back to top
2025. május 11. 10:27
Kezdőlap Blog Oldal 4

A MotoGP versenyigazgatója elmagyarázta, hogyan változott Marc Márquez austini „futása” miatt a szabályzat

0

Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója részletesen elmagyarázta a szabálymódosítást, amelyre Marc Márquez austini utolsó pillanatos motorcseréje miatt volt szükség. Webb kiemelte, hogy az új előírások sokkal egyértelműbbek és egyszerűbbek, mint a korábbiak, ami csökkenti a hibázás lehetőségét. 

Különösen emlékezetesre sikerült az idei Amerikai Nagydíj főfutama, és ennek csak részben volt oka maga a verseny. Az események ugyanis már a rajt előtt elkezdődtek, amikor a változó körülmények között Marc Márquez, majd őt követve mások is az utolsó pillanatban döntöttek a motorcsere mellett. A versenyirányítás végül felfüggesztette a startprocedúrát, mivel túl sokan futottak el a bokszutcába. Pont ezért végül az érintettek nem is kaptak büntetést, ami nem kis részben a nehezen értelmezhető és alkalmazható szabályzatnak volt köszönhető. Viszont nemrég az illetékesek megváltoztatták az előírásokat, hogy erre többet ilyen formában ne kerülhessen sor. Persze a sportszabályzatok értelmezése senkinek sem könnyű feladat, de szerencsére a sorozat ebben a segítségünkre sietett. 

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

„A szabályok korábban nagyon összetettek voltak, és nehezen érthetőek a csapatok számára – nyilatkozta Mike Webb, a MotoGP versenyigazgatója a sorozat hivatalos honlapjának. – Az újraszövegezett szabályzat viszont már sokkal egyszerűbb. Egyedül a rajtrács elhagyása miatt jár büntetés. Ennyi. Nem számít a rajtrács elhagyásának oka. A rajtrácsról való távozást, vagy a rajtrácsra való ki nem állást bármilyen okból is történt, mostantól pontosan ugyanúgy kezeljük.” 

 „Hogy kontextusba helyezzem az új szabályokat a régiekhez képest, ami a COTA-n történt Márquezzel és sok más versenyzővel, aki elhagyta a rajtrácsot… A régi szabályok szerint ott pontosan tudnunk kellett volna, hogy milyen gumikat használtak a bemelegítő körükön, és milyen motorral mentek. És végül néhány versenyzőnek áthajtásos büntetést kellett volna kapnia, néhánynak pedig nem. A rajtrácson lévő versenyzők meg nem kaptak volna büntetést.”

„Azonban az új szabályzatban ez nagyon egyszerűen rendezve lett. Bármelyik versenyző, aki elhagyja a rajtrácsot, a bokszutcából kezdi meg a bemelegítő kört, elfoglalja az eredeti rajtpozícióját, majd egy dupla hosszúkörös büntetést kap. Így nem kell azonosítanunk, hogy ki melyik motort, milyen gumikat, vagy milyen beállításokat használt. Ugyanaz a büntetés jár mindenkinek, és mindig ugyanaz az eljárás, függetlenül ezektől a technikai kérdésektől.” 

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Webb arra is rámutatott, milyen előnyei vannak még a változtatásnak. „Az új szabály egyszerűségében az a jó, hogy a világbajnokság minden egyes kategóriájára alkalmazhatjuk. A legfontosabb ok, amiért a Moto3-ra és a Moto2-re is alkalmazzuk, még akkor is, ha csak egy motorjuk van, illetve korlátozott náluk a motorcsere, az az, hogy így a kihágást elkövetők az eredeti rajtpozíciójukat foglalják el, majd a versenyen töltik le a büntetést. Szóval megspóroljuk azt a zűrzavart, amelyet az okoz, hogy több pilóta próbál a rajtrács hátsó részén felsorakozni. Mindenkinek sokkal egyértelműbbek lesznek innentől a szabályok, szóval kevesebb az esélye a hibázásnak.” 

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át 

0

Stefan Pierer, a KTM-et tulajdonló Pierer Mobility AG korábbi vezérigazgatója beperelte Stephan Zöchlinget, a cég felügyelőbizottságának elnökét. Zöchling ugyanis el akar adni fedezetként kapott részvényeket, de Pierer szerint azok nem az övéi. Viszont Zöchlingnek az az álláspontja, hogy Pierer átverte. 

Bár mostanában már kevesebb szó esik a KTM komoly pénzügyi gondjairól, az osztrák vállalat még egyáltalán nem került ki a gödörből. A tavaly fizetésképtelenséget jelentő cégnek ugyanis rövid időn belül 700 millió eurót kell előteremtenie, amihez elengedhetetlen külső források bevonása. Viszont ez nem megy olyan könnyen, ami pedig ingerlékennyé tehette a vezetőket.

Leállított gyártás, tőkehiány, zuhanó árfolyam – a KTM felett újra gyülekeznek a sötét fellegek

A napokban az osztrák Der Standard számolt be arról, hogy a belső feszültségek már jogi csatározáshoz is vezettek. Az ügy egyik főszereplője Stefan Pierer, aki korábban mind a KTM-ben, mind a vállalatot birtokló Pierer Mobility AG-ben betöltötte a vezérigazgatói szerepet. Viszont a pénzügyi nehézségek miatt távoznia kellett – a helyére Gottfried Neumeister került , de a cégcsoportot nem hagyta el. Így többek között a Pierer Mobility AG felügyelőbizottságának is tagja maradt (a KTM-ének nem). Nemrég pedig pont ennek a bizottságnak az elnökét, Stephan Zöchlinget perelte be. 

Zöchling a saját tulajdonú Dabepo Holding AG-n keresztül 2024 végén 80 millió eurós kölcsönt adott a cégcsoport egyik vállalatának, amely fedezeteként ugyanilyen értékben Pierer Industrie AG részvényeket kapott. A hitel visszafizetését az idei június végére tervezték be. Viszont Zöchling úgy döntött, hogy idő előtt eladja ezeket a részvényeket, de ezzel Pierer szerint törvényt sértene, mivel azok ténylegesen nem az övéi. Éppen ezért a Pierer Group pert indított a Bécsi Kereskedelmi Bíróságon, hogy megakadályozza az értékesítést. 

Viszont Zöchling úgy gondolja, jó oka van arra, hogy megszabaduljon az értékpapíroktól. Méghozzá az, hogy szerinte a kölcsönszerződés megkötésekor Pierer nem tájékoztatta a KTM többségi tulajdonosát és stratégiai partnerét, a Bajajt a részletekről. Egészen konkrétan a második legnagyobb indiai motorgyártó az elővásárlási és eladási jogairól nem értesült. Valószínűleg a tájékoztató elmaradása azért jelent problémát az osztrák üzletembernek, mert így jogilag támadható válik a megállapodás. Ez pedig a részvényérték esetleges csökkenése mellett akár ahhoz is vezethetne, hogy elbukja a hitel fedezetét. Zöchlingnek persze az is megfelelne, ha visszakapná a pénzét, de Pierer ebben nem partner, mivel még nem járt le a kitűzött határidő. Annyi mindenesetre biztos, a zavaros ügy nem segíti, hogy külső befektetőket találjanak… 

A KTM-nek érdekében áll elengedni Acostát? – a kirúgott csapatfőnök Marc Márquezzel példálózott

Új fejlemény a brit tömegbaleset harmadik súlyos sérültjéről, már a rendőrség is nyomoz az ügyben 

A Brit Supersport-bajnokság tragikus kimenetelű balesetének harmadik súlyos sérültje, Tom Tunstall túl van az életveszélyen. Eközben az is kiderült, hogy a helyi rendőrség vizsgálni kezdte az esetet. A tömegbukásról annak egyik érintettje és két szakértő is nyilatkozott. 

A motorversenyzés minden szépsége mellett időről-időre (túl gyakran) megrázó történeteket is „szolgáltat”. Hétfőn egy újabb szomorú eset került a figyelem középpontjába: a brit Superbike-bajnokság Supersport kategóriájának futamán elhunyt Owen Jenner és Shane Richardson. A két pilóta egy tömegbaleset részesei voltak, amely az Oulton Park 1-es kanyarja után következett be. Egy versenyző a rajt utáni tülekedésben elesett a pálya közepén, és magával rántotta a fél mezőnyt. A viadalt természetesen azonnal megállították, és a segítség gyorsan megérkezett, de sajnos a 21 éves Jenner, aki fejsérülést szenvedett, már itt életét vesztette. A 29 éves Richardsont még be tudták vinni a közeli kórházba, de a háromgyerekes családapát sem sikerült megmenteni.

Elképesztő tragédia: két halott a brit Superbike-bajnokság egyik kategóriájában

A balesetben összesen tizenegy versenyző volt érintett, aki egyike később beszélt a történtekről. „Talán egy sorral Shane és Owen mögött voltam, talán öt vagy hat motorral mögöttük, vagy talán egy kicsit többel. Ott csak káosz volt, szóval senki sem tehetett semmit – nyilatkozta Morgan McLaren-Wood a BBC-nek. – Mindenhol motorok voltak. Senkinek sem volt hová mennie, mivel ez egy nagyon szűk pálya, és nem igazán van mellette kifutásra alkalmas rész sem.” 

Tom Tunstall szintén érintett volt, és a két elhunyt mellett ő sérült meg leginkább. A 47 éves motorost ugyanabban a kórházba vitték, mint Richardsont, de szerencsére már túl van az életveszélyen. „Megerősítjük, hogy Tom Tunstallnak eltört egy csontja a nyakában, és jelenleg a Royal Stoke Kórházban egy szakorvoscsoport kezelése alatt áll – olvasható a sorozat közleményében. – Bár az állapota súlyos, de stabil, és a lehető legjobb kezelést kapja. Az orvosok szoros figyelemmel követik az állapotát, és a következő napokban eldöntik, hogy szükség lesz-e műtétre. Jelenleg lassú, de remélhetőleg teljes felépülésre számítanak.” 

A hétfőn történtek pedig azóta a hatóságok figyelmét is felkeltették. „A rendőrség a halottkém megbízásából két halálesetet vizsgál a május 5-én az Oulton Parkban történt együttes balesetet követően. A [sorozatot irányító] Motorcycle Circuit Racing Control Board és [a sorozat promótere] a MotorSport Vision Racing a halottkémmel és a Cheshire [megyei] rendőrséggel közösen teljeskörűen kivizsgálja az eset körülményeit” – olvasható a helyi rendőrség közleményében. 

Mit mondanak a szakértők? 

A tragédia szinte a teljes motorsport-közvéleményt megmozgatta, és természetesen a laikusok mellett megszólaltak szakértők is, köztük Simon Pattersonnal. „Úgy tűnik, láncreakció alakult ki az Oulton Park 1-es kanyarjának kijáratánál, amely nem egy különösen félelmetes vagy agresszív kanyar” – nyilatkozta a The-Race.com elismert újságírója a BBC-nek. 

„De sajnos, ahogy azt már többször láttuk szerte a világon, annak ellenére, hogy a motorversenyzés biztonságosabbá vált, ahogy a szervezők egyre többet tettek azért, hogy csökkentsék a sérülések kockázatát, az ellen továbbra is hihetetlenül nehéz védekezni, amikor több versenyző bukik, és így fennáll annak a veszélye, hogy őket elütik a mögöttük jövő gépek. És úgy gondolom, hogy ebben az esetben pontosan ez történt. De az nagyon szokatlan, hogy ennyi versenyző együtt esik el.” 

A korábban a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megforduló Michael Laverty szintén arra mutatott rá, hogy ez sajnos csak részben volt egyedi eset. „Ahol az incidens történt, ott mindenki gyorsított, úgyhogy valószínűleg 90-100 km/h-s sebességgel haladtak, ami őszintén szólva nem tűnik olyan gyorsnak, ha motoron ülsz” – kezdte a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty. 

„De mivel ez egy tömegrajtos futam volt, így mindenki együtt indult, harminc vagy harminckét versenyző volt a rajtrácson, amennyit diktált a kategória létszáma. Tehát ahogy kijöttek az 1-es kanyarból, a motoros, aki bukott, azt hiszem, a nyolcadik vagy a kilencedik helyen volt, szóval sajnos még húsz másik pilóta volt mögötte, és őket nagyon meglepte az esés. De volt már rá példa a MotoGP-ben is, hogy egy másik versenyző elütötte a földre került pilótát. A mi sportágunkban nincs mód arra, hogy csökkentsük ennek a körülménynek [a kockázatát]. Szóval sajnos a két versenyző a pályán feküdt, és a mögöttük jövő forgalom összeszedte őket.” 

Néhány centin múlt, hogy nem lett végzetes Martín balesete?

Betiltották a következő motorgeneráció tesztelését a MotoGP-ben, de ez nem érinti az új beszállítót

0

A MotoGP-gyártók megállapodtak abban, hogy az idei szezon alatt nem tesztelik a 2027-es szabályok alapján készülő motorjaikat. Azonban a szintén ekkor érkező új gumibeszállító, a Pirelli által szervezett gyakorlást ez nem érinti.

Egy héttel ezelőtt rendezték meg a MotoGP jerezi kollektív tesztjét. Egy ilyen gyakorlás pedig nemcsak a fejlesztésre ad lehetőséget, hanem a megbeszélésekre is. Ilyenekre pedig sor is került, aminek eredményeképp elfogadták a „Martín-szabályt”, valamit a austini felfordulásra is reagáltak az illetékesek. Viszont nem csak erre a két – joggal nagyobb figyelmet kapó – változtatásra került sor, már ami az előírásokat illeti.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Alig másfél év múlva jelentősen módosul a MotoGP technikai szabályzata, 2027-től több területen is látványosan eltér majd a most érvényben lévőtől. A változások közül a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre való csökkentése, az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása, illetve a magasságállító, valamint az összeültető rendszerek betiltása tekinthetőek a legfontosabbaknak. Ezek mindegyike külön-külön is megfeszített munkára késztetné a gyártókat, így nem csoda, hogy már most bőszen fejlesztik a 2027-es motorjukat (az Aprilia már az új szabályok nyilvánosságra hozatala előtt elkezdte…). Azonban egy új egyezség, amelynek valószínűleg a költségek csökkentése a célja, miatt az eddig megalkotott elemeket még hosszú ideig nem próbálhatják ki pályán.

„A gyártók megállapodtak abban, hogy a 2025-ös szezon alatt nem tesztelik a 2027-es specifikációjú motorokat. Ez azt jelenti, hogy a 2027-es specifikációjú motorok tesztelése csak 2025. november 17-től lesz engedélyezett” – olvashatjuk a közleményben. Ez azt jelenti, hogy elméletileg közvetlenül a november 16-i Valenciai Nagydíj után el lehet kezdeni a munkát a 2027-es gépekkel. Persze várhatóan a gyakorlatban a 18-ára, keddre tervezett szokásos teszten indulhat meg a fejlesztés leggyakorlatiasabb része.

Az új szabályokkal egyszerre egy új gumibeszállító is érkezik majd a MotoGP-be: a Pirelli váltja a Michelint. Az olasz cég már szintén elkezdte a munkát, és rövidesen egy külön tesztet is akar tartani az abroncsainak, méghozzá a MotorLand Aragónon. A teszt dátuma még nem eldöntött, de annyi biztos, hogy az Aragóniai Nagydíj utánra időzítik. Mindez pedig azért releváns jelen esetben, mert az Autosport megtudta, hogy a fentebb tárgyalt „tesztstop” erre az alkalomra nem lesz érvényes, így itt akár 2027-es elemek is felkerülhetnek a motorokra. Ugyanakkor a legnagyobb újítások még biztosan a zsákban maradnak, mivel a márkák a tesztre egy tesztpilóta mellett egy 1000 köbcentis gépet biztosítanak, magasságállító rendszer nélkül és alap aerocsomaggal.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését

Csapata csúnyán elbánt a motoros legenda fiával, akinek mindössze hét futam jutott

0

Az Alpine Forma–1-es csapata megfosztotta ülésétől az ötszörös királykategóriás világbajnok Mick Doohan fiát, Jacket. Az ausztrál versenyzőnek már lényegében azelőtt megpecsételődött a sorsa, hogy bemutatkozott a sorozatban.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Alpine Forma–1-es istállója tavaly nyáron bejelentette, hogy az ötszörös 500 köbcentis világbajnok fiával, Jackkel kezdik meg az idei szezont. Aztán viszont jelentős fordulat állt be a történetben, ugyanis novemberben felmerült, hogy már a debütálása előtt kirúghatják. Ez végül nem történt meg, sőt, már a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon bemutatkozhatott, de idén folyamatosan ott lebegett felette Damoklész kardja. Az első sajtóértesülések szerint a Miami Nagydíjig maradhatott volna, de nemrég az is felvetődött, hogy egyelőre megússza a kirúgást. Végül a miami futamot még megkapta, de, mint kiderült, ez volt az utolsó Forma–1-es versenye, legalábbis egy jó ideig biztosan. Doohan összesen csupán hét fordulón át versenyezhetett, ami mindenképpen méltatlan bánásmód, hiszen teljesítménye nem indokolta az ennyire korai elküldését. Helyére a várakozásoknak megfelelően a csapat tesztpilótája, Franco Colapinto érkezik, Doohan pedig tartalékversenyzőként marad az istállónál.

A további részletek testvéroldalunk cikkében olvashatóak:

Hivatalossá vált a legújabb pilótacsere az F1-ben, Imolától vált az Alpine

Az amerikai ikon szerint kissé unalmassá vált a MotoGP

Kevin Schwantz lesújtó véleményt fogalmazott meg a MotoGP kapcsán, mivel szerinte unalmasabbá vált a sorozat, viszont a Superbike-világbajnokságot az egekig magasztalta. Úgy gondolja, sokkal kisebbnek kellene lennie a két sorozat közti szakadéknak, ámbár ma jóval megterhelőbb vezetni a motorokat, mint az ő korukban.

Azzal, hogy a MotoGP pihent a múlt hétvégén, viszont a Superbike-világbajnokság nem, így rivaldafénybe került az elmúlt forduló, ugyanis Cremonában számos nagy név is tiszteletét tette. A közvetítések során többek között Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmendzsere, valamint Gigi Dall’Igna, a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatója is feltűnt, sőt a második versenyt követően a dobogósokhoz is csatlakozott.

Rajtuk kívül Kevin Schwantz is kilátogatott a cremonai fordulóra. Az amerikai versenyző 1986 és 1995 között erősítette az 500 köbcentis mezőnyt. A Suzukit képviselve összesen huszonöt alkalommal tudott diadalmaskodni, hovatovább 1993-ban a világbajnoki címet is bezsebelte. Híres volt arról, hogy egy igazán kemény és vad vezetési stílust alkalmazott. Mindent összevetve egy igazi harcos volt, aki hamar belopta magát a szurkolók szívébe.

Schwantz, bár sosem versenyzett a Superbike-vb-n, mégis pozitívan emlékszik vissza a sorozatra, ennek személyes okai vannak: „Emlékszem, hogy a barátom, Fred Merkel nyerte meg az első két szezont – idézte fel a kezdeteket a SPEEDWEEK.com-nak. – A Superbike-vb mindig jó futamokat [hozott]. Amit az imént is említettem, »szerintem a MotoGP már egy kissé unalmas, ezért eljöttem ide, hogy lássak egy kis versenyt«.”

A rekorder texasi hős előtt tisztelegtek a MotoGP legjobbjai

Schwantz a jelenlegi Superbike-vb mezőnyt is méltatta, miközben arra kereste a választ, hogy kinek tulajdonítana hasonló tehetséget, mint amilyen a sajátja volt: „Szeretném azt gondolni, hogy tehetséges voltam – mosolygott. – Toprak [Razgatlıoğlu] megmutatta, hogy bármit meg tud tenni a vason. Én képes voltam arra, hogy versenyezzek motorokkal, és vezessek egy 500 köbcentis [konstrukciót]. Toprak bemutatta már a vezetési képességeit, és az, ahogyan ő menedzseli a motorját, az valami elképesztő. [Nicolò] Bulega egy fokkal nyugodtabb, de mindketten a legmagasabb szinten vannak. Bulega versenyzett a Moto2-ben és a Moto3-ban, [Danilo] Petrucci futamgyőztes a MotoGP-ben. A Superbike-világbajnokság rengeteg tehetséggel van megáldva.”

A 60 éves expilóta szerint sokkal könnyebbé kellene tenni az ugrást a két kategória között. Bár az elektronika messze nem ugyanolyan a két sorozatban, de úgy véli, kis túlzással bárki képes lenne megvetni a lábát a királykategóriában, elsősorban itt is Bulegára és Razgatlıoğlura gondolva.

Heteken belül eldőlhet Razgatlıoğlu jövője?

„Fizikálisan, talán ma sokkal megterhelőbb – vont párhuzamot saját korával. – A mai motorokra a legjobb definíció a megbocsátás. Az elektronikának köszönhetően kisebb hibák is beleférnek, és ez [egyáltalán] nem jár »Whaaaack-boom« érzéssel, és nem is lő ki a Holdra, mint az 500-asok. De ugyanúgy találkozhatsz a talajjal, és ez minden alkalommal egy esély arra, hogy megsérülj” – zárta gondolatait.

A királykategória amerikai világbajnoka szerint túl nagyra nőtt az elektronika szerepe a MotoGP-ben

Zarco nem érti, hogyan tudott ennyire eredményes lenni Marc Márquez a Hondával az utolsó éveiben

0

Johann Zarco megnevezte azt a területet, ahol a legnagyobbat lépett előre a Honda. Kifejtette, hogy a növekvő eredményességük a motivációjának is jót tesz, valamint beszélt Marc Márquezről és a tesztpilóták munkájáról.

Nem volt véletlen a Honda reménykedése az előszezonban. Az aranyszárnyasok messze nem tök utolsók, hanem ők is versenyben tudnak lenni a vaskos pontokért. Jelenleg Johann Zarco az, aki a négy versenyző közül a legerősebben teljesít. A főfutamokat vizsgálva három alkalommal is az első hétben zárt, és már két győzelemnél tartana egy alternatív, „Ducati-mentes bajnokságban”.

Az egyéni tabellát vizsgálva jelenleg a hetedik helyen áll, és a nem-ducatisok közül csak Fabio Quartararo előzi meg. Bár Zarcónak még nincsen szerződése 2026-ra, ez könnyen módosulhat, hiszen a felek már megkezdték a tárgyalásokat. Az sem elképzelhetetlen forgatókönyv, hogy a következő idényt már a gyári csapatnál teljesítse.

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

A francia versenyző ki is emelte azt a területet, ahol a legnagyobbat lépett előre a Honda: „A motor könnyű vezethetősége. Tavaly nagyon nehezen fordult, illetve a konstrukció is kissé fura volt, rengeteget csúszkáltunk vele” – ecsetelte a 34 éves versenyző az En la Honda podcastműsorban, majd kifejtette, azzal, hogy javult a motorblokk menedzselése, nemcsak jobban fordul a motor, de ezáltal a gumikkal is jobban tudnak sáfárkodni.

Az, hogy már az erősebb pozíciókért is tudnak menni, Zarco önbizalmának is jót tesz: „Számomra jobban alakul, mint ahogyan azt a szezon elején elképzeltem. Az, hogy a dobogó Argentínában és Katarban is egészen a végéig látótávolságban volt, elképesztően motiválttá tesz. Ha lenne rá lehetőségem, a pódiumokról szeretnék álmodni. Ez egyelőre nem egy cél, hanem olyasvalami, amire gondolhatunk” – magyarázta.

Zarco szerint az eredményei „hitelessé tették” a Hondánál, így gyári ülésre pályázik

Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes Marc Márquezről is szót ejtett, utalva az utolsó, Hondával töltött szezonjaira: „Marc mindig is hihetetlen volt versenyzőként. Nehéz megcsinálni ugyanazt, amit ő, mert ő egy extrém pilóta. Lehetőségem van tanulmányozni az adatait, és látom a különbségeket, de ezzel egyidejűleg nem értem, hogyan csinálta. Eljön az a pont, amikor mindenki másnál jobban teljesít, de nehéz megmondani, hogy miért.”

Zárásképp arról is megemlékezett, hogy az istálló mindenben támogatja, sőt Lucio Cecchinellónak, az LCR Honda tulajdonosának köszönhetően szinte ugyanazt megkapják, mint a gyári alakulat. Teljes mértékben megbízik a tesztcsapat munkájában, de kijelentette, azt nem szeretné tudni, hogy éppen min dolgoznak. Úgy van vele, hogy ha valamilyen jó komponenst tesztelhet, akkor az a tesztversenyzők fáradságos munkájának köszönhető. Az aszakaiak egyébként őket is bedobják már a versenyhétvégékre, ugyanis Aleix Espargaró Jerezben ülhetett motorra, míg a soron következő Francia Nagydíjon Takaaki Nakagami állhat fel a rajtrácsra.

Aleix Espargaró bevetése után újabb szabadkártyáját használja fel a Honda a következő hétvégén

A tartomány legrangosabb kitüntetését kapta Martín

A napokban a Május 2-a Rend nagykeresztjével tüntették ki Jorge Martínt, ezzel is elismerve a 2024-es MotoGP-világbajnoki címét. A spanyolnak még honfitársa, Rafael Nadal is üzent.

Hiába ülhetett fel a 2024-es szezon végén Jorge Martín a MotoGP képzeletbeli trónjára, egészen biztos, hogy a mostani idény végén át kell adnia ezt a helyet egy másik versenyzőnek. A címvédő február óta három nagyobb balesetet is szenvedett, és eddig mindössze egy versenyhétvégén vehetett részt, már ami a 2025-ös évadot illeti. A legújabb, katari sérülései miatt még minden bizonnyal hosszú ideig nélkülöznünk kell a spanyolt.

Maga is tudja, hogy nem tehetett róla, Di Giannantonio mégis elnézést kért Martíntól az ütközésért

Ennek ellenére az élet nem állt meg Martín körül. A Spanyol Nagydíj hétvégéjén már hazatérhetett Spanyolországba, hogy ott folytassa rehabilitációját. A napokban pedig egy nívós elismerésben is részesítették. Május 2-án, amely egyben a Madridi Autonóm Közösség Napja is, a Május 2-a Rend nagykeresztjével (Gran Cruz de la Orden del Dos de Mayo) tüntették ki. Érdekesség, hogy ez a díj a legrangosabb, amelyet a tartományon belül ki lehet érdemelni.

A kitüntetést természetesen a 2024-es világbajoki címe okán kapta meg. Azzal, hogy tavaly a Pramackal felért a trónra, nemcsak Madridot, de szülővárosát, San Sebastián de los Reyest is felhelyezte a MotoGP térképére. Ezenfelül az elismeréssel Martín rendkívüli képességeit is díjazzák, a pályán és azon kívül egyaránt.

A 27 éves versenyzőnek a spanyol teniszlegenda, Rafael Nadal is üzent, aki 2020-ban nyerte el ezt a kitüntetést: „Helló, Jorge! Tudom, hogy ez egy rendkívül különleges nap a számodra, ezért meg akarom ragadni az alkalmat, hogy gratuláljak mindazért, amit az elmúlt két évben elértél. Minden jót kívánok az elkövetkezendő időkre! Még nem tudtunk találkozni, de remélem, ez hamarosan bekövetkezik. Nagy ölelés, és élvezd ezt a csodálatos napot!”

A Motosan cikke arra is kitér, hogy Martín sérülése ellenére mindenképp szeretett volna részt venni a díjátadón, még úgy is, hogy csak napokkal előtte landolt Madridban az orvosi gép. A beszámoló szerint a címvédő némileg meghatódva szerepelt az ünnepségen, és az egyik legnagyobb tapsot kapta.

Martín édesanyja kiborult, szerinte átverték és sértően semmibe vették a fiát

Azt még természetesen nem lehet tudni, hogy Martín mikor térhet vissza a nyeregbe. Az első információk szerint két-három hónapos kihagyással lehet kalkulálni. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb a nyári szünetet követően ülhet motorra. Ezért az is kijelenthető, hogy amennyiben a rehabilitáció alatt nem lépnek fel komplikációk, és nem sérül meg újból, akkor az 1992 után visszatérő Magyar Nagydíjon már ismét láthatjuk a címvédőt. Legutóbb biztató hírek érkeztek az állapotáról. A tüdeje, valamint a tizenegy törött bordából nyolc már teljesen begyógyult. Amíg a spanyol nem térhet vissza, addig a gyári Aprilia a Marco Bezzecchi – Lorenzo Savadori párossal rohamoz.

„Kell az egyes rajtszám a pályára” – ellenfelei jókívánságokkal árasztották el a sérült Martínt

A Trackhouse főnöke már felkészült, hogy előbb-utóbb el fogja veszteni pilótáját

0

Davide Brivio elárulta, még őket is meglepte Ai Ogura hirtelen berobbanása a MotoGP-be. A Trackhouse csapatfőnöke kiemelte a japán pilóta legfőbb erősségeit, valamint felkészült arra az eshetőségre, hogy 2027-re egy gyári csapat el fogja vinni tőlük.

Nem túlzás azt állítani, hogy a szezon első öt versenyhétvégéjének egyik legnagyobb meglepetését Ai Ogura szállította. A japán versenyző még az idénynyitó hétvégén valósággal berúgta az ajtót a MotoGP-ben. A szombati sprinten, élete első királykategóriás viadalán a negyedik helyet szerezte meg. Teljesítményéről a vasárnapot követően is szuperlatívuszokban lehetett beszélni, ekkor az ötödik pozícióban látta meg a kockás zászlót.

Hasznosította a Bagnaiától tanultakat a Marc Márquez óta a legjobban bemutatkozó újonc

Ogura eredményei azóta csupán minimálisan estek vissza, de ez semmit nem von le az érdemeiből. Az azóta eltelt négy versenyhétvége nyolc futamából négyszer az első tízben zárt, hovatovább az argentínai főfutamot is a nyolcadik helyen fejezte be, azt a pozíciót egy későbbi kizárás hiúsította meg. Az egyéni pontversenyben továbbra is ő az Aprilia legjobb pilótája, 1 ponttal megelőzve Marco Bezzecchit. Ezek mellett pedig azt is ki kell emelni, hogy újonc létére simán veri jóval tapasztaltabb csapattársát, Raúl Fernándezt.

„Biztos voltam benne, hogy Ai jól fog teljesíteni, ezért hoztuk őt ide – támasztotta alá a fenti kijelentéseket Davide Brivio a Motorsport.com-nak. – Viszont az az igazság, hogy a vártnál is jobban meglepett minket. Azt gondoltuk, hogy Raúl a negyedik MotoGP-s szezonjában megfelelő referenciája lesz a csapatnak, de jelenleg nem ez a helyzet” – folytatta a Trackhouse csapatfőnöke.

„Ő egy olyan srác, aki rengeteget figyel, nagyon gyorsan tanul, és tisztában van vele, hogy mit szeretne. Nem vesztegeti kevésbé fontos dolgokra az idejét – emelte ki Brivio Ogura erősségeit, majd a jövőre is kitért. – Egyértelmű, hogy 2027-re néhány gyári [csapat] megpróbál lecsapni rá. Addigra látnunk kell, milyen lehetőségek adódnak.”

„Meg fogok halni, ha ezt így folytatod!” – ez történt a Trackhouse garázsában Ogura bravúros versenyei után (videó)

Hogy erre mely csapatoknak lehet reális sansza, azt természetesen még jó darabig nem fogjuk megtudni, hiszen jelenleg a 2026-os mezőny sincsen teljesen lefedve. Ogura szerződése azonban jövőre lejár, így könnyen megeshet, hogy a japán válik a jövő évi pilótakeringő egyik központi figurájává. És ez az, amit Brivio érez, mivel már felkészült rá, hogy hamarosan elvesztheti védencét.

Amennyiben a 24 éves versenyző ténylegesen csapatot vagy gyártót vált 2027-re, akkor elmondható lesz, hogy egy újabb „Brivio-tanonc” arathatja le a babérokat a királykategóriában. Az olasz menedzser kulcsszerepet játszott abban, hogy a Jorge Lorenzo és Valentino Rossi vezette Yamaha egy sikerszériát építsen fel. Azóta a már kicsekkoló Suzukit is a csúcsra vitte Joan Mirrel, akinek 2020-as világbajnoki címében vastagon benne van a keze munkája.

A főnöke helyett ellenfelévé vált csapattulajdonos méltatta Ogurát, de kollégája érdemeit is kiemelte

Elképesztő tragédia: két halott a brit Superbike-bajnokság egyik kategóriájában

Súlyos baleset rázta meg a brit Superbike-sorozat Supersport kategóriájának hétfői versenyét. Egy rajtot követő tömegszerencsétlenség miatt két versenyző életet vesztette, egyet pedig súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.

Május 3. és 5. között rendezték meg a brit Superbike-bajnokság nyitófordulóját az Oulton Parkon. A legfőbb kategóriában Bradley Ray, valamint Leon Haslam diadalmaskodtak, míg a Supersport mezőnyben Luke Staplefordot intette le a kockás zászló elsőként, már ami a megrendezett versenyeket illeti.

Drámai körülmények között, utolsó körös előzéssel dőlt el a nívós bajnokság (videó)

Erről normál esetben nem számolnánk be, azonban a 2024-es szezonzáróval ellentétben ezúttal egy szomorú apropó miatt mégis be kell. A Supersport kategória hétfői versenyét ugyanis egy sajnálatos és szörnyű esemény árnyékolta be. A rajtot követően simán el tudtak jönni, és hibátlanul abszolválták az első kanyart. A 2-es felé viszont a mezőny sűrűjében egy pilóta elesett, a mögötte jövők pedig ezt nem tudták lereagálni, ami tömegbalesetet eredményezett. Az erről készült felvételt csak erős idegzetű olvasóinknak ajánljuk. A versenyt természetesen azonnal megszakították, és később bejelentették, hogy törlik a nap hátralévő részét.

A szerencsétlenségben tizenegy pilóta volt érintett. Közülük ketten (Owen Jenner és Shane Richardson) életüket vesztették, egy további versenyzőt (Tom Tunstall) pedig súlyos sérülésekkel szállították kórházba.

„Owen Jennert először a pálya mellett látták el, majd az orvosi központba szállították, ahol az újraélesztési kísérletek ellenére katasztrofális fejsérülései miatt elhunyt. Shane Richardson is hasonló ellátásban részesült, mielőtt a Royal Stoke Egyetemi Kórházba szállították volna súlyos mellkasi sérüléseivel. Ő az odaérkezésük előtt már meghalt” – olvasható a BSB közleményében.

A kommüniké arra is kitér, hogy Tunstallt súlyos hát– és hasi sérülésekkel szintén kórházba szállították. További öt versenyző (Carl Harris, Max Morgan, Cameron Hall, Freddie Barnes és Morgan McLaren-Wood) kisebb sérüléseket szenvedett a döbbenetes balesetet követően. Őket a pálya orvosi központjában látták el. Három pilóta (Lewis Jones, Corey Tinker és George Edwards) pedig karcolások nélkül megúszta a történéseket. Arra is emlékeztetnek, hogy az incidens azonnali teljes körű vizsgálatot kap.