back to top
2024. november 24. 18:12
KezdőlapMotoGPEspargaró dobogójával vége az Aprilia koncessziós kiváltságainak

Espargaró dobogójával vége az Aprilia koncessziós kiváltságainak

A MotoGP mezőnyében 2021 óta a jerezi versenyig egy olyan gyártó szerepelt az Aprilia személyében, akik még élhettek a koncessziós jogok adta kiváltságokkal. A versenyhétvégére úgy érkeztek, hogy amennyiben valamelyik versenyzőjük dobogóra áll, ezeket a privilégiumokat elveszíti a noalei gyár.

Mit is jelent a koncesszió és miért hozták létre?

A koncessziós jogok azokat a gyártókat segítik, akik be szeretnének szállni a királykategória küzdelmeibe. Azért be ezt a szabályt, hogy felzárkóztassák az újonnan érkezőket, mint a KTM, Suzuki és az Aprilia.

Egyébiránt ha bármelyik MotoGP-gyártó egy teljes szezont egyetlen dobogó nélkül teljesít, akkor az adott gyár koncessziós engedményt kap a következő szezontól.

Mikor törlik a koncessziós jogokat?

Amennyiben az új márka összegyűjt hat egységet – futamgyőzelem 3, második hely 2, harmadik hely 1 pontot jelent -, megszűnnek privilégiumaik.

Milyen plusz kiváltságokat jelent a koncesszió?
  • korlátlan tesztnapok
  • bármely pályán való tesztelési jog
  • kilenc motor felhasználásának lehetősége (a többi gyártónak járó hét helyett)
  • motorengedélyezési szabályok alóli mentesség
  • hat szabadkártyás indulási lehetőség (egyéb esetben ez három)
  • év közbeni fejlesztés lehetőség
Miért „veszítette” el ezt most az Aprilia?

A Suzuki és az Aprilia 2015-ben csatlakozott a királykategória mezőnyéhez és kezdték meg a felzárkózást a mezőnyhöz koncessziós privilégiumaik felhasználásával.

A japán gyártó azóta már világbajnoki címmel is büszkélkedhet, 2018 óta működik „normál” gyártóként a MotoGP-ben. Ekkor ugyanis Alex Rins és Andrea Iannone révén elérték azt a limitet, amelynél már megszűnnek a kiváltságok.

A KTM 2016 novemberében debütált a MotoGP kategóriában szabadkártyával, majd a 2017-es szezontól vett részt a királykategória küzdelmeiben teljes szezonban. Az osztrák gyártó a 2020-as spielbergi futam óta nem élhet a koncessziós privilégiumaival, hiszen itt Brad Binder brno-i első KTM-es győzelme után Oliveria is első helyen tudott célba érni.

Az Aprilia 2015-s királykategóriás debütálása óta élvezte a koncessziós jogokat, hiszen nem gyűjtötték még össze a 6 pontot, ami automatikusan elveszi a privilégiumokat a gyártótól. Azonban Aleix Espargaró serényen gyűjtögeti a dobogós helyezéseket az idei esztendőben, így a 2021-es silverstone-i dobogó, majd a termasi győzelemet követő portugáliai és spanyol harmadik helyezés után az olasz gyártó 2023-tól már nem élvezi a koncessziós jogok adta előnyöket.

Az Aprilia felzárkózásával immár egyetlen gyártó sem rendelkezik kiváltságokkal a királykategória mezőnyében.

 

Aleix Espargaró nem tűnik megilletődöttnek a privilégiumok elvesztése miatt, sőt ő kifejezetten várta ezt a pillanatot. A futamot megelőzően elmondta ezzel kapcsolatban véleményét:

„Lehet, hogy néhány mérnök egy kicsit jobban aggódik [az engedmények elvesztése miatt], mint én, de nekem ez sosem tetszett” – mondta Aleix Espargaró.

„Nem vagyok hülye, tudom, hogy ezek az engedmények segítenek nekünk, de egyáltalán nem tetszik. Úgy gondolom, hogy bebizonyítottam, hogy nagyon magas szinten motorozom, és az Aprilia GP is jó szinten van.

„Nem lehetetlen jó eredményeket elérni. Mostantól úgy gondolom, hogy jó alapunk van. Remélem, hogy már Jerezben el tudjuk veszíteni az engedményeket.”

A futamon elért harmadik helyezése után is magabiztosan nyilatkozott.

„Fabio tavaly bajnok volt, ismét vezeti a bajnokságot, és hat futam után mindössze hét pont a lemaradásunk”mondta boldogan a spanyol pilóta. „Még nem vagyunk egy szinten, tovább kell fejlesztenünk a motort, és nekem is jobbnak kell lennem. A végén az állandóság lesz a siker kulcsa, és megpróbálom Fabiót a végsőkig nyomás alá helyezni.”