Mi csak a kirakatot látjuk, Giulio Nava viszont a hátteret is. És a versenymérnök szerint az is rendben van Bautista 2022-es szezonjában.
Négy hétvégén vagyunk túl a 2022-es Superbike-világbajnoki szezonból, ez összesen 12 versenyt jelent. Ezekből Álvaro Bautista hatot is meg tudott nyerni. Bár nem akkora a dominanciája, mint volt mondjuk 2019-ben, a spanyol így is vezeti a bajnokságot. Bautista előnye 36 pont Jonathan Rea és egészen elképesztő, 79 a vb-címvédő Toprak Razgatlıoğlu előtt.
A felszínen minden rendben van az eddig látottak alapján. A Bautista mögött zajló háttérmunkába most hűséges versenymérnöke, Giulio Nava adott betekintést.
„A szezon első része jó volt az eredményeknek köszönhetően. Ami pedig számomra a legfontosabb, hogy nagyjából mindig tudtunk megoldásokat találni a problémákra, amelyeket Álvaro jelzett felénk. A téli holtszezon során kipróbált dolgok többsége azt adta, amit vártunk tőle” – summázza Bautista szezonját a maga szempontjából Nava. „Eddig minden teljesen rendben van. Kézben tartjuk a dolgokat, és ez segít abban, hogy minden nyugodtabb legyen. Így ugyanis nem esünk pánikba. Minden alkalommal, amikor Álvaro visszajön a garázsba, és néhány észrevételt tesz, nagyjából mindig van válaszunk, és megpróbáljuk rendezni a problémákat.„
Cél a Bautistának nyújtott kiegyensúlyozott motor
A Ducati jelenleg vezet egyéniben, csapatban és a gyártók között. Az olaszok utoljára még 2011-ben, Carlos Checa révén értek fel a csúcsra. Ennek a nyeretlen időszaknak vethet véget a szezon befejeztével Álvaro Bautista. A siker érdekében Nava szerint szükség van egy kiegyensúlyozott motorra.
„Nem kell, hogy az újítások a legjobban működjenek. Tudjuk, hogy néha hiányzik valami. Ugyanakkor nem akarunk túl sokat kísérletezni. Lehet, hogy kanyarodáskor például jobb lesz a motor, de előfordulhat, hogy egy ilyen változtatás következtében métereket vesztünk fékezéskor. Ha a fékezésre teszünk túl nagy hangsúlyt, a kanyarodás kárára mehet. Mi arra törekszünk, hogy minden körülmények között a lehető legegyenletesebb legyen a motor. És ha ez valamilyen oknál fogva nem elég a győzelemhez, akkor beérjük a második vagy harmadik hellyel.„
Bautista 2019-ben a szezon első felében gyakorlatilag érinthetetlen volt. Aztán mégis elszállt, és Jonathan Rea lett abban az évben is a világbajnok. Ebből is tanulniuk kellett Naváéknak. „Ez az egyik tanulság 2019-ből. Nem kötelező minden egyes futamot megnyerni. Aztán a tesztek során kihasználjuk a lehetőséget, hogy kipróbáljunk dolgokat. De megintcsak az a mentalitásunk, hogy kipróbálunk valamit, aminek javítania kell azon a területen, amit keresünk, de nem akarunk túl sokat veszíteni a többi területen. Mert minél kiegyensúlyozottabb a motor, annál könnyebb vele versenyezni.„
Az összképre koncentrálni
A rajtrács minden egyes szereplője igyekszik belekapaszkodni minden apróságba annak érdekében, hogy akár csak minimális előnyökhöz jussanak. Ez alól a Ducatim valamint a versenyzői, Álvaro Bautista és Michael Ruben Rinaldi sem kivételek. Ebbe a folyamatba is betekintést engedett Giulio Nava.
„A versenyzők nyilván többet akarnak. Ha fél másodperccel gyorsabbak mindenkinél, akkor is. Ha pedig ezt megadod nekik, onnantól az lesz az alapvetés, és megint ugyanott tartunk – még többet akarnak. Néha viszont van egy határ. Talán nem neked, mint versenyzőnek, hanem a csomagnak magának. Talán a pálya nem tud ennél többet elfogadni, vagy mert a gumi kevesebbet bír, ha ezt a beállítást csinálod… Ezt nem könnyű kijavítani szerintem, főleg, ha azt akarod, hogy minden téren javuljon, és ne veszíts minden területen. De követni kell Álvarót, és meg kell adni neki, amire szüksége van ahhoz, hogy gyorsan menjen.„
Van egy bizonyos Nava-ars poetica. „Vannak olyan területek, vannak olyan helyzetek, ahol a csomagoddal, benne a gumival, a versenyzővel és a motorral, talán nem tudod elérni a 100%-ot az adott kanyarban. Ha ebben a kanyarban nem te vagy a legjobb, de másik tízben igen, az teljesen rendben van. Az összképet kell figyelni. Néha, ha egy részletre koncentrálsz, és azt a részletet akarod kijavítani, az közelről nézve szuper. Aztán egy lépéssel hátrébb lépsz, és látod a problémákat is. Igyekszünk a lehető legjobb egyensúlyt megtalálni, hogy biztosak legyünk abban, hogy a teljes pályán 99%, 98%, 97%-os teljesítményt nyújtunk. Persze, ha 98%-os átlagot produkálsz, az azt jelenti, hogy van egy kanyar, ahol 100%-on vagy, és van egy kanyar, ahol 90%-on.„