back to top
2025. július 30. 21:47
Kezdőlap Blog Oldal 144

A Honda egyvalamit nem veszített el az elmúlt időszak szenvedései során, véli a gyári csapat főnöke

0

Alberto Puig kijelentette, a tavalyi szezon második felében a Honda némileg fejlődött, és leszögezte, a márkánál továbbra is megvan a motiváció a legjobbak közé történő visszatérésre vonatkozóan. A gyári istálló csapatmenedzsere a két pilótáját is jellemezte.

A Honda évek óta gödörben van, legalábbis ami a MotoGP-t illeti. Az aszakai gyártó tavaly zsinórban harmadszor végzett a konstruktőri bajnokság utolsó helyén, ráadásul 2024-ben minden eddiginél rosszabbul teljesített. A pilóták ugyanis nemhogy dobogóra nem álltak, de a legjobb tíz is csak két főfutamon jött össze Johann Zarco révén.

Az idény eleje teljesen kilátástalan volt a japánok számára, többször is előfordult, hogy az ő négy motorjuk végzett az utolsó négy helyen. A szezon előrehaladtával aztán akadtak biztató jelek, de összességében még mindig nagyon messze vannak az élmezőnytől. Alberto Puig ugyanakkor leszögezte, a motivációval továbbra sincs gond.

Nem volt könnyű, ez egyértelmű – nyilatkozta a gyári Honda csapatmenedzsere a MotoGP hivatalos honlapjának. – Nem olyan eredmények jöttek, amilyeneket szeretnénk. Ez egy olyan év volt, hogy [az első felében] sokféle megoldást kipróbáltunk, a második részében pedig többé-kevésbé képesek voltunk kialakítani valamilyen elképzelést arról, hogy mi működhet, és mi nem. Tettünk néhány lépést előre, nem annyit, amennyit szerettünk volna, de javultunk, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy hogyan készítsük el a 2025-ös gépet. Továbbra sem értük el a kívánt eredményeket, de a mérnökök jobbam megértik az eljárást, az irányt és azt, hogy hogyan kell [ezt] csinálni, ami fontos. Azonban valószínűleg időbe telik, hogy ezt lássuk, ám az egyetlen, amit soha nem veszítettünk el, az az akaratunk, hogy vissza szeretnénk térni. Ez késztet minket a folytatásra, még akkor is, ha egyértelműen le vagyunk maradva, és ez tény.”

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

Ami a spanyol expilóta istállóját illeti, a gyári Hondánál abból a szempontból nagy változások vannak, hogy távozott a legendás névadó szponzor, a Repsol. A versenyzőpáros viszont ugyanaz maradt, mint tavaly, még annak ellenére is, hogy Joan Mir és Luca Marini ketten együtt 20 ponttal kevesebbet szereztek, mint Zarco egymaga, és az állandó mezőny tagjai közül az utolsó két helyen zártak. Puig ennek ellenére mindkettőjükben bízik.

Ő már világbajnok a MotoGP-ben, így számára nem túl kényelmes a jelenlegi helyzet, a motor nincs [versenyképes] szinten – utalt honfitársára. – Próbálkozik és bukik, nyilvánvalóan azért, mert bajnokként az ember hajt, eredményt akar elérni. A dolgok ugyanakkor így sem álltak össze, és bízunk benne, hogy a nehéz időkben is fenn tudja tartani a motivációját. [Marini] nagyon elemző. Képes huszonnégy órán át dolgozni, mert nagyon szereti ezt az egészet. Tényleg igyekszik minden információt átadni, ez a szakmai tényező. Emberi oldalról nézve nagyon kedves fickó, rendkívül udvarias és tisztelettudó.”

Az érkező Aleix Espargaró öccse figyelmeztette a Hondát: a pénz és a munka önmagában nem elég

Bautista már tavaly sem lett volna a mezőnyben, ha a szabályváltozások még inkább hátráltatják

0

Serafino Foti elárulta, Álvaro Bautista hangulatán is meglátszott, hogy tavaly nem úgy jöttek az eredmények, mint az azt megelőző két idényben. A Superbike-világbajnokság mezőnyében szereplő gyári Ducati csapatmenedzsere úgy véli, versenyzője még szigorúbb szabályok esetén visszavonult volna, ami pedig a jövőt illeti, ő lesz az első, aki félreáll, ha úgy érzi, ebben már nincs több.

Álvaro Bautista előző idénye finoman szólva sem úgy alakult, mint az azt megelőző két idényben, amikor megnyerte a Superbike-világbajnokságot. A spanyol motoros nemcsak Toprak Razgatlıoğlutól kapott ki nagyon simán, hanem ú csapattársától, az újonc Nicolò Bulegától is. Ebben persze több tényező is közrejátszott.

Nyilvánvalóan szomorú vagyok Bautista 2024-es szezonja miatt – nyilatkozta Serafino Foti, a gyári Ducati csapatmenedzsere a GPOne.com-nak. – A 2023-as jerezi balesetnek májusig voltak hatásai. Ráadásul az új szabályok miatt nem volt meg a kulcsfontosságú bizalom a motorral szemben. Mostban viszont végrehajtottunk néhány módosítást, amelyek lehetővé tették, hogy a javulás jeleit mutassuk.”

Bár az idény elején Bautista vezette a világbajnokságot, végül csupán négy futamgyőzelemig jutott a szezonban. Különösen az idény közepén szenvedett sokat, amikor sokszor a mezőny közepéről kellett felzárkóznia, Magny-Cours-ban pedig még meg is sérült. Foti kiemelte, hogy a sikertelenség a jelenleg 40 éves motoros hangulatára is rossz hatással van.

Bautista felidézte élete „egyik legnehezebb” döntését

Amikor Álvaro jól érzi magát, semmi nem változik a Ducatin, de tavaly ez egy pillanatig sem volt így – fogalmazott. – Mindig a megoldásokat kerestük, és ez nagyban különbözik attól, a 2022-es és 2023-as érzéstől. Mindezek ellenére Aragóniában megmutatta, hogy még mindig ő az igazi Bautista, egyértelművé téve tehetségét és képességeit. Meggyőződésem, hogy ha újra élvezi a motorozást, akkor Toprakkal egyenlő feltételekkel versenyezhet a bajnoki címért.”

Ha Bautista 2024-es szenvedéséről esik szó, nem lehet kihagyni az ebben az évben bevezetett új szabályozást, melynek értelmében a túl könnyű pilóták ballasztot kapnak a motorjukra. Bautista esetében ez öt kilogrammot jelentett, de voltak olyanok, akik még többet akartak. Főnöke úgy véli, a spanyol pilóta ez esetben már az előző idényben sem lett volna ott a mezőnyben. „Mi vagyunk az egyetlenek, akiknek van ballasztjuk, és ennek nagyon jelentős hatása van – panaszkodott Foti. – Ha tíz kilót adnak hozzá, ahogyan azt néhányan akarták, Álvaro visszavonult volna.”

Az olasz szakember hozzátette, nehéz volt elfogadni a döntést, de megérti, hogy ez a sportpolitika részét képezi. „Minden gyártó azzal próbálkozik, amivel akar, de olyan szabályozásra van szükségünk, amely senkit nem büntet – magyarázta. – Most már csak alkalmazkodnunk kell. Felesleges időt vesztegetni a panaszkodással, az egyetlen lehetőségünk, hogy reagálunk és dolgozunk, hogy leküzdjük ezeket a nehézségeket.”

A 2024-es szezon egyik legfőbb pályán kívüli témája Bautista jövője volt, hiszen sokáig kérdéses volt, hogy a kétszeres Superbike-világbajnok szerződést hosszabbít-e a Ducatival, illetve fordítva. Ez végül megtörtént, de egészen biztos, hogy az érintettek idén is rengeteg kérdést kapnak a hivatalos közleményig, bármi is legyen az. Foti mindenesetre nem aggódik amiatt, hogy a Ducatinak kell „kitessékelnie” legeredményesebb versenyzőjét.

Mennyit ér egy vb-cím? – Razgatlıoğlu és Bautista más-más perspektívából válaszolta meg a kérdést

Álvaro lesz az első, aki félreáll, ha már nem érzi jól magát, nem kell megkérnünk rá – szögezte le. – Jól ismerjük, ha úgy érzi, nem tud versenyképes lenni a Ducatival, akkor visszavonul. Biztos vagyok benne, hogy a 2025-ös év első futamait arra fogja használni, hogy felmérje a szintjét, és ez alapján meg fogja hozni a döntését. Ha úgy érzi, nem tud fejlődni, akkor szögre akasztja a sisakját. Nem sietünk. Álvaro nagyszerű profi, és tudja, mit kell tennie.”

Quartararo nem tudta teljesíteni a Yamaha kulcsemberének utolsó nagy álmát

0

Lin Jarvis elárulta, szerette volna, ha Fabio Quartararo még két világbajnoki címet nyer a Yamahával, amíg ő a versenyrészleg ügyvezetőjeként tevékenykedik. Az idei évben tanácsadói szerepet betöltő szakember ugyanakkor így sem keserű szájízzel hagyta ott eddigi pozícióját.

A tavalyi év végén lezárult egy korszak a Yamahánál, hiszen január 1-től kezdve nem Lin Jarvisnak hívják a versenyrészleg ügyvezető igazgatóját. A brit szakember helyére Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Europe korábbi marketing- és sportigazgatója érkezett. Mindez azonban nem jelent teljes távozást, hiszen Jarvos tanácsadóként továbbra is jelen lesz a márka életében.

A Yamaha mégsem várt Misanóig, máris megnevezték a veterán igazgatójuk utódját

A 66 esztendős szakembert 1999-ben nevezték ki a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatójává, és az évek során számos sikerben volt része a gyártónak. Ami az egyéni világbajnoki címeket illeti a MotoGP-ben, Valentino Rossi négyszer, Jorge Lorenzo háromszor, míg Fabio Quartararo egyszer ért fel a regnálása alatt. Mint kiderült, Jarvisnak volt egy vágya, amelyet a francia motoros már nem tudott teljesíteni.

2021-ben nyertünk legutóbb bajnokságot, és még én sem gondoltam volna, hogy az elmúlt években ennyire küszködünk – nyilatkozta a görög MotoGP Worldnek. – Reméltem, hogy Fabio révén még legalább két bajnoki címet szerezhetek a Yamahával pályafutásom során, amelyről tudtam, hogy előbb-utóbb véget ér. Ez volt az álmom, hogy megpróbáljam elérni a tíz bajnoki győzelmet. Sajnos 2022 közepén hamar rájöttünk, hogy a Ducati egyre jobban fejlődik, a javulás sebessége pedig túl nagy volt számunkra. Tehát mát 2022-ben bajban voltunk.”

Ahogyan az a fenti szavakból is kiderült, egyáltalán nem Quartararo a felelős azért, hogy főnöke álma nem teljesült, hiszen további két vb-címet semmilyen körülmények között nem szerezhetett volna. 2022-ben sokáig vezetett, és az utolsó futamon még volt matematikai esélye a végső győzelemre, ám végül Francesco Bagnaia lett a befutó.

Az előző két esztendőben pedig nemhogy a végső sikertől, de a futamgyőzelmektől is messze volt: 2023-ban még három vasárnapi dobogó összejött neki, tavaly viszont már ennyi sem. A puszta számok tekintetében a Yamaha 2024-ben minden szempontból rosszabbul teljesített, mint az azt megelőző szezonban, ám Jarvis mégis örül, hogy nem egy évvel korábban távozott az ügyvezetői posztról. A tendencia ugyanis most sokkal jobb, mint tavaly ilyenkor volt.

A Yamaha az eddigi leghosszabb MotoGP-szezonján van túl, de már látszik a fény az alagút végén

2023-ban együttműködésbe léptünk [Luca] Marmorinivel [korábbi Forma–1-es motormérnök – a szerk.], aki különösen a motorblokk frontján segített nekünk – folytatta a brit szakember. – Attól a pillanattól kezdve elkezdtünk újjáépülni, mivel láttuk, hogy a Ducati gyorsan fejlődik, de a többi európai gyártó, a KTM és az Aprilia is. Így mentünk tovább. A Hondánál ellenben nem voltak változások. Szóval összességében rengeteget kellett belefektetnünk. 2023-ban [sok mindent] újrakezdtünk, rengeteg változtatást hajtottunk végre abban az évben. Nagyon boldog vagyok, hogy most így hagyhatom el a szerepkörömet. Ha az előző év végén távozom, úgy éreztem volna, hogy még távolról sem végeztem el a munkát. Korábban még mindig nem volt meg a jövő alapja. 2024-ben viszont sok mindent tettünk.”

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

0

Luca Marini szerint a Hondának fél másodpercet kell találnia a sepangi tesztig, és továbbra is hiszi, hogy második erővé válhatnak a Ducati mögött. Az olasz motoros kijelentette, 2024-ben többet fejlődtek a Yamahánál, és ezt többé-kevésbé a számok is alátámasztják.

Számos kérdést tartogat a MotoGP 2025-ös szezonja, és ezek közül az egyik legérdekesebb, hogy mi lesz a japán gyártókkal. Vajon a Yamaha vagy a Honda képes lesz érdemben előrelépni, és ténylegesen elmozdulni a gödör aljáról? Ami utóbbit illeti, Luca Marini továbbra is töretlenül hisz a márka előrelépésében, illetve fellendülésében.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

A 27 esztendős versenyző jóval elégedettebb volt csapattársánál, Joan Mirnél a montmelói szezonzáró teszt után. Bár Johann Zarco helye valóban adhat okot némi bizakodásra, egyrészt ebből nem feltétlenül érdemes kiindulni, másrészt az olasz pilóta is tudja, hogy ez még nem elég. Éppen ezért kitűzte a célt, hogy mennyi időt kell találniuk a februári malajziai tesztig.

Marini megcáfolta Mir kritikáját, szerinte egy teljesen új motort próbálhattak ki a teszten

Ha megnézzük a teljesítményt, a motor fejlődését a májusi [Katalán Nagydíjhoz] képest, úgy vélem, nagy lépést tettünk előre – nyilatkozta. – Az biztos, hogy ez még mindig nem elég. A motor azonban jól működik, a versenyzők fejlődtek, és nagyon jó a tendencia. Tovább kell dolgoznunk, és Sepangig még fél másodpercet kell javulnunk.”

Bár az idényt egészben nézve a Honda történelmi mélypontot produkált tavaly, az valóban tagadhatatlan, hogy ez év elejéhez képest valóban történt előrelépés. A kétszeres MotoGP-dobogós korábban úgy vélekedett, hogy a Ducatit leszámítva a Hondának minden gyártót van esélye megelőznie az erősorrendben, és ezt az álláspontját továbbra is fenntartja.

Elégedett vagyok – szögezte le. – Úgy kezdtünk, hogy néhány futamon körönként 1,8 másodperc volt [a lemaradásunk]. Most már körönként 1 másodpercnél járunk. Még mindig hosszú az út. Az talán lehetetlen, hogy a Dzcati szintjére érjünk, de jelenleg az a cél, hogy az összes [többi] gyártót legyőzzük, és utána a Ducati felülmúlására is gondolhatunk.”

Persze tavaly a Hondát általában csak a Yamahával lehetett összehasonlítani, és legtöbbször abból is ők jöttek ki rosszabbul. Ugyanakkor a májusi, valamint a novemberi montmelói hétvégét összevetve látszik, hogy a két japán márka között csökkent a különbség. Az időmérőkön nagyjából hasonló volt a differencia, viszont a futamokon egyértelműen zárult az olló.

Az érkező Aleix Espargaró öccse figyelmeztette a Hondát: a pénz és a munka önmagában nem elég

Mindig egy lépéssel le voltunk maradva, mert ők sokkal magasabbról indultak, mint mi – adott magyarázatot Marini arra, hogy mindezek ellenére miért a Yamaha végzett előrébb minden szinten. – Sokat hoztunk rajtuk, csökkentettük a lemaradást, de továbbra sem voltunk velük egy szinten. Ők is fejlesztették a motort idény közben. Nem ragadtak be, és sokat dolgoztak a szezon során, a motorjuk ugyanúgy fejlődött, mint a miénk. Mi többet javultunk a Yamahánál, de ők előrébbről indultak, különösen [Fabio] Quartararo révén, aki nagyon jól ismeri a Yamahát, és képes elvinni a határig a motorját. Nagyon lágy a a vezetési stílusa, és sokkal jobban ismeri a motort. Ez is az oka annak, hogy legtöbbször jobban teljesít, mint mi.”

Hihetetlen pech: nemrég jelentették be a szerződtetését, most mindkét lábát eltörte a fiatal tehetség

0

Az Intact Moto3-as csapata december közepén jelentette be Guido Pini szerződtetését. Azonban könnyen lehet, hogy az olasz tehetségnek várnia kell a világbajnoki bemutatkozásra, ugyanis pár napja mindkét lábát eltörte egy offroad-baleset következtében.

Az Intact teljes sorcserét hajtott végre a Moto3-as csapatában. A 2024-es pilótapáros tagjai közül az összetettbeli harmadik helyet megszerző Collin Veijer a KTM Ajo Moto2-es istállójánál folytatja pályafutását, míg Tatsuki Suzuki kiszorult a világbajnokság mezőnyéből. Azt már egy ideje lehetett tudni, hogy az egyik ülésnek David Muñoz lesz a gazdája, a másik hely tulajdonosának személyére viszont csak pár hete derült fény.

A német istálló december közepén jelentette be a 17. életévét egy hét múlva betöltő Guido Pini érkezését. Az olasz motoros azért debütálhat 18 esztendős kora előtt, mert tavaly másodikként végzett a JuniorGP-ben. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a bemutatkozásra nem az idénynyitó Thai Nagydíjon kerül sor, hanem valamennyit még várnia kell.

Pár napja ugyanis súlyos balesetet szenvedett edzés közben, aminek következtében mindkét lába eltört, és ideiglenesen kerekesszékbe került. Pini a SeventyTwo Motorsports edzésként szolgáló offroad-eseményén vett részt, amikor bekövetkezett a baj. A szervezetet a 125 köbcentiméteres világbajnokság 1999-es győztese, Emilio Alzamora irányítja, aki 2022-ig a Márquez testvérek menedzsere is volt.

Pininek nem ez volt az első súlyos sérülése, hiszen tavaly három komoly balesetet is szenvedett. Kálváriája márciusban kezdődött, amikor eltörte a jobb sajka- és orsócsontját, egy hónappal később pedig a bal könyökét. Ráadásul itt nem volt vége, hiszen júniusban ismét bukott, és újra eltörte a frissen felépült orsócsontját.

Ehhez képest kifejezetten nagy bravúr, hogy másodikként zárta a JuniorGP 2024-es idényét, hiszen a tizenkét futamból álló sorozat első öt versenyét kénytelen volt kihagyni. A maradék hét viadalon viszont három győzelem mellett két második helyet szerzett, így ebben az időszakban mindenki másnál több pontot gyűjtött. Ennek következtében összességében csak Álvaro Carpe tudta felülmúlni, aki idén szintén bemutatkozik a Moto3-ban, a KTM Ajo alakulatánál.

Hiába az óriási tapasztalata, Pedrosa nem akar túlzottan beleszólni márkatársai munkájába

0

Rendkívül rutinos tesztpilótaként Dani Pedrosa munkakörébe az is beletartozik, hogy olykor elmondja, mit csinálnak jól vagy éppen rosszul az állandó versenyzők. A 39 esztendős motoros azonban ilyenkor igyekszik nagyon óvatosan kommunikálni.

Dani Pedrosa 2018 végén vonult vissza az állandó versenyzéstől, és azóta a KTM tesztpilótájaként tevékenykedik. A spanyol motoros összesen négy futamhétvégét teljesített ebben az időszakban, és tavaly harmadikként ért célba a jerezi sprinten, ám sportszakmailag nagyobb teljesítménynek számítanak a 2023-as szereplései, főleg a misanói, amikor mindkét viadalon negyedik lett.

Persze feladatköre korántsem ebben és még csak nem is a tesztelésben merül ki. Rendkívüli tapasztalata és sikerei révén ugyanis azt is látja, hogy a KTM állandó versenyzői mit csinálnak jól, és adott esetben mit csinálnak rosszul. Ennélfogva azon a pár fordulón, amelyen jelen van, tehet nekik javaslatokat, ám ő ezt próbálja óvatosan kezelni.

Hogy őszinte legyek, igyekszem mindent nagyon konzervatívan megközelíteni – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Természetesen látok néhány dolgot. Ugyanakkor a maga módján mindenki különleges, és megvan a saját stratégiája a fejlődésre. Néha olyan dolgokat javaslok, amelyeket másképpen is lehet csinálni.”

Hivatalos: Pedrosa hosszabbított a KTM-mel, újabb évig marad a gyártó kötelékében

A hozzáállás pilótáról pilótára változhat, hiszen Pedro Acosta például teljes mértékben megbízik Pedrosában, a Tech3-hoz újonnan érkező Enea Bastianini és Maverick Viñales esetében viszont még ki kell építeni a kapcsolatot. A 31-szeres MotoGP-futamgyőztes ugyanakkor tisztában van vele, hogy a garázsban olykor nagy a feszültség, így az igazán konkrét tanácsoktól mindig tartózkodik.

Meg kell találni a megfelelő pillanatot – jelentette ki. – Ez a viszonytól is függ. Még ha a többi versenyző tiszteli is az embert, szüksége van a bizalmukra. Ezért próbálok mindent nagyon természetes módon megközelíteni. Azt kerülöm, hogy aktívan javaslatot tegyek a pilótáknak, hogy mit kellene másképpen csinálniuk.”

Néha megkérnek rá – folytatta. – Azonban túlságosan agresszívnak tartom azt, amikor konkrét javaslatokat teszek, pedig csak néhány futamon vagyok a helyszínen. Minden csapatnak kialakult a saját rutinja, illetve a saját folyamatai. Nem hiszem, hogy helyes lenne aktívan beavatkozni. A radar alatt szeretek maradni, és segíteni akarok, amennyiben tudok. Inkább akkor reagálok, amikor megkérdeznek, minthogy ujjal mutogassak versenyzőkre.”

Rossi a motorozás Michael Jordanje, véli Martín eddigi „bizalmi embere”

0

Fonsi Nieto elárulta, Jorge Martínt rosszul érintette, hogy a Ducati nem őt választotta a gyári csapatba, ám ez is motiválta abban, hogy megszerezze a világbajnoki címet, amelyre honfitársa is rendkívül büszke. A Pramac versenyzői teljesítményért felelős igazgatója a MotoGP nézettségére is kitért, melynek kapcsán Michael Jordanhez hasonlította Valentino Rossit.

Jorge Martín számára több szempontból is változást hozott a tavalyi szezon vége. Egyfelől sikerült elhódítania a MotoGP egyéni világbajnoki címét, aminek következtében nyilvánvalóan más polcon kezelik, mint eddig, legyen szó akár a hazájáról, akár a nagyvilágról. Másrészt pedig két nappal a nagy siker után már az Aprilián tesztelt, hiszen idén a noaleiek gyári alakulatát fogja képviselni.

Martín szerint nem sokon múlt, hogy idén jó barátja, Aleix Espargaró legyen a csapattársa

Ennek pedig az az elsődleges oka, hogy a Ducati másodszor sem őt választotta, és nem őt, hanem Marc Márquezt vitték fel a gyári istállóhoz. A spanyol pilóta egyszer már átélt egy hasonló helyzetet, hiszen 2022 végén Enea Bastianinvel szemben maradt le az áhított ülésről, de tavaly alighanem még közelebb volt hozzá.

Nehéz pillanat volt ez számára – nyilatkozta az Europa Pressnek Fonsi Nieto, a Pramac versenyzői teljesítményért felelős igazgatója. – Mindig azt mondom, hogy Jorgénak három nehéz pillanata volt MotoGP-pályafutása során: a [2021-es] portugáliai bukás, amely összetörte, és még a visszavonulás gondolata is felmerült benne, illetve az, hogy Bastianinit, majd Márquezt választották. Úgy vélem, ezek voltak a legnehezebb pontok, ő pedig képes volt túllépni rajtuk, és motivációként használni, pedig ez nem mindig könnyű.”

Miután kiderült, hogy Martín hoppon marad, a közvélemény egy része vitatta a Ducati döntését, mondván, közel öt évvel fiatalabb Márqueznél, ráadásul ő volt az, aki harcolt a világbajnoki címért. Persze ez utóbbit jelentősen árnyalja, hogy amíg ő gyári specifikációjú motort vezetett, addig honfitársának csak 2023-as gép jutott, a korábbi eredmények pedig nyilvánvalóan utóbbi mellett szólnak. Mindezt még Nieto is elismeri.

A Ducati jelenleg a dicsőség pillanatát éli, és továbbra is a győzelemért fognak küzdeni – fogalmazott. – Ugyanakkor természetesen nem volt könnyű döntés számukra, hogy elveszítenek egy olyan versenyzőt, mint Jorge, a világbajnok. Azonban Marc Márquezről beszélünk, a nyolcszoros világbajnokról, aki egy szörnyeteg. Talán még érthető is, hogy Márquezt választották. Marckal mindig számolni kell, mert ő a történelem egyik legjobb pilótája. Amióta csak betette a lábát a világbajnokság pályáira, mindig számolni kellett vele a bajnoki csatában. Jó kis küzdelem lesz Pecco Bagnaia és közte a Ducatikkal, és remélem, Jorge is ott fog harcolni velük a győzelemért.”

A Ducatinál pontosan tudták, mit kockáztatnak, amikor Martín helyett Marc Márquezt választották

Az idény közepén tehát hatalmas csapás érte Martínt, és könnyen lehet, hogy korábban ez negatív hatással lett volna rá, ám tavaly ebből is erőt tudott meríteni. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy a 2023-as csapatvilágbajnoki cím után a Pramac a MotoGP-korszakban először szatellitcsapatként egyéniben is felért a csúcsra. Ezzel csúcsra ért a négyéves közös munka, melynek során Nieto pozíciójából kifolyólag közelről figyelhette a spanyol pilóta fejlődését.

Elképesztő volt legyőzni így egy ilyen szörnyeteget, mint a [gyári] Ducati – jelentette ki. – Az pedig még nagyobbá teszi a bravúrt, hogy ezt szatellitcsapatként tettük meg. A Ducatinál ők jelentik a közvetlen gyárat, sokkal többen dolgoznak ott. Mi viszont jobbak voltunk, nagyon szorosan dolgoztunk együtt, és már télen hittünk benne, hogy megnyerhetjük a világbajnokságot. Az pedig megadta nekünk azt a pluszt, hogy egy nagyon családias, rendkívül egységes csapatot alkotunk. Jorge megérdemelte, ahogyan az istálló is. Úgy gondolom, az volt a legigazságosabb, hogy Jorge így távozott a csapattól. 2023-ban közel állt a győzelemhez. Nagyon keményen dolgozott, és ez extra motiváció volt. »Ha Jorge távozik, nem veszíthetjük el ezt a világbajnokságot. Ennek a világbajnokságnak itthon kell maradnia.«”

A bizalmi embereként igazán büszke vagyok – folytatta. – Úgy érzem, jó munkát végeztünk, és ez nagyon boldoggá teszi az embert. Személyesen brutális elégedettséget jelent a maximumra vinni egy fiatal srácot. A hab a tortán a világbajnoki cím, de nagyon szép, ahogyan a négy év alatt napról napra fejlődött, nagyon jó volt ezt látni. Sokszor elhangzott, hogy az előző szezonban rengeteget lépett előre mentálisan, de abban is javult, hogy gyorsabb tudott lenni a motoron, és ez kevesebb hibát idéz elő. Nőtt a sebessége, ami lehetővé teszi, hogy az ember nyugodtabb legyen. Végső soron a ritmus és a tempó a legfontosabb dolog.”

Nieto az interjú végén egy másik témára, a MotoGP nézettségére is kitért. A 2000-es, illetve a 2010-es években a sorozat a csúcson volt ebből a szempontból, ám Valentino Rossi visszavonulása meglehetősen nagy csökkenést eredményezett. Tavaly viszont már javuló tendencia volt megfigyelhető, a spanyol exmotoros pedig biztos benne, hogy a sportág szép jövő előtt áll.

A Yamaha ódzkodott Rossi leigazolásától, néhányan úgy vélték, a márka semmiképpen nem jár jól vele

Nem volt könnyű elveszíteni Valentino Rossit, ő volt a motorozás Michael Jordanje, amikor visszavonult – vélekedett. – Szóval logikus, hogy csökkent a közönség [létszáma], mert Valentinónak több ezer és százezer követője, valamint több millió rajongója volt. Most vissza kell szerezniük a rajongóikat. Az is nagyon fontos, hogy Spanyolországban korábban az ingyenesen fogható televízió közvetítette a versenyeket. Most már a fizetős csatornák, így logikus, hogy kevesebben nézik őket, de a világbajnokság fejlődik. Biztos vagyok benne, hogy az új logónak, a történteknek és az izgalmas világbajnokságnak köszönhetően rengeteg új szurkoló fog jönni, és a világbajnokság egyre jobban növekedni fog, egyre több fiatal fogja követni.”

Édesapja 3D-s videón újraalkotta Luca Salvadori halálos balesetét, felháborító részleteket árult el

0

Luca Salvadori édesapja 3D-s videóban konstruálta újra fia balesetét, és hangsúlyozta, beleáll a szervezők elleni bírósági eljárásba. A tartalomgyártóként is népszerű motoros barátnője szintén megszólalt, és szívszorító részleteket árult el.

Szeptemberben gyászolt a motorsport-társadalom, ugyanis elhunyt Luca Salvadori, aki versenyzőként ugyan nem tartozott a szűk értelemben vett elitbe, tartalomgyártóként viszont rendkívül ismert és népszerű volt. Az olasz motoros egy németországi viadalon szenvedett halálos balesetet az International Road Racing Championship (IRRC) utolsó fordulójában.

Versenybalesetben elhunyt a tartalomgyártóként is népszerű pilóta, Luca Salvadori

Édesapja, a formaautózás utánpótlás-sorozataiban szereplő Trident Racing alapítójaként, illetve csapatfőnökeként is ismert Maurizio Salvadori már korábban azt emlegette, hogy a balszerencsés körülmények mellett biztonsági hiányosságok vezettek a tragédiához. Ezt nemrég egy videóban le is vezette, melynek egy részében megmutatta magát a balesetet.

„Bűncselekménnyel ért fel” a szervezők tevékenysége – megszólalt az elhunyt Salvadori édesapja

Persze nem valódi felvételről van szó, hanem 3D-s újrakonstruálásról. (Az első részlet 6:47-től látható.) Ezen látszik, ahogyan az ifjabbik Salvadori, valamint az előtte lévő pilóta egy gyors jobbkanyarba érnek, amelyet édesapja elmondása alapján 250 km/h-val vettek be. Ekkor az elöl lévő versenyző óriási highside-ot produkál, majd ellenfele elé esik. A 32 esztendős pilóta ugyan nem találta telibe társát, de teljesen nem tudta kikerülni, így ő is lerepült a motorról, és előbb a Ducati, majd Salvadori csapódott be. (A testét ekkor már csak egy nyíl jelezte, minden bizonnyal kegyeleti okokból.)

Az elöl haladó versenyző teste furcsa röppályát ír le, Luca motorja elé esik, aki kénytelen kitérni balra, és a füvön köt ki – magyarázta Maurizio Salvadori, hogy mi látható a videón. – Ott elesik, és a motorja először a korlátnak ütközik, amely nem úgy volt rögzítve, ahogyan azt a szabályok előírják. Emiatt elmozdul, kialakul egy rés, amelyen Luca átmegy, és százkét kilométer per órás sebességgel közvetlenül a szalmabáláknak csapódik.”

Az olasz üzletember hozzátette, annak a korlátnak bizony nem lett volna szabad szétnyílnia. Ezek a védőkorlátok nem voltak homologizálva, és nem is voltak a talajhoz rögzítve, ahogyan azt a szabályok előírják – fogalmazott. – Úgy tűnik, hogy a kerékpárversenyeken használt korlátok voltak. Emellett a 2018-ban betiltott, mechanikusan összenyomott szalmabáláknak sem lett volna szabad ott lenniük.”

Salvadori szerint a korlátok elhelyezkedése sem volt megfelelő. Hogy szerinte hova kellett volna tenni? Nos, erre is kitér, és szintén a 3D-s megoldással vizuálisan is szemlélteti. „Ha a korlátokat a pályával párhuzamosan helyezték volna el, és nem elöl, teljesen más lett volna a végeredmény, és biztosan nem halálos kimenetelű” – vélekedett.

Itt azonban még nincs vége a problémák sorának, ugyanis a baleset után is voltak gondok a mentők, illetve a versenyirányítás hozzáállását illetően. „Luca kamerája a baleset után is működött, és rögzítette a mentők, valamint a versenyirányítás közötti kommunikációt – árulta el édesapja. – Egyetlen pillanatig sem mutatták, hogy aggódnak az érintettek iránt, csak ragaszkodtak a futam mielőbbi folytatásához.”

A baleset súlyossága miatt nyomozás is indult az ügyben, Maurizio Salvadori pedig elmondta, a szervezőcsapat egyik tagja elismerte a rendőrségnek, hogy „több tucat hasonló versenyt felügyelt, számos halálos balesettel”. Mindezt pedig „normális menedzsmentnek” titulálta. „Ilyen embereknek nem szabadna ilyen rendezvények szervezéséért felelniük – hangsúlyozta. – A biztonságnak mindig elsőbbséget kell élveznie.”

Megható beszéd, ég felé tartott sisakok – eltemették Luca Salvadorit

Az elhunyt pilóta édesapja azt is kiemelte, hogy fel fogja venni a harcot a bíróságon. „Ez az első alkalom, hogy jogi eljárást indítanak az ilyen típusú futamok szervezői ellen – jelentette ki. – Tudom, hogy ez egy bonyolult, költséges és hosszadalmas folyamat, de ez a kötelességem. Az egyetlen célom, hogy megakadályozzam, hogy ez még egyszer megtörténjen.”

Többen is felvetették, hogy a tragédiához hozzájárulhatott, hogy Luca Salvadori túlságosan sok rizikót vállalt, apa azonban cáfolta ezt az elméletet. Nem igaz, hogy elfogadta volna [a kockázatot] – szögezte le – Az utolsó beszélgetéseink során azt mondta, hogy nyolcvan százalékon ment, mert nem állt szándékában kárt tenni magában, és hogy sok projekt áll még előtte. Luca nem volt vakmerő vagy öngyilkos.”

Már tudta, mikor akar visszavonulni

Néhány nappal a videó közzététele előtt Luca Salvadori barátnője, Veronica Culcasi is megtörte a csendet, miután a Corriere della Serának nyilatkozott. Ebben lényegében megerősítette Maurizio Salvadorinak a kockázatvállalással kapcsolatos szavait. „Rólam nevezte el a Panigale V4-es motorját, úgy vigyázott rá, mint egy kincsre – árulta el. – »Még csak meg sem akarom karcolni«, mondta nekem. Nem mindig sikerült neki, de próbálkozott.”

A fiatalabbik Salvadori olyannyira tudatában volt, hogy milyen veszélynek teszi ki magát, hogy sokszor eltöprengett azon, hogy érdemes-e ezt csinálnia. „Gyakran elgondolkodott rajta, hogy milyen kockázatot vállal, és hogy vajon boldoggá teszi-e őt a szenvedélye – idézte fel barátnője. – Ezek a kétségek részben a COVID alatt átélt depresszióból és pánikrohamokból fakadtak. A törékenység ezen pillanatában megértette, mennyire fontos az elme. Soha nem szabtam neki korlátokat, az én szerepem az volt, hogy segítsem őt az önvizsgálati munkában.”

Az is kiderült, hogy Salvadori már eldöntötte, hogy a nem túl távoli jövőben visszavonul. Culcasi elmondása alapján a 2026-os idény vége lett volna a céldátum, hogy addig megvalósítsa céljait a National Trophyban és az olasz bajnokságban. Előbbiben végül posztumusz bajnoki címet szerzett, miután riválisa gyönyörű gesztust gyakorolva nem állt ki az utolsó két fordulóra. „Tudtam, hogy abba akarja hagyni, de az idő kegyetlenül közbeszólt” – mondta Culcasi.

Szívmelengetően szép gesztus: ellenfele nem fogja megelőzni a tabellán az elhunyt Luca Salvadorit

Az interjúalany arra is kitért, hogy milyen volt Salvadori emberként, illetve még inkább partnerként. „Páratlan volt, minden gondja ellenére különleges figyelmet fordított rám – emlékezett vissza. – Mindig is érdekelte, hogy vagyok, mit szeretnék. Soha nem helyezte a munkáját a kapcsolatunk elé. Mielőtt találkoztunk, soha nem gondoltam családalapításra. Amikor viszont az ember megtalálja a megfelelő személyt, új vágyak merülnek fel. Vele képzeltem el először, hogy anya leszek.”

Culcasit azért is dühítik a baleset körülményei, mert elmondása szerint néhai párja nem a dobogót vette célba azon a délutánon, hanem „csak jól akarta érezni magát”. Ő maga egyébként nem volt jelen a versenyen, ami nem számított túl gyakorinak. „Autóval ment, tíz óráig tartott az út, én pedig munkahelyi elfoglaltságok miatt nem tudtam vele menni – jelentette ki. – Amikor elbúcsúztunk, a szokásosnál is nyugtalanabbnak éreztem magam.”

A baljós jeleknek azonban itt még nem volt vége, hiszen később is rossz érzés kerítette hatalmába. „Elkezdtem rosszul érezni magam, hidegrázás és hányinger gyötört – folytatta. – Elbúcsúztam a barátomtól, és hazamentem. Ott megnéztem egy videót, amelyen csókolóztunk, akkor nagyon hálásnak éreztem magam. »Milyen szerencsés vagyok«, mondogattam magamban.”

Ezek a pillanatok azonban nem tartottak sokáig, ugyanis délután fél 5 környékén érkezett egy hívás Salvadori mobiljáról, ami már akkor aggodalommal töltötte el, mielőtt felvette. „Az operatőre volt az – árulta el. – »Lucát baleset érte, eszméletlen.« Elindultam az édesapjával, de nem értünk oda időben, hogy elbúcsúzzunk tőle.”

Martín szerint nem sokon múlt, hogy idén jó barátja, Aleix Espargaró legyen a csapattársa

0

Jorge Martín kijelentette, Aleix Espargaróval ellentétben ő valószínűleg soha nem lesz az Aprilia „Kapitánya”, de a vezérszerepet elfogadja. A 26 esztendős pilóta szerint barátja maradt volna a noaleieknél, ha ő hamarabb eldönti, hogy csatlakozik a márkához.

Ha van egy márka a MotoGP-ben, ahol egészen biztosan korszakváltás történik, az biztosan az Aprilia. Az olasz gyártó négy állandó motorjából három 2025-re gazdát cserél, ráadásul ebből a háromból kettő a gyári csapathoz tartozik. Aleix Espargarót és Maverick Viñalest ugyanis Jorge Martín, valamint Marco Bezzecchi váltja.

A 35 esztendős motoros már a 250 köbcentiméteres kategóriában is ült Aprilián, a legmagasabb géposztályban pedig 2017 óta a noaleieket erősítette. Nem véletlen, hogy utolsó éveire ráragadt a „Kapitány” – így, nagy kezdőbetűvel – becenév, hiszen lényegében a projekt arcává vált. A friss világbajnok ezt a szerepet egyelőre semmiképpen nem vállalná magára, azt viszont tudja, hogy neki kell a márka vezérévé válnia.

Énekléssel búcsúztatták Espargarót, akit ellenfele élesen kritizált megkérdőjelezhető céljai miatt

Szerintem soha nem tudok majd olyan »Kapitány« lenni, mint amilyen Aleix volt, mert kilenc évig ott volt, a semmiből hozta fel az Apriliát egészen odáig, hogy futamokat nyert és a világbajnoki címért küzdött – nyilatkozta az AS-nak. – Ezt a felelősséget ugyanakkor el tudom fogadni. Érzem annak a felelősségét, hogy a vezetője legyek ennek a projektnek, és mindent megteszek, amit kell, vagy ami a hatalmamban áll, hogy sikerüljön a legmagasabb szintre vinni ezt a motort.”

Martín: Nekem kell vezetnem az Aprilia-projektet, így Bezzecchivel jó kapcsolatot kell ápolnom

Espargaró már 2023-ban is utalgatott arra, hogy a 2024-es lehet az utolsó szezonja állandó a MotoGP állandó pilótájaként, és végül a tavalyi Katalán Nagydíjat felvezető sajtónapon bejelentette, hogy év végén valóban felhagy a rendszeres versenyzéssel. Martín azonban úgy véli, nem sokon múlt, hogy minden másképp alakuljon.

Mintegy másfél héttel később ugyanis az akkor még a Pramacnál szereplő motoros megtudta, hogy a Ducati mégsem őt, hanem Marc Márquezt viszi fel a gyári istállóba, és lényegében erre reagálva aláírt az Apriliához. A 26 esztendős versenyző pedig meggyőződéssel állítja, hogy ha ez korábban kiderül, akkor jó barátja is másképp dönt, és idén csapattársak lehetnének. „Ha korábban eldöntöttem volna, hogy ehhez a márkához igazolok, Aleix biztosan hosszabbított volna még legalább egy évre – fogalmazott. – Az élet azonban helyzetekből és momentumokból áll.”

Espargarót megijeszti, hogy Martín a Ducatiról Apriliára vált, de egyben nagyon örül is neki

Hogy mi lett volna, azt talán már soha nem tudjuk meg, mindenesetre Espargaró a Honda tesztpilótájaként folytatja, Martín csapattársa pedig Bezzecchi lesz. Az olasz pilóta kicsit hasonló cipőben jár, hiszen amellett, hogy ő is Ducatiról ül át, róla is elmondható, hogy a királykategóriában eddig csak egy csapatnál szerepelt. Hogy ez hogy sül el az Aprilia szempontjából, az idén kiderül.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

„Elértük karrierünk csúcsát” – ilyen volt Marc Márquezzel dolgozni a Gresini sportigazgatója szerint

0

Michele Masini kijelentette, Marc Márquez szakmai szempontból rengeteget adott a Gresininek, és az is előnyükre vált, hogy tavaly egy testvérpár alkotta a csapatot. Az olasz istálló sportigazgatója elárulta, valójában nem is búcsúztak el teljesen a nyolcszoros világbajnoktól.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Michele Masini nemrég interjút adott a Motosprintnek. A Gresini sportigazgatója beszélt többek között Marc Márquez érkezéséről, a nyolcszoros világbajnok, illetve öccse, Álex közötti különbségekről, a szezon csúcspontjairól, valamint a célok eléréséről. Nos, a beszélgetésben másra is kitértek, például arra, hogy mit adott nekik egy ennyire sikeres versenyző.

Volt főnöke „alázatosnak és kedvesnek” tartja Marc Márquezt, akinek szavai „többet érnek a vb-címnél”

Nagy kihívás volt – jelentette ki az olasz szakember. – Rengeteg tapasztalatot és profizmust hozott, olyan tudást, amellyel nem rendelkeztünk. Nagyon sokat követelő versenyző, tudja, mit akar, és neki köszönhetően bizonyos technikai momentumokat kicsit másképp éltünk meg, mert a visszajelzéseit tekintve abszolút precíz. Szakmai szinten vele dolgozni azt jelenti, hogy elértük karrierünk csúcsát.”

Az idősebbik Márquez megszerzése egyúttal azt is jelentette, hogy a Gresini pilótapárosát egy testvérpár alkotta. Persze a két fél között megvolt az egészséges versengés, ám az is egyértelmű volt, hogy nem lesznek csapaton belüli belvillongások. A fivérek ugyanis érthető módon egymás sikerének is nagyon tudtak örülni.

A pályán és a bokszban mindenki tette a dolgát, de mindig volt véleménycsere, adatcsere, összehasonlítás – válaszolta Masini az ezzel kapcsolatos kérdésre. – Ez egy kivételes év volt, mind emberi, mind sportszakmai szinten. A sportágunkban sokszor előfordul, hogy a boksz egyik fele örül, a másik pedig többet vár. Az érzelmeket tehát mindig szét kell osztani. Ebben rengeteget segítettek nekünk. Ők két testvér, akik teljes szívükből szeretik egymást. Mindketten mindent megadnának azért, hogy a másik jól érezze magát.”

Az együttműködésük csúcspontja egyértelműen a Német Nagydíj volt, amikor mindketten dobogóra álltak, így az 1997-es imolai futam, illetve Nobuatsu és Takuma Aoki óta először pezsgőzhetett együtt egy testvérpár a királykategóriában. „Ott is történelmet írtunk – idézte fel Masini. – Hihetetlen fejetlenség volt a parc fermében. Gyakorlatilag csak mi voltunk ott: felülről egy kék foltot lehetett látni. Gyönyörű volt, és számukra ez egy egyedülálló pillanat volt, amelyet 2020-ban sajnos nem tudtak megünnepelni.”

Miért rossz Marc Márquez csapattársának lenni? – öccse beszámolt az azonos istálló árnyoldaláról

Annak ellenére, hogy a 2023-as Ducatit hajtó versenyzők közül az idősebbik Márquez volt az egyetlen, akinek teljes mértékben új volt a motor, meglehetősen hamar alkalmazkodott hozzá, és messze ő szerezte a legtöbb pontot e négy pilóta közül. Emellett pedig öccsének is igyekezett segíteni, akinek jóval nehezebben ment az összeszokás a Desmosedici GP23-assal.

Olyan motorunk volt, amelyhez Álex vezetési stílusa kicsit nehezebben illeszkedett – fogalmazott Masini. – Marc volt a Ducati egyetlen versenyzője, akinek nem volt tapasztalata az előző verzióval [ez ebben a formában nem igaz, hiszen Franco Morbidelli is másik gyártótól érkezett – a szerk.], így a nulláról alkalmazkodott. Álexnek ez több időbe telt, és egy kicsit Marctól is tanulhatott. A legrosszabb pillanatokban egy testvér volt mellette, aki technikailag és emberileg is mindig támogatta. Álex két bajnoki címet nyert, és tudja, hogyan kell kezelni ezeket a helyzeteket. Sokkal erősebben jött ki ebből a szituációból. Nagyon bizakodó vagyok a jövő évet illetően, remélem, jó páncélt épített fel.”

A Gresini és Marc Márquez együttműködése azonban csak egy évig tartott, hiszen a jelenleg 31 esztendős pilóta idén már a Ducati gyári csapatánál fog versenyezni. Ennélfogva természetesen megtörtént a búcsúzkodás, és a 62-szeres MotoGP-futamgyőztes egy Oscar-díjra hajazó szobrocskát kapott, majd átcipelték a megfelelő garázsba. Masini ugyanakkor kiemelte, valójában nem is köszöntek el.

Marc Márquezt már „átszállították” a gyári Ducatihoz, de még nem minden részlet világos (videó)

Még nem búcsúztunk el egymástól – szögezte le. – Egy hónapig csináltuk egyfolytában, de most az a nagyszerű, hogy a szomszédunk a bokszban. Amikor szerdán megérkeztünk Barcelonába, az utolsó nagydíjra, volt egy csoportos vacsoránk, ahol lezajlott néhány elég érzelmes beszélgetés. Csütörtökön volt néhány bensőségesebb pillanat, csak Marc csapatával. És ahogy láthattátok, a csapatunk kommunikációjának idei témája az volt, hogy csináljunk »mozi, és ez remekül sikerült. Az, hogy átadhattuk neki a legjobb főszereplőnek járó díjat, számunkra a szezon értelme volt, mert volt egy világbajnok, de nekünk Marc volt az igazi főszereplő. Ő mindig pozitív értelemben állt a reflektorfényben. Ez a díj óriási értékkel bír a mi szemünkben. Aztán szokás szerint összepakoltuk a csapatot váltó embereket, és egyenesen a szomszédos bokszba szállítottuk őket.”

Marc Márquez bemutatott volt csapatának a teszten, a testvére eredményén „húzta fel magát”