2024. március 29. 00:18
KezdőlapWheelieMugello – amit a tévében nem látsz

Mugello – amit a tévében nem látsz

A mugellói versenyhétvége közeledtével szeretnénk bemutatni nektek, drága olvasóinknak, hogy miért is érdemes egy motorversenyt kedvelőnek ellátogatnia a toszkán versenypályára. Az olasz fieszta hangulat örök élmény marad mindenkinek, aki átéli.

A tények

Mugello 1976-ban adott először otthont nagydíjnak. A gyönyörű, fákkal szegélyezett völgyben természetes módon hullámzó toszkán pálya elrendezése azóta gyakorlatilag változatlan maradt. A pályát 1988-ban vásárolta meg a Ferrari. Nem sokkal később a saját magas színvonalú szabványaiknak megfelelően felújították – kiváló létesítményekkel és világszínvonalú biztonsági berendezésekkel. A pálya 1991-től állandó MotoGP helyszínné vált.

Olaszország kapcsolata a motorversenyzéssel hosszú időkre nyúlik vissza és tartós. Az olyan gyártók, mint a Mondial, Moto Guzzi, Gilera, MV Agusta, Morbidelli, Garelli, Cagiva és most az Aprilia és a Ducati mind szerepet játszanak, olyan nagyszerű versenyzők mellett, mint Giacomo Agostini és Valentino Rossi.

A pálya 5,2 kilométerével a hosszabb pályák közé tartozik. A rendkívül gyors kanyarokkal, de kemény fékezési zónákkal és egy több, mint 1,1 km hosszú rajt-cél egyenessel Mugello a világbajnoki naptár egyik legigényesebb pályája.

Amit a közvetítésben nem látsz…

A technikai részletek és a nagyon izgalmas versenyek mellett van egy olyan faktor a mugellói pályán, amit valószínűleg kevesen tudnak, akik nem jártak még ott, talán nem is sejtik. Így volt ez velünk is, amikor ellátogattunk a toszkán aszfaltcsíkhoz megtekinteni egy versenyt néhány évvel ezelőtt. Az első furcsaság az volt, amikor a megszokott versenyhétvégés pólókon az alábbi felirattal találkozol: Al Mugello non si dorme (magyarul: Mugellóban nem alszol). Ezt nehezen értelmeztük, de viszonylag gyorsan rájöttünk arra, hogy ez a szlogen honnan is táplálkozik. A mugellói pálya mellett nincsenek kempingek, de nincs erre szükség, hiszen a belépőjegyed – legalábbis korábban így volt – egyben arra is feljogosít, hogy a versenypálya területén töltsd az éjszakát. Amikor az edzéseknek vége, akkor indul be még inkább az élet az olasz versenypályánál, tagadhatatlan olasz fieszta hangulatban.

Sok leleményes megoldással is találkozhatunk, hogy a megfelelő kényelemben, kvázi a fotelból nézzük a versenyt:

Mugello

Drága az étel a versenypálya mellett? Ez se gond, ha sütögetni támad kedved, hát a szurkolóknak erre is van megoldása. A lankás területen a kerék nyilvánvalóan nagy segítség, cipelni sem kell.

Mugello

Amikor leszáll az este, úgy érezheted magad, mintha egy nemzeti ünnepen lennél és bámulnád a tűzijátékot, ami a településed bármely szegletéből az ég felé veheti az irányt. Bárhova fordítod a fejed, a gyönyörű fényeket látod. Ez valóban egy óriási ünneplés, de nem a szervezők, hanem a szurkolók részéről, akik így éltetik a motorsport szeretetét.

Mugello

Nyilvánvalóan a versenygépek szerelmeseinek egy idő után a mindenhol felcsendülő zene ellenére hiányzik a motorhang is. A motorsport rajongók azonban ezt is megoldják, rengeteg leleményes módszerrel. Meglepően közel áll a láncfűrész hangja is a motoréhoz, de szórakoztatás gyanánt mindenképp megfelelő eszköz. Azt, hogy saját maguknak, vagy a többi nézőnek, mindenki döntse el magában.

Egy MotoGP rajongó számára ez egy tökéletes motoros fesztivál, nagyszerű edzésekkel, versenyekkel, kiváló hangulatban. Rendkívül multikulturális a nézősereg, más és más versenyzőknek szurkolnak, de ebben a három napban egy nagy családként éltetik a motorsport iránti szenvedélyüket.

Amikor felkel a nap, minden úgy folytatódik, mint egy átlagos MotoGP hétvégén, minden szurkoló belebújik az általa favorizált versenyzőjének mezébe és felszáll a sárga köd.

There's no place like Mugello: MotoGP™ lands in Tuscany | MotoGP™
Fotó: MotoGP Media

Ez az idei évtől valószínűleg kicsit másképp lesz, de az garantálható, hogy a hangulaton keveset változtat a tény, hogy Valentino Rossi már nem szerepel a mezőnyben. A mostani mugellói hétvégén biztosan ott lesz, hiszen rajtszáma visszavonultatásra kerül az edzések után.