back to top
2025. május 09. 12:17
Kezdőlap Blog

Marc Márquez külön ligába került a végére, a KTM volt a legközelebb hozzá a Le Mans-i nyitányon

0

Marc Márquez 576 ezredes előnnyel végzett az élen a Francia Nagydíj első szabadedzésén, Brad Binder és Álex Márquez előtt. Az első tízben minden gyártó képviselteti magát.

A tervezetthez képest 10 perces csúszással kezdődött meg a Francia Nagydíj hétvégéje a MotoGP mezőnyének, miután a MotoE-ben és a Moto3-ban is meg kellett szakítani a körözést. Miguel Oliveira az Argentin Nagydíj sprintje után visszatért, Takaaki Nakagami pedig szabadkártyát kapott a Hondától. Ami a hiányzókat illeti, Jorge Martínt ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesíti,míg Somkiat Chantra helyére nem érkezett pótlás. A lebegő hőmérséklete 14, az aszfalté pedig 18 fokos volt a kezdés pillanatában.

Miután kinyitott a bokszutca, a pilóták szokás szerint pályára rajzottak, kivétel nélkül lágy első és közepes hátsó gumin. Raúl Fernández számára rémálomszerűen indult a tréning, ugyanis a 10-es kanyarban elesett. Az első mért kört Álex Márquez futotta meg, ám a sárga zászló miatt érvénytelenítették, ahogyan másoknak is. Ennélfogva az első próbálkozások után Francesco Bagnaia állt az élen 1:34.769 másodperccel.

A második gyorskörök után már 1:32.899 volt a legjobb idő, amely Marco Bezzecchi nevéhez fűződött, míg Fabio Quartararo 191, Marc Márquez pedig 194 ezreddel maradt el tőle. A gyári Aprilia pilótája aztán tovább gyorsult, és 1:32.190-re módosította a leggyorsabb kört, a nyolcszoros világbajnok viszont közeledett hozzá, hiszen hátrányát 106 ezredre csökkentette, míg Franco Morbidellinek további 2 század volt a lemaradása.

Álex Márquez aztán 18 ezredes különbséggel feljött a második pozícióba, de nem sokáig maradhatott ott, hiszen előbb a VR46 motorosa, majd bátyja vette át a vezetést. Utóbbinál 1:31.756-nál állt meg a stopper, amivel 33 századdal előzte meg Quartararót. Ezt követően viszont Bezzecchi és Maverick Viñales is bejött közéjük 269, illetve 282 ezredes hátránnyal.

A hatodik mért körének végén Álex Márquez 1:31.588-cal ugrott az eredményjelző tetejére, de testvére nem sokkal később 325 ezreddel felülmúlta az idejét, míg a Tech3 versenyzője szintén javított, ahogyan Bagnaia is, aki a negyedik pozícióba jött fel. Sőt, ezután 124 ezredre csökkentette lemaradását, így már a második helyen találta magát. Ezzel mintegy negyedóra után véget is ért az első etap, és a legtöbben a bokszba hajtottak.

Amire az élmezőny tagjai elkezdtek volna javítani a pályára való visszatérésüket követően, Joan Mir feljött az ötödik helyre. A gyorsulás azonban elsőre nem jöhetett össze, ugyanis Morbidelli a 8-as kanyarban elesett, így a mögötte lévőknek lassítaniuk kellett. Utána viszont Marc Márquez 1:31.099-es körrel növelte előnyét csapattársával szemben, miközben Johann Zarco egészen a negyedik pozícióig ugrott fel. Álex Márquez szintén faragott saját idején, de 317 ezredes lemaradása továbbra is a harmadik helyezést jelentette számára, míg közvetlenül mögé Quartararo zárkózott fel.

A hajrában Álex Rins esése borzolta a kedélyeket, a gyári Yamaha pilótája a 2-es kanyarban esett el bő 5 perccel a leintés előtt. Néhány minutummal később Ai Ogura váratlanul feljött a harmadik helyre, és Bagnaiát is kis híján megfogta, hiszen mindössze 7 ezreddel maradt el tőle. Ezt követően Marc Márquez a korábbinál is feljebb kapcsolt, és 99 ezredet javítva 397 ezredre növelte előnyét csapattársa előtt.

Az utolsó másodpercpercekben Álex Márquez feljött a második pozícióba, csupán 13 ezreddel megelőzve Bagnaiát, fivére viszont ezúttal még többet javított, és 62 századra növelte előnyét. Végül azonban nem ennyivel végzett az élen, ugyanis Brad Binder már a leintés után megelőzte a Gresini motorosát, de ő is 576 ezreddel elmaradt a 32 éves versenyzőtől. Álex Márquez mögött Bagnaia, Ogura, Quartararo, Morbidelli, Zarco, Fermín Aldeguer és Viñales lett az első tíz sorrendje. A visszatérők közül Nakagami a tizenkilencedik, Oliveira a huszonegyedik helyen zárt.

A MotoGP első Le Mans-i szabadedzésének végeredménye

Morbidelli bukását az egy nappal korábbi esése is súlyosbította, úgy véli, változtatások kellenek

0

Franco Morbidelli elárulta, túlságosan izgalomba jött a Spanyol Nagydíj főfutamán bemutatott felzárkózása után, ami bukáshoz vezetett, amelyet az előző napi esése súlyosbított. A VR46 versenyzője szerint utóbbi Álex Rins balesetével együtt bizonyítja, hogy Jerezben változtatni kell.

Franco Morbidelli igencsak pórul járt a Spanyol Nagydíj főfutamán. A 30 éves motoros a 11-es kanyarban esett el, és az azóta nyilvánosságra került szurkolói felvétel tanúsága szerint elvesztette az eszméletét. A beavatkozók meglehetősen kapkodva tették őt a hordágyra, a jelek szerint nem számolva az esetleges gerincsérüléssel.

Szerencsére erről szó sem volt, de az olasz versenyzőt kórházba szállították. Csapata, a VR46 előbb „nyaki agyrázkódást”, majd ezt módosítva nyaki zúzódást kommunikált. A érülés következtében kénytelen volt kihagyni a jerezi tesztet, ám azt ő maga is hamar egyértelműsítette, hogy a Francia Nagydíj hétvégéjén már ott lesz a helyszínen. Ez így is lett, és mivel csütörtökön megkapta az orvosi engedélyt, részt is vehet a fordulón.

Sokkal jobban vagyok, köszönöm! – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Két nagy ütést kaptam, és vasárnap azt hittem, csúnyán megsérültem. Szerencsére nem így történt. Sajnos a rajtnál hibáztam a kettes kanyarban, és sok pozíciót vesztettem, így a tizenötödik helyen találtam magam. Ezután elkezdtem visszazárkózni, de ennek során túlpörögtem, ez az igazság, és amikor már tiszta volt a pálya, azt hittem, még jobban nyomhatom, de nem kellett volna. A nagyon gyors tizenegyes kanyarban elveszítettem az elejét, és keményen ráestem arra a pontra, ahol szombaton megütöttem magam. Ez pedig még nagyobbá tette a bukást.”

Valóban, Morbidellinek nem az volt az első nagy balesete azon a hétvégén, hiszen a harmadik szabadedzésen is látványos bukást szenvedett. Ugyanazon az eseményen Álex Rins talán ennél is ijesztőbb módon esett el, és csapódott a légfalba. Mindez pedig biztonsági kérdéseket vet fel az egyébként 2031-ig hosszabbító pályával kapcsolatban.

Egyre nagyobb és nagyobb a sebesség, a korlátok pedig egyre közelebb és közelebb kerülnek Jerezben – jelentette ki a háromszoros MotoGP-futamgyőztes. – Változtatásokra van szükség, mert Rins és én is lényegében belecsapódtunk a falba. Szerencsére a légfal jó munkát végzett, így a megállás kevésbé volt súlyos mértékű. Azonban biztosíthatlak, hogy amikor az ember ott köt ki, az kemény ütközést jelent. Nagyszerű munkát végzünk a biztonság javítása érdekében a pályákon. Nem vagyunk tökéletesek, de igyekszünk a lehető legjobb munkát végezni, hogy fejlesszünk a dolgokon.”

Morbidelli a rosszul sikerült főverseny ellenére is megtartotta negyedik helyét a bajnoki összetettben. Bár a közvetlenül előtte lévő Francesco Bagnaiával szemben már 36 pont a hátránya, alighanem sokkal inkább hátrafelé érdemes tekintgetnie. Ebből a szempontból pedig továbbra is biztonságos, 21 egységnyi távolságban van csapattársához, Fabio Di Giannantonióhoz képest.

Acosta szerint karproblémája nem könnyítette meg a dolgát, de nem csak erre fogja a szenvedést

0

Pedro Acosta leszögezte, karműtétje jól sikerült, és minden a tervek szerint haladt, ugyanakkor nem vár teljes megváltást állapotának javulásától. A gyári KTM versenyzője hangsúlyozta, nyugodtan akarja teljesíteni a Francia Nagydíj hétvégéjét.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Pedro Acosta a Spanyol Nagydíj, illetve a jerezi teszt után karműtéten esett át. A spanyol pilóta életét a kompartment szindróma, vagyis elterjedt angol nevén az „arm pump” keserítette meg az elmúlt időszakban, ezért úgy döntött, hogy kés alá fekszik, hogy ily módon oldja meg ezt a problémát.

Az operáció jól sikerült, majd a felépülés is jól ment, így csütörtökön megkapta a végső orvosi engedélyt, hogy részt vegyen a Francia Nagydíj hétvégéjén. Kérdés, hogy a mostanában a várakozásoktól elmaradó eredményeket hozó Acosta teljesítményén mennyire javít a beavatkozás. Ő maga nem vár teljes megváltást tőle.

Őszintén szólva jól alakult – nyilatkozta. – Végül is könnyű műtét volt. A felépülés szintén könnyen ment, minden a tervek szerint haladt. Ennek örülnünk kell. Nem volt egyszerű így versenyezni. Emellett nem foghatunk mindent erre a hibára. Azonban az is igaz, hogy a nem túl nagy fájdalomtól, illetve az enyhe fájdalommal való célba éréstől eljutottam oda, hogy már a kezem kinyújtása is gondot okozott. Ezért nem könnyű így versenyezni. Azonban megvan, ezt kihúztuk a kérdések közül. Most már mehetünk.”

Ami a helyszínt illeti, Acostának annak ellenére nincsenek túl szép emlékei Le Mans-ról, hogy három éve itt szerezte me első Moto2-es pole pozícióját. A jelenleg 20 éves motoros ugyanis a 2021-es Moto3-as nyolcadik pozíciója óta egyszer sem ért célba ezen a pályán – leszámítva a MotoGP tavalyi sprintjét, ahol hatodik lett.

A jerezi teszten elég versenyképesek voltunk – fogalmazott. – Ahányszor csak Le Mans-ba jöttem, mindig elég gyors voltam, de nem bizonyultam a legszerencsésebbnek. Most elég lazán vesszük a dolgot. A varratok még mindig a karomban vannak, így semmilyen zűrzavart nem akarunk előidézni. Nyugodtak leszünk.”

Acosta szezonja egyelőre csalódást keltően alakul, főleg az előző idényének ismeretében. A kétszeres világbajnok eddigi legjobb eredménye a sprinteken a burirami hatodik, míg a főversenyeken a jerezi hetedik pozíció volt, ráadásul vasárnap már kétszer is bukott. Ennek következtében mindössze a tizedik helyet foglalja el a tabellán a maga 33 pontjával, igaz, ezzel még mindig ő a legeredményesebb a KTM-en belül.

Marc Márquez szerint Bagnaia nem teljesít alul, míg öccse bajnoki címére nagyobb esélyt ad a sajátjánál

0

Marc Márquez úgy véli, a bukásainak nem szabad befolyásolniuk a vezetését. Nem gondolná, hogy Francesco Bagnaia hullámvölgyben lenne, sőt a Francia Nagydíjon ő is az esélyesek között lehet. Testvérét is érintette, akinek szerinte nagyobb esélye van a világbajnoki címre, mint neki.

Ezen a hétvégén rendezik a Francia Nagydíjat, amely már a hatodik versenyhétvége lesz a sorban a huszonkettőből. Öt fordulót követően Álex Márquez vezeti a pontversenyt 140 ponttal, őt bátyja, Marc Márquez követi 139-cel. A harmadik pozíciót jelenleg Francesco Bagnaia foglalja el 120 megszerzett egységgel.

Marc Márquez annak ellenére áll az egyéni pontvadászat második helyén, hogy az eddigi tíz versenyből nyolcat meg tudott nyerni. A deficitet az okozza, hogy az Amerikai Nagydíjat be sem tudta fejezni, míg Jerezben végül csupán a tizenkettedik helyen ért célba. Ennek az oka is megvan, hiszen elárulta, folyamatosan ott járt a fejében a 2020-as elképesztő bukása.

„El kell kerülnünk ezeket a hibákat, de ennél jobban nem tudok belemenni, mert jól és magabiztosan érzem magam a motoron” – fogalmazott, majd kifejtette, hogy esését „saját ambíciói” okozták. Ezek a bukások, bár fájdalmasak, de úgy véli, nem szabad befolyásolniuk a motorozását.

„Idén már kevesebbszer esek el, de ezek vasárnapra érkeznek meg. De meglátjuk, hogy meg tudjuk-e tartani ezt a lendületet. A [Spanyol Nagydíj utáni] hétfői teszten megmutattuk, hogy megvan a kellő tempónk, [nyilván] a hibák nélkül” – folytatta a MotoGP GearUp elnevezésű csütörtöki felvezető műsorában.

A 32 éves versenyző csapattársára is kitért. Nem hiszi, hogy Bagnaia hullámvölgyön menne keresztül. A különbségeket sokkal inkább az időmérő edzéseken kell keresni, illetve abban, hogy az idei versenyek jóval gyorsabbak, mint a tavalyiak. Szerinte a motorok fejlődnek, nekik pedig alkalmazkodniuk kell ehhez. Kollégáját egyébként erősnek és stabilnak érzi, aki már rengeteg pontot szerzett. A MotoGP kameráinak pedig hozzátette, Bagnaia az elmúlt években mindig gyors volt Le Mans-ban, így egyértelműen az esélyesek közé sorolja.

Ezen kijelentésének egyébként minden alapja megvan, hiszen az olasz versenyző a kvalifikációkon mindössze kétszer fért be az első háromba. Ezzel szemben főfutamot már tudott nyerni idén, Austinban, hovatovább minden nagydíjversenyen az első négyben zárt.

Márquez – Fabio Quartararóhoz hasonlóan – úgy véli, öccse lehet az egyik világbajnoki favorit: „Jelenleg Álexnek kicsivel nagyobb esélye van bajnokká válnia, mint nekem. Egyrészt azért, mert egy ponttal többet szerzett, másrészt pedig elképesztő szezont fut. Jerezben le voltam nyűgözve tőle, különösképpen attól, ahogyan a két bukás után visszanyerte a magabiztosságát és a ritmusát. Mindent összevetve a legjobb dolog mégiscsak az, hogy az a csata, amelyben benne vagyunk, egyáltalán nem befolyásolja a kapcsolatunkat.”

Álex Márquez a világbajnokság egyik nagy esélyese? – Quartararo szerint igen

0

Fabio Quartararo szerint nem szabad azonnal elvárni a csapattól, hogy ismét a dobogóért harcoljanak. Bár elégedett a hozott újítással, de ez csak nagyon kicsi előrelépést jelent nekik. Véleménye szerint Álex Márquez lesz a világbajnoki címért folytatott harc egyik kulcsfigurája.

A csütörtöki médianappal hivatalosan is megkezdődött a Francia Nagydíj hétvégéje. A szokásos, verseny előtti sajtótájékoztató is természetesen a program részét képezte, sőt a felhozatal is színesre sikeredett. A három versenyzőt három különböző gyártó szolgáltatta, ugyanis ezúttal Álex Márquez, Fabio Quartararo és Maverick Viñales állt az újságírók rendelkezésére.

A helyi hős, Quartararo rég nem látott teljesítménnyel rukkolt elő a Spanyol Nagydíjon. Megszerezte a pole pozíciót, és bár a sprinten bukott, a főfutamon feledtetni tudta a szombat délutáni malőrt. Vasárnap a második helyen intette le a kockás zászló, és többek között Francesco Bagnaiát is maga mögött tudta tartani. A 26 éves pilóta és a Yamaha is a 2023-as Indonéz Nagydíjon állhatott fel a dobogóra utoljára, a második helyért pedig egészen a 2022-es ausztriai fordulóig kell visszamenni.

De vajon a soron következő hétvégére is átmenthetik ezt a remek formát? „Először is ugyanazt kell tennünk, mint Jerezben – reflektált Quartararo. – Soha nem gondoltuk volna, hogy pole-ban lehetünk, és azt sem, hogy a pódiumon végezhetünk. Úgyhogy, ha jól érezzük magunkat, és ha a lehetőségeink is meglesznek, akkor megcsinálhatjuk.”

„Természetesen mindenkinek az a célja, hogy elöl legyünk, illetve a lehető legjobb eredményt érjük el. Az, hogy Jerezben a dobogón zártunk, nem jelenti azt, hogy készen állunk a pódiumokért csatázni. Az elmúlt hétvége remekül sikerült, de pénteken meglátjuk, honnan indulunk, és az alapján lőjük be a célokat” – figyelmeztetett.

A Yamaha erre a versenyhétvégére jelentős módosítással, egy teljesen új motorblokkal érkezik. Az elemet először a jerezi teszten próbálták ki, és mind Quartararo, mind Álex Rins elégedett volt az erőforrással, hovatovább a spanyol versenyző szerint ezzel a végsebességüket is feljebb tudták tornázni. Quartararo meg tudta erősíteni ezt a kijelentést a sajtótájékoztatón.

„Tulajdonképpen ugyanolyan, csak kicsit nagyobb teljesítményt és végsebességet ad, amire nagy szükségünk volt. Sajnos ez egy nagyon kicsi lépés előrefelé, de mindig jobb, ha megvannak ezek a pozitívumok. A [koncepció] kezelhetősége hasonló, de az ötödik és a hatodik fokozatokban kicsit előre tudunk lépni. Úgyhogy ez segít nekünk a hosszabb pályákon, hogy az egyenesekben ott tudjunk maradni a többiekkel” – elemezte helyzetüket.

A sajtótájékoztató alatt Álex Márquez világbajnoki esélyei is szóba kerültek. Mint ismeretes, a spanyol versenyző ismét egy ponttal vezeti a bajnoki tabellát, és hétvégéről hétvégére egyre magasabbra teszi a lécet: „Ő a legkiegyensúlyozottabb versenyző közöttünk, azok között van, akik igazán megmutatták a sebességüket. Amikor behúzod az első versenyed, akkor mindig kapsz egy kis löketet, hogy még többet nyerj. Nem fogom százalékosítani, de ő a világbajnoki cím egyik legfőbb várományosa.”

 

Hivatalos: döntés született Oliveira, Morbidelli és Acosta hétvégi indulásáról

0

Miguel Oliveira, Franco Morbidelli és Pedro Acosta sem akadtak fent a csütörtöki, utolsó orvosi vizsgálatokon, így hivatalossá vált, hogy mindhárom versenyző ott lehet a rajtrácson. Rajtuk kívül Izan Guevara is zöld utat kapott, valamint Máximo Quiles is visszatérhet a Moto3 mezőnyébe.

Igazi „csúcsforgalom” alakult ki csütörtökön dr. Ángel Charte orvosi szobájában. Csak a MotoGP mezőnyéből három pilótának, Miguel Oliveirának, Franco Morbidellinek és Pedro Acostának volt jelenése a délelőtt folyamán a gyorsaságimotoros-világbajnokság főorvosánál, az ügyben, hogy egy utolsó vizsgálaton átessenek a hétvége előtt.

Oliveira még az Argentin Nagydíjon szenvedett balesetet, miután a sprintversenyen találkozott Fermín Aldeguerrel. A bukás következtében elmozdult a bal kulcscsonti-szegycsonti szalagja, és ki kellett hagynia az argentin főfutamot. Később egymást érték a bejelentések a portugál versenyző hiányzásai kapcsán. Nem ülhetett motorra sem Austinban, sem Loszaílban, sem Jerezben.

Azonban Le Mans-ba már elutazhatott, hiszen a múlt hét folyamán Milánóban is átesett egy orvosi vizsgálaton, ahol mindent rendben találtak. Charte is hasonló véleményen volt, hiszen megadta a rajtengedélyt a 30 éves versenyző számára, ezáltal visszatérhet a mezőnybe.

Morbidelli esete is meglehetősen komplikált volt. Az olasz versenyző a Spanyol Nagydíj 15. körében bukott. Magát a balesetet nem mutatták, így állapota kapcsán erősen korlátozott információk kerültek napvilágra. A hírek eleinte arról szóltak, hogy nyaki agyrázkódást szenvedett, ezt aztán a VR46 nyaki zúzódásra módosította. Később az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 30 éves versenyző az esés következtében elájult (ezt egy nézői felvétel is alátámasztotta), valamint arra is fény derült, hogy a sportbírók és a versenyigazgatóság nem feltétlenül az ekkor elvárt protokoll szerint jártak el.

Morbidelli a rejtélyes baleset miatt kihagyta a jerezi, szezon közbeni tesztet, azonban a Le Mans-i paddockban már feltűnt. Charte rostáján ő sem akadt fent, így az olasz versenyző is ott lehet a rajtrácson.

A Spanyol Nagydíjat követő napokban a teljes közvélemény meglepve olvashatta, hogy Acostát megműtötték, mivel őt is utolérte a kompartment szindróma jelensége. Ennek lényege, hogy az alkar vérellátása nem megfelelő, és ez elképesztő fájdalmakat okoz a versenyzőnek. A spanyol ráadásul a jobb oldalon szenvedte el mindezt, ami még nagyobb problémát jelent a motorversenyzők számára, mivel ezzel kezeli a gázkart és az első féket.

A KTM pilótája is lábadozással töltötte az elmúlt napokat, és kedden, Barcelonában ő is átesett egy utolsó kivizsgáláson. A vizsgálatok eredményesen zárultak, és ő is elutazhatott a Francia Nagydíj helyszínére. Charte sem talált semmilyen kivetnivalót, ezáltal Acosta is zöld utat kapott a hétvégi indulásra.

A királykategória mezőnye azonban így sem lesz teljes. Jorge Martín továbbra is lábadozik a katari főversenyen elszenvedett balesete után, míg Somkiat Chantra is kihagyja a Francia Nagydíjat, hiszen őt is hasonló problémák sújtják, mint Acostát. A címvédőt ezúttal is Lorenzo Savadori pótolja, míg a thai versenyző helyettesének kilétéről továbbra sincsen információnk.

Ami pedig a kisebb kategóriákat illeti, ott is születtek döntések. A Moto2-ben Izan Guevara, míg a Moto3-ban Máximo Quiles kapta meg a rajtengedélyt.

Bulega ténylegesen a MotoGP-be tart?

Sajtóértesülések szerint küszöbön áll Nicolò Bulega szerződéshosszabbítása, hovatovább a Ducati 2026-ban lehetőséget biztosít neki arra, hogy tesztelje a 2027-es konstrukciót. Amennyiben ezek a híresztelések beigazolódnak, az azt az elképzelést is megerősítheti, hogy az olasz a MotoGP-be tart. A 25 éves versenyző ismét megszólalt a jövőjéről, majd visszaemlékezett a cremonai hétvégére.  

Toprak Razgatlıoğlu kapcsán ismét forró témává vált a MotoGP és a Superbike közötti átmenet lehetősége. Mint ismeretes, a török versenyzőnek minden eddiginél nagyobb az esélye arra, hogy átszerződjön a királykategóriába, akár már 2026-ra. Neve a gyári Hondával, valamint a Pramackal került összefüggésbe.

A másik versenyző, aki hasonló cipőben jár mint Razgatlıoğlu, a jelenlegi éllovas, Nicolò Bulega. Az olasz versenyző a múlt hétvégén Cremonában egy újabb mesterhármast jegyzett, ez pedig Ausztrália után már a második volt neki az idei szezonban. A 25 éves pilóta – török riválisához hasonlóan – nem rendelkezik kontraktussal 2026-ra, ezért számára is több út lehet a járható, hovatovább 2027-re akár ő is kiköthet a MotoGP-ben.

A szerződéshosszabbításra minden bizonnyal hamarosan sor kerülhet, hiszen Bulega már korábban is hangsúlyozta, hogy szeretné folytatni a csapattal, mivel jól érzi magát a motoron, és a garázson belül is jó a hangulat. Ezt a vonalat hivatottak erősíteni a GPOne értesülései. A Ducati nemcsak a jövő évet betonozhatja be az olasszal, hanem a tényleges esélyét is megteremthetik, hogy 2027-től a MotoGP-ben induljon.

A szaklap információi szerint ugyanis az olasz versenyző jövőre tesztelheti a Ducati 850 köbcentis konfigurációját. Ez abból a szempontból is előnyös lehet számára, hogy 2027-től a királykategóriának is a Pirelli lesz a kizárólagos gumibeszállítója, ezáltál ebben a tekintetben jelentős előnyt élvezhet a vetélytársaival szemben.

Bulega a cremonai versenyhétvégét követően ismét megszólalt a jövője kapcsán: „Már többször elmondtam, az a célom, hogy a Ducatinál maradjak, mert nagyon jól érzem magam velük – fogalmazott a WorldSBK.com-nak. – Fantasztikus lenne velük maradni, különösképpen a garázson belüli csapatommal. Ez idáig semmit nem írtam alá. Várunk, és továbbra is egyeztetünk.”

A már idén hétszeres futamgyőztes a hétvégéről is megemlékezett: „Ez hihetetlen, mert, ahogyan azt már százszor elmondtam, ez volt a legrosszabb pályám a naptárban. Egyáltalán nem feküdt a vezetési stílusomnak. Nehéz volt ehhez hozzászoknom, mert rengeteg lassú kanyar található itt, én pedig a hosszú és tempós kanyarokat preferálom. Ha egy hete azt mondod nekem, hogy három futamot fogok nyerni Cremonában, nem hittem volna neked.”

„Talán ez volt az eddigi legjobb hétvégém az Superbike-ban, sokkal jobb, mint az ausztráliai vagy a hollandiai, ahol bár nem nyertem meg a második versenyt, de nagyon gyors voltam. Hihetetlen számomra, hogy ennyi ember eljött, hogy megnézzen engem és a csapatomat. Nagyon jó, hogy tudtam nekik adni egy ajándékot, mert tisztában vagyok vele, hogy a Ducatinak nagyon különleges érzés, ha Olaszországban nyerhetnek. Nem is kérhettem volna többet ettől a hétvégétől.”

Hivatalos: Chantra kiüli a Francia Nagydíjat, folytatja rehabilitációját

0

Az LCR Honda szerda este bejelentette, hogy Somkiat Chantra folytatja felépülését a kompartmentszindróma-műtétje után, ezért nem vesz részt a Francia Nagydíjon. Helyettesének nevét jelenleg homály fedi.

Somkiat Chantra meglehetősen nehezen kezdte a 2025-ös szezont. Jorge Martín és Aleix Espargaró mellett ő az, aki még pont nélkül áll az egyéni bajnokságban. A két spanyol pilóta helyzetét jelentősen árnyalja, hogy eddig mindössze egy-egy versenyhétvégén vehettek részt, míg a Honda újonca az összes fordulóban motorra ült. A legjobb eredménye is csupán egy tizenhatodik hely, melyet az Amerikai Nagydíj főfutamán ért el, valamint csapattársától, Johann Zarcótól is nagy különbségű vereségeket szenved el.

Ez a negatív szériája a Francia Nagydíjon biztosan folytatódik, mivel ki kell hagynia a soron következő versenyhétvégét, jelentette be az LCR Honda szerda este a közösségi médiában. A hiányzásnak ismert okai vannak. Chantrát még a Spanyol Nagydíjat követően műtötték meg, miután őt is utolérte a kompartment szindróma, amely minden motorversenyzőnek megkeseríti az életét, legalább egyszer.

A kompartment szindrómának (angolosan arm pump) az a lényege, hogy ekkor az alkar vérellátása nem megfelelő, ami elképesztő fájdalmakat idéz elő a pilótának. A jerezi pálya pedig különösen gyilkos ebből a szempontból, hiszen például Fabio Quartararo is itt szenvedett a jelenségtől. De nem kell messzire menni, az idei fordulót követően Pedro Acostának is hasonló okokból kellett kés alá feküdnie. Ő azonban elutazhatott a helyszínre, ahol csütörtökön egy újabb vizsgálatot fognak végrehajtani.

„Az LCR Honda versenyzője, Somkiat Chantra nem vesz részt a Francia Nagydíjon, és folytatja rehabilitációját a kompartmentszindróma-műtétje után, amely április 30-án meg is történt. A beavatkozást követő ellenőrzésen Dr. Xavier Mir, aki a teljes folyamatot felügyelte, azt ajánlotta, hogy több időt kell hagynunk Somkiatnak, hogy visszanyerje erejét, mielőtt visszatérne a bajnokságba. Bár a felépülése jól halad, jelenleg nincsen megfelelő állapotban a versenyzéshez. A csapat teljes mellszélességgel támogatja Somkiatot a gyógyulási folyamatban, és örömmel várja, hogy ismét viszontláthassa a pályán” – fogalmazott kenyéradója közleményükben.

Cikkünk megjelenéséig arról nem született bejelentés, hogy ki lesz a 26 éves versenyző helyettese Le Mans-ban. Amint ez bekövetkezik, arról is beszámolunk.

Jön Márquezék és Bagnaia csatájának újabb felvonása, Varga Tibor debütál a vb-n – hétvégi menetrend

0

A Francia Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság, melynek királykategóriájában már csak az elmúlt évek eredményei alapján is a Ducati fölénye várható. A MotoGP mellett pedig a MotoE szezonnyitójára is érdemes lesz kiemelten odafigyelni, hiszen Varga Tibor révén közel másfél évtized után szurkolhatunk ismét magyar versenyzőnek a vb-n.

Lassan eltelik az újabb két hét, ami azt jelenti, hogy hétvégén ismét pályára gurul a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye. A hatodik forduló helyszíne Le Mans lesz, ahol a Francia Nagydíjat fogják megrendezni. Mi pedig ezúttal nem csak a MotoGP-vel foglalkozunk előzetesünkben, hiszen a MotoE-ben magyar versenyzőnek is szoríthatunk.

Ami a helyszínt illeti, a pálya déli irányban 5 kilométerre található Le Mans városától, míg Párizshoz délnyugati irányban fekszik 200 kilométerre. A Bugatti Circuitet 1965-ben építették a legendás autós 24 órás versenynek otthont adó aszfaltcsíkon belülre. A vb versenynaptárában 1969-ben debütált, és bár ezt és az 1970-es alkalmat leszámítva a következő 26 évben egyszer sem fogadta két egymást követő évben a mezőnyt, de a sorozat rendszeresen visszatért oda.

1995-ben aztán a jelenleg a gyári Hondát irányító Alberto Puig súlyos balesetet szenvedett, így Le Mans kikerült a programból, de a biztonságot javító változtatások elvégzése után öt esztendővel később már ismét versenyeztek ott a világ legjobbjai, és azóta minden szezonban otthont ad a Francia Nagydíjnak. Legutóbb 2008-ban módosították, az eddigi utolsó újraaszfaltozás pedig a 2017-es forduló előtt történt.

A helyszín történetének legeredményesebb versenyzője Jorge Lorenzo, aki összesen hatszor, a MotoGP-ben pedig ötször tudott nyerni. A jelenlegi mezőnyből Marc Márquez a legsikeresebb, aki a királykategóriában háromszor, míg a Moto2-ben egyszer nem talált legyőzőre. Rajtuk kívül a most rajthoz álló versenyzők közül Maverick Viñalesnek, Jack Millernek, Enea Bastianininek és Marco Bezzecchinek van egy-egy diadala a legjobbak között, illetve a spanyol motoros kétszer, az ausztrál egyszer győzött a kisebb kategóriákban. A többiek közül a Moto2-ben Álex Rins, Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, Álex Márquez és Raúl Fernández, míg a Moto3-ban Brad Binder és Joan Mir jártak sikerrel egy-egy alkalommal.

Maga a pálya 4,185 kilométer hosszú és 13 méter széles. Kilenc jobb- és öt balkanyart tartalmaz, amelyek többsége lassú tempójú, ennek megfelelően a kemény fékezés, a kigyorsítás, valamint a kigyorsítás közbeni hátsó tapadás kulcsfontosságú lesz. A leghosszabb egyenes 674 méter, 2023-ban ennek a végén mértek Bindernél 325,8 km/h-t, amely a mai napig a helyszín sebességrekordjának számít. A pályacsúcsot Jorge Martín, a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Bastianini tartja: előbbi 1:29.919, utóbbi 1:31.107 másodperc alatt ért körbe a tavalyi hétvégén.

Az időjárás adott esetben kulcstényező lehet. Egyfelől azt kell megemlíteni, hogy a hőmérséklet 20 fok körül vagy valamivel afelett lesz, másfelől egyik napra sem lehet kizárni a csapadékot. Az előrejelzések szerint péntek délután egy-két zápor, szombat délután szórványos eső, míg vasárnap egész nap záporok várhatóak.

A mezőny úgy érkezik meg Le Mans-ba, hogy a tabellát ismét Álex Márquez vezeti, miután Jerezben egyrészt megszerezte első főfutamgyőzelmét, másrészt öccse bukott, és csak tizenkettedik lett. Ennek köszönhetően visszaállt az élre az összetettben, kérdés, hogy ezt meg is tudja-e tartani. Marc Márquez mindenesetre optimistán várja a hétvégét.

Örülök, hogy újra munkához látunk – nyilatkozta. – A Le Mans-i pálya az elmúlt szezonokban különösen barátságosnak bizonyult a Ducati számára, és tavaly dobogós helyezést értem el itt. Jerezben sokat dolgoztunk a tesztnapon. Nem tudom, pontosan mit hozunk ide, de optimista vagyok. Jó hétvége volt, kár a vasárnapi bukásért. Itt, Franciaországban az időjárás és a hőmérséklet döntő tényező lehet a futamokon.”

Apropó teszt: a 20 pontos hátrányban lévő Bagnaia természetesen szintén próbálta kihasználni az alkalmat, és kipróbálta a csapattársa által használt lengővillát, ám az nem jött be neki, így továbbra is a tavalyi változatot fogja használni. Más alkatrészek esetében viszont immáron ő is be fogja vetni azokat a verziókat, amelyek Marc Márquez motorján már régóta ott vannak.

Olyasmit hoztunk, amit Le Mans-ban is használni fogunk – fogalmazott. – Ezt Marc már bevetette. Én a thaiföldi teszt előtt eltávolíttattam, mert nem volt tiszta az érzés. Örülök, hogy leteszteltem, jól éreztem magam vele. Később más alkatrészeket is teszteltünk, amelyek [korábban] nem tetszettek, és több időre volt szükségem, hogy átgondoljam.”

Hogy ki állíthatja meg az előző öt Le Mans-i főfutam mindegyikét megnyerő Ducatit? Nos, az idei erőviszonyok alapján a többieknek jó eséllyel ezúttal is nehéz dolguk lesz, ám Fabio Quartararónak Jerezben sikerült valamennyire beleköpnie a bolognaiak levesébe. A Yamaha ráadásul be fogja vetni a teszten kipróbált motorblokkot, ezzel is növelve a francia pilóta esélyét, hogy valami szép eredményt érjen el hazai pályán, ahol eddig csak egyszer állt dobogóra.

Nagyon boldog vagyok, hogy a mostani forduló előtt egy pole-t és egy második helyet szereztem Jerezben – kezdte. – Le Mans nagyon különleges számomra, ez a hazai nagydíjam, és rengeteg szurkoló fog drukkolni nekem. Nem számít, hányszor éltem már át, mindig libabőrös leszek, amikor a rajtrácson eléneklik a himnuszt. Azonban ezen a hétvégén is a feladatra kell koncentrálnunk. A futamhétvégén és a jerezi teszten elért pozitív eredmények jó kis löketet adnak a csapatnak, és kíváncsian várom, hogyan teljesít az új motorblokk-specifikáció Le Mans-ban. Izgatottan várom a kezdést.”

A Yamaha esetében két fejlemény miatt is meg kell említeni a Pramacot. Egyrészt vasárnap „az új szponzor tiszteletére” új festést mutatnak be, de ami ennél jóval fontosabb, hogy Miguel Oliveira visszatér a mezőnybe. A portugál pilóta az Argentin Nagydíj sprintjén szerepelt utoljára, amikor Fermín Aldeguer kiütötte őt, aminek következtében megsérült.

Miután két hónapig nem versenyeztem, nagy örömmel jelentem be, hogy ezen a hétvégén, Le Mans-ban visszatérek a pályára – mondta. – Ez az esemény nemcsak a fizikai visszatérést, hanem egy megterhelő felépülési folyamat betetőzését is jelzi, amelyet csapatom rendületlen támogatása tett lehetővé. A profizmusuk, az elkötelezettségük, valamint a belém vetett hitük meghatározó volt, amiért mélységesen hálás vagyok. Tudom, hogy kihívás lesz visszaszerezni a sebességemet, de biztos vagyok benne, hogy a csapatom támogatásával vissza fogok térni a jó útra.”

A másik versenyző, aki az elmúlt két hétvégén húzogatta az oroszlán bajszát, az Viñales. A 30 éves pilóta jelenleg kiemelkedik a KTM kvartettjéből, hiszen a katari elvett második helye után Jerezben negyedikként ért célba. Ezzel a mattighofeniek feljöttek a konstruktőri tabella harmadik pozíciójába, kérdés, hogy előre- vagy hátrafelé kell tekintgetniük.

Rendkívül izgatott vagyok, hogy Le Mans-ba, a csapat hazai fordulójára megyünk, szinte olyan érzés, mintha nekem is hazai pályám lenne, és nagyon motivált vagyok, hogy jól teljesítsek ezen a helyszínen – jelentette ki. – Nagy önbizalommal érkezünk meg Spanyolországból Le Mans-ba, miután kifejezetten pozitív hétvégét zártunk, majd keményen dolgoztunk a teszten, ahol sikerült néhány lépést tennünk, és alig várom, hogy ezeket a héten Franciaországban is bevessük. Nagyon szeretem a Le Mans-i pályát, szóval meglátjuk, miként alkalmazkodik a motor ehhez a helyszínhez. Lépésről lépésre fogunk haladni, ahogyan szoktuk, és meglátjuk, hogyan alakul. Franciaországban mindig különleges a hangulat, amely biztosan egész hétvégén magával ragad minket.”

A Honda Jerezben visszacsúszott a gyártók táblázatának negyedik helyére, de aggodalomra egyelőre nincs ok, hiszen a Ducatit leszámítva továbbra is rendkívül szoros a versengés. Az aranyszárnyasok versenyzői közül eddig Johann Zarco teljesít a legjobban, akinek hazai pályán van lehetősége egy nagy dobásra. Tavalyi csapattársa, Takaaki Nakagami idén először versenyez, miután Aleix Espargarót követően ő is kapott egy szabadkártyát.

Az Apriliánál még hosszú ideig hiányozni fog a vezérpilótának szerződtetett Jorge Martín, akit ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesít. A noaleieknél Ai Ogura és Marco Bezzecchi pontszáma között csupán egy a különbség, de amíg az újoncnál kellemes meglepetést jelent ez a szereplés, addig az olasz versenyző eddigi szereplése inkább csalódás. Azonban talán pont azon a helyszínen talál magára, ahol két éve futamot tudott nyerni. „Örülök, hogy Le Mans-ba megyünk, a pozitívan alakuló jerezi teszt után vissza akarok ülni a motorra – hangsúlyozta. – Kedvelem ezt a pályát, korábban nyertem is rajta, szóval motiváltak vagyunk, és készen állunk rá, hogy mindent beleadjunk.”

Varga Tibor bemutatkozik a MotoE-ben

Ki emlékszik rá, mit csinált 2011. november 6-án? Jó eséllyel nem sokan, de a magyar motorsport szempontjából fontos dátum, hiszen az aznapi Valenciai Nagydíjon indult legutóbb magyar versenyző a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyében. Sebestyén Péter a tizennyolcadik helyen ért célba a 125 köbcentiméteres kategóriában, így pont nélkül zárta az ottani pályafutását.

Azóta eltelt közel másfél évtized, a géposztályt átnevezték, míg az akkor 17 éves Sebestyén jövő héten már a harmadik ikszet tölti. Magyar pilóta viszont azóta sem fordult meg a vb-n, azonban ez a mondat már nem sokáig lesz igaz. Ezen a hétvégén rajtol ugyanis a MotoE, soraiban Varga Tiborral, aki, ha minden jól megy, a teljes szezonban erősíteni fogja a mezőnyt.

Ezzel pedig abból a szempontból is történelmet ír, hogy ő a 2019 óta létező, 2023-tól kezdve világbajnoki státuszú elektromos széria első magyar pilótája. A 18 éves motoros ráadásul a mezőny legfiatalabbjaként méretteti meg magát. Mindezt mindenki máshoz hasonlóan egy Ducati V21L-en ülve, a Snipers istállóját képviselve fogja megtenni. Csapattársa, Nicholas Spinelli lesz, akit leginkább a tavalyi Superbike-vb asseni fordulójának első futamán aratott meglepetésgyőzelméről lehet ismerni, de már a MotoE-ben is diadalmaskodott, egészen pontosan négyszer.

Varga több szempontból is jól melegített a debütálására. Egyfelől április közepén a második legjobb újoncként zárta a kategória montmelói tesztjét, ami kifejezetten biztató eredmény. Másrészt pedig múlt héten a JuniorGP Stock kategóriájában szép felzárkózást mutatott be, és karfájdalmai ellenére úgy lett negyedik, hogy a második helyezettől is csak tizedekre volt.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
8:30 – 8:45 MotoE Első edzés
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
12:35 – 12:50 MotoE Második edzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
17:00 – 17:10 MotoE Időmérő (Q1)
17:20 – 17:30 MotoE Időmérő (Q2)
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:15 MotoE Első verseny (8 kör)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (13 kör)
16:10 MotoE Második verseny (8 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (20 kör)
12:15 Moto2 Verseny (22 kör)
14:00 MotoGP Verseny (27 kör)

A MotoGP versenyigazgatója elmagyarázta, hogyan változott Marc Márquez austini „futása” miatt a szabályzat

0

Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója részletesen elmagyarázta a szabálymódosítást, amelyre Marc Márquez austini utolsó pillanatos motorcseréje miatt volt szükség. Webb kiemelte, hogy az új előírások sokkal egyértelműbbek és egyszerűbbek, mint a korábbiak, ami csökkenti a hibázás lehetőségét. 

Különösen emlékezetesre sikerült az idei Amerikai Nagydíj főfutama, és ennek csak részben volt oka maga a verseny. Az események ugyanis már a rajt előtt elkezdődtek, amikor a változó körülmények között Marc Márquez, majd őt követve mások is az utolsó pillanatban döntöttek a motorcsere mellett. A versenyirányítás végül felfüggesztette a startprocedúrát, mivel túl sokan futottak el a bokszutcába. Pont ezért végül az érintettek nem is kaptak büntetést, ami nem kis részben a nehezen értelmezhető és alkalmazható szabályzatnak volt köszönhető. Viszont nemrég az illetékesek megváltoztatták az előírásokat, hogy erre többet ilyen formában ne kerülhessen sor. Persze a sportszabályzatok értelmezése senkinek sem könnyű feladat, de szerencsére a sorozat ebben a segítségünkre sietett. 

„A szabályok korábban nagyon összetettek voltak, és nehezen érthetőek a csapatok számára – nyilatkozta Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója a sorozat hivatalos honlapjának. – Az újraszövegezett szabályzat viszont már sokkal egyszerűbb. Egyedül a rajtrács elhagyása miatt jár büntetés. Ennyi. Nem számít a rajtrács elhagyásának oka. A rajtrácsról való távozást, vagy a rajtrácsra való ki nem állást bármilyen okból is történt, mostantól pontosan ugyanúgy kezeljük.” 

 „Hogy kontextusba helyezzem az új szabályokat a régiekhez képest, ami a COTA-n történt Márquezzel és sok más versenyzővel, aki elhagyta a rajtrácsot… A régi szabályok szerint ott pontosan tudnunk kellett volna, hogy milyen gumikat használtak a bemelegítő körükön, és milyen motorral mentek. És végül néhány versenyzőnek áthajtásos büntetést kellett volna kapnia, néhánynak pedig nem. A rajtrácson lévő versenyzők meg nem kaptak volna büntetést.”

„Azonban az új szabályzatban ez nagyon egyszerűen rendezve lett. Bármelyik versenyző, aki elhagyja a rajtrácsot, a bokszutcából kezdi meg a bemelegítő kört, elfoglalja az eredeti rajtpozícióját, majd egy dupla hosszúkörös büntetést kap. Így nem kell azonosítanunk, hogy ki melyik motort, milyen gumikat, vagy milyen beállításokat használt. Ugyanaz a büntetés jár mindenkinek, és mindig ugyanaz az eljárás, függetlenül ezektől a technikai kérdésektől.” 

Webb arra is rámutatott, milyen előnyei vannak még a változtatásnak. „Az új szabály egyszerűségében az a jó, hogy a világbajnokság minden egyes kategóriájára alkalmazhatjuk. A legfontosabb ok, amiért a Moto3-ra és a Moto2-re is alkalmazzuk, még akkor is, ha csak egy motorjuk van, illetve korlátozott náluk a motorcsere, az az, hogy így a kihágást elkövetők az eredeti rajtpozíciójukat foglalják el, majd a versenyen töltik le a büntetést. Szóval megspóroljuk azt a zűrzavart, amelyet az okoz, hogy több pilóta próbál a rajtrács hátsó részén felsorakozni. Mindenkinek sokkal egyértelműbbek lesznek innentől a szabályok, szóval kevesebb az esélye a hibázásnak.”