back to top
2025. szeptember 23. 01:29
Kezdőlap Blog Oldal 4

Átalakított technika, sprintszimuláció, biztató visszajelzések – lezajlott az első Pirelli-teszt

0

Kedden öt pilóta részvételével lezajlott az első gumiteszt a Pirelli jóvoltából. A gyakorláson a tesztcsapatok a technikai feltételeket is átszabták, hogy a 2027-es paramétereket még jobban szimulálni tudják. Giorgio Barbier, az olasz abroncsgyártó motorsport-igazgatója elárulta, a teszt a tervek szerint haladt, és összességében jó visszajelzéseket kaptak.

Nincs megállás a misanói aszfaltcsíkon! A versenyhétvége és a hétfői gyakorlást követően egy újabb eseménynek adott otthont a pálya. Kedden már a Pirelli vette igénybe az aszfaltcsíkot, hogy megrendezzék az első gumitesztet a márciusi bejelentés óta. Mint ismeretes, 2027-től az olasz gyártó lép a Michelin helyére, akik a Superbike-vb-vel vigasztalódhatnak, mondhatni helyet cserélnek.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

Ezzel pedig az is hivatalossá vált, hogy nemcsak a kisebb kategóriákat fogják lefedni, hanem a Forma–1 mellett a kétkerekű királykategóriában is fontos szerephez fognak jutni. Ráadásul a nevelőszériákban is kikerülhetetlenek lesznek, ugyanis többek között a JuniorGP, a Northern Talent Cup és a Red Bull Rookies Cup sorozatoknak ők lesznek a kizárólagos gumigyártói.

Kedden egyébként öt versenyző tesztelhette a Pirelli 2027-es keverékeit – olvasható a nap végén kiadott közleményükben. A Ducatit Michele Pirro, az Apriliát Lorenzo Savadori, a KTM-et Dani Pedrosa, a Yamahát Augusto Fernández, míg a Hondát Takaaki Nakagami képviselte. A MotoGP-be szánt gumikat szintén a németországi Breubergben fogják gyártani, amelyek a jelenlegi szabványoknak feleltethetőek meg, azaz 17 colosak. Emellett a szélességi paraméterek is meg vannak határozva.

A Pirelli összesen hét garnitúrát biztosított a csapatoknak, kétféle változatot az elsőre, és hármat a hátsóra. Ráadásul a tesztcsapatok a technikai feltételeket is átszabták, hogy a 2027-es paramétereket minél jobban szimulálni tudják. Kikapcsolták az összeültető rendszert, visszanyesték az aerodinamikát, valamint a motorblokk teljesítményét is visszafogták.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

„A misanói teszt volt az első lépésünk a visszatérés felé – idézi Giorgio Barbiert, a Pirelli motorsport-igazgatóját a közlemény. – A mérnökeink és a tesztcsapatok között kialakult együttműködéssel, valamint a gumik teljesítményével is nagyon elégedettek vagyunk. A gyakorlás, amely egy sprintszimulációt is tartalmazott, a tervek szerint alakult, és az első visszajelzések nagyon biztatóak. Rengeteg adathoz jutottunk, amelyeket elemezni fogunk, hogy folytassuk a gumik fejlesztését. A legerősebb területek a tapadás, a felmelegítési tempó és a biztonságérzet.”

„Úgy határoztunk, hogy a MotoGP-t ugyanazzal a felfogással keressük meg, amely mindig is megkülönböztetett minket – folytatta. – A gumikat kizárólagosan a királykategóriára kell szabni, mert a szabályzat ezt követeli meg tőlünk. Azokat a technológiákat és gyártási folyamatokat is szeretnénk kihasználni, amelyeket az elmúlt években tökéletesítettünk. Egyrészt a bajnokságban való részvételünkkel példát statuáljunk a motorsport fenntarthatósága kapcsán, másrészt minőségi és homologizált koncepciót nyújtsunk, harmadrészt a MotoGP-ben kifejlesztett közvetlen technológiát és tudást átültessük az utcai motorozásba, hogy ők is hasznot tudjanak húzni belőle.”

Akár a MotoGP is szóba jöhet? – interjú Giorgio Barbierrel, a Pirelli motorsportfőnökével

Hivatalos: újabb magyar induló, Számadó Máté is rajthoz áll a legendás 24 órás viadalon

0

Kovács Bálint és Görbe Soma mellett Számadó Máté is rajthoz áll a 2025-ös Bol d’Oron, amelyet ezen a hétvégén rendeznek. Mindhárom magyar versenyző már a Paul Ricard-i pályán készül a legendás 24 órás viadalra.

A múlt héten számoltunk be arról, hogy a HERT by Moto Jungle Racing Team pénzügyi okokra hivatkozva kihagyja a 2025-ös Bol d’Ort. Ennek ellenére sem maradunk magyar versenyző nélkül, ugyanis Kovács Bálint és Görbe Soma már korábban jelezték, hogy elindulnak a viadalon.

Hivatalos: nem indul a legendás 24 órás versenyen a színmagyar csapat

További örömhír, hogy ez a szám háromra nőtt, ugyanis Számadó Máté is rajthoz áll a legendás 24 órás versenyen. A 20 éves pilóta kedden egy rövid Facebook-posztban számolt be arról, hogy a hétvégén az Endurance-világbajnokságon, a Superbike kategóriában, a Maco Racing Team színeiben fog versenyezni. Ehhez egy képet is csatolt, miszerint már a Paul Ricard-i pályán tartózkodik, és gőzerővel készülnek a 88. Bol d’Orra.

Ez egyébként Kovácsról és Görbéről is elmondható. A Tecmas Racing Team versenyzője keddi posztjában úgy fogalmazott, hogy a motor jól működött, az őt körülvevő közeg pedig profi. Felfedte, a piros zászlók miatt kevés kört tudtak menni, de összességében remek munkát végeztek. Időeredménye pedig a Stock kategória első helyére volt elég, de hozzátette, hogy ezek még sokat nem mondanak. A 3ART csapatnál induló pilóta napja pedig arról szólt, hogy megismerkedjen az új technikával. Kovácshoz hasonlóan ő is kiemelte a rengeteg piros zászlót, de köszöni az alakulat munkáját és a kedves fogadtatást.

A 2025-ös Bol d’Or érdemi része csütörtökön kezdődik. A 24 órás viadal szombaton 15 órakor rajtol.

Kovács Bálint ismét az első ötben, Görbe Soma újabb fontos pontokat szerzett, Lukács Tamás a versenyt is vezette

Varga Tibor: Az elmúlt hétvégék nagyon szerencsétlenül alakultak, de egyáltalán nem vagyok elkeseredve

0

Varga Tibor elárulta, nem feltétlenül értett egyet a csapatával a tekintetben, hogy kell-e módosítani a motoron. Végül csak minimális változtatásokat eszközöltek, de ezt is inkább a Snipers csapatfőnöke mondta. Elmesélte, az 1. körben nagy tumultus alakult ki, aminek következtében nem tudta teljesen ledönteni a motort, és a gumi bal oldala kihűlt, ezek pedig jelentős mértékben hozzájárulhattak a bukásához. Ennek ellenére egyáltalán nincs elkeseredve, ugyanis szerinte ezeket a tapasztalatokat is meg kell élni. Továbbra is úgy érzi, hogy megvan a tempója, de a jó eredmény és az esetleges Himnusz nem csak rajta múlik. A JuniorGP hétvégi fordulóját pedig már alig várja, hiszen nemcsak, hogy hallhatja a 600 köbcentiméteres motorját, de a Stock Európa-bajnokság bajnoki címéért is nagy csatában van.

A világ az elmúlt hétvégén a világ Misanóra és a San Marinó-i Nagydíjra figyelt. Az állandó betétszériák mellett a MotoE is versenyzett, természetesen Varga Tiborral a fedélzeten. A 18 éves pilóta az időmérőn a tizenhatodik helyet szerezte meg, ezzel pedig egy nehéz pénteket zárt, mivel a motor meglehetősen idegesen mozgott alatta.

Varga Tibor messze volt a továbbjutástól, a hatodik sorból indul a misanói futamokon

„Elég érdekesen alakult ez a helyzet – summázta az első napját a P1race.hu-nak Varga, akivel hétfőn telefonon tudtunk beszélni. – Persze, én sem mondhatok el mindent, de az a lényeg, hogy nem sikerült beállítani a motort. A csapat úgy gondolta, hogy nem kell módosítani rajta, én viszont azon az állasponton voltam, hogy kellene. Elsősorban a csapatfőnök [Mirko Cecchini – a szerk.] nem szeretett volna változtatni, viszont a mérnököm igen. Nem voltam megelégedve a motorral, a két edzés között nem is változtattunk rajta. A kvalifikációra is csak egy minimális módosítás lett eszközölve, ráadásul ezt is a csapatfőnök mondta.”

Varga az első futamra már előre tudott lépni, és elmondása szerint kicsit fejlődni is tudott. A kockás zászlót végül a tizennegyedik helyen látta meg, ezzel újabb két pontot gyűjtött magának és csapatának. Ezzel 48 egységnél tart, az összetettben pedig a tizenharmadik pozícióban áll. A második versenyen azonban bukott, amelyet a saját hibájának tekint.

Varga Tibor eséssel zárta a misanói hétvégét, nagy csatát és sok bukást hozott a második MotoE-futam

„Az 1. körben nagy tumultus alakult ki, elsősorban a balos kanyaroknál tömörültünk össze – magyarázta. – Ebből adódóan a motor egyik alkalommal sem volt ledöntve. A misanói pályán van egy olyan szakasz, ahol egymás után jönnek a jobbosok, és utána egy balos. Eljött ez a kanyar, és akkor már senki sem volt előttem, és először döntöttem le teljesen a gépet. Arra sem gondoltam, hogy a gumi ennyire érzékeny a hőváltozásra, a bal oldala teljesen kihűlt, és semmi tapadás nem maradt. Úgyhogy az esés vagy az 1. körben kialakult tumultus miatt következett be vagy azért, mert nem számoltam azzal, hogy a gumi ennyire nem bírja kimozogni. Érzékeny és érdekes abroncsról beszélünk.”

Varga viszont egyáltalán nincs letörve. „Ez is egy tapasztalat. Mostanában elég rosszakat gyűjtöttem, de úgy gondolom, ezeket is meg kell élni. Ez [kívülről] úgy nézhet ki, hogy nem vagyok jó formában. Az elmúlt hétvégék nagyon szerencsétlenül alakultak, de egyáltalán nem vagyok elkeseredve. Úgy gondolom, hogy megvan a tempóm. Már csak egy versenyhétvégénk van, de ha minden összejön, akkor egy jó fordulót zárhatunk.”

Varga Tibor megmutatta a sisakot, amely „megmentette az életét”

De vajon jön-e az a Himnusz, amely több ízben is felmerült a Magyar és a Katalán Nagydíj között? „Az elmúlt hetek után rájöttem arra, hogy kicsit veszélyes ilyen szavakkal dobálózni, mert ez nem csak rajtam múlik. Hiába tudom azt, hogy megvan a tempóm, hogy halljuk a Himnuszt, de ez nem biztos, hogy be fog következni. Úgyhogy maradjunk annyiban, hogy bízzunk a legjobbakban.”

Ugyan a MotoE egy újabb szünetre vonul el, mivel a portimãói szezonzárót novemberben rendezik, Varga számára nem áll le az élet, ugyanis az előttünk álló hétvégén már a JuniorGP-ben van jelenése. Ráadásul messzire sem kell mennie, ugyanis ezen a hétvégén is Misanóban fog versenyezni. A debreceni születésű pilóta egyáltalán nem áll rosszul a Stock Európa-bajnokságon, ugyanis három fordulóval a vége előtt a negyedik az összetettben, hátránya pedig mindössze 10 pont. Arra is kíváncsiak voltunk, mennyire nehéz az átállás a két sorozat között.

Varga Tibor újabb dobogót, Kecskés Bence és Rossi Moor pontokat szerzett a hétvégén

„Volt már arra példa, hogy az egyik hétvégéről a másikra kellett átülnöm [a MotoE Assenben vendégeskedett, míg egy héttel rá a JuniorGP Magny-Cours-ban folytatódott – a szerk.]. Ekkor gyengének és könnyűnek éreztem a 600 [köbcentiméteres] motort. De semmiben sem gátolt, nem voltam lassabb, csak fura érzés volt.”

„Már nagyon várom, hogy beindítsam, hogy halljam a hangját, és hogy elkezdjek le- és felváltani a kanyaroknál, és halljam, ahogyan megy fel a fordulatszám – jelentette ki. – Ezt az érzést nagyon kívánom már. A MotoE-ben a hang miatt nincs meg egy hatalmas élvezeti faktor. Azért is várom ezt a hétvégét, mert erősen benne vagyunk a bajnoki címért zajló csatában.”

Nem megfelelő kommunikáció, feszült versenyzők – így értesültek az érintettek a MotoE szüneteltetéséről

A „múltban éretlenebb” Bezzecchi riválisként tekint Marc Márquezre, de tisztelik egymást

0

Marco Bezzecchit nagy elégedettséggel tölti el a misanói hétvége, ahol hihetetlen volt a teljesítményük. Elárulta, annak ellenére is nagyon jól érezte magát a motoron, hogy 27 körön át a határokat feszegette, és a bukást kockáztatta. Marc Márquez előzésére is kitért, aki alatt sokkal simábban és gyorsabban mozgott a gép, és elsősorban az első két szektorban kapott tőle. Végül hozzátette, jó kapcsolatot ápol a spanyollal, magát pedig már érettebbnek gondolja.

Ahogyan arról már több ízben is beszámoltunk, a San Marinó-i Nagydíj hétvégéje elsősorban Marco Bezzecchiről szólt. Először a szombati napot söpörte be, majd a főfutamról is egy ezüstéremmel távozott, miután magas minőségű versenyzéssel lepte meg a szurkolókat.

Versenyzés a javából: Bezzecchi remekül tartotta magát, de Marc Márquezé a San Marinó-i Nagydíj

„Ez egyértelműen nagy elégedettséggel [tölt el], mert jó versenyt teljesítettünk – nyilatkozta Bezzecchi. – Amikor a határokon motorozol, benne van, hogy hibázol. És ez sajnos megtörtént. Viszont, ha nem vagy ott, akkor nem is követed el. Úgyhogy, azt mondanám, hogy nagyon jó volt a teljesítményünk. Ahogyan eddig is, ezt a versenyt is vissza fogom nézni. Biztos vagyok benne, hogy pár »ma donna« ki fog szaladni a számon, de ez általában megtörténik.”

„Fejlődünk, de a versenyen egy kicsit jobban küszködtünk, mint az edzéseken, és ennek a további javulás érdekében hasznosnak kell lennie – folytatta. – Sajnos a munkából sosem elég, de boldog vagyok, ugyanis remek versenyt teljesítettünk. Habár 27 körön át a határokat feszegettem, és a bukást kockáztattam, remekül tudtam menedzselni a motort, és élveztem. Mikor volt az utolsó ilyen érzésem? Amikor hazai pályán versenyzel, vagy először vagy egy hozzám hasonló szituációban, akkor el kell helyezkedned máshol, és úgy kell tenned, hogy ez teljesen más futam. Úgyhogy megpróbáltam erről félig meggyőzni magam.”

Marc Márquez érezte a nyomást, Bezzecchi élete versenyén van túl

Bezzecchi egyetlen legyőzője Marc Márquez volt, aki a főfutam 12. körében használta ki riválisa hibáját. Viszont az olasz ezt követően sem szakadt le a spanyolról, a kettőjük közti különbség végig harmonikázott. Hol a Ducati, hol az Aprilia volt a gyorsabb. Végül a győzelem sorsáról kicsivel több mint fél másodperc, egészen pontosan 568 ezred döntött.

„Természetesen az volt a célom, hogy hazahozzam a győzelmet, de Marc nagyon gyors volt, és úgy gondolom, hogy benne valamivel több van – mutatott rá Bezzecchi. – Különösen a verseny második felében, amikor kopnak a gumik, ő és a Ducati sokkal simábban és gyorsabban ment. Az edzés alatt kevesebbet küszködtünk, de a futamra megváltoztak a körülmények, és több problémánk lett. A harmadik szektorban elég gyors voltam, annak ellenére, hogy a motor sokat mozgott. Az első kettőben viszont Marc sokkal nagyobb tempót diktált. Mindenesetre örülök, mert a teljesítményem hihetetlen volt. Mindenkiért mindent beleadtam.”

Bezzecchi szeretett volna még aludni a sikeres misanói hétvége után, amelyet még nem tudott feldolgozni

Bezzecchi az előzést is hosszasan elemezte, miután arról beszélt, hogy a két keverék közti legnagyobb különbséget a fékezésben tapasztalta. „Marc hatalmas nyomást helyezett rám. Tudtam, hogy a 4-es és a 10-es kanyar közötti szakaszon hihetetlenül erős. Nagyon gyors volt, úgyhogy tisztába voltam vele, hogy itt kell védekeznem. Problémám volt fékezés közben, vétettem egy kisebb hibát, el kellett engednem az első féket, és szélesre kellett futnom, hogy ne veszítsem el az elejét, végül megelőzött. Utána próbáltam közel maradni, hogy felkészüljek egy esetleges ellentámadásra, de ez nem volt elég.”

Márquez és Bezzecchi versengésének egyébként egy külön pikantériája is van, ugyanis a két pilóta nem túlzottan kedvelte egymást a pályán. Ez a 2023-as Valenciai Nagydíjon eszkalálódott, miután találkoztak, és az olasz húzta a rövidebbet. Az akkor még VR46-nál pallérozódó motoros  úgy fogalmazott a jelenlegi vb-éllovasról, hogy ő a legpiszkosabb pilóta. Az akkor Hondától távozó spanyol erre úgy reagált, hogy nem fog sok időt elpocsékolni, és szerinte meg fogja bánni a szavait, ha érettebb lesz. A helyzetet pedig az is tovább tetézte, hogy néhány héttel később a 26 éves versenyző azt állította, hogy már tiszta vizet öntöttek a pohárba, viszont a 32 esztendős pilóta sajtóosztálya máshogyan vélekedett erről. Ennek a hangulatnak azonban mára már nyoma sincs.

Rendezte nézeteltérését Marc Márquez és Bezzecchi? – a két fél másképp gondolja

„Normális, ha vannak nehéz pillanatok, amikor harcolsz – hangsúlyozta Bezzecchi. – A múltban talán éretlenebb voltam, mint most. Akkor nehéz volt, most viszont már nagyon jó. Nem lehet átsiklani Marc tempója felett. Nyilvánvalóan ő egy rivális, nem vagyunk a legjobb barátok. Végül ez olyan, mint mindenki mással. Jó kapcsolatot ápolunk, tiszteljük egymást, és pazar csatákat vívunk a pályán.”

„Ajándék” helyett minimális fejlesztéseket kap Álex Márquez

0

Álex Márquez elárulta, semmilyen „ajándékot” nem kapott, holott Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere korábban megígérte neki. A spanyol elárulta, Francesco Bagnaia szenvedésének ellenére is minden támogatást megkapnak a Ducatitól, ráadásul sokkal speciálisabb információkhoz jut. Azt is felfedte, minimális fejlesztések lesznek eszközölve a szezon végéig.

„Meg fogjuk jutalmazni Álex [Márquezt]. Gigi Dall’Igna [a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója – a szerk.] mindig emlékszik a gyors versenyzőkre, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy lesz valami más neki” – nyilatkozta Davide Tardozzi, a gyári alakulat csapatmenedzsere a múlt hét folyamán a MARCA-nak.

A spanyol versenyző azóta újabb két dobogót szerzett, miután a sprinten a második, míg a főfutamon a harmadik helyen ért célba. Mindezt azok után, hogy Katalóniából úgy távozott, hogy második nagydíjgyőzelmét aratta a királykategóriában.

Versenyzés a javából: Bezzecchi remekül tartotta magát, de Marc Márquezé a San Marinó-i Nagydíj

A misanói teszt – ahol egyébként másodikként zárt – pedig remek terepnek bizonyult abból a szempontból, hogy Márquez megkapja ezt az „ajándékot”. A 29 éves versenyző azonban elkeserítette az újságírókat. „Nem tudom, hogy Davide kinek beszélt erről a jutalomról. Néha, amikor eufóriában van, túl sokat is mond – jelentette ki nevetve, majd komolyra fordította a szót. – Akik a történésektől, vagy attól függnek, hogy kapok-e jutalmat vagy sem… akár már holnap hozzájuthatnék mindenhez. És a Ducati ezt adja át nekem.”

A bolognaiak jelenleg hat motorral szerepelnek a MotoGP-ben, a középpontban természetesen a gyári alakulattal, ahol a garázs szinte teljesen kettészakadt. Míg Marc Márquez valósággal szárnyal, addig Francesco Bagnaia egyre mélyebbre és mélyebbre kerül abban a bizonyos gödörben. Akár az is felmerülhet, hogy az olasz versenyző plusz „erőforrásokat” vehet el a szatellitistállóktól, de erről egyáltalán nincs szó.

Bagnaiának vissza kellett fognia magát, a Ducati főnöke már türelmét vesztette a helyzet miatt

„Úgy gondolom, hogy a Ducatinál, amikor valakinek több problémája van, akkor beszélünk a gyári csapatról, a többi istálló pedig az »ügyfelek« – fogalmazott. – De mi még így is érezzük a támogatásukat. Hétfőn Dall’Igna legalább kétszer vagy háromszor jött a garázsunkhoz, nálam és Fermín [Aldeguernél] is járt.”

„Amióta a Ducatinál versenyzem, összességében sosem változtattunk a munkamódszereinken, még most sem, amikor Pecco garázsán belül »feszültség« és probléma van – folytatta. – Minden versenyzőt kézben tartanak, és adják az információkat. Idén, amikor közelebb vagyok a leggyorsabbhoz, még speciálisabb adatokat kapok, sokféle elemzést folytatnak le, ezáltal több következtetést lehet leszűrni.”

Márquez a fejlesztésekre is kitért. „Azt hiszem, a szezon végéig minimális változtatásokra leszünk képesek, köztük olyan elemekkel, amelyeket a gyári versenyzők már használnak. Nemcsak én, hanem a többiek is. De ezek nagyon apró dolgok, úgyhogy csak nehezen lehet őket észrevenni. Ez elsősorban a versenyek alatt, bizonyos alkatrészek hőmérsékletében segíthet, de tényleg nem nagy módosításokról van szó. Minden GP24-et terelő versenyző megkapja ezt, és ez hasznos dolog.”

Álex Márquez 2026-ban gyári motort kaphat?

Bezzecchi szeretett volna még aludni a sikeres misanói hétvége után, amelyet még nem tudott feldolgozni

0

Marco Bezzecchi még nem teljesen dolgozta fel a Misanóban elért sikert, de a körülötte feltűnő boldog arcok jó érzéssel töltik el. Elárulta, a hétfői teszten elsősorban a vázat próbálgatták, és a pálya körülményei miatt nehéz megítélni, hogy mi az, amiben fejlődnek. Hangsúlyozta, nyitott mindenre, és nem szabad egyhelyben ülni, különben sosem lesz jobb.

Marco Bezzecchi pazar hétvégét teljesített a San Marinó-i Nagydíjon. Azok után, hogy leuralta a szombati napot, a főversenyen is a második helyen ért célba, ahol Marc Márquezzel mutatott be magas minőségű versenyzést. Neki mindenképpen kijárt volna a pihenés, azonban a szezon az utolsó évközi teszttel robogott tovább.

Versenyzés a javából: Bezzecchi remekül tartotta magát, de Marc Márquezé a San Marinó-i Nagydíj

„Túl korán [keltem] – jegyezte meg humorosan Bezzecchi. – Szeretnék még hét-nyolc órát aludni. Hogy őszinte legyek, még nem teljesen dolgoztam fel, még itt vagyunk, és dolgozunk. Csak arra van szükségem, hogy hazaérjek, és jobban átlássam, hogy [mi történt]. De mindenesetre a velem együtt dolgozók és a szurkolók arcából megértettem. Vasárnap, amikor elmentünk egy étterembe, ott is láttam pár meglepett, de mosolygós arcot. Ez jó érzéssel tölt el, még akkor is, ha nagy árat fizettem érte.”

A hétfői nap sem alakult rosszul Bezzecchi számára, ugyanis a harmadik helyen zárt. A misanói gyakorláson többek között új vázat teszteltek, valamint módosított elektronikai beállításokat próbáltak. A 26 éves versenyző az ebédszünetben summázta az eddigieket, ahol elsősorban az előbbi elem került terítékre. Azonban azt még nem tudja, mikor vethetik be élesben.

Quartararóék ismét kipróbálhatták a V4-es Yamahát, Acosta volt a leggyorsabb a misanói teszten

„Rengeteget dolgozunk, nem könnyű a hétfői teszt – mutatott rá. – Csalóka lehet, ugyanis nagyszerű a pálya, és hihetetlen a tapadás. Ez azt jelenti, hogy nagyon precíznek kell lenned, hogy megértsd, hogy mi az, ami ténylegesen fejlődik, és mi az, ami nem. Ismét kipróbáltuk az új vázat, amelyet már korábban is teszteltünk, és ahogyan eddig is, még mindig jó. Rengeteg pozitívum lakozik benne, de olyan területek is vannak, amelyeken még dolgozunk kell. Számos versenyt teljesítettem az alapkoncepcióval, teljesen normális, ha kell egy kis idő, hogy megértsem, mi az, ami jó, és mi az, ami nem, de hétfőn azért indultunk el, hogy átlássuk. Különböző dolgokat próbálunk ki, van, amit láthatsz a motoron, de akad, amit nem.

Bezzecchi az elmúlt nagydíjakon kirobbanó formában versenyez. Assen óta, amikor célba ért, kivétel nélkül a dobogón zárt, már ami a főfutamokat illeti. Emellett az elmúlt hét fordulóban a sprinteken is összejött három pódium. A világbajnoki összetettben pedig öles léptekkel közeledik a küszködő Francesco Bagnaiára, ugyanis mindössze 8 pont a hátránya. Ezen eredmények tükrében joggal felvethető, hogy az Aprilia versenyzőjének minden megfelelő, és nem akar belenyúlni a konstrukcióba. Ez azonban messze nem így van.

„Nyitott vagyok mindenre – szögezte le. – Az egyértelmű, hogy változtatások minden körülmény között változtatások, nem számít, hogy fejlődés-e vagy sem. Időigényes megszokni, és jól megérteni, hogyan lehet a legtöbbet kihozni belőle. Végeredményében biztosnak kell lenned abban, hogy mit akarsz kipróbálni. Mindazonáltal nem ülhetsz egyhelyben sokáig, különben sosem lesz jobb. Meg kell próbálnod, a működőképes elemeknek adni kell egy esélyt, míg a nem jó dolgokat örökre ki kell szórni.”

Egy faláb, és ami mögötte van – Bezzecchi felfedte szokatlan ünneplésének hátterét

„Fantasztikus” tesztet zárt Bagnaia, ahol olyat tett, amire még idén nem volt példa

0

Francesco Bagnaia megerősítette, hogy továbbra is remek a hangulat a garázson belül, és normális, hogy ők is frusztráltak az eredménytelenség miatt. Elárulta, a hétfői teszten a teljesítményére és az érzéseire koncentráltak, amely fantasztikusan alakult. Többek között a legjobb körét is 21 körös gumikon futotta, erre pedig még idén nem volt példa. Az olasz versenyző Casey Stoner jelenlétére is kitért.  

Francesco Bagnaia Misanóban egy újabb szörnyű hétvégét zárt. A sprintversenyen a nyolcadik helyről esett vissza egészen a tizenharmadik pozícióig, amelynek végén úgy fogalmazott, hogy csak annyit szeretne, hogy felemelje a fejét, és lásson némi fényt az alagút végén, mert jelenleg rémálomban él.

Ez a főfutamra sem javult, amelyet bukás miatt be sem tudott fejezni. Bagnaia az újabb fiaskót követő nem állt a média elé, ugyanis egy meglehetősen hosszúra nyúlt technikai értekezleten volt jelenése. A MotoGP kameráinak is csak annyit mondott, hogy nem tudja, mit akarnak tőle hallani, és jobb, ha a bukást követő gondolatait nem mondja ki hangosan. Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója viszont megszólalt, ahol jelezte, a szurkolókhoz hasonlóan ő is kezdi elveszteni a türelmét, de normálisnak tartja, ha az ember ilyeneket mond, amikor nem jönnek az eredmények. A hétfői tesztet követően a fenti kijelentés is előkerült.

Bagnaiának vissza kellett fognia magát, a Ducati főnöke már türelmét vesztette a helyzet miatt

„Ez mindig a kérdésfeltevéstől függ. Ha a megfelelő módon tálalod, akkor nem lett volna ebből ekkora gond, viszont ti egy kicsit büdösek vagytok – reflektált nevetve Bagnaia. – Ahogyan néhány versenyen utaltam rá, még mindig ugyanolyan a légkör a garázsban, és együtt dolgozunk. Ők is ugyanúgy szenvednek, mint én, és nagyon keményen dolgoznak, hogy megpróbálják megadni azt, amire szükségem van. Biztosan ők sem boldogok, és ez helyénvaló. Azt szeretnék látni, hogy a versenyzőik az első két helyen vannak, de az elmúlt futamokon hoztam egy nyolcadik, egy kilencedik, egy hetedik pozíciót és egy kiesést. Vasárnap talán egy kicsit jobb lett volna, de az első ötre nem lett volna elég. Nincs mit mondanom, normális, hogy nincs kitörő öröm, de azon dolgozunk, hogy ez legyen.”

Ennek ellenére az olasz kifejezetten jól mozgott a hétfői teszten. Az eredménylistán a nyolcadik helyen zárt, és Marc Márqueztől mindössze 62 ezredet kapott. Ráadásul a főfutamon elért legjobbjánál egy másodperccel jobb időt tudott futni. Mindezt 21 körös gumikon tette, ezt a menetet viszont egy bukás szakította meg. Bagnaia erre is reagált, minimálisan visszautalva a vasárnapi értekezletre.

„Nem tudok mondani semmi konkrétumot, de hétfőn fontos volt, hogy nem próbáltunk új alkatrészeket, hanem arra fókuszáltunk, amink van – mondta. – Úgy döntöttünk, hogy eszközölünk némi változtatást, hogy jobban megértsük az irányt. Versenyképes voltam, mert 21 körös gumikon értem el az egyéni legjobbamat, amit még ebben a szezonban nem tudtam megtenni. Hozzá kell tenni, hogy a pálya egy kicsit segített, de a bukást leszámítva jó napot zártunk. Nem tudom, hogy ezt át tudjuk-e vinni Japánba, mert jobban meg kell értenünk a helyzetet, de biztos vagyok abban, hogy a jó irányba haladunk.”

Quartararóék ismét kipróbálhatták a V4-es Yamahát, Acosta volt a leggyorsabb a misanói teszten

De vajon ez a teszt működni fog a jövőben? „Nyugodtnak kell maradnom, de biztos vagyok benne, hogy a csapat keményen fog dolgozni, hogy fel tudjuk idézni azt, amit most teszteltünk. És ha ezt megtaláljuk, akkor a dobogóért is harcolhatunk. Ha ez nem eshetőség, akkor lassan, de a megfelelő irányba folytatjuk a munkát, ahogyan hétfőn is tettük. Normál esetben a teszt arról szól, hogy új elemeket próbáljunk ki, de ezúttal sokkal fontosabb volt, hogy a teljesítményemre és az érzéseimre összpontosítsunk. És ez fantasztikus volt.”

Ráadásul Casey Stoner is felbukkant a garázsban. „Ha tehetném, Casey mindig velem lenne. Persze, ez nem lehetséges, de fontos, ha valaki egy másik versenyző véleményéből tud előnyt kovácsolni. És én ezt igyekeztem a legtöbb módon megtenni. Jól kijövünk egymással, beszélgetünk, többé-kevésbé ugyanazok az elképzeléseink, és azt kell mondanom, hogy ez természetesen jön. Ráadásul Cristiannal [Gabarrini, Bagnaia versenymérnöke – a szerk.] is remek a viszonya, úgyhogy magától jött, de volt már erre példa. Így állunk Casey-vel 2021 óta, és amikor itt van, nagyon sokat segít.”

Így áll a MotoGP-tabella a San Marinó-i Nagydíj után

Acosta szerint nincs értelme a kiesésén bosszankodni, de a leszakadó lánc komoly sérülést okozhatott volna

0

Pedro Acosta úgy véli, vasárnapi kiesése akkor is megtörténik, amikor nem kellene, és nyilvánvaló, hogy az ember feszültté válik, ha jól alakuló futamnak ilyen vége szakad. Szerinte nem szabadna ennek megtörténnie, mert ha a leszakadó lánc eltalál valakit, annak súlyos sérülés is lehet a vége. Hétfőre azonban megnyugodott, és kijelentette, nincs értelme ezen idegeskedni.

Pedro Acosta számára fájdalmas véget ért a San Marinó-i Nagydíj. Mint ismeretes, a kétszeres világbajnok a negyedik helyen haladt, amikor a verseny 8. körében hirtelen lelassult a gépe, ezért nem sokkal később fel kellett adnia a viadalt. Ezt a spanyol nyilvánvalóan nem vette jó néven, feszültségét az egyik reklámtáblán vezette le, ráadásul motorjának is bemutatott.

Arra sem kellett sokat várni, hogy kiderüljön, mi okozta Acosta kiesését. A mazarróni cápa ugyanúgy járt, mint a hétvége korábbi szakaszában Brad Binder, miszerint elhagyta a láncát. A nem mindennapi eseményt ráadásul egy fotós is megörökítette, amely azóta valósággal hasít az interneten, és többen is úgy vélik, hogy ez lehet az év fotója. A szóban forgó képet fentebb tekinthetik meg.

„Ez van, ez egy technikai sportág – nyilatkozta Acosta a versenyt követően. – Ezek a dolgok megtörténnek, még akkor is, ha nem kellene. Egy nehéz hétvégén, ahol sikerült megfordítanunk az eredményeket, javultunk néhány pozíciót, és így végződik…nyilvánvaló, hogy idegessé tesz. Amikor megvan a tempód, remek előzéseket mutatsz be, és ez történik, azt nehéz megérteni. Jó futamom volt, a dobogó talán nem volt benne, de biztosan elég lett volna, hogy elkapjam Álex [Márquezt].”

Acosta kiemelte, muszáj fejleszteni ezt a területet, ugyanis ehhez hasonlót eddig még nem tapasztaltak, viszont Misanóban háromszor is előfordult. Ugyan az elhagyott lánc nem kerül sokba, hiszen egy 30-40 eurós (átszámítva 12-15 ezer forint) tételről van szó, viszont szerinte annál nagyobb problémát tud okozni. „Nem szabadna ennek megtörténnie, ugyanis ha a lánc eltalál valakit, akkor az komoly sérüléseket is okozhat.”

A 20 éves versenyző egy nappal később a teszttel vigasztalódhatott, ugyanis az eredménylista élén ő zárt. Persze, a misanói potenciális negyedik helyét már semmi sem fogja visszaadni, de egy dolog biztos. A lánc helyzete a hétfői napot követően is felmerült, ugyanis egyrészt a spanyol is belebocsátkozott a részletekbe, másrészt az egész dührohamát is más megvilágításba helyezte.

Quartararóék ismét kipróbálhatták a V4-es Yamahát, Acosta volt a leggyorsabb a misanói teszten

„Tulajdonképpen rámentem a kerékvetőre, sebességbe tettem, és leugrott – magyarázta Acosta. – Nincs ebben nagy titok. De mindenesetre hétfőre hoztak egy láncszekrényt, vagy ahogyan hívni akarjuk, és jól működött. Ameddig ténylegesen nem következik be, nem tudsz jós lenni. De a többi gyártó már tapasztalt hasonlót. Boldog vagyok, mert ha én hibázom, az rosszabb. A csapat pedig összességében jól fogadta, mert ez nem az én saram volt.”

„Semmi értelme nincs azon bosszankodni, hogy vasárnap mi történt – hangsúlyozta. – Mit tud megoldani az idegesség? Semmit. Ha a láncszekrény most érkezett meg, akkor most érkezett meg. Legalább nem fog ennyire könnyen megtörténni az év hátralévő részében, mint ezen a hétvégén. Probléma, megoldás, és megyünk tovább. Jól megy nekünk, remek a légkör a garázsban, semmi szüksége, hogy minden ok nélkül visszafogjuk magunkat. Legalább most elfelejthetjük.”

Így áll a MotoGP-tabella a San Marinó-i Nagydíj után

Nem megfelelő kommunikáció, feszült versenyzők – így értesültek az érintettek a MotoE szüneteltetéséről

0

Varga Tibort nem érte váratlanul, és nem is érintette meg a MotoE szüneteltetése. Érdekes részleteket is megosztott, ugyanis elmondása szerint senki nem jelezte nekik előzetesen, hogy mire készülnek. Elismerte, hogy a bejelentés miatt nekik is át kell alakítaniuk a 2026-os programot, de vannak lehetőségeik, és mindent megtesznek, hogy a világbajnokságon belül maradjanak.

Múlt csütörtökön számoltunk be arról, hogy a MotoE-t a 2025-ös szezon végével parkolópályára küldik. Ugyan a hivatalos közlemény csak „szüneteltetésről” ír, de benne van a pakliban, hogy a portimãói szezonzáró lesz az utolsó versenyhétvége a széria 2019 óta íródó történelmében. Ez a döntés azért is fontos, hiszen az elektromos sorozatban Varga Tibor személyében magyar érdekeltség is van. Természetesen őt is megkérdeztük, mit gondol a bejelentésről.

Hivatalos: a szezon végével szüneteltetik a világbajnoki sorozatot

„Engem annyira nem, viszont számos versenyzőt megérintett – nyilatkozta a P1race.hu-nak Varga, miután hétfőn telefonon beszéltünk vele. – Van olyan pilóta, aki ebben a kategóriában képzelte el a karrierjét, mi viszont inkább egyfajta ugródeszkaként tekintettünk rá.”

A 18 éves versenyző azt is elárulta, nem érte váratlanul a múlt heti bejelentés. „Titkosan, illetve nem biztosan már hallottam – fedte fel. – Már emlegették, hogy ez be fog következni, és hogy számoljak vele. Ezért nem is volt nagy meglepetés. Nekem megvoltak a kapcsolataim, viszont biztos vagyok abban, hogy volt olyan versenyző, aki nem is hallott erről.”

Merthogy az a szokatlan helyzet állt elő, hogy sem a FIM [Nemzetközi Motorsport Szövetség – a szerk.], sem a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna nem tájékoztatta előzetesen a MotoE paddockját arról, hogy mire készülnek. Varga elárulta, erre az volt az indoklásuk, hogy minden követ megmozgattak, és a végletekig abban bíztak, hogy ez nem fog bekövetkezni. A tájékoztatás hiányát egyébként „érdekes húzásnak” titulálta.

Varga Tibor eséssel zárta a misanói hétvégét, nagy csatát és sok bukást hozott a második MotoE-futam

Ráadásul a bejelentést követően sem javult a helyzet, ugyanis mindössze annyi történt, hogy összehívtak egy értekezletet, ahol Varga elmondása szerint pár motoros jóvoltából meglehetősen feszült volt a hangulat. De természetesen ennek is megvan a magyarázata.

„Sok pilóta, csapattag és szerelő nagyon ideges volt, mert jelenleg nem tudják, hogy 2026-ban hol fognak dolgozni – fogalmazott. – Vannak olyan versenyzők, akik nagyon gyorsak a MotoE-ben, de az életkorukból adódóan nem biztos, hogy el fogják őket vinni. Úgyhogy ez nekik egy nagyon nehéz helyzet.”

Varga elismerte, a bejelentés miatt nekik is át kell szabniuk a 2026-os naptárat. „Az alapterv úgy nézett ki, hogy a MotoE mellett a JuniorGP Moto2 Európa-bajnokságban indulunk. Ez most megváltozik. Vannak lehetőségeink, de erről még nem beszélhetünk. Biztos vagyok benne, hogy az elektromos sorozat nélkül is jó kategóriákban és rangos versenyeken tudok részt venni. Mindent meg fogunk próbálni, hogy a világbajnokság berkein belül maradjunk. Még van egy forduló, ahol a legtöbbet próbáljuk kihozni.”

Így áll a MotoGP-tabella a San Marinó-i Nagydíj után

Mi fán terem az enduro? – 1. rész

0

Néhány hét múlva célegyenesébe ér a 2025-ös enduroszezon, valamint decemberben a Superenduro-világbajnokság következő kiadása is elstartol, közte a magyarországi fordulóval. A szünetet kihasználva pedig rengeteg témában kiegyenesítjük az esetleges kérdőjeleket, melyhez ezúton is köszönjük a segítséget Vágó Norbert szakágvezetőnek.

Jelenleg jól megérdemelt nyári szünetét tölti a TRP Hungary által támogatott Enduro-országos bajnokság mezőnye. Azonban már nem kell olyan sokat várni, hogy folytatódjon az év, ugyanis októberben Szandaváralján zárul az enduroszezon, egy héttel később Piliscsévről jön a 42. Királyválasztó. Ráadásul a Superenduro-világbajnokság startja is közeledik, közte a magyarországi fordulóval, amelyet január 31-én rendeznek az MVM Dome-ban.

Elindult a 2026-os Superenduro GP of Hungary jegyértékesítése

Ez a nagyobb szünet pedig remek lehetőséget ad arra, hogy eloszlassuk az esetleges kétségeket, kételyeket. Melyek az alapvető különbségek, amelyek elhatárolják egymástól a különböző sorozatokat? Vannak-e olyan szabályok, amelyek csak egy-egy szakágra értelmezhetőek? Mi a helyzet a superenduróval? Mi alapján határozzák meg a különböző kategóriákat? Miben más a PRO1 a PRO2-vel szemben? Cikksorozatunk első része többek között ezekre a kérdésekre kíván válaszolni.

„A szakág egy és ugyanaz, az endurosport az alapja mindennek, és az egyéb szakosztályok ebből alakultak ki – magyarázta Vágó Norbert szakágvezető a P1race.hu-nak adott exkluzív interjújában, amelyre az országos bajnokság lišovi hétvégéjén került sor. – Ezer arca van ennek a szakágnak, de az enduro határozza meg az összes osztályt, nélküle nem léteznének.”

„Minden vállfajnak [saját] versenykiírása, szabályrendszere van – folytatta. – Fontos leszögezni, hogy az endurón belül a FIM [Nemzetközi Motorsport Szövetség – a szerk.] a világszervezet, és egyáltalán nem mindegy, hogy ők mit titulálnak sorozatnak. Ezt a szabályrendszert ők alkotják meg, nem a nemzetek. A regulák zömét egyébként az enduro alapkiírásából ragadják ki. A superendurón rengeteg olyan tényező van, amely az alapkiírásban is megtalálható, ilyen például a gépátvétel, a zárt parkoló, a zajszint vagy a lámpás motor”. Vágó úgy véli, gyorsan bele lehet tanulni, és hamar bele lehet rázódni, amennyiben van megfelelő tapasztalat, és a különböző kiírások is átolvasásra kerültek.

Liszka-show és magyar dobogóeső az enduro-Eb nagytarcsai fordulóján

Az endurót elsősorban a terepralihoz lehet hasonlítani, ugyanis a két szakág hasonló szabályrendszerrel rendelkezik. Vágó rámutatott, amíg az enduróban a gyorsasági szakaszok, valamint az azokat összekötő etapok vannak, addig a raliban is nullásat kell menni, a mérten pedig a legjobb időt kell futni, hogy győztest lehessen hirdetni. Szintén elengedhetetlen szabálypontja mindkét szakágnak, hogy nem lehet késni. Az enduróban percre pontosan meg van határozva, hogy az adott versenyző mikor indulhat el.

„A többi vállfajnál test a test ellen megy, bizonyos időintervallum alatt – mondta. – Elrajtolnak együtt, adott időre mennek, ez viszont nemzetenként eltérő. A hardenduro kicsit más, mivel azt egy hosszútávú mért szakaszként kezelik. Elrajtolsz, és arról szól, hogy aki a leggyorsabb az etapon, az nyer. Ehhez egy adott időintervallum van hozzárendelve, és ez alatt kell a távot teljesíteni. Aki kicsúszik a keretből, azt kizárják. Az a győztes, aki időn belül marad és leggyorsabban teszi meg a távot. A Superenduro-mezőny nagy része egyébként a hardenduróban edződik, de arra is volt már példa, hogy jó endurós versenyző szerepelt remekül a superendurón. De van, aki a cross countryból jön, ezt pilóta válogatja.”

Német győzelem és remek magyar szereplés a világ legnehezebb hardenduro-viadalán

A hardendurón túli vállfajoknak is számos olyan sajátossága van, amelyet csak azon belül lehet értelmezni, és másra nem érvényes. Ennek kapcsán a superenduro került elsősorban terítékre. A rajt motokrosszos, valamint ezt leszámítva némi szabályrendszer is át van emelve. Az idő itt is elképesztő fontossággal bír, viszont más okból kifolyólag, ugyanis szabadedzés és időmérő csak itt van. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan figyelni kell az órát, és ki kell tapasztalni, hogy mikor lehet nyomni, és mikor lehet egy mért kört tiszta körülmények között menni. Vágó szerint itt is elengedhetetlen a tapasztalat, ugyanis ezekből lehet a legtöbbet tanulni.

A superenduro kapcsán pedig egy újabb nagyon fontos területet világított meg. „Ez egy nagyon hálátlan és gyilkos része a sportnak, mivel benne van a pakliban, hogy elutazol, motorozol tíz percet, és mehetsz haza – hangsúlyozta. – Ez lelkileg is kemény. Az egy dolog, hogy ezt mi, a háttérország hogyan éljük meg, de a versenyző már egy más tészta. Én azt mondom, hogy olyan versenyző álljon oda, aki felkészült, és ezért tett valamit, mert különben megütheti a bokáját. Itt semmilyen oldalról sincs kegyelem. Délelőtt rengeteg helyi versenyző van, ők pedig már nem jutnak be az esti finálékba. Ebből viszont a néző semmit sem érzékel. Olyan gyereket is láttam, aki sírt, mert belegondolt abba, hogy mennyit készült, és nem jutott be. Ennek a sportágnak felkészült és eltökélt versenyzőkre van szüksége.”

Csodálatos magyar szereplés Budapesten, Zsigovits futamot nyert, Liszka összetett dobogóra állt

A másik fontos szempont a különböző kategóriák. Magyarországon jelenleg három nagyobb csoport létezik. Ezek az élsport, az utánpótlás, valamint a tömegsport. „Élsportba tesszük azokat a versenyzőket, akik profi szinten mennek. Ez a mi esetünkben a PRO1 és a PRO2. Külföldön ugyanezek vannak, csak máshogyan hívják őket. Ehhez a kategóriához még hozzátartoznak a Veteránok (a 40 év felettiek), mondhatni, ők a kiöregedett bajnokok.”

„Az utánpótlás a juniorokról, a fiatalokról és a gyermekekről szól – tért rá Vágó a második csoportra. – A Kadét már kinőtte a korosztályos kategóriát, felnőtt motorral mennek, de még gyermekek. 14 és 18 éves kor között mozognak, most érnek be, és az idők alapján már elkezdik húzkodni a PRO kategória versenyzőinek bajszát. Tizenhat éves kortól dönthetik el, hogy szintet lépnek-e. Sánta Gábor például ennyi idősen megnyerte a Kadétot, megvolt hozzá a kellő fizikuma és az érettsége, és úgy döntött, hogy felmegy a PRO1-be, és máris elöl motorozik. Ehhez csatlakoznak a gyermek kategóriák, melyeknek több vállfaja van [például Ifi 65, Ifi 85 – a szerk.]. Később ebből lesz a Kadét, majd az I. osztályos pilóta. Ha ez nem jön össze, akkor Expert. Ez a kategória már kinőtte a tömegsportot, de túlkorosak ahhoz, hogy az élsportba kerüljenek. Ők utóbbinál gyengébbek, de az előbbieket verik. Tehetséges, de amatőr pilótákról van szó.”

Sánta elárulta, mi hátráltatta a lišovi enduro-ob szombati napján

Vágó szerint elképesztően fontos az utánpótlás. Úgy véli, az endurotársadalomnak minden esetben szüksége van egy Liszka [Rolandra], egy Zsigovits [Norbertre] vagy éppen egy Sántára. Úgy gondolja, ez egy körforgás, és mindenkinek el fog jönni a saját ideje, és úgy kell nevelni az utánpótlást, hogy később egy világeseményen profi szinten tudjanak részt venni.

„A tömegsport a legnépesebb kategória, a szakágak belőlük élnek meg – folytatta. – Ide tartozik a harmadosztály és a Szuperveteránok, azaz az 50 év felettiek. Ők még mindig aktívak, és lehet, hogy régen bajnokok voltak, vagy kiöregedett bajnokok, de őket már nem lehet az élsportba tenni, vigyázni kell rájuk. Azért is szuperek, mert még mindig nyomják, és ezt a sportot űzik, innen is le a kalappal előttük.”

Liszka jó edzésnek fogta fel a versenyt, Nagy viszont nem tudott kiengedni Szankon

Az egyes osztályokon belül a szervezők további kategóriákat is meghatároznak, persze, ha azt a résztvevők száma indokolja. Amennyiben egy csoportban több versenyző szerepel, a motorok hengerűrtartalma alapján kerülnek besorolásba. Ha a harmadosztályt vesszük, akkor az E1 jelenti a kis köbcentiméteres motorokat, az E2 a középkategóriát, míg az E3-ban találhatóak a legerősebb konstrukciók. A PRO1 és a PRO2 esetében ugyanez a felállás azzal a különbséggel, hogy a két felső divíziót összevonták.

„Annak nincs értelme, hogy két-három pilóta lézeng. Az senkinek sem jó, mivel elveszti a nívóját – jelentette ki Vágó. – A többi kategóriában nincs ilyen megkötés. Ez van, ahol előny, de van, ahol hátrány, ez pályafüggő. Itt, Lišovban például a nagyok jobban tudtak menni, de ez máshol megfordulhat. Szétszedni nincs értelme, mert akkor két, legfeljebb három pilóta lenne egyben. Inkább legyen presztízsértéke, legyenek többen, és meccseljenek a versenyzők. Ezt ők is elfogadják. Ekkor lehet egy olyan formája a sorozatnak, amiért a versenyzőknek érdemes küzdeniük.”

Cikksorozatunk második részében a kategóriák közötti különbségeket a versenyzők szemszögéből világítjuk meg, akik további érdekességeket is el fognak magyarázni.

enduro szakág