back to top
2024. május 06. 14:59
Kezdőlap Blog Oldal 2

Nem Rossi, nem Márquez, de még csak nem is motorversenyző – ez a sportoló Acosta példaképe

0

Pedro Acosta elárult néhány érdekességet a magánéletéből. Ebből kiderült, hogy kit tart a példaképének a sport világában, illetve azon kívül, és melyik a kedvenc filmje, vagy éppen zeneszáma.

A MotoGP versenyzőit hétről hétre lehet követni a televízión keresztül, esetleg a lelátókon, így a mezőny tagjai, főleg a sikeresebbek példaképként is szolgálhatnak a fiatalok számára. Sokszor azonban ez csak a pályán mutatott teljesítményükre, az ott elért eredményükre igaz, és a pilóták személyes oldalát nem annyira ismeri a nagyközönség.

Ebbe enged némi betekintést a MotoGP közösségi médiás oldalain közzétett videó, amelyben Pedro Acosta válaszol néhány személyesebb kérdésre. A 19 éves újonc rögtön egy meglepő ténnyel kezdett, hiszen nem egy motorversenyzőt tart a sportolói példaképének, hanem az ismert harcművészt. „Conor McGregor – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Talán azért, mert ha megnézzük, milyen mentalitással rendelkezik, [látjuk, hogy] a kezdetektől fogva tudta, hogy el fogja érni azt az eredményt, amelyet akar.”

Acosta azt is elárulta, hogy melyik a kedvenc filmje. Ahogyan az előző kérdésre adott válaszát, úgy ezt is azzal indokolta, hogy inspirációt tud belőle meríteni. „A Nike-ról szóló ’Air’ [magyarul ’Air – Harc a legendáért’ – a szerk.] – jelentette ki. – Csak annyit kell tudni, hogy mennyire kicsi volt a cég, ma pedig látjuk, hogy mennyire nagy, mekkora óriás a saját területén. Én is ilyen szeretnék lenni.”

A kedvenc filmje mellett az is kiderült, hogy mi Acosta kedvenc zeneszáma. Úgy tűnik, hogy a GasGas versenyzője a hiphop műfaját kedveli, hiszen a kanadai rapper, Drake 2011-es dalát „jelölte meg”. „’Under Ground Kings’ – válaszolta. – Nem tudom, ez az a szám, amelyet újra és újra lejátszom, amikor beöltözöm.”

Emellett a számára legfontosabb személyekről is szó esett. Az, hogy kihez fűzi a legszorosabb szeretet, aligha meglepő. „Az édesanyám, ez kétségtelen – mondta, amikor arra kérték, hogy említsen meg valakit a szerettei közül. – Végső soron ő volt az, aki hétéves koromban otthagyta a munkáját, és csak nekem segített edzésre járni, meg ilyenek. Ezért talán neki köszönhetően vagyok most itt.”

Acosta szintén az egyik rokonát választotta, amikor a sport világán kívül kellett mondania olyasvalakit, akire korábban felnézett. „A nagyapám – utalt vélhetően az apai ágra. – Számomra ő az az ember, aki hitt magában, és tudom, hogy ez soha nem könnyű, abban a világban sem, amelyben ő dolgozott. Emiatt ő egy fontos személy az életemben.”

Ismét létrejöhet a Suzuki korábbi nyerő felállása?

0

Sajtóértesülések szerint Davide Brivio, a Trackhouse csapatfőnöke Joan Mir és Álex Rins iránt is érdeklődik. Amennyiben mindkettőjüket sikerülne elcsábítani, úgy egy olyan mag állna össze, amely egyszer már egyéni és csapatvilágbajnoki címig jutott, de az sem kizárt, hogy egy újonc érkezik az istállóhoz.

Bár év eleje óta néhány dominó már eldőlt a MotoGP átigazolási piacán, továbbra is sok a kiadó hely, és könnyen lehet, hogy nagy jövés-menés lesz a versenyzők között. Az viszont, bár időről időre előfordul, nem túl gyakori, hogy egy csapat mind a két állandó pilótáját lecserélje, ám könnyen lehet, hogy a Trackhouse-nál ez fog következni 2025-re.

Az RNF helyére érkezett amerikai istálló még februárban jelentette be, hogy Davide Brivio lesz a csapatfőnöke. Az olasz szakembert sokan elsősorban Valentino Rossinak a Yamahánál elért sikereihez kötik, ám később a Suzukit is csúcsra juttatta. Az akkori pilótapáros tagjai pedig továbbra is a MotoGP-ben versenyeznek, és állítólag mindkettőjük iránt érdeklődik.

Meglepő helyen tér vissza a MotoGP-be a Yamahát és a Suzukit is sikerre vezető szakember

Az olasz Sky Sports értesülései szerint az elsődleges célpontja Joan Mir lehet. A spanyol pilóta tavaly igazolt a gyári Hondához, ám azóta lényegében csak szenved. Tavaly mindössze öt futamon szerzett pontot, az első tízben pedig csak egyszer végzett, ellenben rengetegszer bukott, és többször is megsérült. Idén jobb az arány, ráadásul folyamatosan veri csapattársát, Luca Marinit, de a hírek szerint megelégelte a japánok gyengélkedését, és távozna.

Mir a királykategóriás bemutatkozásától egészen 2022-ig a Brivio által irányított Suzukinál versenyzett. Bár mindössze egyetlen futamot nyert, 2020-ban az is elég volt, hogy megszerezze a világbajnoki címet (sőt, valójában akkor is felér a csúcsra, ha az Európa Nagydíjon az első helyett a negyedik helyen ér célba). Tavalyelőtt viszont kénytelen volt távozni, hiszen a Suzuki kiszállt a sorozatból.

Zarco szerint „félre kell tenniük”, nem szabad tovább tesztelniük a legújabb Hondát

Értelemszerűen ugyanez a sors jutott akkori csapattársának, Álex Rinsnek is, akit az olasz portál szerint Brivio ugyancsak szívesen látna a Trackhouse soraiban. A jelenleg 28 éves versenyző szintén a Hondánál talált ülést, csak éppen nem a gyári istállónál, hanem az LCR-nél. Bár nagy meglepetésre megnyerte az Amerikai Nagydíjat, ezt leszámítva katasztrofális idénye volt, amelynek közepén súlyos sérülést szenvedett. Idén a Yamahánál versenyez, amely egy fokkal jobb helyzetben van, de nekik is nagy a lemaradásuk az európai gyártókkal szemben.

A két spanyol pilótáé mellett egy Moto2-es versenyző, Joe Roberts neve is felmerült. Az ő szerződtetése abból a szempontból lenne kézenfekvő, hogy amerikai motorosról van szó, aki így amerikai csapatnál szerepelhetne, ráadásul bő egy hónapja az is kiderült, hogy a szintén amerikai Liberty Media jelentős részesedést szerzett a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornában. Persze az sem utolsó szempont, hogy a 26 éves versenyző idén jó formában van, és zsinórban három második helyének köszönhetően vezeti az összetettet.

Hogy a Trackhouse végül milyen párossal áll fel jövőre, az előbb-utóbb kiderül, mindenesetre ezek az értesülések nem jelentenek jót a jelenlegi pilóták, vagyis Miguel Oliveira és Raúl Fernández számára. Előbbi 23 ponttal a tizenharmadik, míg utóbbi 12 egységgel a tizenötödik helyen áll a tabellán, míg a csapat ezzel csupán a japán gyártók istállóit tudja megelőzni, és mindössze feleannyi pontot gyűjtött, mint a közvetlenül előtte álló VR46.

Lorenzo szerint apjának köszönheti, hogy nem kellett kockáztatnia a bénulást karrierje végén

0

Ezen a napon ünnepli 37. születésnapját Jorge Lorenzo, aki nemrég arról beszélt, hogy elég korán fel tudott hagyni a motorversenyzéssel. Úgy véli, ezt édesapjának, Chicho Lorenzónak köszönheti, még úgy is, hogy a viszonyuk közel sem volt ideális.

1987. május 4-én, azaz napra pontosan 37 évvel ezelőtt született Jorge Lorenzo. 2002 és 2019 között versenyzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban, és összesen öt világbajnoki címet szerzett, ebből hármat a MotoGP-ben. Motorversenyzői pályafutásának vége azonban közel sem alakult ideálisan.

Azok után, hogy 2018 végén el kellett hagynia a Ducatit, 2019-re a Hondához igazolt, ám egyik futamot sem zárta az első tízben, és csupán a tizenkilencedik helyen végzett a tabellán. A nagyobbik baj azonban az asseni súlyos sérülése volt, amelynek következtében fel kellett ismernie, hogy a folytatással azt kockáztatná, hogy maradandó károsodást szenved. Emiatt mindössze 32 esztendősen a visszavonulás mellett döntött, miután ezt anyagi szempontból gond nélkül megtehette.

„A világért sem változtatnám meg, mert harminckét évesen azt mondhattam, hogy közel voltam a lebénuláshoz, mert 2019-ben két csigolyámat eltörtem – utalt a karrierjére a Jordi Wild néven ismert spanyol YouTuber podcastjában. – Hátravolt még egy év a Hondával kötött szerződésemből, öt-hat millió euróról mondtam le, hogy azt mondhassam, elég volt, élvezzem az életet, és soha többé ne kelljen dolgoznom.”

Kegyetlen döntésekre kényszerítette gyerekként Lorenzót az apjával ápolt viharos kapcsolata

Lorenzo úgy véli, azt, hogy ezt ilyen könnyen megtehette, édesapjának, Chicho Lorenzónak köszönhette, aki „azt mondta, hogy »a fiú világbajnok kell hogy legyen«”. Mindezt annak ellenére, hogy a kapcsolatuk egyáltalán nem volt ideális. „Hiányoltam a szeretetet? Lehettem volna boldogabb? Több mint harminc éven át talán – válaszolta meg saját kérdését. – Akkor [azonban] hatvanöt éves koromig kellett volna dolgoznom, úgyhogy ezen egyáltalán nem változtattam volna.”

A jelenleg autóversenyzőként és szakértőként tevékenykedő exmotoros korábban felidézte, hogy mennyire viharos volt a viszonyuk. Amikor szülei elváltak, pusztán a motorozás érdekében választotta az apját, 18 évesen viszont elköltözött tőle, hogy aztán éveken át tartó háborúskodás jöjjön. Még most sem olyan a kapcsolat, mint szeretné, de „rajta vannak az ügyön”.

„Jelenleg azt mondom az apámnak, hogy nem lehet szó üzletről vagy versenyzésről, kezeljen úgy, mint a fiát – fogalmazott. – Én pedig úgy kezelem, mint az apámat. Ő most hatvanhárom éves, én közel negyven. Nehéz. Még mindig a motorozás a szenvedélye, továbbra is gyerekeket oktat. Én voltam az első tanítványa, most pedig már hatvanéves férfiakat és egyéveseket is edz. Soha nem volt még szabadságon, és csak a motorokra gondol, kizárólag a versenyzésről és a motorokról kérdezget. Ha elmennénk motorozni, akkor te az életről, a lányokról, a nyaralásról kérdeznél. Benne vagyunk az apa-fiú kapcsolat kialakulásának folyamatában.”

Razgatlıoğlu: Most gyorsabb vagyok, mint amikor világbajnok voltam

Toprak Razgatlıoğlu megszólalt az asseni versenyhétvégéről, amelyen megnyerte a második futamot. A török pilóta emellett kitért a misanói tesztre, és a BMW-vel közös fejlődésére is.

Fordulatosra sikerült a Superbike-világbajnokság asseni hétvégéje. Az első futam hatalmas meglepetéssel zárult, hiszen azt a sérült Danilo Petruccit helyettesítő Nicholas Spinelli húzta be. A Superpole versenyen Álvaro Bautista a fél mezőnyt megelőzve tudott nyerni, a második viadalon pedig a negyedik sorból rajtoló Toprak Razgatlıoğlu diadalmaskodott. Razgatlıoğlunak ez volt a harmadik győzelme a BMW motorjával, viszont előzetesen nem hitte, hogy azt pont a Hollandiában fekvő pályán fogja megszerezni.

Spinelli, a meglepetésgyőztes: Ez hihetetlen, talán szerencsém volt, de hát mégis én nyertem

„Nem számítottam arra, hogy győzni fogok Assenben – ismerte el Razgatlıoğlu a SPEEDWEEK-nek adott interjújában. – De nagyon jó munkát végeztünk, szóval ez a csapatomnak is köszönhető. Nálunk mindenki keményen dolgozik, a csomagunk csapatmunka eredménye. Viszont azért örülök annak, hogy Misanóban lesz egy tesztünk az ottani versenyhétvége előtt. Reméljük, hogy a teszten jól össze tudjunk majd hangolni a dolgokat, és aztán a győzelemért fogunk csatázni a futamokon. Jelenleg második vagyok a bajnoki tabellán, de én inkább versenyről versenyre gondolkodom.

„Egyébként a teszten majd az elektronikus motorfék és a sima fék működésére akarunk különösen odafigyelni – tette hozzá. – Nincsenek nagy problémáink, de ebben is jobbá kell válnunk. Minden területen lépésről lépésre fejlődünk.”

„2021-ben világbajnok voltam, de most gyorsabb vagyok, mint amilyen akkor voltam – mondta az alanyai versenyző, aki még a Yamaha színeiben ért fel a csúcsra. – Mindenki napról napra tanul valami újat, ahogy én is egyre tapasztaltabb és jobb leszek. Mostanra már kiismertem a BMW-t, és tudom, hogyan kell irányítani. Azt hiszem, hogy most jobb vagyok, mint amilyen korábban voltam, és mellesleg a súlyszabály sem nagyon zavar be. Azonban az, hogy a BMW gyorsabb az egyenesekben [mint a Yamaha], nagy változást jelent nekem. Viszont a BMW-nek nincs akkora tapadása, mint a Ducatinak, szóval az elektronikán még dolgoznunk kell egy kicsit, és mi ezt is fogjuk tenni. Nagyon boldog vagyok amiatt, hogy aláírtam a BMW-hez. Remélem, hogy idén együtt megszerezzük a világbajnoki címet.”

Vb-cím a BMW-vel, majd jöhet a MotoGP? – Razgatlıoğlu komoly célt tűzött ki maga elé

A KTM technikai igazgatója elárulta, mi teszi „nagyon egyedivé” Acosta vezetési stílusát

0

Sebastian Risse, a KTM MotoGP-csapatának technikai igazgatója felfedte, hogy szerinte mi az a két dolog, amelyek különlegessé teszik Pedro Acosta vezetési stílusát.

A KTM négy királykategóriás versenyzője közül eddig idén egyértelműen az újonc Pedro Acosta tűnik ki leginkább a teljesítményével. Már három alkalommal, két főfutam és egy sprint után is felállhatott a dobogóra, a tabellán pedig a negyedik pozíciót foglalja el. A gyűjtött pontok mennyisége alapján az osztrákok második legjobb motorosa Brad Binder, aki a hetedik helyen áll, a többieket pedig csak jóval hátrébb lehet megtalálni a sorban. Sokakkal ellentétben Acosta ezen kiemelkedése Sebastian Rissét, a KTM MotoGP-csapatának technikai igazgatóját nem érte váratlanul.

Ilyet is ritkán látni egy újoncnál: szenvedő csapattársa Acosta lemásolásában látja a megoldást

„Őszintén szólva engem ez nem lepett meg, de persze nagyon le vagyok tőle nyűgözve – mondta Risse a MotoGP hivatalos honlapjának. – Már a többi kategóriában is lehetett látni, hogy mennyire gyorsan tanul ez a srác, és hogy mennyire jól tud alkalmazkodni. Viszont más pilótáknál már sokszor meg lehetett figyelni, hogy a MotoGP-be történő fellépés azért az más tészta, és emiatt sokféleképpen alakulhat. Általában arra kell kényszeríteni az újoncot, hogy maradjon higgadt, tartsa beállítva a motort, és ne fordítsa fejjel lefelé, hanem inkább tanuljon. Pedro ennek pont az ellenkezője. Nagyon elégedett a motorral és azzal, amije van. Nagyon szeretné kihozni belőle a lehető legtöbbet, és arra koncentrálni, amit ő tud megcsinálni, mielőtt reagálna a technikai oldalára a dolgoknak. Nagyon nyugodt és nagyon magabiztos.”

„Nagyon egyedi stílusa van. Későn fékez, de kimondottan nyugodt marad, mindent az ellenőrzése alatt tart – folytatta német szakember. – Megállítja a motort, nincs szüksége olyan gépre, amely extrém módon jól tud megállni. Aztán még abban is megmutatkozik az egyedi stílusa, ahogy a testét használva segíti a kanyarodást. Ez a két aspektus teszi páratlanná.”

„Meggyőződésem, hogy valamikor harcolni fog majd a világbajnoki címért, de még korai lenne megmondani, hogy mikor – tette hozzá. – Időt kell adnunk neki, és neki is rá kell szánnia az idejét erre, hogy igazán ki tudja aknázni az önmagában rejlő teljes potenciált. Biztos vagyok benne, hogy egyszer győzni fog.”

Acosta a ránehezedő elvárásokról: Már régóta nem figyelek oda az olyan emberekre, mint Lorenzo

A BMW igazgatója állítja, nincs befolyásuk a MotoGP új szabályainak megalkotására

0

Marc Bongers, a BMW Motorrad Motorsport igazgatója leszögezte, hogy nincsenek ráhatással a MotoGP 2027-ben érkező új technikai szabályzatának kialakítására.

2027-től új technikai szabályzata lesz a MotoGP-nek. Ez várhatóan eléggé fel fogja majd forgatni a mostani erőviszonyokat, hiszen szélsőséges változások egész sorát hozhatja el a motorblokkok térfogatának csökkentésétől az aerodinamika hátrább szorításáig. Ezzel pedig ideális környezetet biztosíthatna egy új gyártó beszállásához, hiszen az újonc így kevésbé lenne lemaradva a fejlesztésben rutinosabb vetélytársai mögött.

Így nem meglepő, hogy sokan azt rebesgették: a beszállással kacérkodó BMW a kívánságaival aktívan formálja az új szabályzatot. Nemrég viszont a münchenieknél a kétkerekű motorsportot felügyelő Marc Bongers – aki júniustól már teljes mértékben a Superbike-projektre fog koncentrálni – cáfolta ezt.

Akár a BMW beszállását is hozhatják a MotoGP új szabályai

„Ez nem így van, de nem is lenne lehetséges – idézi a Motorsport-Total.com Bongerst. A BMW Motorrad Motorsport igazgatójának szavaiból kiderült, az MSMA vagyis a gyártók érdekvédelmi szervezetének alapszabálya meggátolja, hogy a sorozatban aktívan részt nem vevő szereplők be tudják folyásolni az ügymenetet.

„A múltban voltak olyan gyártók, amelyek beleszóltak az új szabályokba, de aztán mégis kihátráltak – magyarázta meg a holland szakember, hogy miért van erre szükség. – Viszont nem aktív gyártóként is részt vehetsz az MSMA ülésein, ha nyilvános szándéknyilatkozatot teszel. Ott lehetsz, de ebben az esetben nincs szavazati jogod. Csak akkor kapsz szavazati jogot, ha aktív résztvevője vagy a sorozatnak.”

A BMW azonban még akkor sem feltétlenül folyna bele a szabályalkotásba, ha képes lenne rá. „Őszintén szólva nem tudunk eleget [a MotoGP-ről], mivel most nem veszünk benne részt – érvelt Bongers. – Igazából csak a marketing területén tudnánk kívánságokat kifejezni. Viszont ami a technológiát illeti, abban nagyon el kell mélyülni ahhoz, hogy jól meg tudd ítélni a helyzetet.”

„Most a legmagasabb szintű, prototípus alapú motorsportról beszélünk – folytatta. – Tehát minden ilyen szabályozás nagy kihívás elé állítja a gyártókat. De mi nem mondanánk azt, hogy nem veszünk részt, ha például a magasságállító eszközök használatát betiltanák. Egyáltalán nem ez a helyzet.”

Bongers megérti, hogy miért van szükség ezekre a tervezett változtatásokra. „Tény, hogy sok pályát nem a mostani sebességekhez terveztek. És ilyenkor nemcsak a végsebességről beszélek, hanem a kanyarsebességről is. Ez az új szabályozás fő oka, szóval a cél az, hogy a motorok lassabbak legyenek. Ésszerű lépés lesz mind a motorblokkok térfogatának csökkentése, mind a magasságállító eszközök valószínű kitiltása.”

Nincs egyetértés egy lényeges kérdésben, ezért csúszhat a MotoGP új technikai szabályzatának bejelentése

Hivatalos: ismét nem tudják megrendezni a Kazah Nagydíjat az eredetileg kijelölt időpontban

0

A MotoGP bejelentette, hogy az országot sújtó áradások miatt nem rendezik meg a Kazah Nagydíjat az eredeti, júniusi időpontjában. A közlemény szerint ugyanakkor valamikor be fogják pótolni a futamot.

Azok után, hogy tavaly törölni kellett a MotoGP versenynaptárából a bemutatkozásra váró Kazah Nagydíjat, kiderült, hogy idén sem fogják megrendezni az eredetileg kijelölt időpontban. A MotoGP ugyanis bejelentette, hogy nem fogják megtartani a június 14-e és 16-a között esedékes futamhétvégét, pontosabban nem akkor.

A döntést a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM), a csapatok szakszervezete (IRTA), valamint a bajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna hozta meg közösen. Az ok a közép-ázsiai régiót sújtó példátlan időjárási viszonyok, amely Kazahsztánban országos szükségállapotot eredményezett, és a lakosság jelentős részét ki kellett telepíteni a lakhelyéről.

A közlemény szerint a MotoGP nem akar további terheket róni a helyi hatóságokra, amelyek az országszerte érintett több tízezer ember segítésén dolgoznak, ezért született meg a döntés, hogy az év későbbi részére halasztják a futamot. A bajnokság szervezői együttérzésükről biztosították az érintetteket, és mind az országnak, mind a régiónak, mind a közösségeknek mihamarabbi talpra állást kívánnak.

Ami a továbbiakat illeti, minden információt később közölnek majd, amikor megerősítést nyernek. Jelenleg tehát az a biztos, hogy a május 31-e és június 2-a között esedékes mugellói hétvége után három szabad hétvége jön, mielőtt június 28-a és 30-a között megrendezik a Holland Nagydíjat. Hogy a Sokol International Racetracknek hol lehet helye a versenynaptáron belül, azt nehéz megmondani, de logisztikai szempontból minden megoldás kihívás elé állítaná az érintetteket.

Pirro szerint Bagnaia és Marc Márquez csatája megmutatta, mennyi van az idei és a tavalyi Ducati között

0

Michele Pirro nyilatkozott Francesco Bagnaia és Marc Márquez jerezi ütközetéről. A Ducati tesztpilótája szerint a főfutam utolsó köreiben nem számított, hogy egyikük a bolognaiak idei, másikuk pedig a tavalyi motorját használja.

Emlékezetes összecsapásnak lehettek tanúi azok, akik megnézték a Spanyol Nagydíj főfutamát. A címvédő, Francesco Bagnaia és a nyolcszoros világbajnok Marc Márquez küzdöttek meg az első helyért és azon keresztül a győzelemért. A dobogó tetejére végül Bagnaia állhatott fel, amit egyesek azzal magyaráztak, hogy ő Márquezzel ellentétben nem a tavalyi, hanem az idei Ducatival versenyez. Michele Pirro, a bolognaiak tesztpilótája viszont úgy gondolja, hogy ennek nem volt döntő jelentősége.

Csak az egyikük gondolt a balesetre Bagnaia és Marc Márquez szenzációs csatája közben

„Én személyesen eléggé sajnálom azt, hogy mindenki a két motor közti különbségről beszél – idézi a GPOne.com Pirrót. – Persze a GP24 előrelépést jelent a GP23-hoz képest, dehát mit kéne csinálnunk: fejlesszünk rosszabb motorokat, ahogy bizonyos más gyártók teszik? De egy dologra szeretnék rámutatni: a két motor között nincs fél másodperc sem, ahogy talán azt sokan hiszik. A jerezi főfutam utolsó öt körében pedig kifejezetten nem jelentett semmilyen különbséget, hogy valaki a GP23-on, más meg a GP24-en ült. Amikor ennyire a határon motorozol, akkor csak a [gázt és a féket kezelő] csuklód, illetve mindenekfelett a tulajdonságaid és a hozzáállásod számítanak. Kész, ehhez nem lehet mit hozzátenni.”

Márquez a közeljövőben technikai szempontból kissé közelebb zárkózhat Bagnaiához, hiszen a motorja megkap majd bizonyos frissítéseket. Pirrónak erről is megvolt a véleménye. „Azt hiszem, hogy Marc jelenleg még nem tartja teljesen kézben a Ducatiját, szerintem vannak még olyan területek, amelyeket felfedezhet, és többet megtudhat róluk – mondta az olasz motoros. – Azt hiszem, hogy még a [jerezi] teszten is begyűjthetett új információkat a motorról. De én így egy kicsit csalódottan olvastam, hogy máris frissítéseket kell kapnia, mivel emiatt úgy tűnik, mintha a GP23 egy nem eléggé versenyképes, lekicsinyelt motor lenne, pedig hát nem az.”

Marc Márquez: A végső szakaszban vagyok

„Ezzel kapcsolatban egy dolgot szeretnék kihangsúlyozni: tavaly [Fabio] Di Giannantonio végigcsinálta a szezont a GP22-vel frissítés nélkül, de mivel keményen dolgozott, ezért az idény végén már győzelmekért és dobogós helyekért tudott harcolni – tette hozzá. – Természetesen a Ducati segíteni akarja Marc-ot, de szeretném megemlíteni, hogy a szatellitcsapatokhoz igazoló pilóták közül egyiknek sem volt meg soha az adott motor legújabb változata.”

A legendás pálya „hosszú távon” biztosította a helyét a MotoGP versenynaptárában

A Dorna bejelentette, hogy új szerződést írtak alá a Holland TT-nek otthont adó asseni versenypályával. A legendás helyszínre így 2031-ig biztosan ellátogat majd a MotoGP és a Superbike-világbajnokság mezőnye is.

Több kimondottan pozitív hír látott napvilágot az elmúlt időszakban a MotoGP naptárának alakulásáról. Például nemrég derült ki, hogy a pilóták körében közkedvelt Motorland Aragónra 2026-ig minden évben visszatér majd a sorozat, és a beszámolók alapján a tavaly még elmaradt első Kazah Nagydíj idei megtartása is egyre valószínűbbnek tűnik.

A MotoGP végre meghódíthatja Kazahsztánt – értesülések szerint idén valóban megrendezhetik a futamot

A napokban pedig egy újabb örömteli dolgot jelentettek be: a Holland TT-nek is otthont adó asseni pálya 2031-ig meghosszabbította a szerződését a MotoGP-t és a Superbike-világbajnokságot irányító Dornával. Így biztossá vált, hogy a következő hét évben is ellátogat majd ez a két sorozat a „Sebesség Katedrálisa” becenevet viselő helyszínre.

A Holland TT a „legöregebb” része a mai gyorsaságimotoros-világbajnokságnak. Már ugyanis az első, 1949-es szezonban is a naptár része volt, ez pedig semelyik másik jelenleg „aktív” fordulóra sem igaz (az Olasz Nagydíjat kivéve, de annak akkor még más volt a neve). A bemutatkozása óta kizárólag 2020-ban a koronavírus okozta kényszerszünet miatt maradt el. Ráadásul lényegében végig ugyanott, az asseni pályán rendezték meg, ellentétben például a szintén ikonikus Spanyol Nagydíjjal, amelynek már három helyszíne is volt.

Azonban Assennek és a Holland TT-nek a történelme még 1949-nél is messzebbre nyúlik vissza. Az első versenyt 1925-ben rendezték a környéken, méghozzá egy 28,4 kilométer hosszú utcai pályán. Ezt a nyomvonalat 1926-ban egy 16,5 kilométeres váltotta fel, amelyet 1954-ig használtak.

1955-ben még mindig közutakat igénybe véve létrehoztak egy 7,7 kilométeres pályát, amely már jobban hasonlított egy modern versenyhelyszínre. Ez végül 1992-ben vált egy 5,5 kilométeres állandóan zárt pályává, amelyet aztán 2010-ben rövidítettek le a mostani 4542 méteres változatára (ezalatt a motorosok számára kialakított nyomvonalat értve). Assen a változtatások ellenére megőrizte klasszikus jellegét, és ennek köszönhetően ma is nagy népszerűségnek örved a szurkolók körében.

„Örömmel jelentjük be, hogy biztosítottá vált Assen hosszú távú jövője a naptárban – mondta a Dorna vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta. – Ez a pálya része volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság legelső szezonjának 1949-ben, és egyedüliként végig velünk volt abban a 75 évben, amelyet 2024-ben ünneplünk. Ez teljesen egyedi, de nem csak a történelem vagy a statisztikák miatt térünk ide vissza. A versenyzés Assenben, még száz évvel azután is, hogy az első futamot megtartották a környéken, még mindig egy nagyon különleges dolog, és folyamatosan csak egyre jobb lesz. Ez egy csodálatos, modern helyszín, amely továbbra is hihetetlen versenyekkel és ikonikus pillanatokkal fog megörvendeztetni bennünket. És nincs jobb elegy annál, mint amilyet a világ legizgalmasabb sportja és az egyik legnagyszerűbb helyszín tud alkotni.”

A pálya elnöke, Arjan Bos is megszólalt. „Hihetetlenül elégedettek vagyunk ezzel a szerződéshosszabbítással, különösen most, hogy a MotoGP ennyire erőteljesen fejlődik – nyilatkozta Bos. – Ez megerősíti Assen státuszát, mint a MotoGP naptárának egyik kiemelt eleme. Büszkék vagyunk arra, hogy együtt építhetjük tovább a motorsport jövőjét.”

A Superbike-vb nem követi a MotoGP-t, a sorozat feje szerint „értelmetlen” lenne gyengébb motorokra váltaniuk

Gregorio Lavilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója leszögezte, hogy nem tervezik a sorozat motorjainak mesterséges gyengítését.

Egyelőre nagyon úgy fest a helyzet, hogy 2027-től a mostani 1000 helyett 850 köbcentis motorblokkok fognak majd dolgozni a MotoGP-gépekben. Ezt a változtatást többek között környezetvédelmi és biztonsági indokok miatt tervezik meglépni. Utóbbi alatt főleg arra lehet gondolni, hogy az elmúlt években folyamatosan dőltek meg a sebességrekordok a királykategóriában.

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

Az elmúlt években a Superbike-világbajnokság mezőnye is sokat gyorsult, a környezeti kérdések pedig értelemszerűen ugyanúgy fennállnak, ahogy a MotoGP esetében. Ennél a szériánál azonban mégis egy másik utat követnek, és nem tervezik sem a formátum átalakítását, sem a motorok gyengítését. „Ameddig a jelenlegi gépek a gyártók zászlóshajói, addig ezek lesznek használva a versenyeken” – szögezte le Gregorio Lavilla, a sorozat ügyvezető igazgatója a SPEEDWEEK-nek adott interjújában.

„Egyértelműen a miénk a leggyorsabb és az első számú [bajnokság] azok közül, amelyek a sorozatgyártású gépekhez közeli motorokat használnak – fejtette ki. – Természetesen minden szempontot meg kell vizsgálnunk, de egyben első számúnak is kell maradnunk. Ameddig lehetséges lesz megvenni ezeket a motorokat az üzletekben, illetve ameddig nem születik egy globális megállapodás az összes versenysorozat és gyártó között, addig nem lenne értelme kevésbé erős motorokat használnunk.”

Lavillának feltették a kérdést, hogy az általa elmondottak a brit Superbike-bajnokságra és a motoros Endurance Világbajnokságra is vonatkoznak-e. „Mindre – válaszolta a spanyol expilóta. – Már bevezettünk olyan szabályokat, amelyek környezetbarátabbá, a pályákon pedig könnyebben kezelhetővé tették a motorokat. Az idei szezonban behoztuk a bioüzemanyagot, és csökkentettük a tartály méretét 24-ről 21 literesre. Az üzemanyag-áramlás erősebb szabályzása pedig 2025-ben jön majd. Ezekkel elindultunk egy olyan úton, amelyen elérhetjük a gyártók technikai fejlesztési céljait, és hatékonyabbá tehetjük a motorokat. Természetesen kell lennie valamilyen szabályozásnak, amely biztosítja a jó műsort a sport szempontjából biztonságos környezetben. A kihívás az, hogy miként  tegyük ezt a környezetet biztonságosabbá azáltal, hogy eszközöket biztosítunk a gyártóknak a hatékonyabb gépek fejlesztéséhez.”

Jó lesz nekünk a Bimota?