csütörtök, július 7, 2022
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park
🇬🇧 Brit Superbike – DONINGTON PARK
Superbike - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Superbike - 🇮🇹 Misano 2.verseny
Superbike - 🇬🇧 Donington 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 2.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 1.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 2.verseny
Endurance VB - 🇧🇪 Spa 24h
Supersport - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Supersport - 🇮🇹 Misano 2.verseny
🇬🇧 BSB - Knockhill sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 2. verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 3. verseny
Supersport - 🇬🇧 Donington 1.verseny
KezdőlapMotoGPTovább folytatódik a szócsata Puig és a Michelin között

Tovább folytatódik a szócsata Puig és a Michelin között

Az indonéz futam óta több ízben is beszámoltunk róla, hogy a gumigyártó, illetve a Honda kölcsönösen egymásra mutogat a felelősség kapcsán. Marc Marquez kiújuló sérülése olyan súlyos, hogy rajthoz sem állhat a soron következő argentin fordulón. A warm up-on történt bukásért Puig határozottan a Michelin gumikat hibáztatta, a francia gyártó viszont határozottan cáfolta ezt. Miután mindenki elmondta a magáét a sajtóban, arra lehetett számítani, hogy innentől előre tekintünk, de Puig ezúttal Piero Taramasso szavaira reagált.

Marc Márquez, Repsol Honda
Fotó: MotoGP Media
- Hirdetés -

“Elég furcsa, hogy azt állítja, a Honda nem tud megfelelően alkalmazkodni, miután már rengeteg szabályváltozást abszolváltunk. A Honda a Grand Prix versenyzés történetének leghosszabb ideje működő és legsikeresebb vállalata. Ez azt jelentené, hogy mi nem tudunk alkalmazkodni? Még soha nem hallottam ilyet.”

“A versenyzői tapasztalatomból mondom, a pilótákkal kell beszélned, nem a számítógépen látott vonalakból kiindulnod. Meg kell hallgatni a véleményüket, és ha többszörös világbajnokok mondják, akkor biztos lehetsz benne, hogy tudják, miről beszélnek. Ebben a paddock-ban a gyártók beszélgetnek egymással, a versenyzők a rendezőkkel, az IRTA a csapatokkal, és nagyon sokszor nem értünk egyet. De sosem lépjük át a határt a megbeszéléseken és a vitákon, és olyan megoldásokat találunk, amelyek a résztvevőket és a sportot is előre viszik. Taramasso úr mindig hiperérzékennyé válik, amikor valaki közvetlenül a gumikról beszél, és nem ismeri el a hibáit. Véleményem szerint ez rossz és radikális. Mindannyian hibázunk – ő is.”

“Éveken át versenyeztem, és voltak egészen jó versenyeim is a 90-es években – Michelin gumikkal egyébként. Szóval én meg tudom érteni, mit érez egy versenyző, és mit szeretne a gumiktól, amikor egy 200 lóerőnél is erősebb motoron ül. A versenygumit csak az érti, aki versenyzett vele. Egy irodában a számítógép mögül elméletben megértheted, de a valóságot sosem tapasztalod, milyen egy slick gumi.”

Márquez
Fotó: MotoGP

Az Indonéz Nagydíjra szánt garnitúrát néhány évvel ezelőtt Thaiföldre és Ausztriába hozták – olyan pályákra, ahol sok egyenes van. Mandalika egy teljesen más pálya, nincsenek hosszú egyenesek, és szinte mindig valamerre döntve van a motor. Ilyenkor szükség van a gumi szélén is sok tapadásra, egyszerűen nincs szükség ilyen kőkemény abroncsokra. A régebbi karkasznak akkor is és most is megvolt az a problémája, hogy nehéz volt felmelegíteni a gumikat. Láttuk, hogy a mandalikai hétvége alatt a legtöbb bukás az első két körben történt. Ugyanez volt a probléma 2018-ban, és ezért fejlesztett a Michelin új gumikat. Másrészt viszont a MotoGP motorokat az adott szezonban használatos gumi köré kell fejleszteni, szóval amikor ilyen hirtelen megváltoztatják őket egy olyanra, ami ettől eltér, akkor az minden csapat dolgát alaposan megnehezíti. Nem a Honda volt az egyetlen, akiknek a versenyzői elvesztették a jó tempót az indonéz hétvége alatt.

A vitát indító Marquez-esés kapcsán Puig tagadta, hogy kizárólag a Michelin-t hibáztatná érte.

“Soha nem mondtam ilyet. Annyit mondtam, hogy meg kell értenünk a szituációt, és beszélnünk kell a Michelin-nel, hogy mindent tisztázzunk, és hogy mi a terv arra az esetre, ah ez újra megtörténne. De Taramasso úr túlreagálta a szavaimat. Én mindig is egy technikailag magas szintű vállalatnak tartottam a Michelin-t, amely autókra és motorokra is az egyik legjobb versenygumit gyártja. Rengeteg év munkája van abban, hogy ilyen sikereket értek el.

Mivel versenyző voltam, így számomra nyilvánvaló, hogy amikor egy versenyző elesik, és nincs egyértelmű műszaki probléma, akkor az a versenyző hibája. De minden esetben vannak elemek, amelyek hozzásegítenek a bukáshoz, és a gumik is része ennek az egyenletnek.

Pertamina Mandalika Street Circuit
Fotó: MotoGP Media

Ha Taramasso úr ezt nem tudja megérteni, vagy elfogadni, akkor én nem értem az ő megközelítését ehhez. Rengeteg ember van a paddockban, aki állandóan beszél, és mindenről. Nálam nem ez a helyzet, én nem beszélek sokat, csak akkor, ha kérdeznek, vagy ha van mit mondanom. A Mandalikán történtek egy ilyen eset, és az egyetlen dolog, amit mondtam, hogy el kell beszélgetnünk a Michelin-nel.

Taramasso úrnak meg kell értenie, hogy amennyiben valamelyik versenyzőmnek problémája, vagy kétségei vannak a motorjainkkal kapcsolatban, akkor az a munkám, és a felelősségem, hogy csapatvezetőként utánajárnak a gondnak, és megoldást kínáljak a versenyzőinknek. Értem a munkám, és így csinálom, ezen nem fogok változtatni.”