back to top
2025. május 09. 22:05
Kezdőlap Blog Oldal 2

Marc Márquez szerint Bagnaia nem teljesít alul, míg öccse bajnoki címére nagyobb esélyt ad a sajátjánál

0

Marc Márquez úgy véli, a bukásainak nem szabad befolyásolniuk a vezetését. Nem gondolná, hogy Francesco Bagnaia hullámvölgyben lenne, sőt a Francia Nagydíjon ő is az esélyesek között lehet. Testvérét is érintette, akinek szerinte nagyobb esélye van a világbajnoki címre, mint neki.

Ezen a hétvégén rendezik a Francia Nagydíjat, amely már a hatodik versenyhétvége lesz a sorban a huszonkettőből. Öt fordulót követően Álex Márquez vezeti a pontversenyt 140 ponttal, őt bátyja, Marc Márquez követi 139-cel. A harmadik pozíciót jelenleg Francesco Bagnaia foglalja el 120 megszerzett egységgel.

Jön Márquezék és Bagnaia csatájának újabb felvonása, Varga Tibor debütál a vb-n – hétvégi menetrend

Marc Márquez annak ellenére áll az egyéni pontvadászat második helyén, hogy az eddigi tíz versenyből nyolcat meg tudott nyerni. A deficitet az okozza, hogy az Amerikai Nagydíjat be sem tudta fejezni, míg Jerezben végül csupán a tizenkettedik helyen ért célba. Ennek az oka is megvan, hiszen elárulta, folyamatosan ott járt a fejében a 2020-as elképesztő bukása.

Súlyos sérülésének szelleme kísértette Marc Márquezt jerezi felzárkózása közben

„El kell kerülnünk ezeket a hibákat, de ennél jobban nem tudok belemenni, mert jól és magabiztosan érzem magam a motoron” – fogalmazott, majd kifejtette, hogy esését „saját ambíciói” okozták. Ezek a bukások, bár fájdalmasak, de úgy véli, nem szabad befolyásolniuk a motorozását.

„Idén már kevesebbszer esek el, de ezek vasárnapra érkeznek meg. De meglátjuk, hogy meg tudjuk-e tartani ezt a lendületet. A [Spanyol Nagydíj utáni] hétfői teszten megmutattuk, hogy megvan a kellő tempónk, [nyilván] a hibák nélkül” – folytatta a MotoGP GearUp elnevezésű csütörtöki felvezető műsorában.

A 32 éves versenyző csapattársára is kitért. Nem hiszi, hogy Bagnaia hullámvölgyön menne keresztül. A különbségeket sokkal inkább az időmérő edzéseken kell keresni, illetve abban, hogy az idei versenyek jóval gyorsabbak, mint a tavalyiak. Szerinte a motorok fejlődnek, nekik pedig alkalmazkodniuk kell ehhez. Kollégáját egyébként erősnek és stabilnak érzi, aki már rengeteg pontot szerzett. A MotoGP kameráinak pedig hozzátette, Bagnaia az elmúlt években mindig gyors volt Le Mans-ban, így egyértelműen az esélyesek közé sorolja.

A Ducati főnöke nem kertelt, szerinte Bagnaia Jerezben elmaradt a várakozásoktól

Ezen kijelentésének egyébként minden alapja megvan, hiszen az olasz versenyző a kvalifikációkon mindössze kétszer fért be az első háromba. Ezzel szemben főfutamot már tudott nyerni idén, Austinban, hovatovább minden nagydíjversenyen az első négyben zárt.

Márquez – Fabio Quartararóhoz hasonlóan – úgy véli, öccse lehet az egyik világbajnoki favorit: „Jelenleg Álexnek kicsivel nagyobb esélye van bajnokká válnia, mint nekem. Egyrészt azért, mert egy ponttal többet szerzett, másrészt pedig elképesztő szezont fut. Jerezben le voltam nyűgözve tőle, különösképpen attól, ahogyan a két bukás után visszanyerte a magabiztosságát és a ritmusát. Mindent összevetve a legjobb dolog mégiscsak az, hogy az a csata, amelyben benne vagyunk, egyáltalán nem befolyásolja a kapcsolatunkat.”

Szorosabb a viszonyuk, mint valaha, de Marc Márquez kevésbé lenne boldog, ha öccse ellene győzne először

Álex Márquez a világbajnokság egyik nagy esélyese? – Quartararo szerint igen

0

Fabio Quartararo szerint nem szabad azonnal elvárni a csapattól, hogy ismét a dobogóért harcoljanak. Bár elégedett a hozott újítással, de ez csak nagyon kicsi előrelépést jelent nekik. Véleménye szerint Álex Márquez lesz a világbajnoki címért folytatott harc egyik kulcsfigurája.

A csütörtöki médianappal hivatalosan is megkezdődött a Francia Nagydíj hétvégéje. A szokásos, verseny előtti sajtótájékoztató is természetesen a program részét képezte, sőt a felhozatal is színesre sikeredett. A három versenyzőt három különböző gyártó szolgáltatta, ugyanis ezúttal Álex Márquez, Fabio Quartararo és Maverick Viñales állt az újságírók rendelkezésére.

A helyi hős, Quartararo rég nem látott teljesítménnyel rukkolt elő a Spanyol Nagydíjon. Megszerezte a pole pozíciót, és bár a sprinten bukott, a főfutamon feledtetni tudta a szombat délutáni malőrt. Vasárnap a második helyen intette le a kockás zászló, és többek között Francesco Bagnaiát is maga mögött tudta tartani. A 26 éves pilóta és a Yamaha is a 2023-as Indonéz Nagydíjon állhatott fel a dobogóra utoljára, a második helyért pedig egészen a 2022-es ausztriai fordulóig kell visszamenni.

Marc Márquez bukott, Álex első MotoGP-győzelmével írt történelmet a Ducati Jerezben

De vajon a soron következő hétvégére is átmenthetik ezt a remek formát? „Először is ugyanazt kell tennünk, mint Jerezben – reflektált Quartararo. – Soha nem gondoltuk volna, hogy pole-ban lehetünk, és azt sem, hogy a pódiumon végezhetünk. Úgyhogy, ha jól érezzük magunkat, és ha a lehetőségeink is meglesznek, akkor megcsinálhatjuk.”

„Természetesen mindenkinek az a célja, hogy elöl legyünk, illetve a lehető legjobb eredményt érjük el. Az, hogy Jerezben a dobogón zártunk, nem jelenti azt, hogy készen állunk a pódiumokért csatázni. Az elmúlt hétvége remekül sikerült, de pénteken meglátjuk, honnan indulunk, és az alapján lőjük be a célokat” – figyelmeztetett.

„Soha nem gondoltam volna, hogy ennyire boldog leszek egy második helytől” – így örült a Yamaha és Quartararo (videó)

A Yamaha erre a versenyhétvégére jelentős módosítással, egy teljesen új motorblokkal érkezik. Az elemet először a jerezi teszten próbálták ki, és mind Quartararo, mind Álex Rins elégedett volt az erőforrással, hovatovább a spanyol versenyző szerint ezzel a végsebességüket is feljebb tudták tornázni. Quartararo meg tudta erősíteni ezt a kijelentést a sajtótájékoztatón.

„Tulajdonképpen ugyanolyan, csak kicsit nagyobb teljesítményt és végsebességet ad, amire nagy szükségünk volt. Sajnos ez egy nagyon kicsi lépés előrefelé, de mindig jobb, ha megvannak ezek a pozitívumok. A [koncepció] kezelhetősége hasonló, de az ötödik és a hatodik fokozatokban kicsit előre tudunk lépni. Úgyhogy ez segít nekünk a hosszabb pályákon, hogy az egyenesekben ott tudjunk maradni a többiekkel” – elemezte helyzetüket.

A Yamaha-pilóták „megkapták, amit kértek”, Le Mans-ban már a motort vezethetőbbé tevő újítással indulnak

A sajtótájékoztató alatt Álex Márquez világbajnoki esélyei is szóba kerültek. Mint ismeretes, a spanyol versenyző ismét egy ponttal vezeti a bajnoki tabellát, és hétvégéről hétvégére egyre magasabbra teszi a lécet: „Ő a legkiegyensúlyozottabb versenyző közöttünk, azok között van, akik igazán megmutatták a sebességüket. Amikor behúzod az első versenyed, akkor mindig kapsz egy kis löketet, hogy még többet nyerj. Nem fogom százalékosítani, de ő a világbajnoki cím egyik legfőbb várományosa.”

Jön Márquezék és Bagnaia csatájának újabb felvonása, Varga Tibor debütál a vb-n – hétvégi menetrend

 

Hivatalos: döntés született Oliveira, Morbidelli és Acosta hétvégi indulásáról

0

Miguel Oliveira, Franco Morbidelli és Pedro Acosta sem akadtak fent a csütörtöki, utolsó orvosi vizsgálatokon, így hivatalossá vált, hogy mindhárom versenyző ott lehet a rajtrácson. Rajtuk kívül Izan Guevara is zöld utat kapott, valamint Máximo Quiles is visszatérhet a Moto3 mezőnyébe.

Igazi „csúcsforgalom” alakult ki csütörtökön dr. Ángel Charte orvosi szobájában. Csak a MotoGP mezőnyéből három pilótának, Miguel Oliveirának, Franco Morbidellinek és Pedro Acostának volt jelenése a délelőtt folyamán a gyorsaságimotoros-világbajnokság főorvosánál, az ügyben, hogy egy utolsó vizsgálaton átessenek a hétvége előtt.

Oliveira még az Argentin Nagydíjon szenvedett balesetet, miután a sprintversenyen találkozott Fermín Aldeguerrel. A bukás következtében elmozdult a bal kulcscsonti-szegycsonti szalagja, és ki kellett hagynia az argentin főfutamot. Később egymást érték a bejelentések a portugál versenyző hiányzásai kapcsán. Nem ülhetett motorra sem Austinban, sem Loszaílban, sem Jerezben.

Azonban Le Mans-ba már elutazhatott, hiszen a múlt hét folyamán Milánóban is átesett egy orvosi vizsgálaton, ahol mindent rendben találtak. Charte is hasonló véleményen volt, hiszen megadta a rajtengedélyt a 30 éves versenyző számára, ezáltal visszatérhet a mezőnybe.

Hivatalos: kiderült, hogy Oliveira visszatérhet-e a hétvégén

Morbidelli esete is meglehetősen komplikált volt. Az olasz versenyző a Spanyol Nagydíj 15. körében bukott. Magát a balesetet nem mutatták, így állapota kapcsán erősen korlátozott információk kerültek napvilágra. A hírek eleinte arról szóltak, hogy nyaki agyrázkódást szenvedett, ezt aztán a VR46 nyaki zúzódásra módosította. Később az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 30 éves versenyző az esés következtében elájult (ezt egy nézői felvétel is alátámasztotta), valamint arra is fény derült, hogy a sportbírók és a versenyigazgatóság nem feltétlenül az ekkor elvárt protokoll szerint jártak el.

Morbidelli a rejtélyes baleset miatt kihagyta a jerezi, szezon közbeni tesztet, azonban a Le Mans-i paddockban már feltűnt. Charte rostáján ő sem akadt fent, így az olasz versenyző is ott lehet a rajtrácson.

Szurkolói felvételen látható, ahogyan bukása után Morbidelli elterült a kavicságyban

A Spanyol Nagydíjat követő napokban a teljes közvélemény meglepve olvashatta, hogy Acostát megműtötték, mivel őt is utolérte a kompartment szindróma jelensége. Ennek lényege, hogy az alkar vérellátása nem megfelelő, és ez elképesztő fájdalmakat okoz a versenyzőnek. A spanyol ráadásul a jobb oldalon szenvedte el mindezt, ami még nagyobb problémát jelent a motorversenyzők számára, mivel ezzel kezeli a gázkart és az első féket.

A KTM pilótája is lábadozással töltötte az elmúlt napokat, és kedden, Barcelonában ő is átesett egy utolsó kivizsgáláson. A vizsgálatok eredményesen zárultak, és ő is elutazhatott a Francia Nagydíj helyszínére. Charte sem talált semmilyen kivetnivalót, ezáltal Acosta is zöld utat kapott a hétvégi indulásra.

Sérüléshíradó: Acosta váratlan műtéten esett át, Morbidelli elájulhatott a jerezi bukása után

A királykategória mezőnye azonban így sem lesz teljes. Jorge Martín továbbra is lábadozik a katari főversenyen elszenvedett balesete után, míg Somkiat Chantra is kihagyja a Francia Nagydíjat, hiszen őt is hasonló problémák sújtják, mint Acostát. A címvédőt ezúttal is Lorenzo Savadori pótolja, míg a thai versenyző helyettesének kilétéről továbbra sincsen információnk.

Ami pedig a kisebb kategóriákat illeti, ott is születtek döntések. A Moto2-ben Izan Guevara, míg a Moto3-ban Máximo Quiles kapta meg a rajtengedélyt.

Bulega ténylegesen a MotoGP-be tart?

Sajtóértesülések szerint küszöbön áll Nicolò Bulega szerződéshosszabbítása, hovatovább a Ducati 2026-ban lehetőséget biztosít neki arra, hogy tesztelje a 2027-es konstrukciót. Amennyiben ezek a híresztelések beigazolódnak, az azt az elképzelést is megerősítheti, hogy az olasz a MotoGP-be tart. A 25 éves versenyző ismét megszólalt a jövőjéről, majd visszaemlékezett a cremonai hétvégére.  

Toprak Razgatlıoğlu kapcsán ismét forró témává vált a MotoGP és a Superbike közötti átmenet lehetősége. Mint ismeretes, a török versenyzőnek minden eddiginél nagyobb az esélye arra, hogy átszerződjön a királykategóriába, akár már 2026-ra. Neve a gyári Hondával, valamint a Pramackal került összefüggésbe.

Heteken belül eldőlhet Razgatlıoğlu jövője?

A másik versenyző, aki hasonló cipőben jár mint Razgatlıoğlu, a jelenlegi éllovas, Nicolò Bulega. Az olasz versenyző a múlt hétvégén Cremonában egy újabb mesterhármast jegyzett, ez pedig Ausztrália után már a második volt neki az idei szezonban. A 25 éves pilóta – török riválisához hasonlóan – nem rendelkezik kontraktussal 2026-ra, ezért számára is több út lehet a járható, hovatovább 2027-re akár ő is kiköthet a MotoGP-ben.

A szerződéshosszabbításra minden bizonnyal hamarosan sor kerülhet, hiszen Bulega már korábban is hangsúlyozta, hogy szeretné folytatni a csapattal, mivel jól érzi magát a motoron, és a garázson belül is jó a hangulat. Ezt a vonalat hivatottak erősíteni a GPOne értesülései. A Ducati nemcsak a jövő évet betonozhatja be az olasszal, hanem a tényleges esélyét is megteremthetik, hogy 2027-től a MotoGP-ben induljon.

MotoGP vagy Superbike? – Bulega dilemmája 2027-re

A szaklap információi szerint ugyanis az olasz versenyző jövőre tesztelheti a Ducati 850 köbcentis konfigurációját. Ez abból a szempontból is előnyös lehet számára, hogy 2027-től a királykategóriának is a Pirelli lesz a kizárólagos gumibeszállítója, ezáltál ebben a tekintetben jelentős előnyt élvezhet a vetélytársaival szemben.

Bulega a cremonai versenyhétvégét követően ismét megszólalt a jövője kapcsán: „Már többször elmondtam, az a célom, hogy a Ducatinál maradjak, mert nagyon jól érzem magam velük – fogalmazott a WorldSBK.com-nak. – Fantasztikus lenne velük maradni, különösképpen a garázson belüli csapatommal. Ez idáig semmit nem írtam alá. Várunk, és továbbra is egyeztetünk.”

Kiderülhetett, mi tette tönkre a bajnoki éllovas asseni hétvégéjét, a Ducati már dolgozik a megoldáson

A már idén hétszeres futamgyőztes a hétvégéről is megemlékezett: „Ez hihetetlen, mert, ahogyan azt már százszor elmondtam, ez volt a legrosszabb pályám a naptárban. Egyáltalán nem feküdt a vezetési stílusomnak. Nehéz volt ehhez hozzászoknom, mert rengeteg lassú kanyar található itt, én pedig a hosszú és tempós kanyarokat preferálom. Ha egy hete azt mondod nekem, hogy három futamot fogok nyerni Cremonában, nem hittem volna neked.”

„Talán ez volt az eddigi legjobb hétvégém az Superbike-ban, sokkal jobb, mint az ausztráliai vagy a hollandiai, ahol bár nem nyertem meg a második versenyt, de nagyon gyors voltam. Hihetetlen számomra, hogy ennyi ember eljött, hogy megnézzen engem és a csapatomat. Nagyon jó, hogy tudtam nekik adni egy ajándékot, mert tisztában vagyok vele, hogy a Ducatinak nagyon különleges érzés, ha Olaszországban nyerhetnek. Nem is kérhettem volna többet ettől a hétvégétől.”

Bulega az egyik legrosszabb pályáján lépett előre, Razgatlıoğlunak „a második hely jobb, mint a semmi”

Hivatalos: Chantra kiüli a Francia Nagydíjat, folytatja rehabilitációját

0

Az LCR Honda szerda este bejelentette, hogy Somkiat Chantra folytatja felépülését a kompartmentszindróma-műtétje után, ezért nem vesz részt a Francia Nagydíjon. Helyettesének nevét jelenleg homály fedi.

Somkiat Chantra meglehetősen nehezen kezdte a 2025-ös szezont. Jorge Martín és Aleix Espargaró mellett ő az, aki még pont nélkül áll az egyéni bajnokságban. A két spanyol pilóta helyzetét jelentősen árnyalja, hogy eddig mindössze egy-egy versenyhétvégén vehettek részt, míg a Honda újonca az összes fordulóban motorra ült. A legjobb eredménye is csupán egy tizenhatodik hely, melyet az Amerikai Nagydíj főfutamán ért el, valamint csapattársától, Johann Zarcótól is nagy különbségű vereségeket szenved el.

Ez a negatív szériája a Francia Nagydíjon biztosan folytatódik, mivel ki kell hagynia a soron következő versenyhétvégét, jelentette be az LCR Honda szerda este a közösségi médiában. A hiányzásnak ismert okai vannak. Chantrát még a Spanyol Nagydíjat követően műtötték meg, miután őt is utolérte a kompartment szindróma, amely minden motorversenyzőnek megkeseríti az életét, legalább egyszer.

Jerez ismét lecsapott: újabb MotoGP-pilóta kényszerült műtétre

A kompartment szindrómának (angolosan arm pump) az a lényege, hogy ekkor az alkar vérellátása nem megfelelő, ami elképesztő fájdalmakat idéz elő a pilótának. A jerezi pálya pedig különösen gyilkos ebből a szempontból, hiszen például Fabio Quartararo is itt szenvedett a jelenségtől. De nem kell messzire menni, az idei fordulót követően Pedro Acostának is hasonló okokból kellett kés alá feküdnie. Ő azonban elutazhatott a helyszínre, ahol csütörtökön egy újabb vizsgálatot fognak végrehajtani.

Sérüléshíradó: Acosta váratlan műtéten esett át, Morbidelli elájulhatott a jerezi bukása után

„Az LCR Honda versenyzője, Somkiat Chantra nem vesz részt a Francia Nagydíjon, és folytatja rehabilitációját a kompartmentszindróma-műtétje után, amely április 30-án meg is történt. A beavatkozást követő ellenőrzésen Dr. Xavier Mir, aki a teljes folyamatot felügyelte, azt ajánlotta, hogy több időt kell hagynunk Somkiatnak, hogy visszanyerje erejét, mielőtt visszatérne a bajnokságba. Bár a felépülése jól halad, jelenleg nincsen megfelelő állapotban a versenyzéshez. A csapat teljes mellszélességgel támogatja Somkiatot a gyógyulási folyamatban, és örömmel várja, hogy ismét viszontláthassa a pályán” – fogalmazott kenyéradója közleményükben.

Cikkünk megjelenéséig arról nem született bejelentés, hogy ki lesz a 26 éves versenyző helyettese Le Mans-ban. Amint ez bekövetkezik, arról is beszámolunk.

Jön Márquezék és Bagnaia csatájának újabb felvonása, Varga Tibor debütál a vb-n – hétvégi menetrend

Jön Márquezék és Bagnaia csatájának újabb felvonása, Varga Tibor debütál a vb-n – hétvégi menetrend

0

A Francia Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság, melynek királykategóriájában már csak az elmúlt évek eredményei alapján is a Ducati fölénye várható. A MotoGP mellett pedig a MotoE szezonnyitójára is érdemes lesz kiemelten odafigyelni, hiszen Varga Tibor révén közel másfél évtized után szurkolhatunk ismét magyar versenyzőnek a vb-n.

Lassan eltelik az újabb két hét, ami azt jelenti, hogy hétvégén ismét pályára gurul a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye. A hatodik forduló helyszíne Le Mans lesz, ahol a Francia Nagydíjat fogják megrendezni. Mi pedig ezúttal nem csak a MotoGP-vel foglalkozunk előzetesünkben, hiszen a MotoE-ben magyar versenyzőnek is szoríthatunk.

Ami a helyszínt illeti, a pálya déli irányban 5 kilométerre található Le Mans városától, míg Párizshoz délnyugati irányban fekszik 200 kilométerre. A Bugatti Circuitet 1965-ben építették a legendás autós 24 órás versenynek otthont adó aszfaltcsíkon belülre. A vb versenynaptárában 1969-ben debütált, és bár ezt és az 1970-es alkalmat leszámítva a következő 26 évben egyszer sem fogadta két egymást követő évben a mezőnyt, de a sorozat rendszeresen visszatért oda.

1995-ben aztán a jelenleg a gyári Hondát irányító Alberto Puig súlyos balesetet szenvedett, így Le Mans kikerült a programból, de a biztonságot javító változtatások elvégzése után öt esztendővel később már ismét versenyeztek ott a világ legjobbjai, és azóta minden szezonban otthont ad a Francia Nagydíjnak. Legutóbb 2008-ban módosították, az eddigi utolsó újraaszfaltozás pedig a 2017-es forduló előtt történt.

A helyszín történetének legeredményesebb versenyzője Jorge Lorenzo, aki összesen hatszor, a MotoGP-ben pedig ötször tudott nyerni. A jelenlegi mezőnyből Marc Márquez a legsikeresebb, aki a királykategóriában háromszor, míg a Moto2-ben egyszer nem talált legyőzőre. Rajtuk kívül a most rajthoz álló versenyzők közül Maverick Viñalesnek, Jack Millernek, Enea Bastianininek és Marco Bezzecchinek van egy-egy diadala a legjobbak között, illetve a spanyol motoros kétszer, az ausztrál egyszer győzött a kisebb kategóriákban. A többiek közül a Moto2-ben Álex Rins, Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, Álex Márquez és Raúl Fernández, míg a Moto3-ban Brad Binder és Joan Mir jártak sikerrel egy-egy alkalommal.

Maga a pálya 4,185 kilométer hosszú és 13 méter széles. Kilenc jobb- és öt balkanyart tartalmaz, amelyek többsége lassú tempójú, ennek megfelelően a kemény fékezés, a kigyorsítás, valamint a kigyorsítás közbeni hátsó tapadás kulcsfontosságú lesz. A leghosszabb egyenes 674 méter, 2023-ban ennek a végén mértek Bindernél 325,8 km/h-t, amely a mai napig a helyszín sebességrekordjának számít. A pályacsúcsot Jorge Martín, a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját Bastianini tartja: előbbi 1:29.919, utóbbi 1:31.107 másodperc alatt ért körbe a tavalyi hétvégén.

Az időjárás adott esetben kulcstényező lehet. Egyfelől azt kell megemlíteni, hogy a hőmérséklet 20 fok körül vagy valamivel afelett lesz, másfelől egyik napra sem lehet kizárni a csapadékot. Az előrejelzések szerint péntek délután egy-két zápor, szombat délután szórványos eső, míg vasárnap egész nap záporok várhatóak.

A mezőny úgy érkezik meg Le Mans-ba, hogy a tabellát ismét Álex Márquez vezeti, miután Jerezben egyrészt megszerezte első főfutamgyőzelmét, másrészt öccse bukott, és csak tizenkettedik lett. Ennek köszönhetően visszaállt az élre az összetettben, kérdés, hogy ezt meg is tudja-e tartani. Marc Márquez mindenesetre optimistán várja a hétvégét.

Álex Márquez csak egy pillanatig sajnálta bátyját, győzelme után felidézte a mélypontokat

Örülök, hogy újra munkához látunk – nyilatkozta. – A Le Mans-i pálya az elmúlt szezonokban különösen barátságosnak bizonyult a Ducati számára, és tavaly dobogós helyezést értem el itt. Jerezben sokat dolgoztunk a tesztnapon. Nem tudom, pontosan mit hozunk ide, de optimista vagyok. Jó hétvége volt, kár a vasárnapi bukásért. Itt, Franciaországban az időjárás és a hőmérséklet döntő tényező lehet a futamokon.”

Súlyos sérülésének szelleme kísértette Marc Márquezt jerezi felzárkózása közben

Apropó teszt: a 20 pontos hátrányban lévő Bagnaia természetesen szintén próbálta kihasználni az alkalmat, és kipróbálta a csapattársa által használt lengővillát, ám az nem jött be neki, így továbbra is a tavalyi változatot fogja használni. Más alkatrészek esetében viszont immáron ő is be fogja vetni azokat a verziókat, amelyek Marc Márquez motorján már régóta ott vannak.

Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt

Olyasmit hoztunk, amit Le Mans-ban is használni fogunk – fogalmazott. – Ezt Marc már bevetette. Én a thaiföldi teszt előtt eltávolíttattam, mert nem volt tiszta az érzés. Örülök, hogy leteszteltem, jól éreztem magam vele. Később más alkatrészeket is teszteltünk, amelyek [korábban] nem tetszettek, és több időre volt szükségem, hogy átgondoljam.”

A Ducati főnöke nem kertelt, szerinte Bagnaia Jerezben elmaradt a várakozásoktól

Hogy ki állíthatja meg az előző öt Le Mans-i főfutam mindegyikét megnyerő Ducatit? Nos, az idei erőviszonyok alapján a többieknek jó eséllyel ezúttal is nehéz dolguk lesz, ám Fabio Quartararónak Jerezben sikerült valamennyire beleköpnie a bolognaiak levesébe. A Yamaha ráadásul be fogja vetni a teszten kipróbált motorblokkot, ezzel is növelve a francia pilóta esélyét, hogy valami szép eredményt érjen el hazai pályán, ahol eddig csak egyszer állt dobogóra.

A Yamaha-pilóták „megkapták, amit kértek”, Le Mans-ban már a motort vezethetőbbé tevő újítással indulnak

Nagyon boldog vagyok, hogy a mostani forduló előtt egy pole-t és egy második helyet szereztem Jerezben – kezdte. – Le Mans nagyon különleges számomra, ez a hazai nagydíjam, és rengeteg szurkoló fog drukkolni nekem. Nem számít, hányszor éltem már át, mindig libabőrös leszek, amikor a rajtrácson eléneklik a himnuszt. Azonban ezen a hétvégén is a feladatra kell koncentrálnunk. A futamhétvégén és a jerezi teszten elért pozitív eredmények jó kis löketet adnak a csapatnak, és kíváncsian várom, hogyan teljesít az új motorblokk-specifikáció Le Mans-ban. Izgatottan várom a kezdést.”

„Soha nem gondoltam volna, hogy ennyire boldog leszek egy második helytől” – így örült a Yamaha és Quartararo (videó)

A Yamaha esetében két fejlemény miatt is meg kell említeni a Pramacot. Egyrészt vasárnap „az új szponzor tiszteletére” új festést mutatnak be, de ami ennél jóval fontosabb, hogy Miguel Oliveira visszatér a mezőnybe. A portugál pilóta az Argentin Nagydíj sprintjén szerepelt utoljára, amikor Fermín Aldeguer kiütötte őt, aminek következtében megsérült.

Hivatalos: kiderült, hogy Oliveira visszatérhet-e a hétvégén

Miután két hónapig nem versenyeztem, nagy örömmel jelentem be, hogy ezen a hétvégén, Le Mans-ban visszatérek a pályára – mondta. – Ez az esemény nemcsak a fizikai visszatérést, hanem egy megterhelő felépülési folyamat betetőzését is jelzi, amelyet csapatom rendületlen támogatása tett lehetővé. A profizmusuk, az elkötelezettségük, valamint a belém vetett hitük meghatározó volt, amiért mélységesen hálás vagyok. Tudom, hogy kihívás lesz visszaszerezni a sebességemet, de biztos vagyok benne, hogy a csapatom támogatásával vissza fogok térni a jó útra.”

A másik versenyző, aki az elmúlt két hétvégén húzogatta az oroszlán bajszát, az Viñales. A 30 éves pilóta jelenleg kiemelkedik a KTM kvartettjéből, hiszen a katari elvett második helye után Jerezben negyedikként ért célba. Ezzel a mattighofeniek feljöttek a konstruktőri tabella harmadik pozíciójába, kérdés, hogy előre- vagy hátrafelé kell tekintgetniük.

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át 

Rendkívül izgatott vagyok, hogy Le Mans-ba, a csapat hazai fordulójára megyünk, szinte olyan érzés, mintha nekem is hazai pályám lenne, és nagyon motivált vagyok, hogy jól teljesítsek ezen a helyszínen – jelentette ki. – Nagy önbizalommal érkezünk meg Spanyolországból Le Mans-ba, miután kifejezetten pozitív hétvégét zártunk, majd keményen dolgoztunk a teszten, ahol sikerült néhány lépést tennünk, és alig várom, hogy ezeket a héten Franciaországban is bevessük. Nagyon szeretem a Le Mans-i pályát, szóval meglátjuk, miként alkalmazkodik a motor ehhez a helyszínhez. Lépésről lépésre fogunk haladni, ahogyan szoktuk, és meglátjuk, hogyan alakul. Franciaországban mindig különleges a hangulat, amely biztosan egész hétvégén magával ragad minket.”

A Honda Jerezben visszacsúszott a gyártók táblázatának negyedik helyére, de aggodalomra egyelőre nincs ok, hiszen a Ducatit leszámítva továbbra is rendkívül szoros a versengés. Az aranyszárnyasok versenyzői közül eddig Johann Zarco teljesít a legjobban, akinek hazai pályán van lehetősége egy nagy dobásra. Tavalyi csapattársa, Takaaki Nakagami idén először versenyez, miután Aleix Espargarót követően ő is kapott egy szabadkártyát.

Hivatalos: Újabb szabadkártyát használ ki a Honda, Nakagami is ott lesz a Francia Nagydíj rajtrácsán

Az Apriliánál még hosszú ideig hiányozni fog a vezérpilótának szerződtetett Jorge Martín, akit ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesít. A noaleieknél Ai Ogura és Marco Bezzecchi pontszáma között csupán egy a különbség, de amíg az újoncnál kellemes meglepetést jelent ez a szereplés, addig az olasz versenyző eddigi szereplése inkább csalódás. Azonban talán pont azon a helyszínen talál magára, ahol két éve futamot tudott nyerni. „Örülök, hogy Le Mans-ba megyünk, a pozitívan alakuló jerezi teszt után vissza akarok ülni a motorra – hangsúlyozta. – Kedvelem ezt a pályát, korábban nyertem is rajta, szóval motiváltak vagyunk, és készen állunk rá, hogy mindent beleadjunk.”

Varga Tibor bemutatkozik a MotoE-ben

Ki emlékszik rá, mit csinált 2011. november 6-án? Jó eséllyel nem sokan, de a magyar motorsport szempontjából fontos dátum, hiszen az aznapi Valenciai Nagydíjon indult legutóbb magyar versenyző a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyében. Sebestyén Péter a tizennyolcadik helyen ért célba a 125 köbcentiméteres kategóriában, így pont nélkül zárta az ottani pályafutását.

Azóta eltelt közel másfél évtized, a géposztályt átnevezték, míg az akkor 17 éves Sebestyén jövő héten már a harmadik ikszet tölti. Magyar pilóta viszont azóta sem fordult meg a vb-n, azonban ez a mondat már nem sokáig lesz igaz. Ezen a hétvégén rajtol ugyanis a MotoE, soraiban Varga Tiborral, aki, ha minden jól megy, a teljes szezonban erősíteni fogja a mezőnyt.

Második legjobb újoncként zárta a MotoE tesztjét Varga Tibor, de ellenfele miatt megsérült

Ezzel pedig abból a szempontból is történelmet ír, hogy ő a 2019 óta létező, 2023-tól kezdve világbajnoki státuszú elektromos széria első magyar pilótája. A 18 éves motoros ráadásul a mezőny legfiatalabbjaként méretteti meg magát. Mindezt mindenki máshoz hasonlóan egy Ducati V21L-en ülve, a Snipers istállóját képviselve fogja megtenni. Csapattársa, Nicholas Spinelli lesz, akit leginkább a tavalyi Superbike-vb asseni fordulójának első futamán aratott meglepetésgyőzelméről lehet ismerni, de már a MotoE-ben is diadalmaskodott, egészen pontosan négyszer.

Kis híján dobogós lett a vb-debütálásra készülő Varga Tibor, minden magyar pontot szerzett Estorilban

Varga több szempontból is jól melegített a debütálására. Egyfelől április közepén a második legjobb újoncként zárta a kategória montmelói tesztjét, ami kifejezetten biztató eredmény. Másrészt pedig múlt héten a JuniorGP Stock kategóriájában szép felzárkózást mutatott be, és karfájdalmai ellenére úgy lett negyedik, hogy a második helyezettől is csak tizedekre volt.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
8:30 – 8:45 MotoE Első edzés
9:00 – 9:35 Moto3 Szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
12:35 – 12:50 MotoE Második edzés
13:15 – 13:50 Moto3 Első edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Első edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
17:00 – 17:10 MotoE Időmérő (Q1)
17:20 – 17:30 MotoE Időmérő (Q2)
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második edzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:15 MotoE Első verseny (8 kör)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (13 kör)
16:10 MotoE Második verseny (8 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (20 kör)
12:15 Moto2 Verseny (22 kör)
14:00 MotoGP Verseny (27 kör)

A MotoGP versenyigazgatója elmagyarázta, hogyan változott Marc Márquez austini „futása” miatt a szabályzat

0

Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója részletesen elmagyarázta a szabálymódosítást, amelyre Marc Márquez austini utolsó pillanatos motorcseréje miatt volt szükség. Webb kiemelte, hogy az új előírások sokkal egyértelműbbek és egyszerűbbek, mint a korábbiak, ami csökkenti a hibázás lehetőségét. 

Különösen emlékezetesre sikerült az idei Amerikai Nagydíj főfutama, és ennek csak részben volt oka maga a verseny. Az események ugyanis már a rajt előtt elkezdődtek, amikor a változó körülmények között Marc Márquez, majd őt követve mások is az utolsó pillanatban döntöttek a motorcsere mellett. A versenyirányítás végül felfüggesztette a startprocedúrát, mivel túl sokan futottak el a bokszutcába. Pont ezért végül az érintettek nem is kaptak büntetést, ami nem kis részben a nehezen értelmezhető és alkalmazható szabályzatnak volt köszönhető. Viszont nemrég az illetékesek megváltoztatták az előírásokat, hogy erre többet ilyen formában ne kerülhessen sor. Persze a sportszabályzatok értelmezése senkinek sem könnyű feladat, de szerencsére a sorozat ebben a segítségünkre sietett. 

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

„A szabályok korábban nagyon összetettek voltak, és nehezen érthetőek a csapatok számára – nyilatkozta Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója a sorozat hivatalos honlapjának. – Az újraszövegezett szabályzat viszont már sokkal egyszerűbb. Egyedül a rajtrács elhagyása miatt jár büntetés. Ennyi. Nem számít a rajtrács elhagyásának oka. A rajtrácsról való távozást, vagy a rajtrácsra való ki nem állást bármilyen okból is történt, mostantól pontosan ugyanúgy kezeljük.” 

 „Hogy kontextusba helyezzem az új szabályokat a régiekhez képest, ami a COTA-n történt Márquezzel és sok más versenyzővel, aki elhagyta a rajtrácsot… A régi szabályok szerint ott pontosan tudnunk kellett volna, hogy milyen gumikat használtak a bemelegítő körükön, és milyen motorral mentek. És végül néhány versenyzőnek áthajtásos büntetést kellett volna kapnia, néhánynak pedig nem. A rajtrácson lévő versenyzők meg nem kaptak volna büntetést.”

„Azonban az új szabályzatban ez nagyon egyszerűen rendezve lett. Bármelyik versenyző, aki elhagyja a rajtrácsot, a bokszutcából kezdi meg a bemelegítő kört, elfoglalja az eredeti rajtpozícióját, majd egy dupla hosszúkörös büntetést kap. Így nem kell azonosítanunk, hogy ki melyik motort, milyen gumikat, vagy milyen beállításokat használt. Ugyanaz a büntetés jár mindenkinek, és mindig ugyanaz az eljárás, függetlenül ezektől a technikai kérdésektől.” 

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Webb arra is rámutatott, milyen előnyei vannak még a változtatásnak. „Az új szabály egyszerűségében az a jó, hogy a világbajnokság minden egyes kategóriájára alkalmazhatjuk. A legfontosabb ok, amiért a Moto3-ra és a Moto2-re is alkalmazzuk, még akkor is, ha csak egy motorjuk van, illetve korlátozott náluk a motorcsere, az az, hogy így a kihágást elkövetők az eredeti rajtpozíciójukat foglalják el, majd a versenyen töltik le a büntetést. Szóval megspóroljuk azt a zűrzavart, amelyet az okoz, hogy több pilóta próbál a rajtrács hátsó részén felsorakozni. Mindenkinek sokkal egyértelműbbek lesznek innentől a szabályok, szóval kevesebb az esélye a hibázásnak.” 

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át 

0

Stefan Pierer, a KTM-et tulajdonló Pierer Mobility AG korábbi vezérigazgatója beperelte Stephan Zöchlinget, a cég felügyelőbizottságának elnökét. Zöchling ugyanis el akar adni fedezetként kapott részvényeket, de Pierer szerint azok nem az övéi. Viszont Zöchlingnek az az álláspontja, hogy Pierer átverte. 

Bár mostanában már kevesebb szó esik a KTM komoly pénzügyi gondjairól, az osztrák vállalat még egyáltalán nem került ki a gödörből. A tavaly fizetésképtelenséget jelentő cégnek ugyanis rövid időn belül 700 millió eurót kell előteremtenie, amihez elengedhetetlen külső források bevonása. Viszont ez nem megy olyan könnyen, ami pedig ingerlékennyé tehette a vezetőket.

Leállított gyártás, tőkehiány, zuhanó árfolyam – a KTM felett újra gyülekeznek a sötét fellegek

A napokban az osztrák Der Standard számolt be arról, hogy a belső feszültségek már jogi csatározáshoz is vezettek. Az ügy egyik főszereplője Stefan Pierer, aki korábban mind a KTM-ben, mind a vállalatot birtokló Pierer Mobility AG-ben betöltötte a vezérigazgatói szerepet. Viszont a pénzügyi nehézségek miatt távoznia kellett – a helyére Gottfried Neumeister került , de a cégcsoportot nem hagyta el. Így többek között a Pierer Mobility AG felügyelőbizottságának is tagja maradt (a KTM-ének nem). Nemrég pedig pont ennek a bizottságnak az elnökét, Stephan Zöchlinget perelte be. 

Zöchling a saját tulajdonú Dabepo Holding AG-n keresztül 2024 végén 80 millió eurós kölcsönt adott a cégcsoport egyik vállalatának, amely fedezeteként ugyanilyen értékben Pierer Industrie AG részvényeket kapott. A hitel visszafizetését az idei június végére tervezték be. Viszont Zöchling úgy döntött, hogy idő előtt eladja ezeket a részvényeket, de ezzel Pierer szerint törvényt sértene, mivel azok ténylegesen nem az övéi. Éppen ezért a Pierer Group pert indított a Bécsi Kereskedelmi Bíróságon, hogy megakadályozza az értékesítést. 

Viszont Zöchling úgy gondolja, jó oka van arra, hogy megszabaduljon az értékpapíroktól. Méghozzá az, hogy szerinte a kölcsönszerződés megkötésekor Pierer nem tájékoztatta a KTM többségi tulajdonosát és stratégiai partnerét, a Bajajt a részletekről. Egészen konkrétan a második legnagyobb indiai motorgyártó az elővásárlási és eladási jogairól nem értesült. Valószínűleg a tájékoztató elmaradása azért jelent problémát az osztrák üzletembernek, mert így jogilag támadható válik a megállapodás. Ez pedig a részvényérték esetleges csökkenése mellett akár ahhoz is vezethetne, hogy elbukja a hitel fedezetét. Zöchlingnek persze az is megfelelne, ha visszakapná a pénzét, de Pierer ebben nem partner, mivel még nem járt le a kitűzött határidő. Annyi mindenesetre biztos, a zavaros ügy nem segíti, hogy külső befektetőket találjanak… 

A KTM-nek érdekében áll elengedni Acostát? – a kirúgott csapatfőnök Marc Márquezzel példálózott

Új fejlemény a brit tömegbaleset harmadik súlyos sérültjéről, már a rendőrség is nyomoz az ügyben 

A Brit Supersport-bajnokság tragikus kimenetelű balesetének harmadik súlyos sérültje, Tom Tunstall túl van az életveszélyen. Eközben az is kiderült, hogy a helyi rendőrség vizsgálni kezdte az esetet. A tömegbukásról annak egyik érintettje és két szakértő is nyilatkozott. 

A motorversenyzés minden szépsége mellett időről-időre (túl gyakran) megrázó történeteket is „szolgáltat”. Hétfőn egy újabb szomorú eset került a figyelem középpontjába: a brit Superbike-bajnokság Supersport kategóriájának futamán elhunyt Owen Jenner és Shane Richardson. A két pilóta egy tömegbaleset részesei voltak, amely az Oulton Park 1-es kanyarja után következett be. Egy versenyző a rajt utáni tülekedésben elesett a pálya közepén, és magával rántotta a fél mezőnyt. A viadalt természetesen azonnal megállították, és a segítség gyorsan megérkezett, de sajnos a 21 éves Jenner, aki fejsérülést szenvedett, már itt életét vesztette. A 29 éves Richardsont még be tudták vinni a közeli kórházba, de a háromgyerekes családapát sem sikerült megmenteni.

Elképesztő tragédia: két halott a brit Superbike-bajnokság egyik kategóriájában

A balesetben összesen tizenegy versenyző volt érintett, aki egyike később beszélt a történtekről. „Talán egy sorral Shane és Owen mögött voltam, talán öt vagy hat motorral mögöttük, vagy talán egy kicsit többel. Ott csak káosz volt, szóval senki sem tehetett semmit – nyilatkozta Morgan McLaren-Wood a BBC-nek. – Mindenhol motorok voltak. Senkinek sem volt hová mennie, mivel ez egy nagyon szűk pálya, és nem igazán van mellette kifutásra alkalmas rész sem.” 

Tom Tunstall szintén érintett volt, és a két elhunyt mellett ő sérült meg leginkább. A 47 éves motorost ugyanabban a kórházba vitték, mint Richardsont, de szerencsére már túl van az életveszélyen. „Megerősítjük, hogy Tom Tunstallnak eltört egy csontja a nyakában, és jelenleg a Royal Stoke Kórházban egy szakorvoscsoport kezelése alatt áll – olvasható a sorozat közleményében. – Bár az állapota súlyos, de stabil, és a lehető legjobb kezelést kapja. Az orvosok szoros figyelemmel követik az állapotát, és a következő napokban eldöntik, hogy szükség lesz-e műtétre. Jelenleg lassú, de remélhetőleg teljes felépülésre számítanak.” 

A hétfőn történtek pedig azóta a hatóságok figyelmét is felkeltették. „A rendőrség a halottkém megbízásából két halálesetet vizsgál a május 5-én az Oulton Parkban történt együttes balesetet követően. A [sorozatot irányító] Motorcycle Circuit Racing Control Board és [a sorozat promótere] a MotorSport Vision Racing a halottkémmel és a Cheshire [megyei] rendőrséggel közösen teljeskörűen kivizsgálja az eset körülményeit” – olvasható a helyi rendőrség közleményében. 

Mit mondanak a szakértők? 

A tragédia szinte a teljes motorsport-közvéleményt megmozgatta, és természetesen a laikusok mellett megszólaltak szakértők is, köztük Simon Pattersonnal. „Úgy tűnik, láncreakció alakult ki az Oulton Park 1-es kanyarjának kijáratánál, amely nem egy különösen félelmetes vagy agresszív kanyar” – nyilatkozta a The-Race.com elismert újságírója a BBC-nek. 

„De sajnos, ahogy azt már többször láttuk szerte a világon, annak ellenére, hogy a motorversenyzés biztonságosabbá vált, ahogy a szervezők egyre többet tettek azért, hogy csökkentsék a sérülések kockázatát, az ellen továbbra is hihetetlenül nehéz védekezni, amikor több versenyző bukik, és így fennáll annak a veszélye, hogy őket elütik a mögöttük jövő gépek. És úgy gondolom, hogy ebben az esetben pontosan ez történt. De az nagyon szokatlan, hogy ennyi versenyző együtt esik el.” 

A korábban a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megforduló Michael Laverty szintén arra mutatott rá, hogy ez sajnos csak részben volt egyedi eset. „Ahol az incidens történt, ott mindenki gyorsított, úgyhogy valószínűleg 90-100 km/h-s sebességgel haladtak, ami őszintén szólva nem tűnik olyan gyorsnak, ha motoron ülsz” – kezdte a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty. 

„De mivel ez egy tömegrajtos futam volt, így mindenki együtt indult, harminc vagy harminckét versenyző volt a rajtrácson, amennyit diktált a kategória létszáma. Tehát ahogy kijöttek az 1-es kanyarból, a motoros, aki bukott, azt hiszem, a nyolcadik vagy a kilencedik helyen volt, szóval sajnos még húsz másik pilóta volt mögötte, és őket nagyon meglepte az esés. De volt már rá példa a MotoGP-ben is, hogy egy másik versenyző elütötte a földre került pilótát. A mi sportágunkban nincs mód arra, hogy csökkentsük ennek a körülménynek [a kockázatát]. Szóval sajnos a két versenyző a pályán feküdt, és a mögöttük jövő forgalom összeszedte őket.” 

Néhány centin múlt, hogy nem lett végzetes Martín balesete?

Betiltották a következő motorgeneráció tesztelését a MotoGP-ben, de ez nem érinti az új beszállítót

0

A MotoGP-gyártók megállapodtak abban, hogy az idei szezon alatt nem tesztelik a 2027-es szabályok alapján készülő motorjaikat. Azonban a szintén ekkor érkező új gumibeszállító, a Pirelli által szervezett gyakorlást ez nem érinti.

Egy héttel ezelőtt rendezték meg a MotoGP jerezi kollektív tesztjét. Egy ilyen gyakorlás pedig nemcsak a fejlesztésre ad lehetőséget, hanem a megbeszélésekre is. Ilyenekre pedig sor is került, aminek eredményeképp elfogadták a „Martín-szabályt”, valamit a austini felfordulásra is reagáltak az illetékesek. Viszont nem csak erre a két – joggal nagyobb figyelmet kapó – változtatásra került sor, már ami az előírásokat illeti.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Alig másfél év múlva jelentősen módosul a MotoGP technikai szabályzata, 2027-től több területen is látványosan eltér majd a most érvényben lévőtől. A változások közül a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre való csökkentése, az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása, illetve a magasságállító, valamint az összeültető rendszerek betiltása tekinthetőek a legfontosabbaknak. Ezek mindegyike külön-külön is megfeszített munkára késztetné a gyártókat, így nem csoda, hogy már most bőszen fejlesztik a 2027-es motorjukat (az Aprilia már az új szabályok nyilvánosságra hozatala előtt elkezdte…). Azonban egy új egyezség, amelynek valószínűleg a költségek csökkentése a célja, miatt az eddig megalkotott elemeket még hosszú ideig nem próbálhatják ki pályán.

„A gyártók megállapodtak abban, hogy a 2025-ös szezon alatt nem tesztelik a 2027-es specifikációjú motorokat. Ez azt jelenti, hogy a 2027-es specifikációjú motorok tesztelése csak 2025. november 17-től lesz engedélyezett” – olvashatjuk a közleményben. Ez azt jelenti, hogy elméletileg közvetlenül a november 16-i Valenciai Nagydíj után el lehet kezdeni a munkát a 2027-es gépekkel. Persze várhatóan a gyakorlatban a 18-ára, keddre tervezett szokásos teszten indulhat meg a fejlesztés leggyakorlatiasabb része.

Az új szabályokkal egyszerre egy új gumibeszállító is érkezik majd a MotoGP-be: a Pirelli váltja a Michelint. Az olasz cég már szintén elkezdte a munkát, és rövidesen egy külön tesztet is akar tartani az abroncsainak, méghozzá a MotorLand Aragónon. A teszt dátuma még nem eldöntött, de annyi biztos, hogy az Aragóniai Nagydíj utánra időzítik. Mindez pedig azért releváns jelen esetben, mert az Autosport megtudta, hogy a fentebb tárgyalt „tesztstop” erre az alkalomra nem lesz érvényes, így itt akár 2027-es elemek is felkerülhetnek a motorokra. Ugyanakkor a legnagyobb újítások még biztosan a zsákban maradnak, mivel a márkák a tesztre egy tesztpilóta mellett egy 1000 köbcentis gépet biztosítanak, magasságállító rendszer nélkül és alap aerocsomaggal.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését