helyezettje, és egyben a legjobb olyan pilóta, aki nem valamelyik Desmosediit vezeti. A jövő évi csapattársak között Thaiföldön 6 pontra csökkent a különbség, de továbbra is a dél-afrikai motoros van előrébb.
Miller mindent megtett a dobogóért Acosta ellen, de felzárkózása végül bekérte az árát
A KTM és az Aprilia párharca viszont nem ennyire szoros, olyannyira, hogy Sepangban akár el is dőlhet – ha nem is feltétlenül matematikailag, de gyakorlatilag biztosan. Jelenleg ugyanis 26 egység a mattighofeniek előnye a konstruktőri tabella második pozíciójában. „A pálya vonalvezetése kihívást jelent, a verseny pedig mindig kemény, mert mindenki jól ismeri a pályát, és rengeteg adat áll rendelkezésre – jelentette ki az üldöző márkát képviselő Viñales. – Mi is sok adatot gyűjtöttünk, így a cél egy jó verseny és mindenekelőtt a lehető legjobb folytatás.”
A Yamahának viszont már nincs nagyon miért küzdenie. A gyártók közötti negyedik hely gyakorlatilag biztos, ahogyan az is, hogy Fabio Quartararo legfeljebb tizenharmadikként zárhatja a pontverseny, és csak hátrafelé kell tekintgetnie. A csapatok között ennél egy fokkal nagyobb esély van a Trackhouse befogására, de a 21 pontos különbség ledolgozásához szinte biztosan szükség van arra, hogy a francia versenyző felülmúlja idei legjobb főfutamos eredményét, a hetedik helyet. Ez Buriramban akár össze is jöhetett volna neki, de Franco Morbidelli tett róla, hogy végül pontot se szerezzen.
Quartararo szerint „nevetséges” és „öngyilkos” volt Morbidelli manővere, amellyel kiütötte őt
„Az utolsó kelet-ázsiai verseny következik Malajziában, és ez egyben a tripla hétvége utolsó fordulója is – kezdte. – Meglátjuk, mire leszünk itt képesek. Az év eleji teszt nehezen alakult számunkra, azóta viszont rengeteget változtattunk. Úgy gondolom, hogy a motor mostanra teljesen más lett, és remélhetőleg pozitív eredményeket tudunk elérni.”
A Hondának még annyira sincs miért küzdenie, mint a Yamahának, legalábbis ami a konstruktőri és a csapatbajnokságot illeti. Egyéni szinten persze még változhat a helyzet: Marini például a Thai Nagydíjon elért tizenkettedik helyének köszönhetően megelőzte Pol Espargarót, és feljött a huszonkét állandó pilótát tartalmazó tabella huszonkettedik helyére.
„Úgy vélem, nagyon érdekes lesz ez a hétvége számunkra, hiszen ez egy lehetőség annak feltérképezésére, hogy mennyit fejlődtünk az év eleje óta – fogalmazott az olasz motoros. – Rengeteget dolgoztunk ebben a szezonban, ahogyan én is sokat dolgoztam magamon és a vezetésemen. Ezt a fejlődést szeretnénk látni ezen a sepangi hétvégén. Az év utolsó két futamán még rengeteg tennivaló van előttünk, és természetesen az utolsó pillanatig dolgozunk. Intenzív néhány hetet hagytunk magunk mögött, de, ahogyan eddig is, mindenki az előttünk álló célra koncentrál.
A mezőny összetétele az elmúlt futamokhoz hasonlóan ezúttal sem egyezik meg a megszokott huszonkét versenyzővel. Miguel Oliveira egy Moto2-es és egy Moto3-as győzelem hiányozni fog a pályáról, őt ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesíti a Trackhouse-nál. Nála azonban sokkal nagyobb figyelmet fog kapni Andrea Iannone, aki két hét híján öt évvel legutóbbi MotoGP-futama után rajtol el ismét királykategóriás főversenyen, ráadásul pont azon a helyszínen, ahol 2019-ben pozitív doppingtesztet produkált. A 35 éves pilóta a héten vállműtéten áteső Fabio Di Giannantoniót pótolja a VR46-nál, ráadásul ő tartja a pálya egyik rekordját. Az egészen más miatt emlékezetessé vált 2015-ös forduló során ugyanis 339,6 km/h-val repesztett, amire előtte és utána sem voltak képesek a sepangi MotoGP-hétvégéken.
Hivatalos: eldőlt, ki helyettesíti a műtétre készülő Di Giannantoniót Rossiéknál Sepangban
A Maláj Nagydíj menetrendje
PÉNTEK | ||
2:00 –2:35 | Moto3 | Szabadedzés |
2:50 – 3:30 | Moto2 | Szabadedzés |
3:45 – 4:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
6:15 – 6:50 | Moto3 | Első edzés |
7:05 – 7:45 | Moto2 | Első edzés |
8:00 – 9:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
1:40 – 2:10 | Moto3 | Második edzés |
2:25 – 2:55 | Moto2 | Második edzés |
3:10 – 3:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
3:50 – 4:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
4:15 – 4:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
5:50 – 6:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
6:15 – 6:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
6:45 – 7:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
7:10 – 7:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
8:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
3:40 – 3:50 | MotoGP | Bemelegítés |
5:00 | Moto3 | Verseny |
6:15 | Moto2 | Verseny |
8:00 | MotoGP | Verseny |