Ismét Európában kezdődhet a MotoGP 2023-as idénye, ugyanis az átalakítások miatt 2007 óta először nem Katarban lesz a szezonnyitó a felújítási munkálatok miatt. A vonalvezetésen kívül lényegében mindent átalakítanak a Losail-i pályán annak érdekében, hogy a MotoGP mellett a Forma-1-es naptárban is állandó helye legyen. A megvalósítás során így megnövelik a paddock, illetve a VIP területét is. A boxépületek pedig átkerülhetnek a pálya túloldalára – ilyet utoljára a Sachsenring átalakításakor csináltak a 90-es évek végén. És bár nem sok lelátó van, de a célegyenesben lévőt a boxok áthelyezése miatt lebontják, és az is oldalt cserélhet.
A felújítás a tervek szerint nyáron kezdődik, de várhatóan nem készül el márciusra. Emiatt októberben a távol-keleti körútba várhatóan beiktatnak egy Közel-Keletet is. Az őszi időpont azt jelentené, hogy egyrészt nagyjából egy hónappal előzhetné meg a Forma-1-et, másrészt visszakerülne a 2004-es debütálásakor kapott helyére. Mivel mindkét sorozattal hosszútávú szerződésük van, így olyan pályára lesz szükség, amely mindkét igénynek megfelel. A vonalvezetéshez viszont nem nyúlnak hozzá, csak az aszfaltozott bukóterek lehetnek szélesebbek.
Átalakuló versenynaptár
Miután a katariak lemondtak róla, két pálya is jelentkezett a szezonnyitó szerepért. Losail előtt 2 éven keresztül Jerezben kezdték az évet, de a legnagyobb esélye mégis Portimaonak lehet. A helyzetén valószínűleg sokat segít a jelenlegi FIM elnök, a portugál származású Jorge Viegas személye is. De nem mehetünk el amellett sem, hogy Miguel Oliveira személyében hazai kedvencük is lehet a szurkolóknak. Mivel sem a szezonnyitó, sem a szezonzáró szerep „nincs ingyen”, ami szintén Portugália javára dönthet, az a mögötte álló kormányzati támogatás, így nem okozna extra anyagi terhet a plusz jogdíj. Előzetes versenynaptár egyelőre nincs, de lehetséges dátumként március 12-t és március 19-et jelölték ki.
A 2023-as naptár újra 20 futamosra csökkenhet, mivel a Finn Nagydíj jelen helyzetében már be sem kerülne. Ahhoz ugyanis szeptember 20-ig be kéne fejezni a munkálatokat a paddock kiépítése, illetve a környező utak leaszfaltozása körül. Ezt viszont a finnek nem tudják garantálni. Valószínűleg sokan szeretnénk látni, de miután Hajdúnánásban sem haladnak a munkálatok, így hiába szeretnénk, továbbra sincs magyar pálya, amely tudná fogadni a MotoGP-t. Brno állítólag már idén is jelentkezett a megüresedett nagydíj helyére, de a visszatérését náluk addig ki lehet zárni, amíg nem teljesítik azokat a feltételeket, amik miatt 2021-ben kikerültek – nevezetesen egy újraaszfaltozott pályacsík. Rajtuk kívül pedig még Kazahsztán is érdeklődött, de az a pálya sincsen még készen.