A KTM csapatbemutatóján valamennyi vezető beosztású ember elmondta gondolatait, és ezalól a motorsportigazgató Pit Beirer sem volt kivétel. Beszélt a csapatfőnökváltásról, az új versenyzőikről, de Pedro Acostáról és Danilo Petrucciról is.
A múlt hét egyik legjelentősebb motorsporteseménye a KTM csapatbemutatója volt, ahol a gyári Red Bull, és a privát Tech3 alakulat is felfedte a motorjai festését (amely alig változott 2021-hez képest). A rendezvényen Pit Beirer, a KTM Motorsportigazgatója az olasz GPOne szaklapnak beszélt részletesen, amit két részben adunk közre.
A KTM a hatodik szezonját kezdi meg a MotoGP királykategóriájában, az eddigi öt év alatt öt futamgyőzelmet szereztek (hármat a gyári csapat, kettőt a Tech3).
Bár mindegyiket az elmúlt két évben szerezték, az aranyérmek nem győzték meg teljesen a menedzsmentet, emiatt úgy döntöttek, hogy Mike Leitner csapatfőnököt lecserélik Francesco Guidottira.
„Nem voltunk elégedettek azzal, amiket elértünk, és amerre a a projekt haladt, így változtattunk a csapat vezetésén. Mi építettük fel ezt az alakulatot a semmiből rövid idő alatt, az évek során pedig minden egyre jobb és profibb lett. A győzelmek miatt elveszítettük a gyártói koncessziót, így kevesebbet tesztelhettünk, és tavaly kénytelenek voltunk a versenyhétvégéken is fejleszteni a motort, ezáltal megváltozott az addig megszokott munkamenet. Így azt gondoltam, hogy itt az ideje előrelépni. Minden tesztelési munka a tesztpilótáinkra marad: Dani Pedrosa személyében nekünk van a legjobb tesztelőnk, Mika Kallioval együtt remek munkát végeznek, és kiválóan együttműködnek gyári részleggel, akik a fejlesztésért felelősek. A versenyhétvégék során így másokhoz hasonlóan csak a versenyzéssel kell törődnünk, és ehhez Francesco Guidotti a tökéletes személy. Vele a csapatunk a legtöbbet tudja kihozni a hétvégékből, és nem kell ezentúl a péntekeket tesztelésre fordítani.”
Az új csapatfőnök mellett az új versenyzőkről is beszélt Beirer: konkrétan Remy Gardnerről és Raul Fernandezről, akik a Tech3 csapatnál fognak menni.
A tavalyi szezon végén a bajnoki csata hevében Fernandez tett pár, nem igazán kedves megjegyzést a csapat felé, amivel bebizonyította, hogy forrófejű motoros.
„Van két fantasztikus versenyzők, akik ugyazért a célért küzdöttek tavaly, és ilyen esetekben, mint tudjuk, előfordulnak súrlódások, és ilyenkor mindketten a maguk oldalára akarják állítani a csapatot. Aki Ajo mindent helyesen tett, ilyenkor nem szabad mondani semmit, csak le kell nyugodni. De ez az évvégi nyomás és feszültség már a múlté: Ausztriában leültünk mind a négy versenyzővel és a csapatfőnökökkel, és megbeszéltük a dolgokat. Meglátjuk, mit hoz a jövő.”
Mennyire fontos a versenyzői hűség a KTM-nél?
„A lelkünket is kitesszük a versenyzőinkért, és azt akarjuk, hogy boldogak legyenek. A KTM ezt más szakágakban is alkalmazza, és lényegében mindenütt nyerünk. Minden projektünket szenvedélyesen végezzük, és megpróbáljuk magunknál tartani a versenyzőket, de ez nem mindig lehetséges. Példának okáért itt van Raul Fernandez, aki egy fiatal és tehetséges srác, aki túl hamar nőtt fel és nagyon érzékeny. A mi dolgunk meggyőzni őt, hogy az a hely való neki, ahol most van.”
Ha már itt tartunk, Pedro Acosta 2023-as szerződéséért már most folyik a harc…
„Nagyon jó az utánpótlás-képzésünk, épp ezért kerül ki tőlünk rengeteg kiváló versenyző. Pedro nagyon tehetséges, ezért is van több évre szóló szerződésünk. Remélem, velünk akar majd maradni, ha a KTM-et jó partnernek tartja. Meglátjuk, ki akarja majd őt elvinni tőlünk jövőre. Nem láncolhatjuk magunkhoz, de meg akarjuk győzni a maradásról.”
Danilo Petrucci nagyon sokat tett a Dakar és a KTM népszerűsítéséért. Mi a helyzet vele most, hogy Ducatival fog versenyezni a MotoAmerica Superbike-ban? Ki a felelős ezért a „válásért”?
„Elképesztő volt, amit művelt. Amikor bejelentettük, hogy indul a Dakaron, mindenki azt hitte, hogy csak egy marketingfogás, de én tudtam, hogy jól fog menni. Ez volt az álma. Mivel emberileg nagyon szeretjük Danilot, és nem tudtunk neki helyet biztosítani a MotoGP-ben, megajándékoztuk a Dakarral. Nem volt szükségünk még egy versenyzőre a Dakaron, tehát ez mindenképpen egy ajándék volt részünkről. A tény, hogy nyert egy szakaszt, valami emberfeletti. Amikor megkötöttük a szerződést a Dakarra, megállapodtunk abban, hogy nem fizetünk bónuszt a helyezésekért, csak azért, ha teljesíti a versenyt. Erre azért volt szükség, hogy ne vállaljon felesleges kockázatot, csak élvezze a motorozást. Aszfaltra nem tudtunk neki ajánlani semmit, de jött ez a lehetőség, ő pedig élt vele. Nem tudom, hogy bele akar-e vágni a terepralizásba, miután láthatta, hogy mennyire veszélyes a Dakar, de ő a KTM barátja, és a jövőben mindenképpen beszélünk erről.”
A következő részben a csapatvezetés, a gyári és szatelit csapat közötti különbségek, valamint a költségvetés lesz a téma.
Fotó: KTM Media Library, Philip Platzer, Rob Gray (Polarity Photo), Rally Zone