back to top
2025. augusztus 02. 04:22
Kezdőlap Blog Oldal 147

A Yamaha különleges utcai motorját tesztelte Quartararo és Rins (videó)

0

Fabio Quartararo és Álex Rins is kipróbálta a Yamaha idén piacra dobott modelljét, melynek különlegessége, hogy nincs kuplungja, és automata, illetve manuális váltóval is lehet vezetni. A két versenyző élvezte a tesztet.

Bár már közel másfél hónapja tart a holtszezon a MotoGP-ben, mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a mezőny tagjai nem motorozhatnak. Néhányan nemrég egy jótékonysági motokrosszversenyen vettek részt, a Yamaha gyári párosa viszont a márka viszonylag új, idén piacra dobott utcai motorját próbálta ki.

Az MT-09 Y-AMT modellről van szó, amelyben a Y-AMT a „Yamaha Automated Manual Transmission” rövidítése. Már ebből is kiderül, hogy a gép egyik különlegessége, hogy mind automata, mind manuális váltóval lehet vezetni. Utóbbi esetben a kormány bal oldalán kell váltani a hüvelyk-, illetve a mutatóujjal. A két üzemmódban közös, hogy kézzel és lábbal sem kell kuplungolni.

Fabio Quartararo és Álex Rins a Pireneusok kanyargós útjain ülhettek fel egy-egy ilyen motorra, és próbálhatták ki a különböző változatokat. Mint kiderült, a manuális módon belül további két verzió, az utcai és a sport közül lehet választani, utóbbi esetben agresszívabbá válik a motor. Az automata üzemmód pedig bizonyos szempontból hasonlít a versenyzésre.

Természetesen mindkét versenyző élvezte a menetet, nem véletlen, hogy az egykerekezés sem maradt el. „Lenyűgöző, mennyire agilis a motor” – lelkendezett Rins, Quartararo pedig rákontrázott. „Nagyszerű, és még a sebességváltás is szórakoztató – jelentette ki a francia versenyző még szintén a sisak alatt.

A Yamahának ez az első olyan modellje, amely tartalmazza a Y-AMT rendszerét, ám a japán gyártó időközben bejelentette, hogy a jövőben más termékeinél is alkalmazni fogja ezt a megoldást. Ami a pilótákat illeti, bő egy hónapig továbbra sem ülhetnek fel munkaeszközükre, január 31-én viszont már igen, hiszen ekkor kezdődik a shakedown, amelyen a koncessziós szabályok értelmében ők is részt vehetnek.

Miller csalódott a KTM-nél eltöltött sikertelen két év után, és nem csak maga miatt

0

Jack Miller elárulta, minden érintett miatt csalódott, hogy a KTM-nél eltöltött két éve finoman szólva sem úgy alakult, ahogyan azt eltervezte. Az ausztrál motoros azonban végig küzdött, amit szerinte jól mutat az egyik legjobb idei eredménye.

Jack Millernek 2022 végén új fejezetet kellett nyitnia pályafutásában, hiszen a Ducati Enea Bastianinit szerződtette a helyére a gyári csapathoz. Végül a KTM-hez igazolt, és az osztrák gyártónál azt gondolták, hogy jó üzletet kötöttek, hiszen az ausztrál motoros a bolognaiak mellett a Hondánál is rengeteg tapasztalatot szerzett.

Az érintettek beszámolója alapján a jelenleg 29 éves pilóta a fejlesztések terén nem is végzett rossz munkát, ám a pályán mutatott teljesítményéről ezt már nem lehet elmondani. Olyannyira, hogy nyáron úgy tűnt, hogy idén véget ér a királykategóriás pályafutása. Ez végül nem történt meg, hiszen a Yamaha leigazolta őt a Pramachoz, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy a KTM-nél nagyon is várakozáson alul szerepelt.

Csalódott vagyok, mindenki miatt – nyilatkozta. – Egyik fél sem ezt akarta. Huszonöt [valójában 22 – a szerk.] dobogóm volt [a MotoGP-ben], amikor megérkeztem, és az azt megelőző évben [rendszeresen] a pódiumon álltam, valamint a bajnoki címért harcoltam a Ducatival. Nem úgy alakult, ahogyan elképzeltem. Még az idei év elején is a valaha volt legkeményebb holtszezont csináltam végig, és nem kaptam meg azokat az eredményeket, amelyeket szerettem volna. A valenciai [teszt] első köreitől kezdve mindent megpróbáltam, amikor először ültem fel a motorra, egészen az utolsó körökig. Erre a tényre büszke vagyok, és ennyi.”

Alig érkezett meg a Pramac Yamahához, Miller máris beszólt régi-új márkatársának

Miller már tavaly is jelentősen elmaradt csapattársától, Brad Bindertől, ám akkor még volt egy-egy felvillanása. Az idei szezonra annyiban változott a helyzet, hogy egyrészt a KTM még messzebb került a Ducatitól, másrészt most már nemcsak a dél-afrikai versenyző, hanem az újonc Pedro Acosta is konstans módon jobb teljesítményt nyújtott nála.

Szerintem a tavalyi valenciainválaszolta Miller arra a kérdésre, hogy mely futamokon tudta felvenni a versenyt Binderrel. – Jó érzés volt vezetni az utolsó futamot, és a dobogóért harcolni. A Sachsenringen pedig sprintdobogót, míg Jerezben [normál] és sprintfutamos pódiumot [szereztem]. Ami viszont az idei évet illeti, egyértelműen úgy tűnik, hogy nehezen alkalmazkodtunk az új gumikhoz. Nyilvánvalóan az sem segít, hogy ugyanazt a vázat használjuk, mint tavaly Misanóban.”

A négyszeres királykategóriás futamgyőztes tavaly 163 ponttal végzett a tabella tizenegyedik helyén, 2024-ben viszont a fenti tényezőknek is köszönhetően már csak 87 egységig, illetve a tizennegyedik pozícióig jutott. A főversenyeken a portimãói, illetve a burirami ötödik helyezése volt a legjobb, utóbbit a tizenötödik rajtkockából indulva érte el.

Nyilvánvalóan a burirami ötödik hely a legértékesebb – utalt a legutóbbi idényre. – Jó volt újra a dobogóért harcolni. Oké, vizes körülmények voltak, de megmutattuk, hogy igazán szívósak vagyunk, és ez jellemzi az elmúlt két évet. Kib*szottul nem adtam fel egy pillanatra sem. Még akkor is mindent megpróbáltam, amikor minden második hétvégén a fejemen landoltam. Végső soron ezért vagyok itt, hogy mindent beleadjak, valahányszor pályára megyek. Pilóta vagyok, és versenyképes szeretnék lenni, ám az elmúlt két esztendőben sajnos nem tudtam felülmúlni az elvárásaimat, nem feleltem meg azoknak, úgyhogy emiatt csalódott vagyok.”

Rea szerint a Superbike-vb-nek követnie kell a MotoGP-t, de van egy leküzdendő probléma

0

Jonathan Rea úgy véli, a MotoGP-éihez hasonlóan a Superbike-világbajnokság motorjait is lassítani kell, ami szerepel a nemzetközi szövetség törekvései között. A brit versenyző ugyanakkor hangsúlyozta, az sem lenne jó, ha a sorozatgyártású Superbike-gépek gyorsabbak lennének a versenyzésben használt változatoknál.

Azt már régóta lehet tudni, hogy a MotoGP-ben 2027-től jelentős szabályváltozások lesznek technikai téren, aminek többek között a motorok lassítása is a célja. Idén pedig a részletek is kiderültek: hogy csak a legfontosabbakat említsük, a motorblokk mérete 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken, és mind az elektronikát, mind az aerodinamikát korlátozzák majd.

Azonban már akkor felmerült, hogy az nem nézne ki jól, ha nem a MotoGP gépei lennének a leggyorsabbak, és mivel a Superbike-vb motorjai nincsenek annyira lemaradva, Jorge Viegas, a FIM elnöke kijelentette, hogy ezt a sorozatot is lassítani kell. Ez valamennyire már jövőre megtörténik, hiszen az üzemanyag-átfolyást óránként 47 kilogrammra korlátozzák, de Jonathan Rea úgy véli, ez nem elég.

A motorok teljesítménye, illetve a velük elért sebesség a határig visznek minket azokon a pályákon, ahol jelenleg versenyzünk – nyilatkozta a német Motorsport.com-nak. – Egyre erősebb motorblokkokat építünk, és folyamatosan jobb időket érünk el. A gumik is egyre jobbak és jobbak, ami gyorsabb köröket eredményez. Néhány pályán nem lehet kijjebb vinni a falakat. Meggyőződésem, hogy a jövőben olyan helyszínekre látogatunk el, ahol nem rosszabb a helyzet. A MotoGP tesz egy lépést visszafelé, és szerintem helyes, hogy mi is ezt csináljuk.”

Mégsem ússza meg a Superbike-vb, a MotoGP új szabályai miatt lassítaniuk kell a motorjaikat

A Superbike-vb motorjainak lassítása azonban egy másfajta problémát okozhat. Előállhat ugyanis az a helyzet, hogy a sorozatgyártású Superbike-gépek gyorsabbak lesznek a világbajnokságon használt motoroknál, amelyeknek mégiscsak a kategória csúcsán kellene lenniük. A brit Superbike-bajnokságban ennek kiküszöbölésére bevezették a vezérlőelektronikát, amely Rea szerint nekik is jó lehet.

A brit Superbike-bajnokságban van egy szabványos vezérlőegység – fogalmazott a 37 esztendős pilóta. – Talán ez lehet a megoldás, de versenyzőként nem veszek részt a technikai folyamatokban. Azzal fogok motorozni, amivel kell, de az biztos, hogy a következő években rengeteg fejfájást fog okozni a szabályok kezelése.”

Rea természetesen fontos kérdést boncolgatott, ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy őt ez már érdemben érinteni fogja, legalábbis pilótaként. A hatszoros világbajnok korábban elárulta, már idén is felmerült benne a visszavonulás gondolata, de egy ilyen gyenge szezon után nem akart kiszállni. Jövőre viszont 38 esztendősen ismét fel fog merülni ez a kérdés.

Rea elgondolkodott az idei visszavonuláson, de „borzalmas lett volna” így befejezni

Volt főnöke „alázatosnak és kedvesnek” tartja Marc Márquezt, akinek szavai „többet érnek a vb-címnél”

0

Michele Masini méltatta Marc Márquezt, valamint az egész családját, és azt is elárulta, miben különbözik öccsétől a nyolcszoros világbajnok. A Gresini sportigazgatója elmondta, hogy a három idei győzelem közül nem ugyanazt értékelte a legnagyobbra a versenyző, illetve a csapat.

Tavaly ősszel robbant a bomba a MotoGP-ben: Marc Márquez tizenegy év után elhagyja a Hondát, és a Gresinihez igazol. Bár az eredményeket illetően az olasz istálló járt már nagyobb magasságokban, a nyolcszoros világbajnok messze a legnagyobb kaliberű pilóta, aki valaha megfordult az alakulatnál.

Persze mindez még nem feltétlenül jelentette azt, hogy az együttműködés ól fog elsülni, hiszen ehhez mind sportszakmai, mind emberi tényezők kellenek. Ez utóbbit illetően előny volt, hogy a 31 éves motoros öccse, Álex Márquez már a csapat tagja volt. Michele Masini pedig mindkettőjükről a lehető legjobb véleménnyel van.

Alázatos és kedves – nyilatkozta a Gresini sportigazgatója a Motosprintnek az idősebbik fivérről. – A családjuk hihetetlenül alázatos. Ő és Álex két elképesztő srác, akik a versenyzésnek szentelik az életüket. Nincsenek őrült ötleteik, csak arra gondolnak, hogy jól érezzék magukat a barátaikkal. Szeretnek mosolyogni és mosolyt csalni az emberek arcára. Amikor pedig versenyzői bőrbe bújnak, két profiról van szó.”

Miért rossz Marc Márquez csapattársának lenni? – öccse beszámolt az azonos istálló árnyoldaláról

Bár a Márquez testvérek meglehetősen közeli kapcsolatot ápolnak egymással, mindez nyilvánvalóan nem egyenlő azzal, hogy a személyiségük minden tekintetben hasonlít. Aligha meglepő, hogy Álex az, akinél a körülmények nagyobb jelentőséggel bírnak, Marc ellenben az eredménykényszert is igencsak jól bírja.

Nagyon mások – jelentette ki Masini. – Álex kicsit érzékenyebb ember, szüksége van a nyugalomra és arra, hogy minden rendben legyen körülötte. Marc egy harci gépezet, tudja, hogyan kell kezelni a nyomást. Ez mindig is megvolt benne, ha kicsit nagyobb rajta [a teher], az csak jót tesz neki. Ennek a családnak a profilja megegyezik a miénkkel. Ez egy győztes szövetség volt.”

A nyolcszoros világbajnok már az idény első felében ott volt az élmezőnyben, de voltak döcögősebb hétvégéi. A szezon második részében viszont három főfutamot is megnyert, hiszen az aragóniai, az első misanói és a Phillip Island-i viadalon sem talált legyőzőre. Masini szerint a pilóta és a csapat nem ugyanazt a sikert értékeli a legnagyobbra.

Marc Márquez már bejelentette volna a visszavonulását, ha nem érezné sikeresnek a váltást

Számára az első volt a legérzelmesebb Aragóniában – fogalmazott. – Ez az ő sportsikere volt, mert mi nehezen tudjuk felfogni, min mehetett keresztül a sérülését követő négy évben. Nekünk viszont a misanói volt a legszebb, és Marc ezt felismerte. Kitörő öröm volt a garázsban. Volt benne egy kis felszabadultság is, mert egy héttel az első siker után ez megadta nekünk a visszaigazolást.”

Miután hivatalossá vált, hogy Márquez a Gresinihez igazol, és Ducatit fog vezetni, többen is világbajnoki címet vártak tőle. A tavalyi motorral ettől messze volt, de a harmadik hely így is meglett, és ami még fontosabb, teljesítette a célját: ismét versenyképesnek érezhette magát, így újra örömét lelte a motorozásban. Ennek megfelelően rendre dicséri a Gresinit, és Masini szerint ezek a szavak mindennél többet érnek.

Mindannyian egyértelmű célt tűzünk ki, amikor ezt a munkát végezzük: megnyerni a világbajnokságot – szögezte le. – Marc egészen más helyzetből érkezett, hosszú ideje nem volt versenyképes, és az elején eléggé szenvedett. A kitűzött cél teljesült, és ez összhangban volt az övével, hogy újra megtalálja önmagát, és élvezze a versenyzést. Hallani ezeket a dolgokat Marctól számomra többet ér, mint egy vb-cím. Reméltem, hogy a nálunk uralkodó környezet meg tudja adni Marcnak mindazt, amit keresett, és pontosan ez történt.”

Marc Márquez bemutatott volt csapatának a teszten, a testvére eredményén „húzta fel magát”

Látványos, ahogyan Martín válla hozzáér az aszfalthoz, csak éppen nem hatékony

0

Jorge Martín elárulta, ha a válla hozzáér az aszfalthoz, azt valójában csak a show kedvéért csinálja. A spanyol pilóta ugyanis elismerte, hogy az ő esetében semmiképpen sem ez a leghatékonyabb kanyarvétel.

Az már évtizedek óta megszokott a gyorsasági motorversenyzésben, hogy kanyarodás esetén leér a versenyző térde. Ezt a technikát többek között a három királykategóriás világbajnoki címig jutó Kenny Roberts hozta be a sportágba, és kiderült, hogy mindez hatékonyabbá teszi a vezetést. Ennélfogva ma már teljesen természetes ez a látvány.

Ahogyan most már az is, hogy a belső íven lévő váll hozzáér az aszfalthoz. Ezt a stílusjegyet leginkább Marc Márquez teremtette meg, hogy minél inkább be tudja dönteni a motort, növelve ezzel a hatékonyságot. Manapság viszont talán van, aki ebben a tekintetben túlnőtt a nyolcszoros világbajnokon, ám esetében ez inkább a szórakoztatásról szól.

Jorge Martínról van szó, aki a montmelói 5-ös kanyar mestere, legalábbis ami a látványt illeti. Mind a Katalán, mind a Barcelonai Szolidaritási Nagydíj hétvégéjén mutatták a közvetítésben, ahogyan leér a földre a válla. Első látásra azt lehetne gondolni, hogy ez hatékonyabbá teszi a motorozását, ám ez – esetében legalábbis – nem igaz.

Őszintén szólva, ha a vállammal hozzáérek az aszfalthoz, az a show kedvéért történik – ismerte be a 2024-es MotoGP-szezon egyéni világbajnoka. – Amikor tökéletesen motorozom, és teljes mértékben összpontosítok, akkor nagyon közel van a vállam a talajhoz. Ugyanakkor csak a karommal érintem meg a kerékvetőt.”

A 26 esztendős motoros a szezonzárót követő teszten már nem a Ducatin, hanem az Aprilián ült. A spanyol versenyző először ült fel az RS-GP-re, de néhány kör múlva már leért a válla az 5-ös kanyarban. Ugyanakkor ez csak a saját maga és a nézők szórakoztatásának érdekében történt. „Ha ténylegesen eljutok arra a pontra, hogy a vállam megérinti a földet, annak valójában csupán az az oka, hogy kicsit játszadozom” – fogalmazott.

Martín mégis elárulta, hogy melyik rajtszámmal fog versenyezni a következő idényben?

Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?

0

Sajtóértesülések szerint a KTM arra készül, hogy 2025 végén kiszálljon a gyorsaságimotoros-világbajnokság kategóriáiból. Mindez azonban felvetne bizonyos kérdéseket a szerződésekkel kapcsolatban.

Az elmúlt időszakban érkeztek jó hírek a hatalmas anyagi gondokkal küszködő KTM háza tájáról. Az ORF szerint például az alkalmazottak a szokott időben megkapják a decemberi fizetést. Ami pedig a novemberi bért és a karácsonyi bónuszt illeti, azok ugyan késnek, de állítólag januárban ezeket is el fogja nekik utalni a cég. Mindez mintegy 3600 embert érint Felső-Ausztriában.

Ezzel párhuzamosan a KTM-et birtokló Pierer Mobility AG pénteken benyújtotta a szerkezetátalakítási tervét a Welsi Regionális Bíróságnak. Mindez 250 millió euróról szól, amelyet a cég két éven belül kíván teljesíteni. A hitelezők január 20-án szavaznak a tervről, és 31-ig lesz lehetőségük a követelés bejelentésére.

Jó híreket kapott a KTM, a vártnál kevesebb elbocsátás jöhet

Ahogyan arról beszámoltunk, múlt héten lezajlott az első hitelezői gyűlés, amelyen Peter Vogl, a csődvédelmi eljárásra kijelölt ügyintéző bemutatta első jelentését. A Der Standard értesülései szerint a szakembernek rendelkezésre bocsátották a Boston Consulting Group elemzését, amelyben kezdetben kedvezően értékeltét a KTM piaci helyzetét.

Ebben azonban azt is leírták, hogy van még lehetőség a megtakarításra, például a motorsport területén is, ahol tavaly összesen 95 millió euró volt a cég kiadása. Korábbi információk szerint a hitelezők is azt akarják, hogy a KTM, illetve a Pierer Mobility AG többi vállalata hagyja el a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző géposztályait.

Fájdalmas csapás érte a neves világbajnoki sorozatot, a KTM többé nem támogatja

A KTM ennek kapcsán még múlt hét pénteken kiadott egy közleményt, amelyben jelezték, hogy 2025-ben folytatják a versenyzést. Azonban lehet, hogy ez tényleg csak a következő évre igaz, és nem véletlenül ezt az időszakot emelték ki. „A 2026-os szezontól a KTM ki akar szállni a versenyzésből, konkrétan a MotoGP, a Moto2 és a Moto3 gyorsasági sorozatokból” – olvasható a Der Standard cikkében.

Amennyiben ez így lesz, az felvet néhány érdekességet, hiszen a KTM mind a négy versenyzővel 2026-ig kötött szerződést. Azonban talán ennél is égetőbb probléma lenne az a tény, hogy a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornával szintén 2026-ig szól a megállapodás. Az pedig nyilvánvalóan mindkét félnek nagy PR-katasztrófa lenne, ha a KTM idő előtt elhagyná a sorozatot.

Hamilton segíti ki a KTM-et? – a gyártó igazgatója elárulta, már tárgyalnak a Forma–1-es pilótával

Mennyit ér egy vb-cím? – Razgatlıoğlu és Bautista más-más perspektívából válaszolta meg a kérdést

0

Toprak Razgatlıoğlu számára fontosabb, hogy megőrizze személyiségét, mint hogy hány világbajnoki címet szerez pályafutása során. Tőle teljesen függetlenül Álvaro Bautista a rekordokkal hasonlította össze a végső sikert.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a holtszezonban is megjelennek nyilatkozatok különböző versenyzőktől, még akkor is, ha adott esetben valójában jóval korábban hangzottak el a leírt mondatok. Így van ez Toprak Razgatlıoğluval és Álvaro Bautistával is, akiknek a megjegyzései kis időkülönbséggel jelentek meg a sajtóban, és bár nem egészen ugyanarról beszéltek, párhuzamba lehet állítani a kettőt.

A török motoros idén történelmet írt, hiszen már a BMW-vel kötött házasságának első évében felért a csúcsra, így ő a Superbike-vb történetének harmadik olyan pilótája, aki két különböző márkával végez az összetett élén. Ráadásul mindezt úgy érte el, hogy a szezon közepén soha nem látott, tizenhárom futamig tartó győzelmi sorozatot produkált. Az ő szemében azonban nem a vb-címek száma bír a legnagyobb jelentőséggel.

Razgatlıoğlu menedzsere már a tavalyi szenvedés alatt is látta a bajnoki potenciált a BMW-ben

Számomra rendkívül fontos, hogy megőrizzem a személyiségemet, és ugyanaz az ember maradjak – nyilatkozta a Moto Journalnak. – Mindig is ilyen voltam: a versenypályán agresszív pilóta vagyok, azon kívül vicces és barátságos ember. A pályafutása végén, még ha sok világbajnoki címe is van az embernek, jobban emlékeznek majd a karakterére, a személyiségére, mint a bajnoki címek számára.”

Bautista szintén a bajnoki címek fontosságára futtatta ki mondanivalóját, ám ő a beszélgetés menetéből fakadóan más irányból közelítette meg a kérdést. A spanyol motoros jelenleg hatvanhárom Superbike-világbajnoki futamgyőzelemnél tart, amivel a Ducati történetének legeredményesebb versenyzője. (Persze az ötvenöt sikernél megálló Carl Fogarty és az ötvenkét diadalig jutó Troy Bayliss idejében még nem voltak Superpole versenyek.) A 40 éves pilóta ugyanakkor tisztában van vele, hogy elsősorban a vb-címek a relevánsak.

Bautista felidézte élete „egyik legnehezebb” döntését

Én vagyok a Ducati legtöbb győzelemmel rendelkező pilótája – jelentette ki a SPEEDWEEK.com-nak. – Egyetlen Ducati-versenyző sem nyert több futamot a MotoGP-ben és a Superbike-világbajnokságban sem. Tehát már történelmet írtam. Azonban mindenki tudja, hogy a bajnoki elsőségek többet számítanak a futamgyőzelmeknél. A futamgyőzelem szép, de egy bajnoki címet megnyerni sokkal jobb. Mindig azt mondom, hogy a rekordok akkor fontosak, amikor abbahagyom. Még mindig járom az utamat, és remélem, hogy további sikereket tudok majd hozzátenni.”

Jelenleg Razgatlıoğlu és Bautista is két-két vb-címnél tart, miután az elmúlt négy évben testvériesen megosztoztak a bajnoki sikereken. Ami pedig a következő évet illeti, könnyen lehet, hogy a 2025-ös világbajnok is kettőjük közül fog kikerülni, de azért ehhez nyilvánvalóan másoknak is lesz egy-két szavuk, leginkább talán az idén másodikként záró Nicolò Bulega orozhatja el előlük a diadalt.

Razgatlıoğlu megnevezte, hogy szerinte ki lesz a következő Superbike-világbajnok

Oliveira elárulta, mi a legnagyobb gond az Aprilia motorjával

0

Miguel Oliveira úgy véli, az Aprilia egy bizonyos működési tartományban kiválóan muzsikál, azon kívül viszont nehéz vezetni. A 29 esztendős motoros szerint másképpen motorozik, mint két évvel ezelőtt.

Miguel Oliveira jövőre már a Pramacnál fog versenyezni egy Yamaha nyergében. Az ötszörös MotoGP-futamgyőztes két évet töltött el az Apriliánál, pontosabban annak aktuális szatellitcsapatánál: tavaly az RNF-nél, idén pedig a Trackhouse-nál. Ez a két esztendő azonban összességében nem nevezhető sikeresnek.

A 30. születésnapját jövő hét szombaton ünneplő motoros 2023-ban még egy előző évi RS-GP-n ült, amellyel egy sprinten és három főfutamon is a legjobb ötben zárt, de az a szezonja inkább a sérülésekről marad emlékezetes. Idén a 2024-es géppel csak a Sachsenringen alkotott igazán nagyot, ahol az időmérőn és a rövid versenyen is második lett. Ezt leszámítva viszont beleszürkült a mezőnybe, már amikor ott volt. Persze ezt sokszor márkatársairól is el lehetett mondani, és Oliveira szerint ez nem véletlen, hiszen a motor csak nagyon kis tartományban működött jól.

Próbáltam elemezni az Apriliánál eltöltött időszakomat – nyilatkozta. – Egy 2022-es specifikációjú motorról egy 2024-esre ültem. Egyszer teszteltem a ’23-ast, és a motor tényleg szupernek bizonyult, lenyűgöző volt. És igen, trükkös volt, bonyolult volt. Ez egy olyan motor, amely, ha minden klappol és összeáll, akkor tényleg elképesztő. Ha viszont egy kicsit is kívül van [ezen a tartományon], nehéz [kezelni]. Nehéz megteremteni a különbséget. Most már nem nekem kell megértenem a motort. Adtam visszajelzéseket, és ennyi. Most már más kezekben hagyjuk.”

Mi az Aprilia és a KTM legnagyobb hátránya a Ducatihoz képest? – a két pilóta ugyanazt említette

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ez a két év teljes mértékben ment volna a kukába Oliveira szempontjából, hiszen ha mással nem is, tapasztalattal mindenképpen gazdagodott. „Lényegében más versenyző vagyok – jelentette ki. – Másképpen motorozom, mint két évvel ezelőtt, és úgy gondolom, hogy ez hasznomra válik majd, különösen azért, mert tudtam alkalmazkodni, és ez a legfontosabb dolog.”

Az Apriliával kapcsolatban nemrég egy másik távozó pilóta, Maverick Viñales is kritikáz fogalmazott meg. A spanyol motoros azt sérelmezte, hogy a noaleiek nem hallgattak rá, és nem a 2023-as motorra építettek. Ennek ellenére két sprint- és egy főfutamgyőzelemmel remekül kezdte a szezont, ám bevallotta, a mai napig nem értik, hogy akkor mitől volt annyira kiemelkedő a gép. Az Aprilia végül kikapott a KTM-től a konstruktőri második helyért folytatott párharcban.

Az Aprilia nem teljesítette Viñales kérését

A pszichológusa a haját tépte – így vonult vissza az első spanyol királykategóriás világbajnok

0

Àlex Crivillé felidézte, már világbajnoki címének megszerzése előtt is előfordult, hogy elszédült vagy éppen elájult. Mindez két évvel később visszavonulásra kényszerítette.

Àlex Crivillé 1999-ben több szempontból is történelmet írt. A spanyol pilóta ebben az évben ért fel a gyorsasági motorversenyzés csúcsára, hiszen ekkor nyerte meg az akkoriban a királykategóriának számító 500 köbcentiméteres géposztály világbajnoki címét. Ezt elsőként tette meg honfitársai közül, ráadásul a legjobbak között töltött nyolcadik idényében, ami Kevin Schwantz-cal holtversenyben rekord.

Azonban két évvel később már utolsó idényét teljesítette, hogy miért? „Egyetlen egyszerű oknál fogva: nem voltam jól, szédültem – válaszolta a ’DURALAVITA’ podcastban arra a kérdésre, hogy miért vonult vissza mindössze 32 évesen. – 1999-ben volt néhány szédülésem az edzőteremben, elájultam, de azt mondtam, hogy »bárki elszédülhet«. Emlékszem, hogy egy futam előtt Barcelonából Valenciába repültem helikopterrel a tengerpart mentén, mert már nem éreztem jól magam.”

A vb-címe utáni Crivillé jelentősen visszaesett. A csúcsra érést követő két évében összesen nem szerzett annyi pontot, mint 1999-ben, és mindössze egy győzelemig, valamint további három dobogóig jutott. Mindez jelentős részben fizikai megpróbáltatásainak volt betudható. „Két nagyon rossz idény volt, mert fizikailag nem voltam jól – idézte fel. – Mindig akkor történt velem, amikor kipihent voltam. Leginkább éjszaka, de veszélyes is lehetett volna.”

A spanyol exmotoros természetesen megtette a szükséges lépéseket, de sokáig nem kapott választ a rejtélyes gondok hátterével kapcsolatban. „Néhányan a világbajnoki győzelem okozta nyomásra fogták – fogalmazott. – Elmentem egy pszichológushoz, aki végül a haját tépte, mert azt mondta, hogy nem lehet, hogy ilyen apróságról van szó.”

Végül egészen Kanadáig jutott, ahol az ország egyik legjobb ideggyógyásza szembesítette azzal a hírrel, amelyet kevés élsportoló akar hallani. „Közölte, hogy nem túl komoly a dolog, de azt tanácsolta, hogy vonuljak vissza – emlékezett vissza. – Így is tettem. Abbahagytam, és ezzel az egész sportolói pályafutásom véget ért.”

Crivillé 2001 végén még csak azt jelentette be, hogy szünetet tart, hiába volt előszerződése az Antena 3 Yamaha d’Antínnal, aminek értelmében a hangvillások motorját vezethette volna. 2002 májusában azonban nyilvánosságra hozta, hogy befejezi a versenyzést. „Éppen az albacetei pályán motoroztam, és éjszaka elájultam – árulta el Crivillé. – Felkeltem, és visszavonultam.”

Mir még most is álmodik arról a napról, amelyen megfosztotta Rossit az utolsó dobogójától

0

Joan Mir felidézte az első 2020-as misanói futamot, amelynek végén megelőzte Valentino Rossit, ezzel megfosztva a Doktort utolsó MotoGP-dobogójától. Mir pályafutása szempontjából nagyon fontos volt ez a viadal, mivel az ekkor elkezdett sorozata kellett ahhoz, hogy abban a szezonban világbajnok lehessen.

Valentino Rossi három éve, a 2021-es szezon után vonult vissza a MotoGP-ből. Viszont a Doktor az utolsó idényében már nem igazán tudott odaérni az élmezőny közelébe, a legjobbja egy nyolcadik hely volt. Egy évvel korábban azonban még rendszeresen a dobogós helyek környékén motorozott. Legalábbis a szezon első felében, hiszen a másodikban bukások és sérülések is hátráltatták. Utolsó királykategóriás dobogóját is az idény elején, a második fordulóban, Jerezben szerezte meg, ahol harmadik lett.

Rossi elárulta, hogyan változott meg az élete, amióta befejezte a MotoGP-pályafutását

Ám a hatodik, vagyis az első misanói futamon, a 2020-as San Marinó-i Nagydíjon nem volt messze tőle, hogy még egyszer felállhasson a pódiumra. Az utolsó kört ugyanis a harmadik helyen kezdte meg, de abban Joan Mir elment mellette. A Suzuki feltörekvő pilótája ekkor szerezte második MotoGP-dobogóját, majd egyébként később behúzta az azévi bajnoki címet. Mir persze azóta sem felejtette el a Rossival való összecsapását.

„Az tényleg egy kulcsfontosságú pillanata volt a karrieremnek – mondta Mir a MOW Magnek. – A verseny feléig ott maradtam, ahol rajtoltam, vagyis a nyolcadik helyen. De aztán elkezdtem keményebben nyomni, és felzárkózni a Pecco [Bagnaia], Franco [Morbidelli] és Valentino által alkotott élcsoporthoz. Addigra több előzést is végrehajtottam, ami Misanóban nem könnyű.”

„Emlékszem, hogy a végéhez érve negyedik voltam, és aztán az utolsó körhöz közeledve megláttam Valentinót. Abban a pillanatban olyan önbizalom szállt meg, amely miatt elhittem, hogy bárkit meg tudok előzni – emlékezett vissza. – Persze nyilvánvalóan ugyanezt az előzést egy másik versenyző ellen is megcsináltam volna. Szép, tiszta manőver volt, az én stílusomban kivitelezve. Ráadásul ezzel megnyitottam egy alapvető fontosságú sorozatot, amely során hét versenyen hat dobogós helyezést értem el.”

Ezek után feltették Mirnek a kérdést: álmodik-e még arról a napról. „Igen, abszolút, még arról a bizonyos pillanatról is – válaszolta. – És szerintem Valentino szintén álmodik róla, mert az lett volna az utolsó dobogója, méghozzá Misanóban, a [VR46] Akadémiás srácokkal együtt.”

Rossi MotoGP-pályafutása végül 199 dobogóval fejeződött be, amivel egyébként messze ő a valaha volt legeredményesebb pilóta ebben a tekintetben (Jorge Lorenzo 114-gyel a második). Ám Mir így nem csupán egy „hétköznapi”, hanem a 200. dobogóját vette el a Doktortól. „Ember, 200 dobogó, micsoda dolog [lett volna]. Jó, hát nézzétek, legalább nekem jó volt” – nevetett a spanyol motoros.

Rossival négy vb-címet szerző csapatfőnök felfedte, szerinte mi volt a Doktor sikerének kulcsa