2024. március 29. 08:53
KezdőlapMotoGPVáltozik a MotoGP piros zászlós eljárása

Változik a MotoGP piros zászlós eljárása

Az FIM ma kiadott közleménye szerint ezentúl máshogyan állapítják meg a versenyek végeredményét, amennyiben azok nem kockás, hanem piros zászlóval érnek véget.

A mai napon, február 22-én a Nemzetiközi Motorkerékpáros Szövetség, vagyis a FIM egy hivatalos sajtóanyagban tájékoztatott a piros zászlós szabályváltozásról. A szabály azonnali hatállyal érvénybe lép, tehát már a jövő hétvégi Katari Nagydíjon is alkalmazni fogják. Erről még a február negyediki online megbeszélésükön döntött az FIM Grand Prix bizottsága, vagyis az alábbi személyek:
– Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnöke
– Paul Duparc, az FIM Gyorsasági Bizottságának sportmenedzsere
– Hervé Poncharal, az IRTA, vagyis a Nemzetközi Versenycsapatok Szövetségének elnöke
– Biense Bierma, az MSMA, vagyis a Motorkerékpársport Gyártói Szövetségének főtitkára
Az új szabály értelmében változik a verseny végeredményének megállapítása, amennyiben piros zászlóval meg kell azt szakítani. Eddig, ha a versenynek a piros zászló vetett véget, akkor azt a kört vették figyelembe eredményül, amelyikben minden versenyző utoljára áthaladt a célvonalon. Ha egy, vagy akár több versenyző messze le volt maradva az élen állótól, akkor az ő utolsóként teljesített körük számított, hiába kezdett már meg a mezőny nagy része egy új kört, és történtek helycserék.

A tavalyi austini Moto3-as futam is piros zászlóval ért véget

Ezentúl azonban ez másképpen lesz: ketté fogják bontani a mezőnyt annak tekintetében, hogy ki hanyadik körében haladt, amikor elrendelték a piros zászlót. Akik az élen álló versenyzővel azonos körben haladnak, az fog számítani, hogy milyen sorrendben szelték át legutoljára a célvonalat. Akiket viszont még az előző körükben ért a piros zászló, nekik az egy körrel előtti állapot fog számítani. Az így kapott két eredménylistát összesítik, és az határozza meg a végeredményt. Eddig is ezt a rendszert alkalmazták, amennyiben az utolsó körben jött a piros zászló, és az élmezőny már áthaladt a kockás zászló alatt.
MAGYARRA LEFORDÍTVA, EGY EGYSZERŰ PÉLDA:
– Az első 12 versenyző teljesíti a 17. kört, átszelvén a célvonalat
– A 18. körben jön a piros zászló
– A többi versenyző csak ezután szeli át a célvonalat a 17. kör végén
ABBAN AZ ESETBEN
– Az első 12 versenyző eredménye az a sorrend lesz, ahogyan áthaladtak a 17. körben a célvonalon
– A többi versenyző eredménye az a sorrend lesz, ahogyan a 16. körben haladtak át célvonalon

Bár ez a számítási rendszer sem tökéletes, és előfordulhatnak fejvakarásra késztető helyzetek (pl. ha valaki vezet, ám elvétve egy kanyart visszaesik a mezőny végére, és rögtön a következő körben jön a piros zászló), sokkal kevesebb pozícióharc vész kárba, mint a korábbi rendszerben, amikor a mindenki által teljesített utolsó kör számított.

Fotó: Repsol Honda