2023. január 30. 00:15
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
MotoGP - 🇲🇾 Maláj Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Valenciai Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 2.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 1.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 3.verseny
SuperSport - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
KezdőlapMotoGPHatalmas felháborodást keltő döntés született a MotoGP-ben, de hamar kihátráltak belőle

Hatalmas felháborodást keltő döntés született a MotoGP-ben, de hamar kihátráltak belőle

A napokban egy közlemény érkezett arról, hogy a sajtó képviselői semmilyen formában nem lehetnek ott a MotoGP shakedownján. Az intézkedést egyetlen gyártó kedvéért hozták meg, ám miután ez sokaknál kiverte a biztosítékot, a döntésből hamar kihátráltak, és egy kompromisszumos megoldás született.

Február 5-én újabb nagy lépést tesz a MotoGP a szezonkezdet felé, hiszen ekkor kezdődik a shakedown. A háromnapos eseményt Sepangban rendezik, és annak ellenére is nagy izgalommal várják általában, hogy ezen még csak a tesztpilóták és az újoncok vesznek részt. Ám egy ideig úgy volt, hogy a médiát teljes mértékben kizárják a rendezvényről, és ezáltal a szurkolóknak is ártanak.

Malajzia, Sepang International Circuit
Sepangban lesz a MotoGP idei első hivatalos eseménye (Fotó: MotoGP Media)

Szerdán ugyanis érkezett egy közlemény, hogy a sajtó képviselői nem tehetik be a lábukat a shakedownra. Mindez azt jelentené, hogy semmilyen formában nem tudósíthatnak a helyszínről, így lényegében csak a MotoGP és a csapatok hivatalos felületeire lehetne támaszkodni. Hasonló játszódott le tavaly a Forma-1-ben, amikor az év első tesztjét shakedownra keresztelték, és erre hivatkozva nem közvetítették élőben.

A shakedown nem lesz nyilvános a média számára – olvasható a közleményben. – A média [képviselői] nem léphetnek be a paddockba, a médiacenterbe, a bokszutcába vagy a pálya bármely más területére. A február 10-e és 12-e közötti hivatalos teszt nyitott lesz a média számára. A csapatok tavaly kérték ezt az intézkedést az IRTA-tól [Nemzetközi Gyorsaságiverseny-csapatok Szövetsége – a szerk.], ők pedig most közölték velünk.”

Valójában nem az istállók, hanem a gyártók egyeztek meg erről, azonban később kiderült, hogy ez nem olyan jellegű megállapodás volt, amellyel mindenki maradéktalanul egyetértett. Olyannyia, hogy a KTM gyári alakulatának csapatmenedzsere igencsak feldúltan reagált a bejelentésre, és szavaiból egyértelműen kiderült, hogy nekik semmi bajuk nincs az újságírókkal.

Nagyon meglepődtem a híreken – nyilatkozta Francesco Guidotti a GPone.com-nak. – Mindig is Sepangban volt a shakedown… hány éve is, húsz? Nem emlékszem. Kezdetben ezek privát tesztek voltak, amelyeket mi, csapatok szerveztünk, aztán a tesztek számának folyamatos csökkenésével szervezési okokból az IRTA alá kerültek. Azt mondtuk nekik, hogy »innentől kezdve ti rendezitek őket, így könnyebb és gördülékenyebb«. Az elmúlt napokban értesültem arról, hogy önöknek, újságíróknak megtiltották a bokszutcában való tartózkodást. Őszintén szólva elfogadhatatlannak tartom, hogy ezt tizenöt nappal a [shakedown] előtt közlik. A KTM-nek nincsenek problémái, nyitottak vagyunk, nincsenek előítéleteink az újságírók jelenlétével kapcsolatban, épp ellenkezőleg.”

Ebből világosan kiderül, hogy egyáltalán nem volt konszenzus a felek között. Sőt, valójában ez az egész csupán egyetlen gyártó kérésére történt. „Igen, a szokásos gyártó – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre az olasz szakember. – Panaszkodtak, mert a tesztek során a motorok elé kell tenniük a paneleket, amikor visszamennek a bokszba, de ez semmiség. A kommunikáció mindenki számára megfelelő, ezzel legyünk tisztában. Ha van valami rejtegetnivalójuk, akkor rejtegessék. Írtam Mike Trimbynek [az IRTA vezérigazgatója – a szerk.], hogy segít-e nekem kideríteni, hogy ez honnan ered. Azt mondtam neki, hogy nem korrekt ezt tizenöt nappal előtte kommunikálni. Még mindig nem válaszolt. Megismétlem, ha egy csapatnak különleges igényei vannak, akkor igyekszünk teljesíteni, de mi, a KTM, nyitottak vagyunk, és nincsenek előítéleteink.”

És hogy melyik volt az a gyártó, amelyikre Guidotti célozgatott? Nos, Francesco Scalera, a GPone.com-on található cikk szerzője tudni véli a választ, és úgy véli, hogy a Yamaháról van szó, akik „úgy viselkednek, mintha az 51-es körzetben dolgoznának”. Az olasz újságíró azt is felemlegette, hogy a japánokkal már volt egy kisebb afférjuk is.

Guidotti
Guidottit felháborította a döntés (Fotó: MotoGP Média)

A nagy felháborodásra hamar reagáltak, és gyorsan kihátráltak a döntésből. Egyfajta kompromisszumos megoldás született, ugyanis az újságírók beléphetnek a pályára, a paddockba és a szervizutakra, és tartózkodhatnak a sajtóteremben, de a bokszutcából ki lesznek tiltva shakedownon. Az eseményen az állandó versenyzők közül a GASGAS újonca, Augusto Fernández vesz részt, rajta kívül a tesztpilóták lesznek ott Dani Pedrosa (KTM), Cul Crutchlow (Yamaha), Michele Pirro (Ducati), Stefan Bradl (Honda), valamint Lorenzo Savadori (Aprilia) személyében.