Amennyiben az Aprilia a megszokottnál kevesebb pontot szerez a Cseh Nagydíjon, lecsúszhat a D koncessziós kategóriába. A gyártónál ugyan elismerik, hogy ez a jövőben kedvező lenne számukra, de nem szeretnék szándékosan elrontani a hétvégéjüket.
2023 novemberében született meg a MotoGP most is érvényes koncessziós megállapodása. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna ezzel azt szerette volna elérni, hogy a gyengén teljesítő gyártók lehetőséget kapjanak a felzárkózásra, így végül a privát tesztnapok, az azon részt vevő versenyzők, a szabadkártyás lehetőségek, a motorblokkok, az erőforrás-specifikációk, az aerodinamikai fejlesztések, valamint a tesztelésre felhasználható gumik tekintetében is bekerültek valamilyen formában az engedmények területére.
Hogy melyiknek milyen kedvezmények járnak, azt egy meglehetősen objektív mérőszám dönti el: a konstruktőri tabella, pontosabban az, hogy a megszerezhető pontoknak hány százalékát szerezte meg az adott időszakban. Ez alapján A-tól D-ig négyféle kategóriába sorolják a gyártókat, és mindegyik csoport esetében meghatározták, hogy milyen szabályok vonatkoznak az ide besorolt gyártóra vagy gyártókra, így a gyengén teljesítők esélyt kapnak arra, hogy idővel felzárkózhassanak.
A gyártókat nagyjából félévente sorolják be újra a kategóriákba, pontosabban a nyári és a téli szünet alatt kerül sor egy-egy értékelésre (amelynek során egyébként nemcsak egy, hanem két ilyen időszakot vesznek figyelembe). Ennek megfelelően a hétvégi Cseh Nagydíj lesz az utolsó forduló, amely beleszámít a mostani ciklusba. Jelenleg pedig egyetlen gyártó előtt nyitott a kategóriaváltás lehetősége: ez az Aprilia.
Marc Márquez vagy Martín fogja elvinni a show-t a visszatérő nagydíjon? – hétvégi menetrend
A noalei gyártó kevéssé dicsőséges módon a lecsúszás határán van, méghozzá a C-ből a D-be eshet vissza. Ennek az a feltétele, hogy a vizsgált időszakban kevesebb mint a megszerezhető pontok 35 százalékát zsebelje be. Az Aprilia eddig az előző nyári szünet óta 272 pontot gyűjtött, ami az összes pont 31,96 százaléka volt. És mivel ha egy márka épp a határon van, az a magasabb kategóriába kerül, a képlet szerint az olasz gyártó 10 megszerzett pont esetén már a C-ben maradna.
Tehát ha az Aprilia pilótái – köztük a tervek szerint visszatérő Jorge Martínnal – legfeljebb 9 pontot hoznak össze Brnóban, akkor a gyártónak látványosan több engedmény járna a következő félévben. Viszont ilyen kevés pontot az Aprilia köteléke idén eddig csak az Argentin Nagydíjon, amelyen ketten is buktak, valamint a kaotikus Francia Nagydíjon termelt (az előbbin 5, utóbbin 9 pont volt a végösszeg). Ám 10 pont körül négy másik alkalommal is zárt a gyártó, tehát nem elképzelhetetlen, hogy egy apró „lassítással” már sikerülne megfelelően lecsökkenteni a hétvégi pontok számát, de az Apriliánál nem számolnak ezzel a lehetőséggel.
„Jelenleg nem azzal foglalkozunk, hogy mi lehet a forgatókönyv ebből a szempontból – nyilatkozta Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója. – Mi a [minél jobb] teljesítményre koncentrálunk. Szóval nem hiszem, hogy ez lenne a célunk. Úgy gondolom, maradunk ott, ahol vagyunk – legalábbis én erre számítok. Természetesen, ha mégsem így alakul, annak lehetnek előnyei a jövőre nézve. De ez minket nem különösebben érdekel, hiszen mi tisztán a teljesítményre összpontosítunk.”