back to top
2024. május 19. 08:26
Kezdőlap Blog

Martín vagy Marc Márquez a KTM-nél? – az osztrák gyártó igazgatója reagált a pletykákra

0

Pit Beirer leszögezte, hogy mind Marc Márquezt, mind Jorge Martínt nagyon tiszteli. Viszont a KTM motorsport-igazgatója szerint nem lenne életszerű, ha a két említett pilóta leigazolásáról beszélnének.

Az elmúlt hetekben sokakat tartott lázban az a kérdés, hogy ki lesz Francesco Bagnaia következő csapattársa a Ducati gyári alakulatánál. A három legesélyesebb jelölt erre Enea Bastianini, Jorge Martín és Marc Márquez. Azonban egyikük kiválasztása akár a többiek távozását is eredményezheti. Ez pedig jó lehetőséget jelenthet a többi gyártó számára egy-egy tehetséges pilóta megszerzésére.

Lorenzo szerint van arra mód, hogy a Ducati Martínt és Marc Márquezt se veszítse el

Ez a folyamatot Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója szerint Mattighofenben is figyelemmel követik. „Természetesen izgatottan várjuk, hogy mi fog történni a Ducatinál – idézi a Motorsport-Magazin Beirert. – Több versenyző is szeretné azt a helyet a gyári csapatnál, szóval lesz néhány csalódott arc azok között, akik nem kapják meg a lehetőséget. Aztán nekünk meg persze barátságosan fel kell vennünk a telefont, ha valaki hívna.”

A Ducatitól esetlegesen kiszoruló pilóták egyike az a Márquez, akit a KTM a hírek szerint tavaly megkörnyékezett. Idén azonban már egyáltalán nem is gondolnak erre. „Marc Márquez már azóta ennek a sportágnak az egyik hőse a szemünkben, hogy elkezdtük a MotoGP-ben való versenyzést – jelentette ki Beirer. – Hatalmas tisztelettel fordulunk felé. De nem hiszem, hogy [Márquez leigazolása] reális lehetőség lenne nekünk.”

Marc Márquez: Nem érdekel a márka vagy a szín, 2025-ben a lehető legújabb motorral akarok versenyezni

„Csak gondoljatok bele, hogy Marc milyen brutális időszakon van túl. Tavaly nyáron beszéltem vele, és akkor egyszerűen csak annyira vágyott, hogy találjon egy olyan motort, amelyről tudja, hogy versenyképes lesz vele. Egy ilyen motorral akart visszakerülni a csúcsra, és ezt sikerült is elérnie. Szóval én ezért nem hiszem, hogy ismét gyártót akarna váltani, ugyanis akkor az megint egy újrakezdést jelentene neki. Marc egy briliáns versenyző, de nem hinném, hogy nekünk életszerű lenne a megszerzéséről beszélni.”

Nemrég felvetődött, hogy a KTM visszacsábíthatná Jorge Martínt a kötelékébe, ha a Ducati végül nem őt választaná. Martín korábban már képviselte az osztrák gyártót, méghozzá a Moto2-ben, amelyben a Red Bull KTM Ajo pilótája volt. Az akkori elképzelések szerint velük is lépett volna fel a MotoGP-be, ám végül a pandémia miatt ki tudott szállni a szerződéséből, és végül a bolognaiakkal mutatkozott be 2021-ben a királykategóriában. Mattighofenben akkor elég dühösek voltak rá emiatt, egyesek még perrel is fenyegették, de úgy tűnik, hogy ez ma már nem érezteti a hatását.

Martín a KTM-nél köthet ki, értesülések szerint a Red Bull pénzével csábíthatja magához a gyártó

„Ez az ügy végleg lezárult – reagálta Martín esetére Beirer. – Aki jobban ismer minket az tudja, hogy milyen érzelmesek vagyunk, és hogy néha halálian szomorúak tudunk lenni. Nagyon magunkra tudjuk venni, ha valaki így elhagy minket, mivel mi mindenkinél a szívünket-lelkünket beleadjuk. De Martín mindent jól csinált a pályafutása szempontjából, hiszen most ő vezeti a világbajnoki tabellát. Szóval ezért nem akarok spekulálni Márquezzel vagy Martínnal kapcsolatban, az nagyképűség lenne. Jelenleg mindkét pilóta átkozottul erős, mindketten egy Ducatin ülnek, és nem sok okuk van arra, hogy motort váltsanak. Tehát ezért nem tartom annyira fontosnak, hogy elmondjam, mit gondolok róluk. Mindkettőjüket nagyra értékelem, mint fantasztikus versenyzőket.”

A KTM vezetői sokáig hangoztatták, hogy szeretnének még egy szatellitcsapatot az egy már meglévő mellé, akár úgy, hogy emiatt megemelik a mezőny létszámát. Most viszont már nem foglalkoznak ezzel. „Ezt már leírtuk – mondta Beirer. – Hatalmas erőfeszítéseket tettünk [eredmény nélkül]. És mostanra hosszas további elemzések után már rájöttünk, hogy nekünk a négy motor az optimális. Kettő határozottan kevés lenne, hat viszont talán túl sok, akkor hat motort és hat versenyzőt kellene kezelni. Szóval mostantól teljes mértékben a négy versenyzőnkre akarunk koncentrálni. Megpróbáljuk még jobbá tenni a motorunkat, és így megtenni az utolsó lépést, amely még hiányzik [a bajnoki cím megszerzéséhez].”

Koncepciót válthat a KTM a MotoGP új szabályai miatt

0

Sebastian Risse, a KTM MotoGP-istállójának technikai igazgatója elismerte, elképzelhető, hogy az új technikai szabályzat miatt V-motorblokkról soros elrendezésűre váltanak. A német mérnök azt is elmondta, hogy számításaik szerint mekkora teljesítménycsökkenést eredményezhetnek a 2027-ben érkező változások.

Jelentősen módosulni fog a MotoGP technikai szabályzata 2027-től, a változások pedig a motorblokkokat is érintik. Az erőforrások mérete 1000-ről 850 köbcentire csökken, továbbá a furat a mostani 81 helyett legfeljebb 75 milliméter lehet majd. Sebastian Risse, a KTM MotoGP-csapatának technikai igazgatója felfedte, hogy mekkora teljesítménycsökkenésre számítanak az új előírások miatt.

„Ha a mostanáig rögzített paramétereket vesszük alapul a számításhoz, úgy a 850 köbcentisek teljesítménye körülbelül 30-40 lóerővel lesz kevesebb, mint az 1000-eseké” – nyilatkozta Risse a SPEEDWEEK-nek.

Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?

Az új szabályok a koncepciót tekintve csak arról rendelkeznek, hogy négyhengeres, négyütemű motorblokkokat kell használni. „Őszintén szólva erről nem volt [vita] – reagálta erre a felvetésre Risse. – Mindenki egyetértett abban, hogy meg kell tartani a jelenlegi négyhengeres alapot, amelyet minden gyártó használ, de amely azért lehetővé teszi a különbözőséget. Azt semelyik érintett sem akarta, hogy újra olyan elrugaszkodott koncepciók legyenek, mint a régi időkben.”

A német mérnök ezzel például a Honda korábbi öthengeres V-motorblokkjára vagy az Aprilia soros elrendezésű háromhengeres erőforrására gondolhatott. Jelenleg a Yamahát kivéve minden gyártó négyhengeres V-motort alkalmaz, a hangvillások a négy dugattyú  soros elrendezése mellett döntöttek. Viszont elképzelhető, hogy az új szabályok miatt a KTM is átáll az ő oldalukra.

„Mindenképpen érdemes lehet megvizsgálni a négyhengeres erőforrás más változatait is. Nem zárnám ki a soros négyhengerest sem – tette hozzá Risse. – Egyelőre csak annyit mondhatok, hogy már döntöttünk egy koncepció mellett, de hogy az melyik, azt ma még nem árulhatom el.”

Még be sem jelentették az új szabályokat, de az Aprilia máris elkezdett dolgozni a 2027-es motorján

Értesülések szerint Viñales vagy Miller igazolhat a Hondához, ha Mir elfogadja a Trackhouse ajánlatát

0

Értesülések szerint a Honda mind Maverick Viñalest, mind Jack Millert megkereste. A japán gyártó valószínűleg Joan Mir esetleges távozására próbál felkészülni.

Bár jelenleg a legtöbben a Ducatira figyelnek – hiszen a bolognaiak várhatóan rövidesen eldöntik, hogy ki lesz jövőre Francesco Bagnaia csapattársa –, azért más gyártóknál is zajlik az élet. Így van ez a Hondánál is, amely mostanában többnyire csak a versenyzői küszködése miatt kerül be a hírekbe. Pedig a pilótapiac az aszakaiak körül is fortyog, hiszen a négy motorosuk közül kettőnek is lejár a szezon végén a szerződése. A másik oldaláról megfogva a kérdést: csak Luca Marini és Johann Zarco rendelkezik élő kontraktussal 2025-re.

Zarco: Meg kell változnia a motor DNS-ének, hogy újra kapjunk levegőt

Joan Mir az egyik olyan versenyző, akinek a mostani idény végén kifut a szerződése. A kétszeres világbajnok feltehetően maradhat a Hondánál, ha akar, a kérdés így csak az, hogy szeretne-e. Az RC213V most nem igazán versenyképes, és Mirnek folyamatosan küzdenie kell vele. Ez jól látszott a Francia Nagydíjon, amelyen mindkét viadalt bukással fejezte be. Azonban még az esések ellenére is ő áll a legjobban a japán gyártó motorosai közül a tabellán.

Sajtóértesülések szerint Davide Brivio, a Trackhouse csapatfőnöke szívesen leigazolná. A Motosprint arról számolt be, hogy „a felek közötti kapcsolatfelvétel már megtörtént”. Mir már dolgozott együtt Brivióval a Suzukinál, az ő irányítása alatt szerezte a MotoGP-bajnoki címét. Az amerikai istálló pedig az Aprilia motorjait használja, és Maverick Viñales Austinban megmutatta, hogy az RS-GP-vel még mindig lehet futamot nyerni.

Ha Mir a távozás mellett döntene, akkor éppen Viñales lenne az egyik, akit a Honda megpróbálhat leszerződtetni a helyére. Értesülések szerint már ajánlatot is tettek neki, amelynek az anyagi oldala a Motosprint beszámolója alapján „összezavarta” a spanyol pilótát. Az újság arról ír, a MotoGP-versenyzők tudják, hogy „jó néhány euróval többet kérhetnek a Hondától, mint a versenytársaitól”.

Viñales lehet a mezőny második legjobban fizetett versenyzője, ha elfogadja a Honda ajánlatát

Jack Miller szintén a jelöltek között lehet. Az ausztrál pilóta minden bizonnyal el fogja veszíteni az ülését a KTM gyári csapatánál Pedro Acosta kiemelkedő teljesítménye miatt. Az osztrákok valószínűleg lefokoznák a GasGashoz, de nem biztos, hogy ő is ezt szeretné. Az olasz Sky Sports szerint „Miller jelenleg a Tech3 GasGas és a Honda között vívódik”. A 29 éves motoros korábban már három évig képviselte a japán gyártót, velük is mutatkozott be a MotoGP-ben.

Nakagami Takaaki a másik pilóta, akinek idén lejár a szerződése. Az LCR versenyzője viszont nemcsak a Honda kötelékéből, hanem a MotoGP-ből is kikerülhet. Nakagami teljes királykategóriás pályafutása során az aszakaiakat képviselte, bár nem igazán tudta sikerekkel megörvendeztetni őket. A mostani a hetedik éve a sorozatban, és ezalatt soha nem állhatott fel a dobogóra, csak néhány negyedik helyig jutott, és idén sem teljesít kimondottan jól. Ráadásul ő a mezőny egyik legidősebb tagja, így valószínűleg nem találna máshol helyet magának.

Amennyiben Nakagamit tényleg elküldik, a helyére szponzorációs okok miatt szinte biztosan egy másik japán motoros érkezne. Erre pedig Ogura Ajnak van a legnagyobb esélye. Aj először 2020-ben villant meg, amikor harmadikként végzett a Moto3-as pontvadászatban. 2021-től kezdve versenyez a középső kategóriában, amelyben 2022-ben második lett. A tempója idén is eléggé bíztató, főleg a futamokon, a Francia Nagydíjon a tizenhetedik pozícióból indulva másodikként fejezte be a versenyt, a tabellán jelenleg a megosztott harmadik helyet foglalja el. Ráadásul egészen a mostani szezonig a Honda kötelékébe tartozott, 2024-ben viszont már az MT Helmets – MSi csapatot erősíti.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

A BMW feje megnevezte az egyik „elengedhetetlen” feltételét annak, hogy beszálljanak a MotoGP-be

Markus Flasch, BMW Motorrad ügyvezető igazgatója elmondta, a MotoGP-be történő beszállásukhoz mindenképpen szükséges, hogy sikeresek legyenek a Superbike-világbajnokságon.

Nemrég került a nyilvánosság elé, hogy pontosan miként fog módosulni a MotoGP technikai szabályzata 2027-től. Azt már korábban is sejteni lehetett, hogy ez a változás több olyan gyártó, például a BMW figyelmét is felkeltheti, amely egyelőre még csak a pálya mellől nézi a királykategória küzdelmeit.

A BMW igazgatója állítja, nincs befolyásuk a MotoGP új szabályainak megalkotására

A közelmúltban Markus Flasch, BMW Motorrad ügyvezető igazgatója is beszélt erről a tényezőről. „Amikor mindenki a nulláról indul, akkor van itt az ideje a beszállásnak – nyilatkozta Flasch a SPEEDWEEK-nek. – De addig is sikeresnek kell lennünk abban, amit már most is csinálunk.”

A BMW több szakágban is megméretteti magát, így megkérték, hogy pontosítson. „Siker nélkül nem lehet feljebb lépni – hangsúlyozta ki Flasch. – Ez nálam szóba sem jöhet, és már az első nap megmondtam a csapatomnak: elengedhetetlen [a MotoGP-be történő beszálláshoz], hogy sikeresek legyünk a Superbike-világbajnokságon. Persze ezzel párhuzamosan felkészülhetünk, de csak akkor fogok döntést hozni, ha sikeresek leszünk.”

„Mi stratégiai szempontból is nézzük ezt a kérdést, szóval nagyon józanul kell mérlegelnünk – tette hozzá. – Tehát az én részemről ez semmiképpen sem lesz egy szenvedélyes döntés, hanem egy józan és széles körben támogatott döntés lesz. Egy olyan vállalatnál, mint a BMW, minden ilyen fontos döntés mögött széleskörű támogatásnak kell állnia, és az előkészítést megfelelő körültekintéssel kell végezni, és elfogadható indoklással alátámasztani. Ha minden a helyére kerül, akkor az jó hatással lesz hosszú távon a stabilitásunkra, hiszen utánam majd valaki más lesz a BMW Motorrad feje. Ezért nem mondhatok még semmi konkrétumot, mivel még csak most kezdjük a kiértékelést.”

A MotoGP az egyik szenvedélye a BMW igazgatójának, aki felvetette a gyártó beszállásának lehetőségét

Mégsem ússza meg a Superbike-vb, a MotoGP új szabályai miatt lassítaniuk kell a motorjaikat

Jorge Viegas, a FIM elnöke és Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója is elismerte, hogy a MotoGP új technikai szabályzata miatt lassítani fogják a Superbike-világbajnokság motorjait. Erre azért van szükség, hogy megmaradjon a szériák közti erősorrend.

Nemrég jelentették be, hogy pontosan miként fog módosulni 2027-től a MotoGP technikai szabályzata. A változásoknak – például a motorblokkok térfogatának 1000-ről 850 köbcentire való csökkentésének – többek között az a célja, hogy biztonsági okokból lassabbá tegyék velük a sorozatot. Viszont sokáig úgy tűnt, hogy ez a Superbike-világbajnokságot nem fogja érinteni. Gregorio Lavilla, a széria ügyvezető igazgatója a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy „ameddig nem születik egy globális megállapodás az összes versenysorozat és gyártó között, addig nem lenne értelme kevésbé erős motorokat használnunk”.

Ám úgy tűnik, hogy végül megszületett ez a megállapodás. A Superbike-pilóták által futott köridők most sincsenek annyira messze a MotoGP-versenyzők idejeitől a közösen használt pályákon, körülbelül 1,5 és 2,5 másodperc közötti a lemaradásuk körönként. A szabályváltozások pedig nagyjából pont ennyivel tehetik majd lassabbá a királykategóriát, és ez felboríthatná a szériák közti erősorrendet. Legalábbis ezt lehet leszűrni Carmelo Ezpeletának, a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot is irányító Dorna vezérigazgatójának a nyilatkozatából.

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

„Az alapján, amit a gyártók mondanak nekünk, az első évben 1-2 másodperc körüli különbségre [lassulásra] számíthatunk a MotoGP-ben, de persze ez nagyban függ majd a pályáktól is – fejtegette a szabályváltozás hatásait Ezpeleta. – Teljesítménycsökkenésre számítunk, és részben pont ezért is csináljuk ezt. És számos pályán a végsebesség tekintetében még nagyobb visszaesésre számítunk. Aztán persze, ahogy ez mindig van a technológiával, majd újra gyorsulni fognak, ahogy haladunk előre. A Superbike-világbajnokság pedig továbbra is ezen az ökoszisztémán belül fog elhelyezkedni, ugyanolyan rangban, mint most. Ezt meg már intézzük is a FIM vezetésével”

Ezt a FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) elnöke, Jorge Viegas is megerősítette. „Nyilvánvaló, hogy a MotoGP-t szeretnénk a csúcskategóriaként látni – jelentette ki Viegas. – Úgy tervezzük, hogy a Superbike-gépek némileg megváltoznak, de azért »sorozatgyártott« motorok maradnak. A Superbike-vb szabályainak módosításán szintén két évvel ezelőtt kezdtünk el dolgozni. Néhány változtatás már rövidesen meg fog történni, hogy megőrizzük a távolságot a MotoGP és a Superbike-vb között. Persze minden gyártóval tárgyalunk erről, de nagyszerűen folyik ez a munka.”

Idejétmúlt a Superbike-vb formátuma? – egy szakíró egy új kategória bevezetését javasolja

Marc Márquez fúrhatja meg a Yamaha és a Pramac házasságát?

0

Értesülések szerint jelentősen csökkent annak az esélye, hogy a Pramac Yamahára váltson. Könnyen elképzelhető, hogy ehhez Marc Márqueznek is köze lehet.

A Yamahának a tavalyi szezon eleje óta – amikor az RNF Apriliára váltott – csak két motorja van a rajtrácson. A japán gyártó jelenleg nagy erőkkel dolgozik azon, hogy meg tudjon állapodni egy istállóval, de egyáltalán nincs könnyű dolguk.

A mostani idény végén három szatellitcsapatnak jár le a szerződése: az LCR-nek, a VR46-nak és a Pramacnak. A monacói istálló egyelőre érinthetetlennek tűnik, Lucio Cecchinellóék nem akarják elhagyni a Hondát. Látszólag a másik két alakulat is nehezen lenne mozdítható, mivel jelenleg mindkettő a mezőny legjobb motorját gyártó Ducatival működik együtt. Ennek ellenére a Yamahát már mindkettővel szóba hozták, ahogyan a Gresinivel is, amelynek jövőre fut ki a szintén a bolognaiakkal kötött kontraktusa, de utóbbinak a tulajdonosa azóta már kizárta a váltás lehetőségét.

Tisztul a kép: a Gresini tulajdonosa kizárta annak a lehetőségét, hogy jövőre Yamahára váltanak

A Francia Nagydíj alatt a Yamaha egyik csapattagja elárulta az Autosportnak, hogy valójában eddig csak két csapatot kerestek meg az említettek közül. „Az elsőszámú alternatívánk mindig is a VR46 volt, de nem tudtuk meggyőzni őket. Így maradt a B-terv, tehát a Pramac, és most azt reméljük, hogy ők elfogadják az ajánlatunkat.” Ráadásul egy vezető beosztású munkatárs azt is elismerte, hogy nincs más opciójuk. „Nincs C-tervünk. Reméljük, hogy a Pramac elfogadja az ajánlatunkat, amely nagyon érdekes. De nincs más alternatíva a fejünkben” – jelentette ki.

Azonban a brit lap szerint az előző hétvégén „történt valami” a Le Mans-i paddockban, ami jelentősen, „50-ről 95 százalékra” növelte annak az esélyét, hogy a Pramac a Ducati kötelékében marad. Pedig a csapat tulajdonosa, Paolo Campinoti korábban már „komolyan fontolgatta” a váltást, amellyel feltehetően anyagi szempontból nagyon jól járt volna.

Érik a szenzáció: egy értesülés szerint a Pramac „előrehaladott tárgyalásokat” folytat a Yamahával

Jogosan merülhet fel a kérdés: vajon mi lehetett az a dolog, amely ennyire hirtelen ilyen nagy változást eredményezett Campinoti hozzáállásában? A válasz szinte biztosan nem az, hogy a Ducati több pénzt és hozzájárulást igért, hiszen korábban a sportigazgatójuk pont ennek az ellenkezőjét, a támogatásuk csökkentését lebegtette meg.

Az viszont már könnyebben elképzelhető, hogy ennek a Ducati kötelékén belüli pilótakeringőhöz van köze. Jelenleg hárman vannak versenyben a bolognaiak gyári csapatának „másik” motorjáért (az „egyiket” Francesco Bagnaia már elfoglalta). Amennyiben azt Jorge Martínnak adnák Gigi Dall’Ignáék, de közben Marc Márquezt is meg szeretnék tartani, akkor a nyolcszoros világbajnok esetleg a Pramachoz kerülhet. Neki ugyanis saját elmondása szerint nem a „szín” fontos, hanem az, hogy a „lehető legújabb motoron” ülhessen, az olasz istálló pedig már most is a Desmosedici legfrissebb változatát használja. Azt pedig, hogy Márquez leigazolása mit jelent egy alakulatnak, jól érzékelteti Martín egyik nyilatkozata. A madridi pilóta azt mondta a honfitársáról, hogy „a marketing szempontjából ő egy fenevad”.

Martín megértené, ha a Ducati Marc Márquezt vinné fel a gyári csapatához helyette

Rins parókában és szemüvegben próbált túljárni a szurkolók eszén, hamar lebukott (videó)

0

Álex Rins egy szponzori felkérést teljesítve riporternek adta ki magát a MotoGP jerezi hétvégéjén, és bement a szurkolókhoz. A Yamaha versenyzője nem sokáig tudott elvegyülni a rajongók között, ugyanis többen felismerték.

A sörgyártásról ismert Estrella Galicia jó ideje benne van a motorsportban. A MotoGP-vel 2023-ban kötöttek szponzori szerződést, persze csak a Estrella Galicia 0,0 néven, az alkoholmentes változat hirdetve. Emellett ez a márka volt az idei Spanyol Nagydíj névadó szponzora is, és az egyik támogatottjuk révén a sajtónapon megpróbálták megviccelni a szurkolókat.

A cég jó néhány spanyol pilótát szponzorál a MotoGP-ből és a kisebb kategóriákból. Közülük Álex Rins volt az, akit úgy maszkíroztak el, hogy ne nagyon legyen felismerhető, és többek között egy parókát, valamint egy szemüveget is kapott. Ezután az volt a feladata, hogy egy riportert játszva bemenjen a szurkolói zónába.

Ezt meg is tette, és néhány rajongónál be is vált a trükk. A 28 éves versenyző megkérdezte, hogy ki a kedvenc pilótájuk, illetve kivel innának meg egy sört, és Marc Márquezé mellett a Moto2-es Alonso López neve is elhangzott. Néhány szemfüles drukker viszont kiszúrta a turpisságot, így viszonylag hamar vége volt a mókának. „A szőke nem áll jól neked” – válaszolta egyikük arra a kérdésre, hogy rögtön felismerte-e Rinst.

Persze a spanyol pilóta nem távozott azonnal a szurkolók közül, sőt, bizonyos szempontból ez csak a kezdet volt, hiszen jó néhány rajongóval fotózkodott, és számos autogramot adott. „Jó móka volt – mondta a videó végén. – Igazán ideges voltam, amikor egyre több ember ismert fel, de remélem, élveztétek.” A hatszoros MotoGP-futamgyőztes ezután beszélt az évkezdetről, amely neki és csapattársának, Fabio Quartararónak sem volt könnyű.

„Nem számítottunk rá, hogy ez ennyire nehéz lesz mindkét versenyzőnek, Fabiónak és nekem is – jelentette ki. – Keményen dolgozunk azon, hogy ismét egy erős és versenyképes motort építsünk. A Yamaha rengeteg mindenen dolgozik, és hamarosan új aerodinamikai [csomagot] és egy másik vázat is kapunk, amely szerintünk sokkal jobban fog működni, vagy legalábbis egy lépést teszünk előre.”

A videó elkészítése óta nemcsak a Spanyol, hanem a Francia Nagydíjat is megrendezték, Rins pedig 7 ponttal a huszadik helyen áll a tabellán. A Yamaha továbbra is messze van az európai gyártóktól, ám a japán gyártó folyamatosan dolgozik azon, hogy visszazárkózzon. A héten például Mugellóban teszteltek a Honda versenyzőivel, valamint az Aprilia tesztpilótájával, Lorenzo Savadorival együtt. A két nap során Rins volt a leggyorsabb Quartararo előtt.

Rins szerint Quartararónak sem sikerült annyira jól a Le Mans-i főfutam, mint „ahogy azt bemutatták”

„Úgy vélem, idén biztosan nem leszünk világbajnokok, de az az elképzelés, hogy dolgozunk, és visszavisszük a Yamahát a csúcsra – szögezte le a spanyol motoros. – Ez egy sok tapasztalattal rendelkező csapat, rengeteg futamgyőzelemmel és számos világbajnoki címmel, így nagyon büszke vagyok rá, hogy részese lehetek ennek a projektnek.”

Menedzsere biztos benne, hogy Bastianininek jövőre is lesz helye gyári csapatnál

0

Carlo Pernat úgy véli, a Ducati gondolkodása megváltozott, és Enea Bastianini, Jorge Martín, valamint Marc Márquez közül kettőt szeretnének a gyártó kötelékében tartani. Az olasz versenyző menedzsere nem zárta ki a Pramacot, amennyiben a bolognai gyártó nem őt választja, de biztos benne, hogy ügyfelének gyári csapatnál is lesz helye, ha úgy alakul.

Továbbra sem tudni, hogy ki lesz Francesco Bagnaia jövő évi csapattársa a gyári Ducatinál. Az mostanra teljesen biztossá vált, hogy az olasz gyártó három versenyző közül fog választani: a jelenleg is ott versenyző Enea Bastianinit megtarthatják, ha pedig nem így döntenek, akkor Jorge Martín vagy Marc Márquez érkezhet a helyére.

Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója leszögezte, az Olasz Nagydíjig meg akarják hozni a döntést, hogy azoknak, akik hoppon maradtak, legyen idejük más lehetőség után nézni. Carlo Pernat szerint ugyanakkor a bolognai márka valójában a háromból két versenyzőt szeretne megtartani valamilyen formában.

„A Ducati döntése, amely vélhetően a mugellói nagydíj után jön, mindenkit blokkol: a KTM-et, az Apriliát, a Yamahát – nyilatkozta Bastianini menedzsere a GPOne-nak. – Jelen pillanatban senki nem akar leszerződni. Talán vannak szóbeli megegyezések, amelyek annyit is érnek. Megértem a Ducatit, mert mert három nagyon erős versenyzőjük van, és ha az elején úgy is gondolták, hogy kettőt elengednek, mostanra megváltozott a hozzáállásuk. Nekem az a benyomásom, hogy kettőt akarnak megtartani, és ez nyomást eredményez, főleg a Pramac esetében, de a Yamaha keményen nyomul [Paolo] Campinotinál. Ezekben a napokban biztosan lesznek megbeszélések, úgy vélem, Mugello előtt a Pramac szintén eldönti, hogy mi legyen.”

Az szinte biztos, hogy Martín távozik a Ducatitól, ha nem rá esik a választás, mivel többször is kijelentette, hogy jövőre gyári alakulatnál akar szerepelni. Bastianini és Márquez esetében viszont a szintén gyári motorokat használó Pramac is opció lehet, már amennyiben nem váltanak Yamahára „Ez egy feltevés – felelte Pernat az erre vonatkozó kérdésre. – Ha Jorge mellett döntenek, véleményem szerint a Ducati felajánlja Marcnak és Eneának, hogy maradjanak gyári motoron egy szatellitcsapatnál. Szerintem ezt az utat fogják járni.”

Lorenzo szerint van arra mód, hogy a Ducati Martínt és Marc Márquezt se veszítse el

Persze Bastianini esetében sem biztos, hogy marad a Ducatinál, amennyiben megfosztják őt a gyári üléstől. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója az elmúlt időszakban többször is méltatta honfitársát, és Pernat is elismerte, hogy akár a másik olasz gyártó is lehet a következő állomás. Ám nem ők az egyetlen érdeklődők.

„Az a prioritás, hogy a gyári csapatnál maradjon, minden más kiderül – fogalmazott. – A gyári motorokat használó Pramac is lehet egy opció, de ez nem magától értetődő. Menedzserként beszélek, ott vannak az Aprilia, a KTM és a Yamaha szirénhangjai is. Nem tagadom, hogy az Aprilia mellett fontos szempontok szólnak: olasz gyártó, illetve pilóta házassága lenne, és egy versenyképes motor. Velük is tárgyalok, ahogyan másokkal is. Bármi történik, Enea tud találni egy gyári csapatot.”

Bastianini tavaly igazolt a Ducati gyári csapatához, ám a sepangi győzelme ellenére a 2023-as idénye rémálomszerűen alakult, hiszen kétszer is súlyos sérülést szenvedett. Az idei évre viszont egyértelműen sikerült javulni, és öt forduló után 2 ponttal marad el csapattársától, Francesco Bagnaiától, más kérdés, hogy Martín 40 ponttal van előtte, az előző évi motoron versenyző Márquez pedig ugyanannyi egységet szerzett, mint ő. Pernat szerint azonban nem véletlen, hogy a Ducati még nem választott.

„Ha a Ducati késlelteti a döntését, az azt jelenti, hogy még mindig hisznek benne – vélekedett. – Nem szabad elfelejtenünk, hogy Enea tavalyi éve teljesen mértékben ment a kukába. [Korábbi versenymérnöke, Alberto] Giribuola nélkül érkezett meg egy új csapathoz, egy új motorra, rögtön megsérült, nem tudott edzeni, Barcelonában újra megsérült, és annak ellenére, hogy hetvenszázalékos állapotban volt, sikerült futamot nyernie. A Ducati megerősítette őt [a helyén], mert nem tudták megítélni azon szezon alapján, és benne is hisznek. Hangsúlyozom, benne is.”

Óriási összeget követel súlyos sérülése miatt a MotoGP-t is megjárt sokszoros bajnok

0

A brit Superbike-bajnokság hatszoros győztese, Shane Byrne több mint 1 millió fontra perelte be a sorozatot, illetve a snettertoni pályát, ahol hat éve rendkívül súlyos sérüléseket szenvedett egy tesztbalesetben. Ő és ügyvédje is állítja, hogy a bukás helyszínén nem volt megfelelő a biztonsági felszereltség.

Shane Byrne a brit motorsport egyik ünnepelt sztárja volt a 2000-es és 2010-es években. A brit Superbike-bajnokságot összesen hatszor nyerte meg, amivel ő a sorozat történetének legeredményesebb versenyzője, emellett a Superbike-vb 2003-as Brands Hatch-i fordulójában mindkét futamot győzött, a következő két évben pedig a MotoGP-ben is megfordult.

2018 májusában azonban véget ért a pályafutása, miután a Ducati tesztelése közben óriási balesetet szenvedett. Az akkor 41 éves pilóta a snettertoni pályán elvesztette az irányítását a motor felett, elesett, majd 55-60 métert csúszott, és körülbelül 100 km/h-s sebességgel csapódott a gumifalba. Ennek következtében tüdeje mindkét oldalon megzúzódott, az összes bordája eltört, ahogyan négy csigolyája, a szegycsontja, a kulcscsontja és két helyen a nyaka is, a háta pedig több helyen is megsérült.

Byrne úgy döntött, hogy a baleset, illetve annak ilyen mértékű következményei miatt pert indít a brit Superbike-bajnokságot szervező Motorsport Vision Racing, a pályát birtokló Motorsport Vision, valamint a pályák biztonságáért felelős Motorcycle Circuit’s Racing Control Board ellen. A 47 éves exmotoros 1 millió fontnál, azaz mintegy 450 millió forintnál is nagyobb összeget követel.

A londoni legfelsőbb bíróságra beadott indítványt azzal az indokkal adta be, hogy a biztonsági intézkedések nem voltak megfelelőek a kérdéses kanyarban, mivel a gumifal előtt nem volt airfence. „Normál esetben egy ilyen kanyarban lenne airfence, de én csak a gumifal hatalmas, sűrű feketeségét láttam. Az a pár másodperc perceknek tűnt” – írta korábban az önéletrajzi könyvében.

Ügyvédje, Kiril Waite „figyelemre méltó embernek” nevezte Byrne-t, és ő is hangsúlyozta, hogy az airfence „lényeges különbséget” jelentett volna. Hozzátette, ügyfele jól ismerte motorjának képességeit, illetve határait, és a baleset előtt ugyanazon az íven ment, mint az előző körében. „Az alperesek azt állítják, hogy Mr. Byrne nem tudta irányítani a motorját, és hogy Mr. Byrne az oka a saját szerencsétlenségének” – fogalmazott, majd elmondta, szerinte a hatalmas sebességre és a kockázatra való tekintettel további biztonsági óvintézkedésekre lett volna szükség.

Az alpereseket képviselő Malcolm Duthie ellenben úgy véli, Byrne nem fordított kellő figyelmet saját biztonságára. Kijelentette, hogy az airfence-be történő becsapódás mindig „kiszámíthatatlan” következményeket hordoz magában, és néhány sérülést akkor is elszenvedett volna, ha a gumifal előtt van ilyen eszköz. Emellett felvetette, hogy már maga az esés is okozott sérülést.

Kényszerű visszavonulása óta Byrne kommentátorként dolgozik, emellett jó néhány versenyzőnél mentori, illetve menedzseri szerepet tölt be. A legismertebb pilóta a brit Superbike-bajnokság 2022-es győztese, Bradley Ray, aki tavaly debütált a Superbike-vb-n. Legjobb eredménye a második imolai futamon szerzett hatodik hely volt, idén viszont egyelőre csak 2 egységet szerzett.

Zarco után Espargaró fakadt ki a sportfelügyelőkre, szerinte rossz hozzáállással hoznak döntést

0

Aleix Espargaró nem érti, hogy a sportfelügyelők miért nem osztottak ki büntetést az Enea Bastianinivel, illetve Franco Morbidellivel történt incidensei után a Francia Nagydíjon. Utóbbi Max Verstappen nemrég elhangzott mondatát idézve reagált ellenfele kifakadására.

Aleix Espargaró finoman szólva sem volt elégedett a Francia Nagydíj főfutama után. A gyári Aprilia versenyzője a futam elején a harmadik helyen haladt, ám végül csak a kilencedik helyen ért célba. Bár ő maga is hibázott, a visszaesés elsősorban az Enea Bastianinivel, illetve Franco Morbidellivel történt incidenseknek tudható be, amelyekkel sok időt veszített.

A 7. körben a hatodik pozícióban haladt, amikor a gyári Ducati versenyzője a 9-10-es sikánban bevetődött mellé. Espargarónak ki kellett mennie a bukótérbe, hogy elkerülje az ütközést, és bár Bastianinit megbüntették, nem az incidens, hanem kanyarlevágás miatt szankcionálták. Az utolsó kör utolsó kanyarjában pedig a Pramac motorosa támadta meg agresszívan, aminek következtében a spanyol versenyző szintén elhagyta a pályát, és Brad Binderrel szemben is pozíciót vesztett.

Tavaly pofozkodás lett a vége, most heves mutogatásig jutott Espargaró és Morbidelli vitája (videó)

„Elég jó volt a tempóm ahhoz, hogy az első ötben végezzek, de Enea nagyon nagy sebességgel jött – nyilatkozta az állandó mezőny korelnöke. – Szerencsére ott volt a bukótér. Nem értem, miért nem kapta meg a büntetést az akcióért. Aztán sok időt vesztettem Diggia [Fabio Di Giannantonio], majd Fabio [Quartararo] mögött. Néhányszor megelőztem őket, de visszaelőztek. Utána az utolsó sikánban Franco nagyon keményen nekem jött, és még Binder is megelőzött. A kockás zászlót követően bocsánatot kért, de ő sem kapott büntetést. Igazából semmit sem tehettem, nagyon furcsa verseny volt.”

Espargaró hozzátette, nem történt összeérés, de úgy véli, ha nem reagál, akkor bukás lett volna a vége. Azok után, hogy Jerezben Johann Zarco fakadt ki a Sportfelügyelői Bizottságra, illetve leginkább annak elnökére, Freddie Spencerre, most a 34 éves pilóta fogalmazott meg kritikát, mondván, az eredmény alapján ítélik meg, hogy adnak-e büntetést.

„Enea miatt fel kellett szednem a motort, nagyon gyorsan történt, de Francóval is – fogalmazott. – Ha nem szedem fel a motort, én is elestem volna. Szóval az az érzésem, hogy csak akkor osztanak ki büntetést, ha az ember elesik. Azonban az akciót kell megítélni és büntetni, nem a kimenetelt, nem az eredményt. Ha tartom az ívet, mindketten nagyot repülünk, nagyon gyorsak voltunk. Láttam a visszajátszást, és [Bastianini] messze volt, amikor megtámadott. Nem igazán értettem. Elvesztettem a versenyemet. A futam azon szakaszában nem voltam olyan rossz. Nem a győzelemért [vagy] a dobogóért harcoltam volna, de jó voltam. Ott viszont hat másodpercet buktam.”

Zarco elismerte, nem volt profi a Spencerrel szembeni kirohanása

Espargarótól azt is megkérdezték, hogy tervez-e beszélni a sportfelügyelőkkel, ám ennek nem látja értelmét. „Semmi nem fog változni, szóval nem – válaszolta. – Nyugodt vagyok, nem érdekel. Látták a képeket, és nem cselekedtek. Azt mondják, hogy »szeretném, ha eljönnél, és elmagyaráznád«. Mi megpróbáljuk, de semmi nem változik. Nem bánom, hogy továbblépek.”

Az utolsó körös esetről természetesen Morbidellit is megkérdezték, aki kijelentette, hogy nem értek össze. Amikor szembesítették Espargaró véleményével, miszerint a spanyol motoros reakciója nélkül összeértek volna, a 29 éves versenyző Max Verstappent idézte. „Ha az anyámnak golyói lennének, ő lenne az apám” – mondta, utalva ezzel a háromszoros Forma–1-es világbajnoknak a Miami Nagydíj után elhangzott mondatára. A holland pilóta arra a kérdésre felelte ezt, hogy a biztonsági autó beküldése nélkül is kikapott volna-e Lando Norristól a versenyen.