back to top
2025. június 17. 20:43
Kezdőlap Blog Oldal 158

Razgatlıoğlu a rossz kezdés után is agyonverte a mezőnyt, Bautista végleg kiszállt a bajnoki csatából

0

Toprak Razgatlıoğlu nyerte a Superbike-vb első estorili futamát, miután a rossz rajtját követően valósággal erődemonstrációt tartott. Álvaro Bautista a második helyről bukott, így matematikailag is elbúcsúzott a címvédéstől, így viszont Nicolò Bulega örökölte meg ezt a pozíciót, Iker Lecuona pedig több mint másfél év után szerzett dobogót a Hondának.

Száraz pályán, de felhős körülmények között kezdődött meg a Superbike-világbajnokság estorili fordulójának első futama. A pole pozícióból Toprak Razgatlıoğlu indulhatott, mellőle Danilo Petrucci és Jonathan Rea várta a piros lámpák kialvását. A török versenyző első számú üldözői közül Nicolò Bulega az ötödik, míg Álvaro Bautista a bukása után csak a tizenegyedik helyről kezdhetett. Utóbbi esetében benne volt a pakliban, hogy már most elveszítse matematikai esélyét a címvédésre.

Razgatlıoğlu későn „ébredt”, de így is övé a pole, Bautista nehéz helyzetben a bukása után Estorilban

Razgatlıoğlu jól jött el, de utána Petrucci, Andrea Locatelli és Bulega is elment mellette az 1-es kanyarban. A török versenyző azonban hamar visszaelőzte a gyári Ducati pilótáját, akit aztán Rea is visszaelőzött, így közvetlenül Bautista előtt találta magát. A brit motoros még az 1. körben a tabella éllovasát is maga mögé utasította.

A 2. kör 1-es kanyarjában Locatelli átvette a vezetést, csapattársát viszont Razgatlıoğlu visszaelőzte. Rea aztán hibázott is, de még megtartotta pozícióját Bulegával szemben. Az első kieső Remy Gardner volt, aki rendkívül dühösen vette tudomásul a bukását. Az ausztrál motorost később elszállították az orvosi központba.

A 3. körben Razgatlıoğlu az 1-es kanyarban még nem járt sikerrel, nem sokkal később viszont már elment Petrucci mellett. A török versenyző ráadásul annak is örülhetett, hogy Bulega Rea-vel csatázva kisodródott a kavicságyba, és visszaesett a nyolcadik helyre. Nem sokkal később aztán megelőzte Axel Bassanit, Bautista pedig a hatszoros világbajnokot utasította maga mögé.

Razgatlıoğlu aztán Locatellit is utolérte, majd az 5. kör elején meg is előzte, Bautista pedig Petruccit múlta felül, és feljött a harmadik pozícióba. Hátrébb Alex Lowes ment el Rea mellett, aki azonban egy agresszív bevetődéssel visszajött elé. A következő kör elején a hatszoros világbajnokot mindketten megelőzték, aztán viszont Lowes hibázott, és visszaesett mögéjük.

Rea hamarosan visszaelőzte Bulegát, majd a 7. kör elején az olasz motoros visszavette a helyét vele szemben, Petrucci mellett pedig mindketten elmentek. Néhány másodperccel később Bautista Locatellit utasította maga mögé, így üldözőbe vehette Razgatlıoğlut. Hátrébb Bassani esett el a 6-os kanyarban, de ennél nagyobb dráma volt, hogy Petrucci is elesett.

A következő körökben az élmezőny kezdett szétszakadni, az ötödik helyért viszont izgalmas csata zajlott. A 9. kör elején Iker Lecuona megelőzte Rea-t, ám a gyári Yamaha pilótája nem hagyta magát. Mindketten agresszívak voltak, amiből a spanyol motoros került ki győztesként, ellenfele pedig visszaesett Alex Lowes mögé, miután lesodródott a pályáról.

Bulega időközben utolérte Locatellit, majd a 11. kör elején a jobb kigyorsításának köszönhetően el is ment honfitársa mellett. Ezzel Bautista mögött találta magát, aki néhány másodperccel hibázott is, így már szinte támadási közelségben volt. Sőt, a címvédő a 9-es kanyarban el is esett, és bár visszatért a pályára, de csak azért, hogy behajtson a bokszba. Innentől kezdve biztos volt, hogy ha Razgatlıoğlu az első két hely egyikén ér célba, akkor a spanyol motoros biztosan nem lesz világbajnok.

Bautista néhány perccel később visszatért a pályára, de nyilvánvalóan csak tesztelés céljából. Razgatlıoğlu eközben már 5 és fél másodpercre növelte előnyét Bulegával szemben, aki mögül Locatelli elesett, így Lecuona dobogós helyen haladt a Hondával. Igaz, Alex Lowes közvetlenül mögötte motorozott.

Razgatlıoğlu győzelméhez a végén sem férhetett kétség: a török versenyző 9,221 másodperccel győzte le Bulegát, akit Lecuona valamennyire megközelített, de végül nem volt esély az előzésre. A bajnokság első két helyezettje között így 44 pontra nőtt a különbség. Lecuona a Hondának több mint másfél, saját magának több mint két és fél év után szerzett dobogót, mögötte Alex Lowes és Rea lett a sorrend. A hajrában a legnagyobb izgalmat Michael van der Mark és Garrett Gerloff csatája jelentette, amelyből utóbbi jött ki győztesen, így megszerezte a hatodik pozíciót márkatársa elől.

A Superbike-vb első estorili futamának végeredménye

Bocsánatot kért a versenyző, akit csapatának főszponzora ki akar rúgatni

0

Manuel González egy videóüzenetben kért elnézést azoktól a kínai emberektől, akiket akaratlanul megsértett a hagyományos japán fejpánt viselésével, miután a QJ Motor a kirúgását követelte. Mindeközben a Gresini honlapjának Moto2-es szekciójáról a főszponzor és a versenyzők is eltűntek.

Újabb fejezetéhez érkezett a Manuel González körül kirobbant ügy. A spanyol versenyző élete első győzelmét aratta a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, miután sikerült megnyernie a Moto2-es Japán Nagydíjat, ám a sajtó nem emiatt foglalkozik vele. Néhány nappal később ugyanis a Gresini középső kategóriás csapatának főszponzora hivatalos közleményben követelte a kirúgását.

A 22 éves motoros még a rajtrácson viselte a hacsimaki nevű hagyományos japán fejpántot, nyilvánvalóan azért, hogy így tisztelegjen a hazaiak előtt. A nyugati világban ennek semmiféle negatív konnotációja nincs, ám Kínában egészen más a helyzet: a második világháború időszakában a japán hadsereg megszállta az országot, a harcokban pedig mintegy 20 millió kínai vesztette életét. A ruhadarab pedig azért okoz nekik történelmi traumát, mert akkoriban a japán hadseregben is elterjedt ez a viselet.

Tisztelegni akart a rendezők előtt, csapatának főszponzora kirúgatná az újdonsült futamgyőztest

Az egészből pedig azért lett ügy, mert a Gresini Moto2-es csapatát egy kínai vállalat, a QJ Motor támogatja névadó szponzorként. A cég azt követelte az olasz istállótól, hogy azonnal töröljön le minden ezzel kapcsolatos képet és videót, ami meg is történt, ám arra is felszólította partnerét, hogy azonnali hatállyal váljon meg Gonzáleztől.

Az egészben az az ironikus, hogy a közleményben külön kiemelték, hogy tisztában vannak vele, hogy a spanyol pilótában semmilyen rossz szándék nem volt, és európaiként nem ismerheti ennyire mélyen a kínai történelmet. Maga az érintett is kiemelte, hogy senkit nem akart megbántani, amikor szombaton közzétett egy rövid videót, amelyben elnézést kért azoktól, akiket szándékán kívül megsértett.

Azért írom ezt a bejegyzést, hogy bocsánatot kérjek minden kínaitól, akit megbántottam a rajtrácson készült néhány fotóval – olvasható az angol nyelvű szöveg. – Nem egy politikai üzenet akart lenni, hanem olyan képek, amelyek a rendező országhoz kapcsolódnak. Soha nem állt szándékomban tiszteletlennek lenni a kínai emberekkel szemben, vagy megsérteni az érzéseiket, csupán egy átgondolatlan és szándékolatlan gesztusról volt szó, és már bánom. Még egyszer szörnyen sajnálom, és őszintén remélem, hogy megbocsátotok, és élvezhetem a támogatásotokat. Köszönöm.”

A Gresini továbbra sem adott ki hivatalos közleményt, de egyértelmű, hogy valami zajlik a háttérben. Mindez a csapat honlapjából derül ki: a főmenüben a MotoGP-, illetve a MotoE-csapatra való kattintás után továbbra is egy videó indul el a háttérben a versenyzőkkel, ám a Moto2-es részen ez eltűnt. Azonban nem csupán a pilóták nincsenek ott, hanem a főszponzor sem, hiszen a Gresini középső géposztálybeli istállójának logóján immáron nem szerepel a QJ Motor. Ez alapján könnyen elképzelhető, hogy az alakulat nem volt hajlandó eleget tenni a követelésnek, és inkább a névadó szponzorával szakított.

Razgatlıoğlu későn „ébredt”, de így is övé a pole, Bautista nehéz helyzetben a bukása után Estorilban

0

Toprak Razgatlıoğlu szerezte meg a pole pozíciót a Superbike-vb estorili Superpole-ján, annak ellenére, hogy csak a vége felé iratkozott fel az eredményjelzőre a nedves pályán. Mellőle Danilo Petrucci és Jonathan Rea indulhatnak, Nicolò Bulega az ötödik, míg a hajrában bukó Álvaro Bautista csak tizenegyedik lett.

Magyar idő szerint délben rendezték meg a Superbike-világbajnokság estorili fordulójának Superpole-ját. A pénteki szabadedzéseken Toprak Razgatlıoğlu végzett az élen, míg a szombati gyakorláson Jonathan Rea motorozta a legjobb időt, ám ennek a mostoha időjárás miatt nem sok jelentősége volt. A kvalifikáció előtt nem esett az eső, ám az aszfalt még nedves volt, ráadásul a szél is meglehetősen erősen fújt.

Bulega el tudja halasztani Razgatlıoğlu bajnoki címét a beugró helyszínen? – hétvégi menetrend

Az első mért kört Danilo Petrucci futotta meg, a Barni versenyzője 1:54.901 másodperccel kezdett. Ez a második helyre volt elég az első próbálkozások után, hiszen Rea 602 ezredmásodperccel gyorsabb volt nála. Alex Lowes nem sokkal később a 8-as kanyarban bukott, miután a csúnya highside-ot elkerülte, de az esést nem, így nagyon nehéz helyzetbe került.

Razgatlıoğlunak féltávnál még nem volt mért ideje, ugyanis hiába volt jó körön, elvette. Ekkor továbbra is Rea vezetett, Axel Bassani viszont bejött a második helyre. Ezt követően a Yamaha pilótája 1:53.366-ra módosította a legjobb időt, 1,086 másodperccel megelőzve az időközben Bassanit felülmúló Álvaro Bautistát. Utóbbi csapattársa, Nicolò Bulega csak a kilencedik pozíciót foglalta el.

A Superpole utolsó harmadának elején Michael van der Mark 375 ezredes hátránnyal feljött a második helyre, Bassani pedig szintén visszaelőzte Bautistát, Bulega pedig felzárkózott az ötödik pozícióba. Azonban nem nekik, hanem Petruccinak sikerült felülmúlnia Rea idejét: az olasz motoros 726 ezreddel volt gyorsabb a hatszoros világbajnoknál.

Az utolsó percekben Bulega feljött a harmadik pozícióba, Razgatlıoğlu pedig a negyedikbe. Nem sokkal később Bautista bukott, így, de vissza tudott térni a pályára. Razgatlıoğlu 111 ezredes lemaradással fellépett a második pozícióba, Rea pedig a legvégén javított, de maradt a harmadik. A török versenyzőnek aztán volt még egy dobása, és 1:52.430 másodperccel átvette a vezetést. Petrucci próbált válaszolni, de egy hibának köszönhetően csak annyit ért el, hogy 82 ezredre csökkentette hátrányát, így a gyári BMW motorosáé lett a pole pozíció. Rea maradt a harmadik, Andrea Locatelli feljött a negyedik helyre, mellőle Bulega, valamint Van der Mark rajtolhat. Bautista végül csak tizenegyedik lett, így az sem kizárt, hogy már az első futamon elveszíti a matematikai esélyét a címvédésre.

A Superbike-vb estorili Superpole-jának végeredménye

Teljesen új motorral áll elő a Yamaha, amennyiben ténylegesen beveti új erőforrását

0

Massimo Bartolini elárulta, a Yamaha V4-es motorblokkját csak nagyon alapos előkészületek után vethetik be, mert az szóba sem jöhet, hogy ezután visszatáncoljanak a sornégyes koncepcióhoz. A gyártó technikai igazgatója leszögezte, hogy az új erőforráshoz új versenygép is párosul.

Immáron hetek óta téma a MotoGP-ben, hogy a Yamaha új motorblokk fejlesztésébe fogott. A japán márka jelenleg a mezőnyben egyedüliként sornégyes erőforrással rendelkezik, ám ki szeretnék próbálni a V4-es koncepciót. Nemrég Lin Jarvis, a szezon végén leköszönő ügyvezető igazgató megerősítette, hogy a projekt valóban elindult már.

Persze arra, hogy az új blokk valóban pályára kerüljön, pláne versenykörülmények között, még várni kell, már ha egyáltalán utóbbi megvalósul. Amennyiben igen, úgy alighanem kívülről is észrevehető lesz a változás. Persze nem a blokk válik láthatóvá, de nyilvánvaló, hogy magán a motoron is módosítani kell ahhoz, hogy működőképes legyen.

Miután megszületett a döntés a V4-es kifejlesztéséről, megkezdődött a tervezési munka – nyilatkozta Massimo Bartolini, a Yamaha technikai igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Ez a fázis még mindig folyamatban van. Jelenleg nincs semmi kézzelfogható, tehát semmi olyasmi, amit a tesztpadon tudnánk futtatni, nemhogy a motorban. Azt kell megérteni, hogy nem csak egy új erőforrás építéséről van szó. A V4-es hajtáslánc építésével kapcsolatos döntés egy teljesen új MotoGP-motor tervezését jelenti. Ismétlem: teljesen. A hajtásláncot nem lehet önmagában nézni. A gyakorlatban egy újonnan kifejlesztett blokkot lehetetlen beletenni az aktuális motorba, majd [azzal] tesztelni.”

Ahogyan az olasz szakember is hangsúlyozta, az új blokk egyelőre csak papíron létezik. A napvilágra került tervek szerint legkorábban a következő idény közepén kerülhet pályára, persze először csak tesztkörülmények között. Aztán esetlegesen jöhet az éles körülmények között történő bevetés, de ezt nagyon alapos munka fogja megelőzni, mivel a Yamahánál semmiképpen sem akarnak visszatáncolni, amennyiben leteszik a voksukat az új koncepció mellett.

A Yamaha leköszönő főnöke megerősítette, valóban dolgoznak a jelentős koncepcióváltáson

Most meg kell valósítanunk a V4-es erőforrást, és egy ahhoz illeszkedő motort kell építenünk – fogalmazott Bartolini. – Amint ez megvan, kezdődik a tesztelési fázis, és csak ezután lehet összehasonlítani a két teljesen különböző motort. Csak akkor van értelme a versenyeztetésre gondolni, ha a V4-es motor előnye megerősítést nyer. A szabályok lehetővé tennék, hogy a soros négyhengeresről az adott szezonban V4-esre váltsunk, de az új V4-es bevetését tökéletesen elő kell készíteni. A visszatáncolás szóba sem jöhet.”

Felmerül a kérdés, hogy a Yamaha miért akar váltani már az új szabályrendszer 2027-es debütálása előtt. Sokan alighanem arra gondolnak, hogy a sornégyessel teljesítménybeli gondok vannak, ami logikusnak is tűnik, hiszen a közelmúltban többször is adódtak végsebességbeli problémák. Azonban Bartolini szerint nem erről van szó: a váltást, pontosabban annak kísérletét sokkal inkább az a tény indokolja, hogy a Suzuki kiszállásával immáron második éve egyedül vannak jelenlegi koncepciójukkal.

Elmondhatom, hogy nem a motorblokk teljesítménye miatt hoztuk meg ezt a döntést – szögezte le. – Épp ellenkezőleg. A tervező, [Luca] Marmorini mérnöki részlegével való munkánkból kifolyólag nagyon jól ismerjük a soros motor előnyeit. A jelenlegi erőforrásban még mindig rengeteg potenciál rejlik. Azonban más a cél. Rá kellett jönnünk, hogy egyetlen, soros blokkal rendelkező gyártóként nincsenek referenciáink. Ez a vázra is vonatkozik, de az abroncsoknak is van szerepük. Minden mindennel összefügg. Ezen a ponton pedig stratégiai megfontolások is vannak. Az a helyzet, hogy egy rendkívül nagy kihívást jelentő világbajnokságon veszünk részt, amelyben az összes többi gyártó a V4-es koncepciót részesíti előnyben.”

Persze a V4-es blokk bevetése nem a legrövidebb távú célok között szerepel. Ebbe a kategóriába sokkal inkább a Pramac érkezésére való felkészülés tartozik, hiszen jövőre már az olasz istálló is a Yamaha motorjait fogja használni. „Ez egy különösen izgalmas időszak, mivel jelenleg a teljes M1-es projekt kibővítése előtt állunk a Pramackal – jelentette ki Bartolini. – Már most hihetetlenül izgatottan várom a valenciai tesztet a négy Yamaha M1-est hajtó versenyzővel.”

A Liberty érkezésével is sok az ütközés a MotoGP és az F1 között, de nem ez az igazán érthetetlen

0

Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója elárulta, a gyorsaságimotoros-világbajnokság igyekszik együttműködni a Forma–1-gyel a versenynaptárak összeállítását illetően, de a túl sok futam miatt lehetetlen elkerülni az ütközéseket. Mindez érthető, ám a Superbike-vb esetében már kevésbé.

A MotoGP bő két héttel ezelőtt tette közzé a 2025-ös versenynaptárat. Ahogyan idén, úgy jövőre is huszonkét forduló a cél, de bizonyos helyszíneket nem lehet teljesen biztosra venni ilyen-olyan okokból. Számunkra a legfontosabb, hogy ha a szükséges átalakítások megvalósulnak, akkor a MotoGP-korszakban először Magyar Nagydíjat is fognak rendezni.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

Miután a program publikálásra kerül, rendre össze szokták vetni a négykerekű királykategória, vagyis a Forma–1 versenynaptárával. Ez utóbbi idén már áprilisban hivatalossá vált, így a MotoGP-nek bőven volt ideje alkalmazkodni. Ennek ellenére jelen állás szerint kilenc olyan hétvége is lesz, amikor mindkét sorozat versenyzői pályára fognak lépni. Carmelo Ezpeleta elmagyarázta ennek az okát.

Nagyon nehéz megoldani, hogy ne legyen átfedés, mert nekik huszonnégy fordulójuk van, nekünk pedig huszonkettő, amelyeket március és november között tartanak – nyilatkozta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója az AS-nak. – Mindig is jó volt az együttműködés, és most, hogy a Liberty Media átveszi a Dornát, még inkább az lesz, de nem fogjuk tudni megoldani ütközések nélkül.”

Ahogyan arra a spanyol üzletember is utalt, áprilisban kiderült, hogy az F1-et is birtokló amerikai vállalat mintegy 86 százalékos részesedést szerez a Dornában, és a felvásárlás év végéig befejeződik. Ennek ellenére a jövőben is lesznek ütközések, hiszen ez elkerülhetetlen. 2025-ben a MotoGP szezonnyitója és az F1 idényzárója között (ezeket is beleértve negyvenegy hétvége lesz, vagyis fizikai képtelenség a két sorozat összesen negyvenhat fordulóját úgy elosztani, hogy ne legyenek ütközések. Arról nem is beszélve, hogy ott vannak a hosszabb szünetek, bizonyos helyszíneknek pedig megvan a tradicionális helye.

Mind az F1, mind a MotoGP figyelembe veszi a másik menetrendjét a tervezés során – szögezte le Ezpeleta, és hangsúlyozta, hogy ez előrelépés a múltbeli időszakhoz képest. – Mi megnézzük az ő naptárukat, mielőtt elkészítjük a sajátunkat, ők pedig megnézik a miénket, mielőtt létrehozzák a sajátjukat. Korábban ez nem mindig volt így.”

Az tehát érthető, hogy a MotoGP és az F1 naptárában vannak ütközések, legfeljebb a mennyiségről lehet vitatkozni. Az viszont teljesen érthetetlen, hogy a MotoGP és a Superbike-vb jövő évi programja miért esik ennyiszer egy hétvégére. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, pénteken a szériamotoros világbajnokság menetrendje is nyilvánosságra került, és a két sorozat hatszor is ütközni fog.

Kiderült, hányadik helyszín lesz a Balaton Park Circuit, íme a Superbike-vb 2025-ös versenynaptára

Pedig ezt azért jóval egyszerűbb lenne megfelelően elosztani. A MotoGP első és utolsó futama között (megint csak ezeket is beleszámolva) harmincnyolc hét telik el, vagyis lesz minimum tizenhat olyan hétvége, amikor a királykategória mezőnye pihen. Ezek ráadásul viszonylag jól el is vannak osztva, hiszen a nyári szünetet leszámítva, amikor három szabad hétvége lesz egymás után, rendre egy-egy hét szünet lesz. Ezekbe kellene elhelyezni a Superbike-vb tizenegy fordulóját, hiszen a Phillip Island-i idénynyitó megelőzi a gyorsaságimotoros-világbajnokság első, thaiföldi futamát. Ehhez képest a hat ütközés rengeteg.

„Bűncselekménnyel ért fel” a szervezők tevékenysége – megszólalt az elhunyt Salvadori édesapja

0

Luca Salvadori tragikus halála óta először szólalt meg édesapja, Maurizio. Az egyébként csapattulajdonosként tevékenykedő üzletember először egy nehéz erkölcsi kérdésben kért tanácsot, majd leszögezte, nem hagyja, hogy fia tragédiája hiábavaló legyen.

Tragikus baleset rázta meg a motorsport-társadalmat szeptember elején: versenybalesetben életét vesztette a korábban a Supersport-világbajnokság és a MotoE mezőnyében is megforduló Luca Salvadori. Az olasz versenyző egy németországi futamon indult, amikor egyik ellenfelével együtt nagyot bukott, majd a kórházban belehalt sérüléseibe.

Versenybalesetben elhunyt a tartalomgyártóként is népszerű pilóta, Luca Salvadori

Édesapja, a formaautózás utánpótlás-sorozataiból ismert Trident Motorsport alapítója és tulajdonosa, Maurizio Salvadori először szólalt meg a történtek óta. Mindezt a tartalomgyártóként is népszerű fia YouTube-csatornáján tette meg, amiért furcsán érezte magát. „Kicsit zavarban vagyok, hogy behatolok oda, ami Luca területe, vagy ami az övé volt – kezdte. – Én olyan ember vagyok, aki a kamerák mögött szokott dolgozni, és konkrétan ez az első alkalom, hogy a YouTube-on beszélek.”

A tragédia után a motorsport szereplői egy emberként rótták le tiszteletüket az ifjabbik Salvadori előtt, és számos prominens személy megemlékezett róla, élükön talán a MotoGP címvédőjével, Francesco Bagnaiával. Persze a történtek nemcsak őket rázták meg, hanem a szurkolókat is. Maurizio Salvadori pedig most megköszönte a rengeteg kedves szót.

A MotoGP mezőnye is megemlékezik Luca Salvadoriról, akinek testét még nem szállították haza

 

Megvan az oka, hogy miért teszem ezt – folytatta. – Először is kötelességemnek érzem, hogy mindenkinek megköszönjem a támogatást, amit kaptam, amit Luca kapott, a több ezer üzenetet, amelyek többsége ismeretlenektől jött, és amelyek nagy vigaszt jelentettek. Ennek köszönhetően már más nézőpontból látom a számok jelentését.”

Hogy mit értett számok alatt? Nos, elsősorban alighanem a feliratkozók számára és az összes megtekintésre gondolt. Előbbi cikkünk írásának pillanatában több mint 620 ezer, utóbbi pedig meghaladta a 215 milliót. Maurizio Salvadori korábban azt gondolta, hogy ezek fia sikerét jelzik, de most már úgy látja, hogy ez több ennél. „Ezek a számok embereket jelentenek, egy nagy közösséget alkotnak – fogalmazott. – Ezt egy nagy, jó emberekből álló családnak is tekinthetjük, amelyet Lucának, nem tudom, hogyan, de sikerült egyesítenie.”

Luca Salvadori rendszeresen gyártotta a videókat YouTube-ra, és előfordult, hogy egy kész anyagot nem azonnal publikált, hanem valamikor később. Most is ez volt a terve, hiszen halálának pillanatában több kész vagy félkész videója is volt, amelyeket a nagyközönség nem láthatott. Édesapja pedig ezen a ponton válaszúthoz érkezett.

Nehéz döntéseket kell meghozni – jelentette ki. – Egyrészt ott van a lehetőség, másrészt a magánélet, sőt, azt mondanám, hogy az etika, harmadrészt pedig az a tényező, amelyet Luca akarataként lehet értelmezni. Két, Luca által már elkészített videóra gondolok, amelyeket nem tudom, hogy közzétegyem-e, valamint egy másik, félkész videóra, amely a Cremonában megnyert futamát mutatja be. Ezt azok az emberek fejezhetnék be, akik mindig is vele dolgoztak.”

Ahogyan ezekből a mondatokból kiderült, Maurizio Salvadori súlyos erkölcsi dilemma előtt áll, amire aligha létezik tökéletes válasz. Éppen ezért nem egyedül akar dönteni, hanem fia követőitől kért tanácsot. „Nem érzem magamat képesnek arra, hogy egyedül döntsek, és szeretnék visszajelzéseket kérni tőletek, hogy aztán meghozhassam a végső döntést” – üzent a nézőknek.

E videó létrejöttének azonban nem ez volt az egyetlen oka, sőt, talán nem is a fő oka. Maurizio Salvadori ugyanis a baleset kapcsán adódó kérdésekre is kitért. A tragédia pontos részletei nem ismertek a nagyközönség számára, hiszen az erről készült felvételek a jelenleg is zajló vizsgálat miatt egyelőre nem nyilvánosak.

Sokan kérdeztétek tőlem, hogyan történhetett ilyen baleset. Két motor ekkora sebességnél történő összeérése, amelynek során az egyik pilóta highside-ot szenved el, halálos következményekkel jár – vélekedett, majd jött egy súlyos állítás. – Kötelességemnek érzem elmondani, hogy a kanyar külső ívén található falat bűncselekménnyel felérő módon helyezték fel.”

Hozzátette, ezzel a kijelentésével nem hibást akar találni, de szerinte muszáj beszélni a biztonságról „Nem olyan apa vagyok, aki felelőst akar keresni a fia haláláért, de a biztonság kérdését előre kell mozdítani – szögezte le. – A versenypályán, illetve közúton zajló versenyzésnek különböző kockázatai vannak, de ez nem mentesíti a szervezőket, hogy mindent megtegyenek a legmagasabb szintű biztonság érdekében.”

A motorsport számos szakágában fordultak már elő halálos balesetek, és természetesen ezek mindegyike hatalmas veszteség, legyen bárki is az áldozat. Ezekből ugyanakkor a legtöbb esetben okulni is lehet, és megakadályozni, hogy a későbbiekben újból bekövetkezzen. Maurizio Salvadori is arra „esküdött fel”, hogy fia elvesztése ne legyen teljesen hiábavaló.

A biztonság egy tudomány, ebben nem lehet improvizálni – hangsúlyozta. – Mostantól ez lesz a küldetésem, azzal az egyetlen céllal, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ilyesmi, mert ezen a futamon nem tették meg azt, amit kellett volna. Beszéltem néhány pilótával, akik fontolgatják, hogy abbahagyják a versenyzést, mert nem lehet játszani az egészséges lelkesedéstől motivált, de magukat teljesen inkompetens szervezetekre bízó motorosok életével.”

Megható beszéd, ég felé tartott sisakok – eltemették Luca Salvadorit

A pilótapiacot is befolyásolhatja Dovizioso váratlan „felbukkanása” a Yamahánál

0

A korábbi híresztelések szerint Augusto Fernándeznek jó esélye volt a Yamaha tesztpilótai szerepére. Ugyanakkor Andrea Dovizioso váratlan visszatérése felkavarhatja az állóvizet, és könnyen lehet, hogy az olasz pilóta nem csak ideiglenesen ugrott be erre a szerepre.

Közeledik a szezon, illetve az év vége, és Augusto Fernándeznek továbbra sincs szerződése a következő idényre. Az teljesen már biztos, hogy 2025-ben állandó versenyzőként nem lesz ott a MotoGP mezőnyében, hiszen már több mint három hete kialakult a teljes rajtrács, miután hivatalossá vált, hogy Jack Miller a Pramac pilótája lesz.

Augusto Fernández: Csodálom a Superbike-vb-t, de az biztos, hogy 2025-ben a MotoGP-ben fogok motorozni

Nem véletlen, hogy a spanyol motorosnak nem maradt hely a mezőnyben. Azok után, hogy tavaly újoncként nem kezdett rosszul, a Le Mans-i negyedik helye pedig kifejezetten ígéretesnek számított. Végül 71 pontig jutott, és a tabella tizenhetedik helyé végzett. Most viszont tizenhat forduló alatt mindössze 20 egységet gyűjtött, és mindössze a huszonegyedik pozíciót foglalja el, bár a hivatalosan előtte lévő Álex Rins és Joan Mir valójában holtversenyben állnak vele.

Ráadásul a garázs másik oldalán remekül bemutatkozó Pedro Acosta nemcsak elhomályosítja Fernándezt, de a 2023-as idényét is teljesen más kontextusba helyezi. Éppen ezért legfeljebb tesztpilótaként maradhat a MotoGP-ben. Erre a Yamahánál lehetne a legjobb esélye, és az utóbbi időszakban valóban fel is merült a neve erre a pozícióra, de elképzelhető, hogy egy váratlan visszatérés ezt is elveszi tőle.

Nem másról, mint Andrea Doviziosóról van szó. A 125 köbcentis kategória 2004-es világbajnoka bő két éve intett búcsút végleg a sorozatnak, akkor úgy tűnt, hogy minden formában, legalábbis ami a motorozást illeti. Az Osztrák Nagydíj után viszont a Yamaha őt ültette fel a misanói privát teszten a sérült Cal Crutchlow helyére, és a beszámolók szerint nem is nyújtott rossz teljesítményt, és csupán másfél másodperccel maradt el az állandó versenyzők idejétől. Az olasz motorost a gyártótól is méltatták.

Számunkra is meglepetés volt, tekintve, hogy Andrea több mint egy éve nem ült MotoGP-motoron – nyilatkozta Massimo Bartolini, a Yamaha technikai igazgatója. – A gyorsasága mellett a technikai fronton való hozzájárulása és a hatalmas tapasztalata is felbecsülhetetlen. Dovi a jövőben is rendszeresen tesztel majd nekünk.”

A Yamaha ismét bevetheti Doviziosót, akit megkérdeztek, hogy lenne-e a gyártó állandó tesztpilótája

Az olasz szakember tehát erősen arra utal, hogy a rutinos, több gyártót is megjárt honfitársa szerepvállalása nem csak ideiglenes, és akár jövőre is elvállalhatja a tesztpilótai szerepet a hangvillásoknál, ami Fernándeznek nem jó hír. Persze kérdés, hogy Crutchlow-nak mi lesz a sorsa, hiszen korábban voltak olyan hangok, hogy a Yamaha nincs megelégedve vele, így az ő maradását sem lehet készpénznek venni.

„Olyan a háta, mint egy 45 éves emberé” – ezt mondta orvosa a 26 esztendős Gardnernek

0

Remy Gardner elárulta, a Superbike-világbajnokság szezonzárója után megműtteti a hátát, amellyel tavaly óta bajlódik. A 26 éves motoros jelenleg injekciókkal és egyéb enyhítő kezelésekkel tartja kordában fájdalmait.

Sűrű hetei vannak Remy Gardnernek: a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres bajnoki címét 1987-ben elhódító Wayne Gardner fia két dupla hétvégét teljesít a Superbike-vb mezőnyének tagjaként, ám ő a szünetben sem pihenhetett. Sőt, el kellett utaznia a világ másik felére, hiszen a MotoGP Japán Nagydíján vett részt a Yamahával szabadkártyásként.

Pedig az ausztrál pilótára ráférne a pihenés, ugyanis tavaly óta hátsérüléssel bajlódik. A 2023-as misanói fordulóban ugyanis Danilo Petrucci nekiment Dominique Aegerternek, aki eltalálta csapattársát, és Gardner háta nem úszta meg a bukást. Bár futamot nem hagyott ki, de az esetnek súlyosabb következményei lettek, mint amire számított. Volt némi fájdalmam, de azt hittem, néhány nap alatt elmúlik, ahogyan az általában lenni szokott – nyilatkozta. – Azonban majdnem két hónapba telt, mire felépültem.”

A felépülés mintegy két hónapig tartott, de utána wakeboardozás közben ismét megsérült a háta. Ennek pedig a mai napig kihatása van az életére, hiszen fájdalmai azóta sem szűntek meg. Ráadásul orvosa sem tudott biztató információval szolgálni. „Tavaly év végén elmentem egy vizsgálatra, és az orvos közölte velem, hogy »olyan a háta, mint egy negyvenöt éves emberé«” – árulta el az egyébként 26 esztendős motoros.

Bulega el tudja halasztani Razgatlıoğlu bajnoki címét a beugró helyszínen? – hétvégi menetrend

Mindezek ellenére egyelőre nem operáltatta meg magát, de az idény befejeztével immáron erre is sort kerít. Maga a beavatkozás nem lesz nagy horderejű: a cél a gerincben instabilitást okozó és a porckorongra is rossz hatással lévő hegszövet eltávolítása, amelynek révén enyhítik a 4-es és az 5-ös csigolyákkal kapcsolatos problémákat. A fájdalmat jelenleg injekciókkal és egyéb kezelésekkel csökkentik. „Közel voltam ahhoz, hogy az Assen és Misano közötti szünetben megműttessem magam, de a szezon közepén nem akartam kockáztatni” – fogalmazott Gardner, aki bízik benne, hogy az operáció után egy hónapnyi kényszerpihenő vár rá, és utána ismét edzhet.

Az ausztrál pilóta egyébként kifejezetten biztatóan kezdte az idényt, Assenben meg is szerezte első Superbike-világbajnoki dobogóját, de jelenleg csupán a tabella tizedik pozícióját foglalja el 140 ponttal. „Idén a többi gyártó még szezon közben is sokat fejlődött – vélekedett. – Nem vagyunk lassabbak, mint tavaly, sőt, a legtöbb futamot tíz másodperccel gyorsabban teljesítjük 2023-hoz képest. Versenyzőként fejlődtem, de sajnos az eredmények ezt nem tükrözik.”

A sorozat ezen a hétvégén a Balaton Park Circuit kiesésének következtében beugró Estorilban versenyez, ahol Gardner korábban még soha nem állt rajthoz. Az első szabadedzésen tizenhatodik lett a vizes pályán, 2,261 másodperccel elmaradva az élen záró Toprak Razgatlıoğlutól. „Még soha nem versenyeztem Estorilban, így ez új tapasztalat lesz – mondta. – Remélem, megtaláljuk a jó ritmust, és pozitívan zárjuk az idényt Jerezben.”

Kiderült, hányadik helyszín lesz a Balaton Park Circuit, íme a Superbike-vb 2025-ös versenynaptára

0

A Superbike-vb közzétette a 2025-ös előzetes versenynaptárát. Az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is tizenkét fordult fognak rendezni: ami a helyszíneket illeti, a montmelói pálya helyett a Balaton Park Circuit rendez futamot, a mezőny a nyolcadik fordulóban látogat el Magyarországra.

Két héttel a MotoGP előzetes versenynaptára után megérkezett a Superbike-világbajnokság jövő évi tervezett programja is. Ahogyan 2022 óta mindig, ezúttal is tizenkét fordulót fognak megrendezni, ebből tizenegyszer Európában fog versenyezni a mezőny. A fordulók elosztását viszont jövőre talán valamivel észszerűbben fogják megoldani, mint idén.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

Ami a helyszínek listáját illeti, akár az idei előzetes, akár a valós versenynaptárt figyelembe véve mindössze egy változás lesz jövőre. Mint ismert, az eredeti tervek szerint már idén ellátogattak volna a Balaton Park Circuitre, ám ez végül nem valósult meg, és Estoril lett a beugró. Nos, 2025-ben elméletileg mindkét pálya fogadja a mezőnyt, Montmelóba viszont nem fognak elutazni.

A magyar motorsportrajongók számára nyilvánvalóan a Balatonfőkajár melletti helyszínen rendezett hétvége lesz a legfontosabb. Azt már a három héttel ezelőtti bejelentés óta lehet tudni, hogy Magyarország július 25-e és 27-e között ad otthont a Superbike-világbajnokság aktuális fordulójának, amennyiben elvégzik a szükséges átalakításokat, és a homologizáció megvalósul. Most perig az is kiderült, hogy mindez a nyolcadik futamhétvége lesz, amennyiben a többi helyszínen is minden a tervek szerint alakul.

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

Ami a versenynaptár többi részét illeti, a szezonnyitót szokás szerint február végén, Phillip Islanden tartják. Ami szintén nem változott, hogy az idei évhez hasonlóan ez lesz az egyetlen Európán kívüli pálya, ahol a mezőny tagjai összecsaphatnak egymással. Szintén megszokott, hogy a hétvégét megelőző hétfőn és kedden a versenyzők, a csapatok, illetve a gyártók tesztelhetnek is Ausztráliában.

Ezután több mint egy hónapos várakozás következik, majd jön a portimãói Autodromo Internacional do Algarve, ahol az idei évhez képest sokkal korábban tartják meg a futamokat. Ennek oka minden bizonnyal az, hogy a MotoGP-ben ellentétes irányba „mozgatták” a pályát, és a Portugál Nagydíj a második helyett az utolsó előtti hétvége lesz. Ezzel pedig elkerülték, hogy a két esemény túlságosan közel legyen egymáshoz.

Assenbe jövőre is áprilisban látogat el a mezőny, ezután viszont változás jön. Májusban ugyanis idén egyetlen fordulót sem tartottak, 2025-re viszont észszerűbbé válik a menetrend: mind a cremonai, mind a mosti hétvégét előbbre hozták, így ezek a helyszínek az év ötödik hónapjában fogadják a Superbike-vb mezőnyét.

Misano és a Donington Park többé-kevésbé marad a helyén, majd jön a Balaton Park Circuit, hogy aztán augusztusban nyári szünetre menjen a sorozat. A szezonhajrában pedig majdnem ugyanaz lesz a sorrend, mint idén, azzal a különbséggel, hogy a magny-cours-i és az aragóniai forduló között ezúttal nem lesz ott a cremonai hétvége. Az idényzárót 2025-ben is Jerezben rendezik, már amennyiben a feleknek sikerül megállapodniuk a szerződéshosszabbításról.

A Superbike-vb 2025-ös előzetes versenynaptára

Időpont Ország Helyszín
Február 21-23. Ausztrália Phillip Island
Március 28-30. Portugália Autodromo Internacional do Algarve
Április 11-13. Hollandia TT Circuit Assen
Május 2-4. Olaszország Cremona Circuit
Május 16-18. Csehország Autodrom Most
Június 13-15. Olaszország Misano World Circuit “Marco Simoncelli”
Július 11-13. Egyesült Királyság Donington Park
Július 25-27.* Magyarország Balaton Park Circuit
Szeptember 5-7. Franciaország Circuit de Nevers Magny-Cours
Szeptember 26-28. Spanyolország MotorLand Aragón
Október 10-12. Portugália Circuito Estoril
Október 17-19.** Spanyolország Circuito de Jerez – Ángel Nieto

*Homologizáció szükséges.
**Szerződéshosszabbítás szükséges.

„Téves feltételezések” – Rins megcáfolt egy elméletet gyenge teljesítményével kapcsolatban

0

Álex Rins tagadta, hogy tavalyi sérülésének – amelynek következtében még mindig sántít – köze lenne gyenge szerepléséhez. A Yamaha pilótája leszögezte, a V4-es motorblokkra még sokat kell várni, de addig is változásokra lesz szükség.

Egyértelműen kijelenthető, hogy a Yamaha idén történetének egyik, ha nem a legrosszabb időszakát éli. A japán gyártó már tavaly is gyengén szerepelt, de idén még az a néhány dobogó sem jött össze, amit Fabio Quartararónak 2023-ban sikerült elérnie. Ez a pontszámon is meglátszik: míg idén tizenhat forduló alatt csak 97 pontot gyűjtöttek, addig az előző idényben ugyanennyi hétvégén 154-et. (Ráadásul akkor eggyel kevesebb sprintet teljesítettek, hiszen Phillip Islanden ez elmaradt.)

Ugyanakkor csapaton belül is komoly különbség van a két versenyző között. Fabio Quartararo 86 egységnél jár, amivel a tabella tizenharmadik helyét foglalja el, és „csupán” a nyolc Ducati, a két gyári Aprilia és a két erősebbik KTM előzi meg. Csapattársa, Álex Rins ennek a pontmennyiségnek kevesebb mint a negyedénél, 20-nál tart, és csak tizenkilencedik az összetettben, holtversenyben a hivatalosan mögötte álló Joan Mirrel és Augusto Fernándezzel.

A 28 esztendős motoros tavaly súlyos balesetet szenvedett a mugellói sprinten, aminek következményeit máig viseli, hiszen sántít. Ugyanakkor tagadta, hogy emiatt nyújtana gyenge teljesítményt. „Az emberek elkezdenek téves feltételezésekbe bocsátkozni – nyilatkozta az Autosportnak. – Ha bal lábam olyan lenne, mint a jobb, akkor is ugyanolyan eredményeket érnék el. A motoron ez egyáltalán nincs rám hatással.”

Rins „teljesen összetört” a Japán Nagydíj után, a semmiért hozott ki magából mindent

Bár a misanói hétvégéken, valamint Mandalikában a Yamaha magához képest kifejezetten biztatóan szerepelt, hiszen Quartararo zsinórban három hetedik helyet hozott a főversenyeken (az Emilia-romagnai Nagydíjon ráadásul ötödik lett volna, ha nem fogy ki az üzemanyaga), de Motegiben „visszatért a valóság”. Rins ráadásul hiába küzdött, nem tudott pontot szerezni, és csak márkatársát, a szabadkártyásként szereplő Remy Gardnert előzte meg. A hangvillások abban bízhatnak, hogy a V4-es motorblokk beválik, de ez nem a közeljövőben fog kiderülni.

Nyilván az utolsó futamokra sem lesz meg a V4-es motorblokkunk – utalt Rins az idei év hajrájára. – Ha szerencsénk van, akkor a jövő év közepén jön. Előtte szükségünk van valamire. Kritikus pillanathoz érkezünk. Nem arról van szó, hogy nem dolgozunk, hanem arról, hogy nem jól. Minden futamról elmondható, hogy a pulzusom nem megy százkilencven per perc alá. Mindez azért, hogy az utolsó helyen végezzek, negyven másodperccel a győztes mögött. Egyértelmű, hogy nem ez a jó út.”

Ami a 2024-es évet illeti, a Yamaha már matematikailag sem végezhet a negyediknél jobb pozícióban, a Hondától pedig aligha fog kikapni. A következő szezonban aztán annyival biztosan jobb helyzetben lesznek, hogy nem csak a gyári csapat pilótáinak adataira támaszkodhatnak, hiszen jövőre már a Pramac is az ivataiak motorjával fog versenyezni, ráadásul gyári támogatással. Hogy ebből mennyit tudnak profitálni, az majd kiderül.