2024. április 20. 06:16
KezdőlapMotoGPKell még több gomb a MotoGP versenygépek kormányára?

Kell még több gomb a MotoGP versenygépek kormányára?

Korábban beszámoltunk már arról, hogy 2023-tól a Ducati első magasságállító rendszerét betiltják a MotoGPben. A speedweek.com összeszedte és bemutatta, hogy hány gomb használatát kell elsajátítania egy királykategóriás versenyzőnek, és miért is tartják a gyártók veszélyesnek az újabb és újabb kormányról irányítható technikai eszközök bevezetését.

Jelenleg a lap számításai szerint tizenegy gomb van használatban általában egy MotoGP versenygép kormányán. Ez az egyik oka annak, hogy nem tartják jó ötletnek a kormányról vezérelhető elektronikai újdonságok bevezetését a világbajnokság versenygépein.

A Ducati GP22-es motorján az idei évben még használható az első magasságállító eszköz, de a múlt heti döntés értelmében 2023-tól már tilos lesz ennek alkalmazása a MotoGP gépeken. A Ducati a februári szepangi teszt óta használja ezt a menet közben aktiválható eszközt. Az olasz márka főtervezője, Gigi Dall’Igna ugyan négy versenyző esetében (Bagnaia, Miller, Martin és Marini) eltávolíttatta a rendszert Indonéziában, de Johann Zarco egy módosított változatot továbbra is használt az edzéseken.

Kérdéses, hogy a MotoGP bármely más gyártója használni fog-e még ilyen eszközt 2022-ben. A KTM, amely az első két futam után vezeti a világbajnokságot, kategorikusan elutasítja ezt a rendszert. Az osztrák márkánál máris „kőkorszaki technológiának” nevezték.

Emellett a KTM motorsport-igazgatója, Pit Beirer a biztonságra és a növekvő költségekre hivatkozva is elutasítja az ilyen jellegű eszközök használatát. Négy másik márka (Honda, Yamaha, Suzuki és Aprilia) a gyártók szövetségében egyértelműen a Ducati újítása ellen van.

Most kaptunk egy levelet a fékgyártó Brembótól, amelyben közlik velünk, hogy a MotoGP végsebessége már a fékek határértéke felett van”– mondta Pit Beirer a speedweek.com-nak adott interjújában. „A végsebességünk 362 km/h. Mit akarunk akkor elérni egy első magasságállító eszközzel? Elől egy kicsit lejjebb állítjuk a magasságot vele, hogy még jobban gyorsuljunk és még egy kicsit több végsebességre legyünk képesek. De már így is túl gyorsak vagyunk. A bukóteret nem 362 km/h-ra tervezték; ez a határon van. Ezért nem akarunk nagyobb végsebességet.

KTM kanyarban
KTM – a versenyző könyöke és térde az aszfalton Fotó: MotoGP Media

Ráadásul már most is több mint tíz gomb és beállítási lehetőség van a kormányon” – tette hozzá Beirer. „Eközben a MotoGP magas rangú technikusai a Forma-1-es pilótákkal hasonlítják össze a versenyzőinket. Ami a képességeket illeti, egyetértek velük. Csakhogy az autóversenyzőkkel ellentétben a MotoGP versenyzői a kanyarokban a motorjuk mellett lógnak, miközben ezeket a gombokat nyomkodják. Egy versenyautóban más a vezetési dinamika, másképp tudsz alkalmazkodni az adott helyzethez. Az autóversenyzésben a test egy stabil helyzetben van.

A tizenegy kezelőszerv az alábbi egy MotoGP versenykép kormányán:

  • Első/hátsó startelektronika
  • Fékkar
  • A motor mapping vezérlés
  • kipörgésgátló vezérlés
  • motorfék vezérlés
  • nyomatékszabályozás vezérlés
  • egykerekezésgátló vezérlés
  • Indításvezérlés
  • Pit sebesség szabályozó
  • Vészleállító

A MotoGP-ben a térded és a könyököd az aszfalton van több, mint 200 km/h sebességnél” – hangsúlyozza Pit Beirer. Ezért óvatosnak kell lennünk, hogy ezeket a gépeket ne vigyük túl messzire az alapoktól. Továbbra is a motorversenyzésre kell koncentrálnunk. Az pedig a gázadásról, a fékezésről, a gyorsulásról és a kezelhetőségi jellemzőkről szól. Ezért biztonsági okokból egyértelműen ellenezzük ezt az új eszközt. Az év folyamán kiderül, hogy a rendszer valóban különbséget tesz-e a köridők tekintetében vagy sem. Mi a KTM-nél semmiképpen sem szeretnénk egy ilyen rendszert a motorra szerelni.”