back to top
2025. július 30. 05:06
Kezdőlap Blog Oldal 143

Megvan, kik indulnak Rossi háziversenyén, újra több MotoGP-pilóta is rajthoz áll

Nyilvánosságra hozták az 100 km dei Campioni elnevezésű verseny nevezési listáját. A Valentino Rossi pályáján megrendezett viadalon ismét több királykategóriás versenyző méretteti meg magát.

Sokáig a karácsonyi időszakban, tavaly óta viszont már az újév elején tartják meg az 100 km dei Campioni, azaz a „Bajnokok 100 km-e” elnevezésű versenyt. Az eseménynek Valentino Rossi saját pályája, a tavulliai Ranch ad otthont, így a résztvevők dirt tracken mérik össze tudásukat. Idén január 10-én és 11-én kerül sor a viadalra, amelynek ez lesz a jubileumi tizedik kiadása. Az 100 km dei Campioni pénteken nyilvánosságra hozott nevezési listája ismét híres pilóták egész sorát tartalmazza, akik között persze ott lesz maga Rossi is. Ráadásul a Doktor részben címvédőként várja a versenyt, hiszen tavaly féltestvérével, Luca Marinivel együtt meg tudta nyerni az egyik futamot.

Rossiék visszavágtak az előző vereségért, Marini duplázott féltestvére háziversenyén

A Hondánál versenyző Marini természetesen idén is a mezőny tagja lesz, nem egyedüliként a MotoGP-pilóták közül. Persze a VR46 Akadémia többi királykategóriás tagja is tiszteletét teszi a Ranchon, tehát az egyaránt a Ducatit erősítő Francesco Bagnaia és Franco Morbidelli, illetve az Apriliához épp csak átigazolt Marco Bezzecchi is motorra fog pattanni.

Azonban nemcsak Rossi „növendékei” próbálják ki magukat, hiszen a KTM-nél frissen márkatársakká vált Enea Bastianini és Pedro Acosta is így fog tenni. Ebben követi őket két Yamaha-motoros, a Pramachoz most csatlakozott Miguel Oliveira és a japán gyártó új tesztpilótája, Augusto Fernández, aki idén még az állandó MotoGP-mezőny tagja volt.

A Superbike-világbajnokság mezőnyéből négyen lesznek ott a rajtnál. A Ducatinál vezető Nicolò Bulegán kívül három Yamaha-pilóta, Dominique Aegerter, Andrea Locatelli és Tito Rabat – aki most került az iwataiakhoz – fog elindulni a viadalon. Nem lehet elmenni Michael Dunlop, vagyis a Man-szigeti TT új csúcstartójának nevezés mellett sem, akit Davey Todd „kísér el” a hírhedt verseny résztvevői közül. Rajtuk kívül érdemes még megemlíteni a gyorsaságimotoros-vb kisebb kategóriáiból érkezőket: Xavier Artigas, Diogo Moreira (2025-ben egyaránt Moto2), Matteo Bertelle, Luca Lunetta, José Antonio Rueda és Stefano Nepa (Moto3) tartozik majd közéjük.

Az 100 km dei Campioni teljes nevezési listája

Újabb három csapat bemutatójának időpontja vált hivatalossá

0

A Trackhouse, valamint a Honda két csapata bejelentette, melyik napon leplezi le idei motorfestését. Az amerikai istálló jelen állás szerint mindenkinél korábban mutatkozik be, a gyári Honda és az LCR eseményére viszont februárig kell várni.

Az elmúlt időszakban elkezdett éledezni a MotoGP. Persze a sepangi shakedownig még négy hetet várni kell, nem beszélve a tesztekről, sőt, még a bemutatók sora sem indult el, ám az időpont már számos csapat esetében kiderült. Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a gyári Aprilia január 16-án, a Gresini 18-án, a gyári Ducati 20-án, míg a Yamaha és a Pramac közösen 31-én leplezi le 2025-ös motorjának külsejét.

Egyszerre tartja meg két csapatának bemutatóját a Yamaha

Azóta pedig további három istállóról derült ki, hogy mely napon tartja meg ezt az eseményt. A Trackhouse mindenkit „megelőzött”, és jelen állás szerint az amerikai alakulat indítja a sort, hiszen ők január 14-én mutatják meg a saját RS-GP-jük külsejét. Igaz, a tavalyi évből kiindulva nem kizárt, hogy ez magyar idő szerint valójában 15-én, a korai órákban fog megtörténni.

Izgalmas együttműködést jelentettek be a MotoGP-ben

A Trackhouse mindössze a második idényére készül a MotoGP-ben, hiszen tavaly ők váltották a mezőnyből kitett RNF-et. A bemutatkozás nem sikerült fényesre, hiszen az európai márkák csapatai közül egyedüliként kaptak ki a japán gyártók bármelyik alakulatától, történetesen a Yamahától. Ami a versenyzői összetételt illeti, Raúl Fernández maradt, Miguel Oliveira viszont a Pramachoz igazolt, a helyére pedig a Moto2 tavalyi világbajnoka, Ai Ogura érkezett.

Raúl Fernández kemény szavakkal illette a szezonjukat: Nem fejlődtünk, semmit sem értettünk meg

A gyári Honda ennél jóval később, a shakedown második napján, február 1-én fogja leleplezni saját színösszeállítását. Az elmúlt években abból a szempontból ez volt a legérdektelenebb bemutató, hogy többé-kevésbé lehetett sejteni, hogyan fog kinézni a motor. Tavaly viszont már volt némi változás a Repsol háttérbe szorulása miatt, idén pedig pláne lesz, hiszen a legendás névadó szponzor 2024 végén megszakította együttműködését a csapattal.

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

A gyári Honda tavaly szégyenszemre az utolsó helyen zárta a csapat-világbajnokságot, miután a két pilóta, Joan Mir és Luca Marini az utolsó két helyen végzett az állandó versenyzők között. Van tehát hova fejlődniük, ahogyan természetesen a motornak is. Ebben Romano Albesianónak, az Apriliától érkező technikai igazgatónak lehet kulcsszerepe: az olasz szakember szerződtetésével az aszakai márka kötélnek állt, és európai szakembert helyezett az egyik legfontosabb pozícióba. Rajta kívül Aleix Espargaró és Takaaki Nakagami segíthetik a munkát teszt- és fejlesztőpilótákként, utóbbi Japánból fog dolgozni.

Az érkező Aleix Espargaró öccse figyelmeztette a Hondát: a pénz és a munka önmagában nem elég

A 32 éves versenyző az LCR-től távozott, amelynek a bemutatójára további egy héttel később, a sepangi teszt zárásának másnapján, február 8-án kerül sor. A tavaly a márkából kiemelkedő Johann Zarco idén is a monacói alakulatnál fog versenyezni, míg Nakagami helyére a tavaly a Moto2-ben tizenkettedikként záró Somkiat Chantra érkezik a MotoGP történetének első thai pilótájaként.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

A MotoGP 2025-ös motorbemutatóinak időpontjai

Dátum Csapat
Január 14. Trackhouse Racing
Január 16. Aprilia Racing
Január 18. Gresini Racing
Január 20. Ducati Corse
Január 31. Yamaha Racing
Pramac Racing
Február 1. Honda Factory Racing
Február 8. LCR Honda

Martín elárulta, melyik két pilótát tartja a legtehetségesebbnek – csak egyikük versenyez a MotoGP-ben

0

Jorge Martín szerint Marc Márquez és Toprak Razgatlıoğlu a két legtehetségesebb pilóta a jelenlegi felhozatalból. Utóbbiról megosztott egy történetet abból a korszakból, amikor egy sorozatban versenyeztek.

Örök kérdés, hogy ki az éppen aktuális mezőny legjobb versenyzője. Erről a legtöbb szakértőnek és szurkolónak megvan a maga véleménye, ám egzakt módon nehéz megválaszolni, hiszen a pilóták nem azonos motorral versenyeznek. Akkor pedig pláne lehetetlen feladatra vállalkozunk, ha több sorozatot is figyelembe veszünk a kiválasztás során.

Jorge Martín egy ehhez hasonló kérdésre válaszolt egy podcast vendégeként. A MotoGP újdonsült világbajnokának azt kellett megmondania, hogy kiket tart a legtehetségesebbnek a jelenlegi felhozatalból. Az első néven vélhetően senki nem csodálkozik, a másodikon viszont már inkább. Pontosabban azon, hogy nem a MotoGP-ből „érkezik”.

Marc Márquez, mert szerintem nyilvánvaló, hogy ő a történelem legjobbja, de nem versenyeztem vele olyan sok éven át, és talán nem is láttam őt a legjobb formájában – utalt arra, hogy amikor honfitársa csúcson volt, akkor ő még nem volt tagja a királykategória mezőnyének. – Aztán a Superbike-világbajnokot, Toprak Razgatlıoğlut mondom.”

Razgatlıoğlu továbbra is a MotoGP-ben akar versenyezni, de Marc Márquez példáját nem követné

Martín nemrég a FIM díjátadó gáláján találkozott a gyári BMW motorosával, ám ez korántsem az első alkalom volt, amikor útjaik összefonódtak. Bár az elmúlt tíz évben egészen más irányt vett a pályafutásuk, de az azt megelőző kettőben, 2013-ban és 2014-ben együtt versenyeztek a Red Bull Rookies Cupban. A spanyol pilóta pedig már akkor látta, hogy kollégája mire képes.

Ez a srác a Red Bull Rookies Cup előszezoni tesztjén úgy ment el mellettünk egy Moto3-as motorral a nedves pálya külső ívén, mintha száraz lett volna – idézte fel. – Ez pedig mindig is lenyűgözött, elképesztő, talán nem sokan ismerik, de már kétszer volt Superbike-világbajnok. Emellett fordítva egykerekezett. Szerintem ez színtiszta tehetség és ügyesség.”

Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy a két legmagasabban jegyzett gyorsasági széria tavalyi világbajnokai a múlt után a jövőben is versenyeznek-e azonos sorozatban. Egy ideje ugyanis visszatérő téma Razgatlıoğlu esetleges MotoGP-karrierje, amelyről ő maga kijelentette, hogy egy esélyt ad még neki, de ha 2026-ban sem ön össze a váltás, akkor végleg elengedi. Az alapján, hogy menedzsere, Kenan Sofuoğlu szerint csak a gyári vagy gyári támogatású csapatok jöhetnek szóba, a jelenlegi szerződések ismeretében elsősorban a Honda és a Yamaha kerülhet szóba, bár utóbbinál már volt próbálkozás tesztek formájában, és a beszámolók szerint többek között ezért is szakítottak a 2023-as szezon végén.

Razgatlıoğlu még mindig nem tett le a MotoGP-álomról, de már csak egy esélyt ad magának

A Gresininél megpróbálták a lehetetlent, és mindent megtettek Marc Márquez megtartásáért

0

Michele Masini elárulta, tudták, hogy Marc Márquez csak egy évre érkezett hozzájuk, mégis mindent megtettek annak érdekében, hogy meghosszabbítsák az együttműködés időtartamát. Többek között alighanem azért, mert rengeteget lehet tanulni tőle, legalábbis a Gresini sportigazgatója szerint.

Aligha túlzás, hogy a Gresini megmentette Marc Márquez pályafutását. A spanyol motoros már évek óta szenvedett a Hondával, amikor tavaly hosszú huzavona után úgy döntött, hogy felbontja a szerződését, és elhagyja legnagyobb sikereinek helyszínét. A 2023-as Ducatin pedig ismét az élmezőny rendszeres tagja volt, újra versenyképesnek érezte magát, ami ha nem állt volna fenn, saját elmondása szerint idén már nem lenne a MotoGP mezőnyében.

Marc Márquez már bejelentette volna a visszavonulását, ha nem érezné sikeresnek a váltást

Persze az is nyilvánvaló, hogy az olasz istálló nem egy jótékonysági intézmény, és a 31 esztendős pilóta jelenléte nekik hasonlóan nagy hasznot hozott, mint fordítva. Elég csak ránézni a tabellára, amelyen Márquez harmadikként zárt, sokkal több pontot szerezve, mint a másik három GP23-ast hajtó márkatársa. Nem véletlen, hogy a Gresini igyekezett meghosszabbítani a közös munkát, még úgy is, hogy tudták, a lehetetlenre vállalkoznak.

A magunk módján fontos oldalakat írtunk a történelemkönyvekbe – nyilatkozta a Motosprintnek Michele Masini, a csapat sportigazgatója. – Ilyesmire még nem volt példa, hogy egy ilyen kaliberű versenyző egy olyan privát csapathoz csatlakozzon, mint a miénk. Tudtuk, hogy csak egyéves szerződésről van szó, mégis minden módon igyekeztünk megtartani őt. Nem sikerült, de nagyon büszkék vagyunk rá, hogy Enea Bastianini és mondhatni, Fabio Di Giannantonio után, aki végül is közvetlenül a gyártóval kötött szerződést, újabb pilótát adtunk a gyári istállónak.”

„Elértük karrierünk csúcsát” – ilyen volt Marc Márquezzel dolgozni a Gresini sportigazgatója szerint

Ahogyan arra az olasz szakember is utalt, Márquez a bolognaiak első számú alakulatához igazol. Ugyanakkor, ha hinni lehet a nyolcszoros világbajnok szavainak, lett volna olyan forgatókönyv, amelyben marad a Gresininél, ehhez csupán gyári motort kellett volna kapnia. Más kérdés, hogy a szerződések és az egyéb körülmények lehetővé tették volna-e mindezt.

Márquez tehát a pályán bebizonyította, hogy még mindig ott van a legjobbak között, de a Gresini csapattagjaira nem csak a motoron nyújtott teljesítményével gyakorolt nagy hatást. Masini szerint a 62-szeres MotoGP-futamgyőztes a pályán kívül is példát mutatott mind szakmailag, mind emberileg, amiből az istálló a továbbiakban is profitálhat.

Volt főnöke „alázatosnak és kedvesnek” tartja Marc Márquezt, akinek szavai „többet érnek a vb-címnél”

Emberi szempontból az alázatossága és az érzékenysége nyűgözött le igazán – fogalmazott. – Mindig mindenkire van egy perce, mindenkihez van egy szava. Soha egyetlen rajongót sem hanyagolt el, senkit. Nagyon hálás azoknak, akik hozzájárulnak az álmai megvalósításához. Emellett egy nagyon vicces személy. Szakmai téren felnyitotta a szememet, mert ő egy olyan sportember, aki soha semmit nem ad fel. Mindig a célt tartja szem előtt, ez színtiszta elszántság. Mindez látható abból, ahogyan beszél, ahogyan kér, ahogyan tekintélyt parancsolóan véleményez. Egy igazi vezér a garázsban. Még ha csak egy szendvicset is kell kérnie, mindig ugyanazzal az elszántsággal teszi. Egyedülálló, én pedig remélem, hogy át tudom majd adni a majdani versenyzőimnek a tőle tanultakat. Sokat lehet tanulni egy olyan sráctól, mint Marc.”

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

A Honda egyvalamit nem veszített el az elmúlt időszak szenvedései során, véli a gyári csapat főnöke

0

Alberto Puig kijelentette, a tavalyi szezon második felében a Honda némileg fejlődött, és leszögezte, a márkánál továbbra is megvan a motiváció a legjobbak közé történő visszatérésre vonatkozóan. A gyári istálló csapatmenedzsere a két pilótáját is jellemezte.

A Honda évek óta gödörben van, legalábbis ami a MotoGP-t illeti. Az aszakai gyártó tavaly zsinórban harmadszor végzett a konstruktőri bajnokság utolsó helyén, ráadásul 2024-ben minden eddiginél rosszabbul teljesített. A pilóták ugyanis nemhogy dobogóra nem álltak, de a legjobb tíz is csak két főfutamon jött össze Johann Zarco révén.

Az idény eleje teljesen kilátástalan volt a japánok számára, többször is előfordult, hogy az ő négy motorjuk végzett az utolsó négy helyen. A szezon előrehaladtával aztán akadtak biztató jelek, de összességében még mindig nagyon messze vannak az élmezőnytől. Alberto Puig ugyanakkor leszögezte, a motivációval továbbra sincs gond.

Nem volt könnyű, ez egyértelmű – nyilatkozta a gyári Honda csapatmenedzsere a MotoGP hivatalos honlapjának. – Nem olyan eredmények jöttek, amilyeneket szeretnénk. Ez egy olyan év volt, hogy [az első felében] sokféle megoldást kipróbáltunk, a második részében pedig többé-kevésbé képesek voltunk kialakítani valamilyen elképzelést arról, hogy mi működhet, és mi nem. Tettünk néhány lépést előre, nem annyit, amennyit szerettünk volna, de javultunk, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy hogyan készítsük el a 2025-ös gépet. Továbbra sem értük el a kívánt eredményeket, de a mérnökök jobbam megértik az eljárást, az irányt és azt, hogy hogyan kell [ezt] csinálni, ami fontos. Azonban valószínűleg időbe telik, hogy ezt lássuk, ám az egyetlen, amit soha nem veszítettünk el, az az akaratunk, hogy vissza szeretnénk térni. Ez késztet minket a folytatásra, még akkor is, ha egyértelműen le vagyunk maradva, és ez tény.”

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

Ami a spanyol expilóta istállóját illeti, a gyári Hondánál abból a szempontból nagy változások vannak, hogy távozott a legendás névadó szponzor, a Repsol. A versenyzőpáros viszont ugyanaz maradt, mint tavaly, még annak ellenére is, hogy Joan Mir és Luca Marini ketten együtt 20 ponttal kevesebbet szereztek, mint Zarco egymaga, és az állandó mezőny tagjai közül az utolsó két helyen zártak. Puig ennek ellenére mindkettőjükben bízik.

Ő már világbajnok a MotoGP-ben, így számára nem túl kényelmes a jelenlegi helyzet, a motor nincs [versenyképes] szinten – utalt honfitársára. – Próbálkozik és bukik, nyilvánvalóan azért, mert bajnokként az ember hajt, eredményt akar elérni. A dolgok ugyanakkor így sem álltak össze, és bízunk benne, hogy a nehéz időkben is fenn tudja tartani a motivációját. [Marini] nagyon elemző. Képes huszonnégy órán át dolgozni, mert nagyon szereti ezt az egészet. Tényleg igyekszik minden információt átadni, ez a szakmai tényező. Emberi oldalról nézve nagyon kedves fickó, rendkívül udvarias és tisztelettudó.”

Az érkező Aleix Espargaró öccse figyelmeztette a Hondát: a pénz és a munka önmagában nem elég

Bautista már tavaly sem lett volna a mezőnyben, ha a szabályváltozások még inkább hátráltatják

0

Serafino Foti elárulta, Álvaro Bautista hangulatán is meglátszott, hogy tavaly nem úgy jöttek az eredmények, mint az azt megelőző két idényben. A Superbike-világbajnokság mezőnyében szereplő gyári Ducati csapatmenedzsere úgy véli, versenyzője még szigorúbb szabályok esetén visszavonult volna, ami pedig a jövőt illeti, ő lesz az első, aki félreáll, ha úgy érzi, ebben már nincs több.

Álvaro Bautista előző idénye finoman szólva sem úgy alakult, mint az azt megelőző két idényben, amikor megnyerte a Superbike-világbajnokságot. A spanyol motoros nemcsak Toprak Razgatlıoğlutól kapott ki nagyon simán, hanem ú csapattársától, az újonc Nicolò Bulegától is. Ebben persze több tényező is közrejátszott.

Nyilvánvalóan szomorú vagyok Bautista 2024-es szezonja miatt – nyilatkozta Serafino Foti, a gyári Ducati csapatmenedzsere a GPOne.com-nak. – A 2023-as jerezi balesetnek májusig voltak hatásai. Ráadásul az új szabályok miatt nem volt meg a kulcsfontosságú bizalom a motorral szemben. Mostban viszont végrehajtottunk néhány módosítást, amelyek lehetővé tették, hogy a javulás jeleit mutassuk.”

Bár az idény elején Bautista vezette a világbajnokságot, végül csupán négy futamgyőzelemig jutott a szezonban. Különösen az idény közepén szenvedett sokat, amikor sokszor a mezőny közepéről kellett felzárkóznia, Magny-Cours-ban pedig még meg is sérült. Foti kiemelte, hogy a sikertelenség a jelenleg 40 éves motoros hangulatára is rossz hatással van.

Bautista felidézte élete „egyik legnehezebb” döntését

Amikor Álvaro jól érzi magát, semmi nem változik a Ducatin, de tavaly ez egy pillanatig sem volt így – fogalmazott. – Mindig a megoldásokat kerestük, és ez nagyban különbözik attól, a 2022-es és 2023-as érzéstől. Mindezek ellenére Aragóniában megmutatta, hogy még mindig ő az igazi Bautista, egyértelművé téve tehetségét és képességeit. Meggyőződésem, hogy ha újra élvezi a motorozást, akkor Toprakkal egyenlő feltételekkel versenyezhet a bajnoki címért.”

Ha Bautista 2024-es szenvedéséről esik szó, nem lehet kihagyni az ebben az évben bevezetett új szabályozást, melynek értelmében a túl könnyű pilóták ballasztot kapnak a motorjukra. Bautista esetében ez öt kilogrammot jelentett, de voltak olyanok, akik még többet akartak. Főnöke úgy véli, a spanyol pilóta ez esetben már az előző idényben sem lett volna ott a mezőnyben. „Mi vagyunk az egyetlenek, akiknek van ballasztjuk, és ennek nagyon jelentős hatása van – panaszkodott Foti. – Ha tíz kilót adnak hozzá, ahogyan azt néhányan akarták, Álvaro visszavonult volna.”

Az olasz szakember hozzátette, nehéz volt elfogadni a döntést, de megérti, hogy ez a sportpolitika részét képezi. „Minden gyártó azzal próbálkozik, amivel akar, de olyan szabályozásra van szükségünk, amely senkit nem büntet – magyarázta. – Most már csak alkalmazkodnunk kell. Felesleges időt vesztegetni a panaszkodással, az egyetlen lehetőségünk, hogy reagálunk és dolgozunk, hogy leküzdjük ezeket a nehézségeket.”

A 2024-es szezon egyik legfőbb pályán kívüli témája Bautista jövője volt, hiszen sokáig kérdéses volt, hogy a kétszeres Superbike-világbajnok szerződést hosszabbít-e a Ducatival, illetve fordítva. Ez végül megtörtént, de egészen biztos, hogy az érintettek idén is rengeteg kérdést kapnak a hivatalos közleményig, bármi is legyen az. Foti mindenesetre nem aggódik amiatt, hogy a Ducatinak kell „kitessékelnie” legeredményesebb versenyzőjét.

Mennyit ér egy vb-cím? – Razgatlıoğlu és Bautista más-más perspektívából válaszolta meg a kérdést

Álvaro lesz az első, aki félreáll, ha már nem érzi jól magát, nem kell megkérnünk rá – szögezte le. – Jól ismerjük, ha úgy érzi, nem tud versenyképes lenni a Ducatival, akkor visszavonul. Biztos vagyok benne, hogy a 2025-ös év első futamait arra fogja használni, hogy felmérje a szintjét, és ez alapján meg fogja hozni a döntését. Ha úgy érzi, nem tud fejlődni, akkor szögre akasztja a sisakját. Nem sietünk. Álvaro nagyszerű profi, és tudja, mit kell tennie.”

Quartararo nem tudta teljesíteni a Yamaha kulcsemberének utolsó nagy álmát

0

Lin Jarvis elárulta, szerette volna, ha Fabio Quartararo még két világbajnoki címet nyer a Yamahával, amíg ő a versenyrészleg ügyvezetőjeként tevékenykedik. Az idei évben tanácsadói szerepet betöltő szakember ugyanakkor így sem keserű szájízzel hagyta ott eddigi pozícióját.

A tavalyi év végén lezárult egy korszak a Yamahánál, hiszen január 1-től kezdve nem Lin Jarvisnak hívják a versenyrészleg ügyvezető igazgatóját. A brit szakember helyére Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Europe korábbi marketing- és sportigazgatója érkezett. Mindez azonban nem jelent teljes távozást, hiszen Jarvos tanácsadóként továbbra is jelen lesz a márka életében.

A Yamaha mégsem várt Misanóig, máris megnevezték a veterán igazgatójuk utódját

A 66 esztendős szakembert 1999-ben nevezték ki a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatójává, és az évek során számos sikerben volt része a gyártónak. Ami az egyéni világbajnoki címeket illeti a MotoGP-ben, Valentino Rossi négyszer, Jorge Lorenzo háromszor, míg Fabio Quartararo egyszer ért fel a regnálása alatt. Mint kiderült, Jarvisnak volt egy vágya, amelyet a francia motoros már nem tudott teljesíteni.

2021-ben nyertünk legutóbb bajnokságot, és még én sem gondoltam volna, hogy az elmúlt években ennyire küszködünk – nyilatkozta a görög MotoGP Worldnek. – Reméltem, hogy Fabio révén még legalább két bajnoki címet szerezhetek a Yamahával pályafutásom során, amelyről tudtam, hogy előbb-utóbb véget ér. Ez volt az álmom, hogy megpróbáljam elérni a tíz bajnoki győzelmet. Sajnos 2022 közepén hamar rájöttünk, hogy a Ducati egyre jobban fejlődik, a javulás sebessége pedig túl nagy volt számunkra. Tehát mát 2022-ben bajban voltunk.”

Ahogyan az a fenti szavakból is kiderült, egyáltalán nem Quartararo a felelős azért, hogy főnöke álma nem teljesült, hiszen további két vb-címet semmilyen körülmények között nem szerezhetett volna. 2022-ben sokáig vezetett, és az utolsó futamon még volt matematikai esélye a végső győzelemre, ám végül Francesco Bagnaia lett a befutó.

Az előző két esztendőben pedig nemhogy a végső sikertől, de a futamgyőzelmektől is messze volt: 2023-ban még három vasárnapi dobogó összejött neki, tavaly viszont már ennyi sem. A puszta számok tekintetében a Yamaha 2024-ben minden szempontból rosszabbul teljesített, mint az azt megelőző szezonban, ám Jarvis mégis örül, hogy nem egy évvel korábban távozott az ügyvezetői posztról. A tendencia ugyanis most sokkal jobb, mint tavaly ilyenkor volt.

A Yamaha az eddigi leghosszabb MotoGP-szezonján van túl, de már látszik a fény az alagút végén

2023-ban együttműködésbe léptünk [Luca] Marmorinivel [korábbi Forma–1-es motormérnök – a szerk.], aki különösen a motorblokk frontján segített nekünk – folytatta a brit szakember. – Attól a pillanattól kezdve elkezdtünk újjáépülni, mivel láttuk, hogy a Ducati gyorsan fejlődik, de a többi európai gyártó, a KTM és az Aprilia is. Így mentünk tovább. A Hondánál ellenben nem voltak változások. Szóval összességében rengeteget kellett belefektetnünk. 2023-ban [sok mindent] újrakezdtünk, rengeteg változtatást hajtottunk végre abban az évben. Nagyon boldog vagyok, hogy most így hagyhatom el a szerepkörömet. Ha az előző év végén távozom, úgy éreztem volna, hogy még távolról sem végeztem el a munkát. Korábban még mindig nem volt meg a jövő alapja. 2024-ben viszont sok mindent tettünk.”

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

0

Luca Marini szerint a Hondának fél másodpercet kell találnia a sepangi tesztig, és továbbra is hiszi, hogy második erővé válhatnak a Ducati mögött. Az olasz motoros kijelentette, 2024-ben többet fejlődtek a Yamahánál, és ezt többé-kevésbé a számok is alátámasztják.

Számos kérdést tartogat a MotoGP 2025-ös szezonja, és ezek közül az egyik legérdekesebb, hogy mi lesz a japán gyártókkal. Vajon a Yamaha vagy a Honda képes lesz érdemben előrelépni, és ténylegesen elmozdulni a gödör aljáról? Ami utóbbit illeti, Luca Marini továbbra is töretlenül hisz a márka előrelépésében, illetve fellendülésében.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

A 27 esztendős versenyző jóval elégedettebb volt csapattársánál, Joan Mirnél a montmelói szezonzáró teszt után. Bár Johann Zarco helye valóban adhat okot némi bizakodásra, egyrészt ebből nem feltétlenül érdemes kiindulni, másrészt az olasz pilóta is tudja, hogy ez még nem elég. Éppen ezért kitűzte a célt, hogy mennyi időt kell találniuk a februári malajziai tesztig.

Marini megcáfolta Mir kritikáját, szerinte egy teljesen új motort próbálhattak ki a teszten

Ha megnézzük a teljesítményt, a motor fejlődését a májusi [Katalán Nagydíjhoz] képest, úgy vélem, nagy lépést tettünk előre – nyilatkozta. – Az biztos, hogy ez még mindig nem elég. A motor azonban jól működik, a versenyzők fejlődtek, és nagyon jó a tendencia. Tovább kell dolgoznunk, és Sepangig még fél másodpercet kell javulnunk.”

Bár az idényt egészben nézve a Honda történelmi mélypontot produkált tavaly, az valóban tagadhatatlan, hogy ez év elejéhez képest valóban történt előrelépés. A kétszeres MotoGP-dobogós korábban úgy vélekedett, hogy a Ducatit leszámítva a Hondának minden gyártót van esélye megelőznie az erősorrendben, és ezt az álláspontját továbbra is fenntartja.

Elégedett vagyok – szögezte le. – Úgy kezdtünk, hogy néhány futamon körönként 1,8 másodperc volt [a lemaradásunk]. Most már körönként 1 másodpercnél járunk. Még mindig hosszú az út. Az talán lehetetlen, hogy a Dzcati szintjére érjünk, de jelenleg az a cél, hogy az összes [többi] gyártót legyőzzük, és utána a Ducati felülmúlására is gondolhatunk.”

Persze tavaly a Hondát általában csak a Yamahával lehetett összehasonlítani, és legtöbbször abból is ők jöttek ki rosszabbul. Ugyanakkor a májusi, valamint a novemberi montmelói hétvégét összevetve látszik, hogy a két japán márka között csökkent a különbség. Az időmérőkön nagyjából hasonló volt a differencia, viszont a futamokon egyértelműen zárult az olló.

Az érkező Aleix Espargaró öccse figyelmeztette a Hondát: a pénz és a munka önmagában nem elég

Mindig egy lépéssel le voltunk maradva, mert ők sokkal magasabbról indultak, mint mi – adott magyarázatot Marini arra, hogy mindezek ellenére miért a Yamaha végzett előrébb minden szinten. – Sokat hoztunk rajtuk, csökkentettük a lemaradást, de továbbra sem voltunk velük egy szinten. Ők is fejlesztették a motort idény közben. Nem ragadtak be, és sokat dolgoztak a szezon során, a motorjuk ugyanúgy fejlődött, mint a miénk. Mi többet javultunk a Yamahánál, de ők előrébbről indultak, különösen [Fabio] Quartararo révén, aki nagyon jól ismeri a Yamahát, és képes elvinni a határig a motorját. Nagyon lágy a a vezetési stílusa, és sokkal jobban ismeri a motort. Ez is az oka annak, hogy legtöbbször jobban teljesít, mint mi.”

Hihetetlen pech: nemrég jelentették be a szerződtetését, most mindkét lábát eltörte a fiatal tehetség

0

Az Intact Moto3-as csapata december közepén jelentette be Guido Pini szerződtetését. Azonban könnyen lehet, hogy az olasz tehetségnek várnia kell a világbajnoki bemutatkozásra, ugyanis pár napja mindkét lábát eltörte egy offroad-baleset következtében.

Az Intact teljes sorcserét hajtott végre a Moto3-as csapatában. A 2024-es pilótapáros tagjai közül az összetettbeli harmadik helyet megszerző Collin Veijer a KTM Ajo Moto2-es istállójánál folytatja pályafutását, míg Tatsuki Suzuki kiszorult a világbajnokság mezőnyéből. Azt már egy ideje lehetett tudni, hogy az egyik ülésnek David Muñoz lesz a gazdája, a másik hely tulajdonosának személyére viszont csak pár hete derült fény.

A német istálló december közepén jelentette be a 17. életévét egy hét múlva betöltő Guido Pini érkezését. Az olasz motoros azért debütálhat 18 esztendős kora előtt, mert tavaly másodikként végzett a JuniorGP-ben. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a bemutatkozásra nem az idénynyitó Thai Nagydíjon kerül sor, hanem valamennyit még várnia kell.

Pár napja ugyanis súlyos balesetet szenvedett edzés közben, aminek következtében mindkét lába eltört, és ideiglenesen kerekesszékbe került. Pini a SeventyTwo Motorsports edzésként szolgáló offroad-eseményén vett részt, amikor bekövetkezett a baj. A szervezetet a 125 köbcentiméteres világbajnokság 1999-es győztese, Emilio Alzamora irányítja, aki 2022-ig a Márquez testvérek menedzsere is volt.

Pininek nem ez volt az első súlyos sérülése, hiszen tavaly három komoly balesetet is szenvedett. Kálváriája márciusban kezdődött, amikor eltörte a jobb sajka- és orsócsontját, egy hónappal később pedig a bal könyökét. Ráadásul itt nem volt vége, hiszen júniusban ismét bukott, és újra eltörte a frissen felépült orsócsontját.

Ehhez képest kifejezetten nagy bravúr, hogy másodikként zárta a JuniorGP 2024-es idényét, hiszen a tizenkét futamból álló sorozat első öt versenyét kénytelen volt kihagyni. A maradék hét viadalon viszont három győzelem mellett két második helyet szerzett, így ebben az időszakban mindenki másnál több pontot gyűjtött. Ennek következtében összességében csak Álvaro Carpe tudta felülmúlni, aki idén szintén bemutatkozik a Moto3-ban, a KTM Ajo alakulatánál.

Hiába az óriási tapasztalata, Pedrosa nem akar túlzottan beleszólni márkatársai munkájába

0

Rendkívül rutinos tesztpilótaként Dani Pedrosa munkakörébe az is beletartozik, hogy olykor elmondja, mit csinálnak jól vagy éppen rosszul az állandó versenyzők. A 39 esztendős motoros azonban ilyenkor igyekszik nagyon óvatosan kommunikálni.

Dani Pedrosa 2018 végén vonult vissza az állandó versenyzéstől, és azóta a KTM tesztpilótájaként tevékenykedik. A spanyol motoros összesen négy futamhétvégét teljesített ebben az időszakban, és tavaly harmadikként ért célba a jerezi sprinten, ám sportszakmailag nagyobb teljesítménynek számítanak a 2023-as szereplései, főleg a misanói, amikor mindkét viadalon negyedik lett.

Persze feladatköre korántsem ebben és még csak nem is a tesztelésben merül ki. Rendkívüli tapasztalata és sikerei révén ugyanis azt is látja, hogy a KTM állandó versenyzői mit csinálnak jól, és adott esetben mit csinálnak rosszul. Ennélfogva azon a pár fordulón, amelyen jelen van, tehet nekik javaslatokat, ám ő ezt próbálja óvatosan kezelni.

Hogy őszinte legyek, igyekszem mindent nagyon konzervatívan megközelíteni – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – Természetesen látok néhány dolgot. Ugyanakkor a maga módján mindenki különleges, és megvan a saját stratégiája a fejlődésre. Néha olyan dolgokat javaslok, amelyeket másképpen is lehet csinálni.”

Hivatalos: Pedrosa hosszabbított a KTM-mel, újabb évig marad a gyártó kötelékében

A hozzáállás pilótáról pilótára változhat, hiszen Pedro Acosta például teljes mértékben megbízik Pedrosában, a Tech3-hoz újonnan érkező Enea Bastianini és Maverick Viñales esetében viszont még ki kell építeni a kapcsolatot. A 31-szeres MotoGP-futamgyőztes ugyanakkor tisztában van vele, hogy a garázsban olykor nagy a feszültség, így az igazán konkrét tanácsoktól mindig tartózkodik.

Meg kell találni a megfelelő pillanatot – jelentette ki. – Ez a viszonytól is függ. Még ha a többi versenyző tiszteli is az embert, szüksége van a bizalmukra. Ezért próbálok mindent nagyon természetes módon megközelíteni. Azt kerülöm, hogy aktívan javaslatot tegyek a pilótáknak, hogy mit kellene másképpen csinálniuk.”

Néha megkérnek rá – folytatta. – Azonban túlságosan agresszívnak tartom azt, amikor konkrét javaslatokat teszek, pedig csak néhány futamon vagyok a helyszínen. Minden csapatnak kialakult a saját rutinja, illetve a saját folyamatai. Nem hiszem, hogy helyes lenne aktívan beavatkozni. A radar alatt szeretek maradni, és segíteni akarok, amennyiben tudok. Inkább akkor reagálok, amikor megkérdeznek, minthogy ujjal mutogassak versenyzőkre.”