A MotoGP bajnoki tabellájának első négy helyezettje egyetért, hogy a guminyomásszabályt meg kell tartani. A Márquez testvérek ugyanakkor felvetették, hogy a körök arányára vonatkozó előíráson esetleg lehetne módosítani.
A 2023-as idény közepe óta szankcionálják a MotoGP-ben, ha valaki megszegi a guminyomásra vonatkozó szabályokat, és a tavalyi szezon eleje óta létezik az előírás a jelenlegi formájában. Ennek legutóbb a szabadkártyásként induló Aleix Espargaró lett az áldozata, hiszen hiába ért célba tizennegyedikként a Spanyol Nagydíjon, az ilyenkor automatikus 16 másodperces időbüntetés következtében csak tizenhetedikként rangsorolták.
Hivatalos: büntetés miatt változott a Spanyol Nagydíj végeredménye
Ennél azonban sokkal nagyobb visszhangot váltottak ki a két héttel korábbi, katari események, amikor Maverick Viñalest szankcionálták, miután a Tech3 pilótája megünnepelte dobogós helyezését, ám így csak 2 pontot gyűjtött. Ennek láttán a közvélemény, illetve a szurkolók jelentős része ismét kikelt a szabályozás ellen.
Erről a témáról kérdezték Jerezben az akkori és jelenlegi tabella első négy helyezettjét. Azonban mindannyian egyetértettek, hogy az alapkoncepción nem változtatnának. „A MotoGP nagyon agresszív és rendkívül megterhelő a gumikra nézve – nyilatkozta Franco Morbidelli. – Szóval a Michelin biztonsági küszöbértéke a helyes út, és jó, ha követjük a szabályaikat.”
A mostani előírás úgy szól, hogy a főfutamon a versenytáv legalább 60 százalékában a beszállító által megadott érték felett kell lenni, máskülönben jön a büntetés. Marc Márquez magát a szabályt szintén nem törölné el, de azt felvetette, hogy ezen az arányon lehetne csökkenteni, és akkor a mérnököknek kevésbé kellene „jósolniuk”, hogy az adott pilóta szabad levegőben vagy másik motor, motorok mögött teljesíti a viadalt.
„Számomra a biztonság a kérdés, ahogyan azt a Michelin is mondja – kezdte. – Talán az egyetlen, amin dolgozhatunk, hogy megpróbáljuk kideríteni, csökkenthetjük-e a körök százalékát, amennyiben ez biztonságos. Hogy kevesebb kört kelljen megtenni azzal a guminyomással. Néha ugyanis előfordul, hogy Viñales vezeti a futamot, aztán pozíciókat veszít, és nem szerzi vissza őket. Én csak ennyit látok.”
Hivatalos: Viñalest megbüntették, a második hely helyett csak néhány pontot szerzett
Álex Márquez teljes mértékben egyetértett bátyjával a szóban forgó kérdésben. „Igen, [a körök arányán] kicsit lehet módosítani, de ez a szabály mindenkire vonatkozik – jelentette ki a Gresini motorosa, aki jelenleg 1 pontos előnnyel vezeti az összetettet. – [A méltányosság is azt diktálja, hogy] szükség van ezekre a részletekre.”
Az extra pontok tekintetében mindenképpen Francesco Bagnaia volt Viñales megbüntetésének legnagyobb nyertese. A 28 éves pilóta szintén kiállt az előírás mellett, és kijelentette, Loszaílban nem volt túlságosan nehéz betartani azt. Bár sokan panaszkodnak, hogy a szabályozás visszaveti őket, de a háromszoros világbajnok erről másképp vélekedik.
„A szabály az szabály, és a Michelin által a biztonság érdekében meghatározott határérték felett kell maradni – szögezte le. – Igaz, hogy már évekkel ezelőtt is ugyanilyen gumival mentünk, de alacsonyabb nyomással. Azonban azt gondolom, hogy a Katarban lévő határérték meglehetősen alacsony volt. Szóval úgy vélem, ebben a helyzetben megmaradhat ez a limit anélkül, hogy korlátozná a teljesítményünket, és így folytathatjuk.”
Főnöke reagált Viñales büntetésére, az egyik legnagyobb kedvezményezettet is „idegesíti” a helyzet