A MotoGP Grand Prix Bizottsága elfogadta, hogy a megsérült versenyzőknek mostantól bizonyos feltételek teljesülése esetén legyen lehetőségük tesztelni a visszatérés előtt. Emellett a rajtprocedúrával kapcsolatban is világos előírásokat fektettek le, hogy elkerüljék az Amerikai Nagydíj előtt kialakult fejetlenséget.
Bár a Francia Nagydíjat természetesen csak a hétvégén rendezik meg, de már hétfőn beindult az élet a MotoGP-ben. A gyorsaságimotoros-világbajnokság Grand Prix Bizottsága ugyanis összeült, és két fontos, a közvéleményt is foglalkoztató ügyben is döntést hoztak. Az új előírásokat pedig azonnali hatállyal be is építik a szabályzatba.
Ezek közül az egyik az ún. „Martín-szabály”. Az elnevezés oka, hogy Jorge Martín volt az, akinek korábbi sérülése alatt munkaadója, az Aprilia előállt a kérdéses ötlettel. Ennek lényege, hogy egy pilótának, akinek több futamhétvégét is ki kell hagynia, legyen lehetősége tesztelni, mielőtt éles körülmények között visszatér. Ezt a gyártók korábban nem szavazták meg egyhangúlag (állítólag a Honda ment ellene), most viszont már igen.
A csapatok szakszervezetének vezetője is megszólalt a „Martín-szabály” ügyében
A döntés értelmében egy versenyzőnek akkor lesz erre lehetősége, ha zsinórban legalább három eseményt kihagy. Esemény alatt pedig nemcsak a futamhétvégéket, kell érteni, hanem a hivatalos teszteket is. Amennyiben ez megvalósul, akkor az érintett pilóta részt vehet egy egynapos teszten, ám ennek is megvannak a korlátai.
Mindezt olyan pályán rendezhetik meg, amely megfelel a versenyzőt foglalkoztató márka koncessziós kategóriájának. Emellett, ha az idény hátralévő részében rendeznek még ott versenyt, akkor a teszt és a nagydíjhétvége között legalább nyolc hétnek kell eltelnie. A szabályzat azt is leszögezi, hogy a tesztcsapat rendelkezésére álló gumikból lehet felhasználni, legfeljebb három szettet.
A Ducati főnöke berágott az Aprilia vezérére, de végül más fúrta meg a szabályváltoztatási kérelmet
Szintén fontos része az előírásnak, hogy amennyiben a sérülésből felépülő pilóta részt vesz egy hivatalos teszten, akkor már nem jogosult a külön privát tesztre. Tehát például, ha valaki kihagyná a Francia, a Brit, majd az Aragóniai Nagydíjat, aztán viszont a MotorLand Aragónon rendezett teszten motorra ülne, akkor külön már nem tesztelhetne.
Hivatalos: kiderült, hogy Oliveira visszatérhet-e a hétvégén
Az új szabállyal egyébként elméletileg akár azonnal is élhetnek, hiszen, ahogyan arról mi is beszámoltunk, Miguel Oliveira a hétvégén visszatér sérüléséből, amennyiben a MotoGP orvosi csapata is zöld utat ad neki. Ugyanakkor kétséges, hogy a portugál pilóta, a Pramac, illetve a Yamaha kihasználja-e a lehetőséget, hiszen ez aligha szerepelt az előzetes tervek között.
Az austini káoszra is megszületett a válasz
A Grand Prix Bizottság egy másik fontos kérdésben is döntést hozott, és egyértelműsítette a szabályokat. Mint ismert, az Amerikai Nagydíj előtt óriási felfordulás alakult ki, miután Marc Márquez vezetésével sokan elhagyták a rajtrácsot, és a bokszba rohantak, hogy a nedvesről a száraz pályás motorjukra váltsanak. Mint később kiderült, a nyolcszoros világbajnok azt hitte, hogy amennyiben nem szakítják meg a rajtprocedúrát, a bokszból kellett volna indulnia, egyéb büntetést viszont nem róttak volna ki neki, ám egyik kérdésben sem volt igaza.
Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett
A döntéshozók most egyértelműsítették, hogy ha valaki megzavarja vagy nem követi a rajtprocedúrát, akkor a következővel kell számolnia: a bokszból kezdi meg a felvezető kört, majd elfoglalhatja a helyét a rajtrácson, aztán viszont le kell töltenie egy dupla hosszú körös büntetést. Szabálytalanságnak számít, ha valaki a kivezető köre után nem hajt a rajtrácsra, vagy ha a 3 perces figyelmeztetés után a bokszba tolják a motorját.
A szabályzatot más pontokon is kiegészítették, illetve egyértelműsítették. A MotoGP-ben lehetőség van közvetlenül a felvezető kör után a bokszba hajtani kerék- vagy motorcsere céljából, amennyiben a futamot addigra esősnek nyilvánították, vagy a pályabírók fehér zászlót lengetnek. Ez esetben a bokszból kell megkezdeni a futamot, ám az érintettek nem használhatják a rajtolást segítő eszközöket – ez utóbbi egyébként minden esetben igaz a bokszutcai rajtra.
Továbbá, akik a felvezető kör megkezdéséhez képest 1 percen belül hagyják el a rajtrácsot a motorjukkal együtt, mivel nem tudnak elmenni a többiekkel, azok dupla hosszú körös büntetésben részsülnek. Ha viszont még azután hagyják el a bokszutcát, hogy az bezárna, valamint a biztonsági autó előtt felérnek a rajtrácsra, akkor elfoglalhatják a rajthelyüket, ám ha nem sikerül időben távozni a bokszból, akkor onnan kell rajtolniuk.
Az ülésen született döntések értelmében azt is világossá tették, hogy pontosan mikor kell megszakítani a rajtprocedúrát. Amennyiben a fentiek értelmében több mint tíz pilótának kellene a bokszutcából rajtolnia, akkor a versenyirányításnak új, gyorsított rajtprocedúrát kell elrendelnie. Mint ismert, Austinban pont tízen hagyták el a rajtrácsot, így ott biztonsági okokra hivatkozva léptek közbe.
Ezért úszta volna meg Márquezéknél olcsóbban Bagnaia az austini akciót, ha nem fújják le a rajtot