back to top
2025. május 09. 20:09
Kezdőlap Blog Oldal 3

Csapata csúnyán elbánt a motoros legenda fiával, akinek mindössze hét futam jutott

0

Az Alpine Forma–1-es csapata megfosztotta ülésétől az ötszörös királykategóriás világbajnok Mick Doohan fiát, Jacket. Az ausztrál versenyzőnek már lényegében azelőtt megpecsételődött a sorsa, hogy bemutatkozott a sorozatban.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Alpine Forma–1-es istállója tavaly nyáron bejelentette, hogy az ötszörös 500 köbcentis világbajnok fiával, Jackkel kezdik meg az idei szezont. Aztán viszont jelentős fordulat állt be a történetben, ugyanis novemberben felmerült, hogy már a debütálása előtt kirúghatják. Ez végül nem történt meg, sőt, már a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon bemutatkozhatott, de idén folyamatosan ott lebegett felette Damoklész kardja. Az első sajtóértesülések szerint a Miami Nagydíjig maradhatott volna, de nemrég az is felvetődött, hogy egyelőre megússza a kirúgást. Végül a miami futamot még megkapta, de, mint kiderült, ez volt az utolsó Forma–1-es versenye, legalábbis egy jó ideig biztosan. Doohan összesen csupán hét fordulón át versenyezhetett, ami mindenképpen méltatlan bánásmód, hiszen teljesítménye nem indokolta az ennyire korai elküldését. Helyére a várakozásoknak megfelelően a csapat tesztpilótája, Franco Colapinto érkezik, Doohan pedig tartalékversenyzőként marad az istállónál.

A további részletek testvéroldalunk cikkében olvashatóak:

Hivatalossá vált a legújabb pilótacsere az F1-ben, Imolától vált az Alpine

Az amerikai ikon szerint kissé unalmassá vált a MotoGP

Kevin Schwantz lesújtó véleményt fogalmazott meg a MotoGP kapcsán, mivel szerinte unalmasabbá vált a sorozat, viszont a Superbike-világbajnokságot az egekig magasztalta. Úgy gondolja, sokkal kisebbnek kellene lennie a két sorozat közti szakadéknak, ámbár ma jóval megterhelőbb vezetni a motorokat, mint az ő korukban.

Azzal, hogy a MotoGP pihent a múlt hétvégén, viszont a Superbike-világbajnokság nem, így rivaldafénybe került az elmúlt forduló, ugyanis Cremonában számos nagy név is tiszteletét tette. A közvetítések során többek között Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmendzsere, valamint Gigi Dall’Igna, a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatója is feltűnt, sőt a második versenyt követően a dobogósokhoz is csatlakozott.

Rajtuk kívül Kevin Schwantz is kilátogatott a cremonai fordulóra. Az amerikai versenyző 1986 és 1995 között erősítette az 500 köbcentis mezőnyt. A Suzukit képviselve összesen huszonöt alkalommal tudott diadalmaskodni, hovatovább 1993-ban a világbajnoki címet is bezsebelte. Híres volt arról, hogy egy igazán kemény és vad vezetési stílust alkalmazott. Mindent összevetve egy igazi harcos volt, aki hamar belopta magát a szurkolók szívébe.

Schwantz, bár sosem versenyzett a Superbike-vb-n, mégis pozitívan emlékszik vissza a sorozatra, ennek személyes okai vannak: „Emlékszem, hogy a barátom, Fred Merkel nyerte meg az első két szezont – idézte fel a kezdeteket a SPEEDWEEK.com-nak. – A Superbike-vb mindig jó futamokat [hozott]. Amit az imént is említettem, »szerintem a MotoGP már egy kissé unalmas, ezért eljöttem ide, hogy lássak egy kis versenyt«.”

A rekorder texasi hős előtt tisztelegtek a MotoGP legjobbjai

Schwantz a jelenlegi Superbike-vb mezőnyt is méltatta, miközben arra kereste a választ, hogy kinek tulajdonítana hasonló tehetséget, mint amilyen a sajátja volt: „Szeretném azt gondolni, hogy tehetséges voltam – mosolygott. – Toprak [Razgatlıoğlu] megmutatta, hogy bármit meg tud tenni a vason. Én képes voltam arra, hogy versenyezzek motorokkal, és vezessek egy 500 köbcentis [konstrukciót]. Toprak bemutatta már a vezetési képességeit, és az, ahogyan ő menedzseli a motorját, az valami elképesztő. [Nicolò] Bulega egy fokkal nyugodtabb, de mindketten a legmagasabb szinten vannak. Bulega versenyzett a Moto2-ben és a Moto3-ban, [Danilo] Petrucci futamgyőztes a MotoGP-ben. A Superbike-világbajnokság rengeteg tehetséggel van megáldva.”

A 60 éves expilóta szerint sokkal könnyebbé kellene tenni az ugrást a két kategória között. Bár az elektronika messze nem ugyanolyan a két sorozatban, de úgy véli, kis túlzással bárki képes lenne megvetni a lábát a királykategóriában, elsősorban itt is Bulegára és Razgatlıoğlura gondolva.

Heteken belül eldőlhet Razgatlıoğlu jövője?

„Fizikálisan, talán ma sokkal megterhelőbb – vont párhuzamot saját korával. – A mai motorokra a legjobb definíció a megbocsátás. Az elektronikának köszönhetően kisebb hibák is beleférnek, és ez [egyáltalán] nem jár »Whaaaack-boom« érzéssel, és nem is lő ki a Holdra, mint az 500-asok. De ugyanúgy találkozhatsz a talajjal, és ez minden alkalommal egy esély arra, hogy megsérülj” – zárta gondolatait.

A királykategória amerikai világbajnoka szerint túl nagyra nőtt az elektronika szerepe a MotoGP-ben

Zarco nem érti, hogyan tudott ennyire eredményes lenni Marc Márquez a Hondával az utolsó éveiben

0

Johann Zarco megnevezte azt a területet, ahol a legnagyobbat lépett előre a Honda. Kifejtette, hogy a növekvő eredményességük a motivációjának is jót tesz, valamint beszélt Marc Márquezről és a tesztpilóták munkájáról.

Nem volt véletlen a Honda reménykedése az előszezonban. Az aranyszárnyasok messze nem tök utolsók, hanem ők is versenyben tudnak lenni a vaskos pontokért. Jelenleg Johann Zarco az, aki a négy versenyző közül a legerősebben teljesít. A főfutamokat vizsgálva három alkalommal is az első hétben zárt, és már két győzelemnél tartana egy alternatív, „Ducati-mentes bajnokságban”.

Az egyéni tabellát vizsgálva jelenleg a hetedik helyen áll, és a nem-ducatisok közül csak Fabio Quartararo előzi meg. Bár Zarcónak még nincsen szerződése 2026-ra, ez könnyen módosulhat, hiszen a felek már megkezdték a tárgyalásokat. Az sem elképzelhetetlen forgatókönyv, hogy a következő idényt már a gyári csapatnál teljesítse.

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

A francia versenyző ki is emelte azt a területet, ahol a legnagyobbat lépett előre a Honda: „A motor könnyű vezethetősége. Tavaly nagyon nehezen fordult, illetve a konstrukció is kissé fura volt, rengeteget csúszkáltunk vele” – ecsetelte a 34 éves versenyző az En la Honda podcastműsorban, majd kifejtette, azzal, hogy javult a motorblokk menedzselése, nemcsak jobban fordul a motor, de ezáltal a gumikkal is jobban tudnak sáfárkodni.

Az, hogy már az erősebb pozíciókért is tudnak menni, Zarco önbizalmának is jót tesz: „Számomra jobban alakul, mint ahogyan azt a szezon elején elképzeltem. Az, hogy a dobogó Argentínában és Katarban is egészen a végéig látótávolságban volt, elképesztően motiválttá tesz. Ha lenne rá lehetőségem, a pódiumokról szeretnék álmodni. Ez egyelőre nem egy cél, hanem olyasvalami, amire gondolhatunk” – magyarázta.

Zarco szerint az eredményei „hitelessé tették” a Hondánál, így gyári ülésre pályázik

Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes Marc Márquezről is szót ejtett, utalva az utolsó, Hondával töltött szezonjaira: „Marc mindig is hihetetlen volt versenyzőként. Nehéz megcsinálni ugyanazt, amit ő, mert ő egy extrém pilóta. Lehetőségem van tanulmányozni az adatait, és látom a különbségeket, de ezzel egyidejűleg nem értem, hogyan csinálta. Eljön az a pont, amikor mindenki másnál jobban teljesít, de nehéz megmondani, hogy miért.”

Zárásképp arról is megemlékezett, hogy az istálló mindenben támogatja, sőt Lucio Cecchinellónak, az LCR Honda tulajdonosának köszönhetően szinte ugyanazt megkapják, mint a gyári alakulat. Teljes mértékben megbízik a tesztcsapat munkájában, de kijelentette, azt nem szeretné tudni, hogy éppen min dolgoznak. Úgy van vele, hogy ha valamilyen jó komponenst tesztelhet, akkor az a tesztversenyzők fáradságos munkájának köszönhető. Az aszakaiak egyébként őket is bedobják már a versenyhétvégékre, ugyanis Aleix Espargaró Jerezben ülhetett motorra, míg a soron következő Francia Nagydíjon Takaaki Nakagami állhat fel a rajtrácsra.

Aleix Espargaró bevetése után újabb szabadkártyáját használja fel a Honda a következő hétvégén

A tartomány legrangosabb kitüntetését kapta Martín

A napokban a Május 2-a Rend nagykeresztjével tüntették ki Jorge Martínt, ezzel is elismerve a 2024-es MotoGP-világbajnoki címét. A spanyolnak még honfitársa, Rafael Nadal is üzent.

Hiába ülhetett fel a 2024-es szezon végén Jorge Martín a MotoGP képzeletbeli trónjára, egészen biztos, hogy a mostani idény végén át kell adnia ezt a helyet egy másik versenyzőnek. A címvédő február óta három nagyobb balesetet is szenvedett, és eddig mindössze egy versenyhétvégén vehetett részt, már ami a 2025-ös évadot illeti. A legújabb, katari sérülései miatt még minden bizonnyal hosszú ideig nélkülöznünk kell a spanyolt.

Maga is tudja, hogy nem tehetett róla, Di Giannantonio mégis elnézést kért Martíntól az ütközésért

Ennek ellenére az élet nem állt meg Martín körül. A Spanyol Nagydíj hétvégéjén már hazatérhetett Spanyolországba, hogy ott folytassa rehabilitációját. A napokban pedig egy nívós elismerésben is részesítették. Május 2-án, amely egyben a Madridi Autonóm Közösség Napja is, a Május 2-a Rend nagykeresztjével (Gran Cruz de la Orden del Dos de Mayo) tüntették ki. Érdekesség, hogy ez a díj a legrangosabb, amelyet a tartományon belül ki lehet érdemelni.

A kitüntetést természetesen a 2024-es világbajoki címe okán kapta meg. Azzal, hogy tavaly a Pramackal felért a trónra, nemcsak Madridot, de szülővárosát, San Sebastián de los Reyest is felhelyezte a MotoGP térképére. Ezenfelül az elismeréssel Martín rendkívüli képességeit is díjazzák, a pályán és azon kívül egyaránt.

A 27 éves versenyzőnek a spanyol teniszlegenda, Rafael Nadal is üzent, aki 2020-ban nyerte el ezt a kitüntetést: „Helló, Jorge! Tudom, hogy ez egy rendkívül különleges nap a számodra, ezért meg akarom ragadni az alkalmat, hogy gratuláljak mindazért, amit az elmúlt két évben elértél. Minden jót kívánok az elkövetkezendő időkre! Még nem tudtunk találkozni, de remélem, ez hamarosan bekövetkezik. Nagy ölelés, és élvezd ezt a csodálatos napot!”

A Motosan cikke arra is kitér, hogy Martín sérülése ellenére mindenképp szeretett volna részt venni a díjátadón, még úgy is, hogy csak napokkal előtte landolt Madridban az orvosi gép. A beszámoló szerint a címvédő némileg meghatódva szerepelt az ünnepségen, és az egyik legnagyobb tapsot kapta.

Martín édesanyja kiborult, szerinte átverték és sértően semmibe vették a fiát

Azt még természetesen nem lehet tudni, hogy Martín mikor térhet vissza a nyeregbe. Az első információk szerint két-három hónapos kihagyással lehet kalkulálni. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb a nyári szünetet követően ülhet motorra. Ezért az is kijelenthető, hogy amennyiben a rehabilitáció alatt nem lépnek fel komplikációk, és nem sérül meg újból, akkor az 1992 után visszatérő Magyar Nagydíjon már ismét láthatjuk a címvédőt. Legutóbb biztató hírek érkeztek az állapotáról. A tüdeje, valamint a tizenegy törött bordából nyolc már teljesen begyógyult. Amíg a spanyol nem térhet vissza, addig a gyári Aprilia a Marco Bezzecchi – Lorenzo Savadori párossal rohamoz.

„Kell az egyes rajtszám a pályára” – ellenfelei jókívánságokkal árasztották el a sérült Martínt

A Trackhouse főnöke már felkészült, hogy előbb-utóbb el fogja veszteni pilótáját

0

Davide Brivio elárulta, még őket is meglepte Ai Ogura hirtelen berobbanása a MotoGP-be. A Trackhouse csapatfőnöke kiemelte a japán pilóta legfőbb erősségeit, valamint felkészült arra az eshetőségre, hogy 2027-re egy gyári csapat el fogja vinni tőlük.

Nem túlzás azt állítani, hogy a szezon első öt versenyhétvégéjének egyik legnagyobb meglepetését Ai Ogura szállította. A japán versenyző még az idénynyitó hétvégén valósággal berúgta az ajtót a MotoGP-ben. A szombati sprinten, élete első királykategóriás viadalán a negyedik helyet szerezte meg. Teljesítményéről a vasárnapot követően is szuperlatívuszokban lehetett beszélni, ekkor az ötödik pozícióban látta meg a kockás zászlót.

Hasznosította a Bagnaiától tanultakat a Marc Márquez óta a legjobban bemutatkozó újonc

Ogura eredményei azóta csupán minimálisan estek vissza, de ez semmit nem von le az érdemeiből. Az azóta eltelt négy versenyhétvége nyolc futamából négyszer az első tízben zárt, hovatovább az argentínai főfutamot is a nyolcadik helyen fejezte be, azt a pozíciót egy későbbi kizárás hiúsította meg. Az egyéni pontversenyben továbbra is ő az Aprilia legjobb pilótája, 1 ponttal megelőzve Marco Bezzecchit. Ezek mellett pedig azt is ki kell emelni, hogy újonc létére simán veri jóval tapasztaltabb csapattársát, Raúl Fernándezt.

„Biztos voltam benne, hogy Ai jól fog teljesíteni, ezért hoztuk őt ide – támasztotta alá a fenti kijelentéseket Davide Brivio a Motorsport.com-nak. – Viszont az az igazság, hogy a vártnál is jobban meglepett minket. Azt gondoltuk, hogy Raúl a negyedik MotoGP-s szezonjában megfelelő referenciája lesz a csapatnak, de jelenleg nem ez a helyzet” – folytatta a Trackhouse csapatfőnöke.

„Ő egy olyan srác, aki rengeteget figyel, nagyon gyorsan tanul, és tisztában van vele, hogy mit szeretne. Nem vesztegeti kevésbé fontos dolgokra az idejét – emelte ki Brivio Ogura erősségeit, majd a jövőre is kitért. – Egyértelmű, hogy 2027-re néhány gyári [csapat] megpróbál lecsapni rá. Addigra látnunk kell, milyen lehetőségek adódnak.”

„Meg fogok halni, ha ezt így folytatod!” – ez történt a Trackhouse garázsában Ogura bravúros versenyei után (videó)

Hogy erre mely csapatoknak lehet reális sansza, azt természetesen még jó darabig nem fogjuk megtudni, hiszen jelenleg a 2026-os mezőny sincsen teljesen lefedve. Ogura szerződése azonban jövőre lejár, így könnyen megeshet, hogy a japán válik a jövő évi pilótakeringő egyik központi figurájává. És ez az, amit Brivio érez, mivel már felkészült rá, hogy hamarosan elvesztheti védencét.

Amennyiben a 24 éves versenyző ténylegesen csapatot vagy gyártót vált 2027-re, akkor elmondható lesz, hogy egy újabb „Brivio-tanonc” arathatja le a babérokat a királykategóriában. Az olasz menedzser kulcsszerepet játszott abban, hogy a Jorge Lorenzo és Valentino Rossi vezette Yamaha egy sikerszériát építsen fel. Azóta a már kicsekkoló Suzukit is a csúcsra vitte Joan Mirrel, akinek 2020-as világbajnoki címében vastagon benne van a keze munkája.

A főnöke helyett ellenfelévé vált csapattulajdonos méltatta Ogurát, de kollégája érdemeit is kiemelte

Elképesztő tragédia: két halott a brit Superbike-bajnokság egyik kategóriájában

Súlyos baleset rázta meg a brit Superbike-sorozat Supersport kategóriájának hétfői versenyét. Egy rajtot követő tömegszerencsétlenség miatt két versenyző életet vesztette, egyet pedig súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.

Május 3. és 5. között rendezték meg a brit Superbike-bajnokság nyitófordulóját az Oulton Parkon. A legfőbb kategóriában Bradley Ray, valamint Leon Haslam diadalmaskodtak, míg a Supersport mezőnyben Luke Staplefordot intette le a kockás zászló elsőként, már ami a megrendezett versenyeket illeti.

Drámai körülmények között, utolsó körös előzéssel dőlt el a nívós bajnokság (videó)

Erről normál esetben nem számolnánk be, azonban a 2024-es szezonzáróval ellentétben ezúttal egy szomorú apropó miatt mégis be kell. A Supersport kategória hétfői versenyét ugyanis egy sajnálatos és szörnyű esemény árnyékolta be. A rajtot követően simán el tudtak jönni, és hibátlanul abszolválták az első kanyart. A 2-es felé viszont a mezőny sűrűjében egy pilóta elesett, a mögötte jövők pedig ezt nem tudták lereagálni, ami tömegbalesetet eredményezett. Az erről készült felvételt csak erős idegzetű olvasóinknak ajánljuk. A versenyt természetesen azonnal megszakították, és később bejelentették, hogy törlik a nap hátralévő részét.

A szerencsétlenségben tizenegy pilóta volt érintett. Közülük ketten (Owen Jenner és Shane Richardson) életüket vesztették, egy további versenyzőt (Tom Tunstall) pedig súlyos sérülésekkel szállították kórházba.

„Owen Jennert először a pálya mellett látták el, majd az orvosi központba szállították, ahol az újraélesztési kísérletek ellenére katasztrofális fejsérülései miatt elhunyt. Shane Richardson is hasonló ellátásban részesült, mielőtt a Royal Stoke Egyetemi Kórházba szállították volna súlyos mellkasi sérüléseivel. Ő az odaérkezésük előtt már meghalt” – olvasható a BSB közleményében.

A kommüniké arra is kitér, hogy Tunstallt súlyos hát– és hasi sérülésekkel szintén kórházba szállították. További öt versenyző (Carl Harris, Max Morgan, Cameron Hall, Freddie Barnes és Morgan McLaren-Wood) kisebb sérüléseket szenvedett a döbbenetes balesetet követően. Őket a pálya orvosi központjában látták el. Három pilóta (Lewis Jones, Corey Tinker és George Edwards) pedig karcolások nélkül megúszta a történéseket. Arra is emlékeztetnek, hogy az incidens azonnali teljes körű vizsgálatot kap.

Tökéletesen emberi: előkerült Simoncelli utolsó SMS-e Pedrosának

0

Nyilvánosságra került egy SMS, amelyet Marco Simoncelli írt Dani Pedrosának a 2011-es Francia Nagydíjon bekövetkezett ütközésük után. Maga az üzenet megható, és reprezentálja az olasz emberi oldalát, a teljes történet pedig egy újabb példa arra, hogy az élet a legnagyobb forgatókönyvíró.

Ezen a hétvégén folytatódik a MotoGP 2025-ös szezonja, immáron a hatodik versenyhétvégével, a Francia Nagydíjjal. A Le Mans-i fordulót megelőző méhkas már hétfőn felbolydult, ugyanis jelen állás szerint Miguel Oliveira visszatérhet a mezőnybe, valamint számos, manapság nagy port kavaró pontot iktatnak be azonnali hatállyal a szabálykönyvbe.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Ezek mellett a napokban egy egészen elképesztő történet is napvilágot látott, ehhez pedig 2011-ig kell visszamenni az időben. A tizennégy évvel ezelőtti Francia Nagydíjon Marco Simoncelli és Dani Pedrosa csatáztak egymással a második helyért. Az olasz versenyző a 18. körben kívülről előzte spanyol kollégáját, majd a manővert követően behúzódott elé. Végül Simoncelli hátsó kereke találkozott Pedrosa elsőjével. A rövidebbet a gyári Honda pilótája húzta, elesett, és kulcscsonttörést szenvedett, aminek következtében ki kellett hagynia a következő három futamot. Ezzel szemben a Gresini üdvöskéje megúszta egy bokszutca-áthajtásos büntetéssel.

Ez a csörte egyáltalán nem érte váratlanul a MotoGP szurkolóit, ugyanis a két pilóta versenyzési stílusa merőben más volt. Amíg Pedrosa egy sokkal technikásabb, precízebb és kontrolláltabb irányt képviselt, addig Simoncelliére az agresszív, a spontán és a pimasz jelzőket lehetett ráaggatni. És ez a két felfogás találkozott a pályán, nem sok jóval kecsegtetve.

Pedrosa nem akart törött kulcscsonttal kimenni a veszélyes pályára, menedzsere számonkérte emiatt

Simoncellit látszólag megviselte az eset és a következmények, ezért egy SMS-t írt sérült riválisának: „Helló, Dani, Simoncelli vagyok. Valentino [Rossi] adta meg a telefonszámodat. Azért írok neked, hogy elmondjam, borzasztóan sajnálom, ami veled történt. Te vagy az utolsó ember, akinek ilyesmit akartam. Remélem, Barcelonára minél jobban felépülsz. Ha szeretnél beszélni velem a történtekről, itt vagyok. Ölelés. Marco 58.”

Ennek azonban mindhiába. Amikor Pedrosa visszatért a mugellói paddockba, látványosan elzárkózott Simoncelli bocsánatkéréseitől. Az olasz hiába nyújtotta a kezét, a spanyol visszautasította azt, és később újabb erős megjegyzéseket vágott riválisa fejéhez. Super Sic mindezt lemondóan és szomorúan vette tudomásul.

Pedrosa hónapokkal később állt készen, hogy elássa a csatabárdot Simoncellivel. A bocsánatkéréssel azonban már elkésett. Az olasz a Maláj Nagydíjon életét vesztette, az 58-as rajtszámú versenyző pedig már soha nem gurult ki a pályára. A spanyol üzenetét már csak Super Sic édesapjának, Paolo Simoncellinek tudta átadni, aki a fia nevében is megölelte Pedrosát…

Rossi csak hónapokkal a tragédia után látogatta meg Simoncelli családját, majd közölte, „én voltam”

Hiába a segítő szándék, az engedmények akár le is lassíthatják a MotoGP versenyzőit

0

Massimo Bartolini kijelentette, bár a koncessziós jogokkal járó extra tesztelési lehetőség a fejlesztés szempontjából pozitív, de a gyári versenyzőket le is lassíthatja, ha túl sok ilyen feladatot kapnak. A Yamaha technikai igazgatója elmondta, egy pilótát idény közben még a teszteken sem lehet mindig klasszikus tesztelési munkára fogni.

Immáron a második éve van érvényben a MotoGP jelenlegi koncessziós szabályrendszere. Ennek lényege, hogy a gyártókat a közelmúltban elért eredmények alapján különböző kategóriákba sorolják, és minél gyengébben teljesített az adott márka, annál nagyobb engedményeket kap számos téren, hogy megkönnyítsék, illetve felgyorsítsák az ottani fejlesztési munkát.

Ezek közé tartozik a szélesebb körű tesztlehetőség. A Yamaha és a Honda – merthogy jelenleg ők vannak a legalsó, D besorolásban – jelenleg bármikor és bárhol végezhet privát tesztet, ha az adott helyszínen nem lesz futamhétvége a közeljövőben, ráadásul ezeken az állandó pilóták is részt vehetnek. Massimo Bartolini azonban felhívta rá a figyelmet, hogy ez visszafelé is elsülhet.

A Yamaha-pilóták „megkapták, amit kértek”, Le Mans-ban már a motort vezethetőbbé tevő újítással indulnak

Ha kizárólag a fejlesztés szempontjából nézzük, alapvetően előny, hogy sokat tesztelhetünk – nyilatkozta a SPEEDWEK.com-nak a Yamaha technikai igazgatója. – Ez a koncessziónk egyik előnye. Ugyanakkor a gyári versenyzőkkel nem mindig annyira könnyű tesztelni. Legalábbis a szezon közben néha érdekellentétet szül, és nem olyan egyszerű, mint ahogyan azt az ember elképzeli.”

Az olasz szakember szavait többé-kevésbé alátámasztja Fabio Quartararo idei eredményeinek alakulása. A francia motoros a Katari Nagydíj hétvégéje előtt elmondta, hogy addig számos alkatrészt kipróbált, de onnantól kezdve ilyen téren nem akar változtatni versenygépén. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen már Loszaílban is az első sorból indulhatott, Jerezben pedig megszerezte a pole pozíciót, majd a főfutamon másodikként ért célba, belerondítva ezzel a Ducati makulátlan 2025-ös dobogós mérlegébe.

Quartararo óvatosságra intett jerezi dobogója után, a Yamaha újításával viszont elégedett

Az a helyzet, hogy a tesztpilóta tesztpilóta, a versenyző pedig versenyző – folytatta Bartolini. – Ha az évközi teszteken kizárólag tesztfeladatokat csinálunk, az lelassítja a gyári pilótákat. Nem lehet száz százalékban dupla munkát végezni. Mindig hagynunk kell őket szabadon motorozni, hogy dolgozzunk a beállításaikon és a sebességükön. A téli teszteken könnyebb a helyzet. Az idényközi tesztek viszont lelassítják a fejlődési folyamatot. Elméletileg sokat tesztelhetünk, ám a gyakorlatban nem tudunk mindent tesztelési célokra felhasználni.”

A Yamaha a legutóbbi jerezi kollektív teszten elsősorban egy új motorblokkot próbált ki, amely elméletileg nagyobb teljesítményre képes, és mind Quartararótól, mind Álex Rinstől pozitív visszajelzéseket kapott. Emellett a V4-es erőforrás fejlesztése is zajlik, ám azt még jó ideig még biztosan csak a tesztpilóták fogják próbálgatni, mielőtt az állandó versenyzők először felülnek egy ilyen motorra. Már ha persze eljutnak odáig.

Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban

Kis híján dobogós lett a vb-debütálásra készülő Varga Tibor, minden magyar pontot szerzett Estorilban

0

Varga Tibor negyedikként ért célba a JuniorGP Stock kategóriájában az estorili nyitóhétvégén. Farkas Kevin, Rossi Moor és Kecskés Bence szintén ponttal, illetve pontokkal távozott a helyszínről.

Múlt hétvégén rendezték a JuniorGP estorili nyitófordulóját, és a négyből három kategóriában is szurkolhattunk magyar versenyzőknek, egészen pontosan négynek. Farkas Kevin a JuniorGP-ben, Rossi Moor a Moto2-ben, míg Varga Tibor, valamint Kecskés Bence a Stock kategóriában állt rajthoz. Ahogyan az egész mezőnynek, úgy nekik is nehéz dolguk volt, hiszen a pilóták dolgát többször is megnehezítette az eső és a szél.

A Stockban az ezen a héten a gyorsaságimotoros-vb MotoE géposztályában debütáló Varga már az edzésen kiharcolta a Q2-es szereplést, Kecskésnek viszont részt kellett vennie a Q1-ben. Ott 1:42.809 másodperces idővel hetedikként végzett, 425 ezreddel lemaradva a továbbjutást érő negyedik pozíciótól, de utólag végül eggyel előkelőbb helyről, a huszadikról rajtolhatott. Honfitársa 1:42.170-nel kilencedik lett az időmérő második szakaszában, 993 ezreddel elmaradva a pole-tól. Elmondása szerint nem volt elégedett, ugyanis sokat hibázott.

A vasárnapra viszont már egyiküknek sem lehetett panasza, figyelembe véve a rajtpozíciójukat, Varga remek felzárkózást mutatott be, és végül negyedikként ért célba. A győzelemtől ugyan messze volt, de a második helyről már csak 323, míg a harmadikról mindössze 139 ezreddel maradt le. Kecskés szintén sokat javított, és tizennegyedik pozíciójával 2 pontot gyűjtött.

Farkasnak a Q1-ben kellett szerepelnie, ahol beszámolója szerint nem igazán találta a tempót. Végül 1:46.207-tel zárt a tizenharmadik helyen, 1,653 másodperccel elmaradva a továbbjutástól. Ez a huszonhetedik rajthelyet eredményezte, ahonnan ő is szépen felzárkózott. Bár az első tíz körben nem érezte jól magát, de az utolsó ötben már igen, és végül az utolsó pontszerző pozícióban, tizenötödikként intették le, mindössze 1 századra az előtte végzőtől.

Az egyébként amerikai színekben szereplő Moor kétszer is bukott az esős edzéseken, amivel jelentős pályaidőt veszített. A Q1-re viszont új beállításokat kapott, amelyekkel mindössze 24 ezreddel csúszott le a továbbjutásról, így viszont meg kellett elégednie a tizenkilencedik rajthellyel. Az első versenyen a pálya mintegy négyötöde száraz volt, ennek ellenére a versenymérnöke esőgumik mellett döntött, ami nem bizonyult jó választásnak – végül körhátrányban, tizenhetedikként látta meg a kockás zászlót, messze a pontszerzéstől. A második viadalon viszont már olyannyira nem volt messze, hogy egy jó rajt és több előzés után tizenharmadik lett, így 3 egységgel iratkozott fel a bajnoki táblázatra.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

0

A MotoGP Grand Prix Bizottsága elfogadta, hogy a megsérült versenyzőknek mostantól bizonyos feltételek teljesülése esetén legyen lehetőségük tesztelni a visszatérés előtt. Emellett a rajtprocedúrával kapcsolatban is világos előírásokat fektettek le, hogy elkerüljék az Amerikai Nagydíj előtt kialakult fejetlenséget.

Bár a Francia Nagydíjat természetesen csak a hétvégén rendezik meg, de már hétfőn beindult az élet a MotoGP-ben. A gyorsaságimotoros-világbajnokság Grand Prix Bizottsága ugyanis összeült, és két fontos, a közvéleményt is foglalkoztató ügyben is döntést hoztak. Az új előírásokat pedig azonnali hatállyal be is építik a szabályzatba.

Ezek közül az egyik az ún. „Martín-szabály”. Az elnevezés oka, hogy Jorge Martín volt az, akinek korábbi sérülése alatt munkaadója, az Aprilia előállt a kérdéses ötlettel. Ennek lényege, hogy egy pilótának, akinek több futamhétvégét is ki kell hagynia, legyen lehetősége tesztelni, mielőtt éles körülmények között visszatér. Ezt a gyártók korábban nem szavazták meg egyhangúlag (állítólag a Honda ment ellene), most viszont már igen.

A csapatok szakszervezetének vezetője is megszólalt a „Martín-szabály” ügyében

A döntés értelmében egy versenyzőnek akkor lesz erre lehetősége, ha zsinórban legalább három eseményt kihagy. Esemény alatt pedig nemcsak a futamhétvégéket, kell érteni, hanem a hivatalos teszteket is. Amennyiben ez megvalósul, akkor az érintett pilóta részt vehet egy egynapos teszten, ám ennek is megvannak a korlátai.

Mindezt olyan pályán rendezhetik meg, amely megfelel a versenyzőt foglalkoztató márka koncessziós kategóriájának. Emellett, ha az idény hátralévő részében rendeznek még ott versenyt, akkor a teszt és a nagydíjhétvége között legalább nyolc hétnek kell eltelnie. A szabályzat azt is leszögezi, hogy a tesztcsapat rendelkezésére álló gumikból lehet felhasználni, legfeljebb három szettet.

A Ducati főnöke berágott az Aprilia vezérére, de végül más fúrta meg a szabályváltoztatási kérelmet

Szintén fontos része az előírásnak, hogy amennyiben a sérülésből felépülő pilóta részt vesz egy hivatalos teszten, akkor már nem jogosult a külön privát tesztre. Tehát például, ha valaki kihagyná a Francia, a Brit, majd az Aragóniai Nagydíjat, aztán viszont a MotorLand Aragónon rendezett teszten motorra ülne, akkor külön már nem tesztelhetne.

Hivatalos: kiderült, hogy Oliveira visszatérhet-e a hétvégén

Az új szabállyal egyébként elméletileg akár azonnal is élhetnek, hiszen, ahogyan arról mi is beszámoltunk, Miguel Oliveira a hétvégén visszatér sérüléséből, amennyiben a MotoGP orvosi csapata is zöld utat ad neki. Ugyanakkor kétséges, hogy a portugál pilóta, a Pramac, illetve a Yamaha kihasználja-e a lehetőséget, hiszen ez aligha szerepelt az előzetes tervek között.

Az austini káoszra is megszületett a válasz

A Grand Prix Bizottság egy másik fontos kérdésben is döntést hozott, és egyértelműsítette a szabályokat. Mint ismert, az Amerikai Nagydíj előtt óriási felfordulás alakult ki, miután Marc Márquez vezetésével sokan elhagyták a rajtrácsot, és a bokszba rohantak, hogy a nedvesről a száraz pályás motorjukra váltsanak. Mint később kiderült, a nyolcszoros világbajnok azt hitte, hogy amennyiben nem szakítják meg a rajtprocedúrát, a bokszból kellett volna indulnia, egyéb büntetést viszont nem róttak volna ki neki, ám egyik kérdésben sem volt igaza.

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

A döntéshozók most egyértelműsítették, hogy ha valaki megzavarja vagy nem követi a rajtprocedúrát, akkor a következővel kell számolnia: a bokszból kezdi meg a felvezető kört, majd elfoglalhatja a helyét a rajtrácson, aztán viszont le kell töltenie egy dupla hosszú körös büntetést. Szabálytalanságnak számít, ha valaki a kivezető köre után nem hajt a rajtrácsra, vagy ha a 3 perces figyelmeztetés után a bokszba tolják a motorját.

A szabályzatot más pontokon is kiegészítették, illetve egyértelműsítették. A MotoGP-ben lehetőség van közvetlenül a felvezető kör után a bokszba hajtani kerék- vagy motorcsere céljából, amennyiben a futamot addigra esősnek nyilvánították, vagy a pályabírók fehér zászlót lengetnek. Ez esetben a bokszból kell megkezdeni a futamot, ám az érintettek nem használhatják a rajtolást segítő eszközöket – ez utóbbi egyébként minden esetben igaz a bokszutcai rajtra.

Továbbá, akik a felvezető kör megkezdéséhez képest 1 percen belül hagyják el a rajtrácsot a motorjukkal együtt, mivel nem tudnak elmenni a többiekkel, azok dupla hosszú körös büntetésben részsülnek. Ha viszont még azután hagyják el a bokszutcát, hogy az bezárna, valamint a biztonsági autó előtt felérnek a rajtrácsra, akkor elfoglalhatják a rajthelyüket, ám ha nem sikerül időben távozni a bokszból, akkor onnan kell rajtolniuk.

Az ülésen született döntések értelmében azt is világossá tették, hogy pontosan mikor kell megszakítani a rajtprocedúrát. Amennyiben a fentiek értelmében több mint tíz pilótának kellene a bokszutcából rajtolnia, akkor a versenyirányításnak új, gyorsított rajtprocedúrát kell elrendelnie. Mint ismert, Austinban pont tízen hagyták el a rajtrácsot, így ott biztonsági okokra hivatkozva léptek közbe.

Ezért úszta volna meg Márquezéknél olcsóbban Bagnaia az austini akciót, ha nem fújják le a rajtot