Fabio Quartararo kijelentette, néhány lépést kihagytak a fejlődésben, ez vezetett a Spanyol Nagydíjon szerzett dobogójához. A gyári Yamaha pilótája elégedett a jerezi teszten kipróbált új motorblokkal, amelyről csapattársa, Álex Rins, valamint az istálló csapatigazgatója, Massimo Meregalli is pozitívan vélekedett.
Hosszú idő után a legjobb hétvégéjét produkálta Fabio Quartararo, illetve a Yamaha. A francia pilóta a 2022-es Indonéz Nagydíj után szerzett ismét pole pozíciót, megszakítva ezzel Marc Márquez sorozatát, és bár a sprinten elesett, a főfutam ismét jól sikerült. Álex Márquez tempójára ugyan nem volt válasza, ám Francesco Bagnaiát már maga mögött tudta tartani, így másodikként ért célba, és a 2023-as mandalikai viadal óta először ért el dobogós helyezést.
Marc Márquez bukott, Álex első MotoGP-győzelmével írt történelmet a Ducati Jerezben
Nem mondhatni, hogy ennek az eredménynek semmilyen előjele nem volt, de összességében meglepetésnek minősíthető. Quartararo már pénteken is biztatóan szerepelt, ám akkor még nem értette, hogy miért jó a tempója a jerezi pályán. A futam után pedig mindenkit óva intett a túlzott bizakodástól, és figyelmeztetett, a későbbiekben aligha tudják folyamatosan fenntartani ezt a teljesítményt.
„Korábban, amikor futamokat nyertem, szerettem az élen lenni és vezetni a versenyt – nyilatkozta. – Most is ezt tettük. A tempó viszont nem volt elég ahhoz, hogy megtartsuk az első helyet és harcoljunk Álexszel. Azonban azt gondolom, hogy, miként azt mindig is mondom, lépésről lépésre kell haladnunk, és most már úgy vélem, ezek közül kihagytunk néhányat ezen a hétvégén, mert [eddig] egyszer sem végeztünk a legjobb ötben. Rögtön a dobogóra, a második helyre kerültünk. Szóval a következő futamokra nyugodtnak kell maradnunk, hogy ha még nem jönnek az eredmények, akkor készen kell állnunk arra, hogy kicsit hátrébb legyünk.”
Quartararo második helye abból a szempontból mindenképpen váratlan, hogy idén eddig a katari hetedik hely volt a legjobb eredménye, ráadásul Fabio Di Giannantonio és Maverick Viñales is ilyen-olyan okból kikerült előle. Ami a Yamaha korábbi legjobb főfutamos szereplését illeti, Jack Miller ötödik lett Austinban, de ketten előle is kiestek. A 26 éves versenyző jó szereplésének egyik kulcsa, hogy az Amerikai Nagydíj óta nem nyúltak érdemben a motorjához, így tudott találni egy jó alapot, miközben addig folyamatosan változtatgatták.
Quartararónak elege van az eddigi megközelítésből, a korábbiaktól eltérő módszert fog alkalmazni
„Ahogyan mondtam, ez ugyanaz a motor, mint Austinban – szögezte le. – Egyszerűen csak nem [módosítottunk] sokat a beállításokon a hétvége során, próbáltunk nem változtatni mindenen, hanem igyekeztünk megtartani ugyanazt a motort, én magam pedig próbáltam a határon menni. Jelenleg nincs semmi, amivel előreléphetnénk. Ezen a hétvégén, azt hiszem, a második körtől kezdve 1:37.6-ot futottunk. Szóval rögtön jól éreztük magunkat.”
Quartararo akkor hozzátette, a teszten „remélhetőleg” bevetnek olyan alkatrészt, amellyel előreléphetnek. Hétfőn meg is rendezték az eseményt, és úgy tűnik, hogy a francia pilóta örülhet. A Yamaha ugyanis új motorblokkal állt elő, és bár természetesen nem a V4-esről van szó, így is kifejezetten bizakodásra adhat okot.
Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt
„Új motorblokkot teszteltünk, és pozitívnak tűnik – jelentette ki. – Le Mans-ban valószínűleg használni is fogjuk, de a mérnököknek előtte jól ki kell elemezniük az adatokat. Az egyenes itt rendkívül rövid, de az volt a legfontosabb, hogy lássuk, ugyanolyan agilisak vagyunk-e az új erőforrással, mint az alappal. Az érzés jó volt. Ugyanakkor még kell egy kis idő, hogy megértsük ennek a blokknak a valódi előnyeit. Ezzel együtt van pár pozitívum, ami szerintem nagyszerű. Készen állok Le Mans-ra.”
A blokkról Massimo Meregalli, a gyári Yamaha csapatigazgatója is pozitívan nyilatkozott, és megerősítette, hogy már a Francia Nagydíjra homologizáltathatják. Ez ugyan már a harmadik specifikációjuk lesz, de mivel a D kategóriában szerepelnek, akárhányszor módosíthatnak rajta. Az olasz szakember hangsúlyozta, meggyőződésük, hogy ezzel jobb lesz a motor, míg az istálló másik versenyzője, Álex Rins szerint az erőforrás 2 km/h-s sebességnövekedést jelent. A spanyol pilóta egyébként a többi tesztelt elemmel is elégedett, amelyek elmondása szerint a kanyarokban segítenek neki.