back to top
2025. augusztus 01. 13:56
Kezdőlap Blog Oldal 146

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

0

Pit Beirer hálás a KTM partnereinek és szponzorainak, hogy a nehéz időszakban is kitartanak a vállalat mellett. Az osztrák márka motorsport-igazgatója kijelentette, a legfontosabb, hogy úgy csökkentsék a versenyprogramokra történő kiadásokat, hogy az ne legyen negatív hatással a motorfejlesztésre.

Nehéz időszak van a KTM mögött, és még messze nincs vége a megpróbáltatásoknak. Novemberben derült ki, hogy a vállalat közel 3 milliárd eurós tartozással rendelkezik a különböző partnerei felé. A baj akkora, hogy a cég csődvédelmet kért, és az eljárás első meghallgatását december 20-án meg is tartották.

Jó híreket kapott a KTM, a vártnál kevesebb elbocsátás jöhet

A motorsportrajongókat persze az érdekli a legjobban, hogy mi lesz a KTM versenyprogramjaival, a gyorsaságimotoros-világbajnokságtól kezdve egészen a különböző offroad-szakágakig. Pit Beirer, aki már hónapokkal ezelőtt hangoztatta, hogy csökkenteni kell a költségeket, kijelentette, rendkívül hálás a különböző üzletfeleknek.

A partnereink és a szponzoraink átsegítettek minket az elmúlt hetek nehéz időszakán – nyilatkozta a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Nemcsak néhányan, hanem jó páran megemelték a költségvetést, hogy biztosítsák a versenyrészlegünk jövőjét. Ez a szolidaritás és a barátság érzését keltette. Szinte könnyeket csal a szemünkbe, amikor látjuk, hogyan tartunk ki egymás mellett a partnereinkkel. Kifizetődőnek bizonyul, hogy évtizedek óta fenntartjuk ezeket a kapcsolatokat, és együtt menetelünk számos hullámhegyen és -völgyön át. Ezek jelentik a folytatás alapját. Egyedül nem lettünk volna képesek rá ilyen nyomás alatt. Ebből a szempontból csak nagy köszönetet tudok mondani.”

Beirer stábjával együtt egy száz pontból álló tervet hozott létre annak érdekében, hogy csökkentsék a költségeket. Ebben többek között olyan apróságok is szerepelnek, mint hogy csökkentik a kamionok számát, vagy hogy az egyágyas szobákat kétágyassá teszik. Néhány versenyzőtől is meg kellett válniuk, ami viszont a legfontosabb, hogy mindez nem mehet a motorfejlesztés rovására.

Kirúghatta veterán tesztpilótáját a KTM

Már régen megtettük az intézkedéseket – fogalmazott a német expilóta. – Amikor lejártak a szerződések, könnyebb volt változtatni a dolgokon, mint az év ezen szakaszában, amikor fennállnak a megállapodások. Nagyon egyszerű, de rendkívül fájdalmas probléma, hogy világszerte tizenkét versenyzővel csökkentettük a programunkat, és mindegyiküktől két-három-négy alkalmazott függ. Az egyes csapatok feloszlatásáról, illetve bizonyos kategóriákban adott pilóták eltávolításáról szóló döntés elsősorban versenyzői fronton érintett minket, de a háttérben sok munkahely szűnt meg emiatt. Minden megszüntetett projekt mögött rendre van két kamion, amelyekre már nincs szükség, valamint egyéb járművek, illetve autók. Aztán ott van a pilóták felszerelése, amelyek már [szintén] nem kellenek, Az ilyen leépítések azonnali, észrevehető intézkedések.”

Arról is döntöttünk, hogy már nem leszünk a hardenduro-világbajnokság főszponzorai – folytatta. – Számos intézkedést hoztunk. Amellett a végsőkig ki akartunk tartani, hogy ahol jelen vagyunk, ott fordíthassunk pénzt a motor fejlesztésére. 2024-ben több különböző sportágban tizenhárom világbajnoki címet nyertünk, és ez csak akkor működik, ha folyamatosan fejlesztjük a motort. Egyik sportág sem könnyű, amelyben tevékenykedünk. A »Ready to Race« azt jelenti, hogy versenyképes motort építünk a versenyzésben, illetve az ügyfeleinknek. Ezért a szívünket-lelkünket és a költségvetés nagy részét is a termékbe, a motorba fektetjük.”

Fájdalmas csapás érte a neves világbajnoki sorozatot, a KTM többé nem támogatja

Beirer szavaival némileg szembemegy, hogy a KTM a MotoGP-ben ideiglenesen leállította a fejlesztést, igaz, ez talán valójában nem annyira drámai, mint amilyennek elsőre hangzik. Az viszont már annál inkább, hogy a márka állítólag azt tervezi, hogy az idei szezon végén elhagyja a gyorsaságimotoros-vb-t. Igaz, mindez további kérdéseket vetne fel.

Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?

„Menjetek ki egy MotoGP-hétvégére!” – ezt üzenik a szurkolóknak a mezőny tagjai az új évre

0

A MotoGP versenyzői üzentek a rajongóknak Újév alkalmából. A karácsonyi videós összeállításokhoz képest annyi változás történt, hogy itt már ténylegesen a 2025-ös mezőny tagjai láthatóak és hallhatóak. Ami a magyar fordítást illeti, az angol nyelv sajátosságai miatt az egyes és a többes szám második személy is helyes, mi következetesen utóbbi mellett döntöttünk.

Pedro Acosta: Mint mindig, az év elején számos célt tűzünk ki, és aztán egyiket sem valósítjuk meg. Ez azonban a mi évünk lesz. Csináljuk meg! Meg fogjuk csinálni.

Francesco Bagnaia: Mindig álmodjatok, mindig harcoljatok az álmaitokért! Hosszú az út, de [a sikernek] nagyon jó íze van.

Johann Zarco: Egyetek megfelelően, mozogjatok, [és] próbáljatok meg minden napot élvezni!

Luca Marini: Itt az idő, hogy minden célotokat elérjétek.

Maverick Viñales: Minden nap igyekezzetek a maximumon teljesíteni, és így rengeteget fogtok fejlődni.

Fabio Quartararo: Mindig higgyetek magatokban, és soha ne adjátok fel!

Franco Morbidelli: Dolgozzatok, kergessétek tovább az álmaitokat, folytassátok, amit csináltok, és soha ne veszítsétek el a mosolyotokat!

Enea Bastianini: Kövessétek tovább az álmaitokat, ahogyan én is tettem a sajátommal!

Raúl Fernández: Igazán jó kis szezon lesz a 2025-ös. Nagyon érdekes lesz, és remélem, mindannyian élvezni élvezni fogjátok.

Brad Binder: Ha 2024 kemény volt számotokra, 2025 már mindjárt itt van. Menjetek ki egy MotoGP-hétvégére, hogy tényleg mindent felturbózzatok!

Somkiat Chantra: Kérlek, kövessétek az álmotokat, ahogyan én is tettem!

Joan Mir: Most már 2025 van, ezt az évet a nulláról kell kezdeni.

Álex Rins: Ne adjátok fel, és mindig legyetek száz százalékon!

Jack Miller: 2025: újabb év, remélhetőleg jobb [az előzőnél].

Fabio Di Giannantonio: Továbbra is higgyetek abban, amit hisztek, a maximális szinten csináljátok, amit csináltok, és biztos, hogy ebben az évben egyre közelebb kerültök az életcéljaitokhoz, vagy talán el is éritek azokat.

Fermín Aldeguer: Soha ne adjátok fel, és higgyetek magatokban!

Álex Márquez: Ha keményen dolgoztok, biztosan rengeteg szép pillanatotok lesz 2025-ben.

Ai Ogura: Ne adjátok fel az álmaitokat!

Miguel Oliveira: Mindig igyekezzetek jól érezni magatokat, a nehézségek közepette pedig tartsatok ki, és menjetek tovább!

Marc Márquez: Kövessétek az ösztöneiteket, és küzdjetek a céljaitokért!

Jorge Martín: Harcoljatok tovább, soha ne adjátok fel, és kövessétek az álmaitokat!

Marco Bezzecchi: Továbbra is kövessétek az álmaitokat, valóra fognak válni. Gyerünk!

A magyar csapat betekintővideójával és a MotoGP-pilótákkal búcsúztatjuk az idei évet

A 2024-es évet annak főszereplőivel, a Bol d’Oron induló magyar csapat, a HERT by Moto-Jungle egységével, illetve a MotoGP-mezőny tagjaival zárjuk. Egyben boldog új évet kívánunk kedves olvasóinknak, és köszönjük meg idei figyelmüket.

A hazai motorsportrajongók figyelmét biztosan nem kerülte le, hogy a HERT by Moto-Jungle révén egy magyar csapat indult a motoros Endurance Világbajnokság ékkövén, a legendás Bol d’Oron. Ám végül sajnos a négy magyar pilótából csak ketten ülhettek fel a BMW-re a 24 órás verseny alatt, mivel a gépnek elfüstölt a blokkja. Viszont a csapatnak így is sikerült megmutatnia, hogy milyen jól felkészült a megmérettetésre, hiszen kiesése előtt a 713-as rajtszámú motor vezette is a futamot a Stock kategóriában. Egyébként a drámai történésekről olvasóink Guld Péter által helyszíni beszámolót olvashattak.

A magyar csapat tündöklése és a fájdalom könnyei a garázs mélyéről, Dél-Franciaországból

Maga a csapat pedig nemrég közzétett egy érdekes videót. „Így búcsúzunk mi 2024-től. Amit eddig még sohasem láttatok, hogy mi történt a színfalak mögött a Bol d’Oron, pár percben összefoglalva” – írták a videó mellé, amelyet az alakulat Facebook-bejegyzésében lehet megtekinteni.

Az idei év főszereplői közé tovább természetesen odakívánkoznak a MotoGP-pilóták is. A királykategória mezőnye már a 2025-ös idényre összpontosít, ám eközben arra is időt szakítottak, hogy mindenkinek boldog új évet kívánjanak. A versenyzők mind az anyanyelvükön szólalnak meg az alábbi videóban, kivéve Pedro Acostát. Ráadásul a mazarróni cápa nemcsak a spanyol nyelvet cserélte le angolra, hanem a többiekkel szemben nem egy konfettiágyút, hanem egy üveg pezsgőt „süt el”.

Raúl Fernández kemény szavakkal illette a szezonjukat: Nem fejlődtünk, semmit sem értettünk meg

0

Raúl Fernández egy kimondottan nehéz szezonon van túl. Idén neki kellett a legtöbb fejlesztési munkát elvégeznie az Apriliánál, de úgy érzi, nem haladtak eleget. Fernández emellett az idény közbeni motorváltást is megsínylette.

Nem lehet azt mondani, hogy eddig az állandóság jellemezte Raúl Fernández MotoGP-pályafutását. A spanyol pilóta 2022-ben a KTM szatellitcsapatával lépett fel a királykategóriába, ám a következő szezont már az Aprilia ügyfelénél, az RNF-nél kezdte meg. Tavaly aztán a maláj istálló kihullott alóla, ám az utód, a Trackhouse őt is megtartotta, így idén az amerikai együttest képviselte. A Trackhouse-nál pedig elégedettek voltak vele, hiszen megtartották a következő idényre is.

Annyira el volt keseredve, hogy csak az ágyban akart sírdogálni Raúl Fernández

Viszont az Apriliánál az a furcsa helyzet állt elő, hogy Fernándezt leszámítva a teljes pilótafelállás lecserélődött. Miguel Oliveira a Pramachoz, Maverick Viñales a KTM-hez igazolt, Aleix Espargaró pedig a visszavonulást választotta. Így az idei szezonban Fernándezre hárult a fejlesztési munka oroszlánrésze, neki kellett minden újdonságot kipróbálnia, hiszen az Aprilia nem akarta azokat megmutatni a távozóknak. Talán ez a megterhelő külön feladat is közrejátszott abban, hogy csak 16. lett az összetettben, és egyben negyedik az Aprilia kötelékén belül. Annyi biztos, hogy nem volt könnyű dolga.

„Összességében ez az év nagyon nehéz volt – árulta el Fernández. – Nem fejlődtünk. Talán sok mindent kipróbáltunk, de így nem maradt sok időnk magunkra. Arra összpontosítottunk, hogy fejlesszük a programot, szóval sok mindent próbáltunk megérteni. Számtalan dolgot kipróbáltam még a tavalyi motorral is. Sok mindenen változtattunk, próbálkoztunk. Azonban végül semmit sem értettünk meg. Ez pedig nagyon frusztráló. Jó, valójában több dologra is rájöttünk, de végül nem tudtam használni ezeket. Szóval ez az igazán frusztráló része a dolognak.”

Ráadásul Fernández dolgát tovább nehezítette, hogy két különböző motort használt a szezon két felében. A Trackhouse ugyanis az elődjével szemben nem az előző generációs, hanem a legújabb technikát kérte az Apriliától. Ám a noalei gyártó alapanyaghiány miatt csak egy pilótájuknak tudott RS-GP24-et biztosítani a szezonnyitóra. Azt pedig a tapasztaltabb Miguel Oliveira kapta meg, csapattársa csak a Brit Nagydíjon jutott hozzá.

Oliveira elárulta, mi a legnagyobb gond az Aprilia motorjával

„Nem akarom ezt a dolgot jövőre újra csinálni, de később sem. Nem szeretném megismételni – szögezte le. – Nagyon nehéz a szezon közepén teljesen lecserélni a motort. Ha apró részletek változnak meg, az még oké, de ha az egész motor, az teljesen más. Mivel így sok mindent meg kell változtatnod a vezetési stílusodon is. Szóval, ez sem segített nekünk.”

Ezek voltak a legszebb idei előzések a MotoGP-ben (videók)

0

Ahogy az elmúlt években, úgy idén is átadta a MotoGP a legszebb előzésért járó szurkolói díjat. Egy-egy jelölt manőver Pedro Acosta, Francesco Bagnaia, Marc Márquez, illetve Jorge Martín nevéhez kötődik.  

A MotoGP idén is megszavaztatta a szurkolókkal, hogy szerintük melyik volt a 2024-es szezon legszebb előzése. A sorozat négy lehetőséget kínált fel, a kiválasztott előzést végrehajtó pilóta pedig megkapta a 2022-ben debütált, Giacomo Agostini nevét viselő díjat. Az idei díjazott személyére már fény derült, mi azonban csak cikkünk végén leplezzük le, ki kapta meg az elismerést, hogy olvasóink maguk dönthessék el, melyik előzés tetszik nekik leginkább.

Ezek voltak a 2024-es MotoGP-szezon legnagyobb mentései (videók)

Acosta katari bemutatkozása

Impresszív módon kezdte meg MotoGP-pályafutását Pedro Acosta. A mazarróni cápa már az első forduló, a Katari Nagydíj sprintjén is kimutatta a foga fehérjét, majd a főfutamon látszólag még magasabbra emelte a lécet. Acosta senkitől sem ijedt meg, Marc Márquezt úgy támadta, mintha már évek óta a királykategória mezőnyéhez tartozna. Végül a verseny közepén sikerült elmennie a nyolcszoros világbajnok mellett, a célegyenes végén bevetődve előzte meg honfitársát.

 

Bagnaia jerezi duplázása

A hetedik helyről vágott neki a Spanyol Nagydíj főfutamának Francesco Bagnaia. Ám a háromszoros világbajnok néhány kanyar megtétele után máris a negyedik pozícióban találta magát, amikor aztán feltűnt előtte a harmadik helyért csatázó Jorge Martín és Marco Bezzecchi. Bagnaia nem gondolta túl a helyzetet, és a jerezi pálya 6-os kanyarjának külső ívén egyszerre megelőzte mindkét márkatársát.

Márquez Phillip Island-i bevetődése

Az Ausztrál Nagydíj főfutamának hajrájára egyértelművé vált, hogy Martín és Márquez közül fog kikerülni a viadal győztese. Három körrel a leintés előtt a Pramac versenyzője megindította végső támadását, és át is vette a vezetést honfitársától. Viszont Márquez nem akart lemondani az idei harmadik vasárnapi győzelméről, így a 4-es kanyarban félelmet nem ismerve bevetődött Martín mellé, és ismét élre állt. A manőverrel ráadásul némileg ki is terelte a madridi motorost, aki így leszakadt róla.

Martín sepangi visszavágása

A 2024-es MotoGP-idény mindenekfelett Bagnaia és Martín bajnoki küzdelméről szólt, bár a két rivális a sors furcsa fintoraként aránylag kevésszer tudott megküzdeni egymással a pályán. Az egyik kivétel a Maláj Nagydíj főfutama volt, amelyen a duó valami felejthetetlent produkált: sorozatban tizenötször előzték meg egymást. A MotoGP ezek közül Martín utolsó előzését emelte ki, amellyel a gyors balos kanyarban látványosan vette vissza a vezetést. Ám volt egy hibája ennek a manővernek, méghozzá, hogy összességében nem ez volt az utolsó…

A győztes

A díjat végül Márquez vehette át, akinek előzését a szurkolók 41,4 százaléka találta a legszebbnek. A második helyre Bagnaia manővere futott be, amelyre 35,1 százaléknyi szavazat érkezett. Martín és Acosta előzése ugyanannyira ragadta el az embereket, hiszen mindkettő nagyjából 12 százalékot kapott. Egyébként az alábbi videóban a jobb összehasonlítás céljából egymás után lehet megtekinteni a manővereket.

A Superbike-vb sokkal szórakoztatóbb, mint a MotoGP – jelentette ki a mindkettőben megforduló pilóta

Remy Gardner szerint jóval élvezetesebb a Superbike-világbajnokság motorjait megülni, mint a MotoGP gépeit. Az ausztrál pilóta, aki idén mindkét sorozatban versenyzett, úgy érzi, a királykategória motorjaival kevésbé lehet „játszani”.

Bár a szezonzáróról egy műtét miatt lemaradt, Remy Gardner idén teljesítette második idényét a Superbike-világbajnokságon. Gardner a 2021-es Moto2-es vb-cím megszerzésével robbant be a köztudatba, amelyet követően egy szezonra fel is került a MotoGP-ben, viszont a KTM az idény végén elküldte. Így került aztán a Superbike-vb mezőnyébe, amelyben azóta a Yamaha második csapatát képviseli, és egyébként már biztos, hogy ez jövőre sem változik. Viszont Gardnernek idén más elfoglaltsága is akadt, mivel a japán gyártó egyszer Álex Rins helyetteseként és kétszer szabadkártyával MotoGP-fordulókon is elindította, tehát mindkét sorozatról friss emlékekkel rendelkezik. Ez pedig kifejezetten alkalmassá teszi annak megválaszolására, hogy versenyzőként melyik széria az élvezetesebb.

Gardner: Nagyon rosszul éreztem magam a MotoGP-ben, még a visszavonuláson is elgondolkoztam

„Azt hiszem, minden versenyző megerősítheti, hogy a Superbike-vb sokkal szórakoztatóbb – nyilatkozta Gardner a Motorsport-Total.com-nak. – A MotoGP-motorok úgy mennek, mintha sínen futnának, nagyon pontosan kell őket irányítani. A Superbike-gépekkel egy kicsit jobban lehet játszani.”

„De nem akarom azt mondani, hogy a MotoGP-motorok egyáltalán nem szórakoztatóak – tette hozzá. – Épp ellenkezőleg: amikor a nagyon jó tapadásnak köszönhetően ki lehet használni azt az erőt, a motor lenyűgözően gyorsul. Az pedig nagyszerű érzés!”

A MotoGP- és Superbike-motorok blokkjainak térfogata – egyelőre – megegyezik, ám a királykategória gépei így is körülbelül 60-70 lóerővel erősebbek. Emellett fontos különbség, hogy a MotoGP-motorok vázai merevebbek, ám természetesen nem csupán ennyi az eltérés. „A teljesítmény és a gumik is különböznek, ahogy a fékek is – magyarázta Gardner. – Azt kell mondanom, hogy a Superbike-világbajnokságon használt acélfékek elég erősek. De azért a MotoGP-ben alkalmazott szénszálas fékek természetesen gyorsabban lassítják a motort.”

Rea szerint a Superbike-vb-nek követnie kell a MotoGP-t, de van egy leküzdendő probléma

Mindezek után joggal merülhet fel a kérdés: melyiket könnyebb vezetni? „Minden ilyen motort nehéz vezetni, ha a határon megy vele az ember. Ez nem is kérdés – szögezte le az ausztrál pilóta. – Van viszont néhány hasonlóság [a Yamaha két motorja, az M1 és az R1 között]. Mindenekelőtt az erősségeik és a gyengeségeik hasonlóak. De a koncepcióik teljesen különbözőek.”

„A MotoGP-ben az aero könnyebbé teszi a motorozást, mert amiatt a gép kevésbé hajlamos az egykerekezésre. Szóval a MotoGP-ben kevesebbet kell küzdeni a motorral. Ráadásul a hátsó magasságállító eszköz is segíti a versenyzőt. De ezek nélkül a segédeszközök nélkül sokkal szórakoztatóbb a vezetés – nevetett. – Ha a motorozás élményéről van szó, nekem a Superbike-vb az elsődleges választás.”

Miért nem lehet száműzni az aerodinamikát a MotoGP-ből?

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

0

Ismét egy lebilincselő MotoGP-idénynek nézünk elébe, amely során számtalan érdekes kérdésre kapjuk majd meg a választ. Évzáró cikkünkben ezekből szedtünk össze az általunk hat legfontosabbnak ítéltet.

Egy kimondottan fordulatos és izgalmas szezonon van túl a MotoGP mezőnye. 2024 Jorge Martín első királykategóriás bajnoki címétől kezdve egészen Marc Márquez csapatváltásáig sok témát szolgáltatott. Viszont nemsokára hivatalosan is befejeződik ez az év, és elkezdődik 2025, így érdemes a figyelmünket részben már a következő szezonra fordítani. Évzáró cikkünkben pontosan ezt tesszük: sorrend nélkül öt alap- és egy ráadás kérdést vázolunk fel, amelyek szerintünk nagyon fontosak lesznek 2025-ben.

Martín nem követi Bagnaia példáját? – megjelent a MotoGP előzetes 2025-ös nevezési listája

Megszerzi-e Márquez a kilencedik világbajnoki címét?

A Gresininél eltöltött átmeneti szezonja után jövőre az idősebb Márquez fivér ismét egy gyári csapatot fog erősíteni, méghozzá az elmúlt éveket domináló Ducatiét. A spanyol pilóta idén nem a legfrissebb technikával három vasárnapi győzelmet aratott, így valószínűleg a mezőny legjobb motorjával még versenyképesebb lesz. Persze a kérdés vele kapcsolatban nem is a sebessége, hanem, hogy végül ismét fel tud-e ülni a trónra. Legutóbb 2019-ben, még a Hondával lett MotoGP-bajnok, akkor szerezte meg a nyolcadik világbajnoki címét. Azóta viszont sok víz lefolyt a Dunán, Márquez több súlyos sérülésen is átesett, és a szezonnyitóig betölti a 32. életévét. Az értelemszerűen nem kérdéses, hogy megfelelően motivált lesz-e, már csak azért is, mert utolérheti korábbi nagy riválisát, Valentino Rossit. Ebben többen is próbálják majd megakadályozni, de a legnagyobb ellenfele várhatóan új csapattársa, Francesco Bagnaia lesz, aki az idei bajnoki küzdelem elveszítése után mindent meg fog tenni a negyedik vb-trófeájáért.

Hogyan alakul a KTM sorsa?

November végén derült ki a nagyközönség számára, hogy a KTM komoly anyagi problémákkal küszködik. Az osztrák gyártó alapvetően a motoreladások jelentős visszaesése miatt indult meg a lejtőn, amelyen már egészen a fizetésképtelenségi eljárásig jutott. Tehát mostanában néhány jó híren – például a vártnál kevesebb elbocsájtásra van szükség – kívül nem sok dolog ad okot a bizakodásra a céggel kapcsolatban. Ami pedig a MotoGP-programot illeti, a vezetők eddig elkötelezettnek mutatkoztak a folytatás mellett, de jelenleg nem kizárólag ők döntenek a jövőt illetően. Egy friss értesülés szerint 2025-ben még biztosan marad a KTM, ám 2026-ban nem látjuk majd a rajtrácson. Ha pedig tényleg így lesz, valószínűleg a motorfejlesztés is le fog állni, ami miatt az idei második legeredményesebb gyártó könnyen a mezőny végére zuhanhat. Ráadásul így a KTM rövid- és középtávoli jövője mellett a pilótáinak sorsa is kérdéses lehet, akik közül ketten, Enea Bastianini és Maverick Viñales épp most csatlakozik a kötelékhez.

Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?

Milyen eredményt ér el Martín az Apriliával?

2002 óta nem láthattunk olyat, hogy a MotoGP címvédője egy új gyártónál kezdi meg a következő idényt. Akkor Rossi váltott, akinek sikerült az a bravúr, hogy két különböző márkával zsinórban nyert két vb-címet. Jövőre Martín próbálhatja ezt megismételni, hiszen a madridi motoros idén a Ducati első számú ügyfelével, a Pramackal ért fel a csúcsra, ám a bolognaiak pilótapolitikája miatt 2025-ben már az Aprilia gyári alakulatát fogja képviselni. Saját meglátása szerint kevés esély van arra, hogy 2025-ben ismét felemelje a trófeát, de az biztos, nem a saját képességeiben kételkedik. Bár az Aprilia idén több győzelmet is aratott, a gyártók között csak harmadik lett, és a 2023-as végeredményhez képest a pontok számát tekintve lefelé mozdult el. Martín eredményei tehát nagyrészt azon múlhatnak, hogyan sikerül az RS-GP25. A fejlesztési munkálatokat egy új technikai igazgató, a KTM-től érkező Fabiano Sterlacchini fogja irányítani, akinek ténykedése sok mindent meghatározhat.

Előre tudnak-e lépni a japán gyártók?

Nem túlzás azt állítani, hogy a MotoGP elmúlt évtizedeit a Honda és a Yamaha határozta meg. A két japán óriás viszont az előző idényekben nem tudta felvenni a versenyt az európai gyártókkal. Idén a Yamaha a negyedik, a Honda pedig az ötödik helyen végzett a tabellán, messze lemaradva a vetélytársaiktól. Persze mindkét gyártónál nagy erőbedobással dolgoznak a visszazárkózás érdekében. Ebben továbbra is segítik majd őket a koncessziós jogok, amelyeket 2025 első felében ismét a lehető legnagyobb mértékben kiélvezhetnek.

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

Szerencsére a változtatástól egyik gyártónál sem félnek. A Yamahánál Paolo Pavesio veszi át a sikerkovács Lin Jarvistól a versenyrészleg ügyvezető igazgatói pozícióját. Persze ennél jóval fontosabb, hogy az iwataiaknak két évnyi szünet után újra lesz szatellitcsapatuk, hiszen elcsábították a Pramacot a Ducatitól. Eközben elkezdtek dolgozni egy V4-es motorblokkon, bár az még nem biztos, hogy be is vetik. Mindenesetre a tesztelésre igazoltak egy új motorost: a MotoGP mezőnyéből kiszoruló Augusto Fernándezt. Ez utóbbi utat a Honda is követte, hiszen jövőre az egyaránt most visszavonuló Aleix Espargaró és Nakagami Takaaki is ilyen szerepben fogja segíteni a gyártót. Az asakaiaknál továbbá az európai központ építését érdemes megemlíteni, amely európai mérnökök szerződtetését is megkönnyítheti számukra.

Miként szerepelnek az újoncok?

Bár ez felsorolásunk legáltalánosabb eleme, de azért nem felejthettük ki. Az újoncokat ugyanis mindig érdemes szemmel tartani, hiszen lehet, hogy közülük kerül majd ki a jövő nagy bajnoka. A 2025-ös szezonban hárman fognak az állandó mezőny tagjaként bemutatkozni a MotoGP-ben: Ai Ogura a Trackhouse-nál, Fermín Aldeguer a Gresininél, illetve Somkiat Chantra az LCR-nél. Figyelemfelkeltő teljesítményre az előbbi kettőtől lehet számítani, hiszen Ogura friss Moto2-es világbajnokként, Aldeguer pedig nyolcszoros Moto2-es futamgyőztesként érkezik meg a nagyokhoz. Persze Chantrát sem szabad leírni, bár az ő helyzetét külön nehezíti, hogy a gyengélkedő Honda motorjára ül majd fel, miközben Ogura egy Apriliát, Aldeguer pedig egy Ducatit fog a lábai közé kapni.

+1: Hogyan sikerül a Magyar Nagydíj?

A MotoGP egészét tekintve nem nevezhető központi kérdésnek, de számunkra nagyon fontos lesz, hogyan alakul majd a Magyar Nagydíj. A királykategória 33 év után tért vissza hazánkba, ám ezúttal nem a Hungaroringet, hanem a Balaton Park Circuitet látogatja meg. Az augusztus végi időpontig jelentősen átszabják a pályát, amelyen reményeink szerint izgalmas összecsapásokat fogunk látni. Előzetesen talán pont arra lehetünk leginkább kíváncsiak, hogy milyen helyszínnek bizonyul a Balaton Park, és hogyan sikerül a versenyhétvége megrendezése. Egyébként, akik ezekre a kérdésekre közvetlenül szeretnék megkapni a választ, már vehetnek jegyet a Magyar Nagydíjra.

Itt a várva várt bejelentés, napokon belül indul a jegyértékesítés a Magyar Nagydíj hétvégéjére

A Ducatinál pontosan tudták, mit kockáztatnak, amikor Martín helyett Marc Márquezt választották

0

Gigi Dall’Igna leszögezte, teljes mértékben tudatában voltak annak, hogy Jorge Martín megnyerheti az idei világbajnokságot, amikor nem őt, hanem Marc Márquezt választották a gyári csapatba. A Ducati Corse általános igazgatója hangsúlyozta, olykor ők is hibázhatnak.

A MotoGP idei szezonjának egyik, ha nem a legfontosabb pályán kívüli eseménye a Ducati versenyzőkkel kapcsolatos döntése volt. Az viszonylag hamar egyértelművé vált, hogy Enea Bastianini jövőre már nem lesz a gyári csapat pilótája, ám az egészen júniusig nem dőlt el, hogy Jorge Martín vagy Marc Márquez lesz az utódja.

Olyannyira, hogy az Olasz Nagydíj előtt úgy tűnt, hogy előbbire esik a választás, de mivel a nyolcszoros világbajnok leszögezte, hogy ő bizony nem hajlandó a Pramachoz igazolni, a Ducatinál megtörtént a pálfordulás. Ennek eredményeképpen az aktuális világbajnok jövőre nem az ő kötelékükben fog versenyezni. Persze a 26 esztendős motoros már akkor is vezette a tabellát, így a bolognaiak természetesen tudatában voltak ennek a kockázatnak.

Ez volt az egyik lehetőség, amely megtörténhetett – nyilatkozta a spanyol Motorsport.com-nak Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója. – Szerettük volna megtartani a három versenyzőt [Francesco Bagnaiával együtt – a szerk.], de sok akadályba ütköztünk, és végül kettőt kellett kiválasztanunk. Abban az időszakban Pecco és Marc mellett tettük le a voksunkat. Ugyanakkor pontosan tudtuk, hogy Martín megnyerheti a világbajnokságot, amikor meghoztuk a döntést.”

A Ducati igazgatója mást várt idén Marc Márqueztől, szerinte jövőre jóval nehezebb dolguk lesz

A két spanyol pilóta teljesítményét nehéz volt összehasonlítani, hiszen amíg Martín gyári specifikációjú Desmosedicit hajtott, addig Márquez kénytelen volt beérni a GP23-assal. Az viszont tény, hogy a 31 esztendős pilóta kiemelkedett a tavalyi Ducatit használó versenyzők közül, még ha a világbajnoki cím kérdésébe nem is tudott beleszólni. Dall’Ignáéknak mindenesetre ilyen körülmények között kellett dönteniük, persze nyilvánvalóan több adat állt rendelkezésükre, mint a kívülállóknak.

Mindannyian emberek vagyunk, a versenyzőket is beleértve – fogalmazott a bolognai márka sikerkovácsa. – Fontos, hogy előrevetítsük a fejlődés szintjét, hogy tudjuk, az adott pilóta jobb vagy rosszabb lesz a másiknál. Ez nem egyszerű feladat, de ez a mi munkánk. Néha jól csináljuk, néha pedig rosszul, mert mi is emberek vagyunk.”

Mivel Martín világbajnokként az Apriliához igazol, az biztos, hogy a Ducati elveszíti az 1-es rajtszámot, már csak az a kérdés, hogy a címvédő él-e a lehetőséggel a noaleieknél. Dall’Igna ugyanakkor nem tulajdonít nagy jelentőséget ennek a kérdésnek. „Az egyes csak egy szám, az számít, hogy Martín egy Ducatival nyerte meg a bajnoki címet” – szögezte le.

Martín mégis elárulta, hogy melyik rajtszámmal fog versenyezni a következő idényben?

A Yamaha különleges utcai motorját tesztelte Quartararo és Rins (videó)

0

Fabio Quartararo és Álex Rins is kipróbálta a Yamaha idén piacra dobott modelljét, melynek különlegessége, hogy nincs kuplungja, és automata, illetve manuális váltóval is lehet vezetni. A két versenyző élvezte a tesztet.

Bár már közel másfél hónapja tart a holtszezon a MotoGP-ben, mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a mezőny tagjai nem motorozhatnak. Néhányan nemrég egy jótékonysági motokrosszversenyen vettek részt, a Yamaha gyári párosa viszont a márka viszonylag új, idén piacra dobott utcai motorját próbálta ki.

Az MT-09 Y-AMT modellről van szó, amelyben a Y-AMT a „Yamaha Automated Manual Transmission” rövidítése. Már ebből is kiderül, hogy a gép egyik különlegessége, hogy mind automata, mind manuális váltóval lehet vezetni. Utóbbi esetben a kormány bal oldalán kell váltani a hüvelyk-, illetve a mutatóujjal. A két üzemmódban közös, hogy kézzel és lábbal sem kell kuplungolni.

Fabio Quartararo és Álex Rins a Pireneusok kanyargós útjain ülhettek fel egy-egy ilyen motorra, és próbálhatták ki a különböző változatokat. Mint kiderült, a manuális módon belül további két verzió, az utcai és a sport közül lehet választani, utóbbi esetben agresszívabbá válik a motor. Az automata üzemmód pedig bizonyos szempontból hasonlít a versenyzésre.

Természetesen mindkét versenyző élvezte a menetet, nem véletlen, hogy az egykerekezés sem maradt el. „Lenyűgöző, mennyire agilis a motor” – lelkendezett Rins, Quartararo pedig rákontrázott. „Nagyszerű, és még a sebességváltás is szórakoztató – jelentette ki a francia versenyző még szintén a sisak alatt.

A Yamahának ez az első olyan modellje, amely tartalmazza a Y-AMT rendszerét, ám a japán gyártó időközben bejelentette, hogy a jövőben más termékeinél is alkalmazni fogja ezt a megoldást. Ami a pilótákat illeti, bő egy hónapig továbbra sem ülhetnek fel munkaeszközükre, január 31-én viszont már igen, hiszen ekkor kezdődik a shakedown, amelyen a koncessziós szabályok értelmében ők is részt vehetnek.

Miller csalódott a KTM-nél eltöltött sikertelen két év után, és nem csak maga miatt

0

Jack Miller elárulta, minden érintett miatt csalódott, hogy a KTM-nél eltöltött két éve finoman szólva sem úgy alakult, ahogyan azt eltervezte. Az ausztrál motoros azonban végig küzdött, amit szerinte jól mutat az egyik legjobb idei eredménye.

Jack Millernek 2022 végén új fejezetet kellett nyitnia pályafutásában, hiszen a Ducati Enea Bastianinit szerződtette a helyére a gyári csapathoz. Végül a KTM-hez igazolt, és az osztrák gyártónál azt gondolták, hogy jó üzletet kötöttek, hiszen az ausztrál motoros a bolognaiak mellett a Hondánál is rengeteg tapasztalatot szerzett.

Az érintettek beszámolója alapján a jelenleg 29 éves pilóta a fejlesztések terén nem is végzett rossz munkát, ám a pályán mutatott teljesítményéről ezt már nem lehet elmondani. Olyannyira, hogy nyáron úgy tűnt, hogy idén véget ér a királykategóriás pályafutása. Ez végül nem történt meg, hiszen a Yamaha leigazolta őt a Pramachoz, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy a KTM-nél nagyon is várakozáson alul szerepelt.

Csalódott vagyok, mindenki miatt – nyilatkozta. – Egyik fél sem ezt akarta. Huszonöt [valójában 22 – a szerk.] dobogóm volt [a MotoGP-ben], amikor megérkeztem, és az azt megelőző évben [rendszeresen] a pódiumon álltam, valamint a bajnoki címért harcoltam a Ducatival. Nem úgy alakult, ahogyan elképzeltem. Még az idei év elején is a valaha volt legkeményebb holtszezont csináltam végig, és nem kaptam meg azokat az eredményeket, amelyeket szerettem volna. A valenciai [teszt] első köreitől kezdve mindent megpróbáltam, amikor először ültem fel a motorra, egészen az utolsó körökig. Erre a tényre büszke vagyok, és ennyi.”

Alig érkezett meg a Pramac Yamahához, Miller máris beszólt régi-új márkatársának

Miller már tavaly is jelentősen elmaradt csapattársától, Brad Bindertől, ám akkor még volt egy-egy felvillanása. Az idei szezonra annyiban változott a helyzet, hogy egyrészt a KTM még messzebb került a Ducatitól, másrészt most már nemcsak a dél-afrikai versenyző, hanem az újonc Pedro Acosta is konstans módon jobb teljesítményt nyújtott nála.

Szerintem a tavalyi valenciainválaszolta Miller arra a kérdésre, hogy mely futamokon tudta felvenni a versenyt Binderrel. – Jó érzés volt vezetni az utolsó futamot, és a dobogóért harcolni. A Sachsenringen pedig sprintdobogót, míg Jerezben [normál] és sprintfutamos pódiumot [szereztem]. Ami viszont az idei évet illeti, egyértelműen úgy tűnik, hogy nehezen alkalmazkodtunk az új gumikhoz. Nyilvánvalóan az sem segít, hogy ugyanazt a vázat használjuk, mint tavaly Misanóban.”

A négyszeres királykategóriás futamgyőztes tavaly 163 ponttal végzett a tabella tizenegyedik helyén, 2024-ben viszont a fenti tényezőknek is köszönhetően már csak 87 egységig, illetve a tizennegyedik pozícióig jutott. A főversenyeken a portimãói, illetve a burirami ötödik helyezése volt a legjobb, utóbbit a tizenötödik rajtkockából indulva érte el.

Nyilvánvalóan a burirami ötödik hely a legértékesebb – utalt a legutóbbi idényre. – Jó volt újra a dobogóért harcolni. Oké, vizes körülmények voltak, de megmutattuk, hogy igazán szívósak vagyunk, és ez jellemzi az elmúlt két évet. Kib*szottul nem adtam fel egy pillanatra sem. Még akkor is mindent megpróbáltam, amikor minden második hétvégén a fejemen landoltam. Végső soron ezért vagyok itt, hogy mindent beleadjak, valahányszor pályára megyek. Pilóta vagyok, és versenyképes szeretnék lenni, ám az elmúlt két esztendőben sajnos nem tudtam felülmúlni az elvárásaimat, nem feleltem meg azoknak, úgyhogy emiatt csalódott vagyok.”