hétfő, október 3, 2022
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
SuperSport - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park sprint
SuperSport - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park 3.verseny
KezdőlapMotoGPAz új pályák királyai a MotoGP-ben

Az új pályák királyai a MotoGP-ben

Az elmúlt 20 évben, tehát amióta MotoGP kategóriának nevezik a királykategóriát, számtalan új pálya debütált a kategóriában. Miguel Oliveira Indonéziában aratott győzelmével ezt a különleges statisztikát két jelenleg is aktív versenyző vezeti. A Portimaoban szerzett győzelmére persze lehet mondani, hogy a hazai pálya előnye, de azért alaposabban megnézve a listát azért az új pályák királyai között vannak érdekes különbségek.

- Hirdetés -

2004-ben a Forma-1-nek Bahrein, a MotoGP-nek pedig Katar volt az első közel-keleti helyszín a naptárban. A ma már állandó szezonnyitónak számító Losail akkor sem szezonnyitó, sem villanyfényes verseny nem volt még. A futamot végül Sete Gibernau nyerte, akinek ez volt pályafutása utolsó győzelme – állítólag Rossi ekkor “megátkozta” riválisát, amiért a csapata megóvta őt és Biaggit, miután tisztították a rajthelyét.

Fotó: Zak Mauger / LAT Images

2005, az új pályák éve

Nem mindegyik pálya volt vadonatúj pálya, hiszen nagy részük rendelkezett hagyományokkal a múltban. Laguna Seca például ugyanazzal a vonalvezetéssel, de teljesen felújítva tért vissza a naptárba 2005-ben, viszont az akkori MotoGP-s mezőnyben csak az amerikaiak, illetve a 90-es évek elején már versenyzők ismerhették korábbról, nevezetesen Loris Capirossi, Alex Barros, Carlos Checa, illetve Max Biaggi. A végeredmény inkább az amerikaiakat igazolta, hiszen Nicky Hayden és Colin Edwards is megelőzte a szezont uraló Rossit. A legendás futamról film is készült, a verseny pedig a MotoGP hivatalos Youtube csatornáján teljes egészében visszanézhető.

- Hirdetés -

Ugyan egyik sem maradt sokáig a naptárban, de 2005-ben debütált a frissen épült pálya Kínában és Törökországban. Előbbit szakadó esőben Valentino Rossi (ahogy hasonlóan később Indianapolist is), utóbbit már a szezon végén Marco Melandri avatta győzelemmel. Melandri végülis az isztambuli pálya legeredményesebb versenyzője is marad, miután a mindössze 3 futamból 2-t megnyert.

Misano és Silverstone új vonalvezetéssel tért vissza, de mindkét helyen már korábban is voltak ott versenyek. Misanonak még a menetirányát is megfordították, Silverstone-nak pedig nagyjából a fele maradt az eredeti, ezeket a futamokat a későbbi világbajnok, Stoner és Lorenzo nyerte. 2010-ben érkezett a Motorland Aragon is, de ez nekünk magyaroknak nem is a Stoner győzelmével végződő királykategória miatt érdekes, hanem azért, mert Talmácsi Gábort ekkor láthattuk utoljára dobogóra állni a Moto2-ben.

Vonalvezetésében nem, csak nevében változott a Red Bull Ring (ha nem számítjuk a jelentős felújításokat a pálya körül), amelyet 2016-ban már csak Valentino Rossi ismerhetett, ő is még 1997-ből. A pálya a Ducati visszatérését hozta, hiszen Iannone pályafutása egyetlen MotoGP győzelmét szerezte ott, a Ducati meg hosszú nyeretlen szériát szakított meg.

A Marquez-korszak

A 2010-es években az abszolút friss pályákat egyértelműen Marc Marquez abszolválta a legjobban, tehát az új pályák királya egyértelműen a nyolcszoros világbajnok, aki három pálya debütáló versenyét is megnyerte már. Az austini pályán minden futamot megnyert, ahol célbaért (csak egy bukás miatt nem veretlen), és Argentínában is csak futamgyőzelmekkel gyűjtögette a pontokat, igaz itt mindössze 50%-os ez az arány. Két futamot rendeztek Thaiföldön, egyelőre ott  csak Marqueznek sikerült nyerni – mindkétszer befutóra legyőzve aktuális ellenfelét.

Forrás: Repsol Honda

2020-ban a koronavírus miatt egyfajta beugróként érkezett Portimao, ahol a hazai hős, Miguel Oliveira nyert. A pálya ugyan már 2008-ban megépült, de a MotoGP-sek korábban nem mentek rajta. Indonéziát tavaly év végén felavatta a Superbike, idén pedig a MotoGP mezőnye is megismerhette. A 2022-es naptárban van még egy új helyszín, mégpedig a finnországi Kymiring, és látva az eddigi eredményeket, nem kizárt, hogy a legnagyobb esélyes Marquez és Oliveira lehet majd. Már amennyiben komolyan lehet venni ezt a statisztikát, akkor az új pályák királyai egyelőre Marquez és Oliveira.

2004 Katar, Losail International Circuit Sete Gibernau
2005 Kína, Sanghaj International Circuit Valentino Rossi
2005 Egyesült Államok, Laguna Seca (visszatérő) Nicky Hayden
2005 Törökország, Istanbul Park Marco Melandri
2007 San Marino, Misano (visszatérő) Casey Stoner
2008 Egyesült Államok, Indianapolis Valentino Rossi
2010 Nagy-Britannia, Silverstone (visszatérő) Jorge Lorenzo
2010 Spanyolország, Motorland Aragon Casey Stoner
2013 Egyesült Államok, Circuit Of The Americas Marc Marquez
2014 Argentína, Termas de Rio Hondo Marc Marquez
2016 Ausztria, Red Bull Ring (visszatérő) Andrea Iannone
2018 Thaiföld, Buriram International Circuit Marc Marquez
2020 Portugália, Algarve International Circuit Miguel Oliveira
2022 Indonézia, Mandalika International Street Circuit Miguel Oliveira