A mai napon ünnepli 30. születésnapját Marc Márquez, aki hét éven át szinte folyamatosan a MotoGP csúcsán volt, ám 2020-as balesete mindent megváltoztatott. Pár nap múlva jelenik meg a róla szóló dokumentumsorozat, amelyben a spanyol versenyző eddig nem látott oldalát ismerheti meg a nagyközönség.
30 éve született Marc Márquez, a jelenlegi MotoGP-mezőny egyértelműen legismertebb versenyzője. Afelől sincs vita, hogy a mostani pilóták közül ő rendelkezik a legnagyobb szurkolótáborral, de az is biztos, hogy neki van a legtöbb ellendrukkere is. Magyarán szólva így vagy úgy, de mindenképpen megmozgatja érzelmileg a sportág rajongóinak túlnyomó többségét.
Márquez akár már szinte minden rekordot átírhatott volna, és megelőzhette volna Valentino Rossit a világbajnoki címeket tekintve, akár csak a királykategóriáról beszélünk, akár az alsóbb kategóriákat is figyelembe véve, hiszen utóbbiból mindkettejüknek két elsősége van. Azonban ez csak feltételezés, ugyanis Márquez a csúcsról nagyon hirtelen zuhant a mélybe, és még mindig kérdéses, hogy végleg kimászott-e onnan.
A spanyol versenyző mindössze 17 évesen nyerte meg a 125 köbcentiméteres vb-t, majd második próbálkozásra a Moto2-ben is felért a csúcsra. 2013-ban így már a MotoGP-ben versenyezhetett, ráadásul rögtön a gyári Hondával, Dani Pedrosa csapattársaként. Egy nagyon szoros idényben már az első szezonjában világbajnok lett, és innentől kezdve szinte nem is volt megállás.
A következő hat idényből ötöt sikerült behúznia, ráadásul ezeknek a többségét végtelenül simán, érdemi ellenfél nélkül nyerte meg. Ezalatt a fontos örökranglistákon egyre feljebb kúszott, sőt, a pole pozíciókban már nagyon messze jár mindenki más előtt. Emellett meg kell említeni a 2014-es idényt is, amikor zsinórban tíz győzelmet aratott, amire utoljára 1997-ben volt példa Mick Doohan révén, vagyis a MotoGP-korszakban először fordult elő.
Azonban nem lenne teljes a kép, ha nem említenénk meg a 2015-ös évet, az említett időszak egyetlen szezonját, amikor nemhogy nem ő lett a világbajnok, de még csak nem is volt harcban a bajnoki címért. Amellett, hogy agresszív vezetési stílusa már korábban is megosztotta a közönséget, a legtöbb szurkolót ebben az évben haragította magára, főleg Valentino Rossi drukkereit.
2019 végén úgy tűnt, hogy Márquez és a Honda párosa egyszerűen megállíthatatlan, és sokan már elkönyvelték, hogy nemhogy Rossi, de Giacomo Agostini rekordjait is át fogja írni. Aztán jött a 2020-as szezonnyitó, és minden megváltozott: a címvédő akkorát bukott Jerezben, hogy eltört a jobb felkarcsontja. Azóta négy műtétet kellett elvégezni rajta, ami számos futam kihagyásával járt, és bár jelenleg biztatók a jelek az egészségi állapotát illetően, azt ő is elismeri, hogy a sérült testrésze soha nem lesz a régi.
Három nap múlva, azaz február 20-án, hétfőn érkezik egy dokumentumsorozat, amely elsősorban Márquez szűk három éve tartó kálváriáját dolgozza fel. A Marc Márquez: ALL IN öt részből fog állni, és az Amazon Prime Video streamingszolgáltatón lesz elérhető. Az Autosport újságíróinak lehetőségük volt megtekinteni az első három epizódot a megjelenés előtt, és a látottak alapján összegyűjtöttek öt okot, amiért érdemes megnézni a szériát.
Megmutatta, hogy ő is sebezhető
Az egész sorozat a balesettel kezdődik: Márquez a második helyen haladó Maverick Viñalest üldözte, amikor elesett, és mint kiderült, ez volt eddigi pályafutásának a legkomolyabb következményekkel járó bukása. Az akkor 27 éves pilótának ugyanis eltörött a felkarja, amit természetesen két nap múlva meg is műtöttek.
Ekkor hozta meg azt a döntést, amelyet saját bevallása szerint a legjobban bán a karrierje során: el akart indulni a szintén Jerezben esedékes Andalúz Nagydíjon. A negyedik szabadedzésen fel is ült a motorra, ám akkora volt a fájdalom, hogy később visszalépett. Márquez korábban úgy fogalmazott, hogy (magát a balesetet leszámítva) ez alapozta meg a hosszúra nyúlt borzalmas időszakot.
Korábbi riválisa, illetve csapattársa, az akkorra már visszavonult Jorge Lorenzo szintén megszólalt a sorozatban. Az ötszörös világbajnok úgy véli, honfitársa „hős akart lenni”. Mindez jól tükrözi Márquez minden áron győzni akaró mentalitását, és ez a sorozat egyéb pontjain is megjelenik. Ugyanakkor most más oldaláról is megismerhetjük őt.
Ami a fizikai korlátokat illeti, arról már korábban is szót ejtett, de a mentális tényezőről sokáig nem beszélt. Az ALL IN-ben Márquez érzelmei is nagy szerepet kapnak, amikor „megérti, hogy saját magának okozta” a hosszú küszködést. Az első epizódban könnyekben tör ki, amikor feleleveníti, hogy a visszavonulás gondolata is megfordult a fejében, mert úgy érezte, hogy nincs értelme ekkora szenvedésnek kitennie magát csak azért, hogy folytathassa karrierjét. A cikkben megemlítik, hogy mindez nagyon hitelessé teszi őt.
A család fontossága
Márquez soha nem a mozgalmas magánéletéről volt híres, épp ellenkezőleg, ezen a téren meglehetősen visszafogott. Sőt, nemrég azt is beismerte, hogy a pályán elért sikerek oltárán ezt lényegében feláldozta. Akikkel viszont körülveszi magát, abban teljes mértékben megbízik. Ebből valamennyit a nagydíjhétvégéken is lehet látni, de a sorozat ennél jóval részletesebben mutatja be.
Ezt áldozta fel a sikerekért Marc Márquez, aki szokatlan helyzetben várja az idényt
Az első részben a Honda pilótája és öccse, Álex Márquez összepakolnak, hogy Madridba költözzenek, és ennek során a családjukkal is találkoznak. Megismerhetjük a két testvér nagyapját, akire az idősebbik fivér egész életében támaszkodhatott, és aki a visszavonulást tanácsolta neki, amikor kiderült, hogy a karja nem működik megfelelően.
A gondoskodás, amit kap, illetve az, hogy ez mennyire fontos neki, szintén sokat hozzátesz a hitelesség szempontjából. Az első epizódból az is kiderül, hogy tavalyi indonéziai balesetét követően öccse azt javasolta neki, hogy ne induljon el a futamon, miután kettős látásban szenvedett. Egy későbbi részben édesapjukat, Julià-t is megismerhetjük, aki versenyről versenyre kezébe veszi az irányítást fiai motorhome-jában. Az is kiderül, hogy a nyolcszoros világbajnok által lefektetett szabályok értelmében mi az, amit megtehet a paddockban, és mi az, amit nem.
Öccse elfogadta a helyzetét
Márquez tehát őszinte betekintést nyújtott családja életébe, de a testvérével való kapcsolata ezt még tovább viszi. A három évvel fiatalabb Álexnek már az alsóbb kategóriákban is meg kellett küzdenie azzal, hogy bátyja sikerei miatt sokkal jobban figyelnek rá, mint amekkora reflektorfényt normál esetben kapna. Bár a Moto3-ban és a Moto2-ben is világbajnok lett, tehát saját jogán is eljutott a MotoGP-be, sokan csak „Marc Márquez öccseként” tekintenek rá. Ő pedig megbékélt ezzel a helyzettel.
Portimao 2022, Marc and Alex Marquez were split by a mere 0.020 seconds across the line after duelling one another #MotoGP pic.twitter.com/r1zMa9N438
— Everything Moto Racing (@everythingmrace) December 30, 2022
Minimális különbség volt a két fivér között a portimãói befutónál
A második epizód feleleveníti a két fivér portimãói párharcát, amikor a futam végén a hatodik helyért vívtak ölöklő csatát. Végül Marc Márquez mindössze 2 századdal múlta felül Álexet, majd együtt repültek el a helyszínről. A hazaút során jó hangulatban viccelődtek egymással, és mindketten elmondták, mennyire fontos a másik mind a pályán, mind azon kívül. Hogy mennyire jól el tudják választani a versenyzést a magánélettől, azt jól mutatja, hogy otthon külön szobában játszottak egymással a Call of Duty nevű ismert videojátékon.
Egy „szemétláda” a pályán
Marc Márquez agresszív stílusával mind szurkolókat, mind ellendrukkereket szerzett magának. A sorozat készítői a test a test elleni csatákon keresztül mutatták meg, hogy a spanyol versenyző félelmet és irgalmat sem ismer. Ő maga ennek kapcsán megjegyezte, hogy a MotoGP-ben szerzett bajnoki címei közül az elsőt tartja a legkülönlegesebbnek, mert 2013-ban „nem voltak határok”, és már egy dobogós helyezés is jó eredménynek minősült a Lorenzo és Pedrosa elleni küzdelemben.
Márquez elfogadja, hogy a pályán egy „szemétláda”, és nem szégyelli bevallani, hogy szeret kockázatot vállalni. Ennek illusztrálásaként megosztott egy történetet: 2013-ban életében először vett részt MotoGP-teszten, és nem kevesebb mint négy alkalommal bukott. A Honda akkori technikai igazgatója, Jokojama Takeo megmondta neki, hogy ez a stílus nem fog működni, és csak arra lesz jó, hogy folyamatosan törje a motorokat.
A következő évek azonban nem a japán szakembert igazolták, hiszen Márquez sorra nyerte a futamokat és a vb-címeket. A Honda motorosa rendszeresen hangsúlyozza a gyártó egykori mérnökének, hogy ő ugyanaz a pilóta maradt, aki akkor Sepangban volt. Hozzáállását még a sérülése sem változtatta meg alapjaiban, bár manapság azért valamivel jobban vigyáz magára.
Rossiról is szó esik
Ha van valaki, akivel Márquez kifejezetten rossz viszonyt ápol, az Rossi. Pedig fiatalon őt is a példaképének tartotta, és első két MotoGP-szezonjában még kifejezetten jó kapcsolatban voltak. A 2015-ös idényre azonban ez megromlott, és jó néhányszor volt incidensük a pályán, az olasz pilóta pedig azzal vádolta meg, hogy szándékosan hátráltatja őt a bajnoki csatában, amelyet végül el is vesztett Lorenzóval szemben.
A sorozatban Márquez valamelyest új megvilágításba helyezi a történteket. Az nyilvánvaló, hogy a 2015-ös ütközések vezettek oda, hogy manapság már egyikük sem kedveli a másikat. A Honda versenyzője azonban úgy véli, egy 2014-es futam adta meg az alaphangot. Nem a MotoGP-re gondolt, hanem Rossi akadémiájának, a VR46-nak a házi dirt track-versenyére, ahol megdöntötte az alapító által tartott rekordot.
#MotoGP | Imbasan kepada pertarungan #MalaysianGP 2015 antara dua #GOAT sukan ini, Valentino Rossi dan Marc Marquez.
Apakah momen #MalaysianGP kegemaran anda, beritahu kami dalam komen dan jangan lupa saksikan GP Malaysia 2022 secara LIVE di #SPOTVNOW! pic.twitter.com/ohDCJkRhN4
— SPOTV Malaysia (@SPOTVMY) October 20, 2022
Az emlékezetes malajziai ütközés
Az ALL IN végig törekszik a kiegyensúlyozottságra ennél a kényes témánál, de „nem rejti el Rossi egójának törékenységét”. Márquez ennek kapcsán egyetért Lorenzóval, aki úgy fogalmazott, hogy ha egy versenyző meg van győződve arról, hogy nyerni tud, akkor nem kezdeményez nyilatkozatháborút, hogy megzavarja az ellenfelét. Ami pedig a Rossi-Márquez konfliktus csúcspontját, a 2015-ös Malajziai Nagydíjat illeti, egyiküknek sem változott a véleménye, de a sorozatból világosan kiderül, hogy ez utóbbira mekkora hatással volt.
Rossi máig úgy véli, hogy Márquez miatt nem sikerült megszereznie a tizedik vb-címét. Hogy a spanyol versenyző képes lehet-e erre (amivel egyébként a királykategóriában beérné a rekorder Agostinit), az a jövő zenéje, de egyelőre az is kétséges, hogy a kilencedikre lesz-e esélye idén. Állítólag az egészségével ezúttal nincsenek problémák, de a Honda egyelőre nem tűnik versenyképes motornak. Persze nem kizárt, hogy a következő években más gyártóval is megpróbál majd visszatérni a csúcsra, ha a japánokkal ez nem sikerül.