back to top
2025. július 31. 17:06
Kezdőlap Blog Oldal 145

Hiába az óriási tapasztalata, Pedrosa nem akar túlzottan beleszólni márkatársai munkájába

0

Rendkívül rutinos tesztpilótaként Dani Pedrosa munkakörébe az is beletartozik, hogy olykor elmondja, mit csinálnak jól vagy éppen rosszul az állandó versenyzők. A 39 esztendős motoros azonban ilyenkor igyekszik nagyon óvatosan kommunikálni.

Dani Pedrosa 2018 végén vonult vissza az állandó versenyzéstől, és azóta a KTM tesztpilótájaként tevékenykedik. A spanyol motoros összesen négy futamhétvégét teljesített ebben az időszakban, és tavaly harmadikként ért célba a jerezi sprinten, ám sportszakmailag nagyobb teljesítménynek számítanak a 2023-as szereplései, főleg a misanói, amikor mindkét viadalon negyedik lett.

Persze feladatköre korántsem ebben és még csak nem is a tesztelésben merül ki. Rendkívüli tapasztalata és sikerei révén ugyanis azt is látja, hogy a KTM állandó versenyzői mit csinálnak jól, és adott esetben mit csinálnak rosszul. Ennélfogva azon a pár fordulón, amelyen jelen van, tehet nekik javaslatokat, ám ő ezt próbálja óvatosan kezelni.

Hogy őszinte legyek, igyekszem mindent nagyon konzervatívan megközelíteni – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Természetesen látok néhány dolgot. Ugyanakkor a maga módján mindenki különleges, és megvan a saját stratégiája a fejlődésre. Néha olyan dolgokat javaslok, amelyeket másképpen is lehet csinálni.”

Hivatalos: Pedrosa hosszabbított a KTM-mel, újabb évig marad a gyártó kötelékében

A hozzáállás pilótáról pilótára változhat, hiszen Pedro Acosta például teljes mértékben megbízik Pedrosában, a Tech3-hoz újonnan érkező Enea Bastianini és Maverick Viñales esetében viszont még ki kell építeni a kapcsolatot. A 31-szeres MotoGP-futamgyőztes ugyanakkor tisztában van vele, hogy a garázsban olykor nagy a feszültség, így az igazán konkrét tanácsoktól mindig tartózkodik.

Meg kell találni a megfelelő pillanatot – jelentette ki. – Ez a viszonytól is függ. Még ha a többi versenyző tiszteli is az embert, szüksége van a bizalmukra. Ezért próbálok mindent nagyon természetes módon megközelíteni. Azt kerülöm, hogy aktívan javaslatot tegyek a pilótáknak, hogy mit kellene másképpen csinálniuk.”

Néha megkérnek rá – folytatta. – Azonban túlságosan agresszívnak tartom azt, amikor konkrét javaslatokat teszek, pedig csak néhány futamon vagyok a helyszínen. Minden csapatnak kialakult a saját rutinja, illetve a saját folyamatai. Nem hiszem, hogy helyes lenne aktívan beavatkozni. A radar alatt szeretek maradni, és segíteni akarok, amennyiben tudok. Inkább akkor reagálok, amikor megkérdeznek, minthogy ujjal mutogassak versenyzőkre.”

Rossi a motorozás Michael Jordanje, véli Martín eddigi „bizalmi embere”

0

Fonsi Nieto elárulta, Jorge Martínt rosszul érintette, hogy a Ducati nem őt választotta a gyári csapatba, ám ez is motiválta abban, hogy megszerezze a világbajnoki címet, amelyre honfitársa is rendkívül büszke. A Pramac versenyzői teljesítményért felelős igazgatója a MotoGP nézettségére is kitért, melynek kapcsán Michael Jordanhez hasonlította Valentino Rossit.

Jorge Martín számára több szempontból is változást hozott a tavalyi szezon vége. Egyfelől sikerült elhódítania a MotoGP egyéni világbajnoki címét, aminek következtében nyilvánvalóan más polcon kezelik, mint eddig, legyen szó akár a hazájáról, akár a nagyvilágról. Másrészt pedig két nappal a nagy siker után már az Aprilián tesztelt, hiszen idén a noaleiek gyári alakulatát fogja képviselni.

Martín szerint nem sokon múlt, hogy idén jó barátja, Aleix Espargaró legyen a csapattársa

Ennek pedig az az elsődleges oka, hogy a Ducati másodszor sem őt választotta, és nem őt, hanem Marc Márquezt vitték fel a gyári istállóhoz. A spanyol pilóta egyszer már átélt egy hasonló helyzetet, hiszen 2022 végén Enea Bastianinvel szemben maradt le az áhított ülésről, de tavaly alighanem még közelebb volt hozzá.

Nehéz pillanat volt ez számára – nyilatkozta az Europa Pressnek Fonsi Nieto, a Pramac versenyzői teljesítményért felelős igazgatója. – Mindig azt mondom, hogy Jorgénak három nehéz pillanata volt MotoGP-pályafutása során: a [2021-es] portugáliai bukás, amely összetörte, és még a visszavonulás gondolata is felmerült benne, illetve az, hogy Bastianinit, majd Márquezt választották. Úgy vélem, ezek voltak a legnehezebb pontok, ő pedig képes volt túllépni rajtuk, és motivációként használni, pedig ez nem mindig könnyű.”

Miután kiderült, hogy Martín hoppon marad, a közvélemény egy része vitatta a Ducati döntését, mondván, közel öt évvel fiatalabb Márqueznél, ráadásul ő volt az, aki harcolt a világbajnoki címért. Persze ez utóbbit jelentősen árnyalja, hogy amíg ő gyári specifikációjú motort vezetett, addig honfitársának csak 2023-as gép jutott, a korábbi eredmények pedig nyilvánvalóan utóbbi mellett szólnak. Mindezt még Nieto is elismeri.

A Ducati jelenleg a dicsőség pillanatát éli, és továbbra is a győzelemért fognak küzdeni – fogalmazott. – Ugyanakkor természetesen nem volt könnyű döntés számukra, hogy elveszítenek egy olyan versenyzőt, mint Jorge, a világbajnok. Azonban Marc Márquezről beszélünk, a nyolcszoros világbajnokról, aki egy szörnyeteg. Talán még érthető is, hogy Márquezt választották. Marckal mindig számolni kell, mert ő a történelem egyik legjobb pilótája. Amióta csak betette a lábát a világbajnokság pályáira, mindig számolni kellett vele a bajnoki csatában. Jó kis küzdelem lesz Pecco Bagnaia és közte a Ducatikkal, és remélem, Jorge is ott fog harcolni velük a győzelemért.”

A Ducatinál pontosan tudták, mit kockáztatnak, amikor Martín helyett Marc Márquezt választották

Az idény közepén tehát hatalmas csapás érte Martínt, és könnyen lehet, hogy korábban ez negatív hatással lett volna rá, ám tavaly ebből is erőt tudott meríteni. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy a 2023-as csapatvilágbajnoki cím után a Pramac a MotoGP-korszakban először szatellitcsapatként egyéniben is felért a csúcsra. Ezzel csúcsra ért a négyéves közös munka, melynek során Nieto pozíciójából kifolyólag közelről figyelhette a spanyol pilóta fejlődését.

Elképesztő volt legyőzni így egy ilyen szörnyeteget, mint a [gyári] Ducati – jelentette ki. – Az pedig még nagyobbá teszi a bravúrt, hogy ezt szatellitcsapatként tettük meg. A Ducatinál ők jelentik a közvetlen gyárat, sokkal többen dolgoznak ott. Mi viszont jobbak voltunk, nagyon szorosan dolgoztunk együtt, és már télen hittünk benne, hogy megnyerhetjük a világbajnokságot. Az pedig megadta nekünk azt a pluszt, hogy egy nagyon családias, rendkívül egységes csapatot alkotunk. Jorge megérdemelte, ahogyan az istálló is. Úgy gondolom, az volt a legigazságosabb, hogy Jorge így távozott a csapattól. 2023-ban közel állt a győzelemhez. Nagyon keményen dolgozott, és ez extra motiváció volt. »Ha Jorge távozik, nem veszíthetjük el ezt a világbajnokságot. Ennek a világbajnokságnak itthon kell maradnia.«”

A bizalmi embereként igazán büszke vagyok – folytatta. – Úgy érzem, jó munkát végeztünk, és ez nagyon boldoggá teszi az embert. Személyesen brutális elégedettséget jelent a maximumra vinni egy fiatal srácot. A hab a tortán a világbajnoki cím, de nagyon szép, ahogyan a négy év alatt napról napra fejlődött, nagyon jó volt ezt látni. Sokszor elhangzott, hogy az előző szezonban rengeteget lépett előre mentálisan, de abban is javult, hogy gyorsabb tudott lenni a motoron, és ez kevesebb hibát idéz elő. Nőtt a sebessége, ami lehetővé teszi, hogy az ember nyugodtabb legyen. Végső soron a ritmus és a tempó a legfontosabb dolog.”

Nieto az interjú végén egy másik témára, a MotoGP nézettségére is kitért. A 2000-es, illetve a 2010-es években a sorozat a csúcson volt ebből a szempontból, ám Valentino Rossi visszavonulása meglehetősen nagy csökkenést eredményezett. Tavaly viszont már javuló tendencia volt megfigyelhető, a spanyol exmotoros pedig biztos benne, hogy a sportág szép jövő előtt áll.

A Yamaha ódzkodott Rossi leigazolásától, néhányan úgy vélték, a márka semmiképpen nem jár jól vele

Nem volt könnyű elveszíteni Valentino Rossit, ő volt a motorozás Michael Jordanje, amikor visszavonult – vélekedett. – Szóval logikus, hogy csökkent a közönség [létszáma], mert Valentinónak több ezer és százezer követője, valamint több millió rajongója volt. Most vissza kell szerezniük a rajongóikat. Az is nagyon fontos, hogy Spanyolországban korábban az ingyenesen fogható televízió közvetítette a versenyeket. Most már a fizetős csatornák, így logikus, hogy kevesebben nézik őket, de a világbajnokság fejlődik. Biztos vagyok benne, hogy az új logónak, a történteknek és az izgalmas világbajnokságnak köszönhetően rengeteg új szurkoló fog jönni, és a világbajnokság egyre jobban növekedni fog, egyre több fiatal fogja követni.”

Édesapja 3D-s videón újraalkotta Luca Salvadori halálos balesetét, felháborító részleteket árult el

0

Luca Salvadori édesapja 3D-s videóban konstruálta újra fia balesetét, és hangsúlyozta, beleáll a szervezők elleni bírósági eljárásba. A tartalomgyártóként is népszerű motoros barátnője szintén megszólalt, és szívszorító részleteket árult el.

Szeptemberben gyászolt a motorsport-társadalom, ugyanis elhunyt Luca Salvadori, aki versenyzőként ugyan nem tartozott a szűk értelemben vett elitbe, tartalomgyártóként viszont rendkívül ismert és népszerű volt. Az olasz motoros egy németországi viadalon szenvedett halálos balesetet az International Road Racing Championship (IRRC) utolsó fordulójában.

Versenybalesetben elhunyt a tartalomgyártóként is népszerű pilóta, Luca Salvadori

Édesapja, a formaautózás utánpótlás-sorozataiban szereplő Trident Racing alapítójaként, illetve csapatfőnökeként is ismert Maurizio Salvadori már korábban azt emlegette, hogy a balszerencsés körülmények mellett biztonsági hiányosságok vezettek a tragédiához. Ezt nemrég egy videóban le is vezette, melynek egy részében megmutatta magát a balesetet.

„Bűncselekménnyel ért fel” a szervezők tevékenysége – megszólalt az elhunyt Salvadori édesapja

Persze nem valódi felvételről van szó, hanem 3D-s újrakonstruálásról. (Az első részlet 6:47-től látható.) Ezen látszik, ahogyan az ifjabbik Salvadori, valamint az előtte lévő pilóta egy gyors jobbkanyarba érnek, amelyet édesapja elmondása alapján 250 km/h-val vettek be. Ekkor az elöl lévő versenyző óriási highside-ot produkál, majd ellenfele elé esik. A 32 esztendős pilóta ugyan nem találta telibe társát, de teljesen nem tudta kikerülni, így ő is lerepült a motorról, és előbb a Ducati, majd Salvadori csapódott be. (A testét ekkor már csak egy nyíl jelezte, minden bizonnyal kegyeleti okokból.)

Az elöl haladó versenyző teste furcsa röppályát ír le, Luca motorja elé esik, aki kénytelen kitérni balra, és a füvön köt ki – magyarázta Maurizio Salvadori, hogy mi látható a videón. – Ott elesik, és a motorja először a korlátnak ütközik, amely nem úgy volt rögzítve, ahogyan azt a szabályok előírják. Emiatt elmozdul, kialakul egy rés, amelyen Luca átmegy, és százkét kilométer per órás sebességgel közvetlenül a szalmabáláknak csapódik.”

Az olasz üzletember hozzátette, annak a korlátnak bizony nem lett volna szabad szétnyílnia. Ezek a védőkorlátok nem voltak homologizálva, és nem is voltak a talajhoz rögzítve, ahogyan azt a szabályok előírják – fogalmazott. – Úgy tűnik, hogy a kerékpárversenyeken használt korlátok voltak. Emellett a 2018-ban betiltott, mechanikusan összenyomott szalmabáláknak sem lett volna szabad ott lenniük.”

Salvadori szerint a korlátok elhelyezkedése sem volt megfelelő. Hogy szerinte hova kellett volna tenni? Nos, erre is kitér, és szintén a 3D-s megoldással vizuálisan is szemlélteti. „Ha a korlátokat a pályával párhuzamosan helyezték volna el, és nem elöl, teljesen más lett volna a végeredmény, és biztosan nem halálos kimenetelű” – vélekedett.

Itt azonban még nincs vége a problémák sorának, ugyanis a baleset után is voltak gondok a mentők, illetve a versenyirányítás hozzáállását illetően. „Luca kamerája a baleset után is működött, és rögzítette a mentők, valamint a versenyirányítás közötti kommunikációt – árulta el édesapja. – Egyetlen pillanatig sem mutatták, hogy aggódnak az érintettek iránt, csak ragaszkodtak a futam mielőbbi folytatásához.”

A baleset súlyossága miatt nyomozás is indult az ügyben, Maurizio Salvadori pedig elmondta, a szervezőcsapat egyik tagja elismerte a rendőrségnek, hogy „több tucat hasonló versenyt felügyelt, számos halálos balesettel”. Mindezt pedig „normális menedzsmentnek” titulálta. „Ilyen embereknek nem szabadna ilyen rendezvények szervezéséért felelniük – hangsúlyozta. – A biztonságnak mindig elsőbbséget kell élveznie.”

Megható beszéd, ég felé tartott sisakok – eltemették Luca Salvadorit

Az elhunyt pilóta édesapja azt is kiemelte, hogy fel fogja venni a harcot a bíróságon. „Ez az első alkalom, hogy jogi eljárást indítanak az ilyen típusú futamok szervezői ellen – jelentette ki. – Tudom, hogy ez egy bonyolult, költséges és hosszadalmas folyamat, de ez a kötelességem. Az egyetlen célom, hogy megakadályozzam, hogy ez még egyszer megtörténjen.”

Többen is felvetették, hogy a tragédiához hozzájárulhatott, hogy Luca Salvadori túlságosan sok rizikót vállalt, apa azonban cáfolta ezt az elméletet. Nem igaz, hogy elfogadta volna [a kockázatot] – szögezte le – Az utolsó beszélgetéseink során azt mondta, hogy nyolcvan százalékon ment, mert nem állt szándékában kárt tenni magában, és hogy sok projekt áll még előtte. Luca nem volt vakmerő vagy öngyilkos.”

Már tudta, mikor akar visszavonulni

Néhány nappal a videó közzététele előtt Luca Salvadori barátnője, Veronica Culcasi is megtörte a csendet, miután a Corriere della Serának nyilatkozott. Ebben lényegében megerősítette Maurizio Salvadorinak a kockázatvállalással kapcsolatos szavait. „Rólam nevezte el a Panigale V4-es motorját, úgy vigyázott rá, mint egy kincsre – árulta el. – »Még csak meg sem akarom karcolni«, mondta nekem. Nem mindig sikerült neki, de próbálkozott.”

A fiatalabbik Salvadori olyannyira tudatában volt, hogy milyen veszélynek teszi ki magát, hogy sokszor eltöprengett azon, hogy érdemes-e ezt csinálnia. „Gyakran elgondolkodott rajta, hogy milyen kockázatot vállal, és hogy vajon boldoggá teszi-e őt a szenvedélye – idézte fel barátnője. – Ezek a kétségek részben a COVID alatt átélt depresszióból és pánikrohamokból fakadtak. A törékenység ezen pillanatában megértette, mennyire fontos az elme. Soha nem szabtam neki korlátokat, az én szerepem az volt, hogy segítsem őt az önvizsgálati munkában.”

Az is kiderült, hogy Salvadori már eldöntötte, hogy a nem túl távoli jövőben visszavonul. Culcasi elmondása alapján a 2026-os idény vége lett volna a céldátum, hogy addig megvalósítsa céljait a National Trophyban és az olasz bajnokságban. Előbbiben végül posztumusz bajnoki címet szerzett, miután riválisa gyönyörű gesztust gyakorolva nem állt ki az utolsó két fordulóra. „Tudtam, hogy abba akarja hagyni, de az idő kegyetlenül közbeszólt” – mondta Culcasi.

Szívmelengetően szép gesztus: ellenfele nem fogja megelőzni a tabellán az elhunyt Luca Salvadorit

Az interjúalany arra is kitért, hogy milyen volt Salvadori emberként, illetve még inkább partnerként. „Páratlan volt, minden gondja ellenére különleges figyelmet fordított rám – emlékezett vissza. – Mindig is érdekelte, hogy vagyok, mit szeretnék. Soha nem helyezte a munkáját a kapcsolatunk elé. Mielőtt találkoztunk, soha nem gondoltam családalapításra. Amikor viszont az ember megtalálja a megfelelő személyt, új vágyak merülnek fel. Vele képzeltem el először, hogy anya leszek.”

Culcasit azért is dühítik a baleset körülményei, mert elmondása szerint néhai párja nem a dobogót vette célba azon a délutánon, hanem „csak jól akarta érezni magát”. Ő maga egyébként nem volt jelen a versenyen, ami nem számított túl gyakorinak. „Autóval ment, tíz óráig tartott az út, én pedig munkahelyi elfoglaltságok miatt nem tudtam vele menni – jelentette ki. – Amikor elbúcsúztunk, a szokásosnál is nyugtalanabbnak éreztem magam.”

A baljós jeleknek azonban itt még nem volt vége, hiszen később is rossz érzés kerítette hatalmába. „Elkezdtem rosszul érezni magam, hidegrázás és hányinger gyötört – folytatta. – Elbúcsúztam a barátomtól, és hazamentem. Ott megnéztem egy videót, amelyen csókolóztunk, akkor nagyon hálásnak éreztem magam. »Milyen szerencsés vagyok«, mondogattam magamban.”

Ezek a pillanatok azonban nem tartottak sokáig, ugyanis délután fél 5 környékén érkezett egy hívás Salvadori mobiljáról, ami már akkor aggodalommal töltötte el, mielőtt felvette. „Az operatőre volt az – árulta el. – »Lucát baleset érte, eszméletlen.« Elindultam az édesapjával, de nem értünk oda időben, hogy elbúcsúzzunk tőle.”

Martín szerint nem sokon múlt, hogy idén jó barátja, Aleix Espargaró legyen a csapattársa

0

Jorge Martín kijelentette, Aleix Espargaróval ellentétben ő valószínűleg soha nem lesz az Aprilia „Kapitánya”, de a vezérszerepet elfogadja. A 26 esztendős pilóta szerint barátja maradt volna a noaleieknél, ha ő hamarabb eldönti, hogy csatlakozik a márkához.

Ha van egy márka a MotoGP-ben, ahol egészen biztosan korszakváltás történik, az biztosan az Aprilia. Az olasz gyártó négy állandó motorjából három 2025-re gazdát cserél, ráadásul ebből a háromból kettő a gyári csapathoz tartozik. Aleix Espargarót és Maverick Viñalest ugyanis Jorge Martín, valamint Marco Bezzecchi váltja.

A 35 esztendős motoros már a 250 köbcentiméteres kategóriában is ült Aprilián, a legmagasabb géposztályban pedig 2017 óta a noaleieket erősítette. Nem véletlen, hogy utolsó éveire ráragadt a „Kapitány” – így, nagy kezdőbetűvel – becenév, hiszen lényegében a projekt arcává vált. A friss világbajnok ezt a szerepet egyelőre semmiképpen nem vállalná magára, azt viszont tudja, hogy neki kell a márka vezérévé válnia.

Énekléssel búcsúztatták Espargarót, akit ellenfele élesen kritizált megkérdőjelezhető céljai miatt

Szerintem soha nem tudok majd olyan »Kapitány« lenni, mint amilyen Aleix volt, mert kilenc évig ott volt, a semmiből hozta fel az Apriliát egészen odáig, hogy futamokat nyert és a világbajnoki címért küzdött – nyilatkozta az AS-nak. – Ezt a felelősséget ugyanakkor el tudom fogadni. Érzem annak a felelősségét, hogy a vezetője legyek ennek a projektnek, és mindent megteszek, amit kell, vagy ami a hatalmamban áll, hogy sikerüljön a legmagasabb szintre vinni ezt a motort.”

Martín: Nekem kell vezetnem az Aprilia-projektet, így Bezzecchivel jó kapcsolatot kell ápolnom

Espargaró már 2023-ban is utalgatott arra, hogy a 2024-es lehet az utolsó szezonja állandó a MotoGP állandó pilótájaként, és végül a tavalyi Katalán Nagydíjat felvezető sajtónapon bejelentette, hogy év végén valóban felhagy a rendszeres versenyzéssel. Martín azonban úgy véli, nem sokon múlt, hogy minden másképp alakuljon.

Mintegy másfél héttel később ugyanis az akkor még a Pramacnál szereplő motoros megtudta, hogy a Ducati mégsem őt, hanem Marc Márquezt viszi fel a gyári istállóba, és lényegében erre reagálva aláírt az Apriliához. A 26 esztendős versenyző pedig meggyőződéssel állítja, hogy ha ez korábban kiderül, akkor jó barátja is másképp dönt, és idén csapattársak lehetnének. „Ha korábban eldöntöttem volna, hogy ehhez a márkához igazolok, Aleix biztosan hosszabbított volna még legalább egy évre – fogalmazott. – Az élet azonban helyzetekből és momentumokból áll.”

Espargarót megijeszti, hogy Martín a Ducatiról Apriliára vált, de egyben nagyon örül is neki

Hogy mi lett volna, azt talán már soha nem tudjuk meg, mindenesetre Espargaró a Honda tesztpilótájaként folytatja, Martín csapattársa pedig Bezzecchi lesz. Az olasz pilóta kicsit hasonló cipőben jár, hiszen amellett, hogy ő is Ducatiról ül át, róla is elmondható, hogy a királykategóriában eddig csak egy csapatnál szerepelt. Hogy ez hogy sül el az Aprilia szempontjából, az idén kiderül.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

„Elértük karrierünk csúcsát” – ilyen volt Marc Márquezzel dolgozni a Gresini sportigazgatója szerint

0

Michele Masini kijelentette, Marc Márquez szakmai szempontból rengeteget adott a Gresininek, és az is előnyükre vált, hogy tavaly egy testvérpár alkotta a csapatot. Az olasz istálló sportigazgatója elárulta, valójában nem is búcsúztak el teljesen a nyolcszoros világbajnoktól.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Michele Masini nemrég interjút adott a Motosprintnek. A Gresini sportigazgatója beszélt többek között Marc Márquez érkezéséről, a nyolcszoros világbajnok, illetve öccse, Álex közötti különbségekről, a szezon csúcspontjairól, valamint a célok eléréséről. Nos, a beszélgetésben másra is kitértek, például arra, hogy mit adott nekik egy ennyire sikeres versenyző.

Volt főnöke „alázatosnak és kedvesnek” tartja Marc Márquezt, akinek szavai „többet érnek a vb-címnél”

Nagy kihívás volt – jelentette ki az olasz szakember. – Rengeteg tapasztalatot és profizmust hozott, olyan tudást, amellyel nem rendelkeztünk. Nagyon sokat követelő versenyző, tudja, mit akar, és neki köszönhetően bizonyos technikai momentumokat kicsit másképp éltünk meg, mert a visszajelzéseit tekintve abszolút precíz. Szakmai szinten vele dolgozni azt jelenti, hogy elértük karrierünk csúcsát.”

Az idősebbik Márquez megszerzése egyúttal azt is jelentette, hogy a Gresini pilótapárosát egy testvérpár alkotta. Persze a két fél között megvolt az egészséges versengés, ám az is egyértelmű volt, hogy nem lesznek csapaton belüli belvillongások. A fivérek ugyanis érthető módon egymás sikerének is nagyon tudtak örülni.

A pályán és a bokszban mindenki tette a dolgát, de mindig volt véleménycsere, adatcsere, összehasonlítás – válaszolta Masini az ezzel kapcsolatos kérdésre. – Ez egy kivételes év volt, mind emberi, mind sportszakmai szinten. A sportágunkban sokszor előfordul, hogy a boksz egyik fele örül, a másik pedig többet vár. Az érzelmeket tehát mindig szét kell osztani. Ebben rengeteget segítettek nekünk. Ők két testvér, akik teljes szívükből szeretik egymást. Mindketten mindent megadnának azért, hogy a másik jól érezze magát.”

Az együttműködésük csúcspontja egyértelműen a Német Nagydíj volt, amikor mindketten dobogóra álltak, így az 1997-es imolai futam, illetve Nobuatsu és Takuma Aoki óta először pezsgőzhetett együtt egy testvérpár a királykategóriában. „Ott is történelmet írtunk – idézte fel Masini. – Hihetetlen fejetlenség volt a parc fermében. Gyakorlatilag csak mi voltunk ott: felülről egy kék foltot lehetett látni. Gyönyörű volt, és számukra ez egy egyedülálló pillanat volt, amelyet 2020-ban sajnos nem tudtak megünnepelni.”

Miért rossz Marc Márquez csapattársának lenni? – öccse beszámolt az azonos istálló árnyoldaláról

Annak ellenére, hogy a 2023-as Ducatit hajtó versenyzők közül az idősebbik Márquez volt az egyetlen, akinek teljes mértékben új volt a motor, meglehetősen hamar alkalmazkodott hozzá, és messze ő szerezte a legtöbb pontot e négy pilóta közül. Emellett pedig öccsének is igyekezett segíteni, akinek jóval nehezebben ment az összeszokás a Desmosedici GP23-assal.

Olyan motorunk volt, amelyhez Álex vezetési stílusa kicsit nehezebben illeszkedett – fogalmazott Masini. – Marc volt a Ducati egyetlen versenyzője, akinek nem volt tapasztalata az előző verzióval [ez ebben a formában nem igaz, hiszen Franco Morbidelli is másik gyártótól érkezett – a szerk.], így a nulláról alkalmazkodott. Álexnek ez több időbe telt, és egy kicsit Marctól is tanulhatott. A legrosszabb pillanatokban egy testvér volt mellette, aki technikailag és emberileg is mindig támogatta. Álex két bajnoki címet nyert, és tudja, hogyan kell kezelni ezeket a helyzeteket. Sokkal erősebben jött ki ebből a szituációból. Nagyon bizakodó vagyok a jövő évet illetően, remélem, jó páncélt épített fel.”

A Gresini és Marc Márquez együttműködése azonban csak egy évig tartott, hiszen a jelenleg 31 esztendős pilóta idén már a Ducati gyári csapatánál fog versenyezni. Ennélfogva természetesen megtörtént a búcsúzkodás, és a 62-szeres MotoGP-futamgyőztes egy Oscar-díjra hajazó szobrocskát kapott, majd átcipelték a megfelelő garázsba. Masini ugyanakkor kiemelte, valójában nem is köszöntek el.

Marc Márquezt már „átszállították” a gyári Ducatihoz, de még nem minden részlet világos (videó)

Még nem búcsúztunk el egymástól – szögezte le. – Egy hónapig csináltuk egyfolytában, de most az a nagyszerű, hogy a szomszédunk a bokszban. Amikor szerdán megérkeztünk Barcelonába, az utolsó nagydíjra, volt egy csoportos vacsoránk, ahol lezajlott néhány elég érzelmes beszélgetés. Csütörtökön volt néhány bensőségesebb pillanat, csak Marc csapatával. És ahogy láthattátok, a csapatunk kommunikációjának idei témája az volt, hogy csináljunk »mozi, és ez remekül sikerült. Az, hogy átadhattuk neki a legjobb főszereplőnek járó díjat, számunkra a szezon értelme volt, mert volt egy világbajnok, de nekünk Marc volt az igazi főszereplő. Ő mindig pozitív értelemben állt a reflektorfényben. Ez a díj óriási értékkel bír a mi szemünkben. Aztán szokás szerint összepakoltuk a csapatot váltó embereket, és egyenesen a szomszédos bokszba szállítottuk őket.”

Marc Márquez bemutatott volt csapatának a teszten, a testvére eredményén „húzta fel magát”

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

0

Pit Beirer hálás a KTM partnereinek és szponzorainak, hogy a nehéz időszakban is kitartanak a vállalat mellett. Az osztrák márka motorsport-igazgatója kijelentette, a legfontosabb, hogy úgy csökkentsék a versenyprogramokra történő kiadásokat, hogy az ne legyen negatív hatással a motorfejlesztésre.

Nehéz időszak van a KTM mögött, és még messze nincs vége a megpróbáltatásoknak. Novemberben derült ki, hogy a vállalat közel 3 milliárd eurós tartozással rendelkezik a különböző partnerei felé. A baj akkora, hogy a cég csődvédelmet kért, és az eljárás első meghallgatását december 20-án meg is tartották.

Jó híreket kapott a KTM, a vártnál kevesebb elbocsátás jöhet

A motorsportrajongókat persze az érdekli a legjobban, hogy mi lesz a KTM versenyprogramjaival, a gyorsaságimotoros-világbajnokságtól kezdve egészen a különböző offroad-szakágakig. Pit Beirer, aki már hónapokkal ezelőtt hangoztatta, hogy csökkenteni kell a költségeket, kijelentette, rendkívül hálás a különböző üzletfeleknek.

A partnereink és a szponzoraink átsegítettek minket az elmúlt hetek nehéz időszakán – nyilatkozta a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Nemcsak néhányan, hanem jó páran megemelték a költségvetést, hogy biztosítsák a versenyrészlegünk jövőjét. Ez a szolidaritás és a barátság érzését keltette. Szinte könnyeket csal a szemünkbe, amikor látjuk, hogyan tartunk ki egymás mellett a partnereinkkel. Kifizetődőnek bizonyul, hogy évtizedek óta fenntartjuk ezeket a kapcsolatokat, és együtt menetelünk számos hullámhegyen és -völgyön át. Ezek jelentik a folytatás alapját. Egyedül nem lettünk volna képesek rá ilyen nyomás alatt. Ebből a szempontból csak nagy köszönetet tudok mondani.”

Beirer stábjával együtt egy száz pontból álló tervet hozott létre annak érdekében, hogy csökkentsék a költségeket. Ebben többek között olyan apróságok is szerepelnek, mint hogy csökkentik a kamionok számát, vagy hogy az egyágyas szobákat kétágyassá teszik. Néhány versenyzőtől is meg kellett válniuk, ami viszont a legfontosabb, hogy mindez nem mehet a motorfejlesztés rovására.

Kirúghatta veterán tesztpilótáját a KTM

Már régen megtettük az intézkedéseket – fogalmazott a német expilóta. – Amikor lejártak a szerződések, könnyebb volt változtatni a dolgokon, mint az év ezen szakaszában, amikor fennállnak a megállapodások. Nagyon egyszerű, de rendkívül fájdalmas probléma, hogy világszerte tizenkét versenyzővel csökkentettük a programunkat, és mindegyiküktől két-három-négy alkalmazott függ. Az egyes csapatok feloszlatásáról, illetve bizonyos kategóriákban adott pilóták eltávolításáról szóló döntés elsősorban versenyzői fronton érintett minket, de a háttérben sok munkahely szűnt meg emiatt. Minden megszüntetett projekt mögött rendre van két kamion, amelyekre már nincs szükség, valamint egyéb járművek, illetve autók. Aztán ott van a pilóták felszerelése, amelyek már [szintén] nem kellenek, Az ilyen leépítések azonnali, észrevehető intézkedések.”

Arról is döntöttünk, hogy már nem leszünk a hardenduro-világbajnokság főszponzorai – folytatta. – Számos intézkedést hoztunk. Amellett a végsőkig ki akartunk tartani, hogy ahol jelen vagyunk, ott fordíthassunk pénzt a motor fejlesztésére. 2024-ben több különböző sportágban tizenhárom világbajnoki címet nyertünk, és ez csak akkor működik, ha folyamatosan fejlesztjük a motort. Egyik sportág sem könnyű, amelyben tevékenykedünk. A »Ready to Race« azt jelenti, hogy versenyképes motort építünk a versenyzésben, illetve az ügyfeleinknek. Ezért a szívünket-lelkünket és a költségvetés nagy részét is a termékbe, a motorba fektetjük.”

Fájdalmas csapás érte a neves világbajnoki sorozatot, a KTM többé nem támogatja

Beirer szavaival némileg szembemegy, hogy a KTM a MotoGP-ben ideiglenesen leállította a fejlesztést, igaz, ez talán valójában nem annyira drámai, mint amilyennek elsőre hangzik. Az viszont már annál inkább, hogy a márka állítólag azt tervezi, hogy az idei szezon végén elhagyja a gyorsaságimotoros-vb-t. Igaz, mindez további kérdéseket vetne fel.

Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?

„Menjetek ki egy MotoGP-hétvégére!” – ezt üzenik a szurkolóknak a mezőny tagjai az új évre

0

A MotoGP versenyzői üzentek a rajongóknak Újév alkalmából. A karácsonyi videós összeállításokhoz képest annyi változás történt, hogy itt már ténylegesen a 2025-ös mezőny tagjai láthatóak és hallhatóak. Ami a magyar fordítást illeti, az angol nyelv sajátosságai miatt az egyes és a többes szám második személy is helyes, mi következetesen utóbbi mellett döntöttünk.

Pedro Acosta: Mint mindig, az év elején számos célt tűzünk ki, és aztán egyiket sem valósítjuk meg. Ez azonban a mi évünk lesz. Csináljuk meg! Meg fogjuk csinálni.

Francesco Bagnaia: Mindig álmodjatok, mindig harcoljatok az álmaitokért! Hosszú az út, de [a sikernek] nagyon jó íze van.

Johann Zarco: Egyetek megfelelően, mozogjatok, [és] próbáljatok meg minden napot élvezni!

Luca Marini: Itt az idő, hogy minden célotokat elérjétek.

Maverick Viñales: Minden nap igyekezzetek a maximumon teljesíteni, és így rengeteget fogtok fejlődni.

Fabio Quartararo: Mindig higgyetek magatokban, és soha ne adjátok fel!

Franco Morbidelli: Dolgozzatok, kergessétek tovább az álmaitokat, folytassátok, amit csináltok, és soha ne veszítsétek el a mosolyotokat!

Enea Bastianini: Kövessétek tovább az álmaitokat, ahogyan én is tettem a sajátommal!

Raúl Fernández: Igazán jó kis szezon lesz a 2025-ös. Nagyon érdekes lesz, és remélem, mindannyian élvezni élvezni fogjátok.

Brad Binder: Ha 2024 kemény volt számotokra, 2025 már mindjárt itt van. Menjetek ki egy MotoGP-hétvégére, hogy tényleg mindent felturbózzatok!

Somkiat Chantra: Kérlek, kövessétek az álmotokat, ahogyan én is tettem!

Joan Mir: Most már 2025 van, ezt az évet a nulláról kell kezdeni.

Álex Rins: Ne adjátok fel, és mindig legyetek száz százalékon!

Jack Miller: 2025: újabb év, remélhetőleg jobb [az előzőnél].

Fabio Di Giannantonio: Továbbra is higgyetek abban, amit hisztek, a maximális szinten csináljátok, amit csináltok, és biztos, hogy ebben az évben egyre közelebb kerültök az életcéljaitokhoz, vagy talán el is éritek azokat.

Fermín Aldeguer: Soha ne adjátok fel, és higgyetek magatokban!

Álex Márquez: Ha keményen dolgoztok, biztosan rengeteg szép pillanatotok lesz 2025-ben.

Ai Ogura: Ne adjátok fel az álmaitokat!

Miguel Oliveira: Mindig igyekezzetek jól érezni magatokat, a nehézségek közepette pedig tartsatok ki, és menjetek tovább!

Marc Márquez: Kövessétek az ösztöneiteket, és küzdjetek a céljaitokért!

Jorge Martín: Harcoljatok tovább, soha ne adjátok fel, és kövessétek az álmaitokat!

Marco Bezzecchi: Továbbra is kövessétek az álmaitokat, valóra fognak válni. Gyerünk!

A magyar csapat betekintővideójával és a MotoGP-pilótákkal búcsúztatjuk az idei évet

A 2024-es évet annak főszereplőivel, a Bol d’Oron induló magyar csapat, a HERT by Moto-Jungle egységével, illetve a MotoGP-mezőny tagjaival zárjuk. Egyben boldog új évet kívánunk kedves olvasóinknak, és köszönjük meg idei figyelmüket.

A hazai motorsportrajongók figyelmét biztosan nem kerülte le, hogy a HERT by Moto-Jungle révén egy magyar csapat indult a motoros Endurance Világbajnokság ékkövén, a legendás Bol d’Oron. Ám végül sajnos a négy magyar pilótából csak ketten ülhettek fel a BMW-re a 24 órás verseny alatt, mivel a gépnek elfüstölt a blokkja. Viszont a csapatnak így is sikerült megmutatnia, hogy milyen jól felkészült a megmérettetésre, hiszen kiesése előtt a 713-as rajtszámú motor vezette is a futamot a Stock kategóriában. Egyébként a drámai történésekről olvasóink Guld Péter által helyszíni beszámolót olvashattak.

A magyar csapat tündöklése és a fájdalom könnyei a garázs mélyéről, Dél-Franciaországból

Maga a csapat pedig nemrég közzétett egy érdekes videót. „Így búcsúzunk mi 2024-től. Amit eddig még sohasem láttatok, hogy mi történt a színfalak mögött a Bol d’Oron, pár percben összefoglalva” – írták a videó mellé, amelyet az alakulat Facebook-bejegyzésében lehet megtekinteni.

Az idei év főszereplői közé tovább természetesen odakívánkoznak a MotoGP-pilóták is. A királykategória mezőnye már a 2025-ös idényre összpontosít, ám eközben arra is időt szakítottak, hogy mindenkinek boldog új évet kívánjanak. A versenyzők mind az anyanyelvükön szólalnak meg az alábbi videóban, kivéve Pedro Acostát. Ráadásul a mazarróni cápa nemcsak a spanyol nyelvet cserélte le angolra, hanem a többiekkel szemben nem egy konfettiágyút, hanem egy üveg pezsgőt „süt el”.

Raúl Fernández kemény szavakkal illette a szezonjukat: Nem fejlődtünk, semmit sem értettünk meg

0

Raúl Fernández egy kimondottan nehéz szezonon van túl. Idén neki kellett a legtöbb fejlesztési munkát elvégeznie az Apriliánál, de úgy érzi, nem haladtak eleget. Fernández emellett az idény közbeni motorváltást is megsínylette.

Nem lehet azt mondani, hogy eddig az állandóság jellemezte Raúl Fernández MotoGP-pályafutását. A spanyol pilóta 2022-ben a KTM szatellitcsapatával lépett fel a királykategóriába, ám a következő szezont már az Aprilia ügyfelénél, az RNF-nél kezdte meg. Tavaly aztán a maláj istálló kihullott alóla, ám az utód, a Trackhouse őt is megtartotta, így idén az amerikai együttest képviselte. A Trackhouse-nál pedig elégedettek voltak vele, hiszen megtartották a következő idényre is.

Annyira el volt keseredve, hogy csak az ágyban akart sírdogálni Raúl Fernández

Viszont az Apriliánál az a furcsa helyzet állt elő, hogy Fernándezt leszámítva a teljes pilótafelállás lecserélődött. Miguel Oliveira a Pramachoz, Maverick Viñales a KTM-hez igazolt, Aleix Espargaró pedig a visszavonulást választotta. Így az idei szezonban Fernándezre hárult a fejlesztési munka oroszlánrésze, neki kellett minden újdonságot kipróbálnia, hiszen az Aprilia nem akarta azokat megmutatni a távozóknak. Talán ez a megterhelő külön feladat is közrejátszott abban, hogy csak 16. lett az összetettben, és egyben negyedik az Aprilia kötelékén belül. Annyi biztos, hogy nem volt könnyű dolga.

„Összességében ez az év nagyon nehéz volt – árulta el Fernández. – Nem fejlődtünk. Talán sok mindent kipróbáltunk, de így nem maradt sok időnk magunkra. Arra összpontosítottunk, hogy fejlesszük a programot, szóval sok mindent próbáltunk megérteni. Számtalan dolgot kipróbáltam még a tavalyi motorral is. Sok mindenen változtattunk, próbálkoztunk. Azonban végül semmit sem értettünk meg. Ez pedig nagyon frusztráló. Jó, valójában több dologra is rájöttünk, de végül nem tudtam használni ezeket. Szóval ez az igazán frusztráló része a dolognak.”

Ráadásul Fernández dolgát tovább nehezítette, hogy két különböző motort használt a szezon két felében. A Trackhouse ugyanis az elődjével szemben nem az előző generációs, hanem a legújabb technikát kérte az Apriliától. Ám a noalei gyártó alapanyaghiány miatt csak egy pilótájuknak tudott RS-GP24-et biztosítani a szezonnyitóra. Azt pedig a tapasztaltabb Miguel Oliveira kapta meg, csapattársa csak a Brit Nagydíjon jutott hozzá.

Oliveira elárulta, mi a legnagyobb gond az Aprilia motorjával

„Nem akarom ezt a dolgot jövőre újra csinálni, de később sem. Nem szeretném megismételni – szögezte le. – Nagyon nehéz a szezon közepén teljesen lecserélni a motort. Ha apró részletek változnak meg, az még oké, de ha az egész motor, az teljesen más. Mivel így sok mindent meg kell változtatnod a vezetési stílusodon is. Szóval, ez sem segített nekünk.”

Ezek voltak a legszebb idei előzések a MotoGP-ben (videók)

0

Ahogy az elmúlt években, úgy idén is átadta a MotoGP a legszebb előzésért járó szurkolói díjat. Egy-egy jelölt manőver Pedro Acosta, Francesco Bagnaia, Marc Márquez, illetve Jorge Martín nevéhez kötődik.  

A MotoGP idén is megszavaztatta a szurkolókkal, hogy szerintük melyik volt a 2024-es szezon legszebb előzése. A sorozat négy lehetőséget kínált fel, a kiválasztott előzést végrehajtó pilóta pedig megkapta a 2022-ben debütált, Giacomo Agostini nevét viselő díjat. Az idei díjazott személyére már fény derült, mi azonban csak cikkünk végén leplezzük le, ki kapta meg az elismerést, hogy olvasóink maguk dönthessék el, melyik előzés tetszik nekik leginkább.

Ezek voltak a 2024-es MotoGP-szezon legnagyobb mentései (videók)

Acosta katari bemutatkozása

Impresszív módon kezdte meg MotoGP-pályafutását Pedro Acosta. A mazarróni cápa már az első forduló, a Katari Nagydíj sprintjén is kimutatta a foga fehérjét, majd a főfutamon látszólag még magasabbra emelte a lécet. Acosta senkitől sem ijedt meg, Marc Márquezt úgy támadta, mintha már évek óta a királykategória mezőnyéhez tartozna. Végül a verseny közepén sikerült elmennie a nyolcszoros világbajnok mellett, a célegyenes végén bevetődve előzte meg honfitársát.

 

Bagnaia jerezi duplázása

A hetedik helyről vágott neki a Spanyol Nagydíj főfutamának Francesco Bagnaia. Ám a háromszoros világbajnok néhány kanyar megtétele után máris a negyedik pozícióban találta magát, amikor aztán feltűnt előtte a harmadik helyért csatázó Jorge Martín és Marco Bezzecchi. Bagnaia nem gondolta túl a helyzetet, és a jerezi pálya 6-os kanyarjának külső ívén egyszerre megelőzte mindkét márkatársát.

Márquez Phillip Island-i bevetődése

Az Ausztrál Nagydíj főfutamának hajrájára egyértelművé vált, hogy Martín és Márquez közül fog kikerülni a viadal győztese. Három körrel a leintés előtt a Pramac versenyzője megindította végső támadását, és át is vette a vezetést honfitársától. Viszont Márquez nem akart lemondani az idei harmadik vasárnapi győzelméről, így a 4-es kanyarban félelmet nem ismerve bevetődött Martín mellé, és ismét élre állt. A manőverrel ráadásul némileg ki is terelte a madridi motorost, aki így leszakadt róla.

Martín sepangi visszavágása

A 2024-es MotoGP-idény mindenekfelett Bagnaia és Martín bajnoki küzdelméről szólt, bár a két rivális a sors furcsa fintoraként aránylag kevésszer tudott megküzdeni egymással a pályán. Az egyik kivétel a Maláj Nagydíj főfutama volt, amelyen a duó valami felejthetetlent produkált: sorozatban tizenötször előzték meg egymást. A MotoGP ezek közül Martín utolsó előzését emelte ki, amellyel a gyors balos kanyarban látványosan vette vissza a vezetést. Ám volt egy hibája ennek a manővernek, méghozzá, hogy összességében nem ez volt az utolsó…

A győztes

A díjat végül Márquez vehette át, akinek előzését a szurkolók 41,4 százaléka találta a legszebbnek. A második helyre Bagnaia manővere futott be, amelyre 35,1 százaléknyi szavazat érkezett. Martín és Acosta előzése ugyanannyira ragadta el az embereket, hiszen mindkettő nagyjából 12 százalékot kapott. Egyébként az alábbi videóban a jobb összehasonlítás céljából egymás után lehet megtekinteni a manővereket.