back to top
2025. június 06. 05:50
Kezdőlap Blog

A Yamaha pályára küldheti az új motorblokkot, és váratlan cserét húzhat meg a tesztcsapatban 

0

Sajtóértesülés szerint a Yamaha a jövő héten egy kétnapos tesztet tart majd a kollektív gyakorlás után. A gyártó saját tesztjén pedig elő fog kerülni a V4-es motorblokk. A márka tesztpilótája mellett ekkor az előzetes tervekkel ellentétben nem a gyári csapat, hanem a Pramac duója fog motorra ülni. 

A MotoGP mezőnye éppen az Aragóniai Nagydíjra készül, amely holnap veszi kezdetét. Az előző versenyhétvégékből kiindulva a Yamaha jó eséllyel pályázhat szép eredményekre, hiszen Fabio Quartararo révén legalább a Spanyol Nagydíj óta folyamatosan delegált egy motort az élmezőnybe. A japán gyártó azonban nem elégszik meg ennyivel, és nagy erőkkel folytatja a Ducatihoz való felzárkózást. 

Ennek jegyében a Yamaha a jövő héten egy kétnapos tesztet tart – legalábbis az olasz Motorsport értesülései szerint. Ez több szempontból is érdekes: hétfőn ugyanis Aragóniában kerül sor a következő kollektív tesztre, így a márka tesztcsapata három napig fog dolgozni a jövő héten. A kétnapos gyakorlást szerdán és csütörtökön, a barcelonai pályán tartják majd három motoros részvételével. 

Egyikük a gyártó újdonsült tesztpilótája, Augusto Fernández lesz, aki egyébként szabadkártyával az Aragóniai Nagydíjon is rajthoz áll, viszont a hétfői tesztet kihagyja. Korábban az volt a terv, hogy Fernández mellett a gyári duó, Quartararo és Álex Rins köröz majd Barcelonában. A Yamaha azonban az utolsó pillanatban cserélt, és helyettük a Pramac párosát, Jack Millert és Miguel Oliveirát hívta be. Ha újabb változás nem lesz, a gyári pilóták július elején, a Holland TT után tesztelhetnek majd a naptárba idén visszakerülő brnói aszfaltcsíkon. 

Az olasz lap szerint ez a csehországi gyakorlás lehet az első alkalom, amikor nem csak tesztpilóta próbálhatja ki az új V4-es motorblokkot. Mint ismert, a Suzuki 2022-es kiszállása óta a hangvillás gyártó az egyetlen, amely sornégyes erőforrást használ a MotoGP-ben. Könnyen lehet azonban, hogy már nem sokáig: a Yamaha ugyanis tavaly elkezdte fejleszteni a V4-es változatot. 

Az új, 1000 köbcentiméteres erőforrás már többször is pályára került, de egyelőre mindig csak tesztpilóták által. Így lesz ez a barcelonai gyakorláson is, ahol Fernández gyűjti majd vele az adatokat. „Elkezdődött a V4-es motor tesztelése – mondta Max Bartolini, a Yamaha technikai igazgatója. – Jelenleg ezt a blokkot kizárólag a tesztcsapat próbálgatja. Egyelőre nem tervezzük, hogy a versenyzők kipróbálják, amíg a fejlesztés nem halad még előrébb.” 

Liszka újabb tökéletes hétvégét hozott a lišovi enduro-ob-n, Zsigovits nullázott

0

Lišovban folytatódott az országos endurobajnokság 2025-ös kiírása. A seregszemlén a közös rendezés miatt nemcsak a magyar, hanem a szlovák versenyzők is képviseltették magukat. Összetettben Liszka Roland ismét legyőzhetetlennek bizonyult, de nem csak ő zárt makulátlan mérleggel. Zsigovits Norbertet azonban megtréfálta a motorja, ezért nullázott a hétvégén. 

Múlt hétvégén rendezték meg az endurobajnokság ötödik és hatodik fordulóját, amelyre a P1race.hu is kilátogatott. A hétvége a maga nemében különleges volt, ugyanis a rendezvénynek a szlovákiai Lišov adott otthont, ahol nemcsak a magyar, hanem a szlovák mezőny is tiszteletét tette a közös rendezésű forduló miatt. Ennek köszönhetően népes, 350 főt számláló mezőny indulhatott el a hétvégén.

A pálya 25 km hosszú volt. A remek domborzati viszonyoknak köszönhetően a vonalvezetést egyértelműen nézőbarátra álmodták meg, ugyanis az enduro- és a krosszteszt nagy részét egyaránt be lehetett látni, ez különösen utóbbira igaz. Nemcsak a rajtot és az első néhány métert lehetett figyelni, hanem az erdőben is remek helyek adódtak. Többek között egy látványos „hullámvasút” szekciót is nyomon lehetett követni, de egy olyan pályaszakasz is nagy népszerűségnek örvendett, ahol a versenyzőknek egy patakon kellett keresztülhajtaniuk.

A pénteki nap eseményei

A versenyzők számára már pénteken megkezdődött a hétvége, ugyanis nemcsak megnyitott a depó, de az adminisztratív és technikai gépátvételt is lebonyolították. Mivel a szlovákoké rendkívül elhúzódott a hihetetlen nevezésszám miatt, ezért viszonylag későn, éjfélkor születtek meg a rajtidők, mesélte a P1race.hu-nak Kiss Tibor versenyigazgató, aki ezúttal sportfelügyelőként volt jelen a helyszínen. Ezúton is köszönjük szépen a segítségét!

Ez történt szombaton

A létszámra való tekintettel két turnusra szedték szét a versenyzőket. Az első turnus reggel 8 órakor rajtolt el, ide a III. osztály, az Ifi 85, a Lady és a Szuperveterán kategória pilótái tartoztak, valamint ugyanezen csoportok szlovák megfelelői. Ilyenkor az a bevett szokás, hogy először a szlovák versenyzők indulnak útjukra, majd őket a magyarok követik. Egységesen mindenki 2 kört teljesített 80 perces etapidővel, és percenként 2-3 pilóta kezdhette meg a körözést az előre meghatározott időpontjában.

Reggel még kellemes idő fogadta a versenyzőket, azonban a nap derekára már a 30 fokot alulról nyaldosta a hőmérő higanyszála. Ettől függetlenül a versenyzők hiba nélkül teljesítették az első köröket, a népes közönség pedig a legnépszerűbb helyeken buzdították a pályán lévőket.

A III. osztály E1-es kategóriájában Torma Luca, az E2-ben Gyürü Roland, míg az E3-ban Féja Szabolcs diadalmaskodott. Az Ifi 85-ben ifjabb Radek Bohuslav nyert, míg a Ladyben Palkó Alexandra bizonyult a legjobbnak. A Szuperveteránok között Nagy Péter győzedelmeskedett.

Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika

A délutáni program 12:30-kor kezdődött meg, ahol a PRO1-2, az Expert 1-2, a Veterán és a Kadét csoport versenyzői ugrottak fejest az erdőbe. Számukra 75 perc volt a limitidő 3 körrel, ez alól a PRO1-2 kategória versenyzői kivételt képeztek, ugyanis nekik 4 kör volt előírva. A mezőnyben ezúttal is szerepeltek ismerősen csengő nevek, elég csak Liszka Rolandra, Zsigovits Norbertre vagy éppen Mario Hirschmüglre gondolni. Szintén ki kell emelni a Kadétban vitézkedő Dorkó Dánielt, akinek még egy közös kép is belefért a rajt előtt legnagyobb rajongójával.

A délelőtti etaphoz hasonlóan a versenyzők remekül abszolválták a feladatukat. A természetes akadályoknak köszönhetően egy-egy ugratás, illetve látványos mentés is elfért a pilóták repertoárjában. Ezt a nézők meg is hálálták, ugyanis amikor a már emlegetett „hullámvasút” szekcióba megérkezett a szlovák mezőny krémje, akkor hangos üdvrivalgásba tört ki a komplett erdő. Drámában sem volt hiány, ugyanis Sánta Gábort és Zsigovitsot motorjaik hátráltatták, ami miatt a csákánydoroszlói versenyző be sem tudta fejezni a napot. A harmadik krosszmérten pedig egy sajnálatos baleset borzolta a kedélyeket. A bukás miatt később a PRO1-nek, valamint a PRO2-nek is törölték a szóban forgó mértet.

Az I. osztály PRO1-es csoportjában Nádor Balázs, míg a PRO2-ben Liszkán nem találtak fogást az ellenfelek. Az Expert 1-ben Gyurik Bence, az Expert 2-ben pedig Kovács Zoltán diadalmaskodott. A Veterán kategóriát idősebb Bohuslav nyerte meg, míg a Kadétok között Csorba Balázs bizonyult a leggyorsabbnak.

A vasárnap eseményei röviden

A vasárnap hasonló szisztéma szerint működött, mint a szombat. Egy turnus elindult reggel 8 órakor, illetve egy 12 órakor. A programban annyi módosítás történt, hogy a délutáni etap fél órával előrébb került, valamint egyaránt mindenkinek 3 kör lett előírva 75 perces etapidőkkel. Ez az időmenedzsment, valamint a fáradó versenyzők miatt volt így, magyarázta Kiss. Mivel a nyom már bőven le volt járva, ezért a versenyzőknek nehezített tereppel kellett megküzdeniük. Az időjárás is jóval melegebb volt, mint előző nap, ennek ellenére a pilóták utolsó erőtartalékaikat is felőrölve, hősiesen megküzdöttek az akadályokkal, és mindössze kisebb hibák tarkították a napot. A nézők is folyamatosan buzdították kedvenceiket. A pályabéli eseményekkel párhuzamosan a díjátadók is sorra kerültek, ugyanis külön ceremóniát rendeztek a délelőtti és a délutáni etapnak.

A III. osztály küzdelmeit ugyanazon versenyzők nyerték meg, akik szombaton is a leggyorsabbnak bizonyultak. Az E1-ben Torma, az E2-ben Gyürü, az E3-ban Féja diadalmaskodott. Hasonló állítás az Ifi 85, a Lady és a Szuperveterán kategória kapcsán is megfogalmazható, hiszen Bohuslav, Palkó, illetve Nagy nyert.

Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika

A PRO1-ben szoros küzdelemben ezúttal is Nádor győzött, míg a PRO2-ben Liszka magabiztos előnnyel húzta be a napot. Zsigovits a szombati problémái miatt nem indult vasárnap. Az Expert 1 sem hozott változást, az első naphoz hasonlóan Gyurik győzedelmeskedett, azonban az Expert 2-ben Major Péter borsot tudott törni Kovács orra alá. A Veteránok között újfent Bohuslav diadalmaskodott, míg a Kadét kategóriában Dorkó vitte a pálmát.

A részletes eredmények, kiegészítve a szlovák helyezésekkel az alábbi linken érhetőek el. Az idény az Európa-bajnokság fordulójával folytatódik Nagytarcsán. A sort a III. osztály, az Ifi 65, az Ifi 85, a Lady, valamint a Szuperveterán kategóriák kezdik meg július 12-én és 13-án. Egy héttel később pedig, július 19-én és 20-án a PRO1, PRO2, a Veterán, az Expert 1, Expert 2, továbbá a Kadét csoport versenyeit rendezik meg.

enduro szakág

Márkatársa eloszlatta a gyanút Marc Márquez motorjáról 

0

Fabio Di Giannantonio kijelentette, hogy Marc Márquez motorja ugyanolyan, mint az övé és Francesco Bagnaia gépe, tehát nem a technikai előnye miatt eredményesebb náluk. 

Az idei szezonra négy helyett csak három „gyári” motorral állt ki a Ducati: a két gyári pilóta mellett Fabio Di Giannantonio kapta meg a 2025-ös technikát. Ám a géppel több probléma is volt, először is a fejlesztések tévútra futottak, így kevésbé különbözik az előző generációtól. Másrészt Francesco Bagnaia folyamatosan küzd vele, főként az első kerékkel és a gumival, és Di Giannantonio sem igazán villog a motorral. Van viszont valaki, akinek látszólag nagyon fekszik – méghozzá Marc Márquez. 

A nyolcszoros világbajnok idénre igazolt a gyári Ducatihoz, és azóta sikert sikerre halmoz. A főfutamokon három győzelmet és két további dobogót, a sprinteken hat győzelmet és egy dobogót hozott össze. Ennek megfelelően – az Aragóniai Nagydíj előtt – 196 ponttal vezeti is a tabellát, miközben Bagnaia és Di Giannantonio együttesen jutottak el 212 pontig. Ilyen különbség mellett persze felröppentek olyan hangok, amelyek szerint Márquez valójában jobb motoron ül, a Ducati őt tolja, és a technikai előnyét váltja eredményekre, Di Giannantonio azonban ezt megcáfolta. 

„A motorok mind egyformák, de persze erről Gigi Dall’Ignát [a Ducati versenyrészlegének általános igazgatóját] kell megkérdezni – nyilatkozta a VR46 pilótája az AS-nek. – Úgy gondolom, hogy megvan bennünk, a csapatban, a motorban és a versenyzőkben, a potenciál, hogy minden vasárnap a legjobb háromban végezzünk. Ez nem nagyképűség, hanem realitásérzék. Ez [az enyém] az a motor, amely nyer, hiszen ugyanaz, mint Marc gépe. Ez az a motor, amelyet az elmúlt években Pecco fejlesztett a tesztcsapattal és a különböző gyári versenyzőkkel együtt.” 

„Marc pedig csak idén lett hivatalosan is gyári pilóta, szóval nem hiszem, hogy ilyen rövid idő alatt forradalmasította volna a motort, és hogy hirtelen mindannyiunknak úgy kellene motoroznia, mint neki. Marc nagyszerűen teljesít, és nagyon erős, mivel egy kiemelkedő tehetségű versenyző. Ez lényegében az a motor, amellyel tavaly Jorge Martín lett világbajnok, két évvel ezelőtt pedig Pecco. Ez egy olyan motor, amellyel nyerni lehet – mi is nyertünk vele két éve. Szóval ahhoz, hogy nyerj, egyszerűen jobbnak kell lenned a többieknél.”

Rins először mutatta meg, hol lakik a versenyhétvégék során (videó)

0

A MotoGP közzétett egy videót, amelyben Álex Rins bemutatta a motorhome-ját. A spanyol pilóta azt is elárulta, hogyan telik egy napja a fordulók során. 

Az előttünk álló hétvégén ismét felbőgnek a MotoGP-gépek, hiszen most rendezik meg az Aragóniai Nagydíjat. A csapatoknak így tehát újra fel kellett kerekedniük, hiszen csütörtökön a pilótáknak már jelenésük van a sajtótájékoztatón, valamint meg kell kezdeniük a technikai felkészülést is, péntek reggeltől pedig indulhat a körözés a pályán. 

A pilótáknak egy-egy versenyhétvége során a paddock lesz az otthonuk – szó szerint. Akkor ugyanis, amikor nincs valamilyen kötelezettségük, a saját motorhome-jukban (lakóautójukban) töltik az időt. Erre a sajtó elől elzárt területre ritkán kaphatunk betekintést, de nemrég Álex Rins jóvoltából mégis beleshettünk ide. Rins valószínűleg még a Francia Nagydíjon állt a MotoGP rendelkezésére, hogy egy videóban bemutassa saját utazó lakhelyét. 

A Yamaha versenyzője saját elmondása szerint ekkor „nyitotta meg először motorhome-ja kapuit”. Kezdésként a „nappaliba” kalauzolta el a nézőket, ahol korábbi futamokat és filmeket szokott megnézni. Néha itt fogyasztja el a reggelijét is, bár általában erre a vendéglátóegységben kerül sor. Itt kapott helyet a „nagyon fontos” kávégép is, amely a reggeli felébredésben segíti. Innen aztán átment a hálószobájába, ahol megmutatta az igen méretes ágyát. „Itt mindenünk megvan, ez pilótaként tökéletes” – jellemezte az ágy mellett állva a motorhome-ot. 

Rins ezt követően áttért a napirendjére. Elmondta, hogy a pénteken 10:45-kor kezdődő első szabadedzés előtt nagyjából 7:50-kor kel fel, majd sorban jön a tusolás, a kávézás és a reggelizés. Az overállját már a garázsban veszi fel, de később a levételhez és egy újabb tusoláshoz visszatér a motorhome-ba. Viszont itt sem marad sokáig: egy rövid relaxáció után már megy is vissza a garázsba a mérnökökkel való megbeszélésre. 

Este aztán megpróbál nem túl sokat tévézni – bár az edzést és a sprintet azért visszanézni. néha a mérnökei, néha az asszisztense társaságában. „Ez a motorhome olyan, mint az otthonom. Olyan dolgokat próbálok itt tartani, amelyekkel kényelmesen érzem magam, és nyugodt tudok maradni egy versenyhétvége alatt” – zárta le a túrát. 

Rea figyelmeztette Razgatlıoğlut: A Superbike-versenyzőket nem tisztelik ugyanúgy a MotoGP-ben   

Jonathan Rea szerint ő sosem kapott valódi lehetőséget a MotoGP-ből, így nála fel sem merülhetett a váltás. Az északír pilóta arra figyelmeztette Toprak Razgatlıoğlut, hogy a királykategóriában nem fogja megkapni ugyanazt a tiszteletet, mint a Superbike-paddockban. Ennek ellenére Rea azt tanácsolja a török motorosnak: ha erre vágyik, vágjon bele az új kalandba. 

Hat sorozatban behúzott Superbike-világbajnoki cím, 119 győzelem és 263 dobogó: ezek Jonathan Rea hihetetlen számai. Viszont Rea hiába magasodott a Superbike-vb mezőnye fölé, nem lépett fel a még nagyobb színpadra, a MotoGP-be. 2012-ben, még a legnagyobb sikerei előtt két futamon ugyan elindult a gyári Hondával a sérült Casey Stonert helyettesítve, és azokon az előkelő nyolcadik, illetve kilencedik helyet szerezte meg, ezt a közvélemény pusztán a motor számlájára írta. Rea végül így sem ekkor, sem később nem kapott olyan ajánlatot a királykategóriából, amelyre jó szívvel igent mondhatott volna.

„Az emberek mindig azt mondják rólam, hogy én sosem mentem át a MotoGP-be – mutatott rá Rea a SPEEDWEEK-nek. – De a lehetőségeimet és a vágyaimat nézve semmilyen valódi esélyem nem volt arra, hogy jó MotoGP-gépet kapjak. Vezethettem volna egy nyílt kategóriás Hondát – de az borzalmas volt, és tönkretette volna a karrieremet. Egyszer egész előrehaladott tárgyalásaim voltak az Apriliával, de ők végül más irányba indultak el. Ha lett volna valódi lehetőségem a váltásra, éltem volna vele.” 

Mostanában Rea után egy másik Superbike-élmenőről, Toprak Razgatlıoğluról rebesgetik egyre komolyabban, hogy a MotoGP-ben folytathatja a pályafutását. A legfrissebb hírek szerint a török versenyző már alá is írt a Pramac Yamahához, így jövőre a királykategóriában láthatjuk. A fellépés azonban – ahogy arra már felhívták a figyelmet – kockázatokat is rejt a kétszeres világbajnok számára.

Bár Rea szerint sincs kikövezve Razgatlıoğlu útja a MotoGP-be, mégis arra bátorítja, ha erre vágyik, ne habozzon. „Tetszik vagy sem, nekem hat világbajnoki címem van, és még így sem számoltak velem a MotoGP-ben – jegyezte meg az északír klasszis. – Topraknak két bajnoki címe van, és mindenki látja, mennyire tehetséges. De a MotoGP-ben a nulláról kell kezdenie. Volt egy tesztje korábban a Yamahával – gyanítom, ha az igazán jól sikerül volna, már most egy MotoGP-gépen ülne. A Superbike-versenyzőket egyszerűen nem tisztelik úgy a GP-paddockban, mint azokat, akik ott nőnek fel.”

„De ha visszatekintünk, Colin Edwards, Ben Spies és Cal Crutchlow ért el sikereket a MotoGP-ben. Ők Superbike-ból jöttek, és dobogóra álltak, sőt, futamokat is nyertek a MotoGP-ben. Szóval Toprak előtt ott a lehetőség, és benne megvan az ambíció is. Ha Superbike-legenda akar lenni, maradhat ebben a paddockban, és annyi versenyt nyerhet, amennyit csak akar, hiszen egy kivételes tehetség. De ha vannak ilyen ambíciói, csak azt tanácsolhatom neki, hogy próbálja meg a MotoGP-t. Ha él a lehetőséggel, a karrierje végén boldogabb lesz. Most 28 éves, ami már nem számít fiatalnak.” 

Le lehet-e győzni Marc Márquezt kedvenc pályáinak egyikén? – hétvégi menetrend

0

Jön az Aragóniai Nagydíj, amelynek a közel- és a távoli múltban elért eredmények alapján is Marc Márquez lehet az esélyese. Kérdés, hogy meg lehet-e szorítani a nyolcszoros világbajnokot, és ha igen, akkor vajon házon belülről vagy kívülről jön a legnagyobb ellenfél.

Előre is elnézést azoktól, akiket a hideg rázott vagy ráz a függvénytantól, de a MotoGP-ről már-már a szigorú monotonitás jut az ember eszébe, legalábbis ami a versenynaptárat illeti, hiszen ezúttal is két hét fog eltelni két forduló között. Ezen a hétvégén a 2025-ös bajnokság nyolcadik futamhétvégéjét, az Aragóniai Nagydíjat fogják megrendezni, majd a mezőny hétfőn is pályára gurul tesztelés céljából.

A pálya Alcañiz városa mellett fekszik, ahol 1963 és 2003 között utcai versenyeket rendeztek, ám a biztonsági aggályok miatt ezek megszűntek. Ennélfogva igény lett egy épített aszfaltcsíkra, amely a világ legismertebb pályatervezője, Hermann Tilke elképzelései alapján, a helyi intézmények támogatásával el is készült, és 2009-ben MotorLand Aragón néven megnyitott.

A MotoGP egy évvel később látogatott el először a helyszínre, és a verseny el is nyerte az IRTA, vagyis a csapatok szakszervezete által odaítélt év nagydíja elismerést, az aktuálisan debütáló futamok közül elsőként. A mai napig összesen tizenöt futamot rendeztek Alcañizban, ám ebben van egy csavar, hiszen 2020-ban a koronavírus-járvány miatt kétszer fogadta a mezőnyt, 2023-ban viszont kimaradt a programból.

A pálya királya egyértelműen Marc Márquez, aki egy Moto2-es diadala mellett hat királykategóriás futamot is megnyert a Spanyolország északkeleti részén fekvő helyszínen. Rajta kívül Álex Rins, Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, valamint Enea Bastianini tudott diadalmaskodni a MotoGP-ben egy-egy alkalommal. Előbbi kettő a kisebb kategóriákban is sikerrel járt: a spanyol versenyző a Moto3-ban, míg az olasz a Moto2-ben ünnepelhetett a dobogó tetején. A középső kategóriában Brad Binder kétszer, míg Maverick Viñales, Raúl Fernández és Pedro Acosta egyszer-egyszer győztek, a legkisebbeknél pedig még Miguel Oliveirának és Joan Mirnek van egy-egy elsősége a most hétvégén rajthoz állók közül.

Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 5,078 kilométer hosszú, illetve 15 méter széles, a leghosszabb egyenes pedig 968 méter a 15-ös és a 16-os kanyar között. Apropó kanyarok: a MotorLand Aragón tíz balost és hét jobbost tartalmaz, nem véletlen tehát, hogy Márquez ennyire eredményes rajta. Ráadásul az abszolút pályacsúcsot is ő tartja 1:45.801másodperccel, amellyel tavaly agyonverte a mezőnyt az időmérőn. A versenyben futott leggyorsabb kör rekordjáig, valamint a legmagasabb sebességig viszont 2022-ig kell visszamennünk: előbbi 1:47.795-tel Luca Marinié, utóbbi 354,1 km/h-val Bastianinié.

Az időjárás ezúttal nem eső formájában nehezítheti meg a mezőny dolgát, hiszen arra ezen a hétvégén egyáltalán nem érdemes számítani. Ellenben a 30 fok feletti levegő-hőmérséklet már gondot okozhat a pilótáknak, nem beszélve a légmozgásról. Az előrejelzések szerint ugyanis mindhárom nap 20 km/h feletti széllökések várhatóak, sőt, pénteken és vasárnap ez akár 30 km/h fölé is mehet.

A forduló előtt Márquez 24 ponttal vezeti a tabellát, és könnyen lehet, hogy ha nem hibázik, akkor az előnye növekedni fog. Nemcsak azért ő a hétvége legnagyobb esélyese, mert ennyiszer nyerni tudott, hanem azért is, mert tavaly egy, a gyári Ducatinál jóval gyengébb motoron is óriási fölényben volt a többiekhez képest, és senkinek nem volt esélye megszorítani őt.

Két viszonylag erős hétvége után, amelyeken ugyan nem nyertünk, de a lehető legjobban tudtuk kezelni a váratlan helyzeteket és eseményeket, és nagyon fontos pontokat szereztünk a tabellán, a MotorLandre megyünk – nyilatkozta a nyolcszoros világbajnok. – Nagyon kedvelem az aragóniai pályát, amely rendkívül jól passzol a vezetési stílusomhoz, és sok balkanyar található rajta. Sokszor nyertem már itt, és mindig versenyképes voltam. A legjobb tudásunk szerint fogunk nekivágni a hétvégének, a hétfői teszten pedig keményen fogunk dolgozni, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a következő nagydíjakra.”

AZ idősebbik Márquez 24 ponttal vezet öccse, Álex, illetve 72-vel Bagnaia előtt. Ők ketten tavaly emlékezetes módon összeütköztek, ami most nyilvánvalóan mindkettőjüknek nagyon rosszat tenne a bajnokság szempontjából. Ami az olasz pilótát illeti, sokkal szívesebben emlékszik vissza a 2021-es itteni győzelmére, amely amellett, hogy az első királykategóriás diadala volt, az egyetlen alkalmat jelenti, amikor Marc Márquez úgy kapott ki ezen a helyszínen a MotoGP-ben, hogy nem esett el.

Az előző két nagydíj nem volt könnyű, nagyon küszködtünk, ugyanakkor keményen is dolgoztunk – kezdte a háromszoros világbajnok. – Mindezt itt, Aragóniában is folytatni fogjuk, mind a futamon, mind a teszten. Ez a pálya közel áll a szívemhez, itt szereztem meg az első győzelmemet a MotoGP-ben, az elsőt a Ducati gyári csapatával, egy Marckal vívott gyönyörű párharc végén. Innen indulunk, ezekből a jó érzésekből, és továbbra is a munkára összpontosítunk, hogy újra versenyképesek legyünk.”

Persze kérdés, hogy Marc Márquezre házon belüli vagy kívüli pilóta jelenti majd a legnagyobb veszélyt. Amennyiben utóbbi lesz a válasz, és adott esetben le is győzik őt, illetve a Ducatit, akkor 2021 óta először fordul elő, hogy a bolognaiak legalább három egymást követő főversenyen képtelenek győzni. Akkor az Olasz Nagydíj és a Holland TT közötti négy hétvégén maradtak alul valamelyik ellenfelükkel szemben.

Az előző hétvégék alapján az ezúttal szabadkártyásként Augusto Fernándezt is felvonultató Yamaha, illetve Fabio Quartararo lehet a legesélyesebb, hogy borsot törjön a Ducati orra alá. A francia versenyző zsinórban három pole pozíciónál tart, és Silverstone-ban a győzelem felé haladt, amíg meg nem adta magát a hátsó összeültetője. Alcañizban ugyan szintén van már rajtelsősége, a futamokon viszont csupán egy ötödik hely a legjobbja, még 2019-ből.

A Brit Nagydíj nem úgy zárult, ahogyan szerettük volna, és akkor ezt nagyon nehéz volt elviselni, nemcsak nekem, hanem a csapatnak, a mérnököknek és a szurkolóknak is – idézte fel szívszorító kiesését. – Azonban pozitívumok is voltak, amelyeket magunkkal vihettünk erről a versenyről. Rendkívül gyors voltam, és nagy előnnyel vezettük a futamot, ami nagyszerű érzés volt. Most tehát az a célunk, hogy továbbra is úgy dolgozzunk, ahogyan eddig, és egy újabb ilyen lehetőséget teremtsünk, hogy ismét az élen harcolhassunk. Ez a hétvége viszont kihívást fog jelenteni: az aragóniai általában nem egy könnyű pálya számomra, de mindenképpen száz százalékot fogok nyújtani.”

A Honda szintén jó formában van, legalábbis az eredményeket illetően mindenképpen, hiszen az előző két főfutamról egy győzelemmel, illetve egy második hellyel távoztak Johann Zarco révén. Az viszont már nagyon rossz hír az aranyszárnyasoknak, hogy Luca Marini múlt héten súlyos sérülést szenvedett, így Joan Mir ezúttal egyedül fogja képviselni a gyári alakulatot.

Először is minden jót kívánok Lucának a felépülését illetően – kezdte a spanyol motoros. – Silverstone-ban láttuk, hogy néhány területen még dolgoznunk kell, hogy folyamatosan meg tudjuk mutatni a teljesítményünket. Jó volt még több versenykilométert gyűjteni és néhány pontot szerezni, de Aragóniában többet kell nyújtanunk. Korábban jól mentem ezen a pályán, és láthatjuk, hogy a motor idén sokkal magasabb szinten van, úgyhogy bízom benne, hogy újabb lépést tudunk tenni. A hétfői teszt is hasznos lesz számunkra, hogy ellenőrizzünk néhány dolgot, amelyen a tesztcsapat dolgozott.”

Az Aprilia bizonyos szempontból hasonló cipőben jár, mint a Honda. Marco Bezzecchi silverstone-i győzelme nyilvánvalóan örömteli, az már viszont kevésbé, hogy Jorge Martín egy hete robbantotta a bombát a távozási szándékának bejelentésével. Arról nem is beszélve, hogy a címvédő továbbra is harcképtelen, így ismét Lorenzo Savadori helyettesíti, míg Ai Ogura ugyan jó eséllyel rajthoz áll, de ki tudja, milyen állapotban lesz legutóbbi sérülése után.

Pozitív momentumból jövünk, és ezt meg kell próbálnunk kihasználni – mondta a négyszeres királykategóriás futamgyőztes. – Továbbra is ezzel a lelkesedéssel kell dolgoznunk, ahogyan azt eddig is tettük. Az aragóniai egy gyönyörű pálya, nagyon szeretem, alig várom, hogy versenyezhessek. Silverstone után jó kis önbizalomfröccsöt kaptunk, érdekes lesz látni, hogyan tudunk teljesíteni. Mindenesetre én mindig rendkívül elkötelezett vagyok, ahogyan mindenki más is.”

Bár a tabella eredménye mást mutat, de jelenleg talán a KTM helyzete tűnik a legrosszabbnak. Azonban ez az egyetlen gyártó, amelynek mind a négy pilótája elmondhatja magáról, hogy nyert már futamot Alcañizban, még ha Bastianinié kivételével ezek a győzelmek rendre kisebb kategóriákban születtek. Pedro Acosta ráadásul tavaly dobogóra tudott állni, igaz, ehhez kellett a már említett baleset Álex Márquez és Bagnaia között.

Az Aragóniai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (11 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (17 kör)
12:15 Moto2 Verseny (19 kör)
14:00 MotoGP Verseny (23 kör)

Dunlop harmincon túl, a Honda tíz év után először – elstartolt a Man-szigeti TT versenyhete

Hétfő óta zajlanak a Man-szigeti TT versenyei. A publikum már több történelmi pillanatot láthatott. Elég csak Michael Dunlop rá gondolni, aki már harminckét győzelemnél tart, de a Honda Racing UK csapatánál is örülhetnek, hiszen tíz év után szereztek újabb sikert a világ legveszélyesebb motorversenyén.

Ezen a héten folytatódnak a világ legveszélyesebb motorversenyének, a Man-szigeti TT-nek az eseményei. Ugyan a versenyzők már az elmúlt napokban sem unatkoztak, hiszen számos kategóriában megannyi időmérőt teljesítettek, azonban a lényeg még csak most következett, amikor az első versenyeket is megrendezték.

Mint arról korábban beszámoltunk, a kvalifikációk alatt a tizennégyszeres győztes Peter Hickman balesetet szenvedett, aminek következtében a mellkasa, a háta, a válla és az arca is megsérült. Szintén az edzésnapokon esett nagyot Tom Weeden, aki hát, láb- és bokasérüléseket szenvedett. Vasárnap Peter Foundsot és Jevan Walsley-t is horrorbaleset érte, ők azonban szerencsére néhány karcolással megúszták.

Hétfőtől aztán már a versenyeké volt a főszerep. A sort a Superbike kategória első versenye kezdhette meg, ezt minimális előnnyel Davey Todd húzta be. Ugyan a 29 éves versenyző magabiztosan állt az élen, a bokszkiállás túl lassúra sikerült, és emiatt biztosított magán támadási felületet. Győzelmét követően elárulta, nemcsak az elbaltázott bokszkiállás hátráltatta, hanem motorja azonnal leállt, amint átszelte a célvonalat.

Őket a Sidecar kategória első versenye követte, ahol sok nyitott kérdés nem maradt a viadal alatt. Ryan Crowe és Callum Crowe tükörsima győzelmet aratott, több mint 1 perces előnyt kiépítve a második helyezett Ben Birchall – Patrick Rosney párosa előtt. További érdekesség, hogy a verseny alatt több mint 121 mérföld/órás (kb. 194 km/h) átlagsebességet produkáltak, amely új rekord is egyben. Sajnos ezúttal is történt egy nagy baleset, ugyanis Dan Knight és Justin Sharp buktak nagyot. Mentőhelikopterrel szállították őket kórházba több sérüléssel, azonban mindketten stabil állapotban vannak.

A hétfői napot a Supersport kategória nyitófutama zárta, melyen Michael Dunlop diadalmaskodott több mint 11 másodperces különbséggel. Ezzel a sikerrel karrierje harmincadik győzelmét zsebelte be, már ami a Man-szigeti TT-t illeti. A leintést követően úgy fogalmazott, hogy hamar összeszokott az új motorral, és tisztában volt vele, hogy nehéz versenye lesz, hiszen a konstrukcióval minimális felkészülés adódott a számára.

A keddi program a Superstock kategória első versenyével indult. Itt Dean Harrison nyert, viszont az ő győzelme sem egy átlagos siker volt. Időjárási okok miatt a versenyzők a délelőtti időpont helyett mindössze kora este ülhettek motorra. Ugyan a 36 éves versenyző negyedik alkalommal diadalmaskodott a TT-n, de 2019 óta először. Hovatovább a Honda Racing UK is tíz év után az első győzelmét szerezte a neves versenyen. A futamot követően Harrison kifejtette, már a rajttól kezdve nyélgázon ment, és figyelte a bokszból érkező táblákat. Amikor meglátta a „P2” feliratot, rögtön mélyebbre ásott magában.

A nap a Supertwins kategória nyitófutamával zárult, ahol a sor elején ismerős név végzett. Dunlop a hétfői sikere után egy nappal később is győzni tudott, ezáltal megszerezte a harmincegyedik sikerét. Ezúttal jóval dominánsabb módon, több mint 22 másodperces különbséggel nyert. Ebben a pillanatban összesen negyvennyolc dobogónál tartott, amely szintén új rekord. Ezen a versenyen is történt nagy baleset, az 1. körben Veronika Hankocyova bukott, akit szintén mentőhelikopterrel szállították kórházba. A cseh pilótanő fej-, mellkas- és karsérüléseket szenvedett, de szerencsére neki is stabil az állapota.

Szerdára két verseny volt betervezve, ez azonban az eső miatt borult, és csak a Supersport kategória második versenyét rendezték meg. Az első futamhoz hasonlóan ezúttal is Dunlop nyert, aki az idei kiírásban már három győzelemnél tart. Ennek ellenére versenye nem volt problémamentes, ugyanis a bokszmunka lassúra sikeredett, de a motor hibátlanul működött, mesélte.

A Man-szigeti TT eseményei szombatig tartanak.

A MotoGP közvetítése, és minden, ami mögötte van

0

Betekintést nyerhettünk a közvetítések kulisszái mögé. Enrique Serra, a Dorna Live igazgatója hosszasan mesélt a különböző kameraszögekről, és egyéb, látványos megoldásokról, valamint a fellelhető grafikai elemek kapcsán is szót ejtett.

Ma már el sem tudjuk képzelni, hogy egy gyorsaságimotoros-világbajnoki eseményről ne legyen élő közvetítés. Pedig ahhoz, hogy minden szabadedzés, edzés, időmérő és verseny tálcán kínálja magát, elképesztő háttérstábot kell megmozgatni. Majdnem 200 ember dolgozik a közvetítéseken, akik közel 30 kamerát és több mint 150 bemeneti csatornát menedzselnek. Utóbbi alatt a különböző drónokkal vagy helikopterekkel készült felvételeket, egyéb grafikákat, GPS-adatokat kell érteni. Azt pedig már mondanunk sem kell, hogy ők is minden helyszínen ott vannak azért, hogy a szurkolók felhőtlenül töltsék az idejüket.

„Azt hiszem, 2017-ben kezdtük el a szuperlassításokat – emlékezett vissza Enrique Serra, a Dorna Live igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. – Ez egy új perspektívát nyújtott nekünk a motorokról és a pilótákról. Olyanokat, melyeket ezelőtt sosem láthattunk.” Azt is fontos tudni, hogy ma már 4K felbontású, magas képfrissítési rátájú kamerákat használnak, amivel hűen visszatükrözik a sportág dinamikáját.

A közvetítés másik sarkalatos fejlesztési pontja a dróntechnológia bevezetése volt, melyre maga Serra is büszkén tekint vissza: „Számomra ez a legnagyobb változás az elmúlt három évben. Ezt a hatást korábban függesztett kamerával abszolváltuk, de most sokkal könnyebben és gyorsabban tudunk mozogni.”

„A dróntechnológia fejlődik, és sokkal gyorsabbá válik – folytatta. – A Red Bullnak van olyan prototípusa, amely akár a 300 kilométer per órát is elérheti, úgyhogy bízom benne, hogy a jövőben le tudunk követni egy MotoGP-motort. Ez egy teljesen új perspektívát adna. A jelenlegi szabályzásokkal ez azonban nem lehetséges, sem a versenyzők, sem a nézők számára, mivel nyilvános helyen vagy. Úgy vélem, ez a televíziózás és a közvetítések jövője, és ez egy nagy erősségünk.”

A drónfelvételekhez hasonlóan a helikopterről szolgáltatott képeknek is elképesztő jelentőségük van. Ez abban az esetben is így marad, ha a drónok teljesen leuralják a piac ezen szegmensét. „Ez egy első osztályú megközelítés, és mindig azt mondom, hogy »szükségünk van rá«. Fontos szerepe van a helikopternek. Amíg a drón 20-30 méter magasan lebeg, addig a helikopter akár 500 méterig is felmehet, és jóval szélesebb látómezőt biztosít nagyobb lencsével. Ez lehetőséget ad nekünk, hogy egyszerre megmutassuk a vezető pilótát és az őt követőket. Ez egy biztonsági szisztéma is egyben, mert ha a harmadik helyért zajló csatát mutatod, miközben az első pozíció kiléte világos, akkor gyorsan új történetet és versenyszituációt tudsz teremteni” – emelte ki a helikopterkép előnyeit Serra.

2021-ben a Portugál Nagydíj alatt bevezették a vállkamerákat, aminek köszönhetően pazar belső kamerás felvételeket tudtak mutatni a versenyzőkről. Ezek azonban manapság nem láthatóak a közvetítések alatt, viszont a koncepció egyáltalán nem veszett fejsze nyele. Ennek prózai okai vannak, ugyanis egy másik hangi berendezésen dolgoznak, melynek további helyet kell felszabadítani a bőrruha alatt. Ez még jelenleg a tesztfázisban tart.

A közvetítések másik elengedhetetlen pontja a grafikák elhelyezése, ugyanis a nézők nemcsak az aktuális állásról és a hátralévő körök számáról kapnak információt, hanem egyéb adatokat is feltüntetnek a képernyőn. Ezalatt arra lehet gondolni, hogy a néző könnyen beazonosíthassa a versenyzőt, és hogy két pilóta között jelenleg mekkora a különbség.

„Sűrű a képernyőnk – mosolygott Serra. – Az elmúlt két évben hozzáadtuk a »kép a képben« funkciót. Azt gondolom, minden információ hasznos a nézőnek, de talán elértük a korlátainkat. A Dorna és a MotoGP egy sarokponttá vált ebben a tekintetben. Rengeteg olyan módosítást eszközöltünk annak érdekében, hogy letisztultabb és esztétikusabb legyen. A Forma–1 pedig már sokszor követte a példánkat.”

„Keményen kellett dolgoznunk a télen, hogy az új logót beleintegráljuk a MotoGP arculatába. Továbbra is az új grafikák felvételén munkálkodunk, még messze nem teljes a katalógus. Ez a Dorna védjegyének része, és emellett új, fejlettebb mozgásmintákat is kutatunk az adatok alapján. A Forma–1 ugyanezt csinálja. Lenyűgöző, és ezt most mi is vizsgáljuk” – mutatott a jövőbe Serra.

Hogyan fognak hatni a szabályváltozások és az új gumik a MotoGP-re?

0

Joan Mir úgy véli, a nézők nem fogják értékelni, viszont ők érezni fogják a lassabb motorokat, elsősorban a bukások alkalmával. Ezenfelül a show-n is lehet javítani, mivel szerinte manapság minden a rajtnál történik. A 2027-ben érkező Pirelli abroncsokról is szót ejtett.   

Még 2024 májusában jelentették be, hogy 2027-től új időszámítás kezdődik a MotoGP-ben. Mint ismeretes, a motorblokkok méretét a jelenlegi 1000-ről 850 köbcentiméterre csökkentik. Jóval környezetbarátabbá válik a teljes koncepció, mivel 100 százalékban fenntartható üzemanyagot fognak használni, sőt a tank mérete is csökken. Az aerodinamikára is kisebb hangsúlyt fektetnek, valamint a magasságállító és összeültető rendszert is betiltják. Emlékezetes, hogy Silverstone-ban éppen ez az eszköz hagyta cserben Fabio Quartararót.

Persze azt még homály fedi, hogy ezek a változások hogyan fognak muzsikálni a gyakorlatban. A kérdésekre Joan Mir próbálta keresni a válaszokat. „Azt gondolom, hogy a tévénézők nem fogják értékelni, ha két-három másodperccel lassabbak leszünk – mutatott rá a Crash.net podcastjában. – Viszont a biztonsági szempontokat figyelembe véve mi igenis érezni fogjuk, ha egy bukás két-három másodperccel lassabb [tempónál] történik.”

A spanyol szerint más téren is jól jöhetnek ki a szabályváltozásokból: „Ami a show-t illeti, ha képesek leszünk nagyobb jelentőséget tulajdonítani a versenyzőknek és a saját stílusuknak, képességeiknek, akkor javíthatunk rajta. Olyan versenyeket láthatnak majd a nézők, amelyek teljesen eltérnek majd [a mostaniaktól].”

„Ha valaki megnyomja a [verseny] elejét, akkor a végén rá fog fizetni, mivel elhasználja a gumijait. De most nem ez a helyzet. Manapság minden a rajtnál történik, az abroncsok pedig nem kopnak, mivel az elektronika meglehetősen pontos, mert az aerodinamika tökéletessé teszi a motort. A különbség, amit a versenyző tud jelenteni, elenyésző” – fejtette ki 2020 MotoGP-világbajnoka.

A szabályváltozások egy másik sarkalatos pontja a Pirelli érkezése lesz. Azzal, hogy 2027-től a királykategóriának is az olasz gumigyártó fogja szállítani az abroncsokat, nemcsak egységesítik a palettát a négy kategóriában, de a Superbike-világbajnokság élmenői számára is megnyitják a kapukat a MotoGP felé. Erre jelenleg a legnagyobb esélye Toprak Razgatlıoğlunak van, de 2027-re akár Nicolò Bulega is könnyen kiköthet a királykategóriában. Mir azonban nem gondolja, hogy ezen a fronton nagy hátrányt szenvednének.

„Ez csak arról fog szólni, hogy megpróbálunk alkalmazkodni a gumihoz. Biztos vagyok benne, hogy a szerkezete teljesen más lesz a Moto2-es vagy éppen a superbike-os koncepcióhoz képest. Ezek a motorok teljesen más dolgot követelnek, mivel sokkal merevebbnek kell lennie. Ha felteszünk egy Superbike-ban használatos abroncsot erre a konstrukcióra, nem hinném, hogy három kört tudnánk menni vele, mert teljesen tönkretennénk a gumit” – ecsetelte Mir.

Viñales szerint ő egy „rabszolga”, ezért nincsenek barátai

0

Maverick Viñales szerint a Tech3-ba kerülése jóval több egy tanulási folyamatnál. Elárulta, nagyon hamar összeszokott új csapatával, barátai viszont nincsenek, mivel a nap 24 órájában dolgozik. 

Ugyan Maverick Viñales elég álmoskásan kezdte a 2025-ös szezont, a Katari Nagydíj óta egyértelműen magára talált. Loszaílban a második helyen látta meg a kockás zászlót a főfutamon, de később a tizennegyedik pozícióig süllyedt, miután az alacsony guminyomás miatt megbüntették. Azóta már egy negyedik, valamint egy ötödik helyet is bezsebelt, előbbit Jerezben, utóbbit Le Mans-ban érte el.

Ennek ellenére a spanyol versenyző továbbra is a lényegre koncentrál: „Ez még mindig arról szól, hogy nyugodtnak kell maradni. Van egy tervünk, és a versenymérnökömmel [Manuel Cazeaux – a szerk.] ezen dolgozunk. A kezdetek után volt egy meredek tanulási görbém, de végül sikerült a legtöbbet kihozni a motorból, elsősorban Katarban” – magyarázta Viñales a SPEEDWEEK.com-nak.

„Ez több, mint egy tanulási folyamat. Ez szimplán az újrakezdés része, és én kitartok mellette. Pontosan tudom, hogy milyen alapanyagokra van szükségünk. Rengeteg olyan dolog van, melynek együtt kell állnia, és ezeknek egy része az én felelősségem. Minden eredményt magunkkal viszünk, de ezek másodlagosak. Csak szimpla adatokról beszélünk, viszont én az ösztöneim szerint élek. A többi KTM-es srác is arra fókuszál, hogy nekem mi a jó. Ez mindannyiunknak magabiztosságot ad a jövőbeni fejlesztésekhez. A KTM bízhat bennem” – folytatta.

Amennyiben Viñales a mattighofeniekkel is futamot tudna nyerni, történelmet írna. Ő lenne az első olyan versenyző a királykategória történelmében, aki négy különböző gyártóval is révbe ér. A sort a 2016-os Brit Nagydíjon a Suzukival kezdte, majd a 2017-es katari versenyen a Yamaha következett, végül a 2024-es austini viadalon az Apriliával is győzni tudott. De vajon felmerül-e ez a téma a 30 éves pilóta baráti körében?

„Az az igazság, hogy nincsenek barátaim. Lehetetlen, hogy legyenek. Két dolgom van. Egyrészt a munkám, amiért minden egyes nap, mindent beleadok. A másik a családom. Ezenkívül semmi. Nincs szabadidőm” – vallotta be Viñales.

„Egy rabszolga vagyok – jelentette ki nevetve. – 24 órában dolgozom. De ez egy jó helyzetet is teremthet. És persze itt van a csapat. Rengeteget adnak nekem, és ez olyan, mint egy második család. Ez korábban sosem volt meg nekem. Mindig hosszú időt vett igénybe, hogy összeszokjak a csapattal, és előlépjek a háttérből. Ez a Tech3-nál teljesen másképp ment. Azonnal összeszoktam velük, és remek látni, hogy mennyire törődnek velem.”