back to top
2025. július 21. 14:20
Kezdőlap Blog Oldal 2

Roberts legyőzte Baltust, akit meg is büntethetnek, González a Moto2-es futam legnagyobb nyertese

0

Joe Roberts nyerte a Moto2-es Cseh Nagydíjat, miután a futam elején végleg megelőzte Barry Baltust, akinek ráadásul a második helye is veszélyben van a rajt miatt. A harmadik pozícióban Manuel González futott be, mégis talán ő a verseny legnagyobb nyertese, hiszen Arón Canet és Diogo Moreira is kiesett.

A Moto3-as futam után a Moto2-esek versenye következett a Cseh Nagydíj hétvégéjének zárónapján. A pole pozícióból világbajnoki pályafutása során először Barry Baltus indulhatott, az első sort Joe Roberts és a dupla hosszú körös büntetéssel sújtott Marcos Ramírez egészítették ki. Manuel González a negyedik helyet szerezte meg az időmérőn, és dörzsölhette a tenyerét, hiszen első számú üldözői közül Arón Canet csak a tizenhetedik pozícióból, míg Diogo Moreira a múlt heti baleset miatt a bokszból várhatta a piros lámpák kialvását. A levegő hőmérséklete 26, az aszfalté 43 fokos volt közvetlenül a kezdés előtt.

Új pole pozícióst hozott a Moto2 és a Moto3 időmérője is, Baltus a Q1-ből továbbjutva verte a mezőnyt

Baltus nem kapta el jól a rajtot, és össze is ért Robertscel, így mindketten visszaestek, a vezetést pedig Ramírez vette át González előtt. Hátrébb pedig rögtön jött a dráma, Canet ugyanis elesett az 1-es kanyarban. Az esetet vizsgálták, de Jake Dixont végül felmentették a felelősség alól, miközben a Fantic versenyzője visszaült a motorra.

Az első kör végére aztán majdnem visszaállt a rajtsorrend, hiszen Baltus visszavette a vezetést Ramírez elől, őket pedig Roberts és González követték. A következő körben az American Racing spanyol pilótája visszatámadott, de a belga motoros nem hagyta magát. Az első trió kicsit el is lépett, miközben a tabella éllovasának inkább a mögötte lévő Daniel Holgadóra kellett figyelnie.

A 3. körben aztán Ramírez letöltötte büntetésének első felét, aminek következtében visszaesett a hetedik pozícióba. Két körrel később másodszorra is kiment a hosszú körös ívre, és a tizenkettedik helyen folytatta a futamot. Nagyjából ugyanekkor a szabadkártyásként induló veterán, a még Talmácsi Gáborral is versenyző Mattia Pasini elesett. Ennél viszont fontosabb volt, hogy előbb Canet, majd Moreira is a bokszba hajtott.

Roberts néhány körön át Baltus mögött motorozott, majd a 6. körben megtámadta ellenfelét, de nem járt sikerrel, ahogyan a következő kör 1-es kanyarjában sem, ám a 3-asban már összejött a pozíciócsere. A táv feléhez közeledve pedig érdekes információt közölt a versenyirányítás, ugyanis közölték, hogy a leintés után vizsgálják a belga pilóta rajt utáni viselkedését.

González eközben nem tudta (vagy a riválisok kiesése után nem akarta mindenáron) tartani az első kettős tempóját, Holgadót viszont leszakította, így magányosan körözött a harmadik helyen. Az élmezőnyben nem történt változás a hajrához közeledve, a kedélyeket egyedül a középmezőnybeli csatározások borzolták, valamint a másik szabadkártyás, Milan Pawelec Eric Fernández elleni manővere, aminek következtében mindketten a kavicságyban kötöttek ki, és a lengyel versenyző nem is maradt motoron.

Baltus végül nem volt képes elég közel kerülni az amerikai versenyzőhöz, aki így világbajnoki és egyben Moto2-es pályafutása során harmadik alkalommal diadalmaskodott, és talán végleg visszatért az élmezőnybe tavalyi sérülése után. González egyelőre harmadik, de akkor is nagyot nyert, ha Baltus megússza a büntetést, hiszen minimum 24 pontra növelte előnyét. Az utolsó körben még Ayumu Sasaki ütközött Yuki Kuniival, így nem ért célba.

A Moto2 brnói futamának végeredménye

Rueda jó rajtja után simán nyert, remek utolsó kör és nagyon szoros befutó döntött a második helyről

0

José Antonio Rueda nagy fölénnyel nyerte a Moto3-as Cseh Nagydíjat, miután rögtön a rajtnál az élre állt. A második helyért viszont ádáz csata zajlott, ezt végül szoros befutó után Máximo Quiles szerezte meg az utolsóként rajtoló David Muñoz előtt.

Szokás szerint a Moto3-as futammal kezdődött a Cseh Nagydíj vasárnapjának érdemi része. A pole pozícióból világbajnoki pályafutása során először Guido Pini indulhat, miután az időmérőn legyőzte José Antonio Ruedát. A harmadik helyet David Muñoz szerezte meg az időmérőn, ám mivel pénteken indokolatlanul lassan ment, ráadásul ez volt a második kihágása, a rajtrács végére száműzték. Ezzel David Almansa örökölte meg a harmadik helyet, míg a tabellán első számú üldözőnek számító Ángel Piqueras és Álvaro Carpe közül előbbi a kilencedik, utóbbi a tizenharmadik pozícióból indulhatott. Joel Kelso a szombat délelőtti bukása miatt a kvalifikáció után a versenyt is kénytelen volt kihagyni. Közvetlenül a kezdés előtt a levegő hőmérséklete 25, az aszfalté pedig 38 fokos volt.

Új pole pozícióst hozott a Moto2 és a Moto3 időmérője is, Baltus a Q1-ből továbbjutva verte a mezőnyt

Pini nem kapra el jól a rajtot, ellentétben Ruedával, aki így rögtön az élre is ugrott. Máximo Quiles feljött a harmadik pozícióba, néhány kanyarral később pedig már újonctársát is megelőzte, így feljött a második pozícióba. Dennis Foggia szintén jól startolt, és ő is maga mögé utasította Almansát, aki az ötödik pozícióig esett vissza. Muñoz pedig fantasztikusan kezdett, hiszen tizenkettedikként fejezte be az 1. kört.

A következő körben Almansa visszaelőzte Foggiát, míg hátrébb Valentino Perrone Piqueras mellett ment el a hatodik helyért. A 3. körben aztán a Leopard motorosa visszatért eredeti pozíciójába, hiszen Pinit is maga mögé utasította. Azonban nem sokáig maradt ott, hiszen Foggia mindkettőjüket megelőzte, míg Piquerasék újra helyet cseréltek.

A futam előtt a táblázat második helyén álló versenyző nem sokkal később már Pini és Almansa előtt volt, Foggia pedig elment csapattársa mellett. Hátrébb az 5. kör legelején Adrián Fernández az ötödik, míg Muñoz a hetedik pozícióban találta magát, köztük Almansával.

Az első bukást Riccardo Rossi mutatta be, majd a Luca Lunettát helyettesítő Lenoxx Phommara látványos highside-ot produkált. Mindeközben elöl ismét változott a sorrend, hiszen Pini visszaszerezte a hetedik helyet csapattársától, Piqueras pedig megelőzte Quilest, aki mellett Fernández is elment. A 17 éves újonc a 7. kör 1-es kanyarjában mindkettőjüktől vissza akarta venni a pozíciót, de a manőver nem sikerült.

Nem sokkal később viszont Piqueras mindkét honfitársával szemben pozíciót veszített, így visszaesett az ötödik helyre. ám aztán visszajött a harmadik pozícióba, miközben Fernández és Quiles újra helyet cseréltek. A csatározásoknak Rueda örülhetett a legjobban, aki már támadási távolságon kívül haladt Foggia előtt.

A 8. kör végén Quiles visszatért a harmadik pozícióba, miután Fernándezzel együtt újra elmentek az MSi motorosa mellett. Az Aspar újonca aztán csapattársát is elkezdte támadni, miközben láthatta, hogy Rueda már jelentős, közel 1 másodperces előnnyel rendelkezik a mezőny előtt. A 9. kör második felében össze is jött neki a manőver, így megpróbálhatott a KTM Ajo pilótája után eredni.

Foggia azonban nem könnyítette meg a dolgát, hiszen a következő körben visszatámadott, majd két körrel később is próbálkozott, de nem járt sikerrel, ennek következtében viszont Rueda előnye már 1,3 másodpercre rúgott. Az olasz versenyzőnek aztán már maga mögé kellett figyelnie, ugyanis Muñoz megérkezett mögé.

Ő azonban ezt másképp gondolta, és a 12. körben ismét megszerezte a második helyet csapattársa elől. Igaz, ez ismét csak ideiglenes volt, hiszen Quiles kisvártatva sikeresen visszavágott. Három körrel a vége előtt aztán a 24 esztendős pilóta előbb az 1-es, majd a 3-as kanyarban próbálkozott, és utóbbiban sikerrel is járt.

Rueda ekkor már közel 3 és fél másodperccel vezetett, miközben tovább zajlott a csata a második helyért, amelybe immáron Fernández is beszállt, hiszen Quiles után ő is megelőzte Foggiát. Igaz, pár másodperccel később nemcsak az olasz versenyző, hanem Piqueras is visszaelőzte, sőt, utána Muñoz is elment mellette.

Az utolsó kör elején Foggiát az MSi és az Intact motorosa is megelőzte, majd Muñoz Piquerast is maga mögé utasította. Quilest aztán egyszerre előzték meg, de az Aspar újonca nem hagyta magát, és utóbbit azonnal visszaelőzte, majd a második pozícióért is támadott. Ezt egy óriási befutóval meg is szerezte, hiszen mindössze 24 ezreddel hajrázta le honfitársát. Rueda ekkor már régen a célban volt, így előnye már három futamgyőzelemnyinél is nagyobbra rúg, miközben Nicola Carraro az utolsó körben került a földre. Piqueras negyedik lett, Carpe viszont csak tizenharmadikként látta meg a kockás zászlót.

A Moto3 brnói futamának végeredménye

Pol Espargaró a pontja után: Nem rossz ez olyasvalakitől, aki már szinte visszavonult

0

Pol Espargaró kiemelte, kevesebb mint 5 másodperccel végzett Marc Márquez mögött a Cseh Nagydíj sprintjén, és szerinte márkatársait is nagyobb tempóra késztette. A KTM tesztpilótája Jorge Martín megelőzésére és a márka vezérigazgatójának jelenlétére is kitért.

Pol Espargaró a Cseh Nagydíj hétvégéje előtt legutóbb 2024 szeptemberében, az első misanói fordulón állt rajthoz. Akkor tizedik lett a főfutamon, amelyet Marc Márquez nyert meg, szombaton pedig hasonló forgatókönyv zajlott le. A különbség csupán annyi volt, hogy sprintet rendeztek, és a jelenleg 34 éves motoros kilencedik lett.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

A nyolcszoros királykategóriás dobogósnak váratlanul kellett beugrania a Tech3-hoz, hiszen Maverick Viñales múlt héten megsérült a Sachsenringen. Már az időmérőn is biztatóan szerepelt, és a tizennegyedik helyre kvalifikálta magát, majd a rövid versenyen ezt is megfejelte, és megszerezte az utolsó pontot, mindössze 4,748 másodperccel elmaradva a győztestől.

Kevesebb mint öt másodperccel Márquez mögött végezni egyáltalán nem rossz olyasvalakitől, aki már szinte visszavonult – nyilatkozta, majd arra utalt, hogy a márka kettős sprintdobogójában talán neki is van némi szerepe. – Szerintem a délelőtti gyorsaságom a KTM többi versenyzőjét is arra késztette, hogy kicsit keményebben nyomja. Egész nap jól éreztem magam, közel voltam a Q2-höz, és ez segített.”

Espargaró így már több egységgel rendelkezik, mint bátyja, az idén három hétvégén is induló Aleix. A Honda tesztpilótája Jerezben hiába ért célba tizennegyedikként, szabálytalan guminyomás miatt megbüntették, Silverstone-ban bukott és motorja ütközött Franco Morbidelliével, míg Assenben Somkiat Chantra mögött ért célba.

Öccse emellett a most visszatérő Jorge Martínt is megelőzte az összetettben, akit a pályán is maga mögé kellett utasítania. Ez a 8. körben történt meg, de nem volt könnyű dolga. „Jorge megelőzése őrületes volt, nagyon kemény, mert nem vagyok hozzászokva másik versenyző követése során kialakuló guminyomáshoz” – magyarázta.

A rajt előtt idegeskedő Martín próbál tanulni Bezzecchitől, de tudja, hogy saját utat kell találnia

Bár a főfutam még hátravan, csak a sprinteket figyelembe véve a brnói a KTM eddigi legjobb hétvégéje. Jelen állás szerint tehát a télen kinevezett vezérigazgató, Gottfried Neumeister nem is választhatott volna jobb időpontot, hogy kilátogasson a helyszínre. „Nagyon jól jött nekünk, hogy a vezérigazgató eljött, hogy megmutassa, nem csak a számokra koncentrál” – fogalmazott Pol Espargaró.

A rajt előtt idegeskedő Martín próbál tanulni Bezzecchitől, de tudja, hogy saját utat kell találnia

0

Jorge Martín örül, hogy sérülése óta először teljesített versenyt a MotoGP-ben, de úgy véli, jelenleg nem számít az eredmény. A címvédő a brnói sprinten is próbált tanulni Marco Bezzecchitől, akinek a beállításai nem teljesen fekszenek neki.

Jorge Martín szombaton újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen azok után, hogy az előző napon katari sérülése óta először ült motorra futamhétvégén, másnap már valódi tétre menő küzdelemben volt része. A Cseh Nagydíj időmérőjén a pénteki edzésen elért ötödik helyének köszönhetően a Q2-ben kezdett, ám ott senkit nem tudott megelőzni, így tizenkettedik lett.

Bagnaia a Q1-ből továbbjutva szerezte meg idei első pole-ját, Marc Márquez az utolsó körében bukott 

A sprint rajtja viszont kifejezetten jól sikerült számára, és feljött a pontszerzők közé. Egy ponton viszont elkezdett visszaesni, és végül a Maverick Viñalest helyettesítő Pol Espargaró kiszorította az első kilencből, a hajrában pedig Brad Binder is megelőzte. A 27 éves versenyző ezzel együtt elégedetten értékelt a leintés után.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

Örülök, hogy itt Brnóban teljesítettem az első futamomat [a sérülés óta] – nyilatkozta. – A rajt előtt ideges voltam, az biztos, de ez teljesen normális. Ugyanakkor nagyon koncentráltam, és az első néhány kör remekül sikerült. Bent voltam a mezőnyben, ezért próbáltam sokat tanulni a motorról, Marco [Bezzecchitől], aki mögött mentem. Úgy érzem, sok időre van szükségünk. Jelenleg nem számít, hogy ötödikek, hatodikok vagy tizenegyedikek vagyunk. Momentán nem fontos az eredmény. Az a fontos, hogy körről körre tovább építsük a magabiztosságot, és kicsit jobban érezzük magunkat. Szóval ez a fő cél.”

Ahogyan arra ő is utalt, Martín néhány körön keresztül csapattársa, Bezzecchi mögött ment. Ezt a hétvége korábbi szakaszában is megtette annak érdekében, hogy ellessen tőle ezt-azt. Ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az olasz pilóta alapbeállítása nem passzol az ő vezetési stílusához, így előbb-utóbb meg kell találnia a saját útját.

Erősnek és felkészültnek érzem magam – szögezte le. – Az viszont biztos, hogy mivel nem ismerem a motort, kicsit túlvezettem. Túl nagy mértékben próbálok időt nyerni a fékezéssel, aztán szélesre megyek. Ezért fizikailag minden picit megterhelőbbé válik. Úgy vélem, most is elég sok mindent megértettem a teszthez és a pénteki naphoz képest a beállítások tekintetében, illetve hogy ez miként segíthet rajtam. Szóval csak idő kérdése. Egyszerűen nyugodtnak kell maradnunk, hinnünk kell a munkánkban, de ez a nap nagyon jó volt a fejlődésre. Szóval boldog vagyok a teljesítmény miatt. Az biztos, hogy a saját utamra kell összpontosítanom, de az adatokat is fontos figyelni, mert [a többiek] gyorsak, és kiegyensúlyozottabbak nálam. Ezért próbálok mindig szélárnyékot szerezni Marcótól. Most is, a futam egy pontján talán meg tudtam őt előzni. Azt mondtam magamban, hogy »rendben, itt várakozom, igyekszem megnézni néhány ívet«, mert tudtam, hogy a végén hátra fogok esni. Szóval, azt hiszem, ez sok mindennek a kombinációja. Ki kell alakítanunk a saját beállításaimat, mert most úgy érzem, hogy Marcóéi nem passzolnak száz százalékban az én stílusomhoz. Ez pusztán, ahogyan mondtam, idő kérdése, és próbálok dolgozni rajta.”

Martín: Hiszek abban, aki vagyok, különben nem lennék világbajnok

Hogy Martín mire lehet képes a főfutamon, azt egyelőre nehéz megmondani, de a sprinten látottakból kiindulva legfeljebb néhány pontra lehet tőle számítani, hacsak nem lesz annyi bukás, mint egy hete a Sachsenringen. Amennyiben pontot szerez, kijelenthető, hogy az összes állandó versenyző érdemben feliratkozott a tabellára, és már csak Aleix Espargaró neve mellett lesz 0 egység az idén rajthoz álló pilóták közül.

Bátyja akaratlanul is megnehezítette a dolgát, de nem ez okozta Álex Márquez szörnyű rajtját

0

Álex Márquez elárulta, a rajt előtt bátyja, Marc sisakfóliájával kellett „megküzdenie” a Cseh Nagydíj sprintje előtt, ám a felvételekből jól látszik, hogy nem ez idézte elő a rossz rajtját. A 29 éves versenyző nagyon hamar eldöntötte, hogy nem próbálkozik nagy felzárkózással.

Álex Márquez szezonbeli eddigi legrosszabb futamát produkálta a Cseh Nagydíj sprintjén, legalábbis azok közül mindenképpen, amelyeket befejezett. A spanyol versenyzővel először fordult elő az idény során, hogy célba ért, és nem szerzett pontot, a szombati napokat figyelembe véve pedig először csúszott ki az első kilencből.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

Egészen pontosan tizenhetedikként intették le, pedig az időmérőn a nyolcadik pozíciót szerezte meg. A rajtja viszont egészen pocsékul sikeredett. Ezzel kapcsolatban megosztott egy érdekességet. „Számomra nem világos, mi történt a rajtnál – nyilatkozta. – Egy fóliával »csatáztam«, amely Marc [Márquezé] volt. Arrébb tettem, de a hátsó kerék így is kipörgött.”

A közvetítésben valóban látszott, hogy a nyolcszoros világbajnok letépte a sisakfóliáját, és nagyjából akkor dobta el, amikor öccse rajtkockáján gurult át. A Gresini motorosa ugyanakkor ezt arrébb tudta dobni, és az is egyértelmű, hogy az elrugaszkodás pillanatában ez már nem hátráltatta. Ráadásul a helyzet később sem javult.

Tudom, hogy volt egy »küzdelmem« egy fóliával a rajtrácson – fogalmazott a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ezt kiszedtem. Nem tudom, hogy ez volt-e az, vagy csak kipörögtem. Ezt meg kell néznem. Emellett az érzés nem volt valami jó. Szóval nem tudom, hogy a gumi vagy a fólia miatt pörögtem-e ki, de később nem éreztem jónak a motor hátulját. Nagy volt a vibráció, sok volt a gond. Szóval meg kell vizsgálnunk, mi történt pontosan, és szerencsére vannak információink erről a sprintről, hogy vasárnapra javíthassunk.”

Az ifjabbik Márquez aztán a következő tíz körben sem javított lényegesen a helyezésén, így hátránya 12 egységre nőtt testvérével szemben, Francesco Bagnaia pedig 61 pontra megközelítette őt. Az tudatos volt a részéről, hogy nem fog kockázatvállalásokba belemenni, miután a 3-as kanyarban nekiment saját csapattársának, Fermín Aldeguernek.

Összementem Fermínnel, és ekkor döntöttem úgy, hogy nyugodt leszek ezen a sprinten, mert ez egy elveszett csata volt – magyarázta, majd kiemelte a nap pozitív részét. – Szereztünk néhány értékes adatot a vasárnapi nap előtt, és nem vagyunk túlságosan hátul a rajtrácson, így keményen fogunk dolgozni, hogy versenyképesek legyünk.”

Téves riasztás: nem a guminyomás áldozatává vált Bagnaia a brnói sprinten

0

Francesco Bagnaia nem járt volna pórul a guminyomás-szabállyal, ugyanis kiderült, hogy az elektronika rakoncátlankodott a motorján, amelyet már a versenyt megelőzően is javítani kellett. A hibának köszönhetően téves információ érkezett a műszerfalára. Ennek ellenére elégedett a szombati napjával, és egyértelműek a céljai a vasárnapi főversenyre.

Meglehetősen hektikusan alakult a Cseh Nagydíj sprintfutama. Ugyan Marc Márquez sorozatban az ötödik győzelmét szerezte szombaton, összesen pedig már tizenegynél tart, mégsem alakult gördülékenyen ez a siker. A viadal derekán látványosan elengedte Pedro Acostát, azért, hogy a guminyomás-szabálynak megfeleljen. Hovatovább a spanyol pilótát a leintést követően vizsgálat alá is helyezték, azóta viszont kiderült, hogy hibás adat szerepelt a versenyirányítás rendszerében.

Kiderült, miért úszta meg Marc Márquez a büntetést, amit eddig még senki sem tudott elkerülni

Francesco Bagnaia is hasonlóan járt, szintén a verseny alatt. Az olasz ekkor a második helyen haladt, és az első képkockákból megítélve joggal gondolhatták azt a szurkolók, hogy valamilyen technikai probléma hátráltatja. Marc Márquez esetét követően azonban világossá vált, hogy a 28 éves pilótát is a guminyomás hátráltatta. Viszont ez az ő esetében jóval komplikáltabb.

„Sajnos a problémám nem a guminyomással volt, hanem az elektronikával – árulta el Bagnaia. – A műszerfal azt jelezte, hogy a szint alatt vagyok, és nem tudtam visszatornázni a nyomást. Azért maradtam mögöttük a verseny végéig, mert nem szerettem volna, hogy megbüntessenek. De nem tudtam [a szint felé menni], ezért biztos voltam benne, hogy kapni fogok egyet.”

„Aztán bementem a bokszutcába, és láttam a monitorokon, hogy nem vizsgálnak, úgyhogy nem értettem, [mi történik]. Ekkor leellenőriztük a telemetriát, amely azt mutatta, hogy a második körtől kezdve a limit felett voltam. Szóval téves információt kaptam a műszerfalról” – folytatta, majd a The Race kérdésére arra is rávilágított, hogy az elektronikával némi probléma is akadt, amelyen az utolsó pillanatokig dolgoztak. Ami biztos, hogy nem emberi mulasztás áll az egész mögött, hanem egy hiba miatt ragadt bent ez a riasztás.

Bagnaia egy stratégiai hibára fogta a kudarcos pénteki eredményét

„Ez biztosan nem egy jó dolog, borzasztóan pechesek voltunk, de végezetül jó napot zártunk, mert rengeteg mindent megértettem, és ez a legfontosabb” – ezt pedig minden okkal gondolhatja. Bagnaia számára csapnivalóan alakult a péntek, az edzésen mindössze a tizenharmadik időt futotta, ezért már a Q1-ben jelenése volt. Ezt a feladatot nemcsak, hogy abszolválta, de ezt követően a teljes kvalifikációt behúzta. A jelzésig pedig stabilan tartotta a második helyet.

„Az eredmény ellenére sem vagyok elkeseredve – hangsúlyozta a kétszeres MotoGP-világbajnok. – Remek körrel szereztem meg a pole pozíciót, és a versenyen is rengeteg dolog világossá vált, pusztán abból, hogy Marcot követtem. Két-három kör után kicsit meglépett, de én elég kényelmesen őriztem a második helyet, megnyugtató előnyöm volt a harmadikkal szemben, és jól motoroztam.”

De vajon milyen célokkal vág neki a vasárnapnak? „Mindenképpen a dobogó, de még többet szeretnénk. Szükségünk van egy szombatihoz hasonló jó rajthoz, ott kell maradni, és Marcot követni. Az első körökben nehezebb lesz kiépíteni a különbséget, ezért fontos lesz, hogy kövessük, és jobban megértsük a dolgokat.”

Bagnaia: Nem gondoltam volna, hogy ennyire szenvedni fogok a szezon első felében

Meglett az eredménye a csúnya ütközésnek, a Honda-pilóta nem tud rajthoz állni a brnói főfutamon

0

Az LCR Honda bejelentette, hogy Takaaki Nakagami megsérült az Augusto Fernándezzel történt ütközésben, így kihagyja a brnói főfutamot. A spanyol pilóta pedig egy hosszú körös büntetést kapott vasárnapra az eset miatt.

A Cseh Nagydíj szombati napjának ékköve a MotoGP sprintfutama volt, amely ezúttal is számtalan izgalmas pillanattal szolgált a nézők számára. Így pedig talán a szokásosnál kevesebb figyelem irányult egy elég csúnya bukásra, pedig az végül komoly következményekkel járt.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

A szabadkártyás Augusto Fernández a viadal legelején elcsúszott, és ezzel magával rántotta a Honda-fejlesztőpilóta Takaaki Nakagamit a kavicságyba. A spanyol motoros azonnal Somkiat Chantra helyetteséhez rohant, hogy megkérdezze, jól van-e, amire látszólag igenlő választ kapott. Ám később kiderült, hogy az esésnek mégis komoly hatása volt Nakagamira, aki így nem tud rajthoz állni vasárnap, és elmondása szerint minél előbb vissza fog utazni Japánba. Fernández pedig egy hosszú körös büntetést kapott vasárnapra az eset miatt.

„Az Idemitsu Honda LCR helyettesítő versenyzője, Takaaki Nakagami jobb oldali térdsérülést szenvedett, miután egy másik motoros eltalálta őt a brnói sprint során. A kezdeti vizsgálatok egy esetleges hátsó keresztszalag (PCL) szakadást jeleznek. Az MRI-vizsgálat fogja megerősíteni a diagnózist. Nakagami így nem vesz részt a vasárnapi futamon” – olvasható a csapat közleményében.

Fernández egyébként a leintés után elmagyarázta, hogy miért esett el. „A boly miatt történt – mondta a Yamaha tesztpilótája. – Kicsit korábban fékeztek, mint amire számítottam, és beszippantott a szélárnyék. Tudtam, hogy neki fogok menni, ezért próbáltam lefektetni a motort az ütközés előtt, próbáltam tompítani az ütközést. De, ahogy mondtam, csak azt remélem, hogy jól van.”

Kiderült, miért úszta meg Marc Márquez a büntetést, amit eddig még senki sem tudott elkerülni

0

A MotoGP nyilvánosságra hozta, hogy rossz értéket adtak meg a guminyomást figyelő rendszernek, így az teljesen feleslegesen jelezte a brnói sprint után, hogy három pilótát, köztük Marc Márquezt, vizsgálat alá kell vetni. A spanyol pilóta felfedte, miért okozott a szokásosnál nagyobb problémát számukra a megfelelő nyomásérték megtalálása.

Nagyjából két éve vezették be a guminyomás-szabályt a MotoGP-ben, amelynek értelmében minden viadal egy részét egy meghatározott nyomáson kell teljesítenie a pilótáknak, különben büntetést kapnak. Ez az előírás nagyban befolyásolta a Cseh Nagydíj sprintjét is, hiszen mind Marc Márquez, mind Francesco Bagnaia ennek akart megfelelni azzal, hogy elengedett vetélytársakat maga mellett. Egy másik motoros mögött ugyanis a megnövekedett hőmérséklet megemeli az első gumiban a nyomást.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

Annak ellenére viszont, hogy Márquez – a Ducati saját nyomásfigyelő rendszerét követve – néhány körre maga elé engedte Pedro Acostát, a leintés után kiderült: mégis vizsgálat alá helyezték Álex Rinsszel és Ai Ogurával együtt. Ez pedig eddig automatikusan egyet jelentett a büntetéssel – most azonban mindhárman megúszták.

Az elismert szakújságíró, Simon Patterson ezt így fogalmazta meg: „Azoknak, akik nem tudják: még soha nem fordult elő, hogy három guminyomásellenőrzés ne eredményezett volna büntetést. Ez teljesen példa nélküli” – írta X-oldalán. Így persze azonnal elindult a találgatás, hogy mi állhat a háttérben, de hamarosan kiderült: egy komikus hiba miatt valójában nem is kellett volna vizsgálni a három pilótát.

„A verseny utáni vizsgálat a 93-as [Márquez], 42-es [Rins] és 79-es [Ogura] rajtszámú versenyzők guminyomásával kapcsolatban gyorsan feltárta, hogy a versenyirányítás figyelmeztető rendszerében hibás minimumnyomás-beállítás szerepelt – olvasható a MotoGP közleményében. – Ezért nem volt szükség további intézkedésre vagy vizsgálatra. Minden versenyző megfelelt a követelményeknek. Ez az ellenőrzőrendszer független azoktól a figyelmeztető rendszerektől, amelyeket a csapatok használnak, és nem látható sem a csapatok, sem a versenyzők számára az edzések vagy versenyek során. Minden csapat maga figyeli a saját értékeit, és ezek alapján küld figyelmeztetéseket a versenyzők kijelzőjére a guminyomással kapcsolatban.”

Tehát lényegében annyi történt, hogy rossz számokat diktáltak be a guminyomást figyelő rendszerbe, így az teljesen feleslegesen jelezte a leintés után, hogy vizsgálat indult a három pilóta ellen. Ám Márquez erről nem is tudott, ezért nyilatkozott olyan magabiztosan a futamot követően.

Marc Márquez elismerte, határon volt a guminyomással, Acosta megható gesztussal zárta le a sprintet

„Amikor a leintés után kérdeztek, még nem tudtam, hogy vizsgálat alatt állok – árulta el a MotoGP.com-nak. – Persze mostanra már elmondták. De én végig biztos voltam benne [hogy megfeleltem a szabálynak], mert láttam a kijelzőn, hogy határon belül vagyok, szóval emiatt voltam ilyen nyugodt. De persze akár a hátsó guminyomás is lehetett volna a gond, ami néha szintén kényes pont tud lenni. Ez egy érdekes verseny volt az első nyomás szempontjából. A motoron nagyon jól éreztem magam, de az is igaz, hogy ez a probléma az első nyomással kicsit megnehezítette a dolgomat.”

„De ez most nehéz volt a mérnököknek is – tette hozzá. – Az, hogy pénteken nem motoroztunk száraz pályán, és hogy új aszfalt van, ami ugyan nagyon jól működik, de megváltoztatta a motor egyensúlyát, mind sokat számított. Ma nagyon furcsa volt, azt vártuk, hogy a nyomás majd jobban megnő, de ez nem így történt. Mindenesetre örülök, hogy tudtuk kezelni a helyzetet. De ahogy már korábban mondtam, az első guminyomásról általában nem is beszélünk a csapattal, mert bízunk bennük, hogy jó munkát végeznek. A mérnököknek az a legegyszerűbb megoldás, ha nagy nyomást tesznek bele, a versenyzők meg úgyis mindig panaszkodnak.”

Végül megkérdezték tőle, hogy a Ducatinál változtatnak-e a megközelítésükön a holnapi főfutamra. „Nem hiszem, mert ma is nagyon közel voltunk a megfelelő nyomáshoz – válaszolta. – Amint szélárnyékba kerültem Pedro mögött, már az első körben láttam, hogy megvan a megfelelő nyomás. Annyiban mondjuk lesz változás, hogy addigra még több gumi kerül az aszfaltra, úgyhogy még meg kell próbálnunk rájönni, mi lesz ennek az eredménye.”

A MotoGP Brnóhoz tartozik – megoldják a problémát, amely miatt a Cseh Nagydíj kikerült a naptárból

Marc Márquez elismerte, határon volt a guminyomással, Acosta megható gesztussal zárta le a sprintet

0

A Cseh Nagydíj sprintfutamának dobogósai, Marc Márquez, Pedro Acosta és Enea Bastianini értékeltek a leintés után. A győztes biztos volt benne, hogy elkerüli a büntetést, amíg a két KTM-pilótának egyaránt nagyon sokat jelentett ez az eredmény. Pedro Acosta a második helyét a nemrég elhunyt Borja Gómeznek ajánlotta.

Ugyan az időmérős bukása miatt csak a második helyről vágott neki a brnói sprintnek Marc Márquez, de a vezetést már az első kanyarokban átvette Francesco Bagnaiától, majd magabiztosan meg is tartotta azt. Legalábbis egészen a futam feléig, amikor is szándékosan lelassított, és elengedte maga mellett Pedro Acostát. Ennek oka, hogy meg akart felelni a guminyomás-szabálynak, amely értelmében a sprintek 30 százalékában tartani kell az 1,80 baros guminyomást a büntetés elkerüléséhez.

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

Márquez tehát Acosta mögött motorozott egészen az utolsó előtti körig, amikor is látszólag gond nélkül visszavette az első helyet. A nyolcszoros világbajnok idei tizenegyedik sprintgyőzelmét aratta. Később aztán kiderült, hogy ugyan vizsgálták a guminyomás miatt, de végül nem kapott büntetést, amiben ő már a nyilatkozatakor biztos volt.

„Eleget tettünk ahhoz, hogy elkerüljük a büntetést, ez az oka annak, hogy mosolygok – mondta Márquez. – Az igaz, hogy nagyon a határon voltam. Kényelmesen motoroztam, aztán láttam, hogy nem megfelelő a nyomás. Szóval megpróbáltam néhány körön át intenzívebben fékezni, de láttam, hogy túl nagy lenne a kockázat, ha így akarnám beállítani a megfelelő nyomást. Ezután úgy döntöttem, hogy várok, majd nagyon közel megyek Acostához, hogy növeljem a [gumiban a] hőmérsékletet. Aztán amikor láttam, hogy a hőmérséklet rendben van, és a nyomás is megfelel a szabályoknak, akkor megnyomtam az utolsó két kört.”

A KTM valóságos örömünnepet ült a sprint után, hiszen két pilótát is delegált a dobogóra, pedig idén eddig még egyszer sem fértek oda a legjobb háromba. Kettejük közül Acosta végzett a második helyen, aki több szép előzést is bemutatott, és egy ideig vezette is a viadalt. A fiatal spanyol tehetségnek, aki a hetedik helyről rajtolt, jól láthatóan sokat jelentett ez az eredmény.

„Ez egy nagyon kemény futam volt, de nagyszerű, hogy most ünnepelni láthatom ezeket az embereket – mutatott a KTM csapattagjaira. – Ez a legsötétebben kezdődő szezonja a pályafutásomnak, szóval nagyszerű, hogy újra dobogóra állhatok. Köszönöm mindenkinek, aki támogatott és segített. Ezt az eredményt [a nemrég tragikus körülmények között elhunyt] Borja Gómeznek is ajánlom. A Sachsenringen ezt nem tudtam megtenni, de ez a mai az övé is.”

Súlyos hiányosságok vezettek Borja Gómez tragédiájához, Bagnaia is felháborodott a körülményeken

A harmadik helyre Enea Bastianini ért oda, aki a tizenegyedik pozícióból várta a rajtot. Talán Bastianini még márkatársánál is jobban örült ennek az eredménynek, hiszen egyrészt eddig nem igazán találta az összhangot a KTM-mel, és a dobogónak még a közelébe sem ért. Másfelől az előző hétvégi Német Nagydíjat egy súlyos bakteriális fertőzés miatt ki kellett hagynia, és a betegség még most is érezteti rajta a hatását. Az olasz pilóta viszont nagyon megtalálta a tempóját Brnóban, és így az első kettőt leszámítva végigelőzte a vetélytársait.

„Hihetetlen itt lenni, ezután, ami történt az előző héten – nyilatkozta Bastianini. – Most szeretném kiélvezni ezt, az első dobogómat a KTM-mel. Sokat szenvedtünk a szezon során ezért a pillanatért, de mostanra sokat fejlődtünk, és ezen a hétvégén különösen jó munkát végeztünk. Fantasztikus újra itt lenni.”

Bastianini meglepő önelemzése: Előnyt jelentett, hogy most voltam először Brnóban

Cseh abszurd: elengedések, Bagnaia hátraesése, Marc Márquez-győzelem, kettős KTM-dobogó

0

Marc Márquez nyerte meg a Cseh Nagydíj sprintfutamát, így idei tizenegyedik szombati győzelmét aratta. Mögötte Pedro Acosta és a betegségből visszatérő Enea Bastianini ért célba, aki eddigi legjobb eredményét érte el a KTM-mel, amely így kettős dobogót ünnepelhetett. A viadalt abszurddá tette, hogy mind Márquez, mind az akkor második helyen haladó csapattársa, Francesco Bagnaia elengedte egyes vetélytársait – vélhetően azért, hogy megfeleljenek a guminyomás-szabálynak. Bagnaia végül csak a hetedik helyen futott be. A leintés után kevéssel aztán kiderült, hogy bár vizsgálták Marc Márquezt a guminyomás miatt, megfelelt a szabályoknak, így nem kapott büntetést.

A két kisebb kategória időmérője után a MotoGP sprintfutamával zárult a Cseh Nagydíj szombati programja. Az első rajtsorba a kvalifikáció eredményének megfelelően Francesco Bagnaia, Marc Márquez és Fabio Quartararo állhatott fel. Az időjárás továbbra is kedvező volt, a levegő 24 fokra, a száraz aszfalt 37-re melegedett fel. Gumikból szinte mindenki előre és hátulra is közepest kért, a kivételt Marco Bezzecchi, Johann Zarco, Jorge Martín, Takaaki Nakagami, Ai Ogura és Augusto Fernández jelentette, akik hátulra a lágyat tetették fel.  

Bagnaia a Q1-ből továbbjutva szerezte meg idei első pole-ját, Marc Márquez az utolsó körében bukott 

Bagnaia kiválóan jött el, és könnyedén megtartotta az első helyet, miközben a mezőnyben Álex Márquez beragadt, így visszaesett a mezőny végére, akárcsak Joan Mir. Marc Márquez aztán az első kanyarokban megtámadta a csapattársát, majd meg is előzte. Mögöttük továbbra is Quartararo haladt, aki már Pedro Acostát követte, miután kihasználta Marco Bezzecchi hibáját.

A második körre fordulva Acosta már Quartararót is megelőzte, miközben Bagnaia még nagyjából tartotta a csapattársa tempóját. Ezalatt a mezőny végén Augusto Fernández bukott, és ráadásul magával rántotta Nakagamit is a kavicságyba.

Egy körrel később Bezzecchi támadta meg Quartararót, de összeértek, így az olasz két helyet veszített ahelyett, hogy nyert volna: Enea Bastianini és Raúl Fernández is megelőzte. Az élen haladó Marc Márquez ekkor már több mint fél másodperces előnyt épített ki Bagnaiával szemben, akit hasonló távolságból követett Acosta.

Az 5. körben kezdett felborulni a sorrend: előbb Bastianini ment el a kisebb hibát vétő Quartararo mellett. Röviddel ezután Bagnaia láthatóan lassítani kezdett, vagy valamilyen technikai problémába ütközött, így Acosta, Bastianini és Quartararo is megelőzte. Eközben Fabio Di Giannantonio bukott a mezőny hátsó felében.

Egy körrel később aztán az élen haladó Marc Márquez is látványosan elengedte Acostát. Ez arra utalhatott, hogy mindkét gyári Ducati-pilótánál komolyan elszámolták a guminyomást, így mindkettejüknek vissza kellett esniük, hogy elkerüljék a büntetést. Rövidesen aztán Bezzecchi is megelőzte Bagnaiát, aki ekkor már csak a hatodik helyen motorozott.

A hajrára Bezzecchi láthatóan begyorsult, és Quartararótól átvette a negyedik helyet, majd pillanatokon belül Bastianinit is utolérte. Marc Márquez pedig az utolsó előtti körben vette vissza a vezetést Acostától, ám fiatal honfitársa nem szakadt le róla. Végül azonban a mazarróni cápa támadni már nem tudott, így a nyolcszoros világbajnok idei tizenegyedik sprintgyőzelmét aratta.

A harmadik helyen a betegségből felépülő Bastianini futott be, aki eddigi messze legjobb eredményét érte el a KTM-mel. Az osztrák gyártó ráadásul így kettős dobogót ünnepelhetett. Rajtuk kívül még sorrenben Bezzecchi, Quartararo, Raúl Fernández, Bagnaia, Zarco és Pol Espargaró szerzett pontot.

Frissítés: később kiderült, hogy bár vizsgálták Marc Márquezt a guminyomás miatt, megfelelt a szabályoknak, így nem kapott büntetést.

A brnói sprintfutam végeredménye