back to top
2024. május 17. 17:04
KezdőlapMotoGPAz F1 legendájához hasonlította a Ducati újító sikerkovácsát a korábbi futamgyőztes versenyző

Az F1 legendájához hasonlította a Ducati újító sikerkovácsát a korábbi futamgyőztes versenyző

Randy Mamola szerint a jelenlegi MotoGP-ben hasonló problémák vannak a versenyzés terén, mint pár éve a Forma-1-ben. Az amerikai exmotoros a négykerekűek sztártervezőjéhez hasonlította a Ducati versenyrészlegének vezérigazgatóját.

Kettős érzése lehetett a semleges szurkolóknak az idei MotoGP-szezonnal kapcsolatban. Bár két fordulóval a vége előtt még négy versenyzőnek is volt matematikai esélye a világbajnoki címre, a versenyzés minőségére sokan panaszkodtak. Az utolsó körben például csak két előzés történt a győzelemért, aminek többen tudni vélik az okát.

Ez pedig az egyre nagyobb technikai fejlettség. Marc Márquez nemrég szót emelt azon irány ellen, hogy a motorok egyre inkább háttérbe szorítják a pilóták teljesítményét, és a MotoGP ezen a téren kezd hasonlítani a Forma-1-hez. Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Randy Mamola is, aki 1979 és 1992 között versenyzett az 500 köbcentiméteres kategóriában, és ezalatt 13 futamot nyert.

Marc Márquezt aggasztja, hogy a MotoGP elindult a „szélsőséges” Forma-1 irányába

Ha az ember nem rajong [a Forma-1-ért], akkor a MotoGP-t sem szeretheti – idézi a Crash.net a négyszeres összetettbeli második helyezettet. – Amit három-négy-öt évvel ezelőtt a Forma-1-ből hallottunk, hogy »nem tudom követni az előttem lévő autót«, az a motorversenyzésben is megvan.”

Az F1-gyel ellentétben, ahol a nagy szárnyak és az egyéb kifinomult megoldások miatt már évek, évtizedek óta fennáll ez a probléma, a MotoGP-ben csak nemrég fedezték fel az aerodinamika fontosságát. Ebből a szempontból a egy gyártó mindenki előtt jár, és ezt Mamola is tudja. „Úgy gondolom, hogy jelen pillanatban egy gyártónak elég nagy előnye van ebben a tekintetben, több, mint amennyit egy versenyző nyerhet a motoron, ez pedig a Ducati” – jelentette ki.

Ezen a területen Luigi Dall’Igna, az olasz gyártó 2014-ben kinevezett vezérigazgatója számít úttörőnek. Az olasz szakember akkor érkezett meg a Ducatihoz, amikor az a mélyponton volt, idén viszont sikerült megnyerniük mindhárom bajnoki címet. Nem véletlen, hogy Mamola „a kétkerekűek Adrian Newey-jaként” emlegette őt: az F1 sztártervezőjének nevéhez számos világbajnok autó fűződik a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál.

Dall’Igna újításai közé tartoznak a 2015-ben megjelent szárnyak, illetve a 2019-ben behozott eszköz, amely a menetmagasságot szabályozza. Emellett a Ducati elsők között használt szoftveres segítséget az optimális versenygumi kiválasztása érdekében. Az amerikai exversenyző szerint ezeket a tényezőket összeadva túl nagy előnybe kerültek a többiekhez képest.

Embed from Getty Images

Be kell fagyasztani ezeket a konkrét dolgokat, hogy más gyártók felzárkózhassanak, a Ducati vagy bárki más pedig ne tudja a következő szintre vinni – vélekedett Mamola. – Hogy ezt hogyan csinálják, nem tudom, nem vagyok szabályalkotó, de szerintem valaminek történnie kell. [Például] más gyártóknak tett engedmények.” Valóban nehéz erre megoldást találni, hiszen kézenfekvő megoldás lenne ezeket betiltani, és visszatérni a 2014-es állapotba, ám az szembemenne azzal a gondolattal, hogy a MotoGP mégiscsak a technológiailag legfejlettebb sorozat a kétkerekűek világában.