back to top
2025. március 04. 14:34
KezdőlapMoto2Módosított lebonyolítással és hiányzókkal indul a gyorsaságimotoros-vb kiskategóriáinak idénye

Módosított lebonyolítással és hiányzókkal indul a gyorsaságimotoros-vb kiskategóriáinak idénye

A Thai Nagydíjon debütál a megváltoztatott lebonyolítási rendszer, amellyel a Moto2 és a Moto3 hétvégi menetrendje jobban igazodik a MotoGP-éhez. Buriramban mindkét kisebb kategória mezőnye nélkülözni fogja egy-egy állandó tagját.

Pénteken Buriramban végre elkezdődik a gyorsaságimotoros-világbajnokság idei szezonja, és a MotoGP mezőnye mellett a Moto2 és a Moto3 pilótái is pályára gurulnak. A két kisebb kategória versenyzői pedig egy új lebonyolítási rendszert próbálnak majd ki a Thai Nagydíjon. Az esetükben – egy tavalyi határozat nyomán – ugyanis a Q1-Q2-es szereplésről 2025-tól kezdve kizárólag a második pénteki, edzésre átnevezett etap dönt, és a szombat délelőtti esemény szabadedzéssé minősül át.

A Ducatinál debütáló Marc Márquez győzelemmel nyitja az idei MotoGP-szezont? – hétvégi menetrend

A most debütáló módosítás egy hosszú folyamat eredményeként született meg. A MotoGP hétvégéinek formátuma 2023-ban jelentős változáson esett át, mivel 2022-ben döntést hoztak a sprintfutamok bevezetéséről. Ennek következtében eggyel csökkent a tréningek száma: pénteken két edzést tartottak, amelyek együttes eredménye meghatározta, hogy melyik tíz versenyzőnek nem kell részt vennie a Q1-ben, míg másnap az időmérő előtt egy teljesen tét nélküli szabadedzést bonyolítottak le.

Mindez azonban csak a nyári szünetig tartott, a Brit Nagydíjtól ugyanis ismét módosítottak: a péntek délelőtti etap ugyanis azóta már szintén szabadedzés, így a kvalifikáció kezdetéig csak a péntek délutáni pályaeseménynek van tétje. Ez a rendszer már bevált, és azóta is így zajlanak a hétvégék, de csak a MotoGP-ben. Viszont a Moto2-ben és a Moto3-ban tavaly még továbbra is egy szabadedzést és két edzést tartottak, idénre azonban változtattak ezen, hogy igazodjanak a királykategória jól bevált formátumához.

Viszont a Moto2 állandó mezőnyéből nem mindenki tapasztalhatja ki azonnal ezt az új rendszert. A tavaly sokáig a bajnoki cím fő esélyesei közé tartozó Sergio García annyira megsérült a jerezi teszten, hogy ki kell hagynia a szezonnyitót. A helyét Óscar Gutiérrez fogja átvenni, aki a Boscosucurón belülről, de annak MotoE részlegétől érkezik – tavaly harmadik lett az elektromos sorozatban. Szerencsére a jerezi teszten szintén nagyot bukó Alonso López és David Alonso motorra tudnak ülni Buriramban. Alonso így tavalyi Moto3-as világbajnokként már most bemutatkozhat a középső géposztályban.

Hárman is megsérültek a Moto2 és a Moto3 jerezi tesztjén, Canet, illetve Rueda zárt az élen

A Moto2-vel kapcsolatban érdemes még kiemelni, hogy a tavalyi bajnok Ai Ogura már nincs ott a mezőnyben, hiszen felkerült a MotoGP-be. Az előszezoni tesztek alapján pedig Arón Canet várhatja a legbizakodóbban az idénykezdetet, hiszen mind a portimãói, mind a jerezi gyakorláson ő volt a leggyorsabb, ráadásul tavaly ő nyert Buriramban. Végül amellett sem szabad elmenni, hogy az IRTA megfosztotta a helyétől a problémás Preicanos csapatát, így az nem indulhat idén.

Véget ért a huzavona, eggyel kevesebb csapattal indul a gyorsaságimotoros-vb

A Moto3 esetén sem lesz teljes a mezőny Buriramban, mivel a szintén a jerezi teszten megsérült Noah Dettwiler nem tudta vállalni a részvételt. A helyét Adrián Cruces veszi át, aki tavaly hetedik lett a JuniorGP-ben, idén pedig a Moto2-es Európa-bajnokságon versenyez. A legkisebb kategóriánál nehéz egy esélyesre rámutatni, miután a tavaly domináló Alonso felkerült a Moto2-be. De az talán nem felelőtlen találgatás, hogy a harmadik szezonjára készülő José Antonio Rueda ott lehet a mezőny legelejében. A 2022-es Red Bull Rookies Cup győztese volt ugyanis a leggyorsabb a jerezi teszten (a portimãóin pedig egyébként pont Dettwiler).

Mellékesen a lebonyolítás mellett a technikai szabályzat néhány pontján is módosítottak. A Moto3-ban megemelték a vázra és a motorblokkra vonatkozó ármaximumot, hogy a megnövekedett költségek ne csak a gyártókat terheljék, valamint döntés született arról, hogy 2026 végéig be lesznek fagyasztva a váz- és az erőforrás-specifikációk. A középső géposztályban hétről kilencre emelték a privát tesztnapok maximális számát a koncessziós jogokkal rendelkező gyártók számára.

Akár az Öné is lehet az élményajándék – indulnak a P1race.hu MotoGP-s nyereményjátékai